Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 136 reacties

Asus heeft zijn ZenBook 3 uitgebracht in de Benelux. Er zijn twee configuraties te koop, beide met een Intel-processor van de Kaby Lake-generatie en 8GB ram. In december volgt een derde model met 16GB werkgeheugen en een 1TB-pcie-ssd.

Het goedkoopste model, dat een adviesprijs van 1399 euro heeft, is uitgerust met een Core i5-7200U-processor, 8GB ram en een 256GB-pcie-ssd. Asus biedt in de Benelux ook een variant aan met een adviesprijs van 1699 euro, waar een Core i7-7500U-processor en een 512GB-pcie-ssd in zitten. Ook het duurdere model heeft 8GB ram. In december komt een derde uitvoering uit, met een 1TB pcie-ssd en 16GB werkgeheugen. Wat de adviesprijs wordt van dat model, is nog niet bekend.

De ZenBook 3, bekend onder typenummer UX390UA, is een 11,9mm dunne laptop, met een gewicht van 910 gram. Het glanzende 12,5"-scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en maakt gebruik van een ips-paneel. Net als de MacBook van Apple heeft de ZenBook 3 slechts één usb-c-poort, die ook gebruikt wordt om de laptop op te laden. Asus levert een minidock mee met een usb-c-, usb-a- en hdmi-aansluiting.

Asus Zenbook UX390UAAsus Zenbook UX390UAAsus Zenbook UX390UA

Asus Zenbook UX390UAAsus Zenbook UX390UAAsus Zenbook UX390UA

  Asus UX390UA-GS032T Asus UX390UA-GS073T
Processor Core i5-7200U  Core i7-7500U 
Geheugen 8GB lpddr3  8GB lpddr3
Opslag 256GB-pcie-ssd 512GB-pcie-ssd  
Scherm 12,5"-ips, 1920x1080 pixels 12,5"-ips, 1920x1080 pixels 
Adviesprijs € 1399,- € 1699,-
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (136)

Ik heb er even mee mogen spelen in de mediamarkt. Wat een ongelooflijk dun ding. Super dun, maar voelt zeer zeker solide aan.

Ik vraag me af wat voor een nut de i7 variant heeft, aangezien het 3mm dikke fentilatortje niet de i7 voldoende kan koelen tijdens video-editen en programma's zoals solidworks/cad.

Tevens zie ik een paar nadelen, de trackpad vond ik fijn, behalve de linker en rechter toets die geven te weinig feedback

De toetsen vallen me alles mee voor zon extreem dunne laptop. Maar zelf persoonlijk vind ik de travel te weinig voor goede tekstverwerking. Ik denk dat dat wel de doelgroep is van deze ultrabook, de reizende zakenman/vrouw.

Tevens had ik graag in deze prijsklasse een hoger resolutie scherm gezien zoals bij de macbook, tevens omdat deze vaak een hogere score hebben in het adobe rgb en srgb spectrum!

Maar manmanman wat een prachtding, dun en superlicht. Helaas niet gemaakt voor de Nederlanders met kolenschoppen als handen.

Maar alsnog is dit wel DE ultra ultrabook!

[Reactie gewijzigd door misterd11 op 4 november 2016 12:32]

Tevens had ik graag in deze prijsklasse een hoger resolutie scherm gezien zoals bij de macbook, tevens omdat deze vaak een hogere score hebben in het adobe rgb en srgb spectrum!
Het gedekte kleurenspectrum is absoluut geen gevolg van resolutie. Dat heeft niks met elkaar te maken. Een 1080p scherm of zelfs 720p kan een betere kleurendekking hebben dan een 4k scherm. Daarnaast verbruikt een hogere resolutie ook meer stroom. Persoonlijk heb ik liever 1080p en een 30% langere accuduur. Bij laptopreview van dezelfde types met alleen andere resoluties (zoals de XPS13) zie je vaak dat het wel over dergelijke verschillen gaat.

[Reactie gewijzigd door JT op 4 november 2016 13:05]

Hoger resolutie verbruikt ook meer, maar als men IGZO panelen toegaan passen dan gaat dat op in rook. Zou graag een non IGZO 1080p tegen over een 1080p IGZO benchmark willen zien.
Volgens mij is de combinatie hoge resolutie, een dag accuduur en een dunne laptop tegenwoordig best mogelijk.
Bij de spectre x360 dell xps laptops zie je vaak dst het hogere reso scherm ook een beter spectrum dekt. Vandaar dat ik vaak en in deze prijsklasse in mijn bericht stond!
Ik vraag me af wat voor een nut de i7 variant heeft, aangezien het 3mm dikke fentilatortje niet de i7 voldoende kan koelen tijdens video-editen en programma's zoals solidworks/cad.
Het is een 'i7' met een TDP van 15 watt, waarvan 10 voor de GPU, dus, zoveel koeling zal hij niet nodig hebben. Video-editen kan je er absoluut niet mee.
dat kan je met een macbook ook niet. die heeft een nog slappere CPU erin zitten.

[Reactie gewijzigd door flippy.nl op 4 november 2016 14:34]

Dat was me nog niet opgevallen! Vorige Macbook Pro's hadden altijd gewoon een MQ/HQ/MX processor. Nu is mijn 4 jaar oude Asus die ik destijds voor ¤1100 euro kocht veel krachtiger dan de nieuwste Macbook Pro van ¤1800...
... maar een Macbook pro is twee keer zo zwaar als deze dingetjes, we vergelijken hier sowieso de Macbook (NON pro) van 900 gram met deze laptop. De Macbook heeft een M class intel, die zijn hebben een tdp van 4.5 watt...

persoonlijk heb ik dat trouwens liever, batterij levensduur en gewicht zijn belangrijker voor mijn dan pure prestaties. Mijn Ivy Bridge laptop heb ik ook meestal gelocked op 800 mhz om de batterij levens duur te maximaliseren en een Macbook zou zeker 2x zo snel zijn met de turbo enzo dan mijn laptop op 800mhz.
Ooit een stukje gelezen dat een snellere maar wat efficiëntere processor sneller zijn taken kan uitvoeren en daarom meer idle tijd heeft. En uiteindelijk kwa stroomverbruik op de eindstreep geen verschil maakte
Mja, waarom klokken ze naar beneden om stroom te besparen en waarom niet naar 4ghz dan? Het zal wel iets uitmaken maar inderdaad, wat jij noemt heet 'race to idle' en het werkt binnen bepaalde grenzen wel. Geen idee waar het optimum is bij mijn cpu ik ga ervan uit dat de stroombesparingsmodus bewust op 800 MHz is gezet.
Tuurlijk kan je ermee editen. Het renderen gaat misschien niet zo rap, maar voor casual gebruik kan het natuurlijk gewoon.
In mijn ervaring loopt dat absoluut niet vlotjes; alles kan als je er maar lang genoeg op wil wachten. De vraag is of je dat wil; zeker voor dit geld.
Alle zenbooks die ik tot nu toe heb gezien waren waardeloos qua bouw. Slecht afgewerkte knoppen, die letters zijn er binnen een maand af.

Lijkt net of een amateur met een verf spuitbus zo dat toetsenbord heeft verneveld zo slecht / cheap is het.

Heb dat hele 'Zen' gebeuren altijd een beetje cheap vinden klinken, daar betaal je dan premium prijs voor.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 4 november 2016 15:46]

De zenbooks die ik in mijn handen heb gehad waren uitstekend anders. Sowieso zijn de letters doorzichtig vanwege de backlight. Dus hoe die dan zullen verdwijnen is mij een raadsel.

Ik vind eerder het uiterlijk niet mooi gestyleerd.
Ik heb ondertussen al bijna 3 jaar de UX-302LG en moet zeggen dat hij nog exact hetzelfde aanvoelt als op dag 1. Alle toetsen werken nog precies hetzelfde, hebben dezelfde travel en hebben alle letters er nog duidelijk op staan. Ik ben wel van mening dat de zenbooks na mijn model niet meer voor mij waren vanwege veranderingen in I/O en configuratie.
Volgens mij heeft de MacBook geen hogere resolutie... nouja, hij heeft het wel.. maar door scaling wordt dat anders gebruikt..

In de review heeft Tjoeke het hier over..
Standaard staat het scherm ingesteld alsof het een 1280 x 800 resolutie heeft, en de mogelijkheid is er om op 1440 x 900 te draaien. Ik zelf maak gebruik van die laatste optie.
Intel HD Graphics 515 2304x1440 ACTUAL: 1440 x 900
De Macbook Pro van 1300 euro heeft een resolutie van 2560 x 1600 pixels.

Ik vind persoonlijk 1440p echt wel de bodem voor laptops in deze prijsklasse. 1080p was 4 jaar geleden standaard voor laptops van 1000 euro.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 4 november 2016 13:40]

En een Surface Book van 1400 euro heeft een resolutie van 3000 x 2000 pixels.
De resolutie is erg afhankelijk van de grootte van het scherm. FHD in 12,5" is gewoon erg netjes.
Mwoah, als je ziet dat er al smartphones zijn met 1080p en 1440p denk ik dat een 13 inch scherm met 1440p ook wel moet lukken. Je betaalt hier extra omdat hij zo dun is, en dan zal Asus het toch op de één of andere manier concurrerend moeten houden. Desalniettemin verwacht ik bij gelijkblijvende prijs betere hardware na 4 jaar, en dat is opvallend genoeg niet het geval bij veel laptops.
Het lukt makkelijk, er zijn ook 4K schermen zo klein, maar het hoeft simpelweg niet zo omdat je dichter op je telefoon zit dan je laptop....
Nou, vind persoonlijk FHD voor die prijs toch echt wel aan de magere kant anders.

En het aantal poorten houdt ook niet over. Als dat maar geen trend gaat worden.
Ik heb zelf drie jaar geleden een laptop gekocht (budget was 1000 euro) en het was erg lastig om een ips scherm van 1080p te vinden hoor. Voor 1400+ had je het wat meer ja, maar standaard wil ik het niet noemen.

Ik vind ook 1080p of iets meer echt wel genoeg voor zo'n klein scherm. Dan heb ik het over de normale consument. Mijn laptop is 1080p en is 15.6 inch, en ik vind het persoonlijk al heel erg scherp.
Je hebt de extra scherpte, dat is de bedoeling.
Ik ben zelf niet zo bekend met de Zenbook series, maar is het mogelijk om de SSD en/of de geheugen te vervangen?
Was ook wel benieuwd, gevonden.

http://www.laptopmain.com...otos-and-upgrade-options/

Lijkt vrij makkelijk te gaan als ik dit vergelijk met mijn Asus X555. Die is van plastic en de boven- en onderkant van de case zit ook met clipjes vast.
Omdat dit aluminium is, en gelukkig niet verlijmd, kun je hem gewoon uit elkaar schroeven.

[Reactie gewijzigd door thegve op 4 november 2016 18:06]

Bij de Zenbook 3 niet want dat is allemaal gesoldeerd. Maar bij UX310 kun je zon beetje alles gedaan krijgen. Extra ram slot voor 16 gb ram. M.2 ssd maar ook nog eens een hdd slot. Kijk daar eens naar.
Heeft niks met Apple te maken. Ik heb Windows laptops waar het niet tot nauwelijks mogelijk maakt om 'ff' iets te vervangen.
dat ligt niet aan windows, dat ligt aan de fabrikant.

de reguliere goedkope budgetlaptops kan je weinig aan veranderen omdat dat geld kost.

wilt je echt onderdelen kunnen wisselen moet je gewoon een zakelijke laptop kopen.
Zie ik het verkeerd of zijn dit gewoon Apple prijzen? Een hoogwaardige laptop kopen begint een dure hobby te worden, het midden segment begint een beetje karig bezet te raken in mijn optiek. En die resolutie verbaast me ook trouwens.
Kwaliteit kost geld, inderdaad...
Of het ook echt kwaliteit is moet je dan nog maar afwachten. Volgens mij betaal je enkel voor de looks en voor de R&D van het zo dun mogelijk maken.
Mja Tr4nnel had het over 'hoogwaardige laptops' in het algemeen .. ja, die kosten meer geld - je krijgt er ook meer voor terug.

Tuurlijk betaal je bij Apple óók voor het merk. Maar vooral ook voor het hele ecosysteem, de 'beleving', het gemak én de technische invulling daarvan. Die Macbooks throttlen een stuk minder dan hun Wintel-evenknieën, dus minder performanceverlies en dus betere prestaties overall. Dat komt toch érgens vandaan.
Macbooks staan nuist bekend om gethrottle en het niet in de hand kunnen houden van hun hitte.
Hmm, ik kwam laatst juist een aantal benchmarks tegen waar het tegendeel bleek. Kan de bron echter zo gauw niet vinden.

In elk geval maken ze een stuk minder lawaai dan mn HP Probook dat doet ;)
Hp laptops zijn dan helaas ook niet denderend op dit gebied. Een hoop moederbord failures zijn juist te wijten aan de slechte hitte afvoer in de macbook series. Er is een youtube channel waarvan ik de naam kwijt ben dat opgezet is door een apple repair shop die dit allemaal naar voren brengt.

Is ook niet gek, die laptops hebben nauwelijks ventilatie.
en voor de pcie-ssd die makkelijk garant kan staan voor een derde van de prijs, en dan nog gezwegen over de uitvoering met de 1 terra-pcie-ssd...
Tja je moet een heleboel zen, rust voor kunnen opbrengen om dat bedrag uit te geven.
Bij dit soort bedragen wordt ik niet echt zen of fan van.
Jij bent geen Zendeling, begrijp ik ..
hier in ieder geval niet, maar schijnbaar is de -1 teken gever ook geen zendeling ;)
Die puntentelling kun je gewoon negeren, tenzij je voor een pannenset spaart..
Was voor de zenbook aan het sparen, maar ja schiet niet op ;)
Heb zelf geen Zenbook dus kan er niet over oordelen. Als je naar reviews zoekt via google zie ik heel veel goede (gebruikers)reviews voorbij komen. Lijkt mij dat de gebruikers het niet voor niks goed beoordelen?!
Iedereen imiteert Apple omdat Apple recordwinsten behaald en dat willen die anderen ook.
Dit ding ga ik evenmin kopen als een Macbook Retina, ik heb meer aansluitingen nodig en ik vindt het dit geld überhaupt niet waard. Voor dat geld koop ik eerder een 17" BTO én een 12 á 13" bv pricewatch: HP ProBook 430 G3 W4Q05ES of pricewatch: HP EliteBook F1Q17EA
Ja gelijk heb je, al deze merken met hun ultra dunne modellen zijn echt het nut van het apparaat aan het ontvluchten. Maar 1 aansluiting, dat is echt niet tegeloven.

Wat telt is het moet zo dun mogelijk, we moeten en zullen het dunste hebben!
Weinig aansluitingen is niet zo zeer een probleem, maar 1 aansluiting is gewoon onpractisch. Dat betekent dat je hem niet gewoon op je bureau kunt zetten aan de adapter, en nog wat apparaten aansluiten.
Of je moet met dat bijgeleverde hubje gaan werken, maar als je bij 'de concurrentie' niet daarmee hoeft te klooien vind ik dat een beetje een lapmiddel.
Stel je wilt de inhoud van je oude usb-harddisk (bv 250Gb) kopiëren/verplaatsen naar een nieuwe (bv 1TB) dan wil je ze toch tegelijk aan kunnen sluiten. Ja dat kan via een hub, maar dan limiteert de hub toch de doorvoersnelheid, zeker als dat nog een USB2-exemplaar is.

En als dat verplaatsen enige tijd duurt, dan zul je tussendoor willen kunnen opladen, maar dat gaat bij Apple nu via diezelfde USB-C aansluiting.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 7 november 2016 09:40]

Belachelijke prijzen idd voor een Zenbook en als ze nou nog mooi waren maar dat al niet eens. En dan nog glanzend ipv mat beeldscherm ook en slechts een i5 voor 1400 euro :')

Dit zijn geen Apple prijzen dit is er nog ver overheen.
Uhh Apple begint toch bij 1700 voor nieuwe Macbook Pro 13 inch?
Pro begint bij de 1400 euro bij deze versie, echter heb je dan alleen geen Oled balk maar knoppen.
Als je die oled balk erbij wilt wordt het pas 1700 euro.
Die oled wil je juist niet. Physieke toetsen en ¤300 minder. Lekker makkelijke keuze.
Ik hoef ook niet perse die Oled het balk het is wel mooi, maar heb ik het echt nodig nee.
Dan is de keuze ook snel gemaakt om een goedkoper model te nemen, als het niet nodig is geen extra geld er aan uitgeven.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 4 november 2016 13:27]

Jammer genoeg heeft die maar 2 poorten ipv 4, langzamer geheugen en langzamere processor en langzamere graphics chip. Ik vind dat Apple zich daar echt een beetje mee in z'n voet schiet.
Ik denk dat je de Amerikaanse prijzen in gedachten hebt de goedkoopste nieuwe instap macbook Pro kost 1699 en met oled strip begint het bij 1999
Ja met Oled strip ja maar ik kijk gewoon onderaan die pagina

http://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro

Helemaal onderaan staat gewoon een macbook pro 1400 euro, geen Oled strip en geen space gray kleur.
Je hebt gelijk (mijn excuses) maar die vind ik zelf heel erg mager met 128gb SSD zodra je die op 256 zet is is die 1689 een beetje jammer..
Maar ja deze is niet eens besproken tijdens het Apple event zou deze er later bij zijn gekomen?

