Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Starcraft en Starcraft: Brood War zijn gratis te downloaden

Door , 93 reacties

Ontwikkelaar Blizzard heeft op zijn website bekendgemaakt dat het originele Starcraft en het uitbreidingspakket Starcraft: Brood War vanaf woensdag gratis zijn te downloaden. Het origineel en de uitbreiding zijn zowel voor de pc als voor de Mac te downloaden.

Blizzard brengt de gratis download uit met patch 1.18. Deze patch brengt een aantal vernieuwingen met zich mee, zoals de mogelijkheid om te wisselen tussen fullscreen-weergave en een windowed modus. Ook zou de patch de ondersteuning voor Windows 7, 8.1 en 10 verbeteren. Daarnaast is de game speelbaar op mac beta 10.11 en recentere versies. Blizzard heeft ook een toeschouwermodus, autosaves, een verbeterd anticheat-systeem en een verbeterde layout van de interface doorgevoerd.

Het gratis beschikbaar maken van het originele Starcraft, dat in 1998 uitkwam en in 2010 met Starcraft II een opvolger kreeg, heeft te maken met de komst van Starcraft Remastered. Met deze opgepoetste versie krijg het originele Starcraft een flink grafische update en is er ondersteuning voor maximaal 4k-resolutie. Op grafisch gebied zijn alle sprites, de tweedimensionale afbeeldingen waaruit de hele game is opgebouwd, opnieuw gecreëerd in een hogere resolutie.

Inhoudelijk is de game compleet en grotendeels ongewijzigd. De campagnes voor de Terran, Zerg en Protoss zijn aanwezig en de Brood War-inhoud is er ook. Volgens Blizzard kunnen bezitters van het originele Starcraft en de remaster online tegen elkaar spelen. De remaster moet deze zomer uitkomen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-04-2017 • 07:29

93 Linkedin Google+

Reacties (93)

Wijzig sortering
Om even wat extra dingen toe te lichten:

Starcraft 1 is nu gratis met patch 1.18 en de remastered versie komt later dit jaar.

Beide draaien op de orginele engine, wat wil zeggen dat de ge-remasterde game identiek aanvoelt aan de orginele game en dus ook de online games tussen het orgineel en de geremasterde versie gespeeld kunnen worden.

Met patch 1.18 en remasterd wil Blizzard tegemoetkomen aan een oude spelersbasis. Dit spel was niet goed meer op hedendaagse hardware te draaien en dat is een van de grootste verbeterpunten van patch 1.18. Daarnaast zijn er verschillende User Interface aspecten aangepakt en is er een observer mode toegevoegd.

patch notes zijn hier te vinden: https://starcraft.com/en-us/articles/20674424

Wat vooral niet de bedoeling van Blizzard is geweest met patch 1.18 of remasterd is om de balans, gameplay features e.d. aan te pakken. Wees dus voorbereid op verschillende 'authentieke' gameplay mechanics zoals:

- Unit control groups van maximaal 12
- Werkers/harvesters zullen niet automatisch na de spawn resources gaan halen en moeten individueel de opdracht krijgen om dit te gaan doen.
- Slechte unit AI en bugs waarvan gebruikt wordt gemaakt op eSports niveau bestaan nog steeds
- Omslachtige standaard hotkeys die (nog*) niet te veranderen zijn.
- Geen ranked/ladder play** hiervoor zijn 3rd party ladders zoals iCCcup of FISH(Koreaans)

*Blizzard heeft voorafgaand aan patch 1.18 een public test realm (PTR) opgezet. Hieruit bleek dat custom hotkeys nog verschillende bugs hebben. Dit wordt waarschijnlijk later ge´ntroduceerd met remastered.

*Ranked Ladder wordt native ondersteund wanneer SC:remastered uitkomt.
Tip voor degenen die alleen ge´nteresseerd zijn in de single player campaign: er bestaat ook een mod genaamd Starcraft: Mass Recall die alle missies van SC1 heeft nagemaakt in SC2.
En ze hebben ook al aangekondigd de HD remake van SC1 te porten naar SC2
Ook voor hen die geen sc2 hebben: Ze zeggen dat het ook werkt in de starter versie die gratis is.
Nu nog wachten op Warcraft 3. Waarom niet alle oude games gratis releasen, het is niet alsof ze er nu nog geld aan verdienen is alleen maar pro consument om het te doen.
Ik wil een Warcraft 2 die op huidige machines/OS'en werkt.

