Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Medeoprichter Oculus verlaat Facebook 'wegens schrappen Rift 2' - update

De medeoprichter van Oculus en voormalig ceo van het bedrijf, Brendan Iribe, vertrekt bij Facebook, dat nu het moederbedrijf van Oculus is. Volgens een gerucht schrapt Facebook de Rift 2 voor de pc, wat de reden voor het vertrek zou zijn.

Iribe maakt zijn vertrek op Facebook bekend. "Dit gaat de eerste echte pauze voor mij in twintig jaar worden. Het is tijd om opnieuw op te laden, te reflecteren en creatief te worden." Hij was in 2012 een van de oprichters van Oculus, samen met Palmer Luckey, en was vanaf dat jaar tot eind 2016 de topman van het bedrijf. Vanaf dat moment leidde hij de pc-divisie van Oculus bij Facebook, dat het vr-bedrijf in 2014 had overgenomen. Hugo Barra, die eerder bij Googles Android-divisie en Xiaomi werkte, nam zijn rol als ceo vorig jaar over.

Het vertrek van de medeoprichter volgt op interne verschuivingen binnen Oculus. Vorige week werd namelijk besloten dat de ontwikkeling van de Rift 2 wordt geschrapt, schrijft TechCrunch op basis van informatie van bronnen binnen het bedrijf. Het bedrijf zou zich willen concentreren op de ontwikkeling van de Quest-all-in-one-headset, waar geen pc voor nodig is. Iribe zou het naar verluidt niet eens zijn met die strategie, die hij als een 'race to the bottom' wat prestaties betreft zou beschouwen.

Facebook meldt in een reactie aan TechCrunch geen informatie te verstrekken over productroadmaps, maar dat er wel een toekomstige versie van de Rift op de planning staat.

Het gaat om een nieuw vertrek bij Facebook van een oprichter van een bedrijf dat het sociale netwerk overnam. Eerder verlieten Oculus' Palmer Luckey, WhatsApps Jan Koum en Instagrams Kevin Systrom en Mike Krieger Facebook.

Update, 15.25: Het hoofd van de Rift-afdeling van Oculus, Nate Mitchell, herhaalt de verklaring dat Oculus nog wel werkt aan het 'Rift/pc-platform, met nieuwe hardware, software en content.' Verdere details gaf hij niet.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

23-10-2018 • 10:34

111 Linkedin

Submitter: Tha

Reacties (111)

Wijzig sortering
De VR-markt is niet geworden zoals men enkele jaren geleden verwacht had. Men had een ware explosie verwacht en dat binnen enkele jaren een groot deel van de gamers/mensen aan de VR zaten. Het tegendeel is echter waar. Een zeer kleine niche groep gebruikt VR.

Als je kijkt dat Sony met zijn PSVR het meest succesvolle is en daar al praktisch nauwelijks noemenswaardige games uitkomen dan zal het niet snel verbeteren. Praktisch elke ontwikkelaar, incl. Sony heeft VR op een laag pitje staan.

Om die reden is het dan ook helemaal niet onbegrijpelijk dat Facebook de ontwikkeling van de Rift 2, die voor gebruik met een PC is, staakt. Het zal namelijk niet zo zijn dat er bij de Rift 2 een nieuwe revolutie/explosie komt en het opeens WEL goed gaat met VR.

Ik ben trouwens wel van mening dat de VR-hype mede gekilled is door (veel) te hoge prijzen van de Rift en Vive. De meeste hadden toch heel wat honderden euro's/dollars minder verwacht. Door de te hoge prijs is de stijgende lijn qua interesse drastisch afgenomen.
Benieuwd of ze het tij de komende jaren nog kunnen keren...
Behalve dat explosies bijna nooit gebeuren als er een nieuwe technologie beschikbaar wordt.

Zoals ik al extreem vaak hier op twekers heb lopen uitleggen heeft iedere hype een "trough of disillusionment" wat een moment is waar de (te) hoge verwachtingen (nog niet) waar zijn gemaakt.

Hier een illustratie van dit concept:

https://emtemp.gcom.cloud...lustration-hype-cycle.jpg

Of je nu naar AI assistants, IoT, 5G, autonome autos, 3D printen etc. kijkt, je kunt bij bijna allemaal een bepaald punt op de hype cycle aanwijzen waar ze zitten. Neem bijv. 3D printen, dat was super populair en gigantisch gehyped... daarna bleek dat het toch niet zo'n magische oplossing was en was iedereen super teleurgesteld... en nu merk je dat in bijna iedere serieuze workshop een 3D printer staat. En als je terug in de tijd gaat kun je zelfs hetzelfde patroon terugvinden toen personal computers werden geïntroduceerd op de markt.

De belangrijke les die hier te leren valt is dat de hoogte van de hype en de diepte van de "trough of disillusionment" niks te maken heeft met het potentiaal van een product. 3D printers hadden een gigantische hype, niet extreem diepe trough en daarna een redelijk "laag" (in vergelijking met de hype) plateau of productivity. In tegenstelling bij PC's was de hype redelijk groot, de trough redelijk diep en bleek de plateau of productivity nog veel hoger te liggen dan de hype (iedereen heeft tegenwoordig een PC in z'n zak zitten).

VR gaat momenteel door hetzelfde proces en was langzaam aan uit de "trough of disillusionment"... probleem is dat als ze nu focussen op ervaringen die we al 4 jaar geleden konden hebben dan maak ik me toch wel oprecht zorgen over de toekomst van VR voor de komende 5 jaar. Wat we als VR markt nodig hadden was een oplossing die eerst nog 1 stap richting volwassenheid zou zetten (betere resolutie, betere GPU's, draadloos en bovenal betere gezichtstracking (zodat je met iemand in VR kan praten en z'n body language ook kunt zien)). Oculus Rift 2 en de HTC Vive 2 had dat kunnen zijn... nu lijkt het er dus op dat Facebook de race to the bottom al definitief begonnen is en dat waarschijnlijk daarmee de hele markt geforceerd wordt om mee te doen. Mocht er een HTC Vive 2 komen dan zal ik hem in ieder geval zeker kopen.
Je slaat de plank mis door resultaten te meten aan de hand van de verwachtingen die zijn gekweekt.

