Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Interplay heeft laten weten dat het momenteel met een team van negentig man aan de mmog werkt die zich in het Fallout-universum af gaat spelen. Vergeleken met de Fallout-spellen van Bethesda, zou de mmog vooral grappiger moeten worden.

De uitspraken werden gedaan door topman Eric Caen tegen het Engelse tijdschrift Edge. De game zal voornamelijk draaien om de wederopbouw van de post-apocalyptische wereld, terwijl schieten en vechten maar een klein deel van de gameplay zal beheersen. Tevens zegt Caen dat het bedrijf kijkt naar hoe het verschillende communicatiekanalen in kan zetten. Het post-apocolyptische decor zou zich lenen voor het gebruik van bijvoorbeeld sms, terwijl een fantasy-mmog als WoW daar minder geschikt voor is, aldus Caen.

Caen laat zich ook uit over Fallout 3, dat door concurrent Bethesda ontwikkeld werd. Hij is van mening dat de game te serieus is, en een gebrek aan humor heeft. Hij belooft daarbij dat de Fallout MMOG 'extreem grappig' zal worden. De rechten op de Fallout-franchise zijn enigszins versnipperd: ontwikkelstudio Bethesda mag de singleplayer-spellen ontwikkelen, terwijl Interplay de rechten bezit op een online-versie van Fallout.

De Fallout-mmog is al sinds 2007 in ontwikkeling, maar ging voorheen door het leven onder de codenaam 'Project: V13'. In 2009 werd de Bulgaarse ontwikkelaar Masthead Studios ingehuurd om te helpen met de ontwikkeling van het spel. Als alles volgens planning verloopt moet begin 2012 een bèta van start gaan, gevolgd door een release in de tweede helft van dat jaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

De rechten op de Fallout-franchise zijn enigszins versnipperd: ontwikkelstudio Bethesda mag de singleplayer-spellen ontwikkelen, terwijl Interplay de rechten bezit op een online-versie van Fallout.
Niet helemaal waar:

1 Interplay had alle rechten Fallout
2 Bethesda koopt rechten voor een deel 3
3 Bethesda neemt alle IP over van Interplay, maar geeft hun het recht een MMO te gaan ontwikkelen, als ze binnen een jaar de financiering rond hebben

Maar of Interplay dat op tijd nou wel of niet had, daar loopt nog steeds een rechtszaak over AFAIK

EDIT: Meer informatie hier: http://fallout.wikia.com/wiki/Bethesda_v._Interplay

[Reactie gewijzigd door theguyofdoom op 24 oktober 2010 18:57]

Wowa dat is wel erg veel geld dat ze daar op de lijn leggen. Ontwikkeling van 5 jaar is toch wel heel erg lang. Ok WOW e.d. is men ook 5 jaar mee bezig geweest, maar ik had dit van Interplay niet verwacht.
De lange ontwikkeling is waarschijnlijk ook een gevolg dat Interplay gewoon heel lang niks heeft uitgevoerd vanwege hun "zo goed als falliet" status.
Ze zijn nog steeds zo goed als failliet. Ze hebben de rechten op alle nieuwere spellen verkocht. Kijk eens in hun lijst met spellen... zo direct uit het hoofdmenu: Battle Chess!

http://www.interplay.com/games/battlechess.php

Weet je hoe OUD dat spel is?! Interplay biedt de Fallout Trilogy te koop aan, en Sacrifice. Die heb ik hier beiden ook liggen... en al zo'n 10 jaar lang. Daarnaast hebben ze wat spellen in ontwikkeling die gebaseerd zijn op de oude franchises of het zijn directe remakes van die spellen om op een platform zoals de Wii te draaien.

Misschien is Interplay op het moment uit de financiŽle problemen via het verkopen van al hun rechten, maar ze zijn niet eens meer een schim van het Interplay uit "mijn" tijd. Ik heb hier vanaf 1991 tot 2002 vele spellen liggen die door hen zijn uitgegeven en ontwikkeld, maar ik zie er niet echt meer een bijkomen...
[off topic]
vaag ... er staat platform DOS voor battle chess ...
wie heeft de amiga versie dan gemaakt die ik zo veel gespeeld heb ?


[/offtopic]
5 jaar is toch niet zo gek voor iets wat goed zou zijn ...
Daarom juist snap ik niet dat dit project nog leeft. MMO's hebben gewoon een hoge kans op falen / heel veel geld op te maken
Maar als Fallout fan van het eerste uur kan ik het alleen maar toe juichen dat Interplay een nieuwe fallout titel aan het maken is. Het commentaar van niet grappig genoeg snap ik helemaal dat is ook precies het geen dat ik zo mis in de huidige fallout games. Ze zijn goed erg goed maar het is veel te serieus. Het mooie van de eerste twee games was juist dat de games zo als eigenlijk alle Interplay games uit die tijd erg vaak erg leuk waren. Serieus schieten en een echte RPG en zo maar ook gewoon om te lachen en juist dat maakte de sfeer zo goed.

Al maak ik me ook wel een beetje zorgen juist over het grappig zijn van de mmog, het probleem met een mmog is dat het veel al een kwestie is van acties herhalen tot je er ziek van bent en dan de zelfde actie nog een paar honderdduizend keer opnieuw doen. Als het de eerste keer grappig is dan ben je na keer 1000 er best moe van en bij de 1000000 aangekomen is het echt helemaal niet leuk meer. Als de mmog goed in elkaar zit dan hoeft dat misschien niet maar ik moet de eerste mmog nog zien waar je niet altijd maar het zelfde moet doen om meer te verdienen een level omhoog te gaan of hoe die mechaniek dan ook werkt in de specifieke mmog.

Daar naast 5 jaar aan werk, zelfs als ze tijden op hun gat gezeten hebben is erg lang zeker als je je bedenkt dat de single player games een heel andere weg zijn ingeslagen en dat de kans dus groot is dat mensen die deze single player games graag spelen iets heel anders verwachten van de titel dan het geen Interplay aan het maken is. Waardoor de game waarschijnlijk door flink wat mensen die graag fallout spelen als een slechte game wordt gezien omdat het zo anders is dan wat de huidige generatie gamers gewend is van de fallout series...

Persoonlijk hoop ik deel uit te kunnen maken van de beta gewoon omdat Interplay tot noch toe de beste Fallout games heeft gemaakt die er zijn (Fallout en Fallout 2 zijn echt heel erg leuke games)
5 jaar is niet lang voor de ontwikkeling van een game, tenzij je natuurlijk zo'n groot team hebt.
De kille sfeer in FO3 vond ik juist geweldig, ik kreeg altijd wel een apart gevoel als ik weer eens door de kille woestijn liep. Meer humor is misschien wel leuk voor een mmo, maar misschien zal ik daarvoor wel WoW spelen.
En Extreem grappig is misschien ook wat veel van het goede? Achja, smaken verschillen natuurlijk eenmaal, en we moeten nog heel lang wachten voordat we weten hoe het er zo'n beetje uit gaat zien.
Ik denk dat ze vooral doelen op de grotere hoeveelheid humor die er wel in Fallout 1 en 2 zaten en dat in deel 3 een stuk minder was. Fallout 1 en 2 zitten boordevol ironische en sarcastische opmerkingen en situaties. Denk bijvoorbeeld in deel twee aan het cafe waar je de hoofd karakters uit het eerste deel tegenkwam die daar nostalgische verhalen aan het ophalen waren.
Fallout Slapstick Edition?

zal wel falen a la jarjar binks. Ik hoop dat ze het niet te hard proberen

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 24 oktober 2010 17:29]

idd te overdreven humor kan ook averechts werken, net zoals borderlands, dat irritante robotje moet grappig zijn maar na 3x is het wel weer leuk geweest en is het vervelend. Je merkt dan ook dat het geforceerd grappig over moet komen mar komt juist irritant over.
Spoiler alert voor mensen die FO3 niet hebben gespeeld


Een spel dat zich afspeelt in een wereld die plat genuked is waardoor vrijwel iedereen dood is en de overlevende voor een groot deel in zombies veranderen en waar er schorpioenen te grootte van een paard rondlopen en waar Freaking grootte groene mutants rondlopen die je willen doodden en er geen drinkbaar water is en bijna geen eten ... *hapt naar adem*

Dat spel.. willen ze EXTREEM grappig maken?

