Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook neemt vr-studio achter Beat Saber over

Oculus Studios, eigendom van Facebook, lijft Beat Games in, de maker van de populaire vr-titel Beat Saber. De Praagse studio blijft onafhankelijk en blijft Beat Saber ontwikkelen voor meerdere vr-brillen en niet alleen voor die van Oculus, zo is de belofte.

Oculus Studios meldt dat het dankzij zijn resources en kennis Beat Games kan helpen om meer muziek en functionaliteit naar Beat Saber te brengen en het spel aan meer spelers aan kan bieden. Oculus benadrukt dat Beat Studios onafhankelijk blijft opereren en wat Beat Saber betreft geen prioriteit zal geven aan de ontwikkeling voor de Oculus-headset.

Daarnaast belooft Oculus 'zijn best' te doen om de meerwaarde van mods voor Beat Saber te behouden. Het bedrijf zegt mods te waarderen, 'zolang deze legaal gedaan zijn en binnen ons beleid blijven'. Verder hint het bedrijf op meer overnames op vr-gebied. Details over de overname, zoals een overnamebedrag, maken beide bedrijven niet bekend.

Beat Saber is een populaire vr-titel waarbij spelers met een rode en blauwe lightsaber in moeten hakken op objecten die op ze afkomen en die onderdelen van de muziek vertegenwoordigen. Het spel wordt onder andere veel gebruikt voor modding, waarbij muziek gebruikt wordt zonder de benodigde licentie. Het spel is verschenen voor de Rift- en Quest-headsets van Oculus, de HTC Vive, Windows Mixed Reality-headsets en de PlayStation VR. In december verschijnt er een 360-gradenmodus voor het spel en ook breidt Beat Games het muziekaanbod dit jaar nog uit.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

27-11-2019 • 08:53

39 Linkedin Google+

Submitter: runelaenen

Reacties (39)

Wijzig sortering
De Praagse studio blijft onafhankelijk en blijft Beat Saber ontwikkelen voor meerdere vr-brillen en niet alleen voor die van Oculus, zo is de belofte.
"...Time will tell....time will tell" (quote van Red Alert 1 intro trailer :P)

Logische zet van Facebook. Beatsaber is 1 van de grootste succesverhalen van VR. Maar dit geeft eigenlijk ook nog aan dat VR in de kinderschoenen staat. Beatsaber is leuk maar het is eigenlijk ook een spel van het type arcade; snel, leuk maar niet diep.

Nu Valve Half Life VR heeft gelanceerd en Facebook Beat Games heeft overgenomen kunnen we in ieder geval stellen dat zowel Valve alsook Facebook VR niet als dood zien.
Beatsaber is 1 van de grootste succesverhalen van VR. Maar dit geeft eigenlijk ook nog aan dat VR in de kinderschoenen staat. Beatsaber is leuk maar het is eigenlijk ook een spel van het type arcade; snel, leuk maar niet diep.
Ik vind dat zoiets simpels zo lang plezier kan geven juist een teken dat VR echt iets toevoegt . Ik kan me geen andere controller/console/spelomgeving bedenken waar ik er meer dan 10 minuten aan had besteed. Nu tientallen uren and counting... Geldt ook voor Audioshield.
Volledig mee eens, eigenlijk lijken ze enorm op osu! maar laat me eerlijk zijn in 2D deed dat me niks, in vr met zwaarden zwaaien is de reden dat ik mijn set heb gekocht xD
Vind de VR-gameplay een unieke ervaring, hoeft niet 4K super HD etc. Na 4min. schieten met "Dead and burried" via demo oculus go, heb ik er direct een besteld.

