Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve voegt open toernooien toe aan Dota 2-kaartspel Artifact

Valve heeft een grote update doorgevoerd voor Artifact, het kaartspel dat gebaseerd is op de populaire game Dota 2. Het moet vanaf nu mogelijk zijn om mee te doen aan open toernooien, waardoor het gemakkelijker wordt om tegen andere gamers te spelen.

Op de website van het kaartspel staan de wijzigingen uiteengezet. In versie 1.1 van de game komen onder andere twee nieuwe decks aan kaarten beschikbaar. Een van de belangrijkste nieuwe functies is echter de mogelijkheid om aan open toernooien mee te doen. Dit zijn gemakkelijk benaderbare toernooien die automatisch door het systeem worden opgezet, en waar gebruikers dus zelf weinig moeite in hoeven steken.

Valve belooft dat gebruikers met een druk op de knop in een automatisch samengesteld toernooi geplaatst kunnen worden. Er is ook een free-for-all-modus waarbij spelers drie uur de tijd krijgen om zoveel mogelijk andere spelers te verslaan. De speler die de meeste potjes wint, die wint ook het toernooi. Daarnaast is er nog een reeks aan wijzigingen, zoals betere ondersteuning voor mensen die kleurenblind zijn, en zijn er een groot aantal bugs gerepareerd.

Artifact kwam vorige maand uit voor een bedrag van 20 dollar. Bij de release waren er al meer dan 280 kaarten beschikbaar en 44 heroes, waarvan meerdere afkomstig zijn uit Dota 2. Spelers stellen decks samen die uit 40 kaarten bestaan, waarvan maximaal vijf heroes en drie duplicaten. De kaarten en heroes worden onderverdeeld in vier kleuren en kunnen alleen gespeeld worden in een lane als er een hero van dezelfde kleur aanwezig is in de lane. De effecten van kaarten kunnen ook slaan op andere lanes. Soortgelijk aan Dota is het de bedoeling om twee van de drie torens van de vijand of zijn Ancient te slopen.

Artifact beelden Ars Technica (maart '18)

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

16-12-2018 • 10:48

31 Linkedin Google+

Reacties (31)

Wijzig sortering
Top dat er goede ondersteuning linkt te zijn. Ik heb overwogen de game te gaan spelen, maar ik hoorde verhalen over dat zodra je je welkomstcadeau opent (een card pack) je je recht op refund kwijt bent en heb m zodoende maar op de lange baan geschoven.

Hebben mensen artifact al gespeeld? Wat zijn de ervaringen?
Yes, het klopt dat als je die bundel opent dat dan je recht op refund kwijt bent. Dit heeft ermee te maken dat er een waarde in dat pakje kaarten zit die je vervolgens op de Steam-market kunt verkopen, ik snap deze zet van Valve wel, anders zou iedereen dat pakket kunnen openen, en bevalt deze niet, dan weer inruilen.

Zelf heb ik nu een uur of 40 in het spel zitten. Als Card-game fan en DotA-speler vind ik het een heel tof concept! Echter nodigt het spel nog niet uit om te blijven spelen. Er zit (nog) geen progressie systeem in het spel wat de spelers beloont door door te blijven spelen. Valve heeft wel al aangekondigd dat het een week na patch 1.1 de volgende Patch gaat uitbrengen die al een soort van Ranking-systeem zal implementeren.

Toch vind ik het spel zeker al de 20 euro waard. Je kunt namelijk ALLE game-modes spelen zonder er extra geld tegenaan te hoeven gooien. Ze hebben een zogenaamde "phantom-draft" spelmodus die je fictief laat draften. iets wat in Heartstone bijvoorbeeld een in-game currencie vereist.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel :) Of gooi het even in de Discord groep van www.dutchartifact.com (sorry als deze promotie niet mag)

[Reactie gewijzigd door henkmans op 16 december 2018 13:04]

weet je wat in een card pack zit voor dat je het koopt ?
minimaal 1 rare, 3 uncommons en 8 commons. Maar je ziet niet welke kaarten je gaat ontvangen.
Daarbovenop heeft iedere kaart nog een 5% kans om te"upgraden" naar een hogere rarity. Zo kun je met een beetje geluk 2+ rares en meer dan 3 uncommons uit een pakje halen.
Each pack contains 12 randomised cards, with a guaranteed hero, two items, and at least one rare card.
Het werkt dus op dezelfde manier als fysieke Trading Card Games zoals Magic the Gathering etc.
Ik heb het een paar uur gespeeld. Als old-school Magic: The Gathering speler was ik nieuwsgierig naar Artifact aangezien Richard Garfield de lead designer is.

