×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus brengt ZenBook Flip S uit voor 1299 euro

Door , 88 reacties

Asus brengt de ZenBook Flip S UX370 eind deze week uit. Het goedkoopste model van de dunne 2-in-1 kost 1299 euro en is voorzien van een Core i5-7200U, 8GB ddr4-geheugen en een 256GB-ssd. Asus brengt in de Benelux alleen versies met een full-hd-scherm uit.

Er komt ook een duurdere variant, met een adviesprijs van 1699 euro, die is voorzien van een Core i7-7500U, 16GB ram en een 512GB-ssd. Asus levert de 2-in-1's met Windows 10 Home, maar van het goedkoopste model is ook een variant beschikbaar met Windows 10 Pro voor een meerprijs van honderd euro.

De ZenBook Flip S UX370 is de opvolger van de UX360 en beschikt wederom over een scharnier waardoor de laptop ook als tablet gebruikt kan worden. Met een gewicht van 1,1kg en een dikte van 10,9mm is de nieuwe Flip S flink dunner en lichter dan zijn voorganger. De 2-in-1's hebben twee usb-c-aansluitingen en een 13,3"-scherm met een resolutie van 1920x1080 pixels. Asus kondigde ook een variant aan met een ultra-hd-scherm, maar die komt niet uit in de Benelux.

In de touchpad is een vingerafdrukscanner verwerkt en Asus levert ook een stylus mee. Deze Asus Pen heeft een nauwkeurigheid van 1024 drukniveaus, vergelijkbaar met de vorige generaties van Microsofts Surface Pro. Wanneer je de ZenBook Flip S als een gewone laptop inzet, zorgt de scharnierconstructie ervoor dat het toetsenbord iets omhoog wordt getild als je het scherm naar achteren kantelt. Volgens de specificaties hebben de toetsen 1mm travel en dat is meer dan de 0,8mm van de dikkere ZenBook 3.

Asus kondigde de ZenBook Flip S in mei aan tijdens de Computex-beurs in Taiwan. Tweakers publiceerde destijds een preview.

Model UX370UA-C4137T UX370UA-C4147T UX370UA-C4143R
Cpu Core i7-7500U  Core i5-7200U Core i5-7200U
Ram 16GB ddr4 8GB ddr4 8GB ddr4 
Ssd 512GB pci-e 256GB 256GB 
Scherm 13,3"-ips, glossy 13,3"-ips, glossy 13,3"-ips, glossy
Resolutie 1920x1080 pixels 1920x1080 pixels 1920x1080 pixels
OS Windows 10 Home Windows 10 Home Windows 10 Pro
Prijs € 1.599,- € 1.199,-  € 1.300,75 

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-08-2017 • 11:51

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Asus weet zich goed te onderscheiden. Vooral het geld wat ze er voor durven vragen 8)7 . Afgezien van de (te) hoge prijs lijkt het een mooi apparaat qua design en specs; alleen jammer van het glossy scherm.
Apple verkoopt toch ook Macbooks met hardware die veel minder kost? Ik hoop dat ze dan echter, net als Apple, wel een premium behuizing heeft verzorgd en het lijkt mij dat dat niet het geval als ik die scharniertjes zo zie :p. Ziet er zo klein uit, en die dingen gaan zo snel stuk.

Ik ben verre van een apple fan, al heb ik wel een iphone en ipad. Het lijkt mij toch niet dat deze laptop eruit komt als het ideale alternatief voor zij die Macbook afwerking en build quality willen, maar dan met een ander OS. En wil je concurreren in deze markt dan moet je volgens mij toch wel die specifieke eisen voldoen.

[Reactie gewijzigd door matthewk op 14 augustus 2017 16:24]

Klopt, ik heb twee Zenbooks waarvan één flip exemplaar, het scherm is heel veel fragieler dan het exemplaar zonder de "flip". Dat scheelt echt een jas, Ik ben lyrisch enthousiast over gewicht en batterijduur, maar mechanisch is dat "flip" exemplaar geen topper.
Wat dan? Gaat die kapot dan of is het slechts 'een gevoel'?
't Scherm is kapot gegaan omdat hij door zoonlief aan één kant dicht werd geklapt. Het scherm tordeerde blijkbaar iets en *krak* zei het scherm. Ik stond er bij en het ging zeker niet lomp of zo. Het scherm voelt bij de één aan als één geheel, bij de andere voel je de alu behuizing los zitten t.o.v. het scherm. Wellicht exemplarisch? Vergeleken met de andere Zenbook die ik heb is het het verschil tussen een deur van een Volvo versus een deur van een 2CV qua stevigheid. Met alle respect en excuus voor zowel de Volvo als de 2CV. O-)

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 14 augustus 2017 15:07]

Hetzelfde zo te zien als op bestaande Zenbook Flips = No worries.
Een Macbook is kwalitatief wel vele malen beter dan die dunne aluminiumplaatjes, goedkope meeverende toetsenborden en luidruchtige fans van de gemiddelde Zenbook. Overpriced Aziatische rommel. Als je dan toch zoveel geld uitgeeft, koop dan iets wat het geld waard is.
Maar Apple zorgt zelf ook voor het bestuuringssysteem. Apple kan hun OS optimalizeren voor hun eigen hardware. De vergelijking maken met een console omgeving is dan ook niet helemaal verkeerd denk ik.

Ik heb altijd Windows gebruikt maar afgelopen jaar voor mijn studie een MacBook Pro aangeschaft.
In het jaar dat ik hem nu in gebruik heb gehad heb ik met mijn Windows desktop meer problemen gehad dan ik met mijn MacBook heb gehad.

Ik stoor mij soms wel aan het feit dat het OS afgesloten is (gelockte resoluties bijvoorbeeld, om de native resolutie te draaien (2880x1800) moet je een extra app installeren). Aan de andere kant, voor de meeste mensen is 2880x1800 resolutie op een 15 inch scherm toch te klein dus ja.

Is Apple overpriced? Aan de ene kant zou ik zeggen ja, aan de andere kant nee. Kijk je alleen naar de hardware die je krijgt, dan zijn ze overpriced. Maar de veiligheid en support die je terug krijgt is wel uitstekend. MacBooks gaan daarnaast ook ontzettend langmee. De oude MacBook Pro van mijn vader (13 inch 2008 model) werkt voor de gemiddelde gebruiker nog prima.

:)
Ik snap niet waar iedereen die windows problemen vandaan haalt. Sinds W10 is het echt belachelijk stabiel en minder load. Ik heb geen bluescreens meer, de updates zijn veel beter en daarnaast is het allemaal ook logischer ingericht. Na W7 stond ik zelf op het punt om te switchen, maar ne met een macbook pro te hebben gewerkt toch naar W10 overgestapt en vind het als techie toch veel leuker om op een w10 pc te werken.
Als we apples met peren gaan vergelijken dan heb je gelijk. Maar ik doel uiteraard op windows machines.
Of je bent heel jong
Of je weet niet hoe een hele lange baard eruit ziet
Of je bent helemaal geen Jedi

:)
Ik vind die te hoge prijs erg meevallen. Het gewicht is enorm laag en dat is erg fijn als je dat ding mee mag slepen de hele dag. De batterijduur is eveneens fenomenaal, ik haal zonder al te veel problemen 10 uur zonder bijladen. Dan doe ik met name tekstverwerken, WiFi en verder niet al te veel. Maar dan nog heb je de vrijheid te kunnen gaan zitten waar je wilt, of dat nu de collegezaal is, of om ergens te notuleren ... Bijkomend voordeel is ook nog dat upgrades simpel te realiseren zijn, achterkant losschroeven en je kunt overal bij, ook bij de Bios batterij die bij veel laptops weggestopt is op een vrij plekje. Toetsenbord mist nog in de opsomming, die is beter dan gemiddeld. Ergo, je krijgt m.i. erg veel waarde voor je geld!

