Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve brengt vr-headset Index half juni uit

Valve brengt zijn vr-headset Index half juni uit, zo blijkt uit de productpagina die vroegijdig online kwam. De headset komt met Knuckles-controllers en vereist een pc met Nvidia GTX 970 of hoger, staat op de pagina.

De productpagina die online verscheen, is duidelijk nog niet af, getuige teksten als 'lorem ipsum dolor sit amet', een bekende tekst om als placeholder te gebruiken. De pagina in de Steam Store is inmiddels offline, maar is te zien via een archiefsite. Op de pagina staat een url naar een 'base station', en ook daarbij gaat het om een placeholder.

De vr-headset heeft in elk geval usb 3- en displayport 1.2-aansluitingen, zo is uit de tekst op te maken. Andere specs van de headset, zoals het type van het scherm en de resolutie ervan, zijn nog niet bekend. Valve gaat de headset op 1 mei presenteren, zegt het bedrijf tegen The Verge. Dan beginnen de preorders, terwijl de Index half juni in de verkoop gaat. Valve was net begonnen met het teasen van de Index. Geruchten spraken van een blikveld van 135 graden.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

02-04-2019 • 06:37

60 Linkedin Google+

Submitter: ZiyedM

Reacties (60)

Wijzig sortering
Zoveel geruchten. Er zou zelfs sprake zijn van een dubbele lens per oog. Twee fresnel lensen achter elkaar per oog achter een gebogen scherm. Dat zou tegelijk het logo van Valve Index verklaren.

Op reddit https://www.reddit.com/r/ValveIndex en op een Duitse site (Mixed.de) wordt een en ander met goede educated guesses onderbouwd: https://mixed.de/valve-in...nsen-und-hohe-aufloesung/

Take my money already! :)

[Reactie gewijzigd door XuPrX op 2 april 2019 06:47]

Dit is de eerste keer dat ik ooit dacht: Shut up and take my money!

Als eigenaar van Oculus DK1, DK2 en HTC Vive wacht ik al een tijdje op een waardige vervanger. Helaas vond ik het allemaal wat tegenvallen met de Vive Pro en Rift S. Enige interessante leek mij HP Reverb of Samsung Odyssey plus, qua resolutie, maar de tracking van WMR is suboptimaal.

Valve is al heel lang bezig met VR en verschillende technieken bij Oculus komen van Valve. Ze supporten Oculus volop toen de kickstarter begon te rollen, maar die koos uiteindelijk (helaas) voor Facebook en die wil liever VR naar zoveel mogelijk mensen brengen ipv naar nieuw niveau tillen. Er zijn meer redenen waarom ik verkoop aan Facebook jammer vind.. Sterker nog, Valve is uiteindelijk de Vive gaan doorontwikkelen zodra dat bekend werd.

Ben erg blij nu, in mijn ogen, de grondlegger van de huidige generatie VR een serieuze 2.0 lijkt uit te brengen. Hoge hoop. Ook vanwege de Knuckles en 3 onaangekondigde VR titles.. HL3 VR?? A man can dream.
Absoluut! Ik ben ook vooral onder de indruk van de Knuckles controllers. Ik dacht eerst dat het een andere vorm factor was van de orginele controllers, maar je vingers worden getracked, je kan er in knijpen, en ze zitten vast aan je handen, waardoor je effectief je eigen handen in VR hebt a la Motion Leap, maar dan met de tactiele feedback van de controller.
Maar de visie van facebook gaat over langere termijn, want JUIST om zoveel mogelijk mensen naar VR te brengen kun je VR naar een nieuw niveau tillen (voor consumenten). Vergeet niet dat VR voor bedrijven al hier en daar een stuk verder is, maar dan betaal je ook 10K+ voor een headset.
En het is helemaal niet jammer dat Oculus aan Facebook verkocht werd, anders was de DK2 dus de consumentenversie geworden, maar door het extra geld van facebook konden ze verder.
Zelf denk ik niet dat de Index een serieuze 2.0 is, maar eerder een 1.5 (zoals iemand hierboven ook al aangaf), MAAR dat is helemaal geen probleem IMHO, zolang de prijs daar ook naar is. Maar ik verwacht dat de complete set toch meer dan $699 gaat zijn (en hier dus nog helaas een stukje duurder).
Volgens mij is de standalone Oculus Quest juist perfect om zoveel mogelijk mensen naar VR te brengen. De bedrade Rift S daarentegen had best een stap verder gemogen. Hij heeft dezelfde hardware eisen als de Rift 3 jaar geleden. Dat hebben ze bewust gedaan om meer mensen aan te spreken.

Zoals ik al zei is het prima dat ze ervoor kiezen om mainstream te gaan voor grotere doelgroep, maar wel jammer omdat zij juist de middelen en mensen hebben om VR een stap verder te brengen. Hopelijk gaan ze meteen aan de slag om volgend jaar een 2.0 te brengen.

We kennen de specs van de Index nog niet, maar ik gok dat het qua resolutie geen 2k per oog gaat zijn. Dat is de enige reden waarom ik het geen 2.0 zou noemen, maar 1.8 wellicht. De controllers en gespeculeerde 135 graden FOV zijn namelijk wel echt een verbetering en maakt het voor mij een hele makkelijke keuze. Geruchten gaan ook dat je de Index kunt uitbreiden met een wireless module..

De kosten om naar 2k per oog te gaan zijn blijkbaar niet zo bijzonder hoog gezien HP Reverb, maar maken wel een groot verschil.

Edit: 4k > 2k

[Reactie gewijzigd door Shaflic op 2 april 2019 19:38]

Zelf ben ik van mening dat de Rift S niet had gehoeven, en dat ze de Quest gewoon een extra aansluiting (virtuallink) hadden moeten geven zodat deze zowel voor standalone als PCVR gebruikt had kunnen worden. Dat zou de versplintering binnen Oculus kleiner maken (en dus ook minder kosten doordat er niet een extra headset ondersteund moet worden, alhoewel dat nu dus gewoon door lenovo gebeurd).
Ze hebben wel de middelen en mensen om VR een stap verder te brengen, maar wat heeft het voor zin als dat maar beschikbaar zou kunnen zijn voor een hele kleine groep enthousiastelingen die het geld hebben om die duurdere headsets te kopen, maar ook dus dus vele duurdere hardware kunnen betalen om die aan te sturen. Daar zit het punt. Oculus zal makkelijk een zeer geavanceerde HMD kunnen releasen, maar die zou dan mogelijk 1000-2000 euro minimaal gaan kosten, en DAT gaat dan eigenlijk weer in tegen de originele visie van Oculus, zorgen dat VR beschikbaar komt voor de mainstream gebruikers...
En de HP-Reverb is geen 4K per oog, maar 2K per oog (natuurlijk nog steeds een stuk hoger), maar die is dan ook wel meteen een paar honderd euro duurder (terwijl die verder identiek is aan de voorloper wat betreft tracking/controllers).

De index zal dezelfde resolutie displays hebben als de huidige Vive Pro (aangezien de 'gelekte' prototypes die ook al hadden), en die wireless module is niet zo vreemd aangezien ze gewoon gebruik zullen kunnen maken van de huidige opties.
Oeps, foutje, ik bedoelde inderdaad 2k per oog :)

Oculus Quest met virtuallink was inderdaad heel mooi geweest. De Quest heeft namelijk wel een mooier scherm (OLED) dan de Rift S maar niet de power met mobiele chip. Zo zijn ze het beide eigenlijk precies niet.

Het hoeft geen 1000-2000 te zijn. Voor 600-700 euro, had je net die stap kunnen zetten om het werkelijk een upgrade te maken en nog steeds bereikbaar voor veel mensen. De huidige Rift is ook 400 euro en heeft de huidige PCVR markt aardig verzadigd. Snap niet dat ze een bril uitbrengen voor dezelfde prijs die sommige dingen iets beter doet (inside out tracking, beetje resolutie) en sommige dingen iets slechter (LCD, lagere verversing, geen earphones). Meh. Ik snap dat Brendan Iribe Oculus heeft verlaten.

