Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

X-Com-bedenker stelt nieuwe game Phoenix Point uit tot september

Phoenix Point, de nieuwe game van X-Com-bedenker Julian Gollop, wordt met drie maanden uitgesteld. De ontwikkelaars willen de tijd gebruiken om te zorgen dat de game aan de verwachtingen voldoet.

Toen Phoenix Point in 2017 werd aangekondigd via een crowdfundingactie werd een verschijningsperiode van eind 2018 in het vooruitzicht gesteld. In mei vorig jaar liet de studio al weten dat dit niet haalbaar was en volgde uitstel tot juni 2019. Nu zegt Gollop in een videoboodschap dat de release in september zal plaatsvinden. De game komt uit voor Windows, macOS en de Xbox One.

Snapshot Games, de studio waar de X-Com-bedenker de leiding over heeft, gaat in de extra drie maanden de game meer testen en beter afwerken. In maart zal er wel een nieuwe versie verschijnen voor mensen die het crowdfundingproject gesteund hebben. Die vroegtijdige versie zal 'veel meer' inhoud bevatten dan de huidige versies.

Phoenix Point werd in 2017 aangekondigd en toen werd er al een jaar aan de game gewerkt. Via crowdfundingplatform Fig haalde Snapshot Games zo'n 766.000 dollar op voor de verdere ontwikkeling. De turn-based strategiegame is een spiritueel opvolger voor de originele X-Com-games. Tweakers publiceerde vorig jaar een preview van Phoenix Point aan de hand van een alfaversie.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

06-02-2019 • 09:15

41 Linkedin Google+

Reacties (41)

Wijzig sortering
De originele Enemy Unknown en Enemy Within scheel gespeeld. Nog nooit Xcom2 gepseeld (shame)...
Dagen weggespeeld met die eerste 2... fantastische games in mijn optiek. Hopelijk weten ze die 'vibe' weer te integreren in deze nieuwe.

Achteraf edit:
De games die ik noemde zijn dus helemaal niet de originelen :P. Maar wel voor mij, want die speelde ik eerste (XB360). Sorry voor de verwarring folks. Neemt niet weg dat ik erg genoten heb van die games!

[Reactie gewijzigd door Marien84 op 6 februari 2019 16:35]

Ik ben ontzettend fan van de originele (en de spinoff's, die daar écht op gebaseerd zijn)
De nieuwere XCOM's hebben me geen van alle weten te trekken. Veel meer op de leuke fancy graphics en uiteindelijk véel minder features dan de oorspronkelijke (nog steeds met 20, 30 jaar development tijd er tussen). Je kreeg veel minder achtergrond informatie, je kon veel minder customizen et cetera. De nieuwste XCOM's lijken een soort kant op te gaan van Superheroes en dat vind ik persoonlijk qua lore/story stupide. Voelt meer als XCOM The Avengers. Dus nee, geen immersion en matige gameplay, maar het is mooi.
Het verkoopt alleen wel super goed door de graphics, dus de nieuwere games zullen niet/nooit dezelfde inhoud hebben als de oorspronkelijke voorlopers.
Beetje hetzelfde als Epic waarschijnlijk nooit een echt volledig spel gaat ontwikkelen/uitgeven, omdat ze belachelijk veel omzet halen uit hoedjes en skins. Save the World vond ik vele malen leuker.. maar als je als bedrijf 999 trillioen verdient om inhoudloze onderdelen.. mja.

- Xenonauts is een 'nieuwer' spel, gebaseerd op hetgene, wat XCOM echt leuk maakte (vond het spel zelf muah, maar wel beteIk ben de naam kwijt van de mod/package, maar het is zeer zeker de moeite waard als XCOM fan. ( je gaat het never nooit niet in 1 keer winnen ;)
De moderne XCOMs gaan qua content het nooit winnen van bijvoorbeeld deze 2.

