Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

D-Link maakt slimme stekkerdozen in Benelux beschikbaar

D-Link maakt twee slimme stekkerdozen beschikbaar in de Benelux. De DSP-W115 heeft een enkel stopcontact en de DSP-W245 heeft er vier. De stekkerdozen kunnen via speakers met Alexa, Google Assistant en IFTTT bediend worden.

Zowel de DSP-W115 Smart Plug als de DSP-W245 Power Strip werkt in combinatie met D-Links mydlink-app, waarmee de gebruiker inzage krijgt in het stroomverbruik. Bij de DSP-W245 is voor elk van de vier sockets afzonderlijk de realtime-rapportage op te vragen en het beheer, zoals tijdstippen van in- en uitschakelen, in te stellen.

Daarnaast bieden de producten bescherming tegen oververhitting en overspanning; de app kan in die gevallen eveneens een pushmelding geven. Wie een speaker met Amazons Alexa of Google Assistant heeft, kan met stembediening de stekkerdozen bedienen en ook is er integratie van IFTTT. De stekkerdozen kunnen verbinding maken via wifi-n met wps en bevatten een enkele antenne.

Met aan- en uitknoppen zijn de stekkerdozen ook fysiek in en uit te schakelen en leds geven de status aan. De adviesprijs van de DSP-W115 Smart Plug is 39,95 euro, die voor de DSP-W245 Power Strip bedraagt 124,95 euro.

Door

Nieuwscoördinator

138 Linkedin Google+

Reacties (138)

Wijzig sortering
Het apparaat verbruikt volgens de specs op de site ook nog eens 4W per stekkerblok. Vind ik best wel veel voor een apparaat waarmee je stroom mee zou moeten kunnen besparen.

[Reactie gewijzigd door SebasFM op 19 maart 2018 16:29]

De Sonoff 20 kost minder dan 10 euro en kan je flashen met Tasmota firmware en verbruikt minder 1W

en via Home-Assistant kan je deze ook bedienden met Alexa, Google Assistant of via Homekit enz

[Reactie gewijzigd door FloRadix op 19 maart 2018 16:33]

Ik zie er geen keurmerk op.
Hier zit het dan met de verzekering?
Zoals @84hannes ook al aangeeft.
Precies mijn idee. Ik ken iemand waarvan op een haar na zijn huis afgefikt was, omdat ie lekker goedkoop schakelmateriaal uit China had gehaald.

Ik betaal wel iets meer, maar dan met CE of UL keur.
CE is geen keurmerk en zegt geen ene biet over de veiligheid. Het betekent "Ik, slager, heb mijn eigen vlees gekeurd." Wat die keuring dan behelst, en aan welke eisen het voldoet daar doet CE geen enkele uitspraak over.

Een produkt zonder CE-teken kan zo maar veiliger zijn dan één met. Juist omdat CE niet betekent dat het ergens aan voldoet.
CE is inderdaad geen keurmerk.
https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering
Zie dit artikel.
Welke CE? Bedoel je CE of C E? ;)
Beiden zeggen evenveel: Niets ;)

Wat je moet doen is als er een CE op staat, bij een fabrikant de Verklaring van Overeenstemming opvragen. Staat daar iets in als "Hierbij verklaar ik dat bij apparaat veilig is", dan moet je wegwezen. Let op: Zo'n apparaat voldoet gewoon aan de eisen voor CE en mag met CE-merkje erop verkocht worden.

Als in die verklaring melding wordt gemaakt van concrete testen of normen waaraan het apparaat getest is, door externe bureau's die dat soort testen doen, dan geeft dat vertrouwen over de kwaliteit van het apparaat. Als jij op je zolderkamer een apparaat in elkaar beunt, mag je ook een VvO schrijven en niets dat je dan verbiedt er een CE op de te zetten en je apparaat aan iemand te verkopen.

Een CE betekent dat er een Verklaring van Overeenstemming bestaat. Het zegt niets over de inhoud, niets over de kwaliteit. Met die verklaring kun je je daar wel een beeld van vormen. C E is vooral dom: Je kunt als fabrikant beweren dat het iets anders als CE is, maar dan ga je op de bon. Je kunt beweren dat het wel CE is, maar dan moet je de VvO overleggen.
Wat hij wil zeggen is dat je een Europese CE hebt en een Chinese

https://lumeco.nl/wp-cont...-europa-vs-CE-china-1.jpg

[Reactie gewijzigd door osluis op 20 maart 2018 10:33]

Ik snap dat hij wat wil zeggen, maar zoals elders al gesteld: Er bestaat geen Chinese CE. Enkel individuele fabrikantjes kunnen proberen creatief te zijn. Zoals ik in mijn reactie aangeef is dat zinloos: Of je beweert dat het toch voor CE staat met een klein foutje in het logo en moet de papierwinkel kunnen overhandigen en als je beweert dat het voor China Export of zoiets staat, mogen je spullen sowieso niet verkocht worden. De regels zijn niet creatief te omzeilen: Er moet gewoon een Europees CE-merk op.
Klopt. Over de veiligheid an sich zegt het niet veel. Maar wel handig om te hebben ingeval van een verhaalschade.

