Ikea is begonnen met verkoop slimme stekkerdozen in Nederland

Ikea heeft de slimme stekkerdozen van zijn Trådfri-serie bij diverse vestigingen in Nederland in de schappen gelegd. Een set met afstandsbediening kost 19,95 euro, een losse smart plug is voor 9,95 euro te koop.

Bij in ieder geval de Ikea-vestigingen in Amersfoort, Delft, Haarlem, Heerlen en Zwolle zijn er schappen voor de Trådfri-plugs, blijkt uit het Trådfri-topic op Gathering of Tweakers. In sommige vestigingen was de voorraad snel uitverkocht, blijkt uit de berichten. In de vestiging van Duiven kreeg een tweaker te horen dat daar de verkoop half oktober zou beginnen.

De komst van de slimme stekkerdozen werd begin vorige maand bekend, waarbij een Duitse site een introductie in april noemde. Voor Nederland is de release dus aanzienlijk eerder. Het gaat om twee producten: een met enkel de stekkerdoos voor 9,95 euro en een met die stekkerdoos en een afstandsbediening. De stekker voor in een wandcontactdoos werkt via Zigbee en is bedoeld voor het schakelen van lampen via de remote en de Trådfri-app.

Die afstandsbediening werkt tot op tien meter en kan met maximaal tien stekkerdozen worden verbonden. De meegeleverde batterijen kunnen de afstandsbediening ongeveer twee jaar van stroom voorzien. Op de website van Ikea zijn de plugs op het moment van schrijven nog niet aanwezig.

Tr�dfri slimme plugs

Foto is gemaakt door gebruiker Tomba

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

25-09-2018 • 16:45

182

Reacties (182)

182
174
98
15
2
30

Sorteer op:

Weergave:

Helaas is het mij niet gelukt om deze stekkerdozen aan Philips Hue te koppelen, waar andere Tradfri-producten zoals GU10 en de 10w en 30w drivers wel is gelukt.
Dat komt omdat de Zigbee standaard die hiervoor gebruikt wordt veel te vrijblijvend/incompleet is waardoor apparaten van verschillende merken niet goed met elkaar samenwerken. Lampen van andere merken zijn aan te sluiten, maar b.v. schakelaars en andere apparaten niet.

Ik wilde het e.a. aan home-automation in m'n huis installeren en heb even naar Hue gekeken, maar kwam al snel tot de conclusie dat het veel te beperkt was. Als je een systeem wilt wat veel meer apparaten ondersteunt dan alleen lampen en waar je gewoon verschillende merken door elkaar heen kan gebruiken dan moet je naar Z-Wave kijken.
Dit is dus niet waar. Wat vaak niet goed wordt begrepen zijn de Zigbee application profiles, en de zigbee cluster library (ZCL) waarmee apparaten defineren wat ze kunnen.
Phillips Hue (en deze Ikea hardware ook, mits ik mij niet vergis) gebruiken het Zigbee LightLink app profile (ZLL), en daar binnen ondersteunen de apparaten gewoon niet alle clusters, en de app die erop is aangesloten ist niet uitgerust met icons voor alle mogelijke soorten apparsten die bij ZLL relevant zijn.
Bovendien komt er bij dat je bij ZLL ook zonder een coordinator (bijv. Hue bridge) gegevens kunt verzenden, waardoor de zender en ontvanger elkaar volledig met elkaar compatibel moeten zijn.

Zelf gebruik ik hiervoor dus bijv. een zigbee 3.0 coordinator, die dus met alle app profiles overweg kan, en die dus geen moeite heeft om een ZLL remote met een Zigbee Home Automatiin (ZHA) thermostaatknop te verbinden.

Het is overigens jammer dat er in het artikel niets over het app profile van de ikea hardware staat.
Yup, maar het rare is dat bv dus de 10w en 30w Tradfri dimmers wel werken met de Hue bridge, net als andere lampen van Ikea
Philips voegt deze support voor ikea hardware toe aan de hue bridge toe met firmware updates tot op heden volgensmij.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 20:47]

Hoe bedoel je? Laatste bridge update is van 6 september.
De ikea bulbs werkten ook pas na een update.
Zoals @TheNymf schrijft heb ik het over het feit dat tot op heden support is toegevoegd door Philips naderhand. Ik bedoel niet dat dit al gedaan is voor deze nieuwe stekkerdozen.

Edit:
Zoals @DJFliX hieronder noemt is deze support blijkbaar vanuit IKEA toegevoegd aan de firmware van hun lampen en dus niet vanuit Philips aan de bridge.

Ik herinner me inderdaad dat er werd gewaarschuwd op fora om alleen IKEA lampen van na een bepaalde fabriek datum te kopen als je ze aan een Philips bridge gaat koppelen.

[Reactie gewijzigd door seapip op 22 juli 2024 20:47]

Philips voegt (helaas) geen support toe tenzij zij het protocol zelf niet goed volgen. Voor eerdere tradfri-producten betekende dit dat je of met een originele Ikea bridge de firmware moest updaten, of zelf met een Zigbee adapter (bijvoorbeeld de RaspBee van Dresden Elektronik) een OTA naar een Tradfri device moest pushen. Als alternatief kon je de lampen terug brengen en later een lamp met de nieuwe firmware kopen.

