Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties

Uitgever Warner Bros. trekt de stekker uit Infinite Crisis, een halfjaar nadat de game officieel op de markt kwam. Studio Turbine stopt de ontwikkeling van de game. De servers blijven tot 14 augustus in de lucht. Wie betaald heeft voor de game, kan geld terug vragen.

Een reden geeft Warner Bros. niet in de korte verklaring op het forum van Infinite Crisis. De uitgever laat enkel los dat het 'de moeilijke beslissing heeft moeten nemen' om de game vanaf 14 augustus offline te halen. Ontwikkelaar Turbine staakt per direct met het werk aan de moba-game. Wie een Starter Pack of Elite Pack voor de verder gratis speelbare game heeft aangeschaft, kan via Steam geld terugvragen.

Warner kondigde Infinite Crisis in 2013 aan en in datzelfde jaar startte ook een besloten bètatest van de game. Spelers konden in Infinite Crisis een Hero kiezen uit de vele superhelden van DC Comics. In maart 2014 werd de bètatest voor iedereen opengesteld, waarna de game in maart van dit jaar officieel op de markt kwam. De game is enkel speelbaar onder Windows.

Warner probeerde al eerder om succes te behalen met een moba-game. Eind 2010 bracht het Guardians of Middle-earth op de markt, een game voor de Xbox 360 en PlayStation 3, die een jaar later ook verscheen voor Windows. De status van die game is onduidelijk. De officiële website is down en de pagina op de website van Warner zelf is al sinds eind 2012 niet meer bijgewerkt. De Facebook-pagina van de game staat al sinds december 2013 droog.

Waar het Warner niet lukt om succes te boeken in het populaire moba-genre, hoopt Blizzard meer succes te hebben. Van de studio achter games als StarCraft, Warcraft en Diablo is de gratis speelbare moba-game Heroes of the Storm op de markt verschenen. De client van de game is beschikbaar voor Windows en OS X, en om te kunnen spelen is een gratis account bij Blizzards eigen portal Battle.net nodig. Ook Blizzard biedt een Starter Pack aan waarvoor betaald moet worden. Een Pack kost 20 euro en bevat vijf speelbare Heroes. De helden uit de game zijn afkomstig uit de bekende series van Blizzard.

Infinite Crisis

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (23)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

On-topic: Redelijk jammer om te horen dat de game na een half jaar alweer de lucht uit word gehaald, maar aan de andere kant redelijk te begrijpen dat wanneer het niet loopt, dat ze d'r dan de stekker uit zullen trekken.

Semi-on-topic:
Zal hier vast en zeker voor gemind worden, maar:

Ik vind het een redelijk schaamteloze plug van HotS aan 't eind van het artikel
Ik ben bang dat je spoken ziet, NLflyer. Je bent niet gemind :)
Maar wat je opmerking over schaamteloze plug betreft; hoezo?
Eerder het tegenovergestelde. Als we graag (al dan niet schaamteloos) HotS zouden willen pluggen hadden we de release van de game wel in een eigen nieuwsbericht gemeld. Had makkelijk gekund. Of nog beter; dan hadden we daarnaast ook al een review van de game geplaatst. In werkelijkheid vonden we de release van een game die al weken voor alles en iedereen gratis speelbaar is geen eigen nieuwsbericht waard en hebben we dus ook (nog) geen review. Ik denk dat het met die schaamteloze plug dus wel meevalt. Dit was meer een manier om toch nog aandacht te besteden aan de release. Maar toegegeven; het verband met de stopzetten van Infinite Crisis is mager, dus misschien hadden we het beter achterwege kunnen laten.
An sich al vet dat je zelf op mijn reactie reageert, best een eer :*)

Het geval spoken zien, valt best mee, aangezien dit eerder bij reacties is voorgekomen.