Deze ontwikkeling heeft de gpu-markt een versnelling gegeven die al een tijd vast zat met de 900 serie. Over de volledige breedte zijn producenten hun kaarten beter en sneller gaan maken om maar iets van VR aan te kunnen bieden. Die gpu-kracht wordt terdege gebruikt voor allerlei gimmicks in oa verschillende apps.

3D printen is ook een zeer grote markt geworden, al heeft de normale consument er zeer weinig mee te maken.
Simpel voorbeeld is het printen van mal als je iets breekt ipv gips,
https://www.telegraph.co....s-40-per-cent-faster.html
En in de zorg neemt het een vogelvlucht want veel handwerk kan minder worden.

Kwaliteit is met bepaalde printers van het hoogste niveau waardoor het geschikt is verschillende sectoren. Ipv peperdure kleine batches produceren, kan dat nu worden geprint,
https://www.engineering.c...into-Aircraft-Cabins.aspx

Metaal printen is ook allang mogelijk,
https://additiveindustries.com/systems/metalfab1

Autonoom rijden lukt nog niet, maar op andere vlakken levert het heel veel technieken en inzichten op, denk daarbij aan AI en verwerken van extreem hoge aantal beelden. Ipv een auto die 30 km/h door een stad rijd,
een autonome robot die zonder ongelukken met 15km/h zelfstandig werkt in een afgesloten magazijn zonder ongelukken.


Reach for the stars, get to the moon.
Bij alle technieken is er een flinke bak met geld tegenaan gegooid en ze hadden allemaal potentie.
VR heeft de gpu-markt al een schop onder een kont verkocht, wat al een leuke mijlpaal is,
maar verder verwacht ik niet zoveel meer van VR, het is te onhandig. Wat ik wel verwacht is dat de inzichten en technieken steeds vaker zullen terugkomen in AR. Die techniek wordt al steeds vaker gebruikt door ook onder andere spelletjes, maar ook bedrijven doen het vaker voor marketing.
De belangrijke les die hier te leren valt is dat de hoogte van de hype en de diepte van de "trough of disillusionment" niks te maken heeft met het potentiaal van een product.
Het heeft er niks mee te maken maar tegelijkertijd zegt het er helemaal niets over. Het echte potentieel zal nog moeten blijken en die is bij VR nog alles behalve bewezen. Potentieel hangt volgens mij vooral samen met nuttige toepassingen en die zijn er voor VR simpelweg nog niet, i.t.t. de andere voorbeelden die jij aanhaalt. Een smartphone behoeft wat dat betreft geen uitleg en een pc evenmin. 3D printers kunnen nu al wat vaak met klassieke productietechnieken niet kan en dat ze niet meer zullen verdwijnen is niet meer dan logisch.

Ik denk dat VR/AR pas een vlucht gaat nemen als we daar geen skibril meer voor nodig hebben en als zowel de resolutie als het zichtsveld bij het menselijk oog aansluiten. Dat gaat nog wel een jaar of 10 duren heb ik het idee. Uiteindelijk zullen we dankzij AR wel de nodige apparaten uit ons leven zien verdwijnen als de technologie op realistische wijze de plaats kan innemen. Als je het verschil niet meer kunt zien tussen een virtuele en een echte tv aan de muur bijv of een virtuele en een echte smartphone in de hand ja dan wordt het leuk. Zonder iets af te willen doen aan de huidge stand van zaken: het is nog steeds 'maar' een gimmick en slechts een glimps van wat ons nog te wachten staat.
Ik weet niet wat ze verwachtte, maar als eigenaar van een Rift geloof ik er nog altijd in, alle personen die ik ermee heb laten spelen vinden het ook geweldig.

Het voornaamste probleem is echter nog dat het in de huidige versie nog in de kinderschoenen staat. Het product is simpelweg nog niet klaar voor de grotere markt. Je moet als gebruiker een beetje technisch zijn aangelegd en er zitten nogal wat haken en ogen aan de huidige versies.

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook bij 3D-printers. Ook dat kan toekomst hebben, maar pas als het product zo uitgekristalliseerd is dat het ook geschikt is voor de gemiddelde gebruiker.

Bedrijven zullen er dus nog op moeten blijven investeren. Misschien dat dan bij versie 3 het product op zich klaar is voor het grote publiek. Nu is het product daar gewoon nog niet geschikt voor.


PS: Volgens Facebook komt de Rift 2 er gewoon: https://www.rockpapershot...-happening-says-facebook/

[Reactie gewijzigd door Devata op 24 oktober 2018 09:51]

VR heeft mij weer aan het gamen gekregen. Zowel op de Rift als de Go, want die mobiele spelletjes zijn ook heel leuk om te doen in VR. Ik hoop zeker dat het blijft want ik wil niet meer anders gamen!

Mijn grootste punt is dat als ik nu een game speel op een plat beeldscherm ik het saai vind. Je mist diepte. Had ik met Tomb Raider wel opgelost met een 3D monitor waardoor je wel diepte hebt maar VR is veel intenser.

Ik ben nu Hellblade aan het spelen en dat zou ik op een beeldscherm na een uur al uitgezet hebben. Maar nu is het echt wel creepy als je door zo'n spookbos loopt en om je heen kijkt. Als je dit met een muis op een 24" schermpje zou doen was er geen bal aan.