Doet het verhaal je minder en wil je gewoon een leuke turned based tactical sim. Dan is't Xcom prima. Hou je echt van Xcom: ga oldskool.


TLDR; Nee, ze gaan nooit meer terug naar basics.
Ik denk dat je de X-Division mod bedoelt. Die is inderdaad aartsmoeilijk, en gigantisch uitgebreid. Voelt een heel stuk meer aan als de originele X-Com dan de moderne X-Coms.
Precies ja!

Rete moeilijk (en toendertijd niet 100% af na-midgame). Het bleek een bewuste design keuze geweest te zijn, maar ik vond het echt té moeilijk (de midgame dan).
Het voelt alleen veel geloofswaardiger. Je soldaatjes zijn simpelweg slechter dan de meeste aliens. In plaats dat ze allemaal superheroes worden, huur je er gewoon 3x zoveel in. ;)

Ik vond het verder, met name in het begin, echt super spelen. Zijn wel een paar bugjes hier en daar, maar die zijn gemakkelijk te omzeilen.

Wil je de echte oorspronkelijke XCOM met méér? Ga naar X-Division
Via Steam oppakken. Mega game met veel opties. De gameplay is er alleen maar beter op geworden.
Moet wel zeggen dat ik XCom 2 minder diep en minder verhaal vond hebben als de eerste. Echter blijven beiden ongelofelijk goede games waar ik uren en uren in stak.
Helemaal mee eens, toevallig ben ik vorige week weer begonnen met een nieuwe campagne.
Ik haal mijn eurootjes er wel uit wat speeltijd betreft, erg goede game :)
Enige nadeel in X-com 2 is dat de meeste missies time-based zijn, waardoor je vaak moet rushen i.p.v. een goede ambush kan opzetten. Gelukkig zijn er mods die dit uitschakelen, of de timer pas laten lopen zodra je ontdekt wordt door de vijand.
Ik vond dat deels verfrissend, deels frustrerend. Het was tof, maar wel wat te vaak. Af en toe gewoon lekker de tijd ervoor nemen is een speelstijl die mij persoonlijk wel aanspreekt.
Inderdaad. Op de momenten dat je een high value target moest zien te redden, was de toevoeging van een timer (omdat er vijandige versterking aankomt) lekker vanwege de spanning en druk. Echter een timer VOORDAT ik de basis ben binnengedrongen, en dus nog onzichtbaar ben, is zeer onlogisch en werkt voor mij averechts.
Beetje afhankelijk van de moeilijkheidsgraad, was het inderdaad soms heel lastig. Maar net zoals met het eerste deel, save and load, save and load, save and load. Dan wist je ongeveer waar je moest zijn en het spel zorgt er ook voor dat je soms risico's moet nemen.
In de The Chosen expansion zit de optie om de timer dubbel zo lang te laten zijn, hoewel soms dan het nog een haastwerk is.
Misschien bedoel je iets anders, maar de titels die je noemt als 'origineel' zijn niet van Gollop maar de reboot van Firaxis. De hele lijst staat hier: https://nl.wikipedia.org/wiki/X-COM

XCOM2 is zeker nu na de hele patch-cycle en alle DLC erg aan te raden. Ook al kun je overwegen om een eerste keer zonder DLC te doen.

Ik hoop ook heel erg dat Phoenix Point een top-spel wordt, dat lijkt het wel te worden. En daarna zullen we vast en zeker ook iets horen over een XCOM3. Het uitstellen van PP is denk ik een goed teken :)
XCOM: Enemy Unknown, zoals het hier in Nederland heette, is zeker wel van Gollop. Jaren veel plezier gehad. XCOM2 was helaas een stuk minder met veel te grote levels. Eindeloos op jacht naar de laatste alien aan boord van een groot schip kon soms uren duren.
Enemy Within is inderdaad een heel andere serie.
https://i.ebayimg.com/images/g/h4wAAOSwLsBZXjrG/s-l1600.jpg