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 14 augustus 2017 14:45]

voor die prijs verwacht ik dat het toestel dan ook zonder bloatware komt wat niet het geval is
Ben ik de enige die het ondersteboven logo van Asus Zenbook enorm storend vindt (foto 1)? Of is dat mijn OCD die opspeelt?
Tja, als je hem vanuit laptop stand doordraait naar zo'n stand, wordt het logisch dat ie op z'n kop zit :P
Omdat een desktop typisch toch wat minder vaak gekanteld wordt dan een 2-in-1 en omdat een beetje extra volume en gewicht daar typisch ook geen probleem is?
Je zou het op kunnen lossen door het logo op een klein e-paper schermpje te zetten en dat te refreshen als de oriëntatie wijzigt, maar ik zou precies geen geld willen geven aan dergelijke features...
Gewoon het logo op een asje monteren met een gewichtje onderaan. Lijkt me veel goedkoper dan zo'n klein e-paper logo.
Aan die kant hadden ze het logo gewoon weg moeten laten. Ik vind het ook storend
De Zenbook is zo neer gezet ter demonstratie, als je hem vanuit laptop stand doorklapt naar tablet stand staat het Zenbook logo en de webcam gewoon zoals het hoort. (logo onderaan, webcam bovenaan)

[Reactie gewijzigd door Karizma op 14 augustus 2017 12:24]

snsv is ook een heel bekend merk, net zoals lapotops van dy
Snap wat je bedoelt, maar in ''laptop stand'' heb je hier geen last van. (gekanteld scherm)

Ik als OCD'er snap precies wat je bedoelt.
dan heb je toch CDO, want dat staat op alfabetische volgorde. :9
Ze zouden een logo moeten maken van elektronische inkt, dat automatisch kantelt :9
Nu je het zegt, wel vervelend ja :P
Wauw, dat zijn flinke prijzen zeg... Mijn Inspiron met vergelijkbare specs kost ruim 500,- minder!
Vergelijkbare specs als in?

Weinig laptops halen de 1.1kg namelijk, en mijn aanname is dat je Inspiron ook niet een scherm heb heeft wat geheel omgeklapt kan worden.

Tevens heb ik ook een ge-upgrade Acer laptop uit 2012 met een I7-2720QM, 250GB SSD en 8GB DDR3.
Dit zijn ook "vergelijkbare" specificaties, maar dan heb ik toch echt liever deze lichtgewicht Zenbook.

[Reactie gewijzigd door Awesomehobo op 14 augustus 2017 12:02]

Ik denk dat @aryan1171 de Dell Inspiron 13 5000 2-in-1 bedoelt. Ik heb zelf een iets andere configuratie van vorig jaar. Bevalt heel erg goed! Wel wat plussen/minnen vanuit de Dell Inspiron bekeken:
  • Vrij grote schermranden.
  • Een stuk zwaarder met 1.62kg, al vind ik dit persoonlijk nog steeds licht.
  • Wel gezichtsherkenning
  • Geen vingerafdrukscanner
  • Geen stylus / digitizer layer
  • Behuizing oogt premium, is plastic.
  • HDMI, 3x USB A, SD, audio, stroom. Asus heeft minder, maar wel 2x USB C
  • Een stuk goedkoper: vanaf 649 tot 1099 euro
Kortom, een poor-mans XPS / Zenbook. Ik ben er blij mee :)

[Reactie gewijzigd door nelisc op 14 augustus 2017 13:28]

Helaas maar voor korte tijd beschikbaar geweest in Nederland, maar voor 800~850 euro kon je een Lenovo 900S kopen.

<1KG, 12.5" 1440p IPS scherm, 256GB SSD, 8GB RAM, een 35% grotere batterij (!), en een passieve Core-M5 die maar 10~25% langzamer is dan die i5-7200U. En uiteraard een Wacom Digitizer.

