D-Link brengt compact slim stopcontact met Alexa- en Assistent-ondersteuning uit

D-Link brengt de Mini Wi-Fi Smart Plug DSP-W118 uit, een slim stopcontact met compacte afmetingen zodat er twee naast elkaar gebruikt kunnen worden. Het slimme stopcontact heeft ondersteuning voor Amazon Alexa, Google Assistent en ifttt.

De Smart Plug DSP-W118 maakt verbinding via wifi en kan aangestuurd worden via de mydlink-app of de spraakassistenten van Amazon en Google. Via ifttt kan het slimme stopcontact ook verbonden worden met andere smarthomesystemen.

D-Links DSP-W118 is de opvolger van de vorig jaar geïntroduceerde DSP-W115. Het nieuwe model is wat compacter, zodat er twee naast elkaar gebruikt kunnen worden. Ook is het verbruik volgens de specificaties lager; D-Link stelt dat de smart plug minder dan 3W verbruikt. Bij het vorige model was dat maximaal 5W.

Er is ondersteuning voor 802.11n/g-wifi met wpa- en wpa2-beveiliging. De smart plug heeft een aan-uitknop en een statusled. Het gewicht is 122 gram en de afmetingen zijn 60x60x65mm. D-Link biedt het slimme stopcontact aan voor een adviesprijs van 32,90 euro.

D-Link DSP-W118 Mini Wi-Fi Smart PlugD-Link DSP-W118 Mini Wi-Fi Smart PlugD-Link DSP-W118 Mini Wi-Fi Smart Plug

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

03-10-2019 • 10:33

99

Reacties (99)

Sorteer op:

Weergave:

3W verbruik is nog best wel veel, zeker als je een groot deel van je huis wilt automatiseren en er een stuk of 10 hebt. 10x3W = 30W, dus al snel 50~55 euro aan energiekosten per jaar alleen voor die plugs. Ik ben gewend dat die dingen op minder dan 1W verbruik zitten.
Snap ook niet waarom hier gekozen wordt voor wifi voor de communicatie. Men is veel beter af met een z-wave of Zigbee stekker.
Probleem daarvan dat deze dingen altijd een bridge nodig hebben. Wi-Fi apparaten zijn veel laagdrempeliger.
Maar als je 20 van dit soort apparaten door het huis hebt verbonden is dat niet echt bevorderlijk voor het wifi netwerk. Dan kan iemand nog beter gewoon een klikaanklikuit setje kopen. Ook dit is nog redelijk eenvoudig te koppelen aan een controller.
De meeste mensen kopen misschien maar 1 of 2 van dit soort dingen. Met 20 ga je in een heel andere doelgroep kijken. Mijn Wi-Fi netwerk kan trouwens met gemak 20 van die dingen aan.
Met een goede router en afhankelijk van het oppervlak een of meerdere goede access points kan dat inderdaad makkelijk. Ik heb ook geen problemen hier. Maar met het modem dat je van de meeste ISP's krijgt of een AP van twee tientjes ga je wel problemen krijgen als je teveel apparaten eraan hangt.
Precies dat bedoel ik en de meeste mensen gebruiken die waardeloze routers van hun ISP.
Men vergeet ook hoe snel je aan 20 apparaten komt, Tv's, Speakers, receivers, setop boxen, Laptops, Tablets, Smartwatches, etc etc.

[Reactie gewijzigd door downcom op 23 juli 2024 13:54]

Ja klopt, maar niet iedereen gooit zijn / haar speakers en geluid over de wifi though :/

Ik denk dat ik thuis nog net onder de 20 kom.
Het is niet het de audio (dat zou bizar zijn) het is de besturing van die apparaten. Pioneer, Harmon Kardon etc hebben allemaal de mogelijkheid bestuurd te worden over het netwerk.

Producten zoals Homey hebben hier dan weer ondersteuning voor (https://apps.athom.com/)
Mja... het -lijkt- dat je geen problemen hebt.

En een goed AP helpt inderdaad een hoop.

Maar het blijft een feit dat, in ieder geval tot en met WIFI AC (en helemaal als je geen MuMimo support hebt), je AP voor iedere aangemelde client 'zendtijd' moet reserveren. En dat gaat in allemaal gelijke blokken.

Dus met heel veel (zeg 20+ ) ga je wel degelijk snelheidsdegradatie merken, ookal verbruiken absoluut die IoT spullen amper bandbreedte. Goed, je hebt een fatsoenlijk AP dus de boel zal niet crashen, maar optimaal is het niet.

