Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties

Interplay blaast nieuw leven in Black Isle Studios. De ontwikkelstudio en uitgever was eind jaren negentig verantwoordelijk voor een aantal succesvolle rpg's. Het is nog onduidelijk aan welke games het nieuwe Black Isle Studios gaat werken.

Black Isle StudiosInterplay heeft bekendgemaakt dat het Black Isle Studios nieuw leven in gaat blazen, schrijft Shack News. Volgens Interplay-ceo Herve Caen is Black Isle op zoek naar werknemers om nieuwe role-playing games te ontwikkelen en uit te geven. Caen zegt kansen te zien voor de herboren studio met de franchises die Interplay bezit en de sterk groeiende online-markt en de mobiele markt. Concrete details, zoals namen van speltitels en al aangenomen werknemers van Black Isle, wilde de ceo nog niet noemen.

Black Isle Studios opende in 1996 en was verantwoordelijk voor succesvolle rpg's als de eerste twee Fallout-games, Planescape: Torment en de Icewind Dale-serie.  Verder was Black Isle de uitgever van de Baldur's Gate-spellen, die door BioWare zijn ontwikkeld. De studio werd in 2003 gesloten omdat Interplay financieel in zwaar weer verkeerde. Na de sluiting werd door de ontslagen werknemers Obsidian Entertainment opgericht.

Sinds de sluiting van Black Isle zag Interplay zich gedwongen de rechten op Fallout in 2007 te verkopen aan Bethesda. De licentie voor digitale Dungeons & Dragons-spellen is in handen van Atari. Halverwege september brengt Atari een opgepoetste versie van de eerste Baldur's Gate-game uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

Ik geloof dat ik ooit gelezen heb dat interplay de rechten van de Icewind Dale serie nooit uit handen heeft gegeven. Dat zou dus kunnen betekenen dat ze daar een vervolg op gaan maken (of een remake)

Door alle commotie rond BG:EE zien ze misschien toekomst is remakes van de oude RPG's. Mits ze natuurlijk nog wat rechten hebben.
Kan me daarnaast voorstellen dat ze nog de rechten van Planescape: Torment bezitten. Een uitzonderlijk goed spel, maar was geen hit bij release. Later werd het spel wel een soort cult-hit. Ben erg groot liefhebber van de Baldur's Gate serie (dat ontwikkeld is door Bioware), maar in mijn ogen is Planescape nog net iets beter. Meer aparte karakters, een bizar verhaal en een uitzonderlijke setting. Daarnaast bevat het spel nog erg dromerige muziek en is het ook leuk dat je helemaal vrij bent op welke manier je het hoofdpersonage ontwikkeld (mage / priest / warrior / rogue of combinatie van alles).

De intro is nog te zien op YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=mgqX82-HRYE

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 23 augustus 2012 10:26]

Zowel Baldur's Gate, Icewind Dale en Planescape: Torment zijn D&D titels en ik geloof nooit dat WotC (onderdeel van Habro) zo slordig zou zijn om die rechten bij BI te laten slingeren. De rechten van bv. BG liggen in iedergeval netjes bij WotC en Atari (omdat zij de rechten hebben om nog een aantal D&D projecten te ontwikkelen/uitgeven).

Voor zover ik heb begrepen is Overhaul Games bezig met de remakes (en eventueel vervolg) van BG 1 & 2, maar heeft ook de intentie/optie om Icewind Dale en Planescape: Torment remakes (en eventuele vervolgen) te produceren.
Fout, Icewind Dale is gebasseerd op Advanced Dungeon and Dragons, the Forgotten Realms. Zoals in het artikel aan gegeven heeft Atari een licentie om spellen uit te geven daarop gebasseerd.
Zo te horen moeten ze het dus zonder een major IP doen. Aan de andere kant voordat Black Iele sloot waren ze bezig met een RPG wat een spiritueel opvolger van Landscapes: Torment zou worden; Toen heette dat, als ik het goed herinner.

By the way, mensen, Baldurs Gate was niet van blackisle maar van bioware :P

@MacWolf hierboven: Planescape Torment speelt zich op zijn beurt in de Advanced Dungeon and Dragons setting Planescape af; dus mits ze geen d&d licentie af nemen (geloof dat die bij Wizards of the Coast lag) zal daar ook niet veel mee gebeuren, vrees ik.

[Reactie gewijzigd door White Dust op 23 augustus 2012 10:41]

Eindelijk, hoop dat ze net zo een klasse spellen gaan afleveren als vroeger (Baldur's Gate, Icewind Dale, ..)
De enige Baldur's Gate game die ze zelf hebben ontwikkeld is "Baldur's Gate: Dark Alliance II", een Xbox/PS2 game welke ik geen top game zou willen noemen. Dat was trouwens ook hun laatste game...

Bioware maakte de succesvolle Baldur's Gate games, Black Isle gaf ze enkel uit. Daar komt bij dat het personeel van Black Isle, Obsidian Entertainment heeft opgericht en zij nergens van op de hoogte zijn. En laten we eerlijk wezen, de games die Obsidian Entertainment heeft gemaakt zijn nu ook geen toppertjes. Ze zijn voornamelijk bezig geweest met sequels waar de originele ontwikkelaar geen zin meer in had, zoals Knights of the Old Republic 2, Neverwinter Nights 2, Dungeon Siege 3 en Fallout: New Vegas. Over het algemeen geen slechte games (met uitzondering van DS3), maar minder goed als het origineel. Zelfs hun originele game, Alpha Protocol, deed het niet erg denderend (geen slechte game, maar teveel bugs/issues). Imho is Obsidian Entertainment een B studio/ontwikkelaar en zie ik een Black Isle met helemaal geen origineel personeel als een complete unknown en kunnen we helemaal nergens vanuit gaan qua kwaliteit. Geen Fallout games ivm. geen licentie, zelfde geld voor D&D titels (Baldur's Gate, Icewind Dale en Planescape: Torment). Andere ontwikkel studios zijn al bezig met de IP. We krijgen deze zomer Baldur's Gate: Enhanced Edition, begin 2013 Baldur's Gate II: Enhanced Edition en er zijn plannen voor een Baldur's Gate III en voor een Torment en Icewind Dale Enhanced Edition (en eventuele vervolgen).

Wat, vraag ik me af, gaat Black Isle Studio's precies doen?
Dat is te hopen. Het lijkt erop dat er tegenwoordig een steeds sterkere roep komt naar de kwalitatieve games van vroegah na al die "50 in een dozijn games op orders van de dikke CEO" troep van de laatste jaren.
Die waren er toen al, zelfs een heel stukje erger maar je herinnerd alleen de goede games en niet de slechte. "vroeger was alles beter" etc.
De goede games van vroeger waren een stuk beter dan wat tegenwoordig als 'goed' wordt beschouwd. Niet dat dat nog zoveel zegt, want een 8 lijkt het minimumcijfer te zijn in de meeste reviews van titels van grote uitgevers op de meeste sites tegenwoordig 8)7

Laatst eindelijk Planescape Torment uitgespeeld. Heb ik gelijk de vieze nasmaak van Mass Effect 3 mee weg kunnen spoelen.
Simpelweg niet waar.

Zoals Dokzero al aangaf: vroeger had je erg goede games , maar ook enorme bocht. Dit komt van iemand die al spellen speelde op de Atari 2600, dus enig referentiekader denk ik toch wel te hebben.

Op de pc: ga eens even terug naar de ( illegale ) twilight verzamel cd's. Deze stonden nokvol met spellen. Per cd denk ik dat er een aantal de moeite waard waren en de meeste speelde je amper of installeerde je zelfs gewoonweg niet. overigens waren die paar die wel de moeite waard waren wel weer voldoende reden om die twilight cd's te willen hebben.

Op de commodore 64. Zelf nooit gehad, maar een oom had een indrukwekkende verzameling games. Geweldige games zaten hiertussen, maar ook weer een indrukwekkend aantal spellen dat je na een of twee keer spelen gewoon liever nooit meer wilde laden. ( ook omdat het laden van tape of zelfs diskette behoorlijk lang kon duren )

op de NES: http://www.digitpress.com/archives/seanbaby/w20-3.htm , zegt voldoende.