Als ik mijn verzekeraar kan aantonen geen obscure zaken in mijn elektrotechnische installatie te hebben is de discussie een stuk eenvoudiger als blijkt dat het aan een schakelaar heeft gelegen. De verzekeraar zal eerder genegen zijn om uit te keren of regres uit te oefenen bij de leverancier van de schakelaar van een alieexpress schakelaar.

Dan is vervelend voor je, maar helaas.
Tja... in dit geval gaf de Aliexpress-handelaar keurig een linkje naar zijn Verklaring van Overeenstemming, waarmee je je verzekering om de oren kunt slaan, terwijl als je iets bij de Blokker om de hoek koopt, het net zo goed door de firma Sjeng Peng uit China is gemaakt en die traceerbaarheid geheel ontbreekt. Wat zeg je je verzekering dan?

Wat is nu beter?
de importeur is verantwoordelijk voor het geimporteerde. Dus als je bij de Blokker iets koopt van Sjeng Peng en daar gaat iets mee mis, dan kan je bij Blokker terecht.

Bestel je iets bij AliExpress zonder entiteit in Nederland wens ik je veel succes met het halen van je gelijk.
Denk dat mensen refereren naar het KEMA keurmerk en dit verwarren met het CE keurmerk.
https://cemarking.net/chinese-export/

1. There is no certification scheme or program that will result in the affixing of a “Chinese Export”-mark. The “Chinese Export”-mark does not exist (at least its not a formal marking);
2. In the market you can find many products that have the CE marking with the wrong dimensions. However, this does not automatically mean that the product is not compliant with the requirements (ok, except for the requirement to affix the CE marking with the correct dimensions);

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 19 maart 2018 18:22]

Grappig dat beide van die twee punten zichzelf meteen tegenspreken.
Nee hoor, China Export bestaat niet echt, maar word wel gewoon lukraak rondgestrooid waardor velen nu dus denken dat het dus echt iets is.
Nee dat weet ik, maar het 'toevallig' niet goed nagemaakte logootje heeft wel een reden: Dan is het niet zo illegaal. Net zoals de Maasdammer kaas hier in de winkel ligt met "Mazdamer" er op uit Polen :+ Dan is er juridisch niet zo veel tegenin te brengen.

Dus het is wel een beetje 'een ding' in China, alleen niet echt officieel. Maar officieel in China is ook maar wie er het meeste geld betaalt dus dat betekent ook weer niet zo heel veel.
Geloof niet dat je veel aan UL-keur hebt binnen Europa.
ik doe hetzelfde, (meeste haal ik toch bij de action)

of ik koop via dealextreme of gearbest,
indien ik iets specifiek zoek.

gezien bij hun de kwaliteit hoger ligt dan bij "henkie's electronika outlet op ebay [gevestigd in china]"
en dan zet ik als het een usb adapter is of een andere een switch plug tussen, zodat ik het apparaat kan uitschakelen als ik het niet gebruik (is gemakkelijker dan telkens in en uit pluggen)

er zijn genoeg video's te vinden over dit probleem (meeste zijn uit amerika, en azie)
Ik had ook een product met keurmerk... werkt perfect hoor.... https://www.imgdumper.nl/...b0c5bf42082-mooi_ding.PNG

Gelukkig is er niets bijzonders gebeurd, ik was thuis.

Merk: Allocacoc Extended USB

Mailtje naar de leverancier gestuurd, wel een net reactie terug:

Dear Jamie,

We are so sorry to hear this about the PowerCube.

The burned PowerCube is a very rare situation and we take your feedback seriously.

May we ask you to send this burned PowerCube back to our NL office for a thorough check on what went wrong.
This is the address:

Rotterdamseweg 386-B1
2629HG Delft
The Netherlands

In compensation, we would send you a new PowerCube.
Please update us your mailing address and we would send you a new one as soon as possible.

We are sorry for any inconvenience caused.

Best regards,
=====================================

Ik denk soms moet je maar geluk hebben...:)
Ik zie CE staan. Dat is een zelfcertificering waarbij naar mijn beste weten de leverancier verantwoordelijk is. In het geval van import is dat de importeur: jij zelf dus als je via een Chinese website besteld.
Dat is juist, doch in de betreffende Verklaring van Overeenstemming staan standaarden waaraan het apparaat getest is en dat die tests zijn uitgevoerd door een extern bureau geheten "Shenzhen BCTC Testing Co. Ltd".

CE zegt alleen dat zo'n verklaring bestaat, CE zegt zelf niets over de veiligheid. De verklaring zegt dat wel en die ziet er in dit geval geloofwaardig uit. Daarmee zijn geen zorgen nodig over dat je huis in dit geval opfikt, althans niet meer dan als je een apparaat bij de Blokker om de hoek koopt.