Ik verwacht dat deze Valve Index voor zo'n 600-700 wel interessant gaat zijn voor de huidige PCVR markt en wellicht gaat uitbreiden. Enige wat ik me nog afvraag is content voor de Knuckles. Anders de HP Reverb wel met 'VR2.0' resolutie. Vooral in simulations.
ik zag bij een dev kanaal op youtube dat ze de knuckles gebruiken met de vive dus hopelijk kan je ze mixen met elkaar.
Dit neigt nog steeds naar "VR 1.5". Het is een upgrade ten opzichte van de eerste consumentengeneratie (HTC Vive & Oculus Rift), maar nog niet verbijsterend beter. Nog steeds zit men met een draadje vast aan de computer, terwijl er al goed werkende third-party oplossingen bestaan. Kan je nagaan hoe goed dat zou kunnen werken als dat een door de fabrikant ondersteunde optie zou zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2019 07:01]

Ik vind de Oculus Rift CV1 en de HTC Vive niet goed genoeg om lekker VR mee te ervaren. Valve lijkt met deze nieuwe lenstechniek een manier gevonden te hebben, waardoor veel consumenten niet direct geld hoeven uit te geven aan een NVidia kaart met VirtualLink. Ironisch eigenlijk, omdat Valve wel onderdeel is van die VirtualLink groep. Misschien kwam dat te laat om onderdeel te vormen van deze zelf ontworpen HMD van Valve. Het patent van de dubbele lenzen stamt uit 2017. De samenwerking VirtualLink is in 2018 pas opgezet. Wie weet bij de volgende headset.

Valve Knuckles + Valve Index + Half Life VR = mooi instapmoment voor PC VR gamers.
Volgens mij haal je wat door elkaar. Want de lensen hebben toch heel weinig te maken met welke aansluiting je eraan wil hangen. Die kunnen misschien grotere FoV halen in dezelfde ruimte bijvoorbeeld, maar ze kunnen niet de benodigde bandbreedte veranderen. VirtualLink is gewoon een kwestie van gemak. AMD had het ook zo op hun nieuwe kaarten kunnen zetten, maar besloten het niet te doen. Uberhaupt gaat is van de 'informatie' over de Index meer wishful thinking dan geruchten imo. Heel veel patenten bijvoorbeeld wordt niks mee gedaan.

Als hij inderdaad 135 graden FoV heeft, met de verwachtte resolutie, dan is de hoek-resolutie dus identiek aan een reguliere Vive of Rift. Oh misschien heeft hij nog wat meer subpixels, en dat is wel leuk hoor, maar echt geen tweede generatie headset daarmee. Persoonlijk is FoV bij mijn Rift ook iets waar ik me niet direct aan stoor, hogere hoek-resolutie heb ik heel veel liever. En nu geloof ik direct als ik éénmaal eentje gewend ben met hogere FoV dat terug gaan er echt niet meer inzit, maar vooralsnog is FoV niet iets waar ik last van heb. Geen pixels tellen heb ik een stuk liever.

Qua instapmoment vermoed ik dat het ook een zware tegenvaller gaat worden. De Rift, of een WMR headset, is dan denk ik toch een stuk aantrekkelijker. Uiteraard ook gebaseerd op schattingen, maar ik ga er niet vanuit dat headset + controllers + 2 basis stations voor minder dan €700 zal gaan.
Stoor jij je echt niet aan de Fov? Ik wel enorm namelijk. Ik vind het echt alsof je door 2 kijkgaten kijkt en het ontneemt enorm de ervaring (goed ligt misschien een beetje aan wat je ermee doet :*) )
Ik vind zelf het screendoor effect veel storender(heb naast de Vive ook nog een Lenovo Explorer, dat scheelt nogal wat...) . Nou speel ik er veel race sims mee en in een helm heb je ook een beperkte FOV, dus is het daar ook minder storend of zelfs realistisch. Maar ook bij andere spellen vind ik het niet heel erg.

En dat van iemand die in de bioscoop afgeleid kan worden door een beweging van iemand die een paar stoelen verderop zit terwijl je naar het scherm kijkt...