---
Wat betreft de huidige tijd: ik neem tegenwoordig minder de tijd om te gamen, maar ik heb met heel veel plezier DEUS EX: HR zitten spelen. Starcraft 2 is natuurlijk op alle fronten beter dan zijn voorganger Starcraft 1, met uitzondering van wellicht originaliteit. Hoewel dit uiteraard persoonlijk is. Er zouden argumenten kunnen zijn voor een andere mening in deze. Skyrim vond ik ook een goede RPG al moet ik zeggen dat ik meer voelde bij een game als Baldurs Gate. Maar dat is dus weer een persoonlijk oordeel.

Nee jij mag ervan vinden wat je wilt, maar ik vind je oordeel helaas nietszeggend. Het is net zoiets als zeggen de rock muziek was beter in de jaren 80. Ja er kwam heel veel goede muziek uit die tijd, maar slechts een klein percentage ervan blijft hangen en dat werd "goede muziek". Ik ben een groot fan van bands als Toto en Status Quo, maar evengoed blijf ik realistisch: ook in die tijd waren er een hoop shitbands, waar nu niemand meer iets van herinnert.
Simpelweg niet waar.

Zoals Dokzero al aangaf: vroeger had je erg goede games , maar ook enorme bocht. Dit komt van iemand die al spellen speelde op de Atari 2600, dus enig referentiekader denk ik toch wel te hebben.
Simpelweg wel waar.
Er waren vroeger ook veel slechte games, MAAR er waren een heel stuk meer goeie. Ik kan een paar PC Gamers uit midden jaren 90 openslaan, en tellen hoeveel het er waren per maand/jaar... en dat is zeker meer dan nu.
"Vroeger was alles beter" zou ik vervangen door "vroeger was alles anders".

Het grote verschil tussen de games markt toen en de games markt nu is dat games niet langer een niche-produkt zijn met relatief weinig investeringen per uitgebrachte titel en een geplande verkoop die het miljoen echt niet haalde. Omdat de investeringen veel kleiner waren en de doelstelling qua sales lager lag konden games meer toegespitst worden op een bepaalde doelgroep. De Baldur's Gate serie was een RPG met "ingewikkelde" stats, inventory management, bijna turn-based combat. De Mass Effect serie heeft de verhaallijnen van een RPG maar moet ondertussen ook shooter-fans aanspreken (in ieder geval vanaf ME2).

Daarnaast, de markt was kleiner, er kwamen minder triple-A spellen uit en met 1 spel kon je maanden zoet zijn. Niet omdat het nou zo geniaal was maar omdat het nu eenmaal duurde voordat je weer een ander spel had (tragere distributie want ook twilight cds waren maar eens per maand en ze waren er pas later, geen steam vol games, geen bakken casual of indie-games die iedere week over het internet worden uitgestort). En de markt was minder "20ers-30ers met een besteedbaar inkomen" maar veel meer "kinderen waar pa/ma spellen voor kopen".

Tegenwoordig is het budget voor een toptitel meer dan die voor de gemiddelde Hollywood-film. Dat moet allemaal terugverdiend worden, er moeten enorme verkoopcijfers gehaald worden. De doelgroep moet dus zo groot mogelijk zijn, het spel moet mensen met verschillende wensen aanspreken en kan dus wat "generic" worden: CoD4 werkte, klonen die bende! Daarnaast verwachten mensen dingen als full voice acting, dat brengt limitaties met zich mee. Gesproken tekst is een stuk trager dan een lapje tekst op je scherm. Probeer BG2 of Planescape Torment maar eens volledig voiced te doen, ik denk dat veel mensen dingen gaan skippen waardoor het verhaal dus ook niet uit de verf komt. In een voiced game kan je geen 4 romans aan verhaal kwijt.