WC3 heb ik al, maar ik mis de 2d tijd :D
Ik heb laatst warcraft 2 nog gespeeld op een w10 machine. In dosbox(?) dacht ik. Werkte prima - het spel was veel eenvoudiger dan in mijn herinnering maar best leuk voor een avond.

[Reactie gewijzigd door SpiceWorm op 19 april 2017 10:08]

Ik heb precies dezelfde ervaring, laatst in Dosbox op W10 Warcraft 2 gespeeld. Heerlijke nostalgie, maar de spelervaring komt nu simpeler over dan 15 jaar geleden.
Ook hier gaan ze weer aan verdienen, de free-players kunnen spelen tegen de kopers van de "remastered" version, aldus het artikel hier op tweakers: " Volgens Blizzard kunnen bezitters van het originele Starcraft en de remaster online tegen elkaar spelen. De remaster moet deze zomer uitkomen."

Oftewel, ze willen een zo groot mogelijke playerbase neerzetten voor de "remaster" in de hoop dat men weer verslaafd raakt aan het spel, ergert aan de graphics en ook overstappen op de "remaster".

Althans zo zie ik het


Ps. Het is zeker niet negatief bedoeld, ik vindt het een mooie manier om een oud spel terug in leven te brengen

[Reactie gewijzigd door whoeier op 19 april 2017 11:28]

Dat is toch niet raar? Blizzard is een bedrijf dat lang ondersteuning biedt. Ik zie af en toe nog updates voor Diablo 2 ook nog. Maar het blijft een bedrijf en geen charitatieve instelling. Doel blijft het verdienen van geld.
Het is ook om aan te duiden dat er echt wel een verdienmodel is, en niet zoals ArcaneKitten stelt " het is niet alsof ze er nu nog geld aan verdienen is alleen maar pro consument om het te doen. "

Van mij mogen ze verdienen, ik haal de remaster op zodra die geleverd kan worden :) Het maakt mij alleen maar blij, was er toen verslaafd aan en weet zeker dat ik dat weer ben zodra ik hem opstart.
Dat lijkt mij ook en heb ik niets op tegen. Ze bieden dit nu gratis aan en mensen zullen met weemoed terugdenken aan die tijd. Dan zich gaan ergeren en denken ach die paar tientjes,geen idee hoe duur de remaster versie gaat kosten, betalen en de nieuwe hd versie kopen. Prima. Blizzard is een van de weinige die lang support bied en een sterke line-up heeft aan games. Ben in ieder geval fan van ze :)
Warcraft 3 is een stuk nieuwer dan Starcraft.

Ook een belangrijk punt is dat Starcraft (in met name Korea) nog volop competief gespeeld wordt. Volgens mij is dat bij Warcraft 3 niet meer zo het geval.

Het kan natuurlijk dat ik dat laatste compleet mis heb.
Warcraft 3 heeft nog genoeg tournooien en showmatches. Het zijn er alleen wel een stuk minder (en ook minder groot en minder qua geld) dan SC1.
Hoe gaaf StarCraft ook is, vond ik WC3 inderdaad leuker. Zal ongetwijfeld ook komen doordat ik geen SciFi fan maar Fantasy fan ben :-).
Daarnaast is niet alleen de gameplay gewoon goed. Ook in singleplayer is de storyline (van beide games) gewoon erg goed ontwikkeld.
WC3 heeft volledige ondersteuning voor moderne resoluties, dus de nood voor een remake is er niet echt.
heeft zelfs ondersteuning in Nvidia's Geforce Experience!
Wel voor moderne resoluties, maar niet voor moderne aspect ratios.

Als je het speelt op een 16:9 scherm, dan zul je zien dat alle graphics in de breedte meegerekt zijn. Je hebt nog steeds hetzelfde beeld als op een 4:3 scherm, maar dan gestretched over de breedte van een 16:9 scherm. Maar dan weer wel op de native resolutie.
het is niet alsof ze er nu nog geld aan verdienen
Alleen doen ze dat wel degelijk. Oude games verkopen nog steeds als een tierelier omdat ze in een ander budget segment vallen. Je hebt er geen dure hardware voor nodig, en de gameplay is vaak beter dan de games van de grote studio's die tegenwoordig uitkomen.