Ik zie zelf in elk geval de komende tijd de extra pixels liever gebruikt worden voor een hogere dpi, dan meer pixels in de breedte.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 2 april 2019 09:15]

Heb er zelf weinig last van. Als je eventjes bezig bent merk je het niet meer.
Ik ook niet idd. Gebrek aan vergelijking met beter helpt denk ik ook mee.
My mistake. Lenzen hebben inderdaad niets met de aansluiting te maken. I stand corrected.
Waar komt dat half live vr gerucht vandaan? ik lees het overal, maar hoor nooit over een bron.
https://uploadvr.com/valve-135-vr-headset-half-life/ van 10 november 2018
en
https://uploadvr.com/5-re...f-life-is-perfect-for-vr/

Google maar op Half Life VR en je komt steeds uit op deze bron.
Er zijn wel andere sites, maar die verwijzen naar UploadVR.
Dat is gewoon iets wat mensen verzonnen hebben omdat ze heel graag Episode 3 of HL3 willen hebben. Dus als Valve dan met een VR spel moet komen, dan moet het haast wel HL3 zijn.

Ikzelf hoop het niet. Iig, dan ga ik het zeker niet spelen. Brrr, headcrabs in VR. Je zou me nu al moeten zien spelen zonder VR. Camera gaat alle kanten op als ik die krengen hoor en al helemaal als ze in mijn gezicht springen. Needless to say, I am not fond of jumpscares. :+

Om op het onderwerp terug te komen. Ik zou best graag nog aan VR willen beginnen. Denk alleen dat ik over een paar maanden maar eens begin met de PSVR omdat dit prima betaalbaar is. Wellicht na een goede upgrade van mijn pc welke voor non VR gaming gewoon goed voldoet maar eens kijken wat er op dat moment op de markt is.
Nee, ik denk niet dat Half-Life VR een Half-Life 3 (of Episode 3) gaat zijn. Daar is ook geen enkele aanwijzing voor.

Het komt overigens niet uit de lucht vallen, er zijn verschillende verwijzingen geweest naar een Half-Life VR game in (gelekte) codes van Valve. Dus het is aannemelijk dat Valve er in ieder geval ooit mee bezig is geweest. Of ie ook daadwerkelijk nu aangekondigd wordt is een ander verhaal..
Maar die third-party oplossingen kosten wel honderden euro's, dus de kosten om dit in te bouwen zouden betekenen dat de headset ineens een heeel stuk duurder zou zijn. En zelf heb ik liever betere displays/lenzen dan dat de headset compleet wireless is.
Zolang de GPU's, om hogere resolutieschermen fatsoenlijk aan te sturen, nog steeds veel te duur zijn, zal het in kleine stapjes vooruit gaan voor de consument. Voor fanatiekelingen kan het natuurlijk nooit snel genoeg gaan, maar dat zijn vaak ook mensen die bakken met geld er voor over hebben, dus rustig een dual 2080ti kopen en dan een headset van 1000+ ook geen probleem vinden.
Terwijl voor de normale consumentenmarkt, 400-500 euro (inclusief BTW) echt de max is wat een headset mag gaan kosten. en met zo'n target moet je dus consessies doen.
Odyssey+ heeft mijn money al genomen. Zoals jij het hier boven omschrijft klinkt het als een 600+ euro headset meteen LCD scherm... Nee dankje, ik had de Odyssey+ voor bijna de helft van de prijs, bij VR speelt prijs/kwaliteit namelijk ook een rol.
Ben benieuwd waar jij de Odyssey+ vandaan hebt gehaald voor bijna 300 euro, want dat is sowieso zeker een zeer interessante prijs voor die headset.
De aanbieding is helaas verlopen maar had deze geimporteerd via https://www.bhphotovideo.com/. Had via creditcard betaald dus hoefde mij ook niet druk te maken als die bijvoorbeeld DOA was aangekomen. Gebruik deze headset nu al een tijdje en heb al veel headset getest maar dit is bij uitstek de beste ervaring voor mij, zeker gezien de prijs, maar ook qua performance.
Als ik een VR bril ga kopen lijkt me deze bril (als de prijs nier erg hoog is en de spects goed zijn) een mooie keuze te zijn, ben benieuwd wat de spects zijn, hun Steam Controllers zijn ook een van de beste controllers die je kan kopen voor de PC.
Opvallend, op de product pagina staat dat een PC, basestations en controllers nodig zijn.

Dit suggereert dus sterk dat a) het systeem nog steeds met lighthouse tracking werkt (er werd over inside-out tracking gespeculeerd) en b) de knuckles dus niet inbegrepen zijn bij de Index.