Ik denk dat er vroeger niet méér goede games waren maar dat de slechte het gewoon niet haalden tot de twilight cd, winkels in Nederland. En de PC Format (was geniaal, lang leve rockpapershotgun nu) was niet te beroerd om een score < 60/100 te geven...
"Vroeger was alles beter" zou ik vervangen door "vroeger was alles anders".
Het grote verschil tussen de games markt toen en de games markt nu is dat games niet langer een niche-produkt zijn met relatief weinig investeringen per uitgebrachte titel en een geplande verkoop die het miljoen echt niet haalde. Omdat de investeringen veel kleiner waren en de doelstelling qua sales lager lag konden games meer toegespitst worden op een bepaalde doelgroep. De Baldur's Gate serie was een RPG met "ingewikkelde" stats, inventory management, bijna turn-based combat. De Mass Effect serie heeft de verhaallijnen van een RPG maar moet ondertussen ook shooter-fans aanspreken (in ieder geval vanaf ME2).
Conclusie: als je nog steeds bij die (niet-generieke) doelgroep hoort, dan was het vroeger beter en waren er meer goeie games... logisch toch?
Probeer BG2 of Planescape Torment maar eens volledig voiced te doen, ik denk dat veel mensen dingen gaan skippen waardoor het verhaal dus ook niet uit de verf komt. In een voiced game kan je geen 4 romans aan verhaal kwijt.
KOTOR 1&2 komen toch flink in de buurt van een "volledige voiced" BG2 of PT...
Kotor? Waar driekwart van de NPC's een of ander alien taaltje spreekt waar telkens dezelfde audio voor gerecycleerd werd? Dus de tekst (die al een pak minder was dan bvb Baldurs Gate) werd nog steeds gewoon gelezen.

Het was wel een creatieve oplossing om niet full voice te moeten gaan :)
En no way dat Kotor in de buurt komt van de hoeveelheid dialogen die in BG2 of PT te vinden zijn, met name de laatste.
Ja akkoord, Planescape Torment was echt wel véél, negeer maar dat ik dat zei :D .
Relatief gezien komt het wel in de buurt van Baldur's gate. (ik ken geen andere RPG die meer gesproken dialogen heeft dan KOTOR)
Probleem is dat die flut games van vroeger nooit als meer dan als flut werden gezien. Tegenwoordig krijgen ze, mits ze van een grote uitgever (EA/Activision/whatever) komen, een staande ovatie op de meeste game sites. Cijfers van reviews kun je niet meer serieus nemen omdat elke ongeinspireerde shooter minstens wel een 8 krijgt.
De enige games die tegenwoordig nog enigzins origineel zijn in gameplay dan wel presentatie of verhaal komen van de kleinere uitgevers en zullen nooit het grote publiek en dus de grote budgetten krijgen.
dan heb je het alleen over reviews en daar geef ik je wel gelijk in, vaak heb je daar niets of weinig aan tegenwoodig.

Trouwens je opmerking over Mass effect 3 deel ik ook deels. Hoewel ik het geen slechte game vond, viel het fors tegen. Afgeraffeld,hoewel het nog niet zo erg was als Dragon Age 2. Daar moet wel bij gezegd worden dat ME2 en ME1 aanzienlijk beter waren en zo ontzettend oud is ME2 ook weer niet.

Maar goed blijf dus wel bij mijn standpunt: Games in het algemeen waren vroeger niet beter/slechter dan tegenwoordig. Kwaliteit scheelt van uitgever tot uitgever en zelfs van game tot game ( eventueel van dezelfde uitgever )
Als reviews slecht zijn dan hecht je er geen waarde aan en koop je de tijdschriften niet waar ze in staan. Dan is dat ook vrij snel afgelopen :)
De reviews zijn niet een probleem wat op zichzelf staat. Ze beinvloeden de hele markt en dus ook de productie. Gevolg: de huidige generatie van games, met wanproducten als ME3 en DA2 en D3 die toch nog miljoenen weten te verkopen (ondanks steeds meer groeiende kritiek), de hele DLC mentaliteit van de uitgevers en ga zo maar door.
Ben de mainstream reviews trouwens al een hele tijd geleden gestopt met serieus nemen. Deze zijn meestal gewoon een verlengstuk van de marketingafdelingen van EA/activision/etc.
Het is echter wel zo dat smaak heel persoonlijk is. Dat jij die genoemde games misschien wanproducten vindt betekent niet dat iedereen dit vindt. Ik heb me met alle 3 de bovenstaande titels erg vermaakt en vond het persoonlijk best prima games, zeer zeker geen wanproducten.
Dat jij dit wel zo vindt is uiteraard prima en mag je geheel vinden, echter om nu als feit te gaan uitdragen dat het wanproducten zijn vind ik lichtelijk egocentrisch (ofwel: mijn mening is de algemene mening) gedacht.
Heb je ze naast elkaar gespeeld, de oude en de nieuwe games?
Heb ze altijd al door elkaar gespeeld. En het zijn bijna altijd de games van vroegah die het langste mee blijven gaan dus het nostalgie argument mag je jezelf besparen.
Die waren er toen al, zelfs een heel stukje erger maar je herinnerd alleen de goede games en niet de slechte. "vroeger was alles beter" etc.
Ik denk dat de slechte games van vroeger eerder te wijten waren aan een gebrek aan talent dan aan "big business".
Ik vraag me af hoe Interplay heeft overleefd sinds 2002. Volgens mij was Icewind Dale 2 hun laatste spel. Daarna hebben ze alsmaar franchises en IP verkocht, is de website 5 jaar ofzo uit de lucht geweest, en tien ze terug kwamen was Sacrifice uit 2001 het nieuwste spel dat ze op de website hadden staan.