[Reactie gewijzigd door Paraselsius op 6 februari 2019 12:06]

Dat heette UFO Enemy Unknown en is van voor het jaar 2000. XCOM Enemy Unknown is van Firaxis en van na 2010. Die reboot is door Jake Solomon gedaan.
Dat heette UFO Enemy Unknown en is van voor het jaar 2000. XCOM Enemy Unknown is van Firaxis en van na 2010. Die reboot is door Jake Solomon gedaan.
.
Playstation1 release van XCOM enemy unknown is uit 1995.
Nooit van gehoord, maar blijkt dat de PS1 versie van XCOM uit 1995 in Europa inderdaad zo heet. Echter de combinatie met 'Ik heb laatst XCOM EU en XCOM EW gespeeld' gaat duidelijk over de reboot van ergens na 2010, toch @Marien84 ?
Ja klopt! Ik ben dus gewoon niet op de hoogte ;-).

... maar wel toffe games!
Alleen de Europese Playstation release was zo genoemd. In de US was het "X-COM: UFO Defense". In de rest van de wereld, dus ook de Europese PC/Amiga release heette het gewoon "UFO: Enemy Unknown" en niet "Xcom: Enemy Unkown".
Originele Enemy Unknown?.. Het origineel is Ufo defense & terror from the deep. Die heb ik grijs gespeeld. Veel leuker en spannender dan de opvolgende games. Xcom uit 2012 (enemy unknown) is niet slecht maar zelfs met de zeer slechte graphics (vergeleken met nu) van het origineel blijft de sfeer echt ongelooflijk goed (lees: scary).
Hier in Nederland heette het gewoon XCOM: Enemy Unknown hoor.
Misschien dat jij opgegroeid bent in de VS, daar heette het XCOM UFO Defense of origineel UFO : Enemy Unknown.
https://i.ebayimg.com/images/g/h4wAAOSwLsBZXjrG/s-l1600.jpg

[Reactie gewijzigd door Paraselsius op 6 februari 2019 12:07]

Wat @Joever al zegt, ik ken alleen de US naam, maar op de BBS was het gewoon Xcom: ufo defense :+
Alleen de Europese Playstation release was zo genoemd.

In de US was het "X-COM: UFO Defense". In de rest van de wereld, dus ook de Europese PC/Amiga release heette het gewoon "UFO: Enemy Unknown" en niet "Xcom: Enemy Unknown".
Ik vond trouwens XCOM Apocalypse ook een erg leuke. (binnen een stad je ding moeten doen met factions)
Terror van de Deep had ik nooit echt geprobeerd, of niet leuk gevonden. Te lang geleden om nog precies te weten.