Right.
Dat is hetzelfde als dat je Call of Duty realistisch probeert te maken ;|
Vrijwel onmogelijk?
Er zit al best veel humor in Fallout hierbij is Fallout 3 eigenlijk nog het minst grappig.

Speel Fallout 2 eens met luck op 10 dan gebeuren de meest bizarre dingen.

Bijvoorbeeld... Er staan 3 vijanden tegenover je.

nr 1 richt op jou en schiet zijn geweer ontploft in zijn gezicht wat hem dood zijn geweer valt op de grond waardoor deze weer afgaat een steen raakt waar deze op afketst waardoor hij ook nr 2 in zijn hoofd schiet.

En toen was er nog maar een over :D

De eerste keer dat zo iets gebeurt sta je best wel stom op te kijken maar is wel humor =D

Ik denk alleen niet dat je dat soort humor in een mmo kan gebruiken... je wil niet dat je nieuwe wapen +10 in je gezicht ontploft omdat een iemand 10 luck heeft gekozen.

[Reactie gewijzigd door Tenshi818 op 25 oktober 2010 11:02]

Een spel dat zich afspeelt in een wereld die plat geneuked is
zal wel aan mij liggen maar ik vond het even extreem grappig. Tot ik het goed las that is.

edit: en call of duty is al erg realistisch, alleen ga je niet zo hard dood als irl (Beetje tig kogels nemen en dan even regennen).

[Reactie gewijzigd door GamingZeUs op 24 oktober 2010 19:35]

Of die edit van call of duty is sarcastisch
of je hebt nog nooit call of duty gespeelt
ůf je denkt serieus dat soldaten met 2 g18's iedereen probeert neer te schieten, terwijl hij een AC130 bestuurt vanuit een laptop ;)

Maar oke, die discussie hoort op forum thuis, en niet bij fall out 3 XD
Nauwelijks. Zo heb ik in fallout 1 wel een keer een groep slaven bevrijd..... Liepen ze daarna met zijn allen recht op een paar (nog werkende) turrets af.....

Eťn van de nadelen van FO3 was dat het teveel wandelen is door de wastelands. In 1 en 2 kon je heel amerika doorkruisen door op een kaart aan te geven waar je heen wilde. (als een indiana jones film werd er dan op een kaart aangegeven waar je was) en in the middle of nowhere kon je dan nog wel eens een neergestorte UFO tegenkomen. Verwijzingen van deel 2 naar deel 1 kon ik ook altijd waarderen (net als de verhalen over FEV): the cartoons bij perks ("bloody mess" anyone?) De manieren waarop je tweekoppige koeien als targets kon gebruiken. (waarbij het zeker mogelijk was een deel van het lichaam weg te schieten). De wapens, het wegsmelten/branden/electrocuteren van vijanden. Het feit dat je een geplunderde plaats niet telkens opnieuw van groepen raiders moest ontdoen was ook een stuk plezieriger. (raiders die vervolgens geen hekel aan elkaar hebben, maar wel aan jouw) bij FO 1 en 2 kwam je nog wel eens in een bende oorlog terecht.

dit miste ik een beetje in Fallout 3. Het was leuk, maar kreeg teveel van een first person shooter.

Dus ik hoop dat interplay alles nog een beetje goed kan maken. Eentje waarbij ik na 15 jaar nog de neiging heb het spel te spelen.
Ik geef als eerste toe dat ik ben begonnen bij FO3, een deel 1 en 2 nooit gespeeld heb.

Maar Bloody Mess zit toch zeker ook in FO3, een UFO zit er ook in (random encounter, 1 op vaste plek en DLC), fast travel is gewoon een laadscherm idd, en een vijand smelt wel weg bij een critical hit met een energy weapon.

Ook kun je in FO3 koeien omduwen, door naast ze te crouchen en dan de actie (PC: E) knop te gebruiken (http://fallout.wikia.com/wiki/Brahmin#Brahmin_tipping )

Ook mooi vond ik de gesprekken tussen Super Mutants die je soms kon afluisteren. Grote mutanten die herinneringen ophalen :D
Sorry maar het 'wegsmelten' bij Fallout 3 vond ik gewoon raar. Is meer 'verglazen en tot gruis afbrokkelen' -> desintegreren, dat is het :+
Ik vond het alleszins niet echt een leuke 'sterf scene'.

Volgens mij is het heel moeilijk (wegens te goor) om met huidige grafx smelten op een komische manier te doen :)

ah, het wegsmelten... dat was zo geweldig in Fallout 1 _/-\o_
Als je VATS vaak gebruikte was Fallout 3 amper nog een shooter te noemen. Verder kwamen toch een hoop dingen die jij aanhaalt toch op een manier ook terug in FO3. Maar eerlijk gezegd heb ik net als theguyofdoom nooit echt de eerste 2 gespeeld (de 2de wel, toch een eindje, maar weet al niet meer waarom ik gestopt ben, een bug denk ik en was toen al een aantal jaar uit).
Het post-apocolyptische decor zou zich lenen voor het gebruik van bijvoorbeeld sms
Zeker! Dat lijkt me inderdaad de methode om na een apocalypse contact te houden :X
Ik zou eerder mutant postduiven verwachten maar hee, wie ben ik. Smssen kan vast na een H-bom :)
Een mmo leek me super vet in het fallout universum, maar als het zichzelf niet serieus neemt dan zit ik er niet op te wachten, ik hoop dat het nog wat wordt.
Het post-apocolyptische decor zou zich lenen voor [een extreem grappig spel]. Hmmm :)

Ik vind die verlaten sfeer altijd wel wat hebben, zoals in het echt Pripyat. Ik zat juist eigenlijk te wachten op een mmog die serieus is: geen cartoon-achtige karakters, geen mooie felle kleuren, een keer geen elfjes en orken.
Maar wie is er dan om de Wastelanders te beschermen tegen die akelige Ghouls? ;)
Combat shotgun, anyone?
Ik denk dat ze op de goede weg zitten.

Ik heb jaren lang WoW gespeeld.
Daarnaast heb ik ook wat andere MMOs "geprobeerd". Beetje FFXIV beta, 2 maanden Aion, AoC, zelfs 2 maanden Vanguard.

Wat me opviel is dat sommige van die spellen zo weinig humor hebben. Het viel me vooral op in Aion. Dan merk je toch echt dat het spel door Koreanen is ontwikkeld, en daarna gewoon vertaald naar het Engels. Wow was grapping omdat er een hoop culturele verwijzingen in zitten. En grappen. Op allerlei manieren. Nog steeds niet genoeg, naar mijn smaak. En vooral in de leveling-quests, en niet @maxlevel. Maar het was er. Een game als Aion was bloedserieus. Dat gaat na verloop van tijd toch tegenstaan.

Dus een Fallout MMO met een hoop humor zou goed kunnen werken.

Ik zou wel eens een MMO willen zien die zich afspeelt in het universum van Discworld (Schijfwereld/Terry Pratchett). Daar kun je een hoop absurditeit en humor kwijt.
Jammer dat je eq2 niet geprobeerd hebt dan. Dat spel schiet op een aantal punten misschien wat te kort voor sommigen, maar de quests zijn over het algemeent geniaal in elkaar gezet, ik lig regelmatig dubbel van het lachen om een tekst-balonnetje :). Voordeel daarvan is dat het hele "grinden" naar het hoge level door killen en questen een stuk leuker is, en je eerder geneigd bent om ook daadwerkelijk de quests te lezen ipv snel door te klikken. Mijns inziens is humor, zeker in een mmorpg, wel degelijk een super belangrijk onderdeel om een spel aantrekkelijk te maken en te houden.

[Reactie gewijzigd door OriginalFlyingdutchman op 25 oktober 2010 01:27]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True