Bij dit device is het dus nog even de vraag op welke manier de commando's voor schakelen verstuurd worden en als wat voor apparaat deze schakeldoos zich aanbiedt. Ik vermoed dat Ikea de fout die de incompatibliteit tussen vroege tradfri firmware en 3rd party bridges veroorzaakte niet weer gemaakt heeft maar de tijd zal het leren...
Ik herinner me inderdaad dat er werd gewaarschuwd op fora om alleen IKEA lampen van na een bepaalde fabriek datum te kopen als je ze aan een Philips bridge gaat koppelen.

Dat was dus waarschijnlijk inderdaad omdat zoals je hierboven noemt deze lampen al een nieuwe firmware hadden vanuit de fabriek.
Zwave is heel leuk, maar ondanks de beschikbaarheid van vele merken wordt de betrouwbaarheid en samenwerking toch erg bepaald door de homeautomation controller. Ik heb ervaring met Domoticz en Homey en dat laat toch te wensen over. Zwave apparaten verliezen nog wel eens verbinding en voor verlichting is Hue voor mij het enige platform dat nagenoeg altijd betrouwbaar en goed is. Ik gebruik het door elkaar, maar ik ben heel blij dat niet alle lampen via Zwave zijn geschakeld. Hue werkt gewoon
Ik werk met een Zwave stick van Aeotic (? Of iets in die aard) op een Raspberry Pi met Home Assistant… en dat werkt al meer dan een jaar op mijn slimme schakelaars voor m'n rolluiken zonder enige problemen
BiG-GuY Moderator Wonen & Mobiliteit @Aaargh!25 september 2018 21:26
Heb zelf de Smart Plug van Osram gekocht die met Zigbee werkt. Deze is compatible met de Hue hub. Wordt herkend als een white bulb in de app. Bij Amazon.de had ik hem voor 14,99 gekocht. Is ook nog eens compacter dan die plugs van de IKEA.
Een raspberry pi met Hass.io erop en een zwave en conbee (zigbee) stick erbij en je komt al vrij ver.
Koop je een homey van Anthom deze kan alles aan
OSRAM smartplugs sluiten direct aan op hue
Maar goed, de Hue Bridge is voor lampen, niet stekkerdozen.
Sorry maar dat is pertinent onwaar.
De Bridge ondersteunt Zigbee producten, expliciet niet alleen Zigbee lampe.
(Lampen zijn eens specifieke sub-klasse uit de Zigbee spec)
Philips heeft\had een Living Whites plug die gewoon ondersteund wordt.
De Osram plug werkt ook prima.

Mijn vermoeden is dat Ikea de spec weer eens niet netjes heeft geïmplementeerd.
Dat was bij de eerste Tradfri lampen ook zo en is met een firmware update opgelost.
(Jammer/slordig want de Ikea Led-driver werkte bijvoorbeeld wel in 1 keer goed)
Zoals je hierboven vermeld: Zigbee is het hoofdprotocol (home automation) daarnaast bestaan er ook sub categorieën waar ze een variant speciaal voor verlichting en aansturing hebben gemaakt, genaamd zigbee light link.

Zie artikel PCM met uitleg over Zigbee LIght Link:
https://pcmweb.nl/artikel...nk-slimme-lampen-protocol
Was het wel een verkeerde implementatie en niet een andere implementatie van Zigbee?
Hue gebruikt toch ZLL, waar Ikea een uitgebreidere variant gebruikt(e)?
In het artikel dat DynaRy hier onder linkt staat een meer volledig verhaal. De details waren mij ontschoten maar Ikea's profiel was (en voor de lampen en LED drivers is dat dus niet meer zo) Zigbee Home Automation terwijl Philips een Zigbee Light Link hub is. ZLL is niet een Sunset van ZHA maar eerder een specifiek toepassingsdomein. Het is toegespitst op verlichting maar niet alleen lampen (beetje een nuance tussen mijn en itsNotRudy's antwoord in) . Omdat het het verlichtingsdomein bestrijkt zitten er specifieke zaken in als: kleur themperatuur, dimmen, groeperen en fade-in als Alarm etc. Zigbee Home Automation is meer een container definitie met geen/zeer beperkt voorgedefinieerd gedrag. Technisch was Ikea's implementatie niet zo zeer fout maar eerder beperkt interoperable als gevolg van de keuze. Ik weet niet of de stekker hetzelfde stramien volgt maar de mate van incompatibiliteit doet dat wel vermoeden

*Ikea's ZLL implementatie lijkt overigens onvolledig te zijn want hun fade-in bij bijvoorbeeld een wekker op de Hue is gewoon van meteen 100% aan al zou dit ook aan Philips implementatie kunnen liggen, dat heb ik niet kunnen herleiden.
De Osram plug werkt wel.
Ja en Nee:

JA, de OSRAM plug werkt en is bestuurbaar met de HUE app

NEE, de OSRAM plug eenmaal gekoppeld aan de HUE app op iOS, breekt alle HOMEKIT en SIRI aansturing van HUE.