En over de plug..
Naast dat de games van hetzelfde genre zijn, heeft IC behoorlijk weinig met HotS te doen..
Persoonlijk zou ik dan (als ik al een andere MOBA als alternatief neer zou zetten) niet maar 1 van de opties geven, maar eerder een lijstje van alle keuzes.

Zal wellicht volledig aan mijn eigen lezen liggen, maar het voelt aan het einde van het artikel bijna alsof men word gepushed om HotS te gaan spelen. Niet dat daar per sé iets mis mee is, ik zeg ook helemaal niet dat Tweakers onafhankelijk/objectief moet zijn, maar 't gaf mij een beetje een nasmaak aan het artikel. (weet even niet hoe ik het anders moet uitdrukken)

(En ja, ik tutoyeer schaamteloos :P )
Dat stuk over HotS slaat inderdaad nergens op, er zijn zoveel MOBA's die groot proberen te worden. Verder zit er totaal geen verband tussen de 2 en heeft dus totaal geen waarde.

Wat betreft Infinite Crisis, jammer, ik heb het destijds wel wat gespeeld, maar vond het toch zeker wel lekker wegspelen, het was echt een MOBA en dan met DC Comics karakters. Wat ik daarmee bedoel is dat de MOBA zelf al goed was, dit terwijl veel van zulke spellen gewoon half bakken zijn en ze groot proberen te worden omdat ze nu eenmaal bekende karakters enz gebruiken.
Mwah, dat is eerder voor de mensen die 't nu spelen en straks nadat 't plat gaat toch iets vanhetzelde willen.. (I guess?)

Maar half jaar na livegang down gaan is funest.. dan is 't aantal spelers dramatisch laag.
Inderdaad, hier nog een schaamteloze plug: check de twee grootste moba's ter wereld:

http://euw.leagueoflegends.com/

en

http://blog.dota2.com/

Ook gratis :)
Lekker pluggen.

www.hirezstudios.com/smite

Ook gratis, anders dan de rest en zonder belachelijke Blizzard prijzen (¤24 voor alle Gods/Heroes + alle toekomstige)
Groot gelijk met Smite! Speel het zelf ook en de community is toch een pak aangenamer dan LoL of Dota :). Erger mij aan de prijzen van Blizzard maar bij Smite is het inderdaad net geen 30¤ voor alle gods/heroes. Je kan natuurlijk los erover gaan en elke voice pack/skin kopen maar dat doe je je zelf aan :).
En elke maand natuurlijk rond de 200 gratis gems dacht ik? Toch weer een voicepack of een halve skin :)
Als je de daily wins en dergelijke doet en je elke dag inlogt heb je wel gratis gems en gratis favor :). Dus ja, je kan gelijk sparen door gewoon in te loggen ;).
Beetje jammer natuurlijk omdat één succesvol word iedereen dezelfde games gaat ontwikkelen ... Minecraft, LoL, WoW, ...
Nouja, de basis van moba's komt niet echt uit LoL, maar was tijd van mods uit orginele Starcraft met Dota en Aeon of Strife. Het was wel LoL die de naam gaf aan het genre, maar het was reactie op het succes van anderen.

An sich geen probleem, zolang je nog geen verzadiging hebt van de markt én de game is kwalitatief ook goed, iets wat IC dus niet bepaald was (maar een HoN bijvoorbeeld wel) en HotS uiteindelijk dus ook. Heroes thema had zeker gewerkt, als de game genoeg aandacht had gehad en breed geaccepteerd werd.. Maarja, superhelden zijn nu eenmaal een kleinere markt dan elfjes, goblins en humans :P

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 3 juni 2015 12:54]

Minecraft, LoL en WoW zijn 3 voorbeelden van succesvolle games, niet van de eerste in hun genre ;-). Dit was kritiek op succesvol dus "ikke-ook" game producties.
Op zo'n manier is het inderdaad zo, zij waren meer de 'kan-ik-ook' principes en stapten op juiste momenten in. Op papier had IC ook gewoon z'n plekje kunnen vinden, bij de mensen die elfjes en orcs maar niets vinden, genoeg games ook die naast WoW hun plekje vinden en een leuke userbase neer weten te zetten.

Zo zie je bv ook dat het zombie-survival genre opeens ook booming is, hoppa, weer 5 games in de maak, gros allemaal zelfde principes met kleine variaties aan settings (middeleeuwen, prehistorisch, semi-alien, post-apocalyptisch etc).

Maar ook zie je nu de uitstapjes bij MOBA's om er een FPS/TPS element aan toe te voegen (Smite en consorten), of tower-defense met een shooter element (Sanctum bv).

Het is ook altijd, beter goed gejat dan slecht bedacht :P
Grappig, aangezien alle drie games die je noemt weer gebaseerd zijn op anderen - Minecraft op Infiniminer, LoL op de DotA mod voor Warcraft (iirc), en WoW op voorgangers als Everquest en Ultima Online. Geen van de drie waren origineel, maar ze waren wel alle drie de meest succesvolle in hun respectievelijke genres.
Daar doelde ik ook op. Een succesvol voorbeeld resulteerd in "ikke ook" mentaliteit van game makers.
Ik ben een longtime LoL fan, maar echt nog nooit van deze game gehoord en ik ken heel wat moba games. Klinkt wel vet spelen met dc superhelden eigenlijk ...

[Reactie gewijzigd door ro8in op 3 juni 2015 11:41]

Dit.

Ben er ook wel benieuwd naar, maar ik ga er natuurlijk niet meer naar kijken nu.

Klinkt als een marketing issue.
Hij is wel leuk voor even te spelen. Maar vergleken met League of Legends is het niks aan. Ik denk ook dat ze de verkeerde doelgroep hebben proberen aan te spreken. Want ingame kwam je heel veel mensen tegen die nooit een moba hadden gespeeld, maar wel comics lazen.

De game zelf draaide ook niet lekker. De responsetijden waren veelste traag, EUW/NA maakt niks uit. Kon zelfs skill shots makkelijk dodgen van een pro NA team; complexity 8)7 Builds scalde niet tot amper. De standaard 3 lanes map werd niet meer gesupport, alleen de kleinere ivm lange queu's.

Verder had het wel unieke elementen zoals phsyics-props, geluiden, buy locaties. Maar over het algemeen niet genoeg om blijven te spelen.
Ik denk dat het ook komt omdat een Moba best wel een learning curve heeft, en je er best wat uurtjes in moet steken. De concurrentie is groot op de moba markt, dus mensen zullen denk ik eerder voor een al succesvolle titel kiezen zoals Dota, LoL of HotS om hun tijd in te steken.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 3 juni 2015 10:40]

Vaak is de spel ervaring wel overdraagbaar tussen verschillende moba's, dus dat is niet z'n probleem. Maar veel mensen hebben al (veel) geld/tijd geïnvesteerd in het kopen van heroes in LoL of HoTS en of cosmetics. (gelukkig zijn alle heroes gratis in dota 2)
En nog een belangrijk punt is dat de match making in moba's met weinig spelers vaak gewoon ruk is. Hierdoor is het spelen er van ook niet leuk en stoppen mensen snel. Als je dan Dota of LoL speelt is het veel beter balanced omdat er een veel grotere spelers pool is en er dan dus vaak wel een team is te matchen met vergelijkbare skill.
Bij Blizzards Heart of The Storm vond ik de match making nog vrij slecht tijdens de beta. Maar Blizzard games zijn altijd populair en hun moba's is net wat anders en de matches zijn korter dan de standaard moba's dat ik wel verwacht dat hun een grote player base gaan krijgen waardoor de match making zal verbeteren.

Ik denk dat men niet meer zit te wachten op nog meer moba games (de markt werd echt overspoeld). Of de game moet al een unique selling point hebben welke de gevestigde orde niet heeft.
Vaak is de spel ervaring wel overdraagbaar tussen verschillende moba's, dus dat is niet z'n probleem.
Dat ben ik niet helemaal met je eens. De core mechanis zijn meestal wel hetzelfde, termen als Carry, Support en Tank. Lane pushing het slopen van torens etc.

Maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen met het leren van heroes voor een andere game. Het kost zoveel tijd alleen al om ze weer te leren kennen. En dan nog niet te beginnen over items en vervolgens over goeie hero + item builds.

Als je de core mechanics goed wilt kunnen toepassen heb je even een X aantal pagina's aan informatie nodig die je door moet werken. En dan vervolgens moet je nog wennen aan de look en feel van de game. Waar hangt alles uit, hoe spreek ik het aan.

Een goeie MOBA is 'easy to learn, hard to master'.
Je hebt zo een karakter gekozen en zonder items kun je beginnen tegen easy of passive bots en kunt zo makkelijk te game in komen.
Alleen alle collectieve informatie die je vergaart tijdens dat je steeds beter word zorgt er voor mijn gevoel voor dat de kloof om over te stappen steeds verder groeit. Want veel van die informatie is niet overdraagbaar en gaat dus verloren bij een wissel.
Dat is waar voor moba's die al veel heroes en items hebben zoals LoL en Dota. Ik heb Infinite Crisis nooit gespeeld, dus geen idee hoe het daar zat. Maar opzich begint iedereen in een nieuwe moba met nul heroes/item kennis en heb je er geen nadeel van, alleen de tijd die het kost om het te leren. Maar nieuwe moba's hebben vaak relatief weinig heroes. En vaak lijken de heroes/skills ook nog eens op die uit andere moba's (=makkelijk te leren). Maar je hebt een punt.

Maar om deze reden kan Heart of the Storm van Blizzard nog best groot worden. In die moba heb je namelijk geen items en de builds zijn vrij simpel. Ook heb je daar geen last hitting van creeps en hoef je geen gold te farmen etc. Alleen shared team xp. Ook het aantal heroes is op dit moment nog niet zo groot dat je de game snel op kan pakken. Plus de matches kosten vaak maar de helft van de tijd van een LoL of Dota game. Dus je kan meer matches spelen in dezelfde tijd en dus ook sneller de game leren. En omdat de game objective heeft tijdens de match, die je niet in andere games hebt, is het ook nog een vernieuwend.
Was vanaf het begin af aan al gedoemd om te mislukken. Ten eerste is de enige reden dat Warner hieraan is begonnen de hele 'ME TOO!' trend met MOBA's op dit moment. Ten tweede zet Warner er een ontwikkelstudio op die 0,0 ervaring heeft met MOBA's of enige vorm van fast-action RTS games. Ten derde was Turbine al gedecimeerd met bezuinigen voordat de de ontwikkeling begon, niet echt een prettig ontwikkelmoraal om mee te beginnen.

Infinite Crisis was de enige titel voor Turbine waar nog een beetje toekomst in zat, daarom denk ik dat Lord of the Rings Online en Dungeons & Dragons Online spoedig zullen volgen en de studio gesloten gaat worden.
ik speel al sinds de launch lord of the rings online en het is qua ontwikkelcapaciteiten een vrij beroerde studio. In Lord of the Rings Online lukt 't ze al niet om lag-problemen etc. op te lossen en dat is nog een speltype waar het snelheid en soepelheid van spelen minder cruciaal is dan in een MOBA. Het verrast me niets. Alleen wel erg jammer dat dit mogelijk 't einde van Turbine, en daardoor LotRO betekent, want het is niet echt een studio die zwemt in 't geld voor zover ik kan beoordelen.
Mwah, het -was- niet zo'n beroerde studio. Toen LOTRO uitkwam en toen het beheer van de EU servers nog door Codemasters werd gedaan in de UK was het de beste MMO in combinatie met WoW. Dat was de periode 2007-2010 Geen enkele andere game had een dergelijk grote wereld en 'redelijk' ontwikkelbudget met bijbehorend release-schedule.