Het grootste probleem met VR is dat het lastig verkoopt omdat je niet kunt uitleggen wat het is. Pas als je het een keer hebt ervaren weet je dat het leuk is. Maar dat kun je niet zien aan een Youtube filmpje of een reclame folder.
Daarnaast is voor de Rift een goede PC nodig. En wie heeft er tegenwoordig nou nog een PC? De meeste mensen om me heen doen alles op een iPad. En gamen gebeurd op een PS4 of Xbox.
Dus ik snap best dat Rift niet zo veel verkoopt. PC's zijn al een niche, dikke game PC's een niche in die niche en dan is VR daarin weer een niche. Je gaat er echt geen miljoenen van verkopen.
Daarom snap ik wel dat ze inzetten op de Quest. Dat is veel makkelijker te verkopen.

Ik hoop dat VR net als 3D printen een tool wordt. Ik heb al 5 jaar een 3D printer staan (meerdere inmiddels) en zou niet meer zonder kunnen. Ding wordt niet dagelijks gebruikt maar ik gebruik mijn slijptol ook niet dagelijks. Het is gewoon een stuk gereedschap geworden die mijn manier van dingen maken gigantisch heeft veranderd. En dat vind ik met VR net zo voor gaming!
Precies wat voor mij de reden is geweest om niet mee te doen! De prijzen zijn voor mij gewoon te hoog om erin te stappen. Als je een product wat nieuw is massaal aan de mensen wil brengen gaat het niet lukken met bedragen van 500-700 euro.

Had de gehele set rond de 250 euro geweest zou het beter doorkomen naar mijn mening. Ook het aanbod van games is nog niet wat het moet zijn dus dit speelt natuurlijk ook mee.

Je krijgt dan : Waarom zou ik 600 uitgeven aan iets waar nog weinig leuke games voor zijn?
Anders dan : Er zijn nog niet veel games maar 250 euro is niet te gek duur om het uit te proberen.
Als je een product wat nieuw is massaal aan de mensen wil brengen gaat het niet lukken met bedragen van 500-700 euro.
Wat denk je dat een smartphone koste in het begin en dat is ook aangeslagen. Video kaarten exact hetzelfde, die waren in den beginne ook niet goedkoop. Computers en spelcomputers idemdito.

Prijs zoals jij deze omschrijft is echt niet het issue:
1.) Niet iedereen kan een VR headset gebruiken zonder zware issues, misselijk/draaierig/onwel. DIt kan gemitigeerd worden bij sommige door gebruik van bepaalde games (bv. sims die je een stabiele cockpit geven) en/of door hogere resolutie en refreshrate/framrate te gebruiken.
2.) Door een hoge resolutie en framrate heb je een flinke computer nodig met een zware GPU. Dat maakt die €500-€700, eerder €1200-€2000 wil men een beetje leuke ervaring hebben. Dat maakt het een significant duurdere technologie dan eerder beschreven.
3.) Voor veel spellen moet je ruimte hebben, gezien hoe gevaarlijk het is om ergens tegenaan te lopen of over te struikelen, kost dat veel tijd en moeite of vereist een dedicated ruimte. De meeste mensen die dit zullen kopen hebben die extra ruimte niet.
4.) Beschikbare spellen: Er is redelijk wat compatible, maar vereist wat werk. Echter zijn er niet heel veel speciefieke VR games gemaakt en die zijn niet heel lang en hebben een hoge 'gimmick' factor waardoor ze niet heel erg replayable zijn. Waar VR uitstekend voor geschikt is is 'sim' games echter is het publiek daarvoor gelimiteerder en vereist meer dure controllers, niet alles heeft ondersteuning out of the box, etc.

Al met al is het echt interessant voor een kleiner publiek, maar dat neemt gestaag toe naarmate de gebruikers ervaring beter wordt voor de mensen die er nu nog problemen mee hebben. En de GPU performance/prijs ratio zou normaal gesproken steeds beter moeten worden met elke nieuwe generatie. Echter is dat deze generatie niet gebeurd en hebben we issues gehad de afgelopen paar generaties met betaalbare kaarten door de crypto currency gekte. Dus het is enigzins begrijpbaar dat maar relatief weinig mensen op de VR trein zijn gesprongen...

Ik verwacht op de PC de komende jaren meer titels (zoals Star Citizen) zullen zien die VR ingebakken krijgen, we betere hardware tegen betere prijzen zullen zien.
Een Oculus kost echt geen 600 euro. Vooral niet in de aanbieding. En in de aanbieding kan je wmr headsets redelijk in de buurt van die 250 euro kopen. Dus laten we niet overdrijven. Al lijkt verkondigen dat vr dood is wel redelijk populair op Tweakers. Wie had bijvoorbeeld verwacht dat binnen paar jaar iedereen aan vr gaming zat? Ik iig niet.
Hier op Tweakers zitten mensen soms gauw op de cutting edge technologie, waardoor bij de 1e dip na het op de markt komen al wordt voorspeld dat het flopt. Terwijl als je bijvoorbeeld naar de welbekende Hype Cycle van Gardner kijkt, is het vaak een logisch patroon die het volgt. Ik denk dat VR here to stay is, maar dat het pas na een paar doorontwikkelingen echt voor de massa is. 3D-films werden hier ook altijd afgeschoten, terwijl we dat nu al ~ 10 jaar succesvol hebben in bioscopen. De QR-code werd ook als een flop beschouwd, terwijl je die nu juist overal de barcode ziet vervangen, omdat hij simpelweg meer info kan bevatten. Tweakers lijken slechte marktanalisten te zijn :-P
Het leuke van de discussies op Tweakers vind ik altijd dat iedereen het beter denkt te weten dan een ander en ook nog eens denken dat ze van ieder onderwerp enorm veel verstand hebben.
Een paar hoge opleidingen gedaan en een soort van wereldwijsheid denken te bezitten, lol ;)
Het "know it all" gehalte is hoog.

