×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Uber wil in 2020 eerste demonstratie met elektrische vliegende taxi's geven

Door , 57 reacties, submitter: AnonymousWP

Uber is van plan om in 2020 een eerste openbare demonstratie te geven van een netwerk van elektrisch aangedreven vliegende taxi's die passagiers met een snelheid van zo'n 240 km/u in stedelijke gebieden zullen gaan vervoeren.

Om dit doel te bereiken werkt Uber samen met de overheden van Dubai en Fort Worth, Texas. In deze steden zal de vliegende taxi als eerste in gebruik worden genomen. Uber heeft overeenkomsten getekend met vijf vliegtuigbouwers om te komen tot een lichtgewicht, volledig elektrisch aangedreven toestel dat verticaal kan opstijgen en landen. Deze vijf fabrikanten zijn Aurora Flight Sciences, Pipistrel Aircraft, Embraer, Mooney en Bell Helicopter. Dat meldt Business Insider op basis van informatie die Jeff Holden, de chief product officer van Uber, tijdens de Uber Elevate Summit in Dallas heeft gedeeld.

Volgens Holden is het een kwestie van een druk op de knop om een vliegende taxi te bestellen. Deze dienst gaat Uber Elevate heten. In eerste instantie denkt Uber dat passagiers omgerekend zo'n 1,20 euro per mijl moeten betalen voor de dienst, wat iets hoger ligt dan de reguliere taxidienst van Uber met auto's op de weg. Op termijn denkt het bedrijf dat de kosten voor het vliegen goedkoper zullen worden dan het bezit van een eigen auto.

Uber werkt samen met Hillwood Properties om vier 'vertiports' te maken. Dit zijn omgebouwde parkeergarages en helikopterplatforms die aan meerdere vliegende taxi's plaats kunnen bieden om op te stijgen en te landen. Deze plannen zullen volgens Holden volgend jaar van start gaan. Daarbij werkt Uber samen met ChargePoint, een bedrijf dat oplaadpunten voor de taxi's zal ontwikkelen.

Een van de fabrikanten waarmee Uber samenwerkt is Aurora. Het concept van dit bedrijf is afgeleid van het XV-24A X-plane-programma van het Amerikaanse Ministerie van Defensie en andere autonoom vliegende vliegtuigen van Aurora. Voor het ontwerp van de Uber Elevate gebruikt Aurora het autonome vluchtgeleidingssysteem van de Centaur, een regulier ogend tweemotorig vliegtuig dat zowel autonoom als handmatig kan worden gevlogen. Daarnaast wordt het systeem om obstakels en botsingen te vermijden van het AACUS-programma van autonome helikopters gebruikt, en het aandrijvingssysteem van de XV-24A.

Deze technologie doet vermoeden dat het toestel van Uber autonoom gaat vliegen, maar in een document dat Uber vorig jaar vrijgaf, staat dat in de beginfase nog gebruik wordt gemaakt van piloten, waarna geleidelijk aan gewerkt wordt aan goedkeuring om volledig autonoom te mogen vliegen. Dat betekent dat het ontwerp minimaal twee zitplaatsen krijgt met dus één zitplaats voor een passagier.

Later zal de piloot wellicht niet meer in de cockpit plaatsnemen en worden verplaatst naar een plek op de grond om vanaf een controlestation de vliegende taxi te besturen. Maar uiteindelijk wil Uber toe naar een situatie waarin het toestel volledig autonoom kan vliegen. De kans dat de zelfvliegende taxi problemen krijgt tijdens de kruisvluchtfase die de software en sensoren niet kunnen oplossen, is volgens Uber relatief klein.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-04-2017 • 08:06

57 Linkedin Google+

Submitter: AnonymousWP

Reacties (57)

Wijzig sortering
Los van het feit dat ik weinig vertrouwen heb in het feit dat Uber dit klaarspeelt binnen de vooropgestelde termijn(ze krijgen hun eigen zelfrijdende auto niet in orde), waarom gebruiken ze niet gewoon een helicopter?
Dit systeem is efficiŽnter als je snelheid hebt. Een helicopter is niet gebouwd voor snelheid, en heeft heel veel power nodig om (snel) te kunnen vliegen, dat is inherent aan de gebruikte techniek.
Dit is een vervoermiddel van A naar B en goed niet onderweg stil te kunnen hangen of te manoeuvreren. Een vleugelontwerp voor afstanden afleggen kost veel minder energie.