Belangrijk is te realiseren dat je bij Aliexpress, zoals je zelf zegt, zelf importeur bent, waarmee het lezen van dit soort documenten nuttig is.
Als ik een ondeugdelijk apparaat bij de blokker koop leg ik de verantwoordelijkheid bij de blokker. Niet bij hun leverancier, daar hoef ik mij als consument niet mee bezig te houden.
Als koper van het apparaat heb jij alleen met Blokker te makken. Maar jouw verzekeraar heeft alleen met jou te maken en niet waar je het gekocht hebt. Ondeugdelijk apparaat is ondeugdelijk apparaat en waar je het koopt boeit niet.

Het is natuurlijk wel zo dat de importeur is verantwoordelijk is voor normeringen en als niet zelf importeert je die verantwoordelijkheid in theorie ontloopt. Maar je vertrouwt bedrijven dan wel op hun blauwe ogen. In de praktijk zijn dit soort dingen papieren vingeroefenigen, Nederlandse winkels gaan echt niet alles zelf testen. Uiteindelijk komt het er op neer dat je als consument altijd op je hoede moet zijn. Bij Aliexpress iets meer, maar uiteindelijk komt er altijd op neer dat je op jezelf aangewezen bent.

Persoonlijk hanteer ik meer en meer de schroevendraaier bij alles wat goedkoop ruikt, ongeacht of het in Nederland of in China gekocht is: Openmaken die boel. Je ziet namelijk in één oogopslag waar je mee te maken hebt. Daar kan geen CE-merkje tegenop.
Ik zie er geen keurmerk op.
Hier zit het dan met de verzekering?
Wat moet ik me hierbij voorstellen, je huis brandt af en je inboelverzekering eist dat je eerst van elk apparaat, LED-lamp en verlengsnoer aantoont dat er een keurmerk op zat? :?
Bij een grote schade zal een verzekering een schade-expertise uit laten voeren door een expertisebureau. Wat je moet voorkomen is dat er in dat rapport komt te staan "brand veroorzaakt door ondeugdelijk apparaat". Dan is het namelijk je eigen schuld en kan dat leiden tot niet uitbetalen (polisvoorwaarden nalopen).

Dit soort dingen zijn voor 90% bangmakerij. Op zich is dat goed ook, want het zorgt voor druk op de consument om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Maar panische angst is niet nodig, zoals je terecht zegt: Je hoeft niet van elk apparaat aan te tonen dat er een CE-keurmerk op zit en alleen bij grote nalatigheid krijg je daadwerkelijk verzerkeringsproblemen.

Verder: Jij als particulier mag expliciet klussen aan je eigen elektrische installatie. Als jij een stopcontact wilt vervangen, een aardedraad naar een stopcontact leggen, dan mag dat gewoon. En elektrische apparaten mag je zelf repareren en ook bouwen. Wel moet je vakmanschap in acht nemen: Je hebt een eigen verantwoordelijkheid. Niet bij wijzen van spreken de bedrading in je huis met plakband aan elkaar bevestigen. Als je het gewoon doet volgens gangbare praktijk, dan krijg je geen last met verzekeringen en komt in schade-expertises ook niet zomaar te staan dat een brand door amateurisme is veroorzaakt.
Zolang het geen KEMA KEUR heeft, voldoet het naar mijn mening niet. Dit is een standaard die beschrijft of het product in normale omstandigheden veilig genoeg is in gebruik. Daarnaast mag er ook nog een IP-certificering afgegeven worden om de bestendigheid tegen verschillende omgevingsvariabelen te bepalen en te waarborgen.

KEMA-KEUR is verzekeringtechnisch handig om te hebben. Bij een van mijn oude werkgevers was dit contractueel met een extra clausule in het contract met de verzekeraar vastgesteld, aldus mijn toenmalige baas. Ik weet alleen niet of dit in huishoudens ook zo werkt.
Sonoff van itead heeft wel degelijk een CE keuring. In het begin niet. De laatste batch die ik bestelde hebben het op de verpakking en op het product zelf.
Certificaat staat zelf online:
https://www.itead.cc/wiki...ate_for_Sonoff_Series.pdf
Voor mij is de mening van Jos Verstraeten meer waard dan elk keurmerk : "Na het openschroeven van een S20 blijkt dat op de kwaliteit van het product niets valt aan te merken."
Maar je hebt gelijk dat dit dan nog altijd een probleem met de verzekering zal zijn. Zelfs het beste apparaat wordt ook op maandagen gemaakt.
Je vergelijkt nu een plug met een power strip.

e: Snap de 0 niet. Ten eerste staat op de Technical Specifications de maximale usage, ten tweede worden er nu appels en peren vergeleken.