Het is afwachten wat de Asus doet kwa winkelprijs, maar met een adviesprijs van ¤1299 gok ik dat deze 2-in-1 het niet echt geweldig gaat doen qua value-for-money.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 14 augustus 2017 12:27]

en een passieve Core-M5 die maar 10~25% langzamer is dan die i5-7200U
En daar gaat de vergelijking plat. De verschillen zijn ook een stuk groter http://www.technikaffe.de...vs-intel_core_m5_6y57-563
Bij IGP tests is het verschil groter ja. 8)7

Het verschil in CPU performance bij normaal gebruik is echt minimaal merkbaar. Bij een ultraportable hecht ik (en vermoedelijk de meeste mensen) meer waarde aan het geweldige 2560x1440 scherm van de Lenovo, en de 35% grotere (54Wh) accu, en het iets lichter gewicht.

Als je daadwerkelijk meer power nodig heb dan die Core-M5 moet je naar een i7 kijken of een mobiele quadcore, want dan voldoet een ultra-low voltage i5 namelijk ook niet meer.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 14 augustus 2017 12:59]

Dit zijn geen IGP tests. Al moet je dat natuurlijk ook mee tellen inderdaad :P

Verder eens hoor, als je een portable apparaat zoekt heb je waarschijnlijk genoeg aan een Core M. Als je meer prestaties nodig bent zal die i5 waarschijnlijk ook niet toereikend zijn.

Desalniettemin is het wel een behoorlijk verschil wat het simpelweg twee niet vergelijkbare apparaten maakt imho.
toch nog 162 laptops die dat gewicht halen :)
categorie: Laptops

Daarbij ook de lenovo yoga, welke ook een scherm heeft wat omgeklapt kan worden, voor 500¤, ok wel wat mindere specs... ;)

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 14 augustus 2017 12:25]

Mijn Inspiron kan wel omklappen en hoewel hij een stukje zwaarder is zit er grotendeels gewoon dezelfde hardware. Een i7-7500U, 16GB aan RAM, 240GB SSD etc. etc. Dikker en zwaarder? Zeker wel maar ik had het alleen over de hardware.
Heb je hier toevallig een linkje van? Ik ben zelf wel benieuwd naar dat model dan namelijk :)

Het enige model wat ik kan vinden, is degene die @nelisc aangaf, waarbij dan ook degene met de i7-7500u.

Echter heeft deze een 512GB SSD, en dus niet 240, en is tevens 200¤ goedkoper t.o.v. het genoemde product in dit artikel, in plaats van de door jou genoemde ¤500.

Voor <¤800 zou ik namelijk ook wel een laptop willen kopen met die specificaties :)
Ik heb zelf een 2016 versie met i7-6500U, 16GB Ram, 256GB SSD. Destijds 929 euro voor betaald. Mijn ervaring is dat Dell steeds 'sneaky' de laatste hardware erin stopt en nogal eens beschikbare modellen wijzigt. Als je geen haast hebt kan afwachten en later nog eens checken dus helpen.

Ook is er veel verschil tussen landen. Kijk dus vooral ook eens op de Duitse, UK en US site. Zo lijkt mij de Inspiron 13 7000 2-in-1 die nu in de US te koop is erg interessant i.c.m. stylus en Windows Ink. Het geeft een goed beeld van wat bij ons beschikbaar kan komen. Je weet het nooit met Dell :)
Het is de Inspiron 13 5378 2 in 1:

http://www.dell.com/en-us...aptop?view=configurations

Het ziet er naar uit dat mijn specifieke model met eerdergenoemde hardware niet meer beschikbaar is. Ook zie ik dat de prijzen aardig omhoog zijn gegaan. Ik heb die van mij voor 700,- aangeschaft.
Die weegt alleen wel het dubbele en is 15 inch...geen vergelijkbare specs dus.
Juist dat gewicht doet het hem....al is de prijs in verhouding wel extreem hoog.
Tja, de versie waar jij het over hebt is een halve kilo zwaarder en heeft zo'n beetje het dubbele volume.

