Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Code in Oculus-software hint op Rift S vr-headset met ingebouwde camera's'

De volgende vr-headset van Oculus luistert naar de naam Rift S en zal beschikken over geïntegreerde camera's. Dit meldt UploadVR, dat in de pc-software van Oculus aanwijzingen ontdekte met betrekking tot de naam en de mogelijkheden van de nieuwe vr-bril.

Er deden al langer geruchten de ronde dat er een Rift S in ontwikkeling was. Volgens UploadVR zitten er in de code van Oculus' pc-software referenties die het bestaan van het apparaat bevestigen en inzicht geven in de mogelijkheden van de headset. In de vernieuwde interface zou een instelling zitten die wordt omgeschreven als lighting frequency for Rift S cameras to adjust to room lighting, waar UploadVR uit afleidt dat de vr-headset over ingebouwde camera’s beschikt. Dit zou betekenen dat de gebruiker geen externe camera’s meer nodig heeft om lichaamsbewegingen te tracken, zoals bij de huidige Rift het geval is. Daardoor zou het bijvoorbeeld makkelijker worden om het vr-systeem mee te nemen naar een vriend.

UploadVR vond in de code ook een softwarematige instelling om de IPD oftewel Interpupillary Distance aan te passen; dat is de afstand tussen de beide pupillen. Dat wijst er mogelijk op dat Facebook, het moederbedrijf van Oculus, afstapt van de oorspronkelijke hardwarematige IPD-aanpassing.

Over de prijs en verschijningsdatum van de Rift S, of hoe de headset uiteindelijk gaat heten, is nog niets bekend. Mogelijk komt daar meer duidelijkheid over op het Mobile World Congress dat eind februari plaatsvindt in Barcelona.

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

06-02-2019 • 10:19

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
Helaas heeft de Rift S waarschijnlijk ook een LCD-display ipv het huidige OLED. Voor het contrast en de immersion bij donkere omgevingen wel jammer!
Contrast op de huidige rift is ook niet fantastisch omdat hij de pixels niet helemaal op 0 zet (omdat dat slecht is voor de responstijd ofzo).
De VIVE doet dat ook niet. Als je dat wel doet krijg je black smear(soort van ghosting, maar dan alleen bij de puur zwarte pixels). Dit is omdat het weer inschakelen van een OLED pixel tijd kost. So far for puur zwart. ;)

Op de VIVE(Rift vast ook) kan je dit makkelijk testen door hem uit direct mode te halen en de instellingen in je grafische controlpanel net wat donkerder te zetten.
Das wel gek, want nog te verschijnen Oculus Quest krijgt waarschijnlijk een Oled scherm
Die Quest heeft dan ook de hardware IPD niet wegbezuinigd, die zit dus in een ander prijs segment als de Rift S.

Naar verluidt gaat deze Rift S hetzelfde scherm gebruiken als de Oculus Go, dus grote kans dat die tussen de 200~300USD gaat kosten, in lijn met de prijs van de (concurerende) mixed-reality brillen in de US, die al vergelijkbare inside-out-tracking bieden.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 6 februari 2019 12:42]

Oculus gaat WMR achterna dus. Wat mij betreft goed nieuws, de kwaliteit en omgeving van Oculus gecombineerd met het gemak van WMR. Hopelijk wordt er meer verbeterd en geïnnoveerd, zoals de resolutie en wellicht eye-tracking.
Zo klinkt het wel, ik las het bijna als Oculus brengt een WMR headset uit.
Geen hardware IPD adjustment?

Ik hoop het toch van niet! Dan moeten ze wel een of andere geweldige lens gebruiken, ik heb een erg klein IPD en heb enorme problemen met het gebruiken van een WMR headset (behalve de Oddysey) en heb daarom een Oculus Rift gehaald. Deze kan ik op de standaardinstelling van 63mm ook niet gebruiken, dan zie ik een grote wazige lijn in het midden van mijn beeld en krijg ik hoofdpijn.

Als ik hem op de kleinste stand van 58mm zet dan kan ik de headset prima gebruiken.

Als ze af gaan stappen van fysieke hardware adjustment van IPD dan zal ik over moeten stappen naar een VR headset van een ander merk die dat wel heeft.

Ga alsjeblieft niet allemaal hardware IPD weghalen, anders kan ik geen VR meer spelen.

Verderest, inside-out tracking is een goede stap vooruit, mits de deadzone van de controller tracking niet te groot is. WMR was al vrij goed, maar het was toch wel beperkend in sommige games.