Ik vind Artifact heel erg mooi en ze doen ook een paar dingen goed, maar het is niet briljant. Persoonlijk vind ik potjes te lang duren. Maar het grootste minpunt is dat je je set aan kaarten niet kunt uitbreiden zonder meer geld uit te geven, waardoor het dus gewoon een pay-to-win game is.
Is dat niet inherent aan kaart spellen?
Bij Heartstone en MTG Arena kun je kaarten verzamelen doormiddel van het spelen van potje, het gaat weliswaar erg langzaam, maar bij Artifact kun je geen kaarten verdienen door te spelen.
Dat wist ik niet, maar is dat verzamelen net zo snel als bij die mobiele games waar je eigenlijk wordt geforceerd te betalen om het leuk te houden? Ofc nadat je de eerste paar uur wel super snel en leuk alles kreeg?
Als Card-game fan en DotA-speler vind ik het een heel tof concept!
Wat ik me afvraag is hoe groot die markt is: "Card-game fan + DotA-speler"?
En ik vermoed dat als je card-game fan bent je al Hearthstone en Magic Arena speelt, beide F2P. Hoe snel verwacht je dat mensen die 'paywal' drempel over stappen om nog een card-game erbij te nemen? Zeker als je geen hechte band heb met DotA2? En hoe is de kwaliteit ivm. de andere twee (Hearthstone en Magic Arena)?
Toch vind ik het spel zeker al de 20 euro waard. Je kunt namelijk ALLE game-modes spelen zonder er extra geld tegenaan te hoeven gooien.
Waaaaaw, zoals alle spellen dus horen te zijn 8)7
Echt vreemd volk, die P2W apologisten.
Het lijkt erop dat er erg veel in-game betalingen zijn voor Artifact, inclusief om draft te kunnen spelen. Het spel (waaraan Richard Garfield heeft meegewerkt, maker van Magic: the Gathering) zag er beloftevol uit, maar als een spel dit soort betaalmodel toepast laat ik het aan me voorbijgaan. Er zijn behoorlijk veel kaartspellen die het wel goed doen, zoals Eternal of Elder Scrolls Legends, hoewel ESL recent een flinke stap achteruit heeft gemaakt. Zelfs de maker van MTG en MTG Online is aan een free-to-play versie bezig, MTG Arena, hoewel het afwachten is hoe dit eruit gaat zien. Het spel is nu in beta.

Zelf heb ik 1-2 jaar geleden Duelyst gespeeld (een kaartspel met een board, met generals en monsters die je general moeten beschermen en kunnen aanvallen). Dit beviel erg goed, waarschijnlijk ga ik Duelyst in de toekomst nog eens proberen.

[Reactie gewijzigd door Merik op 16 december 2018 12:10]

Je kunt ook gewoon een draft 'oefenen' met casual play en dan kost het je helemaal niets. Ik zie niet echt een verschil met het fysieke MTG waarbij je jezelf bij een draft toernooi o.i.d. ook gewoon moet 'inkopen' om mee te doen.
Het lijkt wel of de mensen die het hardste roepen dat er zoveel microtransacties inzitten etc. nog nooit zoiets als MTG in het echt hebben gespeeld of zo 8)7, daarbij koop je ook gewoon boosters of losse kaarten en ga je voor de verzameling of het beste deck.

[Reactie gewijzigd door MonkeyJohn op 16 december 2018 13:44]

Het lijkt wel of de mensen die het hardste roepen dat er zoveel microtransacties inzitten etc. nog nooit zoiets als MTG in het echt hebben gespeeld of zo 8)7, daarbij koop je ook gewoon boosters of losse kaarten en ga je voor de verzameling of het beste deck.
Daar ben ik het op zich wel mee eens, afgezien van het feit dat je in veel TC games op de PC vaak toch niet losse kaarten kan kopen en de boosters vaak minder kaarten hebben dan de real life counter parts.

