Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Asus onthult gebogen 35"-gamemonitor met hdr

Asus heeft de ROG Swift PG35VQ geÔntroduceerd, een 35"-monitor die op gamers is gericht. Het beeldscherm heeft een 200Hz-paneel met een resolutie van 3440x1440 pixels. De gebogen monitor heeft een lcd met een laag quantumdots en ondersteunt hdr.

De monitor heeft een resolutie van 3440x1440 pixels met een aspect ratio van 21:9 en ondersteunt Nvidia G-sync om tearing en stotteren van het beeld te voorkomen. Het scherm haalt een helderheid van maximaal 1000cd/m² en het kleurbereik van de monitor komt overeen met dci-p3-kleurruimte, mede door de laag quantumdots. De monitor ondersteunt de hdr10-standaard voor hdr, als video's of games worden weergegeven die hdr-weergave ondersteunen.

Het is nog onduidelijk hoeveel de monitor gaat kosten en wanneer deze precies wordt uitgebracht. Asus heeft niet bekendgemaakt wat de responstijd van het paneel is en of het om een tn-, ips-, of va-paneel gaat. Waarschijnlijk gaat het om een tn- of va-paneel, gelet op de maximale verversingssnelheid van 200Hz.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

30-05-2017 • 16:21

83 Linkedin Google+

Reacties (83)

Wijzig sortering
Om deze resolutie (3440*1440) op 200 hertz aan te drijven met 8-bit per kleur, heb je 23,77 Gb/s aan bandbreedte nodig. Dit past precies in DisplayPort 1.3 en 1.4 (25,92 Gb/s), maar aan DisplayPort 1.2 (17.28 Gb/s) of HDMI 2.0 (14.4 Gb/s) ga je niet genoeg hebben.

Ga er dus vanuit dat je een Nvidia Pascal (GTX 10-serie) of AMD Polaris (RX 400- en 500-serie) GPU nodig hebt om dit beeldscherm op de volledige resolutie met 200Hz te kunnen draaien.
Of 2 van die kaarten uiteraard.
Heb jij dat niet dan? 8)7

Ik wacht (bijna gefrustreerd) nog steeds op Vega. Leuk zo'n freesync scherm maar mijn r9 290 is niet meer zo gelukkig met de huidige games.

[Reactie gewijzigd door ReneJong88 op 30 mei 2017 19:28]

Helaas zit nog met de originele Titan in sli.
Wacht nog wel even af voor ik weer upgrade.
Hoezo 8-bit? We waren toch al gekomen op 10-bit schermen?
zo dacht ik ook al, HDR10 geeft al direct aan dat er 10-bit kleuren ondersteund worden...
Bits per channel.....
Je hebt maar een beperkte bandbreedte, als je 10-bit had gewild, had je geen 200hz kunnen implementeren. Je moet ergens compromissen sluiten, en 8-bit is niet zo erg ;)
Is ook enkel van belang in het geval van beeldbewerking toch? Of zeg ik nu iets doms? :X
Denk dat je wel gelijk hebt. Natuurlijk geldt meestal hoger= beter, maar voor gaming is 8-bit genoeg ;) je hebt zelfs 6-bit panelen, en ook die zijn nog 'okay'.
Super bedankt voor deze extra info, ik kwam naar de comments om de vraag te stellen of DP 1.4 nodig is. En of dit betekend dat het een 10 serie nodig is. this is why tweakers.. <3
Een RX gaat dit echt niet trekken hoor. Mijn rx480 heeft al moeite om 100fps op 2560x1080 op 8bit soepel te draaien in games.

Een 1080(ti) heb je wel nodig als je hier sjiek mee wil gamen. Of een Vega

Morgen dit bericht even herzien
Zelfs met een 1080 Ti kom je er niet hoor, tenzij je het detail sterk naar beneden wil schroeven.
Met mijn overclockte Ti haal ik bij de meeste recente games een framerate van tussen de 60 en 100 fps in max detail op 3440x1440.