[Reactie gewijzigd door gjmi op 26 april 2017 08:34]

Ook helicopters kunnen maar beperkte tijd echt stil hangen, sommige nemen dan ook een tank water mee voor de koeling.
Of ze zetten er een grote ventilator bovenop.
Kun je een voorbeeld geven van een helikopter die dat heeft? Heb er echt nog nooit van gehoord namelijk :o

Alleen water mee voor blusdoeleinden ken ik.
Ik geloof je graag, maar Uber wil het systeem gaan inzetten in stedelijke gebieden. Het snelheidsverschil is daar te verwaarlozen en tegen de tijd dat dit ding is opgestegen moet het alweer dalen, een gemiddelde taxirit in New York is ongeveer 3km.
Ik begrijp dat er bedrijven bezig zijn aan dergelijke ontwikkelingen, ik zie alleen niet in waarom Uber zich er mee moeit
In de intro hebben ze het over 240km/h. En in stedelijke gebieden inzetten betekent niet dat ze ook de korte ritjes er mee willen doen, lijkt me logischer dat de de langere afstanden ermee afdekt. En een stedelijk gebied als NY is best groot.
Inderdaad, in het filmpje vliegen ze ook van stad naar stad. Ik zou er in ieder geval wel voor betalen wanneer ik naar Amsterdam kan in een half uur. Komend weekend gaat me dat op de A1 niet eens in 2 uur lukken...
[...] tegen de tijd dat dit ding is opgestegen moet het alweer dalen,[...]
Hij gaat verticaal op en neer, je zou dus gewoon op dezelfde plaats landen als waar je opstijgt volgens jouw logica :+
Deze vliegende taxi geeft minder herrie door electrische motor? Ziet er best groot uit voor 2 personen...

[Reactie gewijzigd door tinoz op 26 april 2017 08:21]

Het argument vervuiling zou ik me eventueel nog kunnen voorstellen, maar dit klopt echt niet. Een drone is ook elektrisch aangedreven en maakt ook een takkeherrie. Dat komt toch echt door de rotorbladen en niet door de manier van aandrijving daarvan ;) En deze heeft 8 propellers!

Maar goed, dit is wel heel erg "1 april met verlengsnoer" 8)7 Wie gelooft er nu echt dat er in 2020 een elektrische vliegende taxi van Uber gepresenteerd gaat worden die ook nog realistisch te gebruiken is? Het militaire vliegtuig waar deze op gebaseerd wordt (de XV-24A) lijkt overigens totaal niet op wat er in deze animatie gebruikt wordt. Die wordt wel elektrisch aangedreven, maar de motoren worden gevoed met stroom opgewekt met een conventionele brandstofmotor 8)7

En los daarvan: krijgt Uber straks echt toestemming om autonome vliegtuigen over (dichtbevolkt) bewoond gebied te laten vliegen?

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 april 2017 08:41]

En los daarvan: krijgt Uber straks echt toestemming om autonome vliegtuigen over (dichtbevolkt) bewoond gebied te laten vliegen?

Waarschijnlijk dus wel in een door decadentie gedreven staat als Dubai. Daar rijden immers ook al Lamborghini's, Bugatti's en Aston Martins als politieauto's rond.

[Reactie gewijzigd door Baet op 26 april 2017 09:37]

Waarschijnlijk dus wel in een door decadentie gedreven staat als Dubai. Daar rijden immers ook al Lamborgini's, Bugatti's en Aston Martins als politieauto's rond.
Punt 1: In Dubai rijden standaard deze uitvoeringen van de politie auto's niet rond alleen tijdens de speciale evenementen. (bron wikipedia, en eigen ervaring) Ze hebben de auto's wel maar worden dus niet standaard gebruikt.