Dat je of niemand in je directe omgeving nog geld besteed aan oude games wil dat nog niet zeggen dat niemand dat meer doet ;)
Ik heb dus beide cd's (volgens mij waren het nog cd's) ergens thuis liggen. Tijd geleden nog gespeeld. Bizar dat een game dat zo oud is, nog relatief zo lekker speelt.
Blijkt maar weer dat game play vele malen belangrijker is dan grafisch geweld.
StarCraft heeft de standaard gezet voor het RTS genre. Niet enkel in de control mechanica waren goed voor de tijd, maar wat ik altijd het meest gewaardeerd heb ik de deversiteit en balans tussen de drie rassen.
Voor de remake zou ik wel verwachten dat ze de pathing wat verbeteren.
De pathing quirks zijn juist wat StarCraft zo goed maakt. Pak bijvoorbeeld storm, als alle units netzoals in StarCraft 2 in dichte groepen lopen dan gaan al die units echt veel te snel dood door 1 storm. Lurkers en reavers zullen dan ook veel te sterk worden.

Kort gezegd, met deze quirks is rekening gehouden toen alle units en spells werden ontworpen. Als er dan een "verbetering" is, breekt dit de balance van het spel.

Ook 12 unit selection en enkel building selection dragen bij aan hoe het spel speelt.

Day9 heeft een zeer interessante rant over SC:BW op zijn youtube kanaal gezet, voor als je ge´nteresseerd bent. hij legt hier het een en ander uit waarom deze game zo goed is.

Daarnaast is de pro-scene in zuid korea vele malen te groot om veranderingen in het spel te maken, die willen juist dat het precies hetzelfde speelt, dus dezelfde engine heeft.
De selectie beperkingen zijn inderdaad een cruciaal deel van het spel. Ik begrijp ook de voordelen van slechtse pathing die je noemt. In SC1 was het de kunst om je tanks bij elkaar te houden en in SC2 juist om je marines op te splitsen.
Ik ben benieuwd wat Blizzard beslist, maar gezien je argumentatie denk oook dat ze de gameplay exact houden zoals die nu is.
Ik irriteerde me als Zerg speler in SC2 dood aan het deathball-principe voor Protoss en Terran. Ik heb het altijd frustrerend gevonden en stopte halverwege HotS. Als je naar pro SC1 matches kijkt dan gaat het veel meer om skirmishes dan om ÚÚn grote deathball.

Daarom vind ik dit initiatief supergaaf van Blizzard. SC1 is voor velen een superieur spel tov van SC2. Denk ook zeker aan de implicaties in esports. Korea zal blij zijn met deze remastered.
Starcraft zette helemaal geen standaard! Command & Conquer en Total Annihilation zijn games die de standaard voor de RTS hebben gezet.

Starcraft was een unieke, vernieuwende RTS die geen enkele studio Blizzard heeft nagedaan. Het is de eerste RTS die een enorme focus op de 'micro' legde, in plaats van de 'macro' RTSen zoals de grondleggers van het genre.

Er is daarna geen enkele RTS gemaakt die goed landde met hetzelfde concept. Ik kan 'm in elk geval niet bedenken. Wel wat kleine hitjes, maar die waren snel vergeten.

Het is precies vanwege dat unieke concept dat Starcraft nog zo'n populaire E-sport is. Er is geen enkele RTS die zo zwaar skillbased is en zelfs een 'twitch-RTS' mag worden genoemd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 19 april 2017 11:14]

Sorry, maar Warcraft was er nog voor Command & Conquer.
Je zou het punt kunnen voor Westwood met Dune2. Maar als dat de standaard is? Dan heeft Blizzard met Starcraft (en eigenlijk al WC2) elke letter herschreven.

los van het feit dat Total Annihilation een totaal andere game is, kwam het slechts een jaar voor SC uit. Blizzard kennende zal SC op dat moment wel 90% klaar zijn geweest.

Misschien heeft Blizzard met SC niet DE standaard gezet (want, want is de standaard), maar het genre volledig herschreven.

Ik vind het nog steeds onnavolgbaar dat een game met 3 rassen die zo van elkaar verschillen, zoveel unieke units heeft, toch zo gebalanceerd is. Een van de knapste games ooit, zonder twijfel.
Ik verwacht van niet, ze blijven afgezien van de visuals zo dicht bij het origineel als kan: "Volgens Blizzard kunnen bezitters van het originele Starcraft en de remaster online tegen elkaar spelen"
Warcraft bedoel je?
Ik heb de indruk dat StarCraft de beter versie is van Warcraft en daarmee de standaard voor RTS heeft gezet.
Het zou niet geheel onterecht zijn om te zeggen dat warcraft de vader van RTS is, maar voor mij is het StarCraft. (Dune 2 is de grootvader van RTS)
Warcraft heeft 3 rassen?
Jazeker. Humans, Orcs, Dwarfs, Elves, Trolls, Goblins, enz.
Ik doelde meer op dat er nooit een warcraft is geweest met 3 speelbare rassen. Zover ik weet was 1 en 2. 2 rassen. En 3 had er 4. En starcraft er altijd 3 heeft gehad.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 19 april 2017 12:34]