Hopelijk komen de knuckles wel beschikbaar rond dezelfde tijd, ik (en volgens mij vele anderen) zitten met smart te wachten om gerepareerde Vive controllers te kunnen gaan vervangen door de knuckles in plaats van de belachelijke prijzen voor een nieuwe controller van HTC te moeten betalen.
In het artikel op The Verge staat het volgende:

When asked about the product page, Valve confirmed its accuracy and added some clarity around the “Knuckles” controllers, which are now called the Valve Index Controllers and will ship with the device in June.

Ik denk dat dat jouw vraag beantwoordt ;).
De bril heeft vermoedelijk inside-out tracking om de hoeveelheid kabels te verminderen
Dit gaat niet echt om de kabels, maar om het feit dat je de twee base stations niet meer nodig hebt. Wat de setup vele malen eenvoudiger en flexibeler maakt. Dan was Microsoft toch wel vooruitstrevend met hun Mixed Reality headsets. Zo'n beetje alle VR leveranciers lijken over te gaan op inside out tracking.
Dit gaat niet echt om de kabels, maar om het feit dat je de twee base stations niet meer nodig hebt. Wat de setup vele malen eenvoudiger en flexibeler maakt. Dan was Microsoft toch wel vooruitstrevend
Tracking met 2 camera's is functioneel maar geen magic bullet, daarom heeft de Valve Index nog steeds tientallen IR sensoren om de bestaande lighthouses te kunnen gebruiken, net zoals de HTC Vive.

Het zou me niets verbazen dat de twee camera's helemaal niet voor (room-scale) tracking geschikt zijn en je de optie krijg om hiervoor (los) lighthouses te bestellen.

[Edit] Blijkbaar stonden de "Valve Index Base Station" (lighthouses) en de "Valve Index Controllers" (Knuckles) ook kort op de Steam store.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 2 april 2019 08:09]

Interessant, dan zijn de camera's waarschijnlijk helemaal niet voor inside-out tracking. Waarom zou je immers beide tegelijk gebruiken. Misschien gebruiken ze de camera's voor een AR experience ipv tracking.

Inside-out tracking werkt overigens perfect voor Roomscale. Ik heb de Samsung Odyssey veel gebruikt en de HMD tracking doet niet onder voor de Vive. De controllers is een ander verhaal...

[Reactie gewijzigd door hiostu op 2 april 2019 11:08]

Dit gaat niet echt om de kabels,
Ook weer wel. Vergelijk Oculus Rift (sensors zijn IR webcams aangesloten via USB) en HTC Vive (sensors zitten op de bril en gebruiken lighthouses voor oriëntatie, die gewoon op het stopcontact kunnen worden aangesloten).

Ik kan verklappen dat een HTC Vive roomscale inrichten wat makkelijker is dan een Oculus Rift, omdat je met de Vive geen lange USB kabels hoeft te trekken. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2019 07:13]

Het gaat hier toch om een nieuwe Vive headset. De vive had nooit die IR camera's. Deze had een HDMI en een USB kabel naar de headset lopen vanaf de breakout box, nu heb je nog steeds een HDMI en een USB kabel lopen. Netto resultaat 0 kabels minder (even de optionele sync kabel tussen de basestations buiten beschouwing gelaten).
Het gaat hier toch om een nieuwe Vive headset.
Nee. Het gaat om een headset van Valve en de discussie gaat over de opmerking "De bril heeft vermoedelijk inside-out tracking om de hoeveelheid kabels te verminderen" in de tekst van dit bericht. Die opmerking zet inside-out tracking tegenover outside-in tracking, sluit niet uit dat er andere headsets zijn die inside-out tracking ondersteunen, en geeft aan wat een voordeel is van inside-out tracking.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2019 08:49]

Het gaat hier wel om een nieuwe headset van Valve, die eerder de Vive uitbrachten. Dat Oculus achteraf zo'n belabberde implementatie heeft gedaan om er nog even snel roomscale in te krijgen, doet niets af aan mijn opmerking. Inside-out tracking zorgt niet voor minder kabels dan outside-in tracking. De enige uitzondering daarin is de Oculus door hun slechte implementatie met USB camera's, omdat ze in het begin alleen een zittende ervaring voor ogen hadden.
Het gaat hier wel om een nieuwe headset van Valve, die eerder de Vive uitbrachten.
Volgens mij werd de Vive uitgebracht door HTC, en deed Valve alleen sterke promotie en zorgde ze voor goede integratie met Steam. Je haalt wat zaken door elkaar.
Dat Oculus achteraf zo'n belabberde implementatie heeft gedaan om er nog even snel roomscale in te krijgen, doet niets af aan mijn opmerking. Inside-out tracking zorgt niet voor minder kabels dan outside-in tracking. De enige uitzondering daarin is de Oculus door hun slechte implementatie met USB camera's, omdat ze in het begin alleen een zittende ervaring voor ogen hadden.
Dus eigenlijk doet Oculus niets af aan je opmerking, behalve dat de Oculus wat afdoet aan je opmerking. Juist.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 april 2019 09:39]