Dus als je SIRI en HOMEKIT gebruikt voor je HUE apparaten, dan niet OSRAM plug gebruiken.
Bij mij is niets stukgegaan na het toevoegen van OSRAM-pluggen. Alles werkt hetzelfde als daarvoor met Homekit en Siri.

Wat wél het geval is, is dat je specifieke apparaten die Philips niet goed heeft gekeurd niet kunt besturen via Homekit. De OSRAM-plug kun je dus niet via Siri bedienen, maar dat heb ik opgelost mbv Homebridge.

Ik wil het nogmaals benadrukken: er gaat niets kapot aan Homekit en Siri als je een OSRAM-plug toevoegt.
Bij mij (en genoeg anderen, bevestigd op diverse Hue topics/fora) gingen scenes ‘stuk’. De hue app (gekoppeld aan homekit/siri) gaf aan dat er een fout was in de config van de kamer met de osram). Het verwijderen van de Osram plug fixte de boel weer.
Goed te weten. (Zelf gebruik ik geen Siri/HomeKit)
Goed in te weten. Met Android en Google Home werkt het feilloos.
De Osram Lightify plug doet het hier anders ook prima met Hue.
Ik verwacht dat de ondersteuning wel gaat komen, bij de eerste batches lampen van Ikea was er ook (nog) geen ondersteuning met Hue, dat is later toegevoegd.
Das niet waar. Ik heb Philips Living White stekkerdozen, de Hue app toont zelfs een stekker symbooltje.
Euhm, ik heb er 6 Philips LivingWhite plugs aan hangen... Dat zijn dimmende stekkerdozen van Philips zelf die dus gewoon op de Hue werken.

/edit: Spuit 11 8)7 , dat is al meerdere keren vermeld

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 22 juli 2024 20:47]

Je kan altijd de hue-bridge rooten een andere Home-automation software erop draaien die de hardware gebruikt.
Bron: http://colinoflynn.com/20...n-philips-hue-bridge-2-0/

Deze draait openwrt 15 en dus pakketjes die erop draaien.
Ik lees alleen dat hij via een USBkabel roottoegang heeft. Nergens dat hij originele software vervangt. Tenzij jouw voorstel is dat @OverSoft even zelf homeautomatiseringssoftware gaat schrijven......
Die pagina legt uit hoe je via serieel , het huidig root wachtwoord kopieert ,reset en na het maken van een additionele root-access user deze terug plaatst om de hue-api terug toe te laten.

Hierna kan je dus via ssh benaderen en is het inprincipe een box waar openwrt op draait.

Hier kan je dan Ifttt of domoticz package opdraaien/compileren.

Waardoor je alle compatible toestellen via deze zigbee hardware kan aanspreken.

Kleine Kanttekening: de zigbee hardware die hierin zit vervat heeft niet alle kanalen.
Maar geen bron van iemand die dat heeft gedaan dus. Zie er persoonlijk ook geen voordeel in. Alles praat met Hue en Hue heeft een goede API. Het risico van jouw procedure is dat je de betrouwbaarheid beinvloed
Dat is wel heel jammer. Dus dat betekend voor nu? (voor de beeldvorming)
  • Indien je afstandbediening hebt je ze daarmee kunt besturen
  • Ikea hub moet hebben en ze daar aan koppelen om ze met de app te besturen. En betekend dat ook dat je dan wel direct via Google home / alexa kan besturen?
En dus in de toekomst:
- Wel weer aan Hue hub koppelen ( iets over bekend?)
- Er komt ondersteuning voor Homekit (Apple)
Ja, ja, hopelijk, en naar ik begreep ja.
Hopelijk komt er een update van Hue of Ikea dat ze samen kunnen werken.
Dit wilde ik ook gaan proberen. Ik heb thuis Osram Smart+ Plugs (uit hun Lightify serie). Deze werken zonder problemen met Philips Hue samen. Ze kosten ongeveer 20 euro per stuk, dus deze goedkopere IKEA variant had wel mijn interesse gewekt.
Dit is toch geen stekkerdoos? Daarbij denk ik aan een reeks stopcontacten op een rijtje, ook wel informeel een 'spanningsslof' genoemd. Dit lijkt me eerder een smartplug of een 'slim stopcontact' als je het Nederlands wilt houden.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 22 juli 2024 20:47]

Inderdaad, het gebruik van stekkerdoos wekte bij mij de indruk dat het ging om minder stopcontacten. Maar in werkelijkheid gaat het om één stopcontact. Overigens was dit bij het vorige artikel hierover ook al genoemd.

