Redacteur audio en games

E3: Guardians of Middle-Earth

Van mod naar game

Dota is een vreemd fenomeen. Defense of the Ancients is een zeer populaire mod voor Warcraft III, die opeens aan alle kanten omarmd wordt. Valve huurde één van de mannen in die betrokken was bij de mod om Dota 2 te maken en Blizzard werkt aan een mod voor StarCraft II die onder de naam Blizzard All Stars vrijgegeven gaat worden. Vooral Valve's variant lijkt een game die in competitief verband gespeeld gaat worden. En wat te denken van League of Legends? Ook al gebaseerd op Defense of the Ancients en ook erg populair. Al die Dota-varianten zijn echter behoorlijk hardcore en typisch van die games die op pc gespeeld worden.

Dat is precies waar ontwikkelaar Monolith Productions een kans ziet. Met Guardians of Middle-Earth wil het Dota naar de huiskamer brengen en dus een variant maken die gespeeld kan worden op Xbox 360 en PlayStation 3. Het is niet de eerste poging om een multiplayer online battle arena of 'moba' naar console te brengen, het Nederlandse Ronimo Games bracht een maand geleden al Awesomenauts op de markt, maar die game is in 2d, terwijl Monolith een 3d-game maakt.

Eerste trailer Guardians of Middle-Earth

Omdat Monolith tegenwoordig eigendom is van Warner, kan het ook gebruik maken van de licenties van de uitgever en dat is handig, want zo kan het Guardians of Middle-Earth plaatsen in het Lord of the Rings-universum. Het resultaat laat zich raden; Guardians of Middle-Earth wordt een Dota-variant met Sauron en Gandalf als speelbare heroes. De game is uiteraard in multiplayer speelbaar. Er kunnen maximaal tien spelers meedoen, dus twee teams van vijf spelers kunnen het tegen elkaar opnemen, online, via Xbox Live of het PlayStation Network.

Lekker herkenbaar

Met Lord of the Rings heeft Monolith natuurlijk een lekker herkenbare achtergrond gekozen, die zich prima leent voor een moba-game. Er is tenslotte genoeg strijd in Lord of the Rings en er zijn ook genoeg helden en heldinnen die tot hero in de game gepromoveerd kunnen worden. Monolith wil nog niet heel veel namen vrijgeven, maar wel dat de al genoemde Gandalf en Sauron speelbaar zijn. Denk verder aan alle bekende namen als Legolas, Gimli, Aragorn en Boromir. De studio heeft echter niet alleen de trilogie geraadpleegd, maar ook alle andere boeken uit de serie, dus verwacht personages uit de Silmarillion en zelfs uit de aanvullingen die naderhand gepubliceerd zijn. Tolkien schreef genoeg om de game van tientallen speelbare helden te voorzien.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite