Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

X-Com-ontwerper onthult spiritueel opvolger Phoenix Point

Door , 20 reacties

Julian Gollop, een van de ontwerpers van UFO: Enemy Unknown en X-Com: Apocalypse, heeft met zijn studio Snapshot Games een spiritueel opvolger van de klassieke X-Com-games onthuld. Er wordt al een jaar gewerkt aan Phoenix Point en de game moet eind 2018 verschijnen.

Volgens Gollop is er al een werkend tactical battle system met uitstekende kunstmatige intelligentie en is de studio nu bezig met het maken van grote monsters. De studio wil uitbreiden om de game zo diepgaand mogelijk te kunnen maken.

Snapshot Games is een campagne op crowdfundplatform Fig gestart om geld in te zamelen. Via Fig kunnen consumenten het project steunen, maar kunnen ook investeerders geld beschikbaar stellen voor de ontwikkeling. Het doelbedrag is een half miljoen dollar en op het moment van schrijven is er bijna 160.000 dollar opgehaald, terwijl de campagne net is gestart. Voor een pledge van minimaal 25 dollar krijgen deelnemers een digitaal exemplaar van de game, als het project slaagt.

Ruim een jaar geleden verscheen er al een teaser online voor Phoenix Point, maar destijds was er vrijwel geen informatie over de game bekend. Als alles volgens planning verloopt moet de strategiegame in het vierde kwartaal van 2018 uitkomen. Het nieuwe spel houdt zich in grote lijnen aan de bekende X-Com-formule. John Broomhall, de componist die de muziek maakte voor de originele X-Com-games, verzorgt ook de soundtrack van Phoenix Point.

Gamestudio Snapshot Games werd in 2013 opgericht door X-Com-ontwerper Julian Gollop en David Kaye, de oprichter van Gaming Insiders. De in Bulgarije gevestigde studio haalde in 2014 een bedrag van 210.000 dollar op voor hun eerste project, Chaos Reborn, een strategiespel dat eind 2015 uitkwam. De studio heeft op dit moment negen mensen in dienst.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

Reacties (20)

Wijzig sortering
Ik volg de developers al een tijdje. Recentelijk is er een poll geweest over de verschillende punten waarop de devs zich zouden moeten focussen bij de ontwikkeling van het spel. Op basis van deze punten zijn ze aan de Fig campagne begonnen.

Hier de uitslagen van de poll.
http://mailchi.mp/snapsho...rvey-results?e=a9175acc87
Good AI tops the poll, and this is slightly, but pleasantly, surprising. For me it is always important, but I also want enemies to have distinct behavioural traits and a bit of unpredictability (i.e. randomness) thrown in.

A large variety of mission objectives comes second, and this is understandable. This is one of the key mechanisms which can make missions interesting over the long stretch of a campaign. I also want missions to have a meaningful context in the wider, strategic level of the game - and I want them to have their own unique stories. It’s a tall order, but clearly a high priority.

Fully destructible environments rank 3 in importance. It’s great to know that people still want to blow stuff to bits. I was a little disappointed that in XCOM 2 I could barely raze one building to the ground with a squad of grenadiers. I want to see structures toppled crushing monsters beneath them. I want enemy cover obliterated. I want mass destruction to be a possible strategy - at least in some situations. Bring it on.

At number 4 the mutation system for the aliens is a key new and unique feature, so I am pleased that this is rated so highly. But, as they say, the devil is in the details. We have a basic system working already and it is already proving interesting. However, we found that it is important to convey visually in some way all the key abilities that an alien may have, and to let the player get used to a certain type before mutation occurs. You will be able to name the alien mutant variants yourself, by the way, which can help with your battle field assessments e.g. the next time you come across ‘vomiting b*****d’ you know not to get too close to it.

Multi-level terrain at number 5 is a mild surprise, especially given the difficulty of navigating a more vertically complex map. We will have to strike a balance between interesting topology and usability here. Good level design is key.

For the 6th most important feature It’s great to see value attached to interesting story elements and plot twists - and you can be assured that with the extensive world building we have been doing with our writing team (Jonas and Allen) you will not be disappointed on this score.

It’s nice to see base defence missions ranked high at number 9. I missed this with the new XCOMs. In Phoenix Point your bases can be attacked by other human factions, not just aliens. Furthermore, the aliens will steal technology from you and other human factions. This should spice things up a bit.

Pleasantly surprising for me was the desire to have a more detailed economic system. Phoenix Point has some distinct 4X like elements to the strategic side of the game. The human factions gather resources, build structures, establish new havens, build tech and enter into alliances. From the player’s point of view, exploration, resources and diplomacy are important. I am very excited by developments in this part of the game.

