Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Oculus komt in mei met standalone vr-headset Go

Oculus zou van plan zijn om zijn nieuwe Go-headset in mei te onthullen. Dat doet het bedrijf dan tijdens het F8-evenement van moederbedrijf Facebook, aldus de geruchten. De nieuwe Oculus Go kan standalone gebruikt worden en zal vanaf 200 dollar gaan kosten.

Dat meldt Variety op basis van bronnen die het verder niet nader identificeert. Volgens deze bronnen is Oculus van plan om de eerder aangekondigde Go-headset op 1 mei wereldkundig te gaan maken. Dat moet dan gebeuren tijdens het F8-evenement van Facebook, en geeft bezoekers waarschijnlijk een eerste mogelijkheid om de vr-headset uit te proberen. Een woordvoerder van Facebook wilde niet reageren.

De Oculus Go werd al in oktober vorig jaar aangekondigd, maar is alleen nog maar getoond in filmpjes en ander beeldmateriaal. Destijds liet Oculus weten de vr-headset dit jaar uit te willen brengen, maar meer details waren toen niet bekend. Ook nu is er nog geen releasedatum bekendgemaakt, maar als de Go tijdens het F8-evenement werkend wordt gedemonstreerd, is een release waarschijnlijk niet ver weg.

Het is niet nodig de Go in te pluggen in een computer, waardoor de headset dus standalone kan worden gebruikt. De Oculus Go zal op ongeveer dezelfde software draaien als de Samsung Gear VR, een vr-bril die werkt met een telefoon als scherm. De Go heeft wel een ingebouwde lcd, die volgens Facebook snel genoeg is om beelden met een hoge framerate te laten draaien, maar complexere functionaliteit zoals positiebepaling is niet ingebouwd, vermoedelijk vanwege een gebrek aan rekenkracht.

Uit eerdere geruchten bleek dat er minimaal twee versies worden uitgebracht. De goedkoopste heeft 32GB opslag, maar voor de versie met 64GB opslag zal moeten worden bijbetaald.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

17-03-2018 • 11:18

60 Linkedin Google+

Reacties (60)

Wijzig sortering
Blijf het herhalen wat ik al sinds de introductie van de VR-headsets roep en dat is dat je ook nog een stevige computer moet hebben om er gebruik van te kunnen maken. Nou is dat voor de gemiddelde Tweaker geen probleem, maar om echt door te willen breken moet zo'n apparaat echt standalone worden. En dan denk ik dat deze zogenaamde "Go" de drempel voor nu in ieder geval weer wat lager legt. Ik vind het hele VR-gebeuren interessant/leuk en ik zou in staat zijn om het te kopen en te investeren in de hardware, maar ik zit liever te wachten op dit soort producten waar de VR-headset zelf goede kwaliteit is (of zal worden) en je geen extra kabels/hardware meer nodig hebt. Ja, dat zal nog wel even duren, maar voor mij persoonlijk is dŠt de toekomst van VR-headsets. En dan zou ik er nog best 500 of 800 euro voor over hebben voor een "Go-Deluxe" versie.
die 'go' oplossing is er al lang. we lopen tegenwoordig met behoorlijk sterke computers in onze zak, dan kan je beter je telefoon als VR-scherm en computer gebruiken dan voor §200 een apparaat kopen met hardware die een stuk langzamer is, een scherm wat niet even goed is en wat niet te gebruiken is voor iets anders dan VR.

de markt die geÔnteresseerd zou zijn in een product als dit heeft waarschijnlijk al een prima smartphone met hardware die vergelijkbaar of beter is dan wat je zou kunnen doen in een apparaat van §200. het enige wat ik dan nog zie is dat je de software van Oculus er bij krijgt, maar Oculus is al lang niet meer de enige die VR-content aanbied.
De software van Oculus krijg je ook al bij Samsung's Gear VR oplossing (helaas, zou ik bijna zeggen).