Gelukkig ondervind ook ik hier bijna geen problemen omdat al die IoT dingen op 2,4 Ghz zitten, 'stationaire' apparaten zoals NVidia Shield bedraad aangesloten zijn en smartphone en laptop op 5 Ghz zitten.
Je hebt gelijk dat IoT apparaten resources op je netwerk gebruiken, dat is logisch. Maar een netwerk is geen showpiece, het is iets dat gebruikt moet worden om nut te hebben. Op een lege snelweg kun je ook sneller dan op een volle, maar erg veel nut heeft dat niet.

Hoeveel wifi apparaten hebben de volle capaciteit van je netwerk nodig? Misschien je Playstation, maar die sluit je toch al liever bedraad aan zoals je zelf al aangeeft. Het helpt natuurlijk ook om IoT zoveel mogelijk lokaal te draaien, alles via Tuya servers in China en IFTTT gaat ook niet helpen.

Laptops, tablets en telefoons kunnen allemaal al op 5GHz en ondervinden dus weinig last. Al dit spul op Zigbee laten draaien kan prima, ook qua kosten, maar dat is ook 2,4GHz en daar wordt je wifi ook niet beter van. Zolang je niet al teveel van dit spul hebt kan het best over wifi, als je alles een beetje fatsoenlijk inricht.
Op zich heb je helemaal gelijk, maar het gaat dus om meer dan alleen maar bandbreedte gebruik (bv. van je internetverbinding als je zoals jij aangeeft Tuya servers en IFTTT gebruikt).

Ik gebruik dus overigens ook principeel geen producten die per se via Tuya servers moeten. Producten van "shelly" zijn geweldig ;)

Het gaat er dus om dat, ookal gebruikt het verder amper bandbreedte, het met alle wifi versies t/m AC wel onevenredig veel 'airtime' kost.

Maar goed, voorlopig werkt het hier dus ook allemaal best wel prima op 2,4 (naast dat ik ook wel wat Zigbee spul heb in de vorm van Philips Hue.... op het hoogst mogelijke kanaal, m'n 2,4 Ghz WIFI op kanaal 1 en 6 :) ).
@eymey

Maakt dat uit, de kanalen van Zigbee en wifi scheiden? Ik vind het in theorie een erg goed idee, maar vraag me af of de buren niet net zo goed roet in het eten gooien. Als het wel werkt ga ik me daar ook eens mee bezig houden.

Ik snap overigens dat het niet om de bandbreedte gaat, mijn punt was meer dat Tuya/IFTTT meer overlast zal veroorzaken bijvoorbeeld Shelly of Tasmota apparaten.
In theorie gooien de buren ook wel roet in het eten, maar bij ons pakt het wel goed uit. De meesten zitten op kanalen 1 t/m 11. Zigbee kanaal 25 zit in de 'side lobe van kanaal 11', maar ondervindt hier dus relatief weinig interferentie. En op wifi kanaal 12-13 zitten gelukkig geen heel naaste buren.

Met Zigbee op een lager kanaal merkte ik dat het Hue netwerk duidelijk onbetrouwbaarder was.

https://www.metageek.com/...bee-wifi-coexistence.html
Interessant, bedankt voor de link. Ik ga er eens mee bezig.
Zie niet echt waarom 20 van deze stekkers een negatieve impact zullen hebben op je netwerk. Heb nu verschillende apparaten op wifi (Paar sonoffs en redelijk wat van deze smart plugs, denk stuk of 15 in totaal) en merkt absoluut geen verschil in kwaliteit van netwerk.
Netwerk bestaat wel uit unifi apparatuur. Maar iemand die zich met zoveel stekkers gaat bezig houden, zal waarschijnlijk ook wel goed netwerk materiaal werken
Je moet ze de kost geven die een bak van zulke stekkers bij Ali kopen (ik ken zulke mensen) maar wel nog op de standaard 2,4 ghz. AP van hun KPN Experiabox V8 of V9 zitten.