Doet me afvragen hoe een Xbox Scorpio 4K wil gamen, die GPU is pakweg half zo krachtig als een Ti.
Tactisch settings uitzetten, veel grafische settings zijn veeleistend maar zie je eigenlijk enkel als je stilstaat in de games. Of hebben weinig toevoeging. Toch kunnen ze je FPS soms halveren (meestal niet zo straf maar wel een grote chunk).

Xbox games zijn heel erg geoptimaliseerd op die methode zien er vaak ook minder flits uit als PC games op ultra ;-).
Eens.

Daarbij kunnen consoles gewoon efficiŽnter met de hardware omgaan. Gezien de devs de games niet met 1000 verschillende hardware configuraties compatible hoeven te maken.

O-)
De 200hz is wat meer voor competitive games die niet zoveel vragen van je systeem lijkt me.
Ik heb een 1080ti met een Samsung 4k monitor, maar in games zoals Forza Horizon 3 op 4k of elke andere game eigenlijk ga je de 200fps niet halen. Forza Horizon op 4k Ultra settings speelt rond de 95fps.

Maar de monitor heeft wel GSync dus in feite hoef je de 200hz niet te halen.
Waar haal jij dat vandaan? Zijn wel iets meer pixels hoor.
Maar inderdaad, het is ook geen 4k.

Dit is een 21:9 scherm toch?
Sorry :z iets te snel gelezen. Ik skimde snel door het artikel heen en was in de veronderstelling dat ik 4k had gelezen :Y)
Toch zal je dan met de meeste games (op medium graphics) aan een 1060 of lager denk ik niet genoeg hebben.
Ziet er uit als een fijne monitor. Ik als meer casual gamer zou wel een vergelijkbaar scherm willen hebben. Gebogen schermen is wat mij betreft een goede trend!

Alleen jammer dat vrijwel alle "gaming" artikelen een bepaalde look&feel hebben en niet voor strak kunnen gaan. Is natuurlijk een smaak kwestie, maar een product als dit heb ik natuurlijk wel in mijn woonkamer staan (bureau staat in woonkamer).
Helemaal mee eens. Het is leuk om naar te kijken op een jaarbeurs maar het begint echt te gek te worden. Kom dan in iedergeval met een alternatief. Als mensen langs dat ding lopen ben je voor altijd die gamer.
zegt meer over die mensen die voorbij lopen vind je niet? :9

[Reactie gewijzigd door dakka op 30 mei 2017 16:46]

Niet echt, ik vind die domme felrode kleuren en 'lompe' look echt achterlijk staan in een woonkamer, ondanks dat ik game. Ik vind het totaal niet passen in een huiskamer setting of uberhaubt in een setting van welke 25+er dan ook, en ik ben er van overtuigt dat de meerderheid er zo over denkt.
Helemaal mee eens, het is een oerdomme beslissing. Juist 25+ (vaak hoger opgeleide mannen met iets te besteden) zijn DE doelgroep die best wat cash wil stukslaan op high-end hardware.