Jij haalt zaken door elkaar. Valve heeft de Vive gemaakt samen met HTC. Veel van de technology achter de Vive is onderzoek geweest door Valve. Alle tech achter de base stations, de tracking en de controllers is het werk van Valve. Valve heeft vervolgens een hardware producent gezocht als partner en dat werd HTC, samen hebben ze het uiteindelijke product ontwikkeld.

https://www.theverge.com/...htc-vive-valve-vr-headset
https://www.youtube.com/watch?v=X3vE6rAibJU

Samengevat:
Vive (outside-in tracking): HDMI en USB kabel
Index (inside-out tracking): HDMI en USB kabel

Zelde aantal kabels, dus geen winst. Als het echt om de kabels ging, dan hadden ze wel USB-C gebruikt met video en data over 1 kabel.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 2 april 2019 09:47]

Misschien begrijp ik je bericht niet goed, maar wat bedoel je met "geen winst"? Inside-out tracking gebruikt geen base stations, dus dat is al twee (stroom)kabels winst ten opzichte van outside-in.
Klopt, een ander nadeel van de Oculus methode is dat deze maar 1 headset tegelijk aankan.

Ik heb opstellingen gezien van 3 en 4 Vive headsets met maar 2 of 3 lighthouses, die allemaal onafhankelijk konden werken. Werkte prachtig. De Oculus camera's raken enorm in de war als ze een tweede headset zien dus je moet elke VR gebruiker afschermen met muurtjes ofzo.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 april 2019 11:18]

Ik denk niet dat deze inside-out tracking heeft. Vooral omdat de knuckles ontwikkeld zijn obv Lighthouse, en het zou raar zijn om voor de knuckles de lighthouse te gebruiken maar voor de headset niet. Het gaat hier waarschijnlijk vooral om passthrough video en mogelijk handtracking (vergelijkbaar met leapmotion).
Het feit dat de pagina aangeeft dat usb 3.0 noodzakelijk is voor camera pass through doet me er vrij zeker van zijn dat dit het doel van de camera's is. En dus geen inside out tracking. Dat lijkt me ook sterk onwaarschijnlijk daar Valve hun eigen lighthouses ook zal willen verkopen.
Nouja, het is niet dat valve die eigen lighthouses WIL verkopen, maar de knuckles zijn gebaseerd op de lighthouse techniek, en voor hun werkt lighthouse op dit moment nog perfect, dus als de lighthouses er toch zijn, waarom moeite doen met inside-out tracking obv camera's (in feite is lighthouse natuurlijk ook inside-out, maar heeft nog een actieve externe bron nodig). Zolang de controllers zelf nog geen echte inside-out tracking kunnen (of degelijke getracked kunnen worden door de headset vanuit alle posities), is lighthouse nog 1 van de betere methodes. (Oculus constellation werkt ook goed, maar vergt helaas toch behoorlijk wat resources (als in usb en lange kabels) van de computer).
Wel vreemd dat in het artikel "vereist een pc met Nvidia GTX 1070 of hoger" staat terwijl er in de gegeven bron naar de archive site staat dat een 1070 de recommended is. Daarintegen is een nvidia 970 of AMD 480 de minimale vereiste.

Edit: Inmiddels aangepast in het artikel

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 3 april 2019 05:11]

Om je eerlijk te zeggen, denk ik niet dat een 970 nog echt voldoende is om redelijk optimaal te kunnen genieten van deze headset, je zult dan toch echt alles op minimaal moeten zetten. Dan kun je dus beter maar een 1660(ti) kopen..
Akkoord maar daar gaat het niet over.
Dus je hebt nog steeds die Lighthouse kastjes nodig? Pass.