In ieder geval leuke techniek en voor een goede prijs. Jammer dat de voorraad nog niet helemaal goed voor elkaar is, maar was te verwachten gezien de enthousiaste reacties van Tweakers.
Klopt, in het eerdere artikel maakte Tweakers die fout ook al en nu gebruiken ze weer de verkeerde term. En ook daar werden ze gecorrigeerd maar hebben ze de juiste benaming niet overgenomen. :)
Eindhoven heeft op dit moment nog voorraad genoeg. Het is gewoon een product waar een aantal tweakers lang op hebben gewacht. En als ie er dan is . ..
Met Zigbee to MQTT is wel veel zigbee apparatuur te koppelen via 1 gateway. Het is alleen (nog) niet zo gebruiksvriendelijk voor iedere gebruiker. Het maakt het echter wel mogelijk om met 1 'stick' verschillende merken 'zigbee' met bijv. Domoticz aan te sturen.
Weet iemand of deze ikea stekkerdozen ook al met zigbee2mqtt werken? Ik bestuur zelf mijn tradfri lampen er mee icm met een Cc2531 sniffer en Home Assistant
@keigezellig123 Op de githubpagina van Zigbee to MQTT is een overzicht met supported devices te vinden. Daar staat de nieuwe Ikea plug nog niet in. Daarnaast is er ook documentatie voor'how to support new devices'. Dit kost uiteraard wat meer handwerk. Het alternatief is wachten op toevoegen door de github community.
Is het veilig? Dat interesseert me eigenlijk meer - dan dat het goedkoop is. 't gaat hier om 230V~ - en ik heb geen behoefte aan vlammem of een nieuwe haarsnit.
Dat weten we pas als iemand er eentje goed uit elkaar haalt en analyseert. Maar het is Ikea dus dat zegt op zich wel wat.

Zie een teardown van hun USB lader die heel netjes in elkaar zat. In tegenstelling tot veel andere laders die een gevaar vormden.

Ongetwijfeld komen de Tradfri dingen weer van een andere OEM fabrikant dan de USB laders dus dit zegt niet alles, maar die lader toont wel aan dat Ikea zich om de veiligheid bekommert.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:47]

Ik heb het genoegen gehad om er eentje compleet te slopen. De eerste indruk die ik krijg is: best wel netjes gedaan Ikea. De echte details moet ik nog boven water halen.

Kijk maar eens op Ikea Tradfri Wall outlet switch.
Zo, dat heb je mooi gedaan!!

Waarom ben je eigenlijk zover gegaan het PCB helemaal na te tekenen? Ben je van plan het om te bouwen?

Ik neem aan dat het hele 'smart' gedeelte op dat gecastelleerde opsteekbordje zit dat je nog niet hebt bekeken. Vreemd dat er ook aan de bovenkant daarvan castellering zit, alsof het ook voor andere toepassingen gebruikt kan worden? Misschien iets generieks..

Wat ik alleen een beetje mis is het voedingsgedeelte daarvoor. Of is het zo'n hele simpele voeding zonder transformator? Kan op zich wel inderdaad als de gebruiker nooit aan metalen onderdelen kan komen, maar echt netjes vind ik dat niet. Maar ik zie verder inderdaad goede scheiding.

Edit: Aha dat opsteekbordje is dus die light link module, ik zie hem elders op je website, inderdaad voor meer toepassingen bedoeld. En aan de onderkant zit er dus een soort header connector. Grappig. Misschien zijn die ook wel voor andere dingen in te zetten.

Ook leuk om die teardown van de gateway te zien.Grappig hoe weinig daar in zit. Dat ding had gewoon 3x zo klein gekund :? Ik was al van plan hem open te schroeven om te proberen er een externe antenne aan te modden. Gaat zo te zien wel lukken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:47]

Thanks medeprutser!

Nabouwen is niet het doel. Begrip krijgen van is het doel. Als ik wil beoordelen of het veilig is, zal ik inzicht in het schema moeten hebben om te beoordelen of alles goed is gedimensioneerd. Het lijkt me ook wel geinig om een spanningsslof te maken met meerdere schakelende contacten. Dit kan ik goed gebruiken bij mijn TV waar ik conditioneel verschillende dingen wil kunnen schakelen.

Smart zit inderdaad in de ZLL module. De rest erom heen is spanningconversie, I/O om de led en het relais te actueren. De schakelaar zit met een RC netwerkje aan de ZLL module verbonden.

Castellering, weer een woord geleerd.

De voeding is heel simpel een weerstandsdeler. Uiteindelijk levert dit een levensgevaarlijke 3.3 volt op voor de ZLL module. Let op, het kan dus zijn dat de 3.3 op hetzelfde potentiaal zit als 230 volt. Aanraken is kans maken op de Darwin award. Als ik straks aan dit ding ga meten, doe ik dit achter een scheidingstrafo. Als ik dan één pootje aanraak, zit je niet gelijk aan de 230. Als je echter twee pootjes vast pakt met verschillende handen (of voeten) dan krijg je de volle 230 en weet ik ook zeker dat de aardlek niet zal uitspringen . ..

