Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Volgens een Zuid-Koreaanse e-sportwebsite brengt Blizzard in mei of juni een remaster van StarCraft 1 uit. De website baseert zich op bronnen uit de gamesindustrie en stelt dat een officiŽle aankondiging mogelijk volgende week komt.

De bronnen van SportsSeoul zeggen dat Blizzard een groot evenement aan het voorbereiden is voor de release van de game in het voorjaar. Op een eerder moment, mogelijk volgende week, zou het bedrijf de game willen aankondigen en details over de inhoud bekend willen maken.

Volgens Zuid-Koreaanse website krijgt remaster van StarCraft 1 betere graphics en Battle.net-ondersteuning. De inhoud van het spel zou verder gelijk zijn aan de originele game uit 1998. Ook stelt de website dat er meer details bekend zijn gemaakt over de remaster tijdens BlizzCon in november vorig jaar. Die presentatie zou enkel toegankelijk zijn geweest voor een aantal partijen die e-sportwedstrijden uitzenden, sponsors en belanghebbenden die betrokken zijn bij het testen.

Vorig jaar ging er al een gerucht over de komst van een hd-versie van StarCraft. Toen werd gemeld dat de game in september 2016 aangekondigd zou worden, maar dat bleek niet het geval.

StarCraft 1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

StarCraft heeft mij de nodige nachtelijke uurtjes gekost. Wie herinnert zich niet het geluid van het uitklappen van een Siegetank. De vette BattleCruisers: "Alien frequencies open". De vette Wraith's
De grappige Goliath's "Goliath online".

IK hoop niet dat dit een rip-off wordt van SC2, dat ze zich echt houden aan SC1, dus dezelfde (maar dan opnieuw gecomponeerd) muziek. Dezelfde maar dan hoge kwaliteit geluiden, een tank die op dezelfde manier beweegt, en uitklapt enz. enz.
Dit wordt een must-buy voor mij, absoluut!
Ik vermoed dat ze niets aan de audio gaan veranderen, een veel waarschijnlijker scenario is dat ze ondersteuning bieden voor hogere resolutie beeldschermen, integratie maken met het huidige battle.net en de UI wat opfrissen (wat best veel werk is). Meer moeten ze er denk ik ook niet aan gaan veranderen, anders verander je de ervaring teveel.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat ze de game assets gaan herbouwen voor de SC2 engine, ipv de SC1 engine herimplementeren of upgraden naar hedendaagse capaciteiten, want dat is pas echt onbegonnen werk.
Zou er geen rekening mee houden. Ze gaan denk ik gewoon de oude engine aanpassen en inderdaad hogere resolutie en Bnet in te bouwen. Als je competitive SC1 bekijkt (vs SC2) dan zit er echt een enorm aspect in het exploiten van de engine. Allerlei rare gebouwcombinaties die blokkeren of het op een maffe manier besturen van units om ze asap van A naar B te krijgen. Dat zou je verliezen als je vertaald in een SC2 engine waar dat allemaal in is gestroomlijnd.

Aangezien comp. SC1 aan een enorme resurgance bezig is verwacht ik dat ze de SC1 remaster echt compatibel gaan maken met comp. SC1.
Zou er geen rekening mee houden. Ze gaan denk ik gewoon de oude engine aanpassen en inderdaad hogere resolutie en Bnet in te bouwen. Als je competitive SC1 bekijkt (vs SC2) dan zit er echt een enorm aspect in het exploiten van de engine. Allerlei rare gebouwcombinaties die blokkeren of het op een maffe manier besturen van units om ze asap van A naar B te krijgen. Dat zou je verliezen als je vertaald in een SC2 engine waar dat allemaal in is gestroomlijnd.

