Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus gaat dlc ondersteunen voor Go en Rift

Oculus gaat dlc ondersteunen voor zijn vr-brillen Go en Rift. Ontwikkelaars kunnen de dlc beschikbaar maken als gebruikers verder komen in een game of na een aankoop binnen de app of game, zo laat de Facebook-dochter weten.

Oculus heeft de ondersteuning voor dlc's live gezet in de bčta voor het Oculus Mobile Platform, de backend van de Oculus Go en Samsung Gear VR. Ondersteuning voor de Rift, de high-end vr-bril van de fabrikant, volgt binnenkort, zo belooft het bedrijf.

Het dochterbedrijf van Facebook raadt ontwikkelaars aan om eerst te experimenteren met 'asset files', zoals het dlc noemt, in de zogenoemde Release Channels voor de dlc live gaat voor alle gebruikers. Voor zover bekend zijn er nog geen games in de Oculus Store die gebruik maken van de nieuwe functie.

Ontwikkelaars moeten de dlc tegelijk met de reguliere binary uploaden. Gebruikers kunnen toegang krijgen tot de dlc, omdat ze in een game een bepaald punt gepasseerd zijn of omdat ze een bepaald bedrag hebben betaald. Dlc's zijn bekende items binnen mobiele games, maar kwamen tot nu toe niet voor in games voor de vr-platforms van Oculus.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-05-2018 • 08:42

26 Linkedin Google+

Reacties (26)

Wijzig sortering
Betere integratie van de Oculus Store en Steam Store zou beter zijn. Daar zouden ze eens over moeten denken. Al gaat dat tegen het principe van een platform specifieke store in tussen 2 concurerende bedrijven. Echter denk ik wel dat het mogelijk zou moeten zijn.

Ik zou graag de games in de oculus store willen kunnen toevoegen aan steam store. Mocht ik ooit een Vive nemen dan blijven die games die ik gekocht heb in de Oculus ecosphere. Althans dat is wat ik tot op heden teruggevonden krijg.
Daar wordt ook wel aan gewerkt.

Toen ik mijn Oculus 2 jaar geleden kreeg, moest je voor SteamVR alles apart instellen. Nu worden de instellingen van Oculus overgenomen (de veiligheidsgrenzen enzo). Sinds kort kan je zelfs SteamVR games starten via Oculus Play: Als je ze eenmalig hebt gestart worden ze automatisch aan je libary toegevoegd.

Op gebied van de spellen ook: Fallout 4 VR was bijvoorbeeld een drama met Oculus toen het uitkwam in September. Als je nu de beta (1.2) installeert dan is het helemaal aangepast op Oculus.
Het is niet zozeer het opstarten van. Het is puur de transferbaadheid van de games die je hebt aangeschaft. Spelen lukt allemaal wel.
Kan je wel games overzetten van uplay, origin, battle.net naar steam?

Ik denk niet dat dit ooit gaat gebeuren. Ik heb ook een hekel aan al die aparte app stores. Zo erg dat het het me absoluut tegenhoudt om een game te kopen als ik er weer een nieuwe store voor moet installeren.

Maar ik denk dat het nooit voor bestaande games gaat gebeuren.
Kan je wel games overzetten van uplay, origin, battle.net naar steam?
* Als je een Ubisoft spel op Steam koopt registreert deze zichzelf na launch automatisch op Uplay. Je hebt het spel dan zowel op Uplay als op Steam. Uplay games transferen naar Steam gaat niet, maar dat heeft meer met Ubisoft te maken dan Valve.

* Blizzard games hebben nooit op Steam gestaan, dus dat is onzin.

* Alle EA games met CD key op Steam kunnen vziw kosteloos geregistreerd worden op Origin.

* Ooit was er ook een mogelijkheid om retail CD keys in te voeren op Steam zodat je het spel zowel digitaal als non digitaal hebt. Zoals hier staat beschreven. Wellicht is die feature nog steeds actief.