[Reactie gewijzigd door Jeoh op 19 maart 2018 17:56]

Het flashen maakt het noodzakelijk om het apparaat open te maken ofniet?
Houd je wel rekening met het feit dat die Sonoff maar tot 10A gaat? De D-link is gezekerd tot 16A.
Nou zal die Sonoff geen problemen geven met de meeste apparatuur. Een goede stofzuiger trekt toch wel aardig wat vermogen. Iets om rekening mee te houden.
Ik heb het oude model, de DSP W215. Daar is het nog gekker, die komt tot een watt of 7; inderdaad meer dan de lampen die ik er mee wilde schakelen.
Bovendien worden die oude vrij warm. Er zit ook een temperatuurmeter in waarmee je een apparaat kunt schakelen op basis van een drempelwaarde; in de praktijk komt deze nooit onder de +-33 graden.
Benieuwd hoe dat voor deze verbeterde versies gaat zijn.
De oude had een powermeter, de nieuwe niet
Enkel de 4 strip heeft een power meter
Dat is erg veel ja.

4W is wat mijn led lichtjes verbruiken, dus ipv een z'n ding per lamp hebben, kan ik beter de lichtjes aan laten staan 24/7. 8)7
Ik vermoed dat dat komt omdat die over WiFi gaat ipv een low power domotica protocol als ZWave/Zigbee.
Ik heb een Sonoff S20 gemeten, en die gebruikt ongeveer 0,7W (net zoveel als een klik-aan-klik-uit enkele stekkerdoos). De Sonoff lijn werkt met WiFi, dus WiFi kan kennelijk uitstekend uit met 0,7W.
Ik vind dat wel meevallen eigenlijk. Zeker als je het afzet tegen een stekkerblok wat gewoon in het stopcontact blijft zitten en 4 opladers bevat (zoals hier nu het geval is).
Een stekkerblok waar opladers in zitten zonder apparaten er aan vraagt in theorie helemaal nul, als het goede opladers zijn. Echter zullen vier opladers in rust toestand wel iets verbruiken, maar ik geloof nooit dat het lekvermogen 4W zal zijn. En zelfs al is het wel het geval. Het is dan dus goedkoper om die vier opladers aan in je blok te laten zitten dan dat je er specifiek een blok tussenzet wat die dingen schakelt en dan ook nog steeds 4W verbruikt.
Geen enkele adapter gebruikt nul als er niets aangesloten is. Dat doen alleen Kabels, een willekeurige smartphone of laptop adapter in het stopcontact laten zitten is al snel 2W

Schakel je dat dus uit met deze belkin doos dan blijft het vervolgens bij die 4W. Het gebruik van de vier adapters is dan “verdwenen”.

Ook is het natuurlijk “veiliger” om een enkel apparaat op stroom te houden dan 4 apparte adapters.

Maar goed 4W ik lig er niet wakker van. Dat is nog geen 10tje op jaarbasis voor een stukkie gemak.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 19 maart 2018 23:39]

Ja maar het verbruik van die 4 adapters gaat echt niet 4W zijn. Daarnaast ben je ook nog eens 40 euro kwijt voor dit blok. Dit zet pas zoden aan de dijk als je hier een TV met cinema set of een computer oid aan hangt. Groot verbruikers met name. Een paar opladers werkt het zelfs averechts voor.


Edit: https://www.google.nl/amp...youre-not-using-them/amp/

Geen meetbaar verbruik van vermogen

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 20 maart 2018 07:20]

P=UxI Dus een Amerikaanse bron kan een vertekend beeld geven voor ons Europeanen.

Maar als ik hier Google dan lopen de antwoorden nog al uit een van “bijna niets” tot 2W. De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen verwacht ik.

Dan zou iemand het blok nog kunnen gebruiken om maar een enkel apparaat op stroom te hebben en niet vier adapters. Dat alleen is voor sommige al wat waard.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 20 maart 2018 07:41]

Sure amerika zit op 60hz 120v dan nog is het verbruik zonder load verwaarloosbaar.

Aangezien het vaak om lekstroom gaat en die ongeveer gelijk blijft zul je met 220V ongeveer 2x zoveel verbruik zien. Ook omdat de lekstroom waarschijnlijk ietsje hoger zal zijn door de hogere “elektrische druk” (ja zo werd spanning in den beginne genoemd). Maar dan nog praten we dan over 0,1W per oplader.
The total vampire power draw of our power strip, combined with chargers for an iPhone 6, iPad Air, MacBook Air (2013), Surface Pro 2, Samsung Chromebook, and a Nexus 7 measured a grand total of 0.3 watts.
En dan denk ik zelf nog dat dit komt door de macbook lader omdat die load testing doet voor hij het volle vermogen levert. Daar staat altijd een meetbare laagspanning op 1 pin.