Punt 2: Autonoom vliegen in 2020 in een dichtbevolkt gebied lijkt technologisch nog onmogelijk. Zeker in Dubai waar ontzettend veel hoge gebouwen zijn die allemaal invloed hebben op de wind.

punt 3: Ik hoop wel dat het snel genoeg gebeuren, lijkt mij een fantastisch manier van transport. Zeker in Dubai waar er zo veel meer te zien is vanuit de lucht.
Ben het wel eens met jouw punt 1 en 2. Maar de afgelopen jaren is Dubai nogal vooruitstrevend gebleken, door technologische uitdagingen waarvan gedacht werd dat deze onhaalbaar zouden zijn toch succesvol uit te voeren. Bijvoorbeeld Burj Khalifa 829 meter hoog, en alle opgespoten kunstmatige eilanden etc. Lijkt me dat ze dan ook wel in staat zijn om beleid en veiligheidsregels te formuleren voor vliegende taxi's. Het ťťn heeft natuurlijk niet echt met het ander temaken, maar vooruitstrevendheid heeft het wel gemeen.

[Reactie gewijzigd door Baet op 26 april 2017 09:56]

Een hogere toren bouwen of eilanden opspuiten is toch gewoon meer van hetzelfde. Je wordt hier vooral gelimiteerd door je budget.

Een autonoom vliegende taxi is wel even andere koek. Vooral als het over 3 jaar al af moet zijn.

Deze gaat voorlopig voor mij in dezelfde categorie als de hyperloop; toekomstmuziek.
Laten we hopen dat de stad Dubai ons weer het tegendeel kan bewijzen!
Een drone is ook elektrisch aangedreven en maakt ook een takkeherrie.
Mijn ervaring met drones is net dat ze zeer stil zijn, zeker in vergelijking met een helicopter.
Ook de Uber chief bevestigt dat ze stil zullen zijn.
https://www.fastcompany.c...the-sky-with-flying-taxis

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 26 april 2017 17:03]

Bij propeller vliegtuigen (of helicopters) zijn het vooral de propellerbladen die het geluid veroorzaken. Zuigermotoren zijn in tegenstelling tot vroeger voorzien van een geluiddemper. Een quad zal dan ook zeker niet geruisloos zijn.
Ach, er is vast een meer capabel bedrijf wat zo'n concept wel op tijd op voeten krijgt zodat Uber alle gebruikte techniek weer kan jatten. :')
Uber-heli's vliegen al langer. Maar een drone: daar bespaar je weer zo'n zeurend mens (piloot) mee, ťn een extra plaatsje vrij (handel!). In dit soort win-win scenarios geloven die managers daar echt.
Hťle enge toko!
Los van of het technisch mogelijk is om dit te halen. Men haal 2020 nooit ivm met de trage ontwikkeling van wet en regelgeving. Daarnaast is de energiedichtheid van accus te klein (heb er in het verleden al eens aan gerekend). Waterstof zou enigsinds een mogelijkheid zijn. Maar we willen blijkbaar al geen rijdende bommen (in hoeverre dat een probleem is) laat staan vliegende bommen. |:(
TNO was toch bezig met een oplossing waarbij mierzuur in het voertuig omgezet kon worden in waterstof? Dan heb je een aantal problemen opgelost(zoals veiliger, maar ook een lichtere tank)
Er bestaan al hele lichte tanks om waterstof op te slaan. Linde gas heeft er bijvoorbeeld een ontwikkeld.

Mierenzuur heeft zeker voordelen behalve dat de energie dichtheid weer kleiner is.

Maar wie weet kan het sommetje dan uit. 100km door de lucht is natuurlijk veel efficiŽnter dan 100km over land.
Oh ja? En waarom is de aanvullende noodzaak om de zwaartekracht te overwinnen precies efficiŽnter?
Haha zo bedoelde ik hem niet.
Ik bedoelde qua afstand. Als je hemelsbrede afstanden af kunt leggen en je kunt dan 100km doen. Dan kun je veel meer relatieve afstand afleggen dan dat je 100km kunt rijden over de weg met bijvoorbeeld een Tesla.

Maar als je even heel stom kijkt naar accu's en je kijkt naar het gewicht van een tesla. Dan wil je dat echt niet zo veel gewicht van de grond gaan tillen.

Rolweerstand overbruggen is wat dat betreft een heel vriendelijke manier van verplaatsen. Zwaartekracht overwinnen is dat zeer zeker niet.