Aangezien comp. SC1 aan een enorme resurgance bezig is verwacht ik dat ze de SC1 remaster echt compatibel gaan maken met comp. SC1.
Dit is inderdaad een goede aanvulling op mijn standpunt waarom het onwaarschijnlijk is dat ze een daadwerkelijk andere engine gaan gebruiken (of maken). Koreanen (waar deze game uiterst populair is) spenderen letterlijk de hele dag aan het perfectioneren van acties en handelingen, zodra je de engine vervangt doe je dit allemaal teniet inderdaad en zullen de echte pro spelers alsnog het oude SC1 blijven spelen (wat mer uiteraard niet wil)

[Reactie gewijzigd door Donvermicelli op 15 maart 2017 11:55]

Die gebreken kun je natuurlijk ook nabootsen. Zie Dota 2, waar limitaties uit de eerste versie in de nieuwe engine natuurlijk niet meer spelen, maar wel worden ingezet.
Ik vermoed dat ze vooral de assets recyclen maar in de 'nieuwe' SC2 engine zetten. Deze schijnt heel soepel/modbaar in gebruik te zijn
StarCraft II is een leuke game met prima grafische stijl. Maar de oude games zoals StarCraft en Diablo II vind ik mooier. Het ziet er "scherper/hoekiger" uit met "meer details". Vind het lastig te omschrijven. Diablo II heeft dezelfde behandeling, die jij nu beschrijft, gehad. Ik hoop dat ze dit ook doen bij StarCraft.
Hailing frequencies open. :)
Waarschijnlijk worden de graphics opnieuw getekend voor hoge resolutie. Gezien je bij StarCraft niet uit kunt zoomen, moet het detail van de gebouwen gewoon hoger worden, wellicht geanimeerd.

De geluidseffecten is maar net de vraag of ze deze kunnen verbeteren. Als ze deze allemaal op studio kwaliteit hebben opgeslagen toendertijd, dan kun je deze samples nu met hoge kwaliteit gebruiken. Opnieuw opnemen zal echter heel wat lastiger zijn, vaak zijn dezelfde stemacteurs niet meer beschikbaar, en die moet je niet zomaar even vervangen. Daarnaast zullen ze hun stemmetjes nooit exact hetzelfde zeggen, waardoor het vaak afleidend is.
(Beetje offtopic, maar dit zag ik dus bij de film Terminator Genisys waar ze een scene uit Terminator 1 opnieuw terug lieten komen met andere/oudere acteurs, en het was nogal afleidend omdat het niet hetzelfde was).
Dus, hopen dat ze de voicetracks nog op hoge kwaliteit hebben opgeslagen.

Muziek opnieuw componeren... Dat zie ik ze wel doen, en werkt best goed. Het kan nog wat epischer gemaakt worden. Hierin experimenteert Blizzard nogal veel in Heroes of the Storm. Remixen van de classic games hoor je daar op de achtergrond, zelfs Warcraft 2.

Dan de vraag of ze het in de starcraft 2 engine moeten gooien... Sja, dat is persoonlijk. Ik ben geen competitive gamer, ik speel voor m'n plezier en ik vind de starcraft 2 engine wel fijn spelen. Maar ik begrijp ook wel dat dit niet exact hetzelfde is als de SC1 engine. Maar dat is een kwestie van smaak, Blizzard kan hier nooit iedereen tevreden stellen.

Maar, Blizzard kennende, zullen ze wel hun best doen om een goed product te maken.
In the pipe, five by five...
IK hoop niet dat dit een rip-off wordt van SC2, dat ze zich echt houden aan SC1,
Wat is het verschil tussen SC1 en SC2 dat die laatste niet goed is?

SC1 heeft heel even op mijn verlanglijstje gestaan maar heb ik uiteindelijk nooit gespeeld. (Voorrang ging naar Civilization, maar rts sprak me ook wel aan. Echter na Warcraft II en AoE 1 en 2 (slechte graphics in 7/8/10) was Empire Earth te simplistisch, Cossacks te detailistisch, Total War nooit aan toegekomen, Europa Universalis... ) Destijds had ik andere prioriteiten en ook nu nauwelijks tijd.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 15 maart 2017 11:00]

Starcraft 1 was een legendarisch spel met een feel die door SC2 nooit geŽvenaard is. Daar kan SC2 ook weinig aan doen, gezien de tijd die er tussen zat. Zoals eerder ook al aangegeven waren zelfs de geluiden van units instantly herkenbaar.

Ik denk dat vooral de hoop is dat die feel intact blijft. De engine en grafische stijl van SC2 gebruiken zou dat niet terug brengen, daar is het origineel gewoon te iconisch voor.

Hopelijk gaat dit alleen om wat quality of life verbeteringen (multiple building selection, grotere control groups, betere path finding etc, plus wat grafische verbeteringen) en geen grote veranderingen.
Die feel is gedeeltelijk nostalgisch. Als het sc2 was waar ze mee begonnen had je hetzelfde kunnen zeggen.
Sc2 geeft mij ook een Starcraft feel. Echter is dat omdat ik destijds deel 1 nauwelijks heb gespeeld.
Ik vraag me af of dat zo is. Waarschijnlijk speelt het in ieder geval een rol!

SC1 is niet voor niets een gigantische esport geweest, en is in ieder geval bij mij beter blijven hangen dan veel spellen van rond die tijd. Plus dingen zoals de geluiden die Zerg units maakten zijn nog steeds herkenbaarder dan dezelfde geluiden in SC2.

Ik heb ook de week voor de release van SC2, de SC1 en SCBW campaigns gespeeld. Ook die vind ik qua verhaallijn en feel beter dan SC2 (al is de gameplay van de SC2 campaign veel interessanter en gevariŽerder).

Al met al ben ik benieuwd wat dit wordt.
Elkaar afmaken via LAN of als team de PC afmaken was nog leuker :)
Starcraft 1 was toch wel 1 van mijn langst gespeelde (LAN) game.
Ben alleen bang dat er geen LAN inkomt(uitgehaald wordt) en dat je, als de game er komt, gewoon online moet zijn om te spelen.
Ik ben bang dat je gelijk hebt.
Daarentegen, als het alleen een remaster is: LAN functionaliteit zat standaard al in SC1.
Even afwachten dus.
Laten we het hopen :D
Inderdaad. Gameplay echt houden zoals het nu is.

Wel hogere resoluties, Bnet support en betere spectator support voor ESPort doeleinden maar qua gameplay gewoon identiek houden.

Audio vooral niets aan veranderen! ik vind veel sounds in SC1 vetter dan in SC2.
"Hailing frequencies open" ;)

*Mierenneuker modus uit*
Dat is een van de RTS games wat ik het allermeeste plezier aan heb gehad qua gameplay! Maar ik vraag me af of dat nog steeds zo zou zijn nu? Oude afleveringen van de Wrekers en de Versierders zijn ook niet meer aan te zien. Anderzijds, eerlijk gezegd vind ik hedendaagse RTS toptitels te complex,dus ik ga 'm zeker proberen.

[Reactie gewijzigd door dura op 15 maart 2017 10:13]

Ik wil de pret niet drukken, maar waarschijnlijk gaat Blizzard de remaster uitbrengen met alle gamemechanics identiek aan het orgineel. De rede hiervoor is het feit dat Broodwar als eSport weer in opkomst is Korea en aan het artikel te lezen, ziet het er naar uit dat de remaster vooral bedoeld is voor de eSport.

Broodwar is zo lang al gespeeld als eSport, dat de pro-gamers zich volledig hebben aangepast aan de bugs, limieten, onhandige hotkeys en ongebalanceerde units van de orginele game.

Enkele voorbeelden van verouderde game mechanics zijn de volgende:
  • Unit groups kunnen niet meer dan 12 units bevatten.
  • Workers (Harvesters in C&C taal) moeten handmatig aan resources toegewezen worden.
  • Hotkeys konden niet aangepast worden (misschien in de remaster wel) met als gevolg dat sommige onlogische hotkeys lastig te bereiken zijn.
  • De AI van sommige units is volgens tegenwoordige standaarden beduidend slecht. Een goed voorbeeld hiervan is de Protoss Dragoon. Tegelijkertijd is de AI ook voor een groot gedeelte bepalend voor het skillniveau in de eSport, dus ik verwacht niet dat Blizzard dit zal veranderen.
Qua gameplay zal je waarschijnlijk gaan merken dat het om een game gaat die bijna 20 jaar oud is. Kun je daar echter doorheen prikken dan is er niks aan de hand.
AI heeft een grote invloed op het spel:
* reaver scarabs die zo dom zijn dat ze vaak niet ontploffen.
* siege tanks die bij een drop elkaar vernietigen.