Maar het beeld met de Gear VR is echt stukken minder dan mijn Oculus Rift, en dat is voor zover ik weet dan een van de betere telefoon-in-bril oplossingen omdat het alleen op specifieke modellen van ťťn merk gericht is. De universele oplossingen werken waarschijnlijk minder. Wellicht is dat ook een kwestie van de bril zelf beter uitvoeren, maar ik denk dat het gewoon ook een stuk minder goed af te stellen is omdat die telefoon er nou eenmaal ingestopt moet worden.
Inderdaad. Maar beide zijn geen oplossing. Meer een zwakte bod.
Er is nog een duidelijke slag te maken op het gebied van techniek om het 'go' te maken.
Heck, die is er nota bene nog te maken voor de verbonden versies.
Of we wachten even tot een niet nader te noemen bedrijf met een vr/ar set komt die niet conpromitteert op scherm, snelheid tov smartphone/tablet en ren UX biedt die het prettig bruikbaar maakt.
Behoorlijk sterk is relatief, in ieder geval niet sterk genoeg voor een fatsoenlijke VR ervaring. De go is met zijn laffe hardware echt niks bijzonders. Op naar de Vive Pro.
Ja inderdaad. Een "Go-deluxe" is de toekomst. Ik heb het gevoel dat het nog 1 a 2 VR generaties nodig heeft voordat we een product hebben dat draagbaar, gemakkelijk is en de kracht heeft om echt meerwaarde te bieden. Dan voorspel ik een explosie van apparaten van alle grote merken (Sony, Google, Microsoft, Nintendo en Apple) die opeens allemaal een graantje willen meepikken.

Oculus vergeleek zijn Oculus Rift wel eens met de Iphone 1 om aan te geven dat dit slechts het begin is, voor me gevoel zijn de hedendaagse VR headsets eerder vergelijkbaar met de Nokia 9210 Communicater. Een blik op de toekomst maar nog niet refined genoeg om er voor iedereen een absolute must have van te maken. Maar techniek staat niet stil en "de Iphone 1 van de VR headsets" is waarschijnlijk dichterbij dan we denken.

[Reactie gewijzigd door LordFarid op 17 maart 2018 11:54]

Ja inderdaad. Een "Go-deluxe" is de toekomst. Ik heb het gevoel dat het nog 1 a 2 VR generaties nodig heeft voordat we een product hebben dat draagbaar, gemakkelijk is en de kracht heeft om echt meerwaarde te bieden.
Denk ik ook. MAAR.... de generaties lijken elkaar maar heel traag op te volgen. De Rift is nu 5 jaar oud en opvolgers zijn amper te vinden. Allemaal plannen, ideeŽn, prototypes. Naar verluid is er gewoon geen investeerder te vinden.

Alles wat er nu aankomt is halfbakken, mixed reality etc. Hard core VR voor gamers lijkt vrijwel dood. Zeer jammer.
De Rift is nu 5 jaar oud en opvolgers zijn amper te vinden.
De CV1 is net geen 2 jaar oud, en de Touch controllers ongeveer 1½ jaar.
Zoals @drdelta al zegt zijn de Rift en Vive nu ongeveer 2 jaar oud en zijn daarna nog de Mixed reality headsets op de markt gekomen. Bovendien is zeker de Rift, maar ook de Vive in prijs gedaald. Verder komen er diverse nieuwe headsets aan zoals de Vive pro en Pimax 8K. En je hebt de mogelijkheid de Rift en Vive (pro) draadloos te gebruiken met een extra accessoire.

Al met al zijn er nog genoeg ontwikkelingen en langzaam maar zeker gaat VR meer richting mainstream.

[Reactie gewijzigd door Phehistyr op 17 maart 2018 15:34]

Is zeker niet waar. Veel van de spellen zijn idd iets dat he een paar uurtjes speelt maar speel zelf Orbus vr al honderden uren en velen met mij. Orbus vr is een vr mmorpg
Orbus VR ziet er interessant uit en MMORPG's zijn naar mijn mening het genre waar VR in kan schijnen door het sociale element.

