Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus Zenbook Pro UX550 met Kaby Lake en GTX 1050 Ti verschijnt bij webshop

Door , 50 reacties, submitter: bertware

Een Deense webwinkel heeft de Asus Zenbook Pro UX550 in zijn productdatabase opgenomen. De 2cm dikke 15,6"-laptop beschikt over een Core i7-7700HQ in combinatie met een GTX 1050 Ti. Eerder bleek al dat de laptop dunne schermranden krijgt.

De Deens webwinkel FComputer presenteert een variant van de Asus UX550 met 8GB ddr4 en 256GB-ssd en een variant met 16GB ram en 512GB aan ssd-opslag. De laptop beschikt daarnaast over de Core i7-7700HQ-quadcore van Intels Kaby Lake-generatie en de GeForce GTX 1050 Ti van Nvidia, die over 4GB gddr5 beschikt. Nvidia kondigde deze gpu, die voor relatief goedkope gamelaptops ingezet wordt, begin dit jaar aan.

De afmetingen van de laptop zijn 36,7x25,1 cm en de Zenbook Pro is 1,89cm dik. De UX 550 won begin dit jaar de Taiwan Excellence Award en uit de toen gepresenteerde afbeelding viel op te maken dat de 15,6"-laptop over dunne schermranden beschikt. De resolutie van het beeldscherm is 1920x1080 pixels. De verwachting was dat Asus de UX550 op de MWC-beurs in Barcelona zou aankondigen maar dat gebeurde niet. FComputer noemt nu een leverdatum van 8 juni voor de laptop.

De versie met 8GB en 256-ssd heeft bij de shop een prijs van 11.612 Deense kronen, omgerekend 1560 euro, die met 16GB en ssd van 512GB kost 14.162 Deense kronen, oftewel 1902 euro.

Reacties (50)

Wijzig sortering
De 8GB versie kost (omgerekend) ¤1560,- en de 16GB variant ¤1900,-

Ziet er uit als een heel gave laptop, maar wel érg duur. Overigens, Dat is dan wel dure 8GB ram hoor, als dat verschil 340 Euro is :D
Zit ook 256GB extra opslag in voor dat bedrag, alsnog duur overigens.
En 256GB grotere SSD
Tja, als ik een nieuwe laptop nodig zou hebben, zou ik toch eerder voor de UX501VW-FY075T gaan: Zenbook met 16GB RAM, 15.6 inch beelscherm vierhonderd euro goedkoper ...
In deze prijsklasse (¤ 1.500+) verwacht ik niks anders dan een 4K scherm. Laptops en convertibles in de prijsklasse vanaf pakweg ¤ 1.200 bieden vaak al 3K/4K schermen aan.
Ja ja ja..... kijk maar heel goed uit met die 4K schermen, zeker in 15" ers.

Vaak is de kwaliteit van zulke schermen slechter dan een gangbaar 1080p IPS laptop paneel.

Had het wel gezien na die MSI laptop van ruim 2K ¤. Direct retour gestuurd.

Google RGBW Pentile UHD 4k of een mix hiervan en je weet genoeg.. Kwaliteit was bijna net zo goed als mijn Toshiba 480CDT laptop van 15 jaar terug.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 26 april 2017 15:53]

De Dell xps 15 krijgt er een concurrent bij, ik ben benieuwd hoe deze Asus zich in de praktijk verhoudt tot de Dell.
Ik ben ook benieuwd hoe deze Asus zich verhoudt tot de Dell XPS15. Maar de XPS 15 heb ik al bijna anderhalf jaar. De Asus heeft een nieuwere generatie CPU, maar dat zal niet veel uitmaken.

Vorige topmodellen van Asus hadden wel eens problemen met warmte-afvoer en de UX500 (dacht ik) had een vreselijk slecht display panel.

Daar staat tegenover dat de XPS15 nog steeds problemen met drivers en daardoor veroorzaakte BSOD's heeft. Laatst nog een brakke display-driver die ik moest terugzetten naar een oudere versie. In mijn ervaring doet Asus dat veel netter.

[Reactie gewijzigd door enver63 op 26 april 2017 09:56]

Jammer van het glansscherm.
Ik heb een DELL XPS 15 9560 sinds release (i7700k met gtx1050) en geen last van BSODs etc... In het begin heeft Nvidia 1 keer de gtx1050 de notebook en desktop driver door elkaar gehaald, kan DELL niets aan doen. Nvidia snel opgelost en verder geen echte issues. Snelle laptop en hele lange accuduur. (ik heb de extra grote accu ivm PCIE SSD Samsung PM961 en FHD scherm). Het is mijn eerste Dell maar ben er echt blij mee. Stil tijdens office taken en je kunt er ook nog op gamen.
Als je geen last hebt van de BSOD door de nieuwste Intel driver heb je geluk, of een FullHD scherm. Voor wie het 4k scherm en BSOD's heeft: zie notebookreview
Niet, de XPS is toch een klasse beter met 32gb ram, 1tb m2 ssd en 4k.