Niemand hoeft zich er voor te schamen om te gamen op die leeftijd, maar door dit soort wanstaltige ontwerpen ga je er juist wel voor schamen. Zielloos, kinderachtig, kermis prul. Duizenden euros aan hardware, en het ziet er uit alsof je naar de intertoys bent geweest.
Helemaal mee eens, het is een oerdomme beslissing. Juist 25+ (vaak hoger opgeleide mannen met iets te besteden) zijn DE doelgroep die best wat cash wil stukslaan op high-end hardware.
Hier ben ik het 100% mee eens.
Niemand hoeft zich er voor te schamen om te gamen op die leeftijd, maar door dit soort wanstaltige ontwerpen ga je er juist wel voor schamen. Zielloos, kinderachtig, kermis prul. Duizenden euros aan hardware, en het ziet er uit alsof je naar de intertoys bent geweest.
Hier niet echt. Dit spul ziet er ondanks zijn schreeuwerige uiterlijk alles behalve goedkoop uit imo.
Klopt, ik heb dan de voorloper gekozen op de specs maar voor mij had het design wel ingetogener kunnen zijn. Ik ben wel weg van het Asus Aura systeem, al heb ik daar vaak 1 kleur ipv ADHD regenboog effect. Het is misschien iets voor de jongeren (ben zelf 45).
Ik zie hetzelfde eigenlijk bij gaming laptops, allemaal over the top uiterlijk met toeters en bellen. Al vind ik de Razer laptop series dan weer een verademing hoe strak deze zijn.
Haha wees niet bang, ik ben 19 en ik vind dat ADHD regenboogeffect ook echt tenenkrommend. Ik heb gewoon een paar mooie kleuren uitgezocht waar ie langzaam tussen wisselt met de fade. Van mij mag het ook wel allemaal wat strakker en minder kitsch.
Hahaha ik heb dan recent een Asus moederbord die het ondersteunt. En sinds kort ook een Asus toetsenbord en muis die het ondersteunen. In combinatie met een LED strip achter mijn bureau (die aangesloten is op het moederbord) kan ik er een aardige disco show van maken. Voordeel is wel, ik had 2 lampen op mijn bureau (met Hue lampen erin) en deze heb ik nu wel weg kunnen halen, zodat ik geen direct licht meer in mn gezicht krijg.
Enige wat ik 'jammer' vind, het zou eigenlijk allemaal aan te sturen moeten zijn met een app op je telefoon, maar dat is echt maar een hele kleine gemiste kans.
Ik gebruik zelf NZXT-spul, vind ik ook wel flitsend :P Geen ervaring met asus aura om eerlijk te zijn...Is het zoveel beter als het direct op het moederbord zit? Kan me wel voorstellen dat toetsenbord en muis erbij wel fijn is om alles op elkaar af te stemmen :)
Het voordeel is dat de Asus software alles regelt. Je kan alles laten syncen. (dus moederbord, videokaart, muis, tobo, led strip alles 1 kleur of 1 stand). Nadeel is wel, bij bepaalde standen (zoals reageren op muziek), zie je dat de Asus software de CPU wat meer belast (tussen de 10 en 15%) maar dat kan misschien opgelost worden met een update. Wat ik zelf wel een handige stand vind, is CPU temp. De lichten veranderen van groen naar oranje tot rood bij de temp van de CPU

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 31 mei 2017 12:44]

Ik ben 32 maar kom maar op met dit scherm ;). Heb wel mun eigen gamehok dat dan weer wel.
Inderdaad, erg blij dat er monitors komen met deze specs.
Maar oh zo jammer dat het allemaal zo flashy moet, hopelijk gaan we meer van dit soort monitoren zien die wat strakker zijn.
Beetje typisch Asus, niet?
Krijg wat flashbacks naar die gaming tablet van hun.
Veel meer merken doen dit. Een hoekig uiterlijk met af en toe een streepje kleur zoals rood, niet alleen asus helaas.
Ik heb zelf geen ervaring met gebogen schermen, maar voor gamen is er wat mij betreft een sweet-spot kwa schermgrootte. Afhankelijk van hoe dicht ik op mijn scherm zit is voor mij 24" toch wel de grens, anders krijg ik nekpijn van het draaien van mijn hoofd om mijn HP-bar linksonderin te zien en mijn minimap rechtsbovenin. Tevens kan ik dan lastiger in 1 oogopslag alle informatie zien die in een game op mij af komt.

Nu kan ik me voorstellen dat een gebogen scherm dit probleem enigsinds oplost. Maar ik vraag me nog steeds af of een scherm van 35" niet een onwijze overkill is. Tevens vind ik het fijner als de ppi hoger is door een kleiner formaat scherm met dezelfde resolutie te hebben.