Maar ook jouw Unifi apparatuur moet met gelijke allotments voor airtime voor al je clients werken, ook je clients die amper bandbreedte verbruiken. Bij een stuk of 20 'IoT devices' zal het nog wel meevallen, plus dat je smartphone, laptop e.d. hoogstwaarschijnlijk ook lekker op de 5 Ghz radio zitten terwijl die IoT prulletjes allemaal nog op 2,4 Ghz zitten.
Zou sowieso niet voor kaku gaan, die moet je standaard na 2 jaar vervangen. In dat geval is de D-Link een betere koop.. enkel een paar extra devices op je wifi :)
Jammer dat het geen WiFi 6 heeft, dat zou volgens mij het beste van twee werelden kunnen zijn.
Ben heel benieuwd hoe in de praktijk de zuinigheid is van 802.11ax Target Wake Time. In theorie heb je dan het beste van twee werelden: geen bridge nodig, eventueel inzet van je WiFi repeaters bij een groter huis, en toch energiezuinig en niet storend voor je WiFI-snelheid.
Het ligt toch vooral aan de toepassing, Wi-Fi in combinatie met Google Assistant is plug and play. Het werkt voor mij, er is dan ook geen reden om extra complexiteit toe te voegen in de vorm van andere protocollen.
Het werkt dus dan is het klaar. Dan snap ik niet waarom overal glas in de grond wordt gestopt de telefoonlijn werkt toch perfect? Of is de bandbreedte niet hoog genoeg?

Dit geld exact voor wifi in woonwijken waar iedereen een wifi router heeft is de lucht vervuild en wordt een netwerk stroperig. Waarom zou je hier (terwijl er standaarden voor zijn) wifi voor gebruiken? Overigens is Zigbee opbasis van Wifi echter veel en veel zuiniger.
Ja, nogmaals, het werkt voor mij. Als het niet voor me zou werken dan zou ik uitwijken naar bijvoorbeeld Zigbee.

Als je in dezelfde situatie zit als ik, wat zou dan de reden zijn om alsnog op Zigbee over te stappen?
Het kan zeker wel werken, maar het kan zijn dat het niet de optimale situatie is, of de goedkoopste of de zuinigste.

Maar optimaliseren van deze factoren is niet voor iedereen.
En het belangrijkste is dat het werkt!
Het werkt nu inderdaad dan zou ik er zelf ook niks aan veranderen maar als je weet dat je apparaten blijft toevoegen (Lampje hier, ikea lampje daar, led stripje daar) dan is dat iets anders. Dit komt omdat Zigbee en Z-wave werken als een mesh netwerk waardoor de node zowel kan ontvangen als het signaal doorsturen (repeaten) daardoor ontstaat er een stabiel en betrouwbaar netwerk iets wat in mijn ogen iets future proof is.
Denk je dat zigbee smart plugs minder verbruiken?
Ik zocht eens achter het verbruik van Philips Smart plugs die zigbee gebruiken, maar het is onmogelijk om te vinden hoeveel die dingen verbruiken :-(
Ik denk niet dat ze (veel) minder verbruiken.
Het verbruik kun je bij Fibaro of Qubino apparatuur veelal gewoon opvragen via wat parameters; wat het apparaat zelf verbruikt en wat de totale belasting is op het apparaat.

Waar ik wel huiverig voor ben is een gigantisch rommelig draadloos netwerk. Natuurlijk kunnen mensen hier aangeven dat ze met (dure) wifi routers geen problemen hebben maar de situatie is onwenselijk helemaal in een drukke woonwijk. IOT standaarden moeten rekening houden met meer factoren dan elke laagdrempeligheid.
Oh god denk is aan de grote stad waar iedereen in grote flats woont...
Dat is pas een pure hell :o
Veel pringles bussen sparen :+
Waarvoor dat als ik vragen mag?
Shielding, afschermen en richten van wifi-antennes
Wauw, gewoon everyday dingen die je weggooit.

I guess dat One mans trash is another mans treasure dus echt klopt haha :)
3 Watt is dan ook wel heel veel en volgens mij niet reeel.
Ik heb wel eens een vergelijkbare schakelaar gemeten en die komt rond 500mW, en eigenlijk is dat alleen de houdstroom van het relais. De Wifi zelf gebruikt rond de 500mW bij transmissie en dat is slechts een fractie van de tijd.
Als ze een goed systeem hebben gebruiken ze een bipolair relais. Dat heeft geen houdstroom. Alleen even een puls bij het omschakelen
Ik heb er hier drie liggen, maar die zijn een stuk duurder en iets moeilijker aan te sturen.
Helaas wordt er bijna altijd gekozen voor goedkopere relais waardoor de aanschafkosten lager zijn, maar de kosten op de lange termijn wat hoger.

Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik hier 60 ABB (3 fase + 0) relais heb liggen die zeer veel in automatisering gebruikt worden. Ook dit zijn geen bipolaire relais. Hoewel bipolaire relais mooier zijn en alleen een schakelpuls nodig hebben, worden ze relatief weinig gebruikt.
Gemiste kans door geen 5GHz WiFi toe te voegen, en zeker die +/- 3 Watt maakt de keuze nog makkelijker. Ik verwacht dat deze pluggen binnenkort lokaal te benaderen zijn met bv Home Assistant, dus internet/cloud is niet zo erg voor nu :+

Voor een goede plug verwacht ik het volgende:
- Verbruik <1 Watt
- Ook lokaal te gebruiken zonder cloud
- Schakelen en verbruiksmeting (voorkeur is achter de komma, dus niet alleen per Watt)
- Niet te groot (Fibaro Wall Plug is een mooie formaat)
- 2.4Ghz en 5GHz netwerk
- Stuurt updates uit zichzelf naar controller, polling is zo jaren 80 :+
- < 50 euro per plug

Indien die er zijn, dan koop ik er een paar :9

[Reactie gewijzigd door UTMachine op 23 juli 2024 13:54]

Shelly 1 PM (inbouw) of Shelly plug? Heeft geen 5Ghz, maar voldoet wel aan al je andere voorwaarden.
Als alternatief voor de shelly is er tegenwoordig ook de goedkopere sonoff mini. Die kan je zelf flashen met Tasmota firmware. Dan voldoet die ook aan alle voorwaarden.

Die dient vooral voor schakelaars smart te maken. Anders kan je sonoff basic of schakelaar gebruiken.
Ow, de Shelly plug kende ik nog niet ... Ga ik is naar kijken :) Thanks!
5GHz is toch niet interessant voor het aansturen van een stopcontact? 5GHz heeft vaak een beduidend slechtere dekking in huis dan 2.4 en de bandbreedte heb je niet nodig.
Ik heb heel veel storing van andere 2.4Ghz netwerken bij mij in de buurt. Ook heb ik op elke verdieping een UniFi AP, dus ik heb een goede WiFi dekking. Met 5Ghz heb ik altijd een stabiele verbinding, maar op 2.4Ghz merk ik gewoon dat ik packet loss heb.
Crownstone was ooit een geannuleerde kickstarter. Weet niet of ze het verder nog op de rail gekregen hebben.

Comunicatie gaat alleen over Bluetooth Low Energy hoeft echter niet per see een nadeel te zijn.
https://crownstone.rocks/nl/
ffies vluchtig gekeken, voldoende potentie ...maar hun website lijkt 'oude' data te bevatten, dus iets bestellen voelt als een risico.
Concept vond ik wel leuk. Zie alleen geen ontwikkeling bij domoticz of HA. Da's wel een signaal dat het niet echt gebruikt wordt.
Nog steeds te groot voor het gemiddelde dubbele stopcontact wat in veel huizen in een enkelvoudige doos is verwerkt.
Het ding is 60mm x 60mm. Volgens mij moet dat prima passen bij standaard schakelmateriaal.
Bij een verdeelblok kan het zijn dat de stopcontacten wat dichter op elkaar zitten.
Op onze Busch-Jaeger Reflex SI wandcontactdoos RA dubbel inbouw gaat het zeker niet passen.
https://www.toolstation.n...s-ra-dubbel-inbouw/p99218

Ik kan alleen zo 1-2-3 niet zien welke "Wifi" er gebruikt wordt. 2.4 of 5Ghz?
Dat komt omdat de wcd die jij hebt een dubbele aansluiting op een enkele inbouwdoos is.
Maakt je punt niet minder valide overigens.
Hier zitten vaak ESP8266 chipjes in, die zijn 2.4Ghz
Deze zijn bijna even groot een stekker, maar zelfs die gaan niet passen.