Er is inderdaad geen versie geweest waarin alle rassen echt speelbaar waren, enkel de heroes kon je besturen.
Warcraft 1 en 2 hebben 2 rassen (orcs en humans)
Starcraft heeft 3 rassen (protoss, zerg en terran)
Warcraft 3 heeft 4 rassen (orcs, humans, night elves en undead)
Ja zoals ik al dacht. AJ het nooit over warcraft hebben zoals aceaceace dacht.
En daarom brengen ze een remake uit met verbeterde GFX?
De gameplay was zo goed dat daar (zelfs 20 jaar na dato) niks meer aan veranderd hoefde. Dat is dus j˙Ýst een argument voor het belang van goede gameplay! ;)
Ik durf wel te stellen dat als SC nooit had bestaan, en SC nu werd uitgebracht, dat het een gigantische mislukking zou worden. Zelfs nog los van de graphics, veel zaken waar je toen mee weg kon komen (belabberde pathing, gigantische beperkingen op unit selectie, commando's, etc), zouden nu echt niet meer kunnen in een nieuw spel.
Hangt ervan af hoe je het brengt. Diablo3 werd toch een redelijk succes toen ze het AH eraf haalden etc. En dan heb je in grote lijnen toch ook een game die leunt op de eerste delen. Grafisch is dat ook een stuk beter maar de gameplay is zoals het is.

Starcraft zou ook nu een succes kunnen worden als je het goed neerzet. Niet van die giga legers maar een goed gebalanceerde units waar je behoorlijk wat mee kunt spelen in tactiek. Ik zou fan zijn :)
Nee de reden dat ze het in de Remake hebben gehouden is zodat alle rare eigenaardig bewaard bleven. Als ze vonden dat er 20 jaar na dato niets verandert hoeft te worden hadden SC2 nooit uitgebracht. En SC1 is voornamelijk in de Aziatische landen nog een groot succes. in het Westen is het lang niet zo druk. En zijn de meeste toch over gestapt op SC2.
Zoals @NightFox89 ook al zei zijn ze met SC2 aangekomen omdat de fans meer wilden, en ook wilden weten hoe de story voor de rest verder ging.

Daarnaast is SC2 ondertussen naar wat ik begrijp vrijwel uitgestorven tegenover de launch periode..

Gezien de (ondertussen toch behoorlijk) lange levensduur van SC, hoewel grotendeels in AziŰ, snap ik volkomen dat ze de Remake gaan maken.

Persoonlijk kijk ik er ook ernstig naar uit, wordt leuk weer mensen in te maken met een leger aan Archons! :9

[Reactie gewijzigd door NLflyer op 19 april 2017 09:14]

Zover ik leeft SC2 voornamelijk in het westen. En SC1 in AziŰ. En tuurlijk wilden ze weten hoe het veder ging. Maar als grafisch geweld niet uit maakt hadden ze natuurlijk ook meerdere exp kunnen maken voor SC1. Blizzard zal nu ook aan SC3 werken om het verhaal veder te vertellen ipv SC2 expension uit te brengen. Puur omdat ze meer en betere gfx willen. Mensen willen ook een mooiere versie van warcraft 3. Puur omdat de Gameplay erg goed is maar de GFX nu gewoon erg outdated zijn.
't is niet alleen een remake met verbeterde graphics, hoewel dat zeker een punt zal zijn voor een hoop mensen, brengt de remake (en ook de geŘpdatete versie van 't origineel) een hoop stabiliteitsfixes etc. op nieuwere machines met zich mee, waardoor het spel voor mensen met een moderne PC toch nog steeds makkelijk te spelen is, zonder trucjes uit te moeten halen m.b.t. compatibility en dat soort meuk.