En nou heb ik het gedaan ! (let maar op)
Toch vind ik het hier leuk, leer nog steeds veel dingen bij.

on topic:
Er stappen best veel mensen op bij FB na al die verschillende overnames, zou het dan toch niet zo'n leuk bedrijf zijn om voor te werken ?
3D films en VR is denk ik vooral ook wel te duur voor velen en vergeet niet dat er nog best veel mensen "misselijk" van worden.
Niet meer, maar toen het nieuw was wel. Volgens mij was het punt vooral dat door die prijzen het momentum uit nieuwe games een beetje verloren is. Nu is het goedkoper inderdaad, maar nieuwe games drogen ook een beetje op dus je zit nu juist meer in de catch 22 van geen installed base want geen content want geen installed base want...
Als er niet op dit moment al genoeg te krijgen is voor je om de aanschaf te verantwoorden dan heb je volgens mij ook weinig om nog echt naar uit te kijken.
Een Oculus inclusief de hardware die nodig is om hem te bedienen wel. Ik heb momenteel een GTX 750Ti in mijn game-pc zitten: niet de snelste, maar meer dan genoeg om stabiel > 60FPS te halen in de games die ik speel, en daar gaat het me om.

Als ik iets met VR wil doen zal daar hoe dan ook een nieuwe videokaart in moeten, en dan heb je het al snel over een 6GB GTX1060 of equivalent wil je dat een beetje leuke ervaring maken, en dan wordt de investering ineens 300 euro duurder. Nominaal betaal je nu voor een Rift bundel rond 450 euro, dan wordt het totaal al snel 750 euro voor de minimale ervaring. Wil je een goede ervaring dan moet je denken aan een GTX1080Ti of RTX2080 van duizend euro en een HTC Vive Pro van meer dan duizend euro, en dan snap je waarom ik nog steeds geen VR bril in huis heb ondanks dat ik dit al jaren zou willen. Ik wil domweg niet zevenhonderd euro uitgeven aan een marginale ervaring, laat staan tweeduizend euro om wat spelletjes mooi in VR te kunnen spelen.

Herinnert u zich nog? Vroegah, voordat de Oculus uitkwam? De richtprijs volgens Palmer was 300 dollar, "want dat was het punt waarop consumenten het nog zouden willen kopen". Nou, meneer Luckey kon wel eens helemaal gelijk gehad hebben. Als ik met 300 euro klaar was geweest had ik nu allang een VR bril in huis gehad. Zoals het er nu bij ligt is het domweg teveel buck voor te weinig bang.
O ik zeg zeker niet dat het dood is hoor. Ik hoop dat ze er verder mee blijven gaan!

Ik wil alleen graag een htc vive en die is toch echt nog tegen de 600 euro nieuw.

Het is voor mij en vele anderen gewoon nog niet in de prijsrange om zown leuk speeltje te kopen.

Vandaar dat het mijn reden was om nog niet mee te doen.
Tja, dat is natuurlijk prima, maar laten we wel wezen: Je klaagt over VR in het specifiek omdat je graag de duurste wil kopen, waarbij zelfs de meest verstokte Vive fanboy erg veel moeite heeft om die te adviseren voor huidige prijspunt. Hij is eigenlijk totaal niet interessant tov een Oculus Rift of een WMR headset.

Oftewel VR is wel degelijk in de prijsrange voor jou om zoiets te kopen (en eigenlijk zijn ze imo verrekte goedkoop als je het gewoon vergelijkt met een monitor, en bedenkt wat er allemaal nog meer in moet zitten), alleen de specifieke VR die jij enkel wil is te duur.
De oculus rift is ook nog steeds €450 dus nog steeds geen optie.

Ik had destijds toch echt begrepen dat er meer functies waren te gebruiken met games met de vive en vandaar dat mijn keus daarnaartoe ging.

Van een WMR heb ik nog niet gehoord en zal daar eens induiken mtb informatie. Bedankt voor de tip!
Rift zal bij black Friday maximaal 400 euro zijn, en dat is inclusief zooi spellen. Blijft natuurlijk iets wat redelijk wat kost, maar tov rest van gemiddeld game systeem niet extreem imo.
Als je een product wat nieuw is massaal aan de mensen wil brengen gaat het niet lukken met bedragen van 500-700 euro.
Sec genomen is dat wel wat er is gebeurd met de smartphone, grootste succes van de afgelopen 10 jaar...
Smartphones, de opvolger van de GSM, komen 'gratis' bij abo's. Dat is geen eerlijk vergelijk.
In nederland jah, maar onze kikkerland vertegenwoordigd niet de wereldmarkt.. Bijv in Italie en Spanje (samen een afzetmarkt dat bijna 7 keer zo groot is als NL) waren abo's helemaal niet gebruikelijk bij de eerste twee iphones... Je kocht het toestel voor de volledige prijs (700-800 euro) en voor de rest nam je er een prepaid bel-sim erbij en data werd voornamelijk thuis gedaan via wifi....
In nederland werden wij toen al "verwend" met onze "gratis" mobieltjes...
Ah goed punt :) dacht idd niet aan het buitenland. Dan nog vind ik het een apart vergelijk, smartphones zijn geevolueerd vanuit de GSM en PDAs. De werking en efficientie, het nut ervan was al bewezen. In tegenstelling tot VR.
Graits bij abbo. Ja idd als je daarin wil geloven dat het gratis is.
Daarom stond gratis idd tussen aanhalingstekens.
De smartphone had echter wel een killer app, internet op je telefoon. Dat zat ook op eerdere telefoons maar werkte absoluut niet zo lekker en/of de rest van de telefoon was wat minder bruikbaar voor de niet smartphone geek (zoals Windows Mobile, hoewel HTC er echt wel wat leuks van maakte).
En tegen de tijd dat het aan onze kant van de oceaan echt doorbrak waren er ook al veel apps te krijgen. Totaal niet vergelijkbaar met een VR bril dus waar je helemaal niks aan hebt als er geen games uitkomen die voor jou interessant zijn. En dat zeg ik als tevreden rift bezitter overigens, met games als serious Sam, fallout en Skyrim haal ik er genoeg lol uit.
nogmaals internet op je telefoon was voor vele gebruikers enkel thuis... Connectiviteit in het algemeen was voor thuis op je betaalbare wifi....
Toen hier de iphone 3G beschikbaar werd waren er niet echt "noodzakelijke" apps aanwezig, het ging veelal om calculator en scheet-apps ;) Geloof mij maar dat staat me nog echt in het geheugen gegrifd als mobile developer. De eerste paar generaties iphone boden niet veel meer fundtionaliteit aan dan de N95 maar dan in een mooiere behuizing en OS...
Je doet wel iets meer met een smartphone dan een speeltje als een vr headset.