Welke metalen delen zou je willen aanraken? In een stopcontact staan ook gewoon de metalen delen onder spanning. Er zit een kinderveiligheid op (sloopt helaas vaak je adapter). De behuizing is goed in elkaar gelijmd. Het koste enige moeite om bij de interne metalen delen terecht te komen dus daar zie ik geen risico.
Dat Castellering was een verengelsing van mij van het woord "castellated", ik denk eigenlijk niet dat daar een normaal Nederlands woord voor is :)

Wat ik bedoelde met het aanraken was bij apparaten met interfaces met laagspanning, bijv. een headphone jack of een VGA interface. In zo'n geval is het natuurlijk absoluut onveilig om het zo te doen. Maar inderdaad in dit geval is alles wat je aan kan raken toch al gevaarlijk buiten de aardpen die nergens mee verbonden zou mogen zijn.

Ja die kinderveiligheids dingen vind ik ook onhandig omdat die bij de dunnere pluggen vaak blijven haken omdat ze zijwaarts bewegen en dan blijven haken achter dat metalen randje van de 2A eurostekker. In sommige gevallen zit hij dan zo vast dat je het hele stopcontact van de muur trekt 8)7 . Hier in mijn nieuwe (gewone) stopcontacten zaten ze ook en ik heb ze er om die reden allemaal uitgehaald, er komen hier toch nooit kinderen.

Zo'n spanningsslof kan je ook kopen van merken als APC trouwens, die zijn heel goed maar niet echt hobbyvriendelijk geprijsd helaas. Sommigen hebben ook metering per stopcontact.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:47]

Hoe slim is dit stopcontact nu? Gewoon aan/uit met een afstandbediening is toch niks slims aan?
Heb ong. een jaar geleden een set van 4 gekocht bij Aldi voor zo'n 15 euro. Deze werken ook prima met Domoticz.
Zigbee geeft feedback wanneer iets aan/uit staat. Ik vermoed dat jou setje een klikaanklikuit setje is wat geen feedback geeft. Dus stuurt signaal x aantal keer uit en hoopt dat het wordt opgepakt door je plug. Dit heb je met Zigbee & Z-wave niet.
Ik heb het even voor je nagekeken, omdat je zo aandringt. Het setje is van het merk Quigg, want ik gok dat Kaku niks met Aldi van doen wil. Zoals ik al zei, werken ze prima met Domoticz (ism RFXCOM transceiver): Als ik de lampen aanzet met de remote, weet Domoticz dit ook direct en vice versa.
Met het aansluiten ben ik netjes geholpen door een Domoticz beheerder, gezien het protocol niet direct herkend werd. Dit bleek em te zitten in de versie van de software (ik liep al enkele versies achter). Na een update werkte alles direct, zonder problemen! Iedere schakeling (1,2,3,4 & group), kun je als aparte input koppelen met de software.
Wat betreft techniek heb je gelijk, RFX kijkt niet naar de status van de switch. Geen idee of de switches dat ondersteunen. Ik heb geen zwave transceiver, dus kan het niet verifieren.

[Reactie gewijzigd door vpm op 22 juli 2024 20:47]

Eigenlijk is het zo dom als elk stopcontact maar kan die wel aangestuurd worden door (externe) slimme software :) Zo gebruik ik de sonoff software om bijv de lampen in de avond automatisch aan/uit te zetten als ik op vakantie ben!
Wat is slim ?

Programmeerbare stekkerdozen bestaan al heel lang. Nu hebben ze er de optie bijgezet dat het via een netwerk kan.

Zelf vind ik het zwaar overkill voor een land als Nederland. Je hebt maar weinig grote huizen, waar je je voordeel mee kunt doen. In een flatje met twee kamers waar je net je kont kunt keren, dan lach je je toch kapot.
Heb je een groter huis met schuurtje etc, dan kan het interessanter worden.
Waarom is de interessantheid van dit product volgens jou uitsluitend gekoppeld aan de gemiddelde afstand tot een fysieke wandschakelaar?

Scenes, geofencing en andere IFTT-automation kunnen evengoed in kleinere appartementen handig zijn (denk ook wat breder, bijvoorbeeld de voordelen voor mensen die gebonden zijn aan een rolstoel).
Dat bestond al in meer of minder mate, alleen kon je dan eventueel een (ir) afstandsbediening gebruiken.


Domitica is geen nieuw fenomeen, maar bestaan heel lang. Denk vb aan kantoren waar je hele verdiepingen kan in- en uitschakelen waarbij alleen nachtlicht aan blijft. Om piekstromen te beperken zat er zelfs hele riks PLC’s achter zodat dat x-aantal lichten een seconde later zou worden ingeschakeld.

Heel die mate van automatisering gaat zelfs verser waar je complete fabriekshallen met alle machines kunt aanzetten met enkele knopjes.