Neem bijvoorbeeld MTG Arena. Daarbij krijg je acht (volgens mij? Is alweer even geleden dat ik speelde) kaarten per booster, in plaats van de 15 die je fysiek krijgt. Qua prijs zit er volgens mij niet zoveel verschil in. Ook kun je specifieke kaarten alleen krijgen via zogenaamde 'Wild Cards' die je soms in een booster vind (of krijgt door een bepaald aantal boosters te openen). Je krijgt in-game wel wat goud door objectives te voltooien, maar dat is veel te weinig (naar mijn mening). Om een booster te verdienen ben je al gauw een uur of langer bezig. Als je dus een specifiek deck van 60 kaarten wil maken, ben je erg lang bezig, aangezien je het voornamelijk van geluk moet hebben.

Dat is dus toch wel een redelijk verschil met het fysieke spel. Maar wat betreft de microtransactions ben ik het wel met je eens, mits de game ook goed te spelen is zonder er honderden euro's tegenaan te gooien (je krijgt er natuurlijk ook geen fysieke producten voor terug).
Dat klopt, MTG Online was erg duur en heeft/had dezelfde prijzen als het kopen van fysieke booster packs in de winkel. Ik heb zelf MTG gespeeld rond 2000-2003 en weet hoe duur het kan zijn.

Het verschil met nu is dat er een hele reeks aan digitale kaartspellen uit is, de spellen die ik noemde en Faeria, Shadowverse, Gwent, veelal goede spellen die dit betaalmodel niet hebben. Door het digitale formaat is de drempel om het te spelen lager geworden, en er is vrij veel competitie tussen kaartspellen. Misschien is dit een van de redenen waarom MTG Arena ontwikkeld wordt. Er is een groot verschil met fysieke kaartspellen naar mijn mening.
Muah, met een belangrijk nuance verschil dat Magic the Gathering (en zelfs Hearthstone) established franchises zijn. Je weet dus waar je je geld naartoe brengt.
Artifact heeft zich nog te bewijzen, of deze wel lang genoeg blijft rondhangen en dan zijn die vragen en opmerkingen over die vele MTX zeker wel gerechtvaardigd. Ik zou verwachten dat ze op het begin daar toch wat rustiger mee doen om eerst een flinke playerbase op te bouwen. Zou zonde zijn als het zou floppen omdat mensen wegblijven vanwege de agressieve mtx strategie.
Maar als ze dat later toevoegen krijg je alsnog van die reacties van 'ik zei het toch' of dat het weer een of andere cash grab is etc.
Het is nooit goed, hoe ze het ook aanpakken.
En die mensen moet je gewoon laten lullen want voor hun is het nooit goed ;)

Als ze die strategie van te voren bespreken zodat het voor niemand een verassing is, is het echt niet zo gek als ze langzaam de prijs opschroeven, zeker niet als ze het de moeite waard maken dmv van goede uitgebreide en uitgewerkte kaart expansions.
Ik had ook hele goede hoop voor Artifact, maar helaas heeft het een boel slecht gedaan, vooral met betrekking tot RNG in de game hebben ze een bizar pad ingeslagen en ook de kosten van het spel liggen exorbitant hoog. Het lijkt een walvissenjacht ipv een game gericht op de massa. Wel goed dat ze in tegenstelling tot hearthstone snel zijn begonnen met het toevoegen vam een tournament mode, iets wat een grote loze belofte van Blizzard bleek te zijn. De komst van mtg arena zal mogelijk de games van valve en blizzard op scherp zetten, die hebben net aangekondigd 10miljoen in esports te gaan steken. Ik wacht even af welke game de beste aanpassingen doet in de komende maanden.
De kosten van het spel liggen alleen in de aanschaf "hoog" (lees: hoger dan de free to download Card Games). Je kunt, net zoals bij de grote concurrenten Magic Arena en Heartstone pakjes kaarten kopen. Echter kun je in Artifact ook nog eens die kaarten verkopen op de steam market. Je zult dus altijd iets van waarde aan je kaarten behouden. Iets wat je bij Hearthstopne echt niet kunt zeggen. Daar moet je je kaarten vernietigen en dan krijg je 1/4de (?) van de waarde terug dacht ik. Maar die waarde is ook enkel ingame iets waard, je kunt namelijk nooit meer je collectie verkopen.

