Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve gaat digitaal kaartspel Artifact 'grotere reboot' geven

Valve werkt aan een ingrijpende metamorfose van zijn digitale kaartspel Artifact. Intern wordt het project zelfs 'Artifact 2' genoemd. De release van deze vernieuwde of geheel nieuwe game zou ook niet heel erg ver in de toekomst liggen.

Valve-voorman Gabe Newell spreekt van een 'grotere reboot' van de game, die oorspronkelijk in november van 2018 verscheen. Verder zegt hij dat het ontwikkelteam 'zich klaarmaakt voor de release', wat sterk doet vermoeden dat het ook niet lang meer duurt voordat deze vernieuwde game verschijnt. Tegelijkertijd werd er vrijdag een update op de Artifact-productpagina geplaatst waarin aangekondigd werd dat spelers 'veranderingen kunnen merken'.

Valve meldde in maart van vorig jaar al dat het zich ging richten op grotere updates in plaats van kleinere. Dat deze aanpassingen echter zo groot zouden zijn dat er intern sprake is van Artifact 2, is echter nieuw, evenals de schijn dat deze metamorfose niet lang op zich laat wachten.

'GabeN' noemt Artifact een 'interessante mislukking': "We voerden een experiment uit, we kregen een negatief resultaat en nu moeten we kijken wat we daarvan geleerd hebben. Dus we proberen het nog een keer. We kijken naar de reactie op de game en vragen ons af: wat was er mis met het product en hoe is dat zo gekomen?"

Dat de veranderingen aan Artifact ingrijpend zullen zijn, heeft Newell overgebracht. Wat nog niet duidelijk is, is of het hier gaat om een volledig nieuwe game, of een metamorfose van de bestaande game. Gezien de aankondiging op de productpagina van het huidige Artifact, lijkt dat laatste waarschijnlijker.

Newell liet dat en meer weten in een interview met gamingtijdschrift Edge. Die editie van het blad is pas vanaf maandag verkrijgbaar, maar zustersite GamesRadar+ heeft er een korter nieuwsbericht over geplaatst.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

22-03-2020 • 12:02

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
De huidige ontwikkeling in game dev land is dat het krijgen van een publiek het moeilijkste onderdeel van het uitbrengen van een spel is.
'Hergebruik' past daarom in de strategie die vele andere bedrijven toepassen. Dus beter je bestaande spel aanpassen dan een nieuw spel uitbrengen.

Edit: dus ook zuinig zijn op de mensen die je eenmaal aan je gebonden hebt. Ik denk dat deze move daar voornamelijk door geïnspireerd is. Je krijgt je publiek niet zomaar terug.

[Reactie gewijzigd door Xorgye op 22 maart 2020 12:12]

Dus beter je bestaande spel aanpassen dan een nieuw spel uitbrengen.
Aan de andere kant: een release genereert veel aandacht en dat kan je maar 1 keer doen. Dus wellicht is elementen en lessen hergebruiken voor een nieuwe game dan handiger?
Het grootste probleem met deze game vergeleken met anderen was dat je het eerst aan moest schaffen, en vervolgens weer moest betalen voor kaarten. De meeste andere zijn gratis, en tegen betaling kun je makkelijker kaarten krijgen.

Over het algemeen waren mensen die het gekocht hadden matig enthousiast over het spel, maar geïrriteerd over de kosten. Als ze het zouden laten vallen zou het dus weggegooid geld zijn. De belangrijkste verandering zal hopelijk dus met de monetization te maken hebben, maar ze zullen mensen die het al gekocht hebben vervolgens flink moeten compenseren.
Een spel dat mislukt of wat problemen heeft vind ik persoonlijk geen probleem.
Wat ik wel erg vind is dat de support op de "officiële" forums ver achter blijft.
Het lijkt wel dat ze naar streamers luisteren, maar niet naar de gewone speler.
Ja en daarom hebben we FIFA 30, CoD 15 en BF12...
Het publiek is een beetje klaar met al dat onzin.
Het publiek is een beetje klaar met al dat onzin.
Blijkbaar niet, want deze games verkopen nog steeds erg goed. Dat is volgens mij nu juist @Xorgye zijn punt.
Naast dat die games nog steeds erg goed verkopen is dat een heel ander model, daar moet je jaarlijks een nieuw spel kopen (met mogelijk weer dezelfde DLC). Hier wordt het huidige spel gewoon geupdate naar 2.0 en als je het al heb hoef je het niet nog een keer te kopen. Dat heeft Valve eerder ook gedaan met DOTA 2 Reborn...
De vraag is wat beter of slechter is.