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 23 juli 2024 13:54]

Deze zijn bijna even groot een stekker, maar zelfs die gaan niet passen.
offtopic:
Ik wil het maar even zeggen: je linkt hier naar een product dat je zelf moet importeren, en rechtstreeks aansluit op het 230V-net van je huis. Ik denk niet dat ze onveiliger zijn dan de plugs die je in de winkel in Nederland kunt kopen, ik denk dat je je er van bewust moet zijn dat je niet naar iemand toe kan stappen in geval van schade.
Wie heeft het over importeren?
Het ging om het formaat, en zelfs het kleinste formaat is niet voor deze WCD geschikt.
Ik had ook een fotootje kunnen linken, maar ik was lui :-)
Ik heb er zelf denk ik al 10.
En je ziet het vaker dan je denkt zeker in wat oudere huizen.
Oude huizen zitten er vol mee, enkele inbouwdoos in de muur, met daarop een dubbele opbouw WCD.
Heb zelf in enkele na-oorlogse woningen gewoond in Rotterdam, maar daar hadden we gelukkig niet. Vind die 2-voudig in enkele doos altijd ook te kort op elkaar zitten voor veel adapters en stekkers.
Sorry? Ook ons huis hangt er vol mee.

https://www.elektroshop.n...g-dubbel-polarwit-nl.html

Zoiets als dit, bij ieder bekend merk schakelmateriaal in het assortiment en ook in iedere bouwmarkt aanwezig.
Het past in standaard schakel materiaal waar voor elk stopcontact een aparte doos is ingebouwd en er twee van naast of boven elkaar zitten. Maar dat is heel vaak niet het geval en heb je dus 1 doos met dubbel stopcontact zoals hieronder door Kraz gelinkt en dan past zoiets niet.

Het is zelfs vaak zo dat er in het tweede stopcontact niet eens een andere stekker samen past met zo'n smartplug laat staan dus twee van die dingen.
Feit. Maar, zoals ik uit het artikel begrijp, paste het vorige model niet langs elkaar in een enkele doos. In die zin dus geen verkeerde verbetering.
Ziet er leuk uit, maar toch blijf ik ver weg van alle smartplugs die via het internet bedient worden.
In het Google home topic hier op Tweakers lees ik genoeg mensen dat functies opeens niet meer werken,en heb je al je plugs ingesteld met iftt, duurt het vrij lang voordat het spulletje schakelt. En hoe lang blijven de servers van Dlink up? Nee geef mij maar gewoon lokale plugs, vele smartplugs kan je flashen met Esphome/Tasmota/Espeasy om ze volledig lokaal draaiend te maken. Wil je dit niet, dan kan je Shelly plugs kopen, die geven je de optie om hun cloud service te gebruiken, of de plugs volledig offline in te stellen. Die functie zou elk bedrijf moeten geven vind ik.
Als je aan automatisering begint moet je jezelf afvragen of wifi wel het juiste protocol is om dergelijke zaken mee te regelen. Onlangs mijn huis verbouwd alles qua stroom vervangen en elke schakelaar voorzien van een Fibaro Dimmers.
Is ook een optie.

Ik heb geopteerd om helemaal niets meer wireless te doen en elk stopcontact en schakelaar heeft zijn eigen buis naar mijn subkast. 800 meter buis verder ...... ;-)
Dat wilde ik eerst ook doen maar dat liep qua kosten een beetje de spuigaten uit. (waf)
Voordeel van Z-wave is dat het fungeert als een mesh netwerk waardoor (apparaten die continu stroom hebben) fungeren als een repeater waardoor het netwerk in mijn ervaring enorm stabiel is.
Ik doe alles zelf en ik moest toch alle buizen opnieuw aanleggen.
Dus in plaats van centraal dozen de boel maar doorgetrokken naar een centraal punt.
Ik kan je wel zeggen dat >70 buizen best wel veel buizen zijn :-)
Qua kosten valt het allemaal wel mee.
Zeker als je zelf een beetje handig met een muurfrees bent en het plafond er toch al uit moest.

Ik heb geen probleem met de WAF.
W is ook IT-er en ziet de lol er wel van in.
Vandaar ook dat onze volgende TV >70 inch wordt :+
Is nu slechts 60.
Beetje offtopic:

Klinkt een beetje het zelfde als hier, alle elektra vernieuwd en naar alle schakel dozen 5x 2,5mm getrokken. Alle rolluiken en gordijnrails besturing loopt wel gewoon via de meterkast.