Ik weet echt heel zeker, dat ik een van de eerste Firaxis/Microprose als "UFO enemy unknown" heb gespeeld, maar dat blijkt kennelijk niet de juiste titel. (Warez tijd, dus wie weet).
Ah ik lees nu net dat het in Nederland waarschijnlijk wél onder die titel bekend stond.
UFO enemy unknown is correct, was de europese titel. Apocalyse vond ik persoonlijk niks aan, terror of the deep is beter dan het origineel (ufo: enemy unknown)
Het gaat hier om de bedenker van de Xcom franchise, die startte met UFO: Enemy Unknown/X-COM: UFO Defense in 1994. De games die jij aanhaalt zijn gebouwd door Firaxis Games onder leiding van Garth DeAngelis, een moderne reboot van de serie.
De originele XCOM: Enemy Unknown was inderdaad geweldig. De combinatie van Tactical turn based spel en base building was uniek voor die tijd. Ook de 3d aardbol maakte in die tijd indruk. Helaas was de opvolger XCOM2 een vlugge rehash van het originele spel wat veel te lang was en spel plezier behoorlijk minder door de soms eindeloze hunts naar de ene missende alien in een gigantische map.
Julian Gollop zegt in de video dat het teleurstellend nieuws is voor de fans, maar ik vind het juist niet teleurstellend, als een bedrijf extra tijd neemt, om aan testen en bugfixes te doen om een product uit te brengen, zonder heel veel bugs bij de lancering. Dat zouden meer bedrijven moeten doen: de release date verschuiven als dat nodig is om een spel zonder een overdosis bugs uit te brengen.
Hopelijk leest er iemand bij Bethesda mee
Julian Gollop zegt in de video dat het teleurstellend nieuws is voor de fans, maar ik vind het juist niet teleurstellend, als een bedrijf extra tijd neemt, om aan testen en bugfixes te doen om een product uit te brengen, zonder heel veel bugs bij de lancering.
De planning was een 2018 release, als dat uiteindelijk wordt doorgeschoven naar eind 2019, dan begrijp ik wel het stukje teleurstelling. Echter willen ze allemaal een goed en stabiel spel spelen, waardoor een dergelijke vertraging zodat het spel aan de verwachtingen kan voldoen te verdragen wordt. In dit geval wordt er dus voor de 'lesser of two evils' gekozen, een latere release datum. Dat betekend natuurlijk niet dat er geen teleurstelling is...
Dat lijkt altijd een mooi vooruitzicht, maar vaak betekent het gewoon dat de game is niet gaat leveren wat het beloofd. 9 maanden is niet iets wat je in de koude kleren gaat zitten als studio zijnde. Gelukkig is september dan wel weer een mooie maand om te launchen. Mensen zijn terug van vakantie en zoeken iets om de vakantieblues mee tegen te gaan.
Absoluut. Aan de andere kant zou het ook wat gek staan als Gollop zou zeggen dat hij goed nieuws heef als het spel wordt uitgesteld :) De fans reageren nu zoals jij doet, dus zoals dit nieuws nu gedeeld is, wekt denk ik meer sympathie op.
Awesome, meer polish is altijd beter. Kijk erg uit naar deze game. Xcom 2 ook met veel plezier gespeeld
3 maanden uitstel is nooit een probleem in mijn ogen. Goed voor de ontwikkeling - goed voor de consumer.

Ik hoop dat er nog iets als Xcom op de Switch komt in de toekomst.
De kwaliteit van UFO Enemy Unknown evenaren zal hem vast niet lukken. In mijn ogen nog steeds één van de tien beste games aller tijden. Het spel was alles behalve toegankelijk, en zonder de handleiding te lezen, (wat een dik boekwerk was) was er geen beginnen aan. Juist dat gaf het zijn charme. Je werd in het diepen gegooid, en moest zelf maar puzzelen wat er gebeurde en hoe dat was op te lossen. Met de latere games wist je al wat er ging gebeuren, en is het meer van hetzelfde. De Firaxis reboot is zeker een pareltje, maar doet toch onder voor het orgineel.
Het helpt ook niet dat veel games uit die tijd (weet niet meer of UFO EU daar ook toe behoort) geen tooltips hadden en bovendien een lage resolutie. Je werd dus letterlijk geconfronteerd met knoppen met een nauwelijks te herkennen icoontje zonder tooltip...

Kom er dan maar eens achter wat deze precies doet. Zonder handleiding was het gewoon rond klikken en hopen dat je kon ontdekken wat er gebeurde. The Settlers (1) was ook zo'n spel die dat had.
Off-topic, maar heb je ooit Dwarf Fortress geprobeerd? Misschien vind je dat wat.
Heb ik zeker geprobeerd. Maar ik kan me niet over de symbol based GUI zetten. Wel veel ripoffs zoals A Game of Dwarves gespeeld.
Ter info: X.com was an online bank founded by Elon Musk in November 1999 that later merged with Confinity and was renamed to PayPal
Zonder extra polish en de koppigheid van Julian was XCOM er niet eens geweest. Zie volgende video: https://www.youtube.com/watch?v=Zw6TmyiOFiQ


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True