Wat een ongelofelijk tegenvallend product is VR tot nu toe toch. Barrier to entry is belachelijk hoog.
Odyssey+ is meerdere malen 300 dollar geweest en is de beste ervaring wat ik tot nu toe heb gehad met VR voor een zeer scherpe prijs. Entry barrier is nog nooit zo laag geweest.
Volgens mij is dat juist de plus van het hele pakket. Het wordt pas echt interessant als de Vive/index meerdere base stations kan herkennen. Stel je bijvoorbeeld een lasergame hal voor maar dan met volledige lighthouse dekking. Als ze zoveel mogelijk intelligentie qua tracking uit de headset kan houden en verder bouwen op het Steam link programma, zou je hele toffe dingen kunnen bouwen met krachtige visuals waar je alleen een rasberry en een batterij bij je zou moeten hebben. (En een knap ac wifi netwerkje denk ik zo)

I see what you're doing Valve..... Hou het schaalbaar en zet in op de sterke punten van het streamen van games, niet de punten die de gamer minder opties geeft.
Wat een onzin verkoop je toch weer. Het is helemaal niet tegenvallend. en de barrier to entry is helemaal niet belachelijk hoog. Denk alleen dat je verwachtingen gewoon onrealistisch hoog zijn.. Zolang de GPU's nog veel te duur zijn om 4K-UHD per oog fatsoenlijk aan te sturen (zonder foveated rendering, aangezien ook dat geen heilige graal is) zal het nog even duren voordat 4K-UHD per oog headsets voor betaalbare consumentenprijzen te verkrijgen zijn (ofwel max 500 euro inc btw).
En zoals hieronder aangegeven, is het opzetten van die lighthouses helemaal niet zo'n probleem, een stuk minder problematisch dan met de Oculus camera's (die ook net zo goed werken als je het eenmaal hebt opgezet), in principe heb je niet eens een stopcontact nodig, maar kun je ze ook aansluiten middels een powerbank/batterypack..
Lighthouses zijn niet heel dramatisch hoor. Ze hoeven alleen van stroom voorzien te worden(dus verder geen kabels). Ze projecteren samen een grid waarop de headset en controllers zich kunnen oriënteren. In die zin zijn ze makkelijker te plaatsen dan surround speakers(die moeten immers met de versterker verbonden worden).
Dat (enige) kabeltje naar een Lighthouse is ook niet heel dik, de adapter zit namelijk in de stekker. En ik neem aan dat je meer stopcontacten hebt dan versterkers, dus noem ik dat nog altijd flexibeler. Maar snap dat je het als onoverkomelijke hobbel ziet, dus dan is een WMR set(altijd inside out tracking) meer geschikt voor jou. Heb naast de Vive een Lenovo Explorer en zeker zittend zijn die dingen gewoon goed. Beeld is ook scherper(maar zwart waarden weer iets minder, want geen OLED). Maar ik prefereer toch echt de Vive. vind de lighthouses totaal geen probleem eerlijk gezegd. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Benieuwd war ze ervan maken, ik zou 2160p per oog en knuckle controllers een next gen vr ervaring noemen. Maar het gerucht gaat dat het 1600p wordt zoals de vive pro.

Dan de prijs, ik verwacht dat die niet goedkoper wordt dan de oculus op launch, 699 dollar. Als dit de knuckle controllers bevat zou ik het niet eens zo hele gekke prijs noemen.

Voordeel voor Valve is dat Steam al een mooie VR bibliotheek heeft opgebouwt ( gebruik gemaakt van htc), als hier valve nog zelf gemaakte games bij doet.
Dat rechthoekige stuk in het midden (achter het doorzichtige 'glas') ziet er uit als een soort dock voor de leap motion. Interessant. Ik heb die wel eens aan de Oculus bevestigd voor flight Sims maar can blokkeert hij sommige IR emitters.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 2 april 2019 11:15]

Check, het lijkt er erg op dat er een dock is voor Leap motion achtige modules. Zie de foto die al veel eerder op UploadVR stond:

https://cdn.uploadvr.com/.../11/ValveLeakHeadsets.jpg
USB 3.0 poorten? Half-Life 3 confirmed :+
Ben zeer benieuwd naar de prijs!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.