Alle radiatoren voorzien van een digitale thermostaat (z-wave) en diverse multi sensoren in het plafond.

https://i.imgur.com/FoMui5z.jpg / https://i.imgur.com/EVSHbt0.png

(Alles loopt via Homey en het dashboard draait op HA via MQTT)
<offtopic>
Goed bezig.
Ik ben nog met de verbouwing bezig.
Nu met 100m2, daarna 400m2 te gaan ;-)

Meterkast (subverdeleter).
</offtopic>
Ook lekker bezig, ik houd het bij 215m² ruim genoeg 8-)
Ik heb alleen nu wel sterk het gevoel dat ik mijn buizen wat beter moet fatsoeneren :X
(daar gaat mn weekend)
Als je 76 buizen hebt moet je wel fatsoeneren en nummeren, anders wordt je helemaal gek.
Als je veel buizen hebt is het handig om deze te gebruiken, het voordeel is dat ze stapelbaar zijn.

Ik moet de hardware nog ontwikkelen om e.e.a. aan te sturen.
De bedoeling is dat voor elke WCD, buiten aan en uitgeschakeld, gemeten kan worden hoeveel energie die gebruikt, inclusief de Cos Phi.

Ik gebruik daar meerdere ESP32s voor.
De proof of concept ligt er al, nu wat printplaatjes ontwikkelen en laten maken.
Je moet toch wat in de winter wanneer het te koud is om te klussen ;-)

[Reactie gewijzigd door misterbennie op 23 juli 2024 13:54]

Ziet er leuk uit, maar toch blijf ik ver weg van alle smartplugs die via het internet bedient worden.
Lokale software is ook echt niet alles, ik heb bv. een Ubiquiti mPower aangeschaft is de support op de mFi software ook verlopen en werkt niet fatsoenlijk onder W10 zonder een hele hoop gesleutel via community handleidingen die ook niet allemaal meer kloppen.

Voor verlichting gebruik ik liever iets als Philips Hue producten, support daarvoor zal niet snel omvallen. Ik gebruik dergelijk smartstekkers meer voor het monitoren van stroomverbruik van bepaalde hardware en mogelijk het remote uitschakelen in geval van nood (denk aan bv. 3D printers).
Alles wat ik zie doet mij sterk vermoeden dat dit de zoveelste smart plug is die werkt met een tuya (esp) chipset, die (OTA) te flashen zijn met ESPHome, tasmota, ESPEasy etc, net als de Shelly plugs (werken die overigens standaard ook niet met de shelly-cloud, dan heb je hetzelfde probleem ?). edit: werken dus ook offline, nice
Gewoon flashen dat spul, dan heb je de controle weer helemaal zelf, geen remote servers nodig.
Overigens verbaast het mij dat dit nieuws is. Er is al zoveel van dit soort spul. Afgelopen weekend heb ik bij de plaatselijke Expert voor €30 een Caliber HWP 101 gekocht, zelfde specs, zelfde formaat, en vermoedelijkdus dezelfde chipset en bediening via de tuya app (of een afgeleide daarvan zoals de dlink-app).
Meteen OTA geflashed en ESPHome erop gezet, en geïntegreerd in mijn Home Assistent omgeving. Werkt prima.

[Reactie gewijzigd door u_nix_we_all op 23 juli 2024 13:54]

Blitzwolf via Bangood. Heb er inmiddels 14 en ze zijn perfekt en passen naast elkaar.
Bij het inpluggen knalde er eentje van deze en ik heb er meer berichten van gelezen. Komt er bij mij niet meer in en ik ben overgestapt op (Zigbee) plugs van INNR.
De Blitzwolf of ander merk/merkloos welke uit elkaar knalde?

Voor max 14 euro vind ik ze top en werken super met de Smart Life app.
Blitzwolf. De compacte versie.
Vooral dat naast elkaar passen is waar veel merken in falen. Deze van D-link gaan nooit naast elkaar passen in de meeste Nederlandse stopcontacten.

[Reactie gewijzigd door joeri1 op 23 juli 2024 13:54]

Deze lijkt idd net zo groot als de Hue en Osram die ik in huis heb. Daar passen er geen twee van naast elkaar in mijn stopcontacten. Dit werkt alleen met stopcontacten die je bij bedrijven in de kabelgoot vind en mogelijk bij nieuwbouwhuizen.
@Dacuuu Eens!
Heb een aantal van dit type plug-ins gekocht, zo ook de shelly. En deze opnieuw gefashed. Ze zijn in de regel gebaseerd op ESP8266 of bijvoorbeeld de ESP12.
Opdat ze in Home Assistant middels esphome te managen zijn. Je kunt bij sommige plugins het wattage, amperage en voltage meten van het apparaat dat erop is aangesloten. De knoppen en led(kleuren) kun je naar gelieve programmeren ;-P
Alles is dan in eigen beheer. Er gaat geen data naar derde partijen toe.
Met de Shelly 2.5 kun je o.a. rolgordijnen bedienen. Ben ook bezig met de 2.5 om de mechanische ventilatie via home assistant, esphome aan te sturen. Gebruik als sensor oa de BME680