Qua grafische kaart zit er wel iets verschil maar de zenbook zou een meer zakelijkere klant moeten aanspreken ten opzichte van Asus' ROG series.
Ah klopt inderdaad, daar heb ik overheen gelezen! Excuses. Alsnog prijzig inderdaad :P
Een dikke BMW is dat ook :+
Kun je nou op zo'n soort laptop (1050 TI en 1080p) een beetje gamen? Lijkt me ideaal als werklaptop waar ik af en toe ook gewoon even potje World of Tanks op kan doen... :9

[Reactie gewijzigd door ElayZ op 26 april 2017 09:39]

Mijn ervaring: throttling gegarandeerd. Met een midrange GPU en een CPU die voluit staat te gaan (wat bij gaming eerder regel dan uitzondering is), is het een lawaaibak die alsnog te heet wordt, de CPU én GPU gaan throttlen en je FPS kakt gigantisch in. Het is in deze range namelijk altijd zo'n lullig mini-fannetje dat het werk doet.

Het blijft behelpen, maar het kan. Ik vind het geen relaxte ervaring en je levert ook flink in op de levensduur van de laptop. Alles slijt als een gek met die constante hitte.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 april 2017 13:12]

Er is zelden een laptop die NIET gaat throttlen en richting de 100 graden gaat imho. Misschien zo'n ultra dikke desktop laptop replacement hybrids, maar daar gaat de definitie laptop de deur gelijk uit :P

Je kan nou eenmaal niet 24/7 zowel de CPU als GPU 100% belasten zonder consequenties, zoals op een beetje normale PC :P

Gelukkig zijn de meeste games dynamisch en fluctuerende loads dus over het algemeen zal het wel meevallen denk ik.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 26 april 2017 15:57]

Een beetje game op FHD op een midrange gpu is gewoon voluit 100% load hoor. En de CPU, door throttling vaak ook.
Ok, maar hoe erg is dat dan...? Ik bedoel, gaat je laptop echt zo veel eerder stuk dan wanneer je m sowieso zou vervangen (zeg max 5jr, ws korter).
Ik heb een Asus laptop gehad waarbij de connector op het moederbord waar de voedingskabel in gaat, aan de binnenkant versmolten raakte met het PCB, puur door de hitte, na 3,5 jaar gebruik. Zelfde prijsklasse, midrange spul. Twee anderen deden het langer en doen het nog steeds, maar de throttling treedt zo snel op dat je trage systemen overhoudt - op het moment dat de GPU aan het werk moet, heb je een straaljager op schoot die maar niet koel wil worden tenzij volledig idle. Alleen met overdreven goed onderhoud kun je deze laptops 'in goede staat' houden bij intensief gebruik. Alles is gewoon te krap bemeten en dat merk je.

En dan ben ik nog iemand die deze laptops eens in de 5-8 maanden openmaakt om ze stofvrij te houden... De meesten durven dat niet eens aan, of weten niet hoe het weer terug in elkaar moet - en het zou ook niet moeten hoeven. Ik heb ook een goede ervaring gehad met een Toshiba Intel C2D laptop met een ATI GPU erin (hou met te goede welke dat was...), die wordt dan wel heet, maar kachelt rustig door en het effect van throttling is bijna niet merkbaar, hij blijft presteren, alleen de lagers van de fan zijn op dus die hoor je. En die heb ik ook nooit open gemaakt! Het lijkt vanaf Intel Core (2xxx) qua throttling echt een stuk slechter te zijn geworden, en dat komt door de stock en boost clocks, het terugklokken is aggressiever en temps hebben veel meer invloed - en door die functionaliteit gaan fabrikanten ook de koeling krapper bemeten, want dat verlies merk je toch pas lang na aankoop.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 27 april 2017 14:09]

Dank voor je uitgebreide reactie! Is wel iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van een laptop die ik en-en wil kunnen gebruiken. Ik wil graag (noemt het even verantwoord) WOT kunnen doen maar hij moet ook weer niet te groot zijn om voor werk enz mee op pad te nemen... Lastige zoektocht vind ik nog!
Ja dat gaat prima, kijk anders op youtube hoe ze presteren.
Thnx, heb net even beetje gekeken op Youtube. Lijkt inderdaad vrij goed te gaan, max settings zelfs met ene FPS van 70-90. Nice! :)
Niet echt misschien de wat oudere games, GRW, deuse ex kan je al niet spelen. En nieuwere games worden alleen maar zwaarder en zwaarder.
Hij zegt ook WoT.
Ja klopt, ik speel eigenlijk alleen WoT, verder niks. Spel is al 6 jr oud, maargoed je kunt de settings aardig opkrikken. Gaat wel beetje mee met de tijd vlgns mij.