Dus dan is de prijs beter te verantwoorden. Plus dat je in veel landen gewoon een abbo kan nemen en zo niet in 1 keer een pak geld neer hoeft te leggen.

Een telefoon was al een bewezen technologie en de basisfuncties breed gebruikt. Ook een veel groter support om apps etc te ontwikkelen ervoor
Tijdens Black Friday was de Rift mét controllers € 400 .. maar ook zonder deze actie is hij "slechts" € 449

en het is het imho ECHT wel waard .. man, wat een ervaring !! Echt bizar _/-\o_ ... eigenlijk is gewoon ALLES mogelijk nu .. zeker met controllers en als je de sensoren op de bril hebt en geen losse zenders meer nodig bent en ingebouwde camera hebt voor Augmented reality .. dan kun je eigenlijk alles nabootsen en ervaren alsof je er zelf First Person bij bent .. op de maan, op Mars .. anything is possible!! Je evenwichtsorgaan moet even wennen aan de ervaring, maar éénmaal daar doorheen gaan er deuren open wat je eerder niet voor mogelijk hield. De grootste revolutie sinds 3D gaming!! Absoluut!! :o
Ik geloof je meteen alleen is €450 voor mij nog steeds een hoop geld wat ook ergens anders besteed kan worden. Zodra de prijs rond de €250 - €300 zal zijn neem ik er wel eentje en hoop dat ze er echt op blijven zitten want voor mij is dit nog steeds de enige manier van vooruit gaan in gaming en immersie :9
Precies mijn mening. Ik wou al een tijdje een vr bril aanschaffen voor race games en voornamelijk elite dangerous, maar de kosten liggen gewoon te hoog. Zelfs zo'n mixed reality headset ligt aan de dure kant (ookal lijken die prima te zijn voor zittend vr, van wat ik heb gehoord).
De kosten liggen niet te hoog, maar jij vind ze te hoog. Vooral voor racegames en elite is die €400 die ik voor de Oculus heb betaald het me elke cent waard. Die upgrade staat gelijk aan een goed stuur voor mij.
Een paar 100 euro voor zo'n geweldige ervaring (wat VR nu al is, ondanks de lage resolutie en andere imperfecties) vind ik zeker niet duur. Zeker straks met Black Friday kan je weer voor heel gunstige prijzen een PSVR bundel aanschaffen.
Een Rift + Touch bundle kost nieuw 449:

pricewatch: Oculus Rift Bundle (Rift + Touch)

Gebruikt rond de 300-350.
En in de sale eens in de zoveel tijd 399
hoezo zijn andere vr brillen waar ze meer voor vragen die verkopen ook....


mensen wil gewoon relax op bank of bureau zitten en ontspannen ipv inspannen
Je spendeert als bedrijf jarenlang miljoenen aan R&D. Dan kan je je product niet zomaar voor productiekost op de markt gaan zetten. Die investering moet terugverdiend worden.
Ik begrijp ook dat het investeringen zijn die niet terugverdiend gaan worden, maar daar zit wel een stuk innovatie wat je nu de nek omdraait. Nu wordt de innovatie verwacht tegelijk met een strakke roadmap en prijsrestricties... Helaas is het bij producten over het algemeen slechts mogelijk om aan 2 van de 3 takken volledig te kunnen voldoen: kwaliteit, prijs, tijd. Een dergelijke high-end-bril geeft je ook weer een duidelijk doel om met de goedkopere, mainstream producten op te mikken.
Uhm, oh zijn er toch al redelijk wat VR games aangekondigd voor de PSVR, juist ja omdat Sony VR op een laag pitje heeft staan.. Ja tuurlijk zullen daar niet zoveel games voor komen als normale PS4 games, maar het aantal games dat er (in productie) zijn is al behoorlijk.

Grootste probleem bij PCVR is de prijs van de GPU's.. je hebt voor de huidige headsets al minimaal een 260 euro kostende GPU nodig om een beetje minaal VR te kunnen doen (met de vive/rift).
De headsets zelf zijn nog niet eens zo het probleem.
Inderdaad, het is niet alleen de bril, je moet ook een behoorlijke pc hebben staan. Als je alles nog zou moeten aanschaffen ben je een paar duizend verder. Veel te veel geld.
Nou ja, paar duizend is wel enigszins overdreven...
Dit systeem zou al gehakt maken van mijn systeem waar ik prima op in vr game (betere cpu, zelfde gpu):
wenslijst: Vr
Ik heb hem even snel bij elkaar geklikt dus ga dit niet als boodschappenlijstje gebruiken ;) maar voor onder de 1300 euro heb je dus al een zeer capabele pc met rift en touch controllers waar je gelijk alles op kunt spelen. Je kunt natuurlijk meteen voor een 1080 Ti gaan (of nog duurder de 2080 generatie) maar zelfs dan kom je nog niet aan de 2000.
Het blijft duur, dat wel.
Toen ik mijn Oculus had aangeschaft had ik tijdje met Core i7 2600k, 8GB RAM en AMD 280X gespeeld (o.a Robo recall), ik moet zeggen dat het nog zeker speelbaar was, hier en daar heel af toe stotter maar een lichte spel/demo was absoluut geen probleem. Nu zit ik met Core i7 2600k,16GB RAM en GTX1080.