De imbalanced units die je noemt... Tja... Volgens de BW berichtgeving zijn sommige kaarten imbalanced, terwijl het spel perfect is. Zelf denk ik eerder dat Terran te sterk is en ze na jaren mapdesign nu kaarten kunnen maken waar het spel gebalanceerd is.
Ik weet niet in hoeverre SC1 meer of minder complex is als dat SC2 is, gezien ik zelf SC1 nooit heb gespeeld. Maar misschien kunnen ze ermee weg komen omdat het dan enkel een remaster is, echter het vechten tegen de interface, waarbij je heel veel moet klikken om de meest simpele acties uit te voeren, is iets waar een modern spel nooit mee weg zou komen. Gezien van wat ik begrijp de hele balans hierop is gebaseerd, kunnen ze dat ook niet zomaar veranderen.
Sc1 is veel meer Micro intensief.
Je kon minder eenheden in een groep stoppen en tegelijk laten bewegen. Ook was de pathing veel minder goed en daar moest je ook rekening mee houden.

Om op hoog niveau mee te kunnen met Sc1 moet je een hele hoge APM hebben bij sc2 is dat minder belangrijk.
Precies, en het zou me niet verbazen dat omdat het een remaster is, ze ermee weg kunnen komen. Maar als je nu een nieuw spel zou introduceren met zulk soort 'features', dat het keihard afgekraakt zou worden.
Als de remaster een hit wil worden moeten ze alleen de GFX aanpassen maar verder helemaal niets. Dus pathing moet hetzelfde blijven het besturen van de units zelf ook.

Anders gaan de fan's deze versie niet waarderen. Voor de mensen die die dingen niet leuk vonden is SC2 er al.
echter het vechten tegen de interface, waarbij je heel veel moet klikken om de meest simpele acties uit te voeren, is iets waar een modern spel nooit mee weg zou komen.
Vind je dat zo slecht in Starcraft dan? In mijn herinnering maakte Starcraft hier juist een grote stap, door meer dan alle andere RTS-spellen van voor die tijd een interface te bieden waarmee je efficiŽnt het spel kon besturen. Je kon groepen maken en aan hotkeys toekennen en commando's queueŽn.
Ja, de echte pro's konden door te micromanagen een voordeel halen, maar daar waren het dan ook pro's voor.

Ik moet bekennen dat ik na Warcraft III geen RTS'en meer gespeeld heb, dus ik weet niet of het tegenwoordig nog veel gebruikersvriendelijker geworden is, maar ik vond Starcraft juist altijd een voorbeeld van een spel dat zijn interface heel goed op orde had.
De efficientie qua besturing bij SC1 is echt heel veel slechter dan bij SC2. Maximale selectie is bijvoorbeeld al 12 units, terwijl bij SC2 het unlimitted is. Dus je moet je leger opsplitsen in een hele hoop groepen, en kan niet zomaar een algemeen commando geven.

En als ik het goed heb kon je maar een enkel gebouw selecteren. Ipv gewoon zoals nu in SC2 al je gebouwen en je hotkey om iets te maken ingedrukt houden, en dat ze dan allemaal dat gaan produceren.
limited of unlimited groepen selecteren is volgens mij meer een strategische keuze dan efficientie in besturing.
Door groepen niet groter dan 12 te maken forceer je de speler beter te denken over zijn resourceplanning. Voer voor micro-managers :)

Gebouwen met hotkeys aansturen is natuurlijk een mooie extra, vraag is wat dit soort "optimalisaties" met de balans van het spel doen. zeker als je bedenkt dat Zerg's bijna niet via gebouwen units produceren. Dan heb je dus een imbalance in je spel te pakken door dergelijke hotkeys.
Warcraft III.... mmmm. Ik wil Warcraft 4!
Wie niet!

Wel tof dat SC1 nu als remaster komt, hopelijk gratis voor mensen die het origineel nog hebben. En anders voor §25,= in de aanbieding! Ik noem maar wat!
Ik wil een goede remake van dune 2
Ik vond Dune 2000 en Emperor best leuk. OpenDUNE al eens gezien? :P
Je kan op dezelfde manier de shortkeys gebruiken dus opzich niet heel spannend. De mogelijkheden waren wel wat beperkter wat ik zelf ook wel prettig vond.
Ja zeker, toevallig paar maanden geleden alles uit het stof gehaald (net als de oude warcraft 3)
en het valt me op dat de gameplay en alles nog erg vertrouwd aanvoelt. Hij draait gewoon goed en soepel en voelt zeker niet stokoud aan (als je even door de 'oude graphics heen kijkt)
Dus als er een remake gemaakt wordt op grafisch gebied denk ik dat het echt wel een succes gaat worden!
Ik heb zelf nog nooit een game in de Starcraft series gespeeld. Misschien is dit mijn kans om te kijken of het iets voor mij is, en met wat mooiere graphics natuurlijk :P
Ik denk dat SC2 een betere (gemakkelijkere) instap is dan SC1. Het Micro management is (niet voor puristen wellicht) onnodig intens.