Toen werden ze overgenomen door Warner en liepen de subscriber aantallen terug naar een beroerd niveau. Tussen 2011 en 2013 ging het dan nog best wel lekker, met de conversie naar F2P hadden ze veel nieuwe spelers aangetrokken en stonden ze zelfs in de top 5 met MMO's met meeste omzet (volgens een business website, was best wel een betrouwbare bron).

Wat ze toen hebben nagelaten is om de game klaar te maken voor een tweede jeugd. Zoals WoW dat heeft gedaan met Cataclysm en de nieuwe character models in Warlords of Draenor. LOTRO heeft niets van dat alles. Ze werken nog steeds met de oude engine, zonder enige vorm van engine/core updates als in 2009 ofzo. Ze hadden toen nog een DirectX10 optie ingebouwd maar dat was het wel. Er is dus al 6 jaar niets veranderd aan de core engine.

Tsja, verkeerde management beslissingen, steeds kleiner budget met als resultaat weinig moraal in de development ploeg, slechte management beslissingen, nog kleiner budget etc etc. Het is een cirkeltje waar je zonder de oude ploeg eruit te gooien en grotendeels nieuwe ploeg aannemen (fris, sterk moraal) niet meer uit komt.
Infinite Crisis was altijd saai geweest, het idee van de gameplay was niet echt nieuw en uitdaging. Wel erg jammer dat ze nu gaan stoppen.
Ik hoop echt dat er gauw een einde komt aan al die heisa van mobagames.
Breng eerst maar weer eens een fatsoenlijke RTS game uit.
C&C Red Alert 4 anyone :-)
Ik hoop meer op een waardig vervolg op Tiberium wars (Of nog beter, Tiberian Sun Firestorm) :) . Niet die rommel die Tiberian Twilight heet.
Vind ik ook prima, hoewel ik RA3 nog best wel eens opstart :-)
Ik zou eerder ervoor kiezen om de rechten van de characters verkopen aan een MOBA die wel goed loopt. Hiermee verdienen ze toch geld en hoeven ze zelf geen spel in de lucht te houden.
De hype van moba's, elk 'genre' wil natuurlijk direct meedraaien op het succes van de grote jongens, dus je kreeg deze game. De basis zat aardig in elkaar, maar dat is standaard bij elke moba, het grote probleem zat in het punt dat je via unlocks 12 'heroes' kon vrijspelen, de overige 28 echter waren of enkel via de cashshop te krijgen of via vaag systeem van gifts (en waar de gever dus voor moest betalen). Erg groot pluspunt was wel de initiele community, waar LoL/HotS/dota overgoten is met e-peen kiddo's, zaten hier wel een stuk meer 'volwassen' mensen en ook voor de newbies was er gewoon plek om zaken te leren.

Extra note op de refunds, founderpacks krijg je dus _niet_ terug, waar het gros van de spelers (althans, ik speelde in de zomer vorig jaar) dus uit bestond. Beetje zure smaak voor iedereen die hoop had in de game en mee ging met een founderpack, nu dus aan korte eind trekken.. zonder die mensen had heel die game nooit open beta geworden.

Ergens blijf ik erbij dat Turbine de game nooit goed heeft neergezet, vanuit closed naar open gingen zo'n beetje alle skills weer op de schop, kort na de release van starter/elite ging er weer de helft op de schop, of je elke keer weer een nieuwe game ging spelen. Communicatie was ruk, maarja.. zijn de jongens achter LOTRO en DDO.. niet echt toppertjes in de markt.

Maarja, markt van de 'jump de bandwagon' zal altijd blijven, nieuw genre wordt weer populair en meteen komen er weer 20 clones bij.
Vroeger hoorde ik nooit wat van Warner als uitgever, en nu hoor ik elke dag wel nieuws over ze. Zijn ze nieuw?

Het is trouwens geen positief nieuws, ze DLCen er weer lekker op los, hoor ik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True