Je kan zelfs met een budget van 1000 euro bijna 99% van alle games spelen met gemak.
VR PC
Om die reden is het nu ook (nog) geen product voor de massa en als FB iets ander had verwacht dan snappen ze het niet helemaal. Maar er zijn ook genoeg pc gamers die wel een systeem hebben staan die zo'n bril kan aansturen, maar als je geen simracer of spacesim fan bent dan is er gewoon nog te weinig boeiends om die €400 te verantwoorden.
Ik denk dat veel mensen ook met tijd en ruimte zaten. Heb zelf nog niet echt in een VR omgeving gestaan maar ik kan me voorstellen dat als je niet zo gek veel tijd hebt voor VR dat je het liever iet doet omdat -zoals je zei- de prijs vrij hoog ligt. Daarnaast kan je het ook niet zo maar opruimen, tenzij je de sensoren aan de muur kunt hagen, wat voor sommige een no-go is, want je ziet het hangen.

Ik zelf zal pas over enkele jaren VR nemen. Ik heb zelf de hele High-res + 144HZ hype nog niet geadopteerd, mijn RX 480 kan het niet bij benen. voorlopig is 1080P75hz voldoende.

Kan me ook nog wle enige hype herinneren over de Microsoft Hololens.. Hun announcement was best indrukwekkend met het hele minecraft gebeuren. dat is nu ook weer afgestorven naar mijn idee.
Ik heb een Sony VR bril, maar ik kan niet langer dan 10 minuten spelen zonder misselijk te worden. Die beperking zal veel mensen in de weg zitten denk ik.
De VR-markt is niet geworden zoals men enkele jaren geleden verwacht had. Men had een ware explosie verwacht en dat binnen enkele jaren een groot deel van de gamers/mensen aan de VR zaten. Het tegendeel is echter waar. Een zeer kleine niche groep gebruikt VR.

Als je kijkt dat Sony met zijn PSVR het meest succesvolle is en daar al praktisch nauwelijks noemenswaardige games uitkomen dan zal het niet snel verbeteren. Praktisch elke ontwikkelaar, incl. Sony heeft VR op een laag pitje staan.

Om die reden is het dan ook helemaal niet onbegrijpelijk dat Facebook de ontwikkeling van de Rift 2, die voor gebruik met een PC is, staakt. Het zal namelijk niet zo zijn dat er bij de Rift 2 een nieuwe revolutie/explosie komt en het opeens WEL goed gaat met VR.

Ik ben trouwens wel van mening dat de VR-hype mede gekilled is door (veel) te hoge prijzen van de Rift en Vive. De meeste hadden toch heel wat honderden euro's/dollars minder verwacht. Door de te hoge prijs is de stijgende lijn qua interesse drastisch afgenomen.
Benieuwd of ze het tij de komende jaren nog kunnen keren...
VR is tot dusver mislukt, omdat de prijzen inderdaad veels te hoog waren voor wat je kreeg. Daarnaast vind ik dat VR brillen zoals de carton box of de Samsung Gear VR de markt ook best wel verziekt hebben. Toch blijf ik hopen dat VR echt een keer gaat doorbreken, want het is wel een nieuw soort entertainment wat we al jaren niet gezien hadden.
Die PSVR leek me op zich geinig als gimmick / gadget tot ik de prijs zag! Toen dacht ik laat maar!

Het is gewoon enorm prijzig voor de niche. Daarnaast moet ik ook wel wennen om zo’n helm op mijn kop te zetten.
AiO oplossing is vast schaalbaarder, HMD voor bij een dikke game machine geeft een betere ervaring. Waar zitten de meeste dollars? Lijkt zo net als ieder groot bedrijf. Een paar hoge piefen hebben met de Zuck een nieuwe strategie bedacht en er is geen draagvlak voor bij het upper middle management. Time will tell 8)7
Als Nintendo niet voor de geflopte Virtual Boy maar voor de nooit uitgebrachte Super Visor had gekozen 20 jaar geleden, hadden we waarschijnlijk VR al 20 jaar eerder en waren we al stukken verder in de techniek.

https://youtu.be/gg_dinBHFdg
Mwoah. Grafische kracht is altijd de bottleneck geweest van VR en momenteel zijn we op het punt aanbeland dat het eindelijk mogelijk is om fatsoenlijke graphics op een hoge FPS te spelen. In de jaren 90 was er echt nog niet genoeg performance om mensen echt onder te dompelen in VR. Dan was het ook bij een gimmick gebleven
AiO oplossing is vast schaalbaarder, HMD voor bij een dikke game machine geeft een betere ervaring. Waar zitten de meeste dollars?
Het gaat er ook om wat meer bij je bedrijf(sprocessen) past. Facebook richt zich op de massa als doelgroep, niet op early adopters. Een eigen headset in een volledige eigen walled garden geniet dan de voorkeur.