Zoals met alles betaal je niet alleen voor wat erin zit, maar ook hoe het en waar het van gemaakt is. En sommige mensen betalen graag een aardig bedrag extra voor meer comfort en design.
En sommige mensen betalen graag een aardig bedrag extra voor meer comfort en design.
kijk maar naar de autowereld..
Je zet het neer als een voetnoot, maar mobiliteit, warmteafvoer, touchpad, toetsenbord en accuduur zijn bij laptops vele malen belangrijker dan het verschil tussen 7200U of 7500U. Dat Tweakers alleen maar naar CPU-snelheid of hoeveelheid RAM kijken, maakt nog niet dat dat het enige is dat telt.
Hmmm?

Misschien kwam het verkeerd over maar ik bedoelde het niet negatief, en met 'comfort en design' bedoel ik inderdaad ook mobiliteit en al die andere zaken... Ik ben zelf ook iemand die daar graag wat extra voor over heeft namelijk.
Waarom altijd een glossy scherm? |:( dat kijkt toch niet fijn?
Zal wel voor de stylus zijn, zodat je een beter/fijner oppervlak hebt om overheen te gaan. Werkt inderdaad niet fijn zodra er maar een beetje zon op schijnt :(
Wat je schrijft klopt helemaal niet: een glanzend scherm werkt net fijner dan een mat scherm als de zon er op schijnt. Een mat scherm zorgt voor een witte waas als de zon er op schijnt en wordt onleesbaar. Een glanzend scherm blijft leesbaar als het scherm helder genoeg is. Zie je smartphone...

Een glanzend scherm heeft dan wel weer meestal duidelijkere reflecties (afhankelijk van laminering/coating), waardoor een licht object meestal meer weerspiegelt dan bij een mat scherm.

Persoonlijk verkies ik een goed ontspiegeld glanzend scherm, het is gewoon scherper en de kleuren komen beter uit. Bovendien blijft het scherm altijd leesbaar, ook als de zon er op schijnt. Zoals bij elke smartphone.

Het echte probleem van dit scherm is natuurlijk zijn matige resolutie. FHD hoort niet thuis in een 13.3" laptop van >1000 euro.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 14 augustus 2017 12:46]

Een glanzend scherm blijft leesbaar als het scherm helder genoeg is. Zie je smartphone...
Maar onbewust zul je de in de hand gehouden smartphone zo houden dat je geen last hebt van de spiegelingen; continu bewegend. En een laptop staat gewoon stil voor je neus.
Waar nog bij komt dat het licht wat op mijn hoofd valt, weerspiegeld te zien is in het scherm. Een scherm heel wat groter dan dat van de telefoon.
Bij een laptop kan je gewoon de helling van het scherm bijstellen. Dat volstaat in bijna alle gevallen om elke storende spiegeling te vermijden.
volstaat in bijna alle gevallen
Mits je niet te veel beweegt. Het is niet(s) voor mij.
Zoals je zelf schreef: een laptop staat stil voor je neus. Zelf zit ik ook stil voor mn laptop?
Een glanzend scherm is helemaal niet scherper. De pixeldichtheid bepaalt hoe scherp een scherm is, daar heeft de glanzende laag niets mee te maken.
Dat is evident. Toch ziet een glanzend scherm er scherper uit, uiteindelijk is een mat scherm een scherm waar een soort waas over het oppervlak hangt...
Dat is niet waar. Een mat scherm is een normaal scherm zonder glasplaat.
Een mat scherm heeft een matte coating, dat zorgt voor een soort waas die reflecties breekt.
Zal wel voor de stylus zijn, zodat je een beter/fijner oppervlak hebt om overheen te gaan
Nou spreek ik uiteraard niet voor iedereen, maar tekenen met een grafisch tablet is een heel stuk fijner met licht grove ondergrond, net zoals papier. De Wacom tekentablets (tablets zonder scherm ;) ) die voornamelijk bij desktops worden gebruikt zijn ook "mat" en de ondergrond daarvan voelt nog het meeste aan als papier met een lichte korrel (grover dan standaard A4 papier).
Goed punt, persoonlijk heb ik daar ook geen problemen mee. Maar hoe vertaalt zich dat naar een display waarbij je onder die oppervlakte ook nog beeld ziet? Ga je dan geen krassen krijgen?
Ga je dan geen krassen krijgen?
Daar is gelukkig over nagedacht, de stift van de digitizer pen moet dermate zacht zijn dat deze slijt, en niet je scherm :+ .