Eerlijk gezegd geloof ik er niet in. Interplay, en alle namen die wellicht terugkomen, liggen in het verleden. Nu zijn het nieuwe bedrijven die beschikken over wat oude namen en franchises uit de jaren 80 en 90; schaduwen van wat ze vroeger waren.

Ik heb hier een stapel door Interplay uitgegeven of ontwikkelde spellen waar ik niet eens overheen kan kijken; terug tot 1992.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 23 augustus 2012 13:50]

Helaas is het 'heropenen' volstrekte onzin. De mensen maken een studio en na de sluiting is iedereen vertrokken. Het enige wat ze hiermee kunnen hopen te bereiken is dat domme consumenten blind spellen kopen van deze studio vanwege de naam.
Wat betekent nu de naam Black Isle Studios zonder de mensen?

Heb heel goede herinneringen aan alles wat Black Isle heeft geproduceerd en ik hoop dat de nieuwe studio dan ook dezelfde kwaliteit kan leveren.
Het hoeft niet zonder de mensen te zijn... Interplay heeft erg goede games gemaakt waar de gameplay echt veel beter was dan wat er op dit moment op de markt is. Black Isle studios was daar een belangrijk onderdeel van. Het zou me dan ook niets verbazen als een aantal van de mensen die hier ooit gewerkt hebben simpel weg besluiten met de oude groep samen te komen om het core team te vormen.
De games zo als de eerste twee Fallout's, Buldar's gate en natuurlijk Planescape waren erg goed en de mensen die ze ontworpen hebben zouden van mij best wel weer samen mogen komen en nog een aantal van dit soort geweldige games uit de grond stampen. Ik zal er dan zeker weer vele uren plezier aan beleven :)
Die zitten dus grotendeels al samen in Obsidian Entertainment. De nieuwe Black Isle Studios zal dus volgens mij alleen de naam hebben, maar niet de geschiedenis...
errmm "Na de sluiting werd door de ontslagen werknemers Obsidian Entertainment opgericht."

Ik denk niet dat die hun eigen bedrijf sluiten en weer in dienst gaan werken voor het bedrijf dat ze op straat gezet had. Hoogstens dat ze zich via het bedrijf laten inhuren door BIS
De naam betekent bekendheid, daar hebben ze de eerste klanten dan al mee binnen.

Vergeet niet dat de RPG's uit die tijd nog geen 'browserbased, 'minitransacties' en 'DLC' kende, diezelfde kwaliteit verwacht ik zelf niet meer.
Voor mij (en voor vele anderen neem ik aan) staan de Black Isle Studios voor RPG's met een stevig verhaal met zekere diepgang in tegenstelling tot het vele shoot'em-up geweld van de laatste jaren. Ik denk dat enkel al de naam mensen gaat 'lokken' die graag RPG's met een goed verhaal en achtergrond willen maken, en dus is de kans goed dat er ook getalenteerde schrijvers gaan bijzitten. Persoonlijk zou ik liever voor BIS werken dan voor een of andere nieuwe startup die "RPG's" gaat maken gewoon omdat ik verwacht dat de verwachtingen hoog gaan zijn van Interplay.
Interplay heeft bekendgemaakt dat het Black Isle Studios nieuw leven in gaat blazen, schrijft Shack News. Volgens Interplay-ceo Herve Caen is Black Isle op zoek naar werknemers om nieuwe role-playing games te ontwikkelen en uit te geven
Met andere woorden de naam is hetzelfde maar de creatieve geest van toen is compleet verdwenen. De oude naam is puur om marketing redenen aangezien deze studio niets heeft met zijn voorganger.
Dit is belangrijk om te onthouden.
[...]