Ik kon zo snel de officiele regelgeving voor beeldschermwerk niet vinden maar de consumentenbond adviseert een kijkafstand van 2,5 meter bij een schermdiagonaal van 32". Zo lang zijn mijn armen en het usb-kabeltje van het keyboard niet.

Of heb ik het helemaal mis en is dit product niet bedoeld om op je bureau te zetten maar betreft het een Televisie vervanger?

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 30 mei 2017 17:52]

Het is jouw ervaring dat groter dan 24" niet prettig is, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat dan voor ieder ander persoon ook zal gelden of overkill is ;)
Ik heb de 34" versie hiervan in m'n woonkamer. Heb een diepe 1m bureau met PC er ook op, ziet er wel "gaming" uit maar van de voorkant is het echt een prachtig scherm. De achterkant zie je toch nooit, lijkt me, en de poot van de scherm is best subtiel als het gaat om de "gaming look" van de voorkant.

Zeker een aanrader.
Eens. Helaas zijn het wel meestal de monitors met dat soort kinderachtige designs waar de features op zitten die je graag wil zien. Qua design sprak de nieuwste Samsung 34" ultrawide mij best aan, maar daar zaten dan weer net niet de juiste features in verwerkt. Hopelijk verschuift de trend een keer naar volwassen designs.

Ik heb mijn bureau ook in de woonkamer, al zou ik die kermis achterkant van die monitor dan gelukkig niet hoeven aanschouwen, want de achterkant staat dan uit het zicht. De voet zou ik dan vervangen door een vesa mount, dan kom je al een aardig eind om het Transformers gehalte van de monitor te verwijderen.

Eerst maar een kijken of het een VA paneel betreft of TN. En, wanneer het VA is, of het probleem met de ghosting eindelijk eens verholpen is.
Ik persoonlijk zou het potsierlijke standaard direct vervangen met een cleanere stand of wallmount.
Wat een onmogelijk achtelijke voet,
laat er minstens een VESA mount op zitten.
jammer dat ze de looks zo "gamer" maken.
Ik ben een echte gamer maar deze zooi lijkt meer voor het marktsegment 10 tot 16 jaar. (kwa uiterlijk)

[Reactie gewijzigd door rolandlub op 30 mei 2017 16:27]

Ik heb dan de 34 inch versie van deze monitor en je kan wel degelijk een VESA monteren op dit scherm (die voet kan los dus). Ik had ook liever gezien dat de monitor wat eenvoudigere uitstraling had. Sowieso vind ik het jammer dat ze zoveel producten met Asus AURA voorzien, maar het lichtje in de voet per definitie rood is (of uit).
ouch die achterkant staat toch tegen de muur ds dat boeit mij niet.

erger is de Nvidea taks, graag de variant met free sync.
Nog vorig jaar worstelden vele fabrikanten om betaalbare 100Hz Ultrawides neer te zetten. Komt asus nu met een 200Hz monitor. Die design was bijna goed totdat ik die lelijk overgrote ROG logo zag. En dan nog in alle kleuren van de regenboog. Waarom? Ook al is het voor gamers, zelfs zij zullen dit idioot vinden. Maar de specificaties blijven geweldig.
Wat ik lees op hun site: ROG Swift PG35VQ has integrated RGB illumination that’s part of our Aura Sync ecosystem, dan betekent dit dat a) het kan dus uit b) je kan zelf kiezen welke kleur(en) het logo heeft, inclusief deze regenboog
de regenboog is ook hier maar om te toenen dat het in alle kleuren kan en hoe diffuus het effect is.
Vreemd dat ze nog zoveel gegevens niet bekend maken en dat er zoveel gespeculeerd moet worden. Kun je toch eigenlijk geen introductie meer noemen.
Stomme vraag wellicht maar waarom moet het waarschijnlijk een TN of VA paneel zijn gezien de verversingssnelheid? De bandbreedte is dan lager als een IPS? Ligt dat niet gewoon aan de maximale bandbreedte van hdmi 2.1/displayport 1.4 of straks hoger? En is Hdr + TN geen vreemde combinatie gezien de fletsheid van de kleuren en slechte kijkhoeken?

