Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Uitgevers Bethesda en Interplay blijken in een juridisch gevecht verwikkeld over de Fallout-mmog die Interplay in ontwikkeling heeft. Bethesda betoogt dat Interplay contractbreuk pleegt door elementen uit de voorgaande games te gebruiken.

Volgens uitgever Bethesda houdt Interplay zich niet aan de afspraken die beide partijen in 2007 maakten, zo blijkt uit juridische documenten die fansite Fallout Wikia wist te bemachtigen. Interplay maakt een mmog die zich afspeelt in het Fallout-universum, maar Bethesda betoogt dat Interplay meer gebruikt dan alleen de naam en dat zou tegen de afspraken zijn. Bethesda betoogt dat Interplay geen herkenbare Fallout-ingrediënten zoals de Pip Boy mag gebruiken.

Bethesda wil nu dat de rechter Interplay dwingt om volledige openheid van zaken te geven. Bethesda wil alle ontwerpdocumenten van Interplay inzien, om zo vast te kunnen stellen of Interplay elementen uit voorgaande delen van de serie gebruikt.

Interplay bezat tot de deal uit 2007 alle rechten op de Fallout-serie, terwijl Bethesda bij Interplay een licentie had genomen om rollenspel Fallout 3 te maken. Interplay verkeerde echter in zwaar weer en zag zich gedwongen om de rechten op Fallout te verkopen. Bethesda had interesse en kocht niet alleen de rechten op de naam, maar ook op al het bronmateriaal. Interplay nam vervolgens bij Bethesda een licentie om een Fallout-mmog te maken. Bethesda stelt nu dat destijds is afgesproken dat Interplay enkel de naam mag gebruiken, maar dat de rechten op het gebruik van alle kenmerkende elementen uit de serie bij Bethesda liggen.

Door de deal had Interplay weer geld genoeg in huis om een ontwikkelteam op te zetten voor de mmog. Interplay kondigde in 2009 vervolgens Project V13 aan, een mmog die door de eigen studio werd gemaakt in samenwerking met het Bulgaarse Masthead Studios. Project V13 zou de werktitel van de Fallout-mmog zijn. In oktober van dit jaar liet Interplay-directeur Eric Caen nog los dat een team van 90 man aan de mmog werkt en dat de game grappiger moet worden dan de Fallout-games van Bethesda.

Pip Boy uit Fallout

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (29)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Ik vind het niet van stijl getuigen dat Bethesda zo erg Interplay probeert te misbruiken, terwijl zij nog wel de originele bedenkers zijn van het Fall Out universum.

Aan de andere kant, als je een licentie neemt voor enkel een naam en niet het universum, getuigt dat niet van veel inzicht aan de kant van Interplay.

Toch jammer dat voor een "paar euro" een geweldige franchise een enorm vieze maakt krijgt.
Erm, Black Isle Studios (een divisie van Interplay) heeft het bedacht, Interplay heeft het zelf gepubliceerd. In 1998 verlieten een hoop 'bedenkers' al het bedrijf over creative differences en in 2003 ontsloeg Interplay het hele team, maar toen waren er nog maar weinig over van het originele team wat had gewerkt aan Fallout. Dus zo zielig is Interplay nu ook weer niet...

Daar komt nog eens bij dat Fallout na Fallout 2 behoorlijk heeft dood