Dat het aan- en uitzetten nu via een leuk scherm over een netwerk gaat maakt in beginsel weinig uit. Aan- of uitzetten. Zelfs de programmeerbare klok bestaat al heel lang 🙂
Ik denk niet dat de grootte van je huis de beperkende factor is. Als je enkel lampen wil schakelen, omdat je lui bent - wat het gros van NL doet -, is het IMHO vrij zinloos. Ook een normale digitale termostaat met weekplanning is IMO 'smart' genoeg.
Lampen schakelen voor inbraakpreventie? Of als sfeerverlichting per tijdsvak? Of per kamer waar je binnenloopt, of als kamerbrede wake-up light i.c.m. je favo HiFi setje? Voeg daar zonneschermen aan toe, die adhv een weerstation (Wunderground) in/uit schakelen.
Ben je handig, dan kun je ook je huisdieren automatisch verzorgen, de vloer laten stofzuigen en dweilen en in een fris huis terugkeren.
Kost wel wat; vooral tijd.
Als je hem gebruikt met de standaard aan/uit, dan alleen aan/uit. Maar als je ze koppelt met de grote (ronde) afstandsbediening, dan kun je ook dimmen (mits je lamp dimbaar is).
Dat klopt niet; ze kunnen alleen aan/uit. Niet dimmen
Officieel kunnen ze alleen aan en uit maar een Tweaker heeft inmiddels kunnen dimmen. Zie https://gathering.tweaker...message/56544067#56544067

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 22 juli 2024 20:47]

Dat staat er niet;
Hij heeft de schakelaar kunnen bedienen met de dimmer. Maar alleen aan/uit dus.

verderop staat ook:
Net even geprobeerd en het koppelen van de plugs gaat dus ook gewoon met de kleine ronde dimmer.
Bedienen met die dimmer lukt niet ondanks dat deze een aan en uit functie heeft door snel te draaien.

[Reactie gewijzigd door remmuz op 22 juli 2024 20:47]

Bij mij staat er:
Ik heb zojuist de aan/uit schakelaar van de plug aan de ronde dimmer gekoppeld en kwam erachter dat de schakelaar ook als dimmer werkt.
Korte druk schakelt aan of uit maar lang ingedrukt houden dimt de lamp op of neer.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat je met de afstandsbediening die je bij de Plug krijgt (deze heeft maar 2 knoppen) ook je tradfri lampen kunt dimmen door de knoppen in te houden.
Dimmen kan ie niet, er zit gewoon een relais in, zie mijn teardown op Ikea Tradfri Wall outlet switch teardown.
Goed werk, nu ben ik 100% overtuigd. Ik was aan het twijfelen omdat de Ikea Tradfri pluggen nogal lijken op de oude Philips LivingWhite power plugs. Deze kan wel dimmen, weliswaar nadat je een hardware schakelaar op de plug zelf had omgezet.

Nu ik jouw teardown heb gezien vermoed ik ook dat die alleen maar aan/uit kan doen en geen energieverbruik meting.
Energie meten voor een tientje, denk niet dat je dit ergens zult vinden tegen Nederlandse tarieven. Het is een heel eenvoudige aan/uit schakelaar, niks meer niks minder.

KaKu zal het hier wel moeilijk door gaan krijgen.
Toffe ontwikkeling, maar ik vind ze nogal groot. Zeker vergeleken met de Osram Smart+ Plug die ik nu gebruik.
Ben op zich prima tevreden over de Osram Smart+ Plug die ik nu gebruik, zou alleen graag de vermogens van de het aangesloten apparaat zichtbaar willen maken.

Dan kan volgens mij nog niet met die van Osram als met deze nieuwe van Ikea.
Het probleem is niet zozeer dat het technisch moeilijk is (de Z-Wave tegenhangers hebben deze functionaliteit al jaren) maar eerder dat er maar weinig Zigbee hubs zijn die ook data logging doen. De doodsimpele reden lijkt mij dat >95% van de consumenten Zigbee hubs alleen voor smart lighting gebruikt wordt. En daar is bijna geen lokale opslag, meestal geen uitgebreide web-interface. Bovendien is de markt relatief klein voor datalogging op deze Zigbee bridges.

Zolang datalogging voor Zigbee devices niet mainstream genoeg is gaan de meeste fabrikanten er hun vingers er niet aan branden. En zolang er niet gelogd wordt wordt de data ook niet geproduceerd... For the time being gebruik ik dus maar Z-Wave voor 'schakelen + meten' en voor alle andere smart lighting zaken heb ik een Hue Bridge (met Tradfri, Osram en Hue lampen). Beiden verbonden met Domoticz om de boel aan elkaar te knopen.

Edit: Ik weet dat er producten zijn die het kunnen: Samsung SmartThings, Athom Homey maar dit is voor het grootste deel van de consumenten prijs-technisch niet interessant. En daarom implementeert bijvoorbeeld Osram waarschijnlijk niet alvast stroomverbruik-data in hun Smart+ Plug

[Reactie gewijzigd door DJFliX op 22 juli 2024 20:47]

Ben op zich prima tevreden over de Osram Smart+ Plug die ik nu gebruik, zou alleen graag de vermogens van de het aangesloten apparaat zichtbaar willen maken.