Ook hoop ik dat ze een betere mogelijkheid voor room setup geven, mijn WMR headset raakt constant de kamer kwijt waardoor de hoogte niet meer klopt en de boundaries niet meer werken. Maar ik vertrouw er wel op dat ze dit gladgestreken krijgen en er iets moois van kunnen maken, ik hoop alleen dat ze een oplossing kunnen vinden voor IPD en niet een "kut voor iedereen met een IPD buiten het gemiddelde" geven zoals de WMR headsets. Software aanpassingen kan immers fout gepositioneerde lenzen niet corrigeren.
Je hoeft natuurlijk niet deze lowcost headset te gaan halen, want dat zal het zijn, een lowcost PC headset. Jammer dat ze niet naast de quest ook een vergelijkbare variant releasen voor de PC (liefst eigenlijk nog dat de Quest gewoon thethered kan worden aan een PC).
Mja ik heb weer een grote IPD en vind de softwarematige manier ook crap. De lenzen moeten gewoon kunnen schuiven, anders is het niets. Dat de software dan misschien dingen anders moet renderen is prima, maar zonder verschuiven gaat die headset veel mensen boos maken
De rift CV2 krijgt automatisch verplaatsbare lenzen met eye tracking. Die hardware IPD wordt wellicht overbodig. En laten we wel wezen, de CV2 is de enige versie die telt, Oculus go, Quest, whatever, lekker belangrijk.
Heb je daar een bron voor?
Ik heb zelf een WMR headset, aangezien ik weinig ruimte heb voor alle sensoren, en natuurlijk omdat het een stuk goedkoper is. Maar ik ben in de toekomst zeker geïnteresseerd in een Oculus headset, zonder externe sensoren. Mits de technologie verbeterd is, want soms laat de WMR tracking toch te wensen over.
Welke heb je? Heb zelf net de Lenovo Explorer voor 200 besteld, echt een top prijs! Hoop dat ie ook echt top is. :)
Ik heb de zelfde. Ik heb hem vorig jaar overgenomen van iemand op ebay voor zo'n 230 euro. Was toen der tijd de goedkoopste optie in Nederland. Het is een fijn ding, maar de tracking is bij de concurrentie toch een stuk beter (een vriend heeft de Oculus, dus kan de vergelijking wel goed maken).

[Reactie gewijzigd door Linkje3 op 6 februari 2019 19:35]

Ik mag hopen dat de volgende Rift wel echt een enorme stap voorwaarts is in VR, en niet zoiets gaat worden als de Vive Pro.

Ik ben early adopter geweest van rift DK1, heb de CV1 ook (2x) gehad, maar ondanks de potentie en geweldige demo's blijft het toch niet een blijvend product voor mij persoonlijk. Ik zag mijzelf in 2016 al zitten als een soort van Matrix waar ik mijn echte schermen niet meer nodig zou hebben, en constant in een virtuele wereld mijn dingen zou doen. Helaas is dit zeker niet het geval geweest en ben ik achteraf wel lichtelijk teleurgesteld in heel het VR verhaal tot een punt waar het mij ook niet zo veel meer kan schelen.

Ik denk dat de CV1 en de Vive 1 een goede toekomstblik hebben gegeven hoe VR kan werken, maar als een product wat je elke dag gebruikt zitten we helaas nog lang niet. Om te beginnen moet er een aanzienlijk betere resolutie en FOV komen op de volgende headset, en moet hij het liefst out of the box al wireless zijn. Als Oculus met een Vive Pro achtig ding komt met alleen eye tracking, ben ik bang dat VR nooit iets gaat worden op deze manier. Overigens motion, hand, en head tracking zijn wel echt bijzonder goed en bijna perfect. Ik vind dat dit wel echt bijzonder knap gedaan is voor een eerste consumenten productie :)
Het is allemaal wel mogelijk, maar nog niet voor concumentenprijzen ofwel MAX 500 euro (en DAT is zelfs al eigenlijk teveel voor een consument). Het probleem is eigenlijk niet eens zozeer de techniek dus, maar om te zorgen dat de techniek voor 'betaalbare' prijzen geleverd kan worden. Ik ga er namelijk van uit dat jij niet staat te springen om 5000 euro uit te geven voor een echte nextgen headset (voor een bedrijf is dat nog niet zo'n probleem), naast natuurlijk dat je daarbij ook nog een hele dure videokaart (of zelfs meerdere) nodig hebt om die aan te sturen, want DAAR zit het andere grote probleem, hoe hoger de resolutie/framerate, hoe zwaardere GPU's je daarvoor nodig hebt, en foveated rendering gaat daar maar deels bij helpen.
afstapt van de oorspronkelijke hardwarematige IPD-aanpassing
Dat duidt dus ook op dat de headset maar 1 display zal hebben, vergelijkbaar dus met de oude DK2. Dat is niet iets dat echt een vooruitgang is als het gaat om vermindering van motion sickness.
Ook zal het hier dus niet gaan om de Quest, daarvan is al bevestigd dat deze dual display heeft.
Het gaat hier om een andere headset dan de Quest. De quest heeft namelijk wel hardware IPD (en dualdisplay), deze niet en zal dus single display zijn.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True