Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar brengt alfaversie uit van Xcom-achtige game Xenonauts-2

Goldhawk Interactive heeft een vroege alfaversie van Xenonauts-2 uitgebracht. Het gaat om een demo die gratis is te downloaden. De ontwikkelaar zamelt geld in op Kickstarter om de game te maken en heeft het streefbedrag al binnen.

De publieke alfaversie van Xenonauts-2 is te downloaden op GOG. Het is een vroege build die bedoeld is om de gameplay en stabiliteit te testen. De gratis demo zal op een gegeven moment verdwijnen, als de game een betaald alfastadium in gaat.

Goldhawk Interactive zamelt op Kickstarter geld in om Xenonauts-2 te maken en heeft het doelbedrag van 50.000 euro al binnen. Op het moment van schrijven is er ongeveer 70.000 euro opgehaald. De makers denken dat het spel rond november 2018 uit kan komen als betaalde Early Access-versie op Steam en GOG.

Xenonauts-2 is net als het eerste deel een tactische turn-based game, die lijkt op de klassieke Xcom-games. De opvolger heeft volgens de makers onder andere een meer uitgebreide research tree. Het eerste deel werd in 2014 uitgebracht en kwam ook uit na een succesvolle Kickstarter-campagne. Voor die game werd destijds zo'n 155.000 dollar opgehaald.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-06-2018 • 07:48

30 Linkedin Google+

Reacties (30)

Wijzig sortering
Heh, een gek (maar goed!) gevoel om het spel dat je aan het ontwikkelen bent langs te zien komen op Tweakers. :D
Is er iets dat je kwijt kunt/mag hier? Hoe gaat het er bij jullie aan toe op de werkvloer? Hoe bouw je zo'n game? Wat is je specialiteit?

Verder succes en ik weet ook goed dat het raar voelt als je werk voorbij komt op Tweakers :-).
Lead developer nu voor Xenonauts 2, origineel de AI programmeur voor Xenonauts 1. Ik ben op een laat stage het eerste project in gekomen.

Wat kan ik vertellen?
Het is een erg klein team (10 man ongeveer), verspreid over de hele wereld, met de kern in Londen.
Ikzelf woon nog in Maastricht en switch voornamelijk tussen implementatie en designs aanleveren voor de andere programmeurs.

Mijn specialisatie zit in AI (vanuit de studie) en "grond werk" (architect, vanuit ervaring). Wij gebruiken Unity bijvoorbeeld meer als een veredelde rendering engine, en hebben ons inhuis-geschreven C++/C# Entity/Component/System framework daarboven op draaien. (En ja, we hadden goede redenen hiervoor :D )

Omdat het een klein team is moet je van vele markten thuis zijn en is het niet eenvoudig om te zeggen dat je je limiteert tot een enkele specialisatie. E.g.: Enkele maanden terug ben ik indepth de rendering in moeten duiken omdat light mapping niet fatsoenlijk werkte onder forward rendering. Of daarvoor om een paar van de leuke visual effects die we hebben in de demo te maken. Rendering dus, wat ver van AI staat.

Van dag tot dag:
Er is één game designer in het team en hij is ook meteen de project eigenaar. Omdat het een klein team is wordt er veel gediscussieerd. Maar ontwikkeling gaat redelijk traditioneel; planning voor meerdere weken, "sprints" van twee weken. Het enige verschil is dat je zeer zeker bereid moet zijn om "het roer om te willen gooien" als men erachter komt dat een bepaalde mechanic niets is.

Het meest interessant is de community eigenlijk.
Ikzelf ben een groot fan van de originele X-Com (en vind de nieuwe X-Com ook goed). De community omtrent de oude versie, en strategische spellen die dieper gaan is erg gepassioneerd. Op het forum is er ook vaak 1:1 discussie tussen de project eigenaar en fans, waar designs in het open besproken worden.
Leuk om te lezen hoe het er een beetje aan toe gaat. Volgde al een tijdje Xenonauts. Maar toen niks mee gedaan. Tot hij een paar weken geleden gratis was op GOG.com. Sindsdien redelijk verslaafd aan de game en m'n zoontje van 8 kijkt graag mee. Geeft me echt weer dat Xcom gevoel. Ben al op kickstarter geweest om deel 2 te backen maar helaas heb ik daar een creditcard voor nodig. Dus ik zal even kijken voor een prepaid credit card welke ik een tijd geleden heb gehad. Succes met de game ik zag dat jullie al op 90000 dollar zaten dus dat gaat de goede kant op.
Ja.. dat is inderdaad het nadeel van Kickstarter. Het is jammer dat ze dingen zoals IDeal e.d. nog steeds niet erin hebben verwerkt.