Bij een tekentablet vervang je om de zoveel tijd ook de stiften zodra deze "op" raakt, en zelfs bij Samsung apparaten met een Wacom digitizer zijn er vaak één of meerdere extra stiften bij gebundeld, dus dat is wel redelijk standaard.
Dat is omdat het een touchscreen heeft, die zijn er (nog) niet in een matte afwerking.
Matte screenprotector = opgelost.
Is een scherm met resolutie 1920x1080 pixels niet een beetje verouderd? voor dagelijks gebruik is het voldoende maar voor in de toekomst? Zeker als je dit leest: Asus kondigde ook een variant aan met een ultra-hd-scherm, maar die komt niet uit in de Benelux. Waarom niet? :(
Ik weet niet of op 13.3" meer dan HD erg veel meerwaarde heeft, eerlijk gezegd.
Nee oke, maar geef dan op zijn minst het scherm 2560 x 1600. Verbruikt meer stroom maar toch wat meer future-proof.
Want jij verwacht dat je ogen in the future nog wat beter gaan worden?
Waarom komt er dan 4K en 8K. als je het zo gaat bekijken kunnen we blijven bij HD uitgezonderd VR.
Waarom komt er dan 4K en 8K.
Bij een 13" scherm? Marketing.
Eén van de USP's in mijn ogen is juist de batterijduur van (claim Asus) 14 uur. Op mijn UX305 haal ik met gemak de 10 uur met CPU arme applicaties. En op 13,3inch is meer dan full HD ook niet echt zinnig. Een model met een betere resolutie zou ik 1-2-3 geen doel voor hebben. Ik doe niks met grafische zaken en ben nog kleurenblind bovendien. 16 bits kleuren zijn genoeg voor mij O-)
Ik gebruik nu zo'n 3 jaar een 15.6" laptop met QHD scherm, maar mijn volgende wordt toch echt een "gewoon" full HD (1080p) scherm.

QHD is absoluut gaaf wanneer je QHD materiaal bekijkt. Voor normaal gebruik doet mijn oude 1080p laptop echter niet onder. Ook daar zijn teksten en plaatjes gewoon scherp.

Waarom dan toch weer terug naar HD? Omdat je met dezelfde hardware, 4x minder pixels hoeft te renderen. Daardoor heb je betere prestaties, en een langere accuduur.

*edit, QHD, UHD, WQHD; 3200x1600

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 14 augustus 2017 12:59]

QHD is weer wat anders he (1444 nml) , hij heeft het over ultra hd, dat is 4K.

Beide lever je idd in op prestaties. Ik houd het ook bij 1080p totdat ze eens grotere accu's gaan gebruiken.
Okay; die van mij schommelt er inderdaad tussenin (Dell XPS 15) met 3200x1600 pixels. Argumenten blijven echter ongewijzigd :)

[Reactie gewijzigd door GateKeaper op 14 augustus 2017 13:00]

1920x1080 is naar mijn mening prima voor zelfs een high end laptop. Het kan natuurlijk altijd beter en mooier, maar de meerwaarde is zeer minimaal. Ik denk dat 1920x1080 dus prima future-proof.
De processoren die erin zitten hebben meer aan een HD scherm. Ik had de dell xps 13 met 3k-4k scherm, maar dat ding was echt velen malen trager dan de 1080p versie. Als je een gtx 1050ti of beter hebt zul je er geen last van hebben. Maar de intel HD graphics in de intel U processoren hebben dan echt met veel toepassingen niets over.
Mijn desktop monitor is 24" en 4K. Ik heb best goede ogen, maar 1440p is toch het hoogste wat ik kan draaien zonder vermoeid te raken. Naar mijn ervaring is 4K dus pas bruikbaar bij 27" of meer.
Die redenatie snap ik niet. Je krijgt vermoeide ogen van een hogere resolutie? Bij mij is het precies andersom. Ik vind een mooi strak beeld, waar ik de pixels niet kan zien, veel rustiger kijken.
Nou, ik heb helaas nog een paar tools die niet zo best schalen en dan dus superkleine icoontjes tonen en dergelijke.
Kan je net zo goed een Microsoft Surface Pro of een Macbook halen...
Voor 1600 euro een core i7, 16gb ram en 512gb ssd. Success met een Macbook of surface pro vinden met die specs voor dat geld. Tevens is een Mac niet goed te vergelijken aangezien die geen touch screen heeft of ook maar enigszins inzetbaar is als 2 in 1
Specs valt nog over te praten.