[Reactie gewijzigd door pentode op 23 juli 2024 13:54]

Best aardig aan de grote kant, ik heb een Smart 7 onderweg, is dan wel bijna 2 tientjes duurder (z-wave) maar is aanzienlijk stuk kleiner dan dit ding.
Linkje? Ben ook nog op zoek naar kleine z-wave plugs.
Geen vertrouwen in de goedkopere Neo Coolcams?
https://www.robbshop.nl/s...tekker-z-wave-plus-aeotec

Ik had 1 coolcam, maar daar was die aan/uitknop half lam dus at random ging dat ding aan/uit. Zag ze inmiddels op Ali al voor 20 tientjes gaan, misschien maar weer eentje proberen.
Maar die ondersteund geen Alexa / Google assistent. En over IFTTT kan ik ook niets vinden. Verder wel een mooi ding, meet ook stroom blijkbaar.
Daarom zei ik nog (z wave) :P Ik vind 30 euro voor alleen status aan/uit in vergelijking met wat die z-waves kunnen meten veel te duur, die Gen5 dingen geven behoorlijk wat info.
Een veel kleinere WIFI versie kunt je hier vinden. Amper groter dan de stekker. Werken prima en kosten < €10,- en als je het verbruik wil meten ~€11,-
Ziet er hetzelfde uit als de Blitzwolf variant, maar die komt er bij mij niet meer in nadat er eentje knalde (incl. vonken) bij het terugplaatsen (zonder ingeplugde stekker). Inmiddels heb ik een aantal van deze: https://www.beaumotica.nl...akelaar-doorsteek-stekker

[Reactie gewijzigd door PatrickH89 op 23 juli 2024 13:54]

Intern zijn al die dingen praktisch identiek.
Maar je kunt er altijd probleemgevallen tussen hebben.
Als e.e.a. Tuya compatibel is dat kun je er vaak leuke dingen mee, bijvoorbeeld zelf flashen.
om in Europa nog een beetje aansprakelijkheid te kunnen claimen wanneer zo'n ding affikt, heb ik die als GoSund gekocht bij Amazon. Helaas had één al de laatste Chineese firmware waarmee je niet OTA kan flashen naar een cloud-vrije firmware.
Persoonlijk denk ik dat die dingen intern exact hetzelfde zijn.
Ze vragen er wel de hoofdprijs voor (hoewel sommige leveranciers het nog bonter maken).
Dat denk ik ook, maar áls er iets mis gaat met 230V in je huiskamer, vind ik het fijn als je onder Europees recht nog enige bescherming kan zoeken. Juridisch verschil, niet technisch ;)
Inderdaad wel iets waar je rekening mee dient te houden.
Helaas
Gelukkig zijn de GoSund's redelijk makkelijk open te maken en op die manier te flashen, maarrrr.... sinds een weekje ofzo is er Tuya-Convert 2.0 die het mogelijk maakt ook plugs met de nieuwe firmware alsnog via OTA te flashen! ;)
Oh fijn! Open maken en flashen is voor mij namelijk net iets te veel gevraagd :) Biedt me ook kansen voor de Action LSC-meuk... al zie ik dat mensen daar nog problemen mee hebben.
Ziet er uit als ook weer uitje uit de ESP serie, wellicht net als bij de Action door Tuya in massa geproduceerd. Wel lekkere marge voor D-link in dat geval (die dingen kosten ongeveer een tientje).
Ik heb die action varianten gehaald (ook de lampen). Nu al enkele weken zonder enig probleem in gebruik i.c.m. Google Home.
Als je er meerdere wilt aanschaffen kun je volgens mij beter die van IKEA nemen, die kosten nog geen tientje per stuk. Je hebt weliswaar een bridge nodig maar het voordeel daarvan is dat de pluggen zelf veel minder energie verbruiken en een stabielere (ZigBee) verbinding hebben.
Met zulke 'smart plugs' kun je toch enkel aan/uit triggeren, en géén verbruiksgegevens zien?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.