Basically de belofte van ready player one. Een grote massale alternatieve wereld.
PSVR loopt anders best goed voor gamers, zijn inmiddels zat games waarmee je je uren mee kan vermaken.
Het probleem alleen is dat VR headsets die onafhankelijk zijn zoals consoles zullen zijn: Niet upgradebaar. Dus als er een "Go-Deluxe" versie komt en de specs zijn beter, dan komen veel games voor de oude Go niet meer, of in lagere kwaliteit zoals dat bij de PS4/Xbone voor nu gebeurt, maar dan zijn het echt gewoon consoles.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 18 maart 2018 08:30]

Je hebt geen krachtige pc nodige, maar wel een gaming pc.
Ik heb een GTX 770 4GB en tot nu toe heeft alles goed kunnen draaien op een simpel coaster 'game' na.
Enkele games moet je het van high naar medium zetten waarbij je visueel niet een verschil ziet. Die coaster game had deze optie niet.

Misschien dat het een ander verhaal zal zijn voor Fallout VR of RE:7. Maar RE:7 vr is op dit moment alleen voor de playstation, wat ook niet krachtig te noemen is.
Ik denk dat het richting combinatie met cloud gaming zal gaan en je de krachtige hardware er dus niet bij hoeft te slepen.
Ik wacht vooral op headsets waarin je niet het idee hebt dat je door een kijkdoos aan het gluren bent.
Kun je lang wachten dan.

Voor de gewone consument zal altijd een soort van doosje blijven.
Het licht van de omgeving zal moeten worden afgedekt en daarnaast moet er voldoende speling zijn om ervoor dat je de lenzen kunt aanpassen op de ogen van de gebruiker.
Als StarVR voor de consument beschikbaar komt, of Pimax 8K met OLED gaat werken, dan zijn we er toch? :)
je kijkt nog steeds door de lenzen met een kijkhoek van 110~120 graden. Dus altijd alsof je door twee gaten een doos in tuurt. Nu moet ik zeggen dat dit wel redelijk snel went, maar je peripheral vision heb je helemaal niets aan in VR.
Dan was het waarschijnlijk de illusie toen ik de StarVR op m'n kop had...
Ah ok die ziet er wel aardig uit als een gamechanger. Lang geleden al wat over gelezen maar eigenlijk daarna niets meer over gehoord. Heb je hem in NL kunnen proberen? Pimax had toch wel traditionele lenzen? Hopelijk is bij 8k toch wel eens het screendoor effect weg wat de rift e.d. toch nog teistert.

[Reactie gewijzigd door CR35 op 17 maart 2018 20:25]

Ja. Precies. daarom is een monitor ook zo waardeloos. Met alsof je de wereld door een postzegel aan het bekijken bent. Nee dat wordt nooit wat met monitoren. Er moet eerst iets komen dat net echt lijkt.
Ik speel al jaren op ultrawide. 16:9 is inderdaad niet te doen.
Wat is dat met Go ineens, eerst had je Google go, ton Android go en. Nu occulus go? Zit daar dan ook een USB on the go aansluiting op?

Voor de rest, vergis je niet in mobiele hardware, een beetje middenklasse telefoon kan tegenwoordig een psp emulator draaien in 4x de orginele resolutie zodat t er soms als een PlayStation 3 uitziet. Als je dan bedenkt dat je voor een emulator meestal 10 x de rekencapaciteit van de orginele hardware moet hebben voor zon emulator dan is t soms bedroevend te zien in wat voor kwaliteit veel gratis Android games uitkomen. Het is heel duidelijk te merken dat de meeste gamecoders liever lui dan moe zijn.

Een voorbeeldje is bv de native draaiende GTA 3 die zelfs al op de eerste Android telefoons met 512 MB ram en superzuinige Single core a5 processor en een Mali 400 gpu met maar 1 core draait. Ik heb zelfs een nieuwe 38 euro kostende Android met betere Specs dan dat.