Bij een geheel nieuwe game moet je geheel nieuw spel aanschaffen. Het oude spel blijft, als het goed is, nog werkend. Gebrek aan backwards compatibility.

Bij DLCs heb je ook nog wel eens dat je een bepaalde DLC moet hebben anders werkt het online gedeelte niet meer. Ook is het origineel nodig.

Ik weet niet zo 1 2 3 welke gunstiger is voor de gebruiker. Wie het weet mag het zeggen :)
Daar had Horizon Zero Dawn geen problemen mee.
Het zit veel ingewikkelder in elkaar dan je denkt.
En kom nou niet met "Sony heeft genoeg geld om dit te doen", want Valve is ook geen kleine speler.

Of bedoel je expliciet cardgame dev land?

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 22 maart 2020 12:59]

O nou ik quote gewoon wat een aantal sprekers zeiden op de Amsterdam White Nights conferentie van afgelopen januari.
Ik moet eerlijk zijn dat ik hun napraat want ik dacht het ook te zien, maar waarschijnlijk ben jij beter geïnformeerd ;-)
@allen Kunnen jullie de namen op z'n minst 1x geheel uitschrijven? Dit hele draadje is voor niet-kenners anders erg lastig leesbaar.

Tot zover hebben we

CCG / TCG - collectable / tradable card game
MTG /MTGA - Magic the Gathering (Arena)
HS - Hearthstone
F2P / P2W - Free to Play en Pay to Win

Maar wat is CDPR?
Waarschijnlijk CD Project RED, de ontwikkelaar van The Witcher, waarvan het derde deel een zeer uitgebreide kaartgame is met een Role Playing Game er omheen gebouwd. :+
Aha, mijn dank is groot.
:+

"Your daughter was eaten by a wherewolf"

> How about a game of Gwent?
Ik denk, dat is interressant. Een trading card game. Ik ben Hearthstone beu, dus opzoek naar alternatief. Zoek ik snel Artifact op, moet ik er 18 euro voor betalen.

Introduceer mensen in de game en laat ze daarna betalen. Die 18 euro kan je als Valve zijn makkelijk verveelvoudigen als je het gratis maakt.
Hearthstone is gratis en als je ziet wat ik er per jaar in heb gestoken is 18 euro pinda's.
Magic Arena al geprobeerd? Is f2p, en de kaarten kan je met een beetje grinden best snel verzamelen dmv de ingame currency en packs die je kunt verdienen puur door te spelen

[Reactie gewijzigd door peterheek op 22 maart 2020 13:29]

Dat begint sinds launch langzaam maar zeker minder te worden. Het zou me niets verbazen dat dit de methode van drugsdealers achterna gaat, "First one is free, then get them hooked and raise the prices!". Dat is eigenlijk ook gebeurd met het papieren MTG en wordt steeds erger...
Ik heb er nog geen stuiver aan uitgegeven en kom best hoog op de ladder?
Legends of Runeterra
Runeterra is hard op weg om Artifact achterna te gaan. Zou daar nu geen geld in stoppen eerlijk gezegd.
Ik heb het zelf maar 30min aangeraakt maar dat komt alleen omdat card games mij over het algemeen niet lang geïnteresseerd kunnen houden.

Dat gezegd te hebben vond ik wel dat Runeterra het hier en daar qua gameplay wel leuke dingen deed.

Als het om wat je er uiteindelijk voor 'moet' uitgeven gaat durf ik ook nog niet te zeggen al belooft riot wel het een en het ander.
MtGA, geen cent aan verdiend en kom zelfs af en toe op platinum als ik het wat serieuzer neem. Om vele dingen gratis te krijgen, op wat cosmetics na, hoef je niet eens heel veel moeite te doen. En sommige cosmetics willen ook nog wel eens via verdiend gold zomaar, ineens verschijnen. Het IS f2p, niet p2w.
Het blijft alleen maar F2P als je het dagelijks redelijk wat speelt om zo je XP/Gold ophoog te krikken voor (de juiste) kaartjes. Zelf heb ik er in de afgelopen anderhalf jaar misschien een paar tientjes in gegooid voor wat starter deals...
Ik begrijp exact wat je bedoeld, maar het is een redelijkerwijs gezegd ongedwongen keuze :)
Dat valt in mijn ervaring best wel mee. Ik speel het wel met enige regelmaat, maar meer wekelijks dan dagelijks. Eigenlijk is er altijd wel een draft event (vind ik persoonlijk erg leuk) en de 5000 gold die je daarvoor moet hebben om je in te kopen, kan je met de daily en weekly 'quests' in een half uurtje bijelkaar spelen.