Even een schatting maar men is nu tevreden met zo'n 300km bereik op een Tesla. Stel je kunt met dit ding 80 tot 100km vliegen dan kan het in sommige situaties zeker een voordeel hebben. Maar ach ik wil niet beginnen over de extra risico's e.d. Ik kan me niet indenken waarom vliegen een goed idee zou zijn zo lang je alleen bent. Tenzij tijd een hele grote rol gaat spelen zoals een topman van grote multi-nationals verplaatsen.
vliegen lijkt wel korter qua afstand als er geen fysieke hindernissen zijn, maar gezien de beperkingen die nu voor vliegverkeer en drones gelden mag je al niet overal vliegen. Maw, je krijg (virtuele) blokades waardoor je weer moet omvliegen... Waarschijnlijk mag je alleen boven de snelweg vliegen....
Dan nog zal het voor het transport van een topman van een multi-national bruikbaar zijn. Al verwacht ik dat ze liever geen risco lopen met neerstortende mini vliegtuigen boven snelwegen.
Het grootste probleem met waterstof zit niet in het voertuig zelf maar in de infrastructuur daar omheen; waar ga je tanken?

Nu kan een taxibedrijf wellicht steeds gebruik maken van hetzelfde tankstation, waardoor je dat probleem deels kunt ondervangen, maar dan ben je on your own. Want de rest van de wereld kiest voor elektrisch.
In 2020 zal pas de eerste demonstratie plaatsvinden. Dat moet met minimale vertraging wel mogelijk zijn.
De eerste operationele toepassing zal dan nog wel even op zich laten wachten, door vele technologische en juridische obstakels.

Daarnaast lijkt een prijs van § 1,20 per mijl alleen realistisch (in de zin van richting kostendekkend) over grote afstanden, waar je inderdaad weer in de problemen komt met de actieradius van de accu.
Een vliegende taxi die mij voor § 5 van mijn huisadres naar het centrum vliegt zie ik echt niet gebeuren. En vliegende taxi die mij voor § 25 vanaf een 'vertiport' bij mij in de buurt naar Schiphol brengt is realistischer, maar dan moet er nog heel veel gebeuren om de benodigde technologie goedkoop genoeg te krijgen. (En dan is het nog de vraag hoe ik mijn bagage naar de 'vertiport' bij mij in de buurt moet krijgen.)
Ik zou het knap vinden als Uber in 2020 nog bestaat.. het rommelt er aan alle kanten.
Hoogmoed komt voor de val.
De zijn de laatste stuiptrekkingen om de investeerders af te leiden van de werkelijke stand van zaken.
Tja, voor domme investeerders dan. Want als ik zulke plannen zie dan bedenk ik me wel 2 keer voordat ik er geld in steek.

Sowieso stikt het de laatste tijd van de 'onhaalbare' plannen: Amazon gaat bezorgen met drones, Musk gaat ons met 1200km/u door een buisje laten vliegen en Uber vliegt ons met 240km/u het laatste stukje.

Het is verleidelijk om er in mee te gaan
Vliegende taxi naar de Hyperloop, dan met een 1200 km/u door Europa... Nijmegen - Barcelona in 2,5 uur? Wow.

Helaas zit er bij mij dan zo'n stemmetje, realiteitszin noem ik die maar, die zegt 'No way! Niet in de komende 20 jaar!'.

Maar ik ben nog jong! Verheug me er al op om als bejaarde met de vliegende taxi naar de apotheek te kunnen!
Je kan toch prima elektrisch vliegen met een generator erbij? Treinen zijn ook diesel elektrisch. Diesel als generator, elektromotoren voor de rest. Sure, het is niet 100% electrisch en groen, maar je kan dan wel met hele krachtige elektromotoren aan de gang, een een eenvoudige generator erbij om de benodigde stroom en/of spanning te genereren.

Snap niet zo waarom als het elektrisch is, het ook maar meteen met batterijen moet werken.

Wat ik dan niet zo snap van de drone concepten als de Ehang184: WHY NO DUCTED BLADES?! Ik zie het echt niet zitten om op een stel draaiende props af te moeten stappen (ook al staan ze dan in idle mode te draaien) om mezelf in een cabine te hijsen. Heb nu al tig snijwonden van m'n 250 class racequad.