Nogmaals goed gelezen en gekeken dit is het oude instap model deze heeft ook 2 thunderbolt 2 poorten, behoort dus niet tot de nieuwe mac die begint dus echt bij 1699

[Reactie gewijzigd door jmrlopez op 4 november 2016 18:01]

Ik vind hem niet mager ik heb zelf MacBook pro late 2015 deze is even snel volgens mij als deze.

Maar 128gb ssd meer dan prima voor mij dan, ik heb nog iets van 90 of 95gb over :)
De pro met fysieke functietoetsen begint wel bij 1700¤... Met OLED balk vanaf 2000¤

http://www.apple.com/nl/shop/buy-mac/macbook-pro
Onderaan staat er ook 1 met prijs van 1400 euro, echter kan je die niet in de nieuwe kleur krijgen.
Dit zal wellicht gewoon het vorige model zijn ofzo denk ik.
Oh ja klopt, dank :) maar dan alsnog heeft die ook maar een Core i5 (met een lager nummertje) dus dan is deze zenbook niet slechter geprijsd dan een Apple.

Ik zou van mijn leven dat geld niet neerleggen voor beide maar das een ander onderwerp :+
Een ultrabook met i7, 8gb, 256gb ssd voor 1400 eurotjes, is best normaal hoor :-) Dat is er zelfs in de jaren wat goedkoper op geworden. Dat je 300 euro meer betaald voor een andere SSD die 2x zoveel opslag bied (100 euro erbij max) en 200 euro voor de CPU upgrade, is een beetje iets té ja. Maar in deze range laptops is het niet raar.
Waar jij het over hebt, dat model gaat voor ¤1649-¤1699!

I5 model kost ¤1399
Persoonlijk vind ik de prijsstelling nog redelijk meevallen. Goedkoop is het idd niet maar deze ZenBook lijkt zich vooral te richten op mensen die vormgeving, uitstraling en gewicht belangrijk vinden, dat het kwalitatief goed aanvoelt en tegelijkertijd meer dan vlot genoeg is voor het uitvoeren van de belangrijkste taken.

Een krachtpatser is het niet maar ik denk dat een groot deel van de doelgroep ook geen echte power users zijn. Uiteindelijk zul je bijna nooit echte krachtpatsers tussen vinden in deze categorie (zo ook de MBP niet, waarmee deze wordt vergeleken).

Voor een scherm van slechts 12.5" is 1920x1080 ook helemaal niet zo slecht en biedt het voldoende comfort.

Waarschijnlijk dat er dus voldoende mensen zijn die deze 1399 of 1699 euro's voor over hebben.
Helemaal mee eens. De prijzen gaan omhoog en de prestaties naar beneden.
nee, een mackbook van dezelfde specs kost aanzienlijk meer. de instap macbook kost evenveel als het topmodel van deze serie.
Is dit ook een touchscreen? Anders zie ik ook geen reden om een glasplaat voor het scherm te zetten, reflecties zijn echt niet tof.
Zo'n glasplaat zorgt voor een meer premium look.
Een goed ontspiegeld glas is beter afleesbaar, vooral met sterk licht rechtstreeks op het scherm. Het ontgaat iedereen blijkbaar dat smartphones dezelfde techniek gebruiken, en met succes.
Nee, dit vond ik ook een erg gemis. Maar aan de andere zijde, door het lage gewicht van de laptop wil je okk niet op het scherm tikken dan valt hij waarschijnlijk om!
Wat een prachtig apparaat O-)
Echt jammer dat er zo weinig poorten zijn... hoe wil je je muis aansluiten als je hem ook op moet laden :/

[Reactie gewijzigd door milantenhave op 4 november 2016 12:18]

Dat is inderdaad waardeloos. Je kan niet eens meer even een USB stickje inpluggen als hij aan de lader hangt. Hangt hij dat niet, heb je alsnog een verloopje nodig.
Het lijkt wel alsof ze niet alleen de goede dingen maar vooral ook de slechte dingen van Apple overnemen.
Als je de allerkleinste en -lichtste laptop op de markt wil zetten zul je compromissen moeten sluiten en dat geld voor alle fabrikanten, niet alleen Apple.