* Ook een leuke die nog niet iedereen kent: Je kunt je Steam ID koppelen aan je GOG.com profiel. Na een scan van je games library verschijnen de games van de ontwikkelaars die die mogelijkheid vrij hebben gegeven in je GOG profiel, kosteloos en geheel DRM vrij. Een flink deel van mijn GOG collectie is dan ook eigenlijk afkomstig van Steam

Wellicht niet geheel ideaal, maar er zijn zeker mogelijkheden om het e.e.a. te bereiken :)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 21 mei 2018 20:21]

het is nog steeds mogelijk cd keys te activeren op steam, om je verhaal maar even aan te vullen/verbeteren
Of gewoon al je vr op steam kopen en die oculus store links laten liggen?
Is toch lastig als mensen je games, credit geven voor de Oculus Store.
Tja of andersom, en alles op Oculus store. Ze hebben allebei hun voor en nadelen.
De een heeft geen support voor de ander.
Waarom dan? Ik kan die walled garden in. Steam heeft met aanbod, maar het Oculus aanbod is echt van betere kwaliteit. Zelf begrijp ik niet dat ze niet alle headsets tot de store toelaten, lijkt mij enkel extra inkomen. Maar ze zullen wel de Apple van vr willen worden ofzo.

Ik had het liever niet semi-gesloten, al kan je redelijk eenvoudig andere ook gebruiken in de Oculus store. Maar gezien ik sowieso toegang ertoe heb zie ik niet direct een reden waarom ik alles in steam zou willen.
Je vraagt waarom en geeft vervolgens zelf het antwoord: ze laten geen headsets tot de store toe die niet van Oculus zijn. Dat wil zeggen dat je met je aankopen altijd aan de Oculus hardware zult vastzitten. Als er straks een andere headset is die beter is dan de Rift, zit jij met games waar je niet bij kan zonder een hack van een derde partij.

Daarom koop je je spullen op een open winkel. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor andere consumenten, overigens. Met jouw geld sponsor je deze praktijken namelijk.
Dat is inderdaad een punt, al kan je in de praktijk dus wel prima andere headsets gebruiken. Ik zie overigens datzelfde argument zo goed als nooit terug bij Apple devices.

Onder de streep is imo qua kwaliteit de Oculus store momenteel superieure aan steam, dus die gebruik ik primair, al heb ik wel iets van steam.
Je zult mij precies hetzelfde argument bij Appleproducten zien maken. Ik heb een beetje een hekel aan die "lock-in". Dat je met een andere HMD nu op de Oculus Store kan, is overigens ook niet te danken aan Oculus. De enige reden dat ze het toelaten is omdat hun fanbase laaiend werd toen Oculus een patch uitbracht die die software blokkeert.

Ookal hebben ze dat snel teruggedraaid, we hebben daarmee wel kennis gemaakt met hun bedrijfsfilosofie. Dat gedrag gecombineerd met de onzekerheid van de voortdurende kwaliteit van de Oculus Store betekent daarmee dat je een groot risico neemt met je investering en keuzevrijheid als inzet.
Gewoon even revive toevoegen aan steam VR
Ik heb echt het idee dat met elke Oculus nieuws update het bedrijf achteruit gaat. Niet dat DLC's iets nieuws zijn maar dat ze het aanmoedigen is nou weer ontzettend jammer.
Ja, want het niet kunnen kopen van DLC omdat je zo dom was om de game via de Oculus store te kopen is beter wou je zeggen?
Sommige DLC is echt wel heel erg de moeite waard hoor.
Die voortgang moet ik eerst nog maar eens zien in VR games. Vooralsnog is de markt klein en kosten de meeste simpele games al snel een 2 a 3x zoveel als dat de game zou zijn zonder VR. De meeste VR games die ik tot dusver heb gezien zijn meestal zo schaars in content dat het niet rechtvaardigt is dat Oculus hier stappen probeert te maken die nog helemaal niet van toepassing zijn.
Iets beschikbaar maken is natuurlijk iets heel anders als "aanmoedigen"
En ik zie meer mogelijkheden voor ontwikkelaars nu niet echt als een achteruitgang. Dit trekt meer ontwikkelaars, en dus meer content en keuze voor de gebruikers.
Ben eerder verbaasd dat dlc nog niet wordt ondersteund.
Ehmm.. Ik heb in rockband VR al een jaar geleden "extra" dlc-nummers gekocht. In de oculus store.
Sorry, maar op Tweakers mag toch wel verwacht worden van de lezers dat ze dit soort basale dingen weten. En zo niet dat je het op kan zoeken op Google.
Inderdaad. En tegenwoordig wordt DLC meer als term gebruikt dan als een afkorting.
Mee eens, als tweaker kun je niet van alles op de hoogte zijn. Ik doe niksmet brillen en VR, maar wil er wel begrijpbaar over lezen buiten mijn comfort zone.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True