Dan kan volgens mij nog niet met die van Osram als met deze nieuwe van Ikea.
In het Zigbee ZLL protocol is daar ook geen ruimte voor dus dit kan ook niet. Wellicht met Zigbee 3.0 maar ik zou er niet op rekenen; dan kom je echt bij Z-Wave of WiFi (SonOff) uit.
Dat is volgens mij ook wel wat duurder om te implementeren.
Ik wist helemaal niet dat dit werkte met Zigbee, kende het tot nu toe alleen nog maar van de verlichtingsmogelijkheden. Die Osram Smart+ Plug ziet er mooi uit, en met de prijzen die ik online tegenkom mogelijk een erg aantrekkelijke tegenhanger van mijn Z-Wave tussenstekkers die in dit formaat al gauw 60 euro kosten.
Kun je de Osram Plug via Philips Hue bedienen, of heb je een losse bridge of hub nodig?
De Osram kun je met/aan je Hue bridge koppelen
Kun je de Osram Plug via Philips Hue bedienen, of heb je een losse bridge of hub nodig?

Dat werkt goed via Hue.
Hue ziet de Osram-plug als lamp.
Uit is Uit. Iedere andere (dim)stand is AAN.

Overigens is er is ook een buiten plug van Osram.
Thanks! Ik had inmiddels al wat video's bekeken over deze integratie. Jammer dat de hue app geen onderscheid maakt tussen een schakelaar en een dimbare lamp, maar als dat met mijn domotica gekoppeld is maakt dat verder toch niets uit.
Eigenlijk is iedere schakelaar aan of uit.
Voor mij maakt het óók niet uit en je kan hem noemen zoals je wilt.
Als hij eenmaal in het systeem zit doet hij wat hij doen moet, aan en uit gaan :)
En die vind ik zelfs nog groot.
Dan kan je beter zoiets als dit hebben
Erg tof, maar waar kan ik hem krijgen?
Fibaro's homeplug en/of de Neo Coolcam homeplug zijn zeer goed te verkrijgen en net zo groot.

Wel Z-wave ipv Zigbee.
Google maar op SPLZB-131
Vind alleen maar een finse site waar dat ding 40 euro kost met 20 euro verzendkosten (en die je naar google stuurt als je geen cookies accepteert 8)7 )
Sample prijzen gevonden, beetje duur IMHO... Als ik het goed begrijp wil deze partij de markt zelf niet bedienen, maar eerder wholesale produkten gelabeld verkopen. Zouden ze aan ikea of philips leveren :) ?
Dit model zou ik graag in de winkel betaalbaar willen zien, liefst eigenlijk in z-wave..

[Reactie gewijzigd door tweazer op 22 juli 2024 20:47]

Mooier zeker! Helaas ook wel letterlijk 5x zo duur...
Niet helemaal waar, ik heb ze voorbij zien komen voor iets meer dan €30,00
Heb ze voorlopig op een finse site voor 39,90 gezien en in een ‘abonnement’ vorm op een NL site. Weet niet waar jij dat gezien hebt dan?
En die vind ik zelfs nog groot.
Dan kan je beter zoiets als dit hebben
Maar zo te zien niet een handig schakelaartje extra.
Gewoon als schakelaar kunnen gebruiken maakt, onder andere de Osram, hem extra handig.
Die Osram plug is inderdaad kleiner, maar de Ikea is niet breed aan het uiteinde, waardoor je in een duo wandcontactdoos waarschijnlijk wel de 2e aansluiting (met randaarding) kan gebruiken en bij Osram niet.
doorgaans is ikea erg goed met electische veiligheid. deze extra componenten nemen relatief veel ruimte in beslag om een goede scheiding te krijgen en deftig vermogen te kunnen schakelen.
de meeste "slim" slimme stopcontacten nemen het niet zo nouw met de veiligheid of er zijn goede verbeterpunten aan te merken.

[Reactie gewijzigd door flippy op 22 juli 2024 20:47]

de meeste "slim" slimme stopcontacten nemen het niet zo nouw met de veiligheid ....
Mag ik vragen waar je die kennis vandaan haalt?
Is bijvoorbeeld de genoemde Osram onveilig ?
de meeste zijn made in china, vaak zijn de printbanen, bedrading en regelelectronica te krap bemeten of hebben niet voldoende scheiding tussen de printbanen. hierdoor krijg je nare situaties als de isolatie smelt door teveel vermogen erdoor te sturen, vochtige omgevingen, overhitting door de inefficente omvorming naar het voltage voor de chips en relais doordat de meestal op condensator-basis het voltage verlagen. goedkope relais die blijven plakken of doorbranden. lijstje is lang zat met dingen die ik al heb gezien in de loop der jaren met zulk speelgoed.

[Reactie gewijzigd door flippy op 22 juli 2024 20:47]

Dank je.