Zou wel chill zijn als dat zonder al te veel risico kan. Dat ie warm wordt is logisch denk ik...
https://www.notebookcheck...Ti-Notebook.168400.0.html

Je kunt gewoon alle recente games goed spelen.
Nee niet op ultra nee, maar minimaal op medium en op de native resolutie.

Ik heb zelf een 850m en dat fungeert ook nog steeds prima als gaming laptop
Voor ¤100 meer heb je de HP Spectre x360 15-bl020nd met 3840x2160 (Ultra-HD)
Met GeForce 940MX, niet de beste chip om op die resolutie te gamen
Denk ook niet helemaal dat de meeste mensen zulke laptops kopen om op te gamen. Het is eerder een werklaptop waar af en toe iemand beetje op kan gamen :)
Met een GeForce 940MX....
Als er M2 SSD's in zitten en het een IPS scherm is dan is dit een zeer mooi apparaat :)
FHD op een laptop van 15.6" is toch wat weinig vind ik. Dat zou in 2017 toch wel minstens WQHD of zo mogen zijn.
Heh... ik herinner me nog dat een vriend van me een FHD laptop met zo'n schermformaat kocht (jaar of 14 geleden, een van de eerste Dells die het als optie had) en dat we er met zijn allen omheen stonden hem voor gek te verklaren omdat het nou toch echt allemaal veel te klein werd. Windows is ondertussen wel iets beter geworden in scaling, maar het is nog steeds niet ideaal. Ik zou echt niet een nog hogere resolutie willen hebben op een laptop waar je werkelijk op wil kunnen werken, tenzij het meteen 4K is en je de resolutie kunt halveren wanneer dat nodig is (en nog een werkbare resolutie overhoudt).
Met die 1050Ti lijkt hij ook nog eens op zijn minst deels gericht op gamers en dan moet je er ook rekening mee houden dat een hogere resolutie weer framerate kost. Ook daar denk ik dat ik liever niet voorbij FHD zou willen gaan.
Windows wordt intussen verondersteld perfect te schalen. Of het zo is weet ik niet. Heb bij mijn opdrachtgever een 14" FHD scherm en ik vervloek het elke dag omwille van de slechte resolutie.
Windows zelf misschien wel maar het hangt af van de applicaties die je gebruikt. Voor zover ik weet zijn er nog heel veel programma's die niet of niet goed schalen.

Edit: Overigens ben ik wel benieuwd wat jij precies doet dan dat je FHD op een 14" scherm slecht vindt... Misschien te simpel gedacht, maar weet je zeker dat je windows wel op FHD ingesteld staat en je niet stiekem op een lagere resolutie zit te werken?

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 26 april 2017 09:20]

Gewoon Office werk. De laptop staat uiteraard op zijn hoogste resolutie. Maar afgestoken scherp is dat niet.
Vindt het zelf een pre dat het full-hd is en niet hoger. Kan je er langer mee gamen, anders kan je over paar jaar de games al niet meer in native resolutie draaien.
Je hebt het wel over een 1050 Ti die dit moet aansturen, dan lijkt me 1080p al zwaar genoeg.
FHD is makkelijk genoeg, 1366x768 is te weinig voor 15.6"
Waarom? Je moet al in je 15 inch scherm kruipen om pixels te kunnen tellen, en hogere resoluties vragen meer power wat geen voordeel is, zéker niet voor de waarneembare PPI op een normale kijkafstand. Ik zit hier op een 15 inch met 1080p.... dat is echt scherp zat.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 april 2017 13:14]

Als je nagaat dat mijn 32" 4K XB321HK op 75cm van mijn neus zit en de pixel density meer dan voldoende is, vind ik 1080 op 15" nog steeds meer dan acceptabel.

Tuurlijk, hoe hoger hoe beter imho. Maar dat het nou echt storend is...

Apple heeft met hun schermpjes dan toch wel de sweetspot op dit moment... 2300~2800px ofzo?

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 26 april 2017 15:59]

Helemaal mooi als het dan ook nog om een PCIe of NVMe SSD gaat; ik verwacht van wel overigens.

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 26 april 2017 10:28]

Eindelijk eens geen numpad! Dan zit het toetsenbord ten minste redelijk gecentreerd. En je hebt wel home, end, page up en page down knoppen!
Numpad is onmisbaar als je vaak met spreadsheets werkt. Form over function 8)7
Weet iemand of het mogelijk is om de RAM-modules te vervange voor grotere?

Een paar nieuwe RAM-modules is geen 300 euro.
Verwacht in voorraad 12-06-2017 aldus de Deense webshop.
Haal toch liever een MacBook pro, je kan tenminste over 2 of 3 jaar nog verder verkopen met redelijk prijs.

Probeer maar deze Asus over 3 jaar te verkopen, niemand wil hem hebben voor 250 euro, zelf niet op marktplaats