Met andere woorden de naam is hetzelfde maar de creatieve geest van toen is compleet verdwenen. De oude naam is puur om marketing redenen aangezien deze studio niets heeft met zijn voorganger.
Dit is belangrijk om te onthouden.
Dit hierboven is de stem van het misplaatst conservatisme. Ze zijn nog niet begonnen en jij hebt ze al zonder reden afgeschoten.
Niets misplaatst aan. Ideeën zijn afhankelijk van de persoon die ze verzonnen heeft. Dat ze in het verleden goede spellen hebben gemaakt was om het feit dat de goede personen binnen die studio aan het werk waren en de leiding hadden.

Aangezien deze personen er nu niet meer zijn is de kans ERG groot dat de game-feeling waar ze om bekend stonden ook weg is.
Dit wil niet zeggen dat ze geen goede spellen kunnen maken maar wel dat mensen niet in hun broek moeten creamen bij het horen van een oude studio naam want het is gewoon niet dezelfde oude studio.
Een soort Mini 2.0 zeg maar, lijkt op de oude maar is compleet anders van binnen en buiten behalve de naam
Dit wil niet zeggen dat ze geen goede spellen kunnen maken maar wel dat mensen niet in hun broek moeten creamen bij het horen van een oude studio naam want het is gewoon niet dezelfde oude studio.
En is goede spellen maken niet het belangrijkste? Als de naam Black Isle daar voor symbool blijft staat, dan is dat een goede zaak. Mij kan het niet schelen dat het nieuwe mensen zijn en dat het "anders" zal zijn.
Het is niet zo dat de mensen van het vroegere Black Isle heiligen zijn. Alpha Protocol bijvoorbeeld beschouw ik niet bepaald als een meesterwerk.
edit: of Dungeon Siege III

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 augustus 2012 18:21]

Stonekeep werd niet door BI gemaakt en SK2 werd de nek om gedraaid. Schijnbaar is er een wii sequel maar daar weet ik niets van.

Maar ja, het zou fijn zijn als er weer een nieuwe stonekeep zou uitkomen.

Laatst nog gespeeld, best pittig.
Feh. Aan de ene kant dacht ik "YES!" want BIS heeft Planescape: Torment, de beste RPG aller tijden gemaakt. Disclaimer: uiteraard is dit hoogst subjectief.

Maar aan de andere kant, dit is dus alleen de naam "Black Isle Studios" die uit het stof wordt gehaald en niet de mensen die de naam groot gemaakt hebben. Wat is daar nou weer het nut van? Denken ze echt dat die naam magische eigenschappen gaat verlenen aan het nieuwe team dat je onder deze vlag laat varen?

Ik zit echt niet te wachten op een Icewind Dale 4 dat dan gewoon een "moderne RPG" wordt met "moderne gameplay" en "moderne DLC" en hier en daar een guitige kwinkslag/verwijzing naar het origineel, in een poging te cashen op nostalgie omdat de game zelf niet veel is.

Als ze een BIS oprichten dat in spirit het origineel is maar wel gewoon zelf met nieuwe, originele games uitkomt, dan respect. Maar dat zie ik niet gebeuren, want dan hadden ze net zo goed ook een nieuwe naam kunnen gebruiken.
Als ze een BIS oprichten dat in spirit het origineel is maar wel gewoon zelf met nieuwe, originele games uitkomt, dan respect. Maar dat zie ik niet gebeuren, want dan hadden ze net zo goed ook een nieuwe naam kunnen gebruiken.
Er is een goede (possitieve - zie 2de puntje) reden om een oude naam te gebruiken...
- Ja er zijn studios die een oude naam misbruiken om big bucks te verdienen aan een hoop (oude) kapitaalkrachtige nostalgische gamers.
- Maar er zijn ook de conservatieve nostalgische gamers die niets nog een kans geven, tenzij het aan vroeger doet denken, met een dikke laag stof op.
awesome, enorm genoten van planescape torment, hoop dat ze daar nog wat mee doen (en de rechten hebben)

Dezelfde bron schreef eerder ook over een potentiele kickstarter voor een planescape-like successor

Als ze het echter willen doen zoals het originele spel, moeten ze naast het ip voor het spel (dat nog bij interplay ligt, afaik) ook een licentie op het dnd game-concept nemen, bij wizards of the coast. Dat laatste is nog best duur, naar het schijnt.. Is interplay daartoe bereid?
Ze hadden het over een "Spiritual succesor". Dus niet het systeem of de unieke setting gebruiken, hou je dan veel over? Helemaal als Overhaul Games na Baldur's Gate Enhanced Edition vrolijk verdergaat met Planescape: Torment Enhanced edition en wellicht een vervolg...

Het IP ligt bij WotC (en wellicht Atari). De setting Planescape is één van de D&D settings, net zoals Forgotten Realms, Dragonlance, Darksun, Birgthright, etc.
Ik gok dat ze beginnen met Wasteland 2. Daar hebben ze immers via kickstarter genoeg geld voor ingezameld. :)

http://www.kickstarter.com/projects/inxile/wasteland-2

Edit: of heeft Brian Fargo geen banden meer met Interplay?

[Reactie gewijzigd door josh-hill op 23 augustus 2012 12:01]

Volgens mij assisteerd Obsidian Entertainment (de ex Black Isle werknemers), InXile Entertainment.
vroeger kocht je een game en die kon je dan jaren spelen , nu koop je een game en 2 maanden later vliegen de dlc`s om je oren . back to the good old days .(hoop ik)
Er is niets mis met DLC, vroeger noemde dat "expansion packs" en Interplay heeft dat ook gedaan of vergeet iedereen Tales of the Sword Coast ? Probleem is dat wat je tegenwoordig meer en meer ziet is dat content die eigenlijk in het origineel had moeten zitten nu naar de DLC wordt geplaatst. Als ik in een RPG ergens een bepaald uniek item vind in het spel en enkele maanden later blijkt dat je dat nodig hebt voor een quest zou ik wel vrij pissed zijn want die DLC moet echt content zijn die achteraf er bij gemaakt wordt.
Ik heb nochtans nog niet veel DLC gezien die (kwalitatief) ook maar in de buurt komen van een (goeie) expansion pack.
DLC = een excuus om meer geld te verdienen en daar minder voor te hoeven doen.

Een goed voorbeeld: vergelijk de Dragon Age: Origins – Awakening expansion eens met alle DA expansions tesamen...
En dan heb ik het niet eens over klassiekers als Tales of the Sword Coast en Throne of Bhaal.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 23 augustus 2012 12:12]

Niet veel, maar wel wat. Veel DLC is ook niet heel duur. Gods and Kings voor Civ V vind ik een goed voorbeeld van DLC die het geld wel waard is.
Interplay heeft een stevige cash infusion nodig - natuurlijk gaan ze met DLC werken. Games met DLC kun je ook jaren spelen trouwens.
DLC is niets mis mee, als er maar onthouden wordt dat dit bedoelt is om de levensduur van een game te verlengen i.p.v. snel te cashen.
Frappant is wel dat, voor zover ik weet, geen van de voormalig werknemers iets wisten van deze heroprichting.
Het is dus alleen in naam Black Isle Studios, zonder enig van het voormalige talent.

Al juich ik meer RPG's natuurlijk altijd toe :)
Het is dus alleen in naam Black Isle Studios, zonder enig van het voormalige talent.
Dat maakt niet uit. Als het streefdoel van deze studio is de kwaliteit van de vroegere studio te benaderen, dan wens ik deze nieuwe mensen veel succes toe. De oude Black Isle is ook begonnen zonder een cult-porfolio he.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True