't feit dat ze de naast de graphics de rest van het spel an sich laten, wil wel redelijk aantonen dat 't zelfs voor de huidige standaard aan games m.b.t. gameplay toendertijd al een powerhouse was. Niet dat dat laatste nog enige bevestiging benodigde, gezien het spel 19 jaar na dato nog behoorlijk veel gespeeld wordt.
Maar die stabiliteit op nieuwere pc's is deze patch toch voor? Die remaster is toch puur voor betere GFX/resolutie?
Als ze vonden dat er 20 jaar na dato niets verandert hoeft te worden hadden SC2 nooit uitgebracht.
Nee, er is een SC2 uitgebracht omdat de fans naar meer smakte. Niet specifiek naar anders ;)
Ik zeg niet dat grafisch geweld onbelangrijk is, natuurlijk is het gaat als een game er super mooi uit ziet. Maar als de gameplay slecht is, dan ben je volgens mij heel snel uitgespeeld.
En nu gaan ze een goede game voorzien van een nieuwe laag, wat natuurlijk prima is, want dan ziet het er beter uit. Maar juist aan de gameplay veranderen ze niet, met andere woorden die is dus prima.
Uiteraard is gameplay ook belangrijk. En daar gaat het met de Copy/Paste gameplay nog wel regelmatig mis met grote uitgevers. Maar in het westen zijn de meeste mensen toch echt over gestapt op SC2.
Gameplay is beter bestand tegen de tand des tijds dan grafisch geweld.
Klopt dat geef ik ook nergens aan. Ik geef alleen aan dat je met 20 jaar oude GFX op een handje na fans niet blij gaat maken. En Blizzard kan prima games maken. En hebben ook een naam opgebouwd. Alleen als je nu als indie studio SC1 remake zou uit brengen onder een andere naam. hij vele malen minder populair zou zijn als hij nu is.
Ze brengen een remake uit omdat ze met relatief weinig inspanning geld kunnen verdienen.
(Niks mis mee)
Voor die tijd was er anders best veel grafisch geweld - enorm veel actie, veel design-elementen, pre-rendered cutscenes, etc. Ok het is 2d / isometrisch perspectief maar dat boeit toch niet zoveel?
Zo waren er inderdaad nog, Red Alert. Hoogtij dagen van de RTS games. Myst was ook een super mooi spel voor die tijd maar eigenlijk enkel foto's. Neem Final Fantasy 8 Welke filmische proporties aannam in cut scenes.

Ik vind het een tof idee, zeker als daar van de zomer de remake is.
Geweldig! Zo is de drempel nog lager voor mensen die 'm nog niet gespeeld hebben (zijn die er nog?). En daardoor wordt de kans dat de Remastered version nˇg beter verkoopt, groter. StarCraft is een game met een wel zÚÚr lange adem. Helemaal mooi!
Ik heb starcraft nog nooit gespeeld...en het ergste is..ik heb toendertijd het spel officieel gekocht. Ik had er alleen nooit tijd voor (vrijgemaakt).
Totaal off-topic maar ik lees Nederlands "brood" en dan war, nog niet helemaal wakker maar ik ben benieuwd hoe rogge vs. Volkoren gaat verlopen :Y)
Tijger- gaat winnen natuurlijk :+

Starcraft "I am bread"-edition.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 19 april 2017 07:56]

En voor de hipsters: Spelt
Spelt meel is ook al weer achterhaalt. En heeft main stream bereikt. De achte hipsters gaan voor Amandel meel. Het nieuwe goud lijkt het wel.
Persoonlijk blijf ik het grappig vinden om "cattle bruiser" te zeggen ipv "battle cruiser".
Dat is een goede inderdaad! Die ga ik onthouden, Thanks ;)
Dit is Blood war voor de Aziatische markt :+ :+
Speelbaar vanaf OS X 10.11 of enkel op 10.11 (en dus niet 10.12)?
Werkt ook op macOS 10.12
Ik meen me te herinneren dat de vorige launcher niet eens wilde starten, de nieuwe is nu bezig om alles te installeren (10.12) :D

Edit: ik zie dat er een FPS-cap is toegevoegd, dat maak het geheel beter speelbaar dan de versie die ik via Wine kon spelen. Nu ga ik bijna twijfelen of ik de Remaster nog wel ga aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door VTe op 19 april 2017 08:43]

YES! Destijds Brood War gemist, en binnenkort op vakantie, kan die mooi op m'n Macbookje mee.
"We must construct additional pylons!"

Ik vind deze versie, inclusief expension, leuker dan StarCraft 2. Wellicht omdat het een stuk overzichtelijker is, maar waarschijnlijk omdat ik er zelf meer tijd in heb gestoken in die tijd. :)
Ik voeg hem meteen toe aan Battle.net!
Ik heb dit toentertijd nog in een gamecafe gespeeld met 4 man. Potjes duurde welgeteld 30 minuten en werd gewonnen door iemand die het spel volledig met het toesenbord bestuurde. Heb met open mond gekeken hoe hij speelde. De goede oude tijd :P