Al met al trekt dit blok dus meer vermogen uit de muur dan dat je zou kunnen besparen met opladertjes uit de muur trekken.
Die 4W is vanwege al je data die naar Amazon en Google doorgestuurd moet worden.
Dit kan goed kloppen, ik heb een DSP-W215 gehad en die vrat ook lekker wat stroom inderdaad. Zie m'n review: productreview: D-Link mydlink Home Smart Plug WiFi (NL Versie) review door Th...
Belachelijke prijzen. Ik heb een Xiaomi Power Strip met 6 aansluitingen, die werkt ook via Wi-Fi en is reeds gedeeltelijk ondersteund door de Homey (en te bedienen via de Mi Home App). Die doet hetzelfde voor rond de 23 euro (+ een paar euro aan invoerrechten als je de sjaak bent): https://www.gearbest.com/electronics-gadgets/pp_310701.html

[Reactie gewijzigd door cyberneticorgan op 19 maart 2018 18:10]

Zijn daar ook losse pluggen voor die door de Athom Homey worden ondersteund?

De prijzen uit het nieuwsartikel zijn wel erg hoog.
Ja, Xiaomi heeft ook sockets. Maar dan kan je qua kosten net zo goed aan de Klik Aan Klik Uit sockets, of nog goedkoper: Die van de Action (die gebruik ik hier ook, en worden ook door de Homey ondersteunt). Flamingo's dacht ik, die zijn compatibel met de KAKU ACD-1000, dus kan je daarvoor de KAKU app gebruiken en die selecteren.
De KAKU's gebruik ik ondertussen al, maar het loggen van energieverbruik lijkt me erg interessant. Vandaar dat ik werd getriggerd door dit artikel. Momenteel houd ik in de Homey al temperaturen en gebruik van sommige apparaten bij. Een wifi-socket die ook energieverbruik kan laten zien voor een goedkopere prijs dan de Fibaro's is zeer interessant. Bedankt voor je antwoord en info!
Ik heb even gekeken, dat kan alleen de Zigbee variant zo te zien: https://www.gearbest.com/living-appliances/pp_344666.html

En die is supported door de Homey incl. energieverbruik. Ik kan er zelf ook wel eens 1 bestellen om mee te experimenteren eigenlijk. Of nog even wachten wat de IKEA ons gaat brengen. Nadeel is wel dat je een verloopstekker moet gebruiken voor de EU aansluiting, dus dat word een beste bult in het stopcontact.

De Wi-Fi Power Strip heeft overigens wel als nadeel dat het een heel gedoe is om de tokens te achterhalen. En aflezen van het energieverbruik is nog niet in de app aanwezig, dat komt nog wel.
Bedankt voor je tip! Ik wacht het nog even af. Zou er graag namelijk 1 willen bestellen voor elk appraat in huis. Dat als de wasmachine klaar is de Homey het wattage ziet droppen en laten zeggen dat je de was kan wisselen haha.
Homey + Fibaro = _/-\o_
Dat kan ook, maar die is nog 2 tientjes duurder dan de socket van D-Link hierboven. Als je er een aantal wil hebben word dat een duur geintje.
Zeer interessant totdat ik de prijs zag 8)7
Ik vind dat wel meevallen. Als je naar de categorie verbruiksmeters kijkt (waar ik dit vooral onder vind vallen) in de pricewatch dan is de prijs voor een enkele aansluiting niet echt afwijkend?

[Reactie gewijzigd door WaterFire op 19 maart 2018 16:26]

Smart switch Inclusief verbruiksmeter:
pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS110

Toch iets goedkoper en ook van een bekend merk.
Die is exact dezelfde prijs? 39 euro?
33.50 als ik kijk in pricewatch.
dus net iets goedkoper.
Mist wel de aan-/uit knop, maar ik betwijfel dat deze via een echte schakelaar werkt en niet via een drukknop.
op de HS110 zit ook een aan/uit-knop hoor.
Wil ik ook nog even meegeven: die van concurrent TP-link kennen betere Homebridge-ondersteuning. (Kan natuurlijk veranderen als iemand de toewijding heeft voor deze plugs een plugin te schrijven)

Ik mis bij die concurrent wel een alternatief voor de DSP-W245 (en een switched PDU als alternatief is toch ook maar prijzig + dan heb je nog verloopstekkers nodig). Want die lijkt me toch wel de meest praktische van de twee.

[Reactie gewijzigd door JohnnyricoMC op 19 maart 2018 16:58]

En als je naar WiFi schakelaars kijkt, dan is dit maar een kleine meerprijs ten opzichte van de goedkoopste WiFi schakelaars.

De combinatie van de twee in 1 apparaat is dus best redelijk geprijsd.
Precies! Veertig Euro betalen en vervolgens inzage hebben in het verbruik van maar EEN apparaat. En vervolgens het verbruik helemaal niet kunnen verlagen, want dat apparaat heb je nu eenmaal nodig en je wil of kan niet zomaar even een zuiniger alternatief aanschaffen (want dan moet je je oude apparaat weggooien en tevens heeft dat zuinigere alternatief misschien niet de eigenschappen die jij wil).