Jah je zondert jezelf helemaal af van de buitenwereld; meer dan gewoon gaming, erg sociaal is het dan ook niet. Maar de ervaring blijf ik indrukwekkend vinden. Zolang je een fixed standpunt heb (zoals bij saber vr) is effect van motion sickness (bij mij 0). Zodra het camera standpunt gaat bewegen :r
Boeiend dat het niet sociaal is
Kleine nerd alert correctie, "Time will tell... sooner or later.... time will tell ;) "
Nou niet diep...
Het is typisch een spel van "easy to learn, hard to master".

Ben weken bezig geweest om met 1 nr in de top 100 te komen op de Quest versie. En dat valt zeker niet mee. Er komt heel wat bij kijken om de maximale 115 score per blok te halen. Nadeel is wel dat Quest tracking dan parten gaat spelen. Op de Rift haal ik veel makkelijker hoge scores.
De Praagse studio blijft onafhankelijk en blijft Beat Saber ontwikkelen voor meerdere vr-brillen en niet alleen voor die van Oculus, zo is de belofte.
Ik geloof er geen snars van en vertrouw Facebook er niet meer in een dergelijke belofte te kunnen standhouden. Bij de overname van WhatsApp was ook de belofte gemaakt dat ze geen ads zouden gaan toevoegen. Echter zijn ze nu toch bezig om daar ads in te voeren....
Ik verwacht dat de studio voorlopig nog wel voor vr-brillen van derden blijft ontwikkelen, maar wanneer we bij de volgende generatie brillen aanbeland zijn dat het enkel nog maar Oculus zal zijn.
tja, wie zegt dat de volgende games van deze studio uberhaupt interessant zijn, beat saber is gewoon een toevals geluk (ook mede omdat er nog steeds niet eens zo heel veel goede VR games zijn). Echt bijzonder is beatsaber niet, is gewoon een combinatie van guitar hero met fruitninja... Ik wens ze zeker geluk met hun nieuwe games..
Nice! Beat Saber is echt DE must have voor VR gebruikers (ook een mooie demo voor mensen die het nut niet zien van VR)

Hopelijk betekent dit dat er meer music packs komen of (officiele) mod support op de Oculus Quest.
Nice! Beat Saber is echt DE must have voor VR gebruikers (ook een mooie demo voor mensen die het nut niet zien van VR)

Hopelijk betekent dit dat er meer music packs komen of (officiele) mod support op de Oculus Quest.
Sorry voor mij geen gejuich dat een bedrijf als Facebook een bedrijfje over neemt, weer een bedrijf overgenomen door de monster Facebook.
Kan je ook uitleggen wat daar slecht aan is, of wie hier slechter van wordt?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Facebook een bedrijf met een erg twijfelachtige moraliteit. Maar ik zal dat niet gebruiken als reden dat alles wat ze doen slecht is. Ik ben zelf geen facebook gebruiker, maar ik gebruik wel een aantal van hun diensten en producten waar ik wel van onder de indruk ben, waaronder hun vooruitgang op VR en de bijbehorende games.

Ik zie deze overname als een garantie voor de continuïteit van een goede game.
Gesloten eco systeem voor VR (FB beloofd hecht ik ondertussen 0 waarden aan).
Jou VR ervaring wordt date verzameling voor FB.
Als ik dat al moet uitleggen, er blijft NIKS over van de Praagse studio, ook al zeggen ze nu van niet, alles dat woord overgenomen verdwijnt in de bedrijf die hem over koopt, en sorry is niet goed voor ons.
Bronvermelding? Voorbeelden van gelijke ervaringen? Uitleg waarom de gevolgen niet goed zijn voor ons (consumenten?). Zo is je reactie niet meer dan Facebook bashen, wat op zichzelf weinig leerzaam is.
Met een onderbouwde reactie kunnen we nog wat leren van elkaars posts, bashen leid enkel tot conflict van percepties.
Alhoewel Facebook zeker geen goede reputatie heeft denk ik dat het i.c.m. Oculus er niet slechter van zal gaan. Beat Games heeft een grote reputatie na praktisch 1 game, dat gaat FB niet zomaar weggooien.
Nice! Beat Saber is echt DE must have voor VR gebruikers (ook een mooie demo voor mensen die het nut niet zien van VR)
Ik ben het ermee eens dat een van de must-haves is. Het is het spel waarmee ik toestemming kreeg van mijn vrouw om de rift in de woonkamer bij de tv te installeren, ipv bij mijn gaming PC :p

Echter, ik ben het niet echt eens met de uitroeping 'Nice!'. VR heeft echt moeite als platform, en het helpt niet als de makers van de headsets ook nog eens de paar succesvolle games die er zijn gaan opkopen.

