Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google neemt ontwikkelstudio achter vr-game Job Simulator over

Door , 22 reacties, submitter: AnonymousWP

Google heeft ontwikkelstudio Owlchemy Labs overgenomen. Dat is de maker van vr-games Job Simulator en Rick & Morty Virtual Rick-ality. Google gaat de studio inzetten om vr-games en vr-ervaringen te maken, onder andere voor zijn Daydream-platform.

Google zegt dat het hoogwaardige interactieve vr-ervaringen wil creëren en de expertise van Owlchemy Labs kan daarbij helpen. Het is niet bekend welk bedrag Google betaalt voor de overname van de ontwikkelstudio. Na de overname blijft de studio ook games uitbrengen voor platforms zoals de Oculus Touch, HTC Vive en PlayStation VR. Dat schrijft Owlchemy Labs in een bericht over de overname.

De studio blijft focussen op games die veel gebruikmaken van interactie met beide handen in virtual reality. Googles huidige vr-platform, Daydream, is daarvoor niet geschikt, omdat dit werkt met één controller. Er gaan echter diverse geruchten over nieuwe vr- of ar-producten van Google. Begin dit jaar nam Google de ontwerper van de HTC Vive in dienst.

Job Simulator werd in april vorig jaar uitgebracht. De game verscheen voor de HTC Vive, Oculus Rift en PlayStation VR. De nieuwste game van de studio is Rick & Morty Virtual Rick-ality, die vorige maand uitkwam voor de Vive en Rift. Eerder maakte de studio games voor iOS en Android, waaronder Smuggle Truck en Jack Lumber.


Job Simulator

 

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

11-05-2017 • 09:17

22 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (22)

Wijzig sortering
Job Simulator is een leuke parodie op het echte leven. Stereotypes worden in het extreem uitgevoerd en woordspelingen en dergelijken worden realiteit. Aangezien de simulatie gemaakt is door robots die de mensenwereld niet begrijpen geeft dat ook een hele vreemde interactie met de robots en apparaten op. Het is erg leuk om een keer te doen en iedere speler zal zich anders gedragen, anders reageren en achter andere humoristische dingen komen. De replay waarde is extreem laag, maar het blijft leuk om vrienden het te zien doen aangezien iedereen anders reageert.

De Rick & Morty game lijkt me een heel stuk leuker omdat er echt een verhaal aan zit en zou spelen alsof je daadwerkelijk in een Rick & Morty aflevering zit. Zelf heb ik hem nog niet aangeschaft, maar ga dit waarschijnlijk nog doen. Al heb ik eigenlijk iets te veel gameplay beelden gezien waardoor ik het verhaal al ken... Had ik niet moeten doen, want nu ik daadwerkelijk de serie ben gaan kijken lijkt het me veel te leuk om het zelf te spelen. Nu moet ik wachten tot het wat meer uit mijn geheugen is verdwenen voor ik het zelf ga spelen.

Hopelijk zullen ze meer leuke games maken. Hopelijk dat die games ook een wat grotere factor aan willekeurigheid gaan hebben zodat de replay waarde hoger wordt. Ben benieuwd wat ze allemaal van plan zijn. Maar ik vind het wel opvallend dat Google gekozen heeft om een bedrijf over te nemen die interactie met je handen in een roomscale VR omgeving hoog op de prioriteit heeft staan. Dit is allemaal zeer beperkt binnen het Daydream platform, waardoor ze de vrijheid niet hebben om games te maken zoals de 2 games die ze momenteel gemaakt hebben.
Jammer. Het is een leuke spelontwikkelaar die voor mij vrij verrassend met een leuke VR titel kwam. Nu zal het waarschijnlijk exclusief voor Google gaan ontwikkelen, wat dus jammer is voor de overige VR-brillen.

Het was wel de verwachten strategie van de grote bedrijven: gewoon expertise en bedrijven opkopen om games te maken en zo een stuk van de markt te kopen. Is een stuk makkelijker dan vanuit eigen kracht gaan bewegen.

Ik vraag me alleen af of nu de adoptie van VR niet enorm tegen gaat vallen omdat men met exclusiviteit een heleboel content onbruikbaar maakt voor andere partijen. Het wordt tijd dat ze toch wat meer gaan doen aan het opzetten van een globale VR standaard, want zo'n versnippering van de markt is niet goed.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 11 mei 2017 10:12]

Niet dus, als je het artikel mag geloven. Ze hebben zelf in een verklaring aangegeven dat ze willen blijven ontwikkelen voor alle grote VR platforms.
Eerst zien dan geloven.
Wat? Een simulator voor een baan? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik ben nu aan het slacken, maar ga zo weer terug naar de meest realistische versie, m'n echte werk :p

edit: op zich wel lachen :p https://www.youtube.com/watch?v=jF6RzK50fDs

LOL en die verwijzing naar Office Space: https://youtu.be/jF6RzK50fDs?t=1045

[Reactie gewijzigd door Boy op 11 mei 2017 09:32]

Als je het nog nooit hebt gedaan kan ik het je zeker aanraden. Het is een ontzettend toffe tech-demo voor roomscale VR met motioncontrollers. Ik heb er heel veel lol mee gehad met m'n Vive, want het laat je zien hoe 'immersive' VR kan zijn met hele simpele kleine opdrachtjes. En het zit vol met humor :)