8)7
Sluit een normale stekkerdoos, waar je je gehele computer setup in hebt gestoken, aan en je hebt het stroomverbruik van je pc + monitoren + speakers. Niet afzonderlijk natuurlijk.
Bij mijn huidige metende stekkerblok wordt gekeken of de laptop op het dock zit: >30W en op basis daarvan wordt mijn in stanby 40w slurpende Barco scherm in of uitgeschakeld, best handig hoor.
of je ziet wat het betreffende apparaat verbruikt en kun je het energieverbruik verlagen door minder of slimmer te gebruiken.
heb zo mijn energieverbruik met ongeveer 20% af kunnen romen.
ik vindt de prijs niet vreemd als je kijkt naar wat er gelevert wordt. kijk naar de PDU's van serverracks, die zijn tweedehands misschien net goedkoper dan dit te krijgen maar dan heb je het ook niet zo polished als dit waarschijnlijk is.
Ik durf uit m'n hoofd te beweren dat D-link er misschien meer polished uit ziet, maar ik durf te verwachten dat dat net zo weinig garantie biedt over de werking als bij hun powerline-adapters het geval was... liever een functioneel product dan eentje die er alleen uitziet alsof het zo zou zijn.
Inderdaad, ik heb voor een paar tientjes al mijn lampen gedaan met wat spul van ITEAD.

https://www.itead.cc/smart-home.html
Dit dus... Bizarre prijzen... Zeker als je bedenkt dat Xiaomi dezelfde dingen heeft voor dik een tientje! Daar is het grote nadeel echter nog steeds dat ze enkel; als type I stekker beschikbaar zijn...
Die Xiaomo moet je zelf importeren. Wie denk je dat er bij brand verantwoordelijk is voor een ondeugdelijk product?
Xiaomi is gewoon een gevestigd merk (werkt qua smart producten bv. samen met Philips... Aantal Smart light producten van Philips worden door Xiaomi ontwikkeld). Het is in China by far het grootste merk qua consumenten technologie op het gebied van Smart producten. Dus ondeugdelijk is het absoluut niet! En er zit gewoon een groot bedrijf achter met een goede reputatie waar je dus ook gewoon kunt aankloppen m.b.t. fabrieksgarantie. Dat ze de focus leggen op de Chinese markt (die is groot zat!) wil niet zeggen dat het dus een achteraf Chinees merk X bedrijfje is ;) Inmiddels is het trouwens ook steeds meer gewoon in Nederland te koop, o.a. via Bol.com. Overigens - als je huis mocht afbranden door een product gekocht bij bol.com kan ik je garanderen dat bol.com niks voor je gaat doen en je linea recta doorverwijst naar de fabrikant... Dus waar je het koopt is niet zo relevant wat dat betreft!

(En nee, ik heb geen aandelen oid - wel hele goede ervaringen met Xiaomi... )

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 19 maart 2018 18:20]

Xiaomi is gewoon een gevestigd merk (werkt qua smart producten bv. samen met Philips... Aantal Smart light producten van Philips worden door Xiaomi ontwikkeld). Het is in China by far het grootste merk qua consumenten technologie op het gebied van Smart producten. Dus ondeugdelijk is het absoluut niet!
Grootste probleem is of je de namaak er tussenuit gevist kunt krijgen. Xiaomi is inderdaad groot en een kwaliteitsmerk in China, en daarmee ook een doelwit voor namaak.
Overigens - als je huis mocht afbranden door een product gekocht bij bol.com kan ik je garanderen dat bol.com niks voor je gaat doen en je linea recta doorverwijst naar de fabrikant... Dus waar je het koopt is niet zo relevant wat dat betreft!
Klopt. Bij gevolgschade veroorzaakt door een aangeschaft product is idd. de fabrikant aansprakelijk.
De verkoper is enkel aansprakelijk voor het herstellen van het aangeschafte product. Dat valt onder de conformiteits-eis, want een product hoort niet spontaan in de fik te gaan.

Des te meer reden om zaken als opladers of stekkerdozen niet zelf te gaan importeren, want je kunt dus echt gewoon fluiten naar een schadevergoeding bij een producent die niet in de EU gezeteld is.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 maart 2018 21:50]

Ik geloof niet dat je in de praktijk uberhaupt in aanmerking komt voor een schadevergoeding via een fabrikant van een product dat brand veroorzaakt... Daarvoor moet je bij je verzekering zijn (en in geval van een fabrieksdefect kan die eventueel wel de strijd aangaan met een fabrikant).

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 19 maart 2018 22:04]

Ik geloof niet dat je in de praktijk uberhaupt in aanmerking komt voor een schadevergoeding via een fabrikant van een product dat brand veroorzaakt.
Als dat product schade toebrengt aan andere producten; jawel, hoor. De fabrikant is dan verantwoordelijk voor de schade aan die andere producten. Daar valt vziw ook gewoon meubels etc. onder.