[Reactie gewijzigd door Rabbitto op 30 mei 2017 16:40]

Ik denk dat het er staat omdat er op dit moment geen enkel IPS paneel is die 200Hz haalt: categorie: Monitoren.
Hoe kun je uberhaupt gamen op zo'n scherm ervan uitgaande dat je redelijke kwaliteit zou willen. Dit trekt je GPU toch nooit?
Twee 1080TI's in een SLI opstelling?
Nondeju, nu is 4k natuurlijk ook absurd veel pixels maar de resultaten (fps) vallen me wat tegen. Dan heb je idd tot nu toe nog niks aan 4k + 200 hz/fps. En de meeste games? Zeg maar gerust geen enkele game in 4k haalt de 200

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 30 mei 2017 17:45]

Een monitor koop je dan ook voor de toekomst. Deze overleeft vaak meerdere computersystemen. Misschien haal je nu nog niet het maximale eruit, maar over een paar jaar wel en dan is deze monitor nog steeds state-of-the-art (of komt in de buurt) als ik de specs zo bekijk. Als de reviews nu ook nog goed zijn en backlight bleeding tot verleden hoort, dan is dit een pracht monitor.
Dat is absoluut waar. En al haal je de de maximale FPS niet, zeker met G-Sync weet je zeker dat je monitor in ieder geval niet achterblijft op je videokaart.
Een monitor koop je dan ook voor de toekomst. Deze overleeft vaak meerdere computersystemen. Misschien haal je nu nog niet het maximale eruit, maar over een paar jaar wel en dan is deze monitor nog steeds state-of-the-art (of komt in de buurt) als ik de specs zo bekijk. Als de reviews nu ook nog goed zijn en backlight bleeding tot verleden hoort, dan is dit een pracht monitor.
Ik wou het ook al posten idd. Een monitor koop je meestal niet ieder jaar, dus na een aantal jaar en een of twee nieuwe systemen later zullen de videokaarten van die tijd moeiteloos 4k op 200Hz kunnen draaien.
Tenzij je twee 1080TI's koopt obvious. Zie net dat die kaarten samen goed presteren op 4k als we het hebben over ~60fps. Laten we niet beginnen over 200fps ~ 200hz
Niet, maar als je later wel hogere framerates kan halen is het leuk. Meer dan 100hz vind ik persoonlijk echter onnodig voor "effe gamen".
Als je een GTX 1080ti hebt met een dikke i7 cpu en 16GB DDR4 geheugen kan je best wel een leuke framerate halen op 3440x1440. Of je de 200Hz haalt vraag ik me wel af.

Ik had een Dell U3415W en een GTX 1080, draaide ik gewoon met 60ish fps op high/ultra afhankelijk van de game.
200fps haal je in bijna geen enkele game op die resolutie, zelfs niet met een 1080ti. Misschien in simpele games als CS:GO, LoL of Overwatch, maar daar houdt 't ook wel bij op. Moderne games met een focus die deels op graphics ligt krijgen zelfs een 1080ti op z'n knieŽn op dat soort resoluties.

Ik snap de keuze voor 200hz dan ook niet. Zelfs 144 halen de meeste gamers niet. Doe mij maar een leuk 60hz-scherm met FreeSync.
Ik vind deze interessanter:

The big daddy of the bunch is the XG32VQ, which stretches its 31.5" panel across an 1800R curve. This has the highest resolution, at 2560x1440, and the refresh rate scales up to 144Hz
Ja, maar dat is geen 21:9 monitor. Deze ultrawides zijn toch zeker wel een klasse apart hoor.