Bij de Rift probeerde ze initieel ook de walled garden aan te houden, maar dat werkte niet doordat de Rift-infstractructuur daar niet helemaal voor is opgebouwd en het PC platform open is. Al zouden ze te krampachtig met de Rift omgaan, dan zou er wel third-party software komen die Oculus helemaal buiten sluit. Liever iets van de markt dan niets van de markt.

Een Rift 2 past daarom niet bij hun bedrijf, want de verwachtingen zullen in lijn van de Rift liggen. Voor de PC enthousiastelingen zal HTC de fakkel verder dragen.
Het gaat er ook om wat meer bij je bedrijf(sprocessen) past. Facebook richt zich op de massa als doelgroep, niet op early adopters.
Dan hadden ze Oculus niet nu moeten overnemen maar pas zodra het een commercieel succes was. Verder gaan ze met deze keuze veel developers verliezen die liever voor een krachtigere bril gaan ontwikkelen

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 oktober 2018 13:28]

Volgende nieuwsbericht: "Brendan Iribe begint startup met oud medewerkers en werkt aan high-end VR bril voor PC".

Althans, dat hoop ik :)
Ja, en dan komt Carmack er ook bij, en blijkt dat hij voor die nieuwe high-end bril gebruikt heeft gemaakt van tijd, code en materiaal van Facebook, waarna Facebook ze aanklaagt, enzovoort. :)
Of: hij maakt een product wat weer een stap beter is dan de Oculus-brillen, Facebook koopt het op, gooit hem in een team om die techniek goedkoper aan de man te brengen, waarna hem niet meer de vrijheid wordt gegeven om aan high-end-producten te werken, waardoor hij opstapt en een bedrijf begint om high-end-brillen te ontwikkelen.... Rinse and repeat.
Ook een manier om te zorgen dat je regelmatig opslag krijgt. :P
Ja of gewoon, omdat het slecht gaat met VR, en dat kan ook wel kloppen ik kan letterlijk een persoon die een VR bril heeft (HTC Vive), en hij was een computer gek, verders hoor ik niemand er over of heeft een VR bril.

Nee dit maakt al weer duidelijk dat mensen hoe het nu is nog steeds geen interesse hebben in VR.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 oktober 2018 17:39]

Kom eens kijken in de Assetto Corsa threat op t forum.
90% rijd met VR (laatste race van de 23 maar twee met monitor ;) )

Andere race games in deze klasse zullen eenzelfde percentage laten zien.
Hangt van de voorwaarden van zijn ontslag af, denk ik. En het zal ondertussen ook wel vastzitten met de patenten waardoor het ook nog eens vrij prijzig zal zijn
Het bedrijf zou zich willen concentreren op de ontwikkeling van de Quest-all-in-one-headset, waar geen pc voor nodig is.
En als ze nou gewoon een paar euro extra hadden uitgegeven dat de headset een Virtuallink connector had en dus middels een kabel aangesloten kon worden op een PC, dan hadden ze helemaal niet eens een echte aparte PC headset nodig.
Ik denk dat Facebook inziet dat juist kabels de doorbraak naar een groter publiek tegenhouden. Een klein publiek van gamers is misschien geinteresseerd in de meest realistische weergave, maar daar ga je de markt niet mee openbreken. Om snel te groeien kan je beter met een betaalbaar beperkt product komen en dat steeds beter maken, dan met een heel duur product komen en dat steeds goedkoper maken. Met name omdat publiek belangrijk is om developers aan het werk te zetten, wat weer content oplevert die weer publiek trekt. Anders investeren een paar developers een hoop in een game en als de opbrengsten tegenvallen keren ze zich weer af.

Ik denk dat alleen Sony dat in combinatie met de Playstation overeind zal kunnen houden, waardoor er uiteindelijk twee systemen zullen overblijven. Een specifiek voor gamers en een voor algemener gebruik. In de tweede zal Oculus (of Daydream) de standaard gaan worden. Facebook heeft deze strategie zelfs bewust verhult tot het moment dat ze met de Oculus Go op de markt kwamen, Nu blijkt dus dat ze hier vol op inzetten. (Ook Google kiest nu nu die weg van standalone met daydream). Ik ben bepaald geen fan van Facebook maar dit hebben ze slim gespeeld. Mensen die zeggen virual reality is mislukt vergissen zich, het heeft alleen een lange ontwikkelingweg nodig om volwassen te worden. Het is zonder meer voorbestemd om een grote rol te gaan spelen.
Maar die kabel zorgt er voor dat de headset multifunctioneel wordt (aangezien wireless video nog niet betaalbaar is en zeker niet met de meeste pc's werkt). De quest is wat betreft visuele specs al een stuk beter dan de huidige Rift. Dus door die virtuallink (dunne lange usb-c kabel) zou voor veel meer mensen de headset interessant worden, dus OOK voor PCVR. Genoeg Rift/Vive gebruikers zouden dan graag upgraden. En wat betreft gamedevelopment, zeker met de nieuwere engines is het helemaal geen probleem om te ontwikkelen voor highend PC om daarna dan simpel te downgraden naar de mobile quest versie. Dus met weinig werk kan een developer EN PC EN Quest/mobile gebruikers targetten.

Jammere van Sony is weer dat ze hun camera onnodig die AUX connector hebben gegeven, puur om te zorgen dat je de camera niet simpel kunt aansluiten op een PC, het is namelijk gewoon een USB connector, je kunt namelijk de connector er af knippen en dan de draadjes zonder enige converter met chip er tussen solderen aan een USB connector en dan werkt het (netter is gewoon een AUX-female connector te kopen en die dan aan een USB connector te koppelen, dat heb ik dus liggen). De PSVR headset werkt gewoon met een PC, alleen positional tracking moet je voorlopig even op een andere manier doen (kan bv met 2 oudere PS3 camera's).
Jammer voor hem maar dit had ie natuurlijk mijlenver zien kunnen aankomen..