Maar goed ik speel al sinds 1996 MTG... Ik heb enige ervaring met het bouwen van decks zeg maar.

Aan de andere kant het is een van de weinige spellen waar ik zou overwegen om packs te kopen, puur omdat je gewoon een behoorlijk beeld hebt van de kans om kaarten te krijgen en als je meer dan een playset hebt, krijg je een gelijkwaardige wildcard die je mag inwisselen voor een kaart naar keuze.

Ik vind MTGA best een voorbeeld van hoe een F2P game hoort te zijn. De monetesatie is niet te vergelijken met bijvoorbeeld WarGaming.net, My.Com, Gaijin of Perfect World. In veel van hun games zijn gewoon straight up Pay2Win elementen. EA doet het wat mij betreft nog een stap erger met dingen als FIFA en NBA, waar je niet alleen betaalt voor de game zelf, maar er ook nog eens dikke P2W inzit.
Tot enkele maanden geleden was ik ook een grote HS fan. Toen heb ik Thronebreaker gekocht en nu ben ik overgestapt naar Gwent. Het spel is echt fantastisch ivm HS. Veel meer nadenken en taktiek ipv de ene loze combo na de andere. Ook grafisch is het prachtig. Ik geef toe dat het een uitdaging is om er aan te beginnen maar de rewards en vrijgevigheid van CDPR zijn echt legendary ivm Blizzard. Mij zie je HS niet meer openen! (Gebruik zeker deze link mocht je geïnteresseerd zijn dan krijgen we allebei extra rewards! https://www.playgwent.com/invite-a-friend/HF0T52H72Z )

[Reactie gewijzigd door Chaos_undivided op 22 maart 2020 13:48]

Just did, ik ben benieuwd
Mocht je vragen hebben of tips willen, laat maar weten! Info is soms niet gemakkelijk te vinden en check vooral de Reddit pagina!
ga ik doen want is best wel beetje ingewikkeld :)
Thanks
Ik kom van jaren Hearstone en het voelt aan alsof HS voor de kleine kinderen is en Gwent voor volwassenen :p
De Pokémon Trading Card Game Online, de game die de Pokémon franchise startte. Nog steeds leuk om spelen. Gratis als je het niet erg vind een beetje te grinden.
Is de markt voor online trading card games niet al verzadigd? Zouden ze niet geleerd moeten hebben dat er wellicht geen behoefte is bij zowel de Valve fanbase als de Dota fanbase?
Tot anderhalf jaar geleden zou ik zeggen, nee, iedereen probeerde het digitale equivalent te creëren van Magic: The Gathering, imho is Hearthstone daar het dichtste bij gekomen. Maar iedereen die de mogelijkheden had probeerde het, zeker na het succes van Hearthstone.

Vergeet niet dat development aan Artifact al begon in eind 2014, nadat Hearthstone in maart 2014 uitkwam. Daarnaast hebben ze de bedenker van Magic: The Gathering (Richard Garfield) het spel laten ontwikkelen, zo in de hoop weer een hit te creëren.

In al die jaren zijn alle pogingen om Magic: The Gathering in een populair digitaal formaat te gieten op niets uitgekomen, totdat Magic: Arena in een speelbare beta beschikbaar kwam. Nu had Valve hun CCG in de vuilnisbak kunnen gooien of doorgaan en hopen dat het beter zou gaan (of dat het slechter zou gaan met Magic: Arena). Persoonlijk zie ik het als een mooie toevoeging op de catalogus van Valve games (ook al heb/speel ik het niet).
Het volgt haast hetzelfde proces als toen met de papieren TCG's. Nadat Magic uitkwam schoten de andere tcg's de grond uit. Van al die kaartspellen uit de het beginfase (Star Wars, Star Trek, Legend of the 5 Rings, Vampyr, X-Files en nog velen meer) is er weinig over gebleven. Wat relevante paper TCG's betreft heb je nu eigenlijk alleen maar Magic, Yugioh en Pokemon.
Was er ook geinteresseerd in maar toen kwam de game uit en met alle f2p cardgames verwacht je dat die ook f2p zou zijn. Dat bleek dus niet zo te zijn maar dan is het alsnog niet een 1 price for all en was de game ook niet direct een diamand. En met alle andere games ga je snel verder weer.
Verder zegt hij dat het ontwikkelteam 'zich klaarmaakt voor de release'...
We hebben de Valve Time factor nog, dus dat zegt nog niet zo heel veel. ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True