Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Mobiele games Activision Blizzard hebben fors minder maandelijks actieve spelers

De mobiele gamedivisie van Activision Blizzard, genaamd King, zag in het afgelopen kwartaal het aantal maandelijks actieve gebruikers dalen naar 293 miljoen. Dat is ruim 100 miljoen minder dan hetzelfde kwartaal een jaar geleden; toen lag dat aantal nog op 394 miljoen.

Het gamebedrijf meldt in de kwartaalcijfers dat King wel een groei zag van het aantal betalende spelers, al geeft het bedrijf daar geen cijfers over. King is de divisie die onder andere verantwoordelijk is voor games als Candy Crush Saga, Farm Heroes en Pet Rescue. Dit onderdeel van Activision Blizzard liet mede door een groei van het aantal betalende spelers wel een stijgende omzet zien; die steeg ten opzichte van het derde kwartaal uit 2016 met vijftien procent naar omgerekend 452 miljoen euro.

De titels van Activision Blizzard hadden gezamenlijk 384 miljoen maandelijks actieve gebruikers in het afgelopen kwartaal. Dat is een daling van 6 procent ten opzichte van het tweede kwartaal uit 2017 en een daling van 20 procent op jaarbasis. Blizzard was goed voor 42 miljoen maandelijks actieve gebruikers; het vorige kwartaal waren dat er nog 46 miljoen en in het derde kwartaal van 2016 lag dit aantal ook al op 42 miljoen.

De 42 miljoen uit het derde kwartaal van 2016 was toen een stijging van 58 procent ten opzichte van het derde kwartaal uit 2015, maar sinds 2016 blijft het aantal maandelijkse actieve gebruikers bij Blizzard-titels dus vrij stabiel. Dat is ondanks de groeiende populariteit van Overwatch.

Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Overwatch nu 35 miljoen geregistreerde spelers telt. Blizzard maakte eind april op Twitter bekend dat Overwatch 30 miljoen spelers telde. Dat waren eind januari nog 25 miljoen spelers. Direct na de release van de shooter in mei 2016 groeide het aantal spelers al vrij snel. In juni 2016 bleek het al boven de 10 miljoen te liggen en begin augustus meldde Blizzard dat dit aantal was gegroeid naar 15 miljoen.

Activision had in het derde kwartaal van 2016 46 miljoen gebruikers; dit aantal steeg voor het afgelopen kwartaal uit 2017 naar 49 miljoen. De nettokwartaalomzet van Activision Blizzard kwam uit op omgerekend 1,39 miljard euro, een stijging van ongeveer drie procent ten opzichte van het derde kwartaal uit 2016. De inkomsten uit de categorie waar onder andere abonnementen en licenties onder vallen, is ten opzichte van het vorige kwartaal en hetzelfde kwartaal vorig jaar ongeveer gelijk gebleven en kwam uit op omgerekend 1,06 miljard euro. Het gaat dan vooral om de maandelijkse World of Warcraft-abonnementen, royalties voor licenties en franchiseproducten, en microtransacties. De productverkoop daalde naar omgerekend 298,9 miljoen euro; in hetzelfde kwartaal van 2016 lag dit nog op omgerekend 304,8 miljoen euro. In het tweede kwartaal van 2017 kwam dit nog uit op bijna 413 miljoen euro. In het eerste kwartaal was de productverkoop nog goed voor een omzet van 553,8 miljoen euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

03-11-2017 • 12:13

39 Linkedin Google+

Reacties (39)

Wijzig sortering
Mooie miskoop, die mobiele games etc zijn niks anders dan pure scam, nieuwe nietsvermoedende (nooby) gamers laten gamen en via ingame microtransitions geld afhandig maken, meestal crap games en dikke pay2win modellen met game mechanics uit t jaar 0... Daar wil je je naam toch niet aan verbinden...uiteindelijk dood lopend want ook de phone gamers zullen wijzer worden en er niet meer intrappen.
Alsof pc games geen scam zijn..
Voor beschouwing vergeet jij de vele DLC de microtransacties van pc spelen zeker?
Console games ook, hoor. Niet alleen pc.
Laten we wel even duidelijk stellen dat het hierbij nog steeds een minderheid betreft. Het gros van de PC/Console games doet niet aan microtransactions/lootboxes.
Die zijn er uiteraard ook maar veel minder (meestal) ingrijpend dan mobiel, en en zijn ook heeel veel games zonder, er zijn zelfs gratis games waar je niks hoeft uit te geven maar wel heel veel content krijgt. Daar kunnen velen nog wat van leren, mobiel is 95% scam..
Om alle mobiele games nou scams te noemen ;) ...

Er zijn natuurlijk ook best games die wel veel plezier geven zoals baldurs gate, Rollercoaster tycoon classic, wayward souls etc.

De "scams" zijn schijnbaar meer in trek onder de mobiele gamer omdat ze veel meer gedownload worden. Vraag me niet waarom..
Zeker zijn er wel een paar goeie, vandaar dat ik zei 95% ;)
Hoewel ik het hartgrondig met je eens ben, is de consument ook wel wat te verwijten hierin. We willen namelijk allemaal niet fatsoenlijk betalen voor een mobile game en dus moet het geld ergens anders vandaan komen. Maar ik had ook niet verwacht dat het zo'n wetenschap zou worden om games te ontwikkelen met als enig doel gebruikers te verleiden tot micro transacties. :/ We leven in de gouden eeuw voor games, maar voor gamers is het nog nooit zo frustrerend geweest.
Dat zou je denken. Ik speel er nu ook een, waarvan ik al maanden door heb op welke manier mijn clangenoten die de portemonnee trekken genaaid worden, en die mensen blijven maar geld uitgeven(aan niets). Ze zijn gewoon verslaafd en dat is niet uit te leggen aan iemand die dat nooit meegemaakt heeft. Die fremium games zitten vrij geraffineerd in elkaar en je moet een kritisch, vrij intelligent persoon zijn dat te doorgronden. Het is dat het een gezellige groep is, anders was ik allang gestopt. Ik vertel het ze ook niet, want ik wil niemands plezier bederven en zolang ze het kunnen missen is het hun eigen keuze.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 november 2017 13:43]

Zou je hetzelfde zeggen bij een gokverslaving? Je zegt het zelf, je moet vrij doorgrondend en slim zijn om die spellen te doorzien, wat is er dan nog de eigen keus? Dan is het toch gewoon oplichting? Ik vind het net zo fucked up als sluipreclames en product placement, dat heeft niks meer te maken met marktoptimalizatie of een goed product leveren maar met mensen geld aftroggelen door bedrog.
Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet echt waarom activision king heeft overgenomen. Candycrush etc was op hun piek en begon al minder interessant te worden, juist daar werd het overgenomen..

Verder is er ook niks boeiends uit die studio gekomen sindsdien dusja :?
Omdat die fremium games een goudmijn zijn waar je zodra er een solide klantenbasis is en de infrastruktuur op poten staat je jarenlang kan blijven cashen. Candy Crush is al ruim 5 1/2 jaar een melkkoe. Je betaalt ook voor knowhow. In principe weet King hoe je geld schept via smartphones en Activision was alleen bekend met de oldschool gamingwereld. En smartphones zijn de toekomst. Uiteindelijk gaan smartphones zo krachtig worden dat je geen notebook en pcs meer nodig hebt.

Verder is je stelling gebaseerd op het al oude koe-in-de-kont-kijken. Je weet natuurlijk nooit van tevoren dat een spel op zijn piek zit en dat de studio niet meer met de volgende hit komt.

[Reactie gewijzigd door ABD op 3 november 2017 13:50]

Voor AR en VR zijn er zeker mogelijkheden, mocht dit een beetje van de grond komen. Maar touchscreen games, en mobile games in het algemeen slaan denk ik niet aan voor de serieuze gamer. Ikzelf vindt het iig echt verschrikkelijk. Geef mij maar gewoon een console, of gewoon een pc. Niet een kleine priel apparaatje maar een lekker groot scherm, fatsoenlijke besturing, en goed geluid.
Uiteindelijk gaan smartphones zo krachtig worden dat je geen notebook en pcs meer nodig hebt.
Dat is natuurlijk onzin. Tenzij we een vorm van energie (en verbruik) in de natuurkunde vinden die geen warmte afdracht heeft, blijft het onmogelijk om meer dan een tiental watts te verbruiken in een mobiel apparaat.

Voor elke vorm van high-end gaming gebruik je meer dan een tiental watt. Simple as that.
Ik geloof best dat alles sneller wordt, en ook mobiele chips, en ja de huidige mobiele chips zijn net zo snel of zelfs al sneller dan een Playstation 2.

Maar gamemakers zullen altijd een manier vinden om de extra CPU en GPU capaciteit ergens voor in te zetten, dus er zullen altijd games blijven komen die alleen op apparaten te spelen zijn die meer dan een tiental watts verbruiken.
GPU power uit de cloud halen? Daarnaast is er natuurkundig gezien bijna geen stroom nodig om berekeningen te doen, en kan je prima in een paar watt even veel performance halen als uit een gtx1080.
ABD verwoord het misschien niet zo duidelijk, maar het is zeker geen onzin. Je ziet het nu toch al genoeg om je heen dat mensen alleen maar hun smartphone en/of tablet gebruiken om te internetten en te gamen. Zat mensen die echt geen computer meer in huis hebben en dat aantal groeit alleen maar.
Ja alleen de 'nerds' willen een high end laptop/pc hebben om de beste performance te hebben voor hun eisen die nodig zijn voor de spellen die zij spelen, maar tante Annie die 's middags op de bank ploft boeit dat toch geen donder. En met haar 't gros van de mensen. De traditionele pc/console gamers zijn bij lange na niet de grootste groep gamers meer.

Microsoft biedt met Continuum nu al de mogelijkheid om de smartphone als gewone mobiele pc te gebruiken. Bedenk je eens wat de mogelijkheden zijn als die dingen over 5-10 jaar zo krachtig zijn dat je er al even AR/VR dingen mee kunt doen en weet ik het wat dan nog eens later over 20 jaar.

[Reactie gewijzigd door Yooo Kerol op 3 november 2017 19:08]

Ik heb het gebaseerd op het destijds markt waarde van King. Die was al stevig aan het dalen. in no time verloren ze ook zo'n 0.5mld. Wat je zegt klopt en is zeker waar dat je niet weet dat er iets nieuws van hen komt, maar daar heeft activistion schijnbaar ook weinig mee gedaan
Ik denk om de vele gebruikers waarvan x% ook microtransacties doet. Oftewel voor de omzet die het zeker oplevert.
op zich niet gek, het aantal betalende klanten groeit en het aantal gratis spelende klanten daald....
iets met pay to win ?
Kan iemand mij vertellen hoe 'levend' World of Warcraft nog is? Is voor mij inmiddels twee uitbreidingen geleden dat ik voor het laatste ben aangemeld. Bij mij brak het nostalgische gevoel en de communicatie heel erg: Dungeon in, Dungeon uit, queuen, questen, Dungeon in... en dat herhaaldelijk.

Het is erg jammer dat Blizzard de game zo heeft laten versloffen, als je het zo kan noemen. Helemaal toen iemand op BlizzCon vroeg of Blizzard servers als Nostalrius kon gaan hosten, iemand van Blizzard gaf nogal rare reactie: je wilt dat niet meer spelen. Jawel, daarom zijn zoveel mensen aan het spelen op een private-servers, juist omdat ze willen spelen, maar niet in de huidige vorm.

Edit 21:02:

Als je het over de duivel hebt, kondigen Blizzard aan dat ze Classic-servers gaan ondersteunen :+

[Reactie gewijzigd door D3F op 3 november 2017 21:02]

ik weet niet zeker of dat je het oprecht vraagt, of dat je aan het trollen bent.
maar om je vraag te beantwoorden en dus wellicht te happen:

World of Warcraft heeft geen spelersstatistieken meer die worden gecommuniceerd vanuit Blizzard.
Wat je ziet is dat de piek bij nieuwe expansion wel degelijk nog steeds aanwezig is (WOD en Legion) alleen dat het aantal harder lijkt te dalen dan voorheen.
Ingame zul je er echter niets van merken door Cross-Realm Zones (CRZ) en technieken als sharding.
Je wordt dus bij een X aantal spelers in dezelfde phase gegooid (je kunt elkaar zien) totdat deze te druk wordt, dan wordt er een 2e shard aangemaakt. Zo heb je dus eigenlijk altijd wat mensen om je heen of kun je redelijk snel de drukte opzoeken door een andere groep te joinen (in een andere shard).

Blizzard laat de game absoluut niet versloffen. Dit weekend is BlizzCon waar waarschijnlijk de nieuwe expansion aangekondigd gaat worden. Nostalrius is gewoon een heel ander verhaal, waarbij ze op een bepaald moment ook een uitgebreid statement van hebben afgegeven. Het kwam er kort gezegd op neer dat de game op geen moment perfect was, dus welk moment kies je dan uit. Bovendien gaan er dan weer ontwikkelingstijd in zitten (bugs oplossen e.d.) die dan niet besteed kan worden aan een nieuwe expansion. Dan zijn er nog balancing issues e.d., waar het al lastig is om het huidige te balancen, moet je dan dus 2 systemen gaan balancen. Er waren nog meer redenen, maar dit is wat ik onthouden heb.
Men kan om verschillende redenen op private servers spelen, het nostalgiegevoel is daar slechts 1 van. velen spelen ook omdat het gratis is t.o.v. subscribtion model.
Het was een serieuze vraag, want ben groot fan van de Blizzard games (zie m’n avatar) en heb WoW vanaf het eerste uur gespeeld tot Mists of Pandaria.

Juist de reden dat Blizz de spelers aantallen niet meer communiceert is mijn reden voor de vraag. Om nou ¤13,- te betalen (exclusief de uitbreidingen) om te kijken of de game nog levendig is, vind ik zelf onnodig.

Je post, en die van andere, zijn gelukkig positief, dus wellicht dat ik binnenkort een maandje aanschaf (zonder de uitbreidingen) om te kijken of het was is. Thnx!
WoW is momenteel nog heel levendig. Legion is een grote vooruitgang ten opzichte van WoD. Dit vanwege de volgende punten:

- Het verhaal hebben ze beter neergezet. Legion is heel erg story driven en dit hebben ze voor een MMO best goed neergezet t.o.v. de meeste voorgaande expansions.
- Alle zones schalen. Oftewel je kan kiezen in welke zone je begint, de vijanden levelen met je mee.
- De niet zo goed uitgewerkte garrissons hebben ze veranderd in beter uitgewerkte class order halls.
- Veel gevraagde class content is toegevoegd in een uitgebreide class campaign questline
- End game is beter (niet vlekkeloos) uitgevoerd. De dagelijkse dailies zijn vervangen door World Quests. Dit houdt in dat je niet keer op keer dezelfde quests krijgt maar dat deze rouleren. Zo zit er iets meer variatie in. Uiteraard zie je na een tijd dezelfde quest terug die je al eens eerder hebt gedaan maar je krijgt ze niet meer iedere dag.
- Emisarry quest toegevoegd. Iedere world quest is gelinked aan een factie (veelal gevestigd in die zone). Iedere dag krijg je een andere Emissary quest (welke je niet hoeft op te pikken en 3 dagen blijft staan). Dat houdt in dat je voor die dag 4 world quests moet doen van een bepaalde factie om een extra loot chest te krijgen.
- Beter gedoseerde endgame. I.p.v. alle endgame in een keer op tafel te gooien doen ze het nu mondjes maat toedienen. Dit werkt vaak goed maar soms ook minder (zoals Broken Isle questline).
- Artifact wapens: Je hebt nu een sterk wapen welke jezelf op meerdere manieren kan customizen in zowel de kracht als hoe het eruit ziet. Enige nadeel was de zogenaamde AP grind. Dit was zeg maar de experience voor je wapen welke je kreeg met bijna alle content (quest/raid/pvp etc) in het spel. In het begin was niet al te best geregeld om eerlijk te zijn. Je moest research doen om meer AP te krijgen per token. Nu gaat dat automatisch en is het beter geregeld. Artifact wapens, een concept met 2 zijdes.
- Toffe raid mechanics. Waar voorheen meestal de groep als geheel goed moest functioneren, moet je nu ook als individu beter opletten. Er zijn veel meer mechanics waar door er 1 persoon de raid al kan laten falen.


Groot stuikelblok van Legion zijn de legendary items (ook wel legiondaries genoemd). Het idee is heel leuk. Bij iedere loot wat je krijg heb je de kans dat je een heel sterke legendary item krijgt specifiek voor jou class of zelfs specc. Het nadeel is dat vele van deze legendaries bijna verplicht zijn bij een bepaalde build. Hierdoor wordt het willekeurige van het systeem een struikelblok. Je hebt namelijk amper invloed op welke legendary je krijgt (behalve bepaalde slottokens kopen voor head/shoulders/chest etc). Tevens is de droprate erg laag waardoor vele nu nog steeds niet de beste legendaries hebben.

Ook is de expansion wat minder ALT-vriendelijk voor raiders. Vanwege je artifact wapen en de willekeurige legendaries kost het heel veel tijd om een sterke alt te krijgen. Wat juist wel weer ALT-vriendelijk is, is de class content die voor iedere class anders is. Bij het spelen van Legion heb je met iedere class een iets andere ervaring verhaaltechnisch gezien.

Persoonlijk vind ik het een van de betere expansion in World of Warcraft (ik speel al sinds release).

[Reactie gewijzigd door Joever op 3 november 2017 13:38]

Ik was ook tijden gestopt en daarna niet zo flak naar release van legion weer ingestapt. In het begin was het verwarrend vond ik (zo hoe open de wereld is, en vrijheid je krijgt, had ik totaal niet. Dit vanwege story telling.). Goed, het had best wat mind blowing en nostalgische situaties tijdens het levelen. Althans voor mij dan. Verder heb ik enorm veel queste gedaan i.p.v snel levelen omdat ik het content wilde ontdekken en zo doende ook het verhaal. Dit pakte erg goed uit als eerste indruk! Echter op max level werd alles al heel erg gauw saai. Je hebt geen "daily questen" meer zoals vroeger zoals ze het zelf noemen; wat je nu krijgt zijn X aantal questen per dag verspreid over legion om zo je reputatie te behalen. Vrijwel alles draait om reputatie. Daarnaast vond ik ze na aantal dagen erg vervelen, dezelfde gelijksoortige quests maar dan op andere locaties.

PvP heeft mij niet meer getrokken sinds WotlK dus hoe het daarmee zit weet ik niet precies, wel weet ik dat je nu ook honor moet verdienen om talenten in PvP te krijgen.. verder geen ervaring.
PvE daarin tegen vond ik wel leuk. Maar dat is bijna bij elke game welk imho zodra je met je buddies lekker gezellig actief bent..

Ik ben gestopt omdat ik het niet waard vond om mijn tijd te spenderen aan farmen(quests) reputatie farmen zoals vroeger was ook niet mogelijk toen ik nog speelde. Hoe wel een avond gamen gezellig kan zijn is het natuurlijk wel dat je actief "moet" blijven in WoW om mee te gaan met het niveau van de raids etc.. Ik zit nu op een leeftijd dat het voor mij niet meer hoeft en ik liever zo en dan een single player game speel dat ik ter alle tijden weer kan oppikken.

Lees dit wel als mijn opinie; voor jou of andere kan dit natuurlijk een andere ervaring zijn.

[Reactie gewijzigd door Tweakwondo op 3 november 2017 12:44]

Voorop gesteld dat ik dingen herken en snap dat u er weer mee gestopt bent;
Er is niet zoveel om reputatie te doen tbh. Je hoeft niet persé exalted meer te zijn. Dat is misschien voor een tabard of een toy.
Gelukkig hebben we niet meer daily quests. Maar gewoon optionele quests voor gold, gear of artifact power. 4 voor een bepaalde factie per dag is al genoeg voor een extra kistje met items/ap/gold en rep.
Bijblijven met gear is ook niet echt heel moeilijk meer, dankzij gear rewards in dungeons en world quests die upscalen per nieuwe raid. Ik raid zelf niet, maar heb toch het itemlevel van een high end raider dankzij 5 man dungeons (mythic +)
Legion lijkt een populaire expansion te zijn. Ze verdienen er ook nog steeds meer dan genoeg mee, ik kan geen exacte cijfers vinden in het verslag maar ze lijken 1.2 miljard per kwartaal te verdienen aan niet-sales (vs <400 miljoen voor directe sales)
WoW is nog heel erg levend. Buiten de dungeons en raids om is er genoeg te doen in de open wereld. Er zijn genoeg world quests te vinden die je kan doen, het verhaal en andere dingen. Verder zijn er veel mensen bezig om bepaalde gebouwen te bouwen door middel van resources verdienen van verschillende quests en andere activiteiten. Deze gebouwen geven je dan buffs voor de open wereld of het opent een challenge die je kan voltooien om een speciale appearance te unlocken voor je wapen.

De poort naar argus is sinds kort geopend. In argus zijn er genoeg rares, world quests en andere bezigheden die veel leuke items droppen zoals mounts en pets. Op argus zijn ook invasions beschikbaar, met een invasion volg je de legion naar andere planeten en versla je ze daar ook. Dit moet meestal in een groepje gedaan worden anders is het onmogelijk.

Verder als je toch dungeons wilt doen dan kan dat ook. Je hebt nu mythic plus dungeons. Zo kan je de dungeons op hogere niveaus proberen waarbij de vijanden erin meer health hebben en meer damage doen. Ook zijn er speciale affixes die de dungeon nog pittiger maken. Zoals bijvoorbeeld dat als een mob doodgaat die een pool of sanguine op de grond achterlaat die andere mobs healed. Zo zijn er meer van dat soort dingen.
Het is wat meer communicatief geworden door actief zoeken naar mensen voor bijv. mythic + dungeons.
Je zit ook niet meer in je garrison of main city niks te doen. Bijna iedereen is actief bezig in de diverse zones. Het sentiment "versloffen" gold zeker voor de vorige expansie, maar voor deze zeker niet.
Ik begrijp het antwoord van Blizzard best wel. Ik zelf begon in het begin, maar ik ga liever niet terug naar die grind, met de hele bende aan ongebalanceerde dingen aan je char. Het enige wat ik wel leuk was waren de oude talent trees.
De laatste expansion was toch wel erg goed gelukt..aanrader ( bijna vanilla achtig)
Nee wow is dood vergeleken bij 3 jaar geleden, Check voor de gein het forum eens op de wow website...
Ben er nu een beetje doorheen aan het scrollen (General), maar wordt toch redelijk gediscussieerd?
Ik wist niet dat ze dat ook in handen hadden.

Ac boekt dan op vele vlaktes veel geld.
Toch zonde van de 5,9 miljard die Activision betaalt heeft voor King.
Ze zetten in 3 maanden 500m om, dus laten we zeggen bijna 2miljard per jaar.

Die investering is dus in 3 jaar terug met omzet. Iets langer ala je de pure winst rekent.
Iets ;-)? Zit een aardig verschil nog betreft omzet/winst. Maar ik denk dat ze het ook niet heel erg voelen. :)
Ik hoop juist dat ze verlies gaan draaien, dan gaan ze misschien hun games eens herdenken en betere games leveren :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True