Vliegende taxi is een leuk idee, en een zeer goed streven (zeker als het dan niet zo zeer point-2-point is, maar eerder van vertiport-2-vertiport). Dan wordt het meer vliegend OV. Is vast ook wat makkelijker in te regelen/te reguleren dan als ze midden in een woonwijk moeten kunnen landen.
Bij transport door de lucht is massa een groot issue. Dieselaggregaten schijnen nogal wat te wegen en ik denk dat het handig is als er ook nog passagiers meekunnen. Daar komt bij dat een (diesel)aggregaat die de accu's sneller kan bijladen dan dat ze leegraken immens moet zijn.
alsof ze zomaar overal mogen opstijgen of landen. En ik zie ze nog niet heel het landschap/stad vol planten met heliports om dezelfde service als een taxi te kunnen leveren
Bedoel je dan dat uber zijn eigen "charge stations" zoals tesla die nu heeft gaat bouwen?
Gaat nog verder. Eigen tankstation plus luchthaven.
Alleen heeft toestemming krijgen om een luchthaven te beginnen nogal wat voeten in aarde... heel wat meer dan een laadstation.
VTOL's mogen vanop heliports landen en opstijgen. Een luchthaven heeft een landingsbaan, wat in stedelijke gebieden nogal moeilijk aan te leggen is :P
Er is een goede reden dat dit dan ook oa met Dubai gedaan wordt, daar willen ze gewoon alles ongeacht de prijs. Dubai heeft een enorme zakgeld over voor Uber en die krijgt denk ik haast vrijspel of alle mogelijkheden om dit te regelen dus daar zal het zeker gewoon kunnen en mogen.
Het zal daar mogen. Niet kunnen as in technisch haalbaar...

Sowieso kunnen die oliestaatjes er wat van wat betreft onhaalbare plannen. Zoals een nieuwe stad in de woestijn bouwen voor 50000 mensen, waar 10 jaar later pas 200 mensen wonen. Studenten die er gratis woonruimte krijgen. Ze hebben daar de grootste en modernste spookstad van de geschiedenis gebouwd.

Volgens mij zijn Dubai en China de meest overschatte economieŽn van deze tijd. Prachtige plannen maar in werkelijkheid zeepbellen. Die gaan in de komende 10 jaar nog eens spatten denk ik.
Helemaal mee eens, toch is het ideaal dat ze zichzelf (Dubai dan) opwerpen als proeftuin met al die proefballonetjes, Dubai schijnt ook de hyperloop al 'gekocht' te hebben en daar kan men dus wel als eerste vrij ermee aan de haal waardoor de techniek weer beter wordt voor 'ons het klootjes volk'
Dit is wel typisch iets wat in 'dubai' nu al kan.. Je ziet daar zowiezo de raarste dingen (https://www.buzzfeed.com/...erm=.esmRv02Wp#.aamkeEmVL http://www.storypick.com/dubai-is-weird/ )
Indien het aanslaat zie ik dit over een X aantal jaren in Europa ook gebeuren.

[Reactie gewijzigd door robbinwehl op 26 april 2017 08:29]

Eventueel zou Uber het volgende als doel moeten stellen: Uber wil in 2020 nog steeds bestaan.

Als het zo doorgaat als het het afgelopen jaar is gegaan, vrees ik dat Uber niet heel veel langer blijft bestaan.
Ben een beetje Uber moe eigenlijk. Lapt alle regels aan zijn laars een vervolgens beetje de schone schijn ophouden met dit soort onzinprojecten. Mag wat mij betreft wel wat minder qua Uber berichtgeving.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 26 april 2017 08:56]

Uber heeft in dit geval concurrentie van de Chinezen. Zij zijn van plan dit jaar al te beginnen in Dubai met de ehang184.
Dubai’s Road & Transportation Agency plans to launch trips with the first fully-electric autonomous aerial vehicle drone starting this July.[...]
This human-size drone, EHang 184, is made in China and has already flown in Dubai.
Uber kan zich beter bezighouden met het verbeteren van de kwaliteit van de huidigeproduct range. Innovatie is goed maar wanneer jouw kernproduct aan alle kanten rammelt kun je naar mijn mening dat eerst verbeteren en dan bezig gaan houden met vliegende taxi's

Verder wil ik het niet ontmoedigen of eigenlijk juist aanmoedigen om zoveel mogelijk te innoveren. Stilstaan is achteruitgaan.

[Reactie gewijzigd door 1337mhz op 26 april 2017 11:11]

Helemaal mee eens. Uber rammelt op dit moment aan alle kanten.
Maar misschien dat ze om die reden een andere core business proberen te vinden?