Natuurlijk is het moeilijk om het grote geld van bv Fb af te slaan als ze een bod doen maar het is voorspelbaar dat ze dit doen vanwege potentiele winstmarges en niet omdat ze jouwn product nou zou geweldig vinden... Worden deze voorspelde winstmarges niet gehaald dan laten ze jou en je product net zo hard weer vallen..
Hij stopt niet omdat Facebook stopt met de Rift en hen laat vallen, maar omdat facebook zich focust op een product waar hij het niet mee eens is. Een groot verschil.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 23 oktober 2018 13:25]

Ik had even twee nieuwsitems door elkaar gehaald. Oeps.
Je spreekt je zelf tegen..

Ze stoppen met de (ontwikkeling van) rift 2 . Iets waar ze zelf mee bezig waren maar door Fb niet goed genoed oid werd gevonden. Dus laat fb dat product vallen en daarma vind hij dat hij daar geen plek meer heeft
Ze zijn bezig met een oculus rift, dus ze hebben hen niet laten vallen. Laten vallen zou zijn als ze stoppen met de oculus rift. Het is gewoon niet de Rift 2, dus niet de prioriteit die hij graag zou zien. Maar dat houdt niet in dat ze hen laten vallen. Dat is overigens precies wat ik in mijn vorige reactie ook schreef.

Je kan natuurlijk het niet met mijn redenatie eens zijn, maar dat betekent niet dat ik mezelf tegenspreek. Dat hoef je dus ook niet direct te zeggen. Zulke opmerkingen zijn nutteloos en verdraaien een discussie volledig.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 23 oktober 2018 13:32]

2 miljard verdiend. Heb zo'n vermoeden dat hij er niet wakker van ligt. ;)

[Reactie gewijzigd door WEBGAMING op 23 oktober 2018 11:50]

Het valt me wel op dat er de laatste tijd veel oud-CEO's opstappen van bedrijven die zijn overgenomen door Facebook. Whatsapp, Instagram en nu ook Oculus.

Edit: ah, staat ook in de laatste alinea in het nieuwsbericht

[Reactie gewijzigd door gise op 23 oktober 2018 11:02]

Iribe zou het naar verluidt niet eens zijn met die strategie, die hij als een 'race to the bottom' wat betreft prestaties zou beschouwen.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik snap dat een all-in-one headset erg aantrekkelijk is, maar op dit moment moet je daarvoor zo ongelofelijk veel voor inleveren dat het echt belachelijk is.
Naar mijn weten heeft Facebook als partij juist het meest in content geïnvesteerd van alle partijen. Er komen nog games aan van ready at dawn, respawn, insomniac en ninja theory. Ik zie dit ook meer dat de huidige Oculus rift 2 is gecanceld maar dat er nu een betere Oculus rift 2 komt op een latere periode om zo voor een echte generatie leap te zorgen.

Ook Sony heeft een prima line up van games deze periode voor VR, Astrobot is net uitgekomen (hoogste metacritic score voor een VR game), declarine (makers van dark souls), Borderlands 2 VR, ace combat 7 vr missies, Blood and truth en Dreams komen eraan.
De initiële hype van VR is inderdaad gaan liggen, maar we moeten ook niet vergeten dat de VR markt gewoon nog steeds een stabiele groei doormaakt. Kijk bijvoorbeeld naar de PSVR, die het echt niet slecht doet voor een eerste generatie product in een nieuwe markt.

Dat neemt niet weg dat ik ook gehoopt had dat het nog sneller zou gaan, maar wellicht is dat gewoon niet realistisch. Ik hoop wel dat het financieel gezien aantrekkelijk genoeg is voor bedrijven om toekomstige volgende generaties VR-brillen te ontwikkelen, want de potentie van VR is enorm als we straks echt lichte, compacte, draadloze 4K VR hebben. Uiteraard zullen daar nog een aantal generaties overheen gaan voordat we zover zijn. Maar het vooruitzicht om bijvoorbeeld een GTA 7 in VR te spelen of in een Formule 1 auto plaats te nemen met levensechte graphics moet toch een droom zijn voor iedere gamer.
Geheel terecht lijkt mij. Ik heb zelf een Rift, maar wat zonde hoe Facebook dat helemaal kapot maakt. De hele reden van de aanschaf van de rift was de gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van de Vive. Meer algemene ondersteuning, etc.

Als je kijkt naar VR in het algemeen, dan zijn het de high end games (waar absoluut een PC bij nodig is) die het leuk maken. De hele oculus app store staat verder vol met semi-mobile games die vaak geldverspilling zijn. Wat zonde dat ze die kant dus waarschijnlijk opgaan.

Hopelijk gaat hij nu alsnog bezig met een VR bril, zonder Facebook.
Als je kijkt naar VR in het algemeen, dan zijn het de high end games (waar absoluut een PC bij nodig is) die het leuk maken. De hele oculus app store staat verder vol met semi-mobile games die vaak geldverspilling zijn. Wat zonde dat ze die kant dus waarschijnlijk opgaan.
Ook ik heb een Rift, en heb nooit wat gekocht in de Oculus Store. Mijn spellen koop ik liever op Steam, zodat gekochte spellen niet onlosmakelijk met Oculus/Facebook verbonden zijn. Met wat scriptwerk is de Oculus applicatie geminimaliseerd op te starten en af te sluiten als een VR spel via Steam gestart wordt, en zit het verder ook niet in de weg.

Op Steam zijn er zat high-end games. Het blijft echter een niche. Erg leuk voor feestjes (ook lokale multiplayer spellen), maar zelf game ik maar af en toe alleen in VR. Er zijn ook gewoon te veel leuke spellen die geen VR nodig hebben. Echt een eerste wereldprobleem. :)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 oktober 2018 11:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True