Verschil is dat een fabrikant als Asus vaak wel een model verkoopt dat amper groter is, maar wel gewoon 'ouderwetse' USB poorten heeft.
De vraag is natuurlijk of de consument behoefte heeft aan een machine met dit soort compromissen.

Een lichte en compacte laptop is natuurlijk erg prettig maar je moet er vooral prettig mee kunnen werken, dus design zou ondergeschikt moeten zijn aan functionaliteit. Een laptop zou een flexibel functioneel apparaat moeten zijn, in tegenstelling tot een schilderij wat vooral mooi moet zijn om naar te kijken.

Persoonlijk vind ik dit geen goede ontwikkeling en gebruik ik mijn computer vooral om data te verwerken en te programmeren en niet als lichtgewicht kunstvoorwerp.
Ik begrijp niets van de reacties op dit artikel.

De Zenbook is bedoeld als ultiem voorbeeld van een zo licht mogelijke en zo draagbaar mogelijke laptop. Kijk naar de zijkanten; daar past geen poort meer bij zonder de laptop te fragiel te maken. Ik vind die bijgeleverde (!) dock een heel aardige oplossing. Dan heb je dus een zeer lichte laptop, en je hebt als dat echt nodig is toch nog extra aansluitingen.

Als dat niet is wat je wil hebben (zoals een flink deel van de reacties hier doet vermoeden), dan biedt Asus de UX310. Net gereviewd op Tweakers. Een beetje dikker, een beetje zwaarder, maar dan wel met flink wat extra poorten en zelfs plek voor een extra harddisk.

Voor ieder wat wils dus.
Hier kon heus wel nog een tweede USB-c poort bij, alsook een SD-kaartlezer (die weliswaar wat uitsteekt). Net als veltnet zie ik dit ook als klakkeloos overnemen.

Jammer dat men net als Apple niet gekozen heeft voor Thunderbolt 3 i.p.v. USB 3.1. De connectors zijn dezelfde, maar de functionaliteit verschilt. Daarenboven ondersteunt Kaby Lake native Thunderbolt 3, dus een extra chip heb je er niet voor nodig.

Het enige pijnpunt van de Macbook dat ze verbeterd hebben is de travel van het toetsenbord. Dat is 0,8 mm en volgens Asus is dat dubbel zo veel als de Macbook.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 4 november 2016 14:16]

Oplader los, stickje erin, bestandje kopieren, stickje eruit, oplader terug en de meneer of mevrouw van het stickje boos aankijken en er op wijzen dat het 2016 is.
En uiteraard een bluetooth muisje gebruiken.
En toen was je accu defect...
Lijkt mij de bedoeling met een dock, maar dat is natuurlijk weer zwaar onhandig
Ja dat lijkt mij inderdaad ook onhandig. Ik heb liever dat ze hem wat dikker maken en dat hij wel gewoon 3 usb 3.0 poorten heeft
Juist, en zou de accu capaciteit dan ook groter kunnen worden? Lijkt me wel toch.
Win/win in principe, je hebt alleen niet zo'n dunne laptop als dat je zou hebben met alleen usb-c poorten.
Ik heb er zelf gisteren naar gekeken. De meegeleverde usb-c hub is erg compact en bevat een usb-a, usb-c en hdmi poort.
Op de site staat een soort van HUB, niet bekend of je deze er bij krijgt. (zalwelniet)
Goeie manier om extra geld te maken om hem erbij naast te verkopen, ook apple's tactiek
Volgens enkele site's krijg je deze er "gratis" bij. Maar neem maar aan dat die gewoon bij de prijs voor de hub inbegrepen is in de totaal prijs, ze geven nooit iets gratis weg.
Bluetooth zit er wel op he...
Ja dat klopt wel, en muis was ook alleen een voorbeeld. Bijvoorbeeld een usb stick, bestanden versturen via bluetooth duurt ook eeuwig dus bluetooth is niet de oplossing ;)
trackpad niet goed ?