In het slechtste geval neemt Facebook dit bedrijf namelijk over om hun headset nog dominanter te maken met exclusives, ondanks de 'belofte' (wat zijn die waard) voor andere platforms te blijven ontwikkelen. In het beste geval ging het met de studio financieel slecht en heeft deze overname hen gered van de ondergang. En dat laatste is erg slecht nieuws: als zowat het allerpopulairste VR spel de kop niet boven water houdt voorspelt weinig goeds voor VR.
VR heeft moeite, dat klopt. Maar ik heb het gevoel dat Oculus het nu zo goed doet omdat ze achter de brede rug van Facebook (tot nu toe) nog geen concessies hoeven te maken puur om winstgevend te worden.

Waar HTC met amper vernieuwende producten is gekomen sinds de Vive heeft zet Oculus toch wel echt stappen.
De game industrie is, naar ik meen, goed voor meer omzet dan de filmindustrie. Desondanks vallen regelmatig studio's om. Ik noem een Telltale Games. Dat is op zichzelf geen indicatie van een gebrek aan succes binnen die industrie.
Off-topic: In een oogopslag leek het heel even of dit bericht door mark zuckerberg was geschreven door de foto bij het artikel. :+

On-topic: Geweldige game, goede mod support, genoeg uitdaging. Hopen dat dit alleen maar beter wordt met het facebook geld.

[Reactie gewijzigd door garriej op 27 november 2019 09:01]

Het bedrijf zegt mods te waarderen, 'zolang deze legaal gedaan zijn en binnen ons beleid blijven'.
Het spel wordt onder andere veel gebruikt voor modding, waarbij muziek gebruikt wordt zonder de benodigde licentie.
Wat dus niet legaal is... Dus ik hoop niet dat Facebook hier tussen neus en lippen aangeeft dat ze een manier zoeken om tegen custom tracks op te gaan treden.
Het mogelijk maken om externe muziek te gebruiken is niet illegaal. De muziek verspreiden is dat wel. Je kan ook nummers waar geen rechten op zitten spelen met deze mods. Denk aan Mozart of een nummer van een lokaal bandje die hiermee wat meer bekendheid wil krijgen.
Klopt, maar in de tekst die ik quote wordt specifiek gesproken over muziek zonder de benodigde licentie. De muziek die jij noemt is geen licentie voor nodig :)
En natuurlijk zijn het vooral de grote bekende nummers waar mensen custom tracks voor maken.
De partituur van mozart zal geen rechten op zitten, maar de uitvoering ervan wel. Maar je hebt wel gelijk, het kunnen gebruiken van externe audiotracks zelf is niet illegaal, immers zou iemand ook een mod kunnen maken die rechtstreeks spotify gebruikt (geen idee of die er al is)..
Zou mooi zijn als je het aan Spotify kon linken(dan hoeft iemand alleen meer de bijbehorende file te maken). Om voor muziek binnen games te betalen gaat mij gewoon net te ver. Wel als ik deze niet buiten de game kan gebruiken in elk geval.
Ik hoop ten zeerste dat ze de custom song mods niet gaan blokkeren. Als ze dit doen dan is het wat mij betreft direct einde verhaal... Beat Saber leeft door mods.
Volgens mij is Beat Saber vooral populair vanwege de illegale mods. Dus dat lijkt me dan einde verhaal?
Zijn er nog mods dan? De eerdere tool om andere nummers in te laden werkte namelijk niet (meer) bij mij en de ontwikkelaar was er ook mee gestopt. Recentelijk heb ik niet meer gekeken tbh.
Dr zijn nog wel andere mods om illegaal nummers te downloaden en importeren. Lijkt me niet dat die behouden blijft als ik het zo lees.
Deze mods zelf zijn niet illegaal. Ik kan er ook rechtenvrije muziek mee downloaden zoals muziek van Mozart. Dat dezelfde server ook illegale nummers aanbied staat los van de legaliteit van de mod.
Dat valt wel mee. Het is natuurlijk wel een factor, maar Beat Saber is ook op de PSVR populair. En daar kunnen er geen mods op gedraaid worden.
Ach gelukkig hebben we Synth Riders nog.
Beat Saber is een goed spel voor VR, begrijp me niet verkeerd. Maar het is nou niet de reden dat iemand VR speelt. Ik kan me niet voorstellen dat je 400+ euro uitgeeft om een HMD op je hoofd te zetten om eens lekker Beat Saber te spelen.

Beat Saber werkte goed door de "i"legale mods die beschikbaar waren gemaakt. Hierdoor kon je veel muziek toevoegen, dit werkte grandioos. Ik heb dat in de afgelopen maanden niet meer werkend gekregen. en de muziek die meekomt met Beat saber zelf, is leuk voor een keer maar raak je al snel op uitgekeken. Beat Saber is leuk om met meerdere te doen, vrienden tegen elkaar. Highscores verbeteren en hopen dat je net dat ene chaos moment alle blokjes raakt. Ik kan het me bijna niet voorstellen dat iemand dit alleen veel speelt.

Ik denk dat VR, met games als onward, asserto corsa, project cars, F1(als dat ooit komt) war thunder, euro truck, Elite dangerous. Juist meer gaat leven omdat het simulatie games zijn. Daar zit dan vaak ook diepte in een spel, misschien is dit ook wel een projectie.

Het ontbreekt VR aan geoptimaliseerde games, die diepgang bieden in hun content. het meeste blijft oppervlakkig, of werkt zo ontzettend slecht dat je er misselijk van word(Skyrim/FallOut)

Ik heb mijn HTC vive gekocht op de dag dat hij uit kwam een aantal jaar geleden. Destijd heel veel gebruikt, maar veelal met vrienden. het is dan leuk, omdat je competitief tegen elkaar speelt. Thomas de trein in Beat saber, Kills in onward, laptimes in race games, uithoudingsvermogen in Holopoint of gewoon een rustige tabletop strategie game.

Mijn HMD, ligt nu zeker al een aantal maanden stil in de kast. en met een bibliotheek van 100+games(dat is dan ook de reden dat ik hem niet weg doe), heb ik genoeg te doen. Toch gaat mijn interesse meer uit naar naar een normale game op een beeldscherm.

Mijn meest gespeelde VR games zijn in volgorde,
Onward
Pavlov VR
Elite Dangerous
Beat Saber
Ik kan me niet voorstellen dat je 400+ euro uitgeeft om een HMD op je hoofd te zetten om eens lekker Beat Saber te spelen.
Toch is dat letterlijk wat mijn zoon gedaan heeft. Verder zie ik op r/Quest regelmatig mensen die de Quest gekocht hebben vanwege Beat Saber.
[...]

Toch is dat letterlijk wat mijn zoon gedaan heeft. Verder zie ik op r/Quest regelmatig mensen die de Quest gekocht hebben vanwege Beat Saber.
Spelen zijn vrienden ook met de quest of een vergelijkbare bril?
Hij heeft een Rift, een vriend van hem een Vive. Ikzelf heb een Quest en een PSVR.
Ik had beat saber liever niet overgenomen zien worden door Facebook. alles wat Facebook in handen heeft maken ze kapot terwijl de game zelf top is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True