Maar ik neem aan dat bijvoorbeeld verkoper Amazon, of merken zoals Osram zich daar niet aan bezondigen O-)
Zeker wel. Helemaal het budgetspul. Osram industrieel is solide spul, maar consumententelectronica is gewoon winstmaximalisatie en waar ze mee weg kunnen komen.
Ik ben erg benieuwd of en hoe KlikAanKlikUit hierop gaat reageren, hun stopcontact ontvangers beginnen bij € 21.
Ik gok dat dit wel eens de nekslag kan zijn voor KlikAanKlikUit, zeker als Ikea de marketing voor deze stekkers goed regelt.
KlikAanKlikUit is naar mijn mening sowieso al een achterhaald product qua techniek.
KlikAanKlikUit heeft inmiddels ook Zigbee producten. Maar ikzelf probeer het niet te gebruiken. Veel mensen in mijn omgeving zijn er tevreden over maar ik wil in het huis zo min mogelijk 433mhz producten en hou het liever bij een paar merken. Osram, Philips, Ikea gebruik ik op het moment met de homey op zigbee en werkt allemaal prima. Die ikea pluggen gaan er zeker komen, kijken hoe ze het doen tegenover de plugs van Osram.
Ligt er een beetje aan. Ik heb een 3 weg KaKu (ACM-3500) ontvanger in mijn tv kast, met daaraan verschillende groepen apparaten en lampen. Die groepen kan ik dus individueel schakelen. Zou ik dat met Tradfri willen, dan moet ik 3 van deze dingen halen en een flinke slof waar ze alle 3 in passen.

Daarnaast heeft KaKu inmiddels veel compactere versies en een veel uitgebreider assortiment. Alleen het protocol van KaKu is inferieur aan Zigbee, maar zolang er nog geen stekkerdozen of compactere tussenstekkers zijn zie ik niet zoveel in deze versie.
Heb de mijne destijds voor een tientje bij de action gehaald ;)
Een Zigbee, Hue compatibele plug bij de Action?
Dat geloof ik eigenlijk niet.
Of bedoel je dat jij "dezelfde" tussen aanhalingstekens.

Ik kocht de Osram pluggen een paar maanden geleden bij Amazon voor inderdaad 10 euro per stuk. De Buiten-versie toen voor 15 euro.
Ik heb het over de "KlikAanKlikUit" waar CJ_Latitude het overhad, niet over Zigbee. Action koopt een flinke partij goedkoop in en kon die tijdelijk in het assortiment aanbieden.
Te snel geweest :-(
Dank voor het ophelderen !! :)
Die blijven voorlopig nog wel even in de bouwmarkten liggen. Misschien zal de prijs iets dalen naar €19,95 maar verder niet. Ze hebben gewoon (al) een heel ander (succesvol) distributiekanaal.
Klikaanklikuit kan niet echt reageren omdat hun product simpelweg minderwaardig is :P het is one-way communicatie met kaku. Met Zigbee en Z-wave komt er een controle antwoord waardoor je zeker bent dat je opdracht overkomt.

Dit Ikea product is daardoor goedkoper, en beter...
Is het ondertussen mogelijk om lampen/stopcontacten te koppelen aan de Trådfri hub zonder dat je voor elke lamp(groep) een afstandsbediening nodig hebt?

De laatste keer dat ik het geprobeerd heb via de link knop op de heb ging dat niet. Voor lampen is een afstandsbediening (of meerdere) vaak wel handig. Maar dingen die op met zo'n stopcontact wil schakelen stuur ik liever aan vanuit Home assistant. En om dan voor elk stopcontact ook een schakelaar te kopen die dan niet gebruikt wordt is ook weer zo zonde.
Dit is mogelijk! Wat ik hier heb gedaan. Gewoon een afstandsbediening van een andere groep genomen en ze hiermee gekoppeld. Daarna naar de juiste ruimte gesleept.
Omdat ik alles via HomeKit bedien kan ik nu dus ook de Hue dimmers gebruiken om de lampen in en uit te schakelen.
Je hoeft dus niet steeds te resetten. Koppelen en slepen. Klaar!!!
Wat je in feite doet is alle apparaten in een groep, maar door die groep niet de gebruiken maar de apparaten zelf. Dat is ook wel werkbaar imho, thx!
Ik heb met mijn lampen meerderen kunnen koppelen aan de hub door gewoon dezelfde AB te resetten en opnieuw te koppelen aan een andere lamp.
Ga dat eens proberen, thx!
Was dit niet ook de serie die werkt met Apple HomeKit? Dat zou wel heel mooi zijn, lijkt me dat het te mooi ok waar te zijn is.
Dat is inderdaad deze serie. Deze smart plugs ondersteunen helaas nog geen HomeKit, maar er wordt verwacht dat dit binnenkort alsnog komt door een firmware update.
Ik mis bij de stekkerdozen een schakelaar op de schakelaar voor handmatig schakelen. voor als je je afstand bediening weer eens vergeet! Een of twee trappen hoger of lager :(
Ik mis bij de stekkerdozen een schakelaar op de schakelaar voor handmatig schakelen. voor als je je afstand bediening weer eens vergeet! Een of twee trappen hoger of lager :(
De Osram pluggen hebben dit wel, echt een uitkomst inderdaad.
Wat, geen schakelaar? Bummer :| Ik gebruik 'm zelf regelmatig op mijn Neo Coolcam-schakelaar. De Tradfri-plug heeft zeker ook geen verbruiksmeter? Als dat niet het geval is, vind ik het - zeker in vereiste combinatie met een schakelaar - een prijzig product dat maar half aan de verwachtingen voldoet...
En de neo coolcam wordt regelmatig gedumpt verkocht voor E 17 incl verzendkosten, waardige concurrent voor de extra features...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.