Maar als inderdaad je hele huis affikt wordt het verhaal wellicht anders.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 19 maart 2018 22:06]

Dan wellicht wel (m.b.t. het bedrag dat via de brandverzekering vrijgesteld is)... Al vrees ik dat het in de praktijk nog steeds een lastig verhaal wordt. Toon maar aan dat het een fabricagefout was... Hoe dan ook: beetje off topic verhaal hier! ;)

Ging mij er vooral om dat de prijs niet in verhouging staat tot de prijs die andere producenten hanteren... En naar mijn mening ook niet in verhouding tot het gemak dat een dergelijke stekker(doos) biedt.

[Reactie gewijzigd door kazz1980 op 19 maart 2018 22:09]

wat kan je aankaarten bij TP-link wat je niet zou kunnen aankaarten bij Xiaomi...???
Het gaat niet om de fabrikant, het gaat mij om de importeur. Als bol.com Xiaomo plugs aanbiedt durf ik het best aan. Als ik ze alleen via dx of Alibaba kan kopen ga ik er geen 230V op zetten en zeker niet schakelen terwijl ik er niet bij ben. Ik hoop dat mijn huis nooit afbrandt, maar als het gebeurt heb ik graag een derde partij die ok verantwoordelijk kan houden.
Heb je tegen dat soort dingen niet een aardlek schakelaar en een zekering in je meterkast? Zomaar brand op een stekker die 230V 16A moet kunnen verwerken...

Ik twijfel een beetje aan de plausibiliteit daarvan als het afhangt van ¤10-15. In dat geval zou ik namelijk de lampen van IKEA ook niet zomaar gebruiken aangezien een Philips HUE white al zo’n 25-30 is, terwijl de IKEA zeer degelijke elektronika maakt (check YT channel van bigClive), en Philips juist met Xiaomi samenwerkt.
Als ik een lamp bij de IKEA koop kan ik de aansprakelijkheid bij de IKEA leggen. Dan kan het mij weinig schelen waar ze hun elektronica vandaan halen, de kwaliteitscontrole is hun verantwoordelijkheid (en of zij die bij hun leveranciers leggen maakt voor mij als consument niets uit).
Een aardlekschakelaar beschermt tegen aardlek. Een zekering tegen te hoge stromen. Maar zoals in jouw voorbeeld: een zekering op 230V/16A kan ruim 3kW doorlaten zonder uit te schakelen. Met 3kW door bijvoorbeeld een halfopen schakelaar (lage weerstand) kun je behoorlijk wat hitte op een klein oppervlak genereren. Geen aardlek, want de stroom gaan gewoon van de fase naar de 0, geen 'kortsluiting', want de stroom komt niet boven de 16A uit, toch een flinke hitte en dus potentieel brandgevaar.
hoe doe je dat, een half open schakelaar? Een schakelaar is open of dicht. Ja het kan dat hij mechanisch niet helemaal goed contact maakt en daardoor maar de helft van het contact oppervlak benut (omdat hij iets scheef ligt oid). Ik denk dat je zoiets bedoelt?

Dan nog kan zo'n half open schakelaar alleen een elektrisch circuit sluiten en stroom trekken zoveel als je er aan hangt. Van een oplader of TV zul je dus nooit zomaar brand gaan krijgen, aangezien het achterliggende circuit maximaal een Watt of 500 (met een hele onzuinige TV, settop boxjes en home cinema Set erachter) kan trekken.

Het brandgevaar zit hem dus niet zozeer in de schakelaar, maar in de elektronica die erachter ligt. Zolang de schakelaar een rating heeft van 3KW ga je met 500W echt niet zomaar brand krijgen.

Ook als je een lamp koopt die niet van de IKEA is (Xiaomi lamp oid) dan kan je alsnog die fabrikant gewoon aansprakelijk stellen.
Zolang de schakelaar een rating heeft van 3KW
Hier moet ik bekennen, ik weet niet eens wat KW is Kelvin x Watt?. Maakt ook weinig uit, jouw aanname dat de schakelaar een rating heeft betekent al vertrouwen. Ik heb dat vertrouwen zover als ik kan gooien: bij klachten kan ik naar de blokker, blij klachten kan ik terecht bij Amazon, maar een Chinese fabrikant die niet reageert op mailtjes of brieven aanklagen? Daar ga ik niets op gokken.
KW=Kilo Watt = 1000 Watt
3KW is dus 3000 Watt
Kilo heeft een kleine k. De hoofdletter K is gereserveerd voor Kelvin. Jij bedoelt dus 3kW.
Die kende ik nog niet, ga ik opzoeken thanks.
Persoonlijk zou ik dan gaan voor de HS100 van TP-Link:

pricewatch: TP-Link Wi-Fi Smart Plug HS100

10 euro goedkoper en ook ondersteund door Home Assistant:

https://home-assistant.io/components/switch.tplink/
Als je dan de HS110 kiest, dan heb je tevens het energieverbruik inzichtelijk.. :)
ik heb 3 tp-link hs110 en ben er tevreden van, gebruik ze niet enkel voor energie verbruik te meten en aan/af. Er zit ook een timer en scheduler in. Handig als je op vakantie bent.
Die even duur is als deze van D-Link.
Ik kan mij niet voorstellen dat mensen dit kopen. Het stekkerblok kost 124 euro en dan ook zelf nog eens 4W gebruiken. Tegen de tijd dat je dit terug hebt verdient hebt (als dat al lukt) Kan je begraven worden.
Ik zou het zelf doen als ik tijd had: rpi zero + 230V relais-bordje + digitale V/A meter voor het verbruik. Je hebt nog wel een verbouw-bare domme stekkerdoos en wat draad nodig.
LCD-touchscreen moet ook wel lukken. 8-)
Maximaal 4 Watt, wil niet zeggen dat hij het constant gebruikt.
Heel erg cool maar ik vindt ze te duur. ik wacht even tot het wat goedkoper is om 1 of andere reden heb ik niet echt zin om 125 euro aan een stekkerblok ui te geven (no matter how cool it is )
Mooi, maar er zijn gelijkwaardige goedkopere alternatieven als ik zo naar de pricewatch kijk. Even kijken wat de reviews in de komende dagen ervan zeggen.
Ik vraag me af wat de hardware is die hier nou in zit, theoretisch gezien kan hier gewoon een ESP8266 module in zitten toch? Of is er een andere chipset die ook relatief "dirt-cheap" is en een iet wat professionelere SDK heeft?
Dat kan. Met een goede antenne en een goede relais ben je dan een heel eind. Vervolgens moet je de schakeling nog maken om de stroom te kunnen meten. De integratie van een dergelijk goed, degelijk en getest product kost dan ongeveer 39 euro. Lijkt mij geen hele groot verschil als ik alle kosten van losse hardware optel.

[Reactie gewijzigd door cmegens op 19 maart 2018 16:47]

absoluut, software daarvoor moet ook geintegreerd worden en dat kost ook veel geld. Ik vind de prijs ook best normaal voor dit soort producten. IOT is gewoon veel software en ook best wat hardware werk als ing.

Vraag me vooral af wat voor soc ze in dit soort apparatuur gebruiken, de ESP8266 is qua programmeren gewoon wel beun, maar het werkt wel kan me alleen voorstellen dat de ontwikkeltijd best kostbaar wordt met een dergelijke soc dus dacht misschien gebruiken ze hiervoor andere onderdelen.
Een stekkerblokje met wifi is 125? Dat kan toch niet.
Daar zit puur goud in volgens mij ofzo.
Dat komt voornamelijk door het meetgedeelte. Een esp8266, wat optocouplers en een zwikje relais kost je hooguit 5 euro. Maar als je dan ook nog het wattage wil meten dan moet de stroom door een circuit heen, wat het geheel al wat complexer maakt.

Ach, ik heb er zelf eentje gemaakt en die werkt prima :p gewoon een simpel stekkerblokje van de action, 6 relais en 6 optocouplers inbouwen aangestuurd door een esp8266 en je bent klaar. Het geheel was een tientje geloof ik, en aangezien er alleen 220v naar de relais gaat kan er weinig verkeerd gaan.
relatief gezien zijn ze de eerste op de markt, dus beginprijs is 125euro.
dan later komen ander fabrikanten en uiteindelijk zal het maar een derde kosten van wat het nu kost.
Zo'n zelfde stekkerblok met Z-wave ipv wifi kost slechts 60 euro (met energiemeting!). Helaas is deze niet meer beschikbaar, maar ik heb er thuis een in gebruik en dat werkt zonder problemen. pricewatch: Greenwave Systems PowerNode 6
Helaas geen ondersteuning voor Homekit
Niet rechtstreeks, maar ik heb de D-Link W215 wel gewoon via een Raspberry Pi aan Homekit hangen hoor. De software heet Homebridge en kan dat gewoon. Configuratie is even een dingetje maar als je het eenmaal werkend hebt, werkt 't ook uitstekend. Weet alleen niet hoe Homekit omgaat met zo'n blok van 4 aansluitingen..
Ja leuk homebridge ik gebruik het ook (Logitech Harmony en Nest) maar officiële Homekit support wint het daar met gemak van, HomeBridge is leuk voor de producten die je al hebt maar ik zou niemand het aanraden voor een product wat nog gekocht moet worden.

Zo is er al tijden een Bug welke Homebridge laat crashen als je de Harmony plugin gebruikt. Nog steeds geen oplossing voor terwijl het al meermaals is ingeschoten op GitHub.
Ja dat was het vooral ook. Die DLinks werken goed, m’n PS4, ICY thermostaat en Philips TV uit 2014 werken er prima mee, en mn Trådfri draait native met HomeKit. Alles in een wat mij betreft.
Deze werken prima met homekit voor 26,50 euro.
Al tweemaal besteld maar nooit aangekomen ;(
Mhhh, geen problemen bij mijn bestellingen gehad...

Ook bij deze aanbieder besteld?

[Reactie gewijzigd door dycell op 19 maart 2018 18:33]