Enige nadeel is dat hij vrij prijzig is voor de content die je er voor terug krijgt. Maar op Valve's The Lab na, is Job Simulator misschien wel de leukste techdemo voor VR.
+1 maar ik kan ook Vanishing Realms en Arizona Sunshine aanraden! Heb me destijds erg vermaakt, vooral met 2 personen (op 1 headset)
En als je iemand kent met een Vive, dan is Arizona Sunshine onmisbaar.
Ik heb zelf goedkoop een Vive kunnen kopen en 'm vervolgens weer goed kunnen verkopen. Twee maandjes VR-games spelen heeft me nog geld opgeleverd dus haha :)

Maar moet wel zeggen dat ik 'm wel mis. De Vive is echt ontzettend vet en als ik nu beelden van Arizona Sunshine zie (nooit gespeeld...) dan begint het wel te kriebelen... het is zo jammer dat de Vive zo duur is!
Ik zit momenteel met een kapotte controller, helaas is de support een beetje moeilijk, maar verder nog geen spijt dat ik hem heb gekocht.
De prijs en de benodigde ruimte zijn voor mij wel nadelen geweest, maar nadat mijn dochter op de glazen salontafel begon te klimmen is die aan de kant gezet en toen was het vrij makkelijk om daar dan ook maar de VR ruimte van te maken :D

Wat ik verder wel irritant vind is dat je vooral gebonden bent aan de games die ervoor uitkomen, en veel verder dan tech demo's wordt het vaak niet.
Goeie manier om je CV uit te breiden toch? ;)
Het is een leuke game die zeker de ~2-3 uur waard is die het kost om alle banen/opdrachten te doen, en het is op dit moment nog steeds een van de weinige games die 'af' voelt.

Rick & Morty schijnt ook leuk te zijn, maar zelf ken ik die show niet/vind ik de characters in wat streams die ik heb gezien maar irritant, maar als je die show wel kijkt is die game waarschijnlijk wel een must play, los van dat ik die characters niet zo leuk vond zit ook die game wel duidelijk heel goed in elkaar/hebben ze goed nagedacht over interactie etc.
Ik lees het en der dat VR het helemaal gaat worden. Maar wat ik tot nu toe gezien heb vind ik niet zo boeiend. Kan iemand wat voorbeelden geven van wat er mogelijk is?

Het enige wat ik kan verzinnen is karten met een vr bril op, waarbij je een soort echte mario kart hebt. Of in de toekomst duiken met een waterdichte VR bril, waarbij het dan lijkt of dat je in een sterrenhemel aan het zwemmen bent ofzo.

Wat mij dan leuker lijkt is hologram live projecties van games, zodat je dan echt live naar bijvoorbeeld trackmania nations zou kunnen kijken.
Ik zelf heb meer het idee dat augmented reality veel groter gaat worden...ik vind dat ook een veel groter wow-factor hebben https://vimeo.com/212247271 of https://www.youtube.com/watch?v=aWRSCABrdR8

[Reactie gewijzigd door Boy op 11 mei 2017 10:12]

VR valt moeilijk te verwoorden.
Je moet het zelf proberen om te snappen wat een potentieel het heeft.
En niet de mobiele VR maar de deftige zoals HTC Vive, Oculus of ten minste de PSVR.

De beste manier die ik gevonden heb is door het te vergelijken met voetbal:

Gewoon gamen is zoals naar de voetbal kijken op tv.
De beste camera hoeken en comfortabel in je zetel, maar 2D en amper interactief.

VR gamen is alsof je op de eerste rij in het stadium zelf zit met juichende mensen rondom en de voetballers die 2m voor je neus voorbij lopen. Je zit er midden in en kan blikjes gooien op het veld.
Geweldig dat een grote tech bedrijf als Google maar geld blijft pompen in VR! Daydream platform zal toch dan eindelijk echt een product worden die van de grond gaat komen heb ik het idee van!
Of het echt van de grond zal komen hangt ervan af of de markt het gaat oppikken. Als niemand het product gebruikt zal het ook niet van de grond komen.
De voordelen van Daydream platform is gewoon dat het een goedkope instap is en er komen meerdere toestellen uit die Daydream ready zijn tegenwoordig.
De Daydream store is nu ook vrij gegeven in landen waar het niet gereleased is.
En als ik terug kijk naar de release en zie hoe Google investeert in zijn VR platform belooft het wel wat!
Het is echt een supergrappige erg leuke game geworden.
Youtube maar eens Job Simulator Nerdcubed.

Dank krijg je een beetje een beeld van je er exact van moet voorstellen.

Ze hebben ook met de makers van Rick en Morty samengewerkt. Ook erg leuk geworden.
VRickality, JobSim en AccountingVR zijn misschien wel de leukste VR games die er zijn!
Ze spreken hier niet over VR brillen, maar over VR platforms en bij Oculus specifiek over het gedeelte waar tracked controllers nodig zijn. Veel succes om bijvoorbeeld Job Simulator spelen zonder de Touch controllers.
Owlchemy Labs heeft tot nu toe games gemaakt die goed gebruik maken van tracked controllers en zonder niet eens speelbaar zijn. Ze geven hiermee aan dat ze niet van plan zijn games voor Oculus te gaan maken die geen gebruik maakt van de controllers. Ik zie zelf tracked controllers ook als een must voor vele goede VR games en vond het al erg stom dat Oculus deze niet vanaf het begin af aan standaard bij de Rift hadden.
Ok.
Gelukkig blijven ze in ieder geval games voor die platformen maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*