Ow trouwens, op deze website ( https://www.howmuchdoesartifactcost.com/) wordt bijgehouden wat de marktwaarde is van een play-setje van alle kaarten van de eerste set bij mekaar is. Deze staat ongeveer nu op een prijs van $190. Maar voor dat geld heb je dus werkelijk ALLE kaarten. Daar komt bij dat je al 10 packs krijgt bij aanschaf van het spel, en je kunt ook nog spelen vroor gratis extra packs met de gratis tickets die je krijgt.

Al met al is er een hoop ophef geweest over de "kosten" die het spel zou hebben. Maar als je het eens rustig gaat vergelijken met de alternatieven die rondlopen is artifact eigenlijk enorm goedkoop. Zeker als je niet wilt grinden voor je wekelijkse gratis pakjes. (al hoop ik dat er toch nog zoiets in de Artifact economy beschikbaar komt. Vuile Nederlander dat ik ben)
Ik heb het geprobeerd, vond er niks aan en heb mijn kaarten voor zo'n 20$ nog kunnen verkopen om de steam market :-) Dus eigenlijk geen verlies gedraaid (paar blink daggers, en nog een hero voor zo'n 10$ verkocht). :)
Heb dit net ook al ergens anders gezegd, het belangrijke verschil is dat Artifact net nieuw is en zich nog te bewijzen heeft. Nog geen idee of dit lang genoeg blijft rondplakken om in het rijtje van MTG en HS te passen en dus langdurig in te gaan investeren.

190eu voor een hele set is in vergelijking dan heel goedkoop, ik heb lang fysiek mtg gespeeld, ik weet dat het peanuts is. Maar voor iets dat net nieuw is? Leuk dat je er weer waarde uit kan halen, maar het is wel verkapt gokken / aandelen handelen, die waarde kan net zo goed kelderen. MTG heeft dat ook, maar die is er inmiddels als sinds 1993, dus dan weet je waar je in investeert.

Ik vind wel dat Artifact wat agressief is met de MTX voor een nieuwkomer, laat ze eerst maar een solide playerbase aantrekken, zou ik zeggen, dan pas mag je het met MTG of HS gaan vergelijken.
En hoe is dit in verhouding met Gwent the card game Ik heb die een tijd gespeeld toen die nog beta was.
Verplicht leesmateriaal: 'Artifact' Isn't a Game on Steam, It's Steam in a Game

https://www.google.com/am...steam-its-steam-in-a-game
Waarom zouden mensen in hemelsnaam dit spel kopen zodat ze daarna nog cards moeten gaan kopen? Totaal verkeerde inschatting en marketingstrategie. Het spel had F2P moeten zijn en de ingame cards optional via microtransacties. Maar nee, men wilde hard cashen op het succes van (het overigens F2P) Dota. Faal van hier tot Tokyo.
Als ik het goed begrijp is het aankoopbedrag simpelweg een kaartenpack. Je hoeft geen andere kaarten te kopen omdat er een modus is waar je alle kaarten kan spelen. Enkel competatief moet je verzamelen dacht ik. Correct me if I'm wrong.. Ik ben geen Artifactspeler.
Je koopt het spel voor 20 euro. Je krijgt er 10 packs ter waarde van 20 euro voor terug. Daarbovenop ontvang je ook 2 starterdecks en wat "event-tickets". Deze tickets kun je gebruiken om competitief artifact te kunnen spelen. Hiermee kun je ook weer packs mee winnen (als je genoeg wint).

Je kunt dus ook andersom denken: Bij de initiële aankoop van 10 packs is het spel gratis. (plus je krijgt die 2 decks).

[Reactie gewijzigd door henkmans op 16 december 2018 15:42]

Hoe krijg je meer kaarten in deze game? Niet door te spelen toch?
Avoid. Dit is gewoon een makkelijke cash grab en er zijn veel sterkere trading card games te vinden.
P2W game, je leest niets anders, zelfs Kripparian zegt dat het wat te extreem is waardoor vele fans er niet eens aan beginnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Samsung

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True