The bottom end of the table reveals that you clearly want the focus to be on a PC based, single player experience. It would definitely be wise of us to place our limited resources in this direction.
Máár! Ga je ook weer steevast misschieten, point blank met 92% accuracy?
Ja, dat soort vormen van geluk/ongeluk mogen dan eerlijk en statistisch verantwoord zijn, maar extreem veel mensen vinden dat gewoon irritant. Als zo'n geluksfactor echt nodig is voor de variatie, maak er dan van dat je ofwel raakt, ofwel schampt voor de helft van de schade. Maar niet missen, dat is echt niet leuk. De meeste mensen zijn op zoek naar plezier, en onze psyche is niet geschikt voor het leuk vinden van iets verliezen door puur ongeluk.
Geldt niet voor mij. Hoort erbij zeker in xcom. Ironman all the way!
Het probleem is ook niet persé de moeilijkheidsgraad, maar RNG is geen moeilijkheidsgraad. Het is erg frustrerend als je succes afhangt van wat het systeem voor je gooit met de dobbelsteen, dan kun je nog zo goed spelen. Zelfs met een accuracy van 92% mis schieten met een shotgun op 2 vakjes afstand is totaal niet leuk. Dan kan ik de volgende beurt niet denken, zo ja inderdaad jammer dan, die had ik aan moeten zien komen.
Maar zo is het in het echt ook. Als alles afhangt van 1 schot moet je een back-up plan hebben en af en toe een verlies accepteren. Vind ik juist het mooie eraan. Ook al is het willekeur, ik zou het niet willen missen. Net als met pokeren. Je kan soms een hand verliezen door pech, maar de goede pokerspeler wint op de lange termijn.
Dat is ook wat ik bedoelde met "dat soort vormen van geluk/ongeluk mogen dan eerlijk en statistisch verantwoord zijn". Maarrr niet alle realistische dingen zijn leuk. En daar ging het mij om. Tenzij het spel in alle opzichten extreem realistisch is, moet je keuzes maken in welke elementen je hoe realistisch maakt. En daarbij moet het uiteindelijke speelplezier toch zwaar wegen.
Dit ja! Haalde echt het bloed onder de nagels vandaan. Had dan ook altijd quick save en load onder de knoppen zitten :)

Wel erg goede spellen, hopelijk wordt dit zo interessant als het lijkt :)
Doet me meer denken aan deel 2, Terror from the Deep, ben ik de enige?
Doet me meer denken aan deel 2, Terror from the Deep, ben ik de enige?
Het is niet echt in het water, dus... mogelijk?

Het ziet er wat ruig uit, maar dat is te verwachten van iets wat nog uitontwikkeld moet worden. Fingers crossed! Helaas doe ik niet aan pre-orders, dus ook niet aan crowdfunding.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 25 april 2017 21:35]

Ziet er goed uit, ben benieuwd !
Ik hoop toch vooral op een opvolger voor The Bureau... heerlijke game was dat!

[Reactie gewijzigd door Ramon op 25 april 2017 20:45]

Krijg er heel erg het X-Com gevoel bij. De muziek, het geluid wat de aliens maken, de wereldbol waar je de missies op selecteert, het "stoere soldaten stappen vliegtuig-ding uit om missie te beginnen"-filmpje.

Vraag me af wat ze gaan bieden naast de orginele X-Com games die gewoon al erg goed zijn.
Ondanks dat ik de laatste 2 Xcom spellen wel erg leuk vond om te spelen, vond ik die toch wel erg beperkt met het hebben van maar 1 basis en niet kunnen produceren van mijn eigen (laser)wapens en daar een lucratief handeltje in te beginnen om minder afhankelijk te zijn van mijn toelages van alle landen.

De beelden, het geluid en de monsters van deze trailer doen mij toch meer aan de originele UFO Enemy Unknown denken dan de laatste spellen, dus heb deze gelijk gebacked.
Hopelijk zit hier ook weer meer de tactische diepgang in met meerdere basissen en soorten missies zoals dat in de eerste delen van Xcom _/-\o_

[Reactie gewijzigd door JSvBladel op 25 april 2017 21:19]

Ben benieuwd... Ben alleen minder gelukkig met de keuze voor Fig als platform... Als er een groter platform waar oplichting nog meer mogelijk gegarandeerd is dan op Kickstarter, dan is het wel Fig...
Ben altijd wat huiverig met die spirituele opvolgers.. en dan vooral dat een gamestudio het via crowdfunding gaat doen. Heb ik meer het idee dat de investeerders de pitch al niet zagen zitten.
Ik ben benieuwd wat er eerder uitkomt: Xenonauts 2 of dit. Dit lijkt grafisch beter te zijn, maar is het ook zo diepgaand en uitgebreid?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*