Micro (keyboard en muisclicks) is in SC2 ook gewoon heel lastig, maar ik (als Gold player) maakt dat weinig uit. Beetje scouten en (contra)leger bouwen of cheesen gaat prima.
Bij SC2 heb je veel meer tijdsdruk en management eromheen dan bij SC1 waar het puur op de missies draait.

Ik hoop maar dat Blizzard de resoluties een keer vrijlaat. Ze roepen dat het om een gelijk speelveld is en geld geen rol moet spelen en dus geen HiRes, 16:0 of 21:0 ondersteunen. Dat iemand een dikke videokaart koopt voor eenzelfde bedrag is dan opeens geen criterium meer. :X
O ja, dat herinner ik me ook waarom Starcraft 2 single player me zo tegenviel: zo ongeveer iedere missie was aan een timer of er was een of andere gimmick. Het idee van als een schildpad je eigen basis opbouwen en dan over de tegenstander heenlopen zat er niet meer in.
Ik zou sc1 wel gewoon ff singleplayer doorlopen voor het gave verhaal, 2 is idd een meer hedendaagse game
Ik ben zelf altijd een fan geweest van een goede singleplayer zodat je alle basics van het spel leert kennen voordat je echt tegen mensen met ervaring gaat spelen.
uit nieuwschierigheid als noob: wat is cheesen?
Stiekem (tegenstander mag het niet --te snel-- zien) in de basis (of in de buurt van de basis) van de tegenstander kanonnen of gebouwen bouwen. Wordt ten onrechte als onsportief gezien...maar de kaders van het spel staan het toe...(ik vind het heerlijk, ook als mislukt)

Een andere is meer een all-in: ten koste van je economie snel een leger bouwen en je tegenstander verrassen.

Allemaal te scouten (en als je op tijd scout meestal ook direct een win).

[Reactie gewijzigd door poehee op 15 maart 2017 17:12]

ah thanks :) dus een beetje fatalistisch doen in de hoop dat je tegenstander niet een scoutert is :D heb daar wel leuke herinneringen aan in supcom/fa, van beide kanten (ik ben heel matig in scouten :') )
Cool! Aardig wat uurtjes aan deze game gespendeerd in de tijd van liquid en rush :-) (NL topclans)

Betreft het ook de uitbreiding SC:broodwar?
Ik ga er wel vanuit dat Broodwar er direct bij inbegrepen is. Geen zin om voor een remaster extra te gaan betalen.

Wel tof dat een remake uit komt! Even afwachten op de prijs, dan wordt het denk ik wel eentje die in mijn collectie komt. Hopelijk komt dan ook een remaster van Warcraft 2!

[Reactie gewijzigd door CH40S op 15 maart 2017 10:31]

Blizzard kenneden zal de remaster wel iets van 30 euro gaan kosten ;)
Nice! Ik heb SC1 helemaal kapot gespeeld :D SC2 heeft me nooit zo getrokken.

Ik hoop dat er, naast de graphics, niks veranderd verder. Dan komt deze er zeker!
Zou fantastisch zijn indien de gameplay hetzelfde was (zalige muta-micro etc :9~ )
Oe, als ze dan ook nog een remaster gaan doen van Warcraft 2 maken ze mij gelukkig!
that'd be awesome! ik probeerde hem laatst weer eens maar de interface vind ik te pijnlijk; een paar simpele fixes zouden al voldoende zijn :) (bijv de map scrollen met middle mouse button)
Episch! Compleet grijs gespeeld het eerste deel. Kijk hier dus ook erg naar uit! Kom maar op! Betere graphics is prima, maar de gameplay moet wel echt identiek blijven... we zullen het zien :Y)
Even mijn APM skills (voor zover ik die had) oefenen...
20jaar diablo franchise, geen d1/2 remaster. fans willen nieuwe WC4/wc3 rem, gebeurt niet. Komen ze met SC1 remaster terwijl er net een SC2 uitbereiding is geweest, bovendien is SC1 in huidige vorm nog steeds populair.. mag toch hopen dat ze binnenkort nieuwe WC en diablo gaan aankondigen :O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*