In ieder geval goed om te horen dat het bevalt. De KS backen is niet de enige manier waarop geholpen kan worden! Het grootste probleem is dat weinig mensen het spel kennen helaas en een positieve comment zoals die van jou helpt ons ook en dank daarvoor. :-)

Mocht je kritiek hebben, dan zie ik ze graag via F12 in-game of op het forum verschijnen overigens!
(Als je de bug reports in het Nederlands schrijft moet ik ze wel bekijken :D)
Heb me erg vermaakt met het eerste deel, dat voelde een stuk meer old-skool aan dan bvb de nieuwe X-COM, waar ik me overigens ook erg mee vermaakt heb. Zeker ook een aanrader om het eerste deel nog eens te spelen.

Heb deze dus ook direct gebacked. Het bedrag dat ze vragen lijkt me erg karig voor een hele game, maar ze hebben het dan ook alleen nodig om het nog mooier te maken. Ik neem aan dat ze er qua kosten dan wel uitkomen.

Voor liefhebbers van het genre is trouwens ook Phoenix Point nog in ontwikkeling en in early access: https://phoenixpoint.info/
Door Julian Gollop, de maker van de eerste X-COM / UFO game.
Ziet er old school uit. Ik ga alvast de demo eens proberen.

Persoonlijk, vond ik jagged alliance 1 en 2 de betere games wat dat type spel betreft. Als je er een alien twist aan geeft kan je natuurlijk je fantasie wel meer laten werken wat de tech tree betreft.
Jagged Alliance 2 word natuurlijk nog steeds grmod. Met de briljante 1.13 unofficial patch die bijna het hele spel verbeterd en modernizeerd. :D

Daarnaast zijn ze ook bezig met de aimnas mod did nog ambitieuzer is, met maps die 4x zo groot zijn!

JA2 is nog nooit zo goed geweest.
JA 1 en 2 waren ook leuk, maar het hele research en base-building van xcom maakt die serie voor mij met stip nummer een wat dat soort games betreft.
Heb ooit Jagged Alliance (2 denk ik) aan enkele FPS (MAX) uitgespeeld...
Ik wist gewoon niet dat het sneller kon.. (viel niet op door turn based gameplay)

Aaah those days.. :D
Ik mis sowieso eigenlijk tegenwoordig dit soort isometric tactical turn-based games, met rpg elementen. Geweldig dit! Ik heb JA2 als een rode draad door mijn game-jeugd lopen. En heb alle patches en mods ook wel gespeeld.

Heb alleen niet van 'aimnas' gehoord, (al een tijd niet meer gekeken). Ik ga deze zeker eens checken. Bedankt voor de tip! Dan heb ik me weer uren te vermaken, want ondanks dat ik inmiddels alle games kan kopen die ik wil, vermaak ik me nooit meer zoals vroeger.
Bij het zien van het eerste screenshot moest ik direct aan fallout shelter denken en bij de rest kreeg ik heerlijke nostalgische gedachten over Syndicate uit de jaren 90 (al was die niet turnbased). Lijkt me wel een leuke game dit.
Syndicate !! wat een game was dat
Persuadertron!!
tijd voor een nieuwe game :D
Was Satellite Reign niet een soort geestelijk opvolger van Syndicate?
oeh die ken ik niet :D
De remake is ook niet slecht
Stijl doet mij denken aan commando's :o
Idd!! Oh wat mis ik deze game. Was echt mijn childhood game die ik altijd met mijn toenmalige beste vriend speelde. :)
Heb je Shadow Tactics: Blade of the Shogun al gespeeld? (gog.com link; steam link)

Het spel is regelmatig in de aanbieding voor inmiddels denk ik de helft van de prijs. Vorige week nog in de GOG summer sale.
Nog niet. Zal het zoals zoveel andere goede games op mijn gaming-bucketlist smijten. :D
Dit is een hele mooi tip, gekocht en vanavond lekker uitproberen!
Hoe vaak ik die game wel niet gespeeld heb. Ik kwam alleen nooit zo ver. :P
Welke heb je gespeeld? Op Commandos 2 (mijn favouriet) ben ik ook maar ergens tot 1/3 van de levels geraakt denk ik. Ben elk jaar van plan verder te spelen maar komt er niet van. Heb de save game op mijn usb staan dus door generaties neem ik mijn save game mee. :) Toch eens werk van maken... En de muziek.. De credits OST van Beyond the Call of Duty is gewoon om van te janken. Als ik dat hoor teleporteer ik precies ineens 14 jaar terug...
Allemaal, misschien moet ik die game ook maar weer eens opstarten. Ik durf te wedden dat ik nog steeds niet ver kom, ja die credits haha. Hoop nog steeds dat er een nieuwe komt.
Me too.. Stel je voor Commandos 2 Remake... Nog steeds isometrisch maar zo ontzettend veel detail...
Dit soort games zijn geweldig en ga de demo zeker proberen. Van mij mogen ze overigens ook een mobiele game van maken.
Doet mij een beetje denken aan de orginelen Fallout games voordat Bethesda de franchise kocht

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True