Ik ben niet zo van de touch screen op de laptops. Ookal kunnen ze als tablet gebruikt worden.

Misschien dat anderen het wel vaker gebruiker als tablet.
Tenzij je geen Mac of Surface wilt. Dan is Asus je go-to brand.
Leuk dingetje, heb al een paar jaar Surface Pro 3 maar ben al een tijdje op zoek naar vervanging omdat ik het idee heb dat het apparaat zich langzaam begin te begeven.

Qua schermresolutie en 'echt' toetsenbord lijkt het mij een net iets fijner apparaat, alleen zo jammer dat deze dingen nou ook meteen zoveel duurder zijn dan dat de Surface Pro 3 was jaren geleden.
Ik heb zowel twee Zenbooks, een UX305 (geen flip, geen touchscreen) en een UX360 (wel flip, wel touchscreen). Wat me enorm tegenvalt bij de UX360 is dat het scherm extreem fragiel aanvoelt, iets wat de UX305 absoluut niet aan de orde is, die voelt solide aan. Ik heb dan ook spijt van die aankoop (ze waren beide even duur overigens), die tablet stand gebruik ik zelden en ik erger me aan "vingers" op het scherm blijkt achteraf. Mechanisch voelt het scherm erg fragiel en breekbaar aan en het spiegelende scherm is vergeleken met de matte UX305 ook geen feest. Ik verwacht dat dit bij deze niet anders zal zijn. De UX430 is de opvolger van die UX410 (en de eerdere UX305) en in mijn ogen een betere koop met een mechanisch veel betere uitvoering EN een 14 inch scherm met heel dunne bezels!

Regeltje ingevoegd ...

[Reactie gewijzigd door Houtenklaas op 14 augustus 2017 14:26]

Waarom zetten de fabrikanten (of maar weinig fabrikanten) daar geen nieuwere i7-7660U in?
Het grote nadeel van tablets en smartphones is dat de schermen zo snel vies worden door vingerafdruken. Ik heb de neiging die dingen dwangmatig schoon te maken meerdere keren per dag met een brillenpoetsdoekje. Ik gebruik mijn tablet meestal met een stylus om viezigheid te voorkomen. Ik heb liever een ouderwetse laptop zonder touch en een "echt" (liefst mechanisch) toetsenbord. Dat typt een stuk lekkerder.

Ik vind het al irritant als collega's tijdens het aanwijzen van iets op mijn monitor het scherm aanraken. Ik kijk ze dan met mijn vuilste blik aan die ik kan trekken die zegt "blijf met je vieze poten van mijn scherm af" Ik maak hem dan daarna meteen schoon. Elk stofdeeltje irriteert me. Het zal mijn OCD zijn.

En een laptop is nog altijd goedkoper. Ik kan voor dit bedrag al een redelijke gamelaptop kopen of voor dezelfde prijs een mooie ultrabook voor als je het ding de hele tijd moet meeslepen. Mijn tablet heb ik voor de lol eigenlijk om 's-avonds een beetje te surfen of om PDFjes te lezen. Voor gewone boeken gebruik ik dan weer mijn E-reader.

Glossy. Yikes. Dat is dus een dealbreaker. Als ik mezelf wil bewonderen pak ik wel een spiegel ;)