Als je dan bedenkt dat we ook de tegra x1 met een quad arm a75 en 256 gpu cores hebben dat zijn socs die echt 50 tot 100 X de prestatie hebben van die soc waar GTA 3 op draait. Met de juiste optimalisaties kun je dus vr enviroments en games maken met 100 keer de details van Gta 3. en dan wel in 4K!

Die soc zit bv ook in de Nintendo switch die daardoor een game als skyrim kan draaien endan weer je dat daar eigenlijk best goeie graphics uit te halen zijn. Ik bedoel, zelfs skyrim en gta zijn Ports, dat is dus niet de max wat zon arm chip voor elkaar krijgt. Reken maar dat een game die echt native en orgineel op een tegra x1 word gemaakt wel 4 x zo gedetailleerd als skyrim zou kunnen zijn. In HD wel te verstaan.

Natuurlijk zullen toegepaste pcs altijd sterkerzijn, die doen dat ondertussen al in 8K fotorealistisch, maar zelfs voor een architectenbureau lijkt t me sterk dat een high end arm device geen mooie presentatie van een gebouw, inclusief rondlopende mensjes kan genereren. Die klanten zijn echt al meer dan tevreden als hun nieuwe gebouw in het water en de lak van geparkeerde auto’s reflecteerd wordt en dat punt zijn we bv bij middenklasse Android smartphones al gepasseerd.

Zelfs low end phones van rond de 100 euro kunnen al dingen waar je de bek van open valt. Die zijn soms beter, ook door de updates van Android natuurlijk dan de vlaggenschepen van een paar jaar geleden.

De Nvidia shield is al weer een paar jaar oud, dat zijn dus de graphics van yesterday...

[Reactie gewijzigd door verleemen op 17 maart 2018 16:00]

Voor zakelijke toepassingen zie ik zeker toekomst.
Voor bijvoorbeeld in de bouw. Bouwvakkers kunnen virtueel door muren kijken waar leidingen en kabels lopen.
Ook kunnen situaties gesimuleerd worden voor opleiding. Als voorbeeld een logistiek bedrijf dat nieuwe medewerkers virtueel producten wil laten opzoeken in het magazijn.
Voor gaming zie ik echter geen toekomst. Op de E3 vorig jaar was dan ook geen enkele toepassing hier voor te zien. Gamers willen gamen vanuit hun stoel. Heftige beweging die in een spel voorkomen maken je misselijk door het 3D effect.
Misschien leuk voor in het vliegtuig of in de auto tijdens vakantie.

Toch haal ik binnenkort een gewone Rift.
Ik ga genieten van top titels als Lone Echo, Wilson's Heart, The Unspoken, Arizona Sunshine, Edge of Nowhere, Technolust, Brass Tactics.

Upcoming in 2018:
-Transference
-Star Child
Meer dan 55 games in ontwikkeling. Sweet.
https://venturebeat.com/2...-look-forward-to-in-2018/

Wat een mooie tijd waar we in leven. De future is now! _/-\o_
Als je dit koopt, vliegt het waarschijnlijk na een paar dagen in de kast om te verstoffen. Buiten om er films op te bekijken zie ik niet het nut in van zo'n goedkope headset. Ja, de prijs is laag wat het aantrekkelijk kan maken, maar daar gaan veel andere dingen voor geboet hebben (scherm, kracht,...). Je bent waarschijnlijk even goed af door een chinese cardboard box te kopen. Maar dan mis je wel de Oculus exclusives natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Swindowmasher op 17 maart 2018 11:53]

Ja, de prijs is laag wat het aantrekkelijk kan maken, maar daar gaan veel andere dingen voor geboet hebben (scherm, kracht,...)
Terwijl het niet direct de kracht van een krachtige PC kan evenaren heeft het wel het voordeel dat je niet moet rekening houden met 10001 diverse configuraties e.g. "trage" consoles.

Daarentegen het probleem dat ik ervaar - als iemand die vaak via het werk met VR/AR experimenteert - dat prijs en ook mobiliteit een belangrijke factor is. Ik zie het op zich niet zo negatief in en zeker wel een markt voor dergelijke headsets.
Dat hoeft op de pc ook niet, je programmeert gewoon voor bv steam VR. Dan kan het hooguit nog zijn dat je verschillende controllers wil ondersteunen.
Het zou kunnen dat je door minder abstractie wel de hardware beter kunt benutten maar zoveel verbetering gaat dat ook niet opleveren. Het blijft veel zwakker dan een goede pc (uiteraard).
De hype is over? Enige referenties om deze stelling te kunnen maken? Ik speel nog elke dag VR en voor het werk draait straks een trainings simulator in VR. VR is niet te vergelijken met curved en 3D tv's. het is zoveel meer dan dat.
Waar zijn de exclusive triple A titels voor VR? Just ja, die zijn er niet of nauwelijks. VR is nu al een jaartje of 2 voor het grote publiek bereikbaar, dan zou je toch verwachten dat de grote gamestudio's inmiddels wat in het vat hebben zitten en aangekondigd hebben. Star Trek Bridge Crew is van VR exclusive afgestapt en nu zonder VR beschikbaar.

PSVR heeft 1,5 jaar na lancering een zeer lage attach rate. En dat is dan nog het VR apparaat wat het ten opzichte van de concurrentie goed doet. Het breekt gewoon niet door voor de massa en bloed dus dood.
Het suddert gewoon door. Anders dan 3D TV's heeft het veel meer toepassingen dan gaming en is het bijzonder geschikt voor zakelijke toepassingen.

Op mijn werk (electronicafabrikant) lopen verschillende projecten m.b.t. VR (waar ik verder niets over kan zeggen ivm NDA), architecten gebruiken het omdat je veel beter aan de klant kan laten zien hoe het gebouw er uit gaat zien.

Misschien is de kritieke massa er nog niet voor gaming maar dat betekent niet dat VR daarbuiten geen bestaansrecht heeft. En op het moment dat de techniek er wel klaar voor is (qua prijs/kwaiteit verhouding) weet ik zeker dat het een stuk makkelijker aan de man te brengen is voor gaming.
Als architect kan me wel vinden in je antwoord. De krachtige pc is in een architectenbureau vaak al aanwezig. De potentie van VR is voor ons bureau enorm, en elke opdrachtgever die ik in VR kennis laat maken met zijn virtuele gebouw is razend enthousiast. Los van de presentatiemogelijkheden zijn wij nu ook begonnen om de set (HTC VIVE icm. Revit/Enscape) als ontwerptool te gebruiken; ook voor de architect geeft dit, zeker bij complexe gebouwen, een zeer grote meerwaarde.
Daarnaast zijn er natuurlijk enkele grote nadelen. Wij zijn gelukkig al in het bezit van meerdere sterke pc's en dure programmatuur om te gebruiken, maar de kosten lopen aardig op als je alles nieuw moet aanschaffen. Het basissetje voor de HTC is dan nog het minst prijzige.
Wat ik mooi vind van de huidige ontwikkeling is dat het geheel wat eenvoudiger aan het worden is. Het geheel aan dradenwerk aan de HTC is acceptabel, maar zeker niet fijn. Bij een opdrachtgever op locatie het geheel aansluiten met de statieven erbij is ook even werk (gelukkig te overzien). De nieuwe HTC en de nieuwe standalone-versies kunnen zeker in deze ontwikkeling meehelpen. Wat zeker niet meehelpt en zelfs afbreuk aan het geheel heeft gedaan zijn de simpele setjes die afhankelijk van je telefoon zijn. Dit geeft 'een' beleving van VR, maar zeker niet de beleving van een professionele opzet. De gear is hier een redelijk positieve uitzondering is, maar ook die is afhankelijk van de telefoon die er in zit.
Gezien de toekomst vraag ik me af in hoeverre het echt een consumentenproduct gaat worden. Het zal zeker voor de professionele markt en deels voor de gaming-industrie doorgroeien, en met ontwikkelingen als deze oculus GO zal de markt ook een stukje worden verbreed. Ook de ontwikkeling van augmented reality is van invloed op de ontwikkeling van VR, al is het niet helemaal in te schatten hoe deze twee gaan samenwerken of concurreren.
Kortom, de Oculus Go (https://www.oculus.com/go/) zal zeker op mijn verlanglijst komen te staan.
Waar zijn de exclusive triple A titels voor VR? Just ja, die zijn er niet of nauwelijks
Nou, gewoon op steam? Allemaal volledig exclusive gezien zonder VR je dit niet kan spelen?

Raw Data
Arizona Sunshine
Space Pirate Trainer
Serious Sam 3 VR: BFE
Serious Sam VR: The Last Hope
SUPERHOT VR
Fallout 4 VR
DOOM VFR
The Elder Scrolls V: Skyrim VR
The Gallery - Episode 2: Heart of the Emberstone
Rec Room
Sairento VR
Detached
Tilt Brush

En zelfs nog een voor een trollpost als die van jou:
Elven Love

[Reactie gewijzigd door dycell op 17 maart 2018 21:26]

Wat is er exclusive aan een VR remake van een reeds uitgebracht spel?
Naast het feit dat het VR is..... lopen is anders, interactie met objecten is anders, wapens zijn anders. Schiet maar eens door de ironsights van een geweer en raak je tegenstander.. niet zo eenvoudig. Of dat je het lege magazijn van je geweer moet verwisselen. Of het feit dat je je boog moet spannen om te schieten. Of dat je fysiek je rugtas van je rug moet halen om naar je inventory te kijken. Of dat je letterlijk op de grond ligt om dekking te zoeken..
Meestal voelt het hele spel volledig anders aan.. als het al niet een andere gameplay opzet heeft gekregen zoals Doom of SS.

Om een voorbeeld te geven: ik heb nog nooit iets leuk gevonden aan Minecraft maar speel nu regelmatig Minecraft in VR. Het is letterlijk een ander spel.

Maar het feit dat je de vraag stelt geeft ook aan dat je het nog nooit geprobeerd hebt. Mijn advies, probeer het eens uit en oordeel zelf.
Het hoeft toch ook niet exclusive te zijn? Natuurlijk maak je geen triple A titel exclusief voor VR; dat kost veel te veel voor de potentiele afzetmarkt.

Ik wacht overigens nog steeds op hogere resolutie gen2 headsets... maar denk dat ik toch alsnog maar een rift of vive haal binnenkort.
Ik vrees dat waar jij op zit te wachten pas beschikbaar komt bij Gen4. Ik zie eenzelfde stappen namelijk bij de ontwikkeling van VR als toentertijd met nightvision.
Bij de massa niet, bij het bedrijfsleven wordt er druk mee geŽxperimenteerd. Gister zag ik bij de media markt een vr bril liggen, volgens mij om Philips lampen in een bepaalde omgeving te tonen. Ook weet ik dat er bedrijven bezig zijn met vr om gebouwen en andere ontwerpen te kunnen tonen, net zoals in de KPN(?) reclame op tv. Als dit doorzet is er wel degelijk markt voor en naar mijn idee zijn we nog maar aan het begin van wat er mogelijk is. Als de ontwikkeling doorzet zal de consument nu of later een keer dit ook in huis gaan gebruiken.
VR is net als 3D tv te vroeg begonnen terwijl de techniek er nauwelijks klaar voor was. 3D zou nu pas op fatsoenlijke resoluties (want je verliest de helft van je verticale resolutie) getoond kunnen worden met 4K tv’s

VR word nu aan de man gebracht terwijl de hardware er totaal niet klaar voor is. De PlayStation 4 en pro zijn totaal niet krachtig genoeg om VR te kunnen tonen zonder dat je een jaren 90 deja vu krijgt. De ocules Rift heeft hetzelfde probleem doordat je een krachtige game pc nodig hebt
Te vroeg begonnen? Je bedoelt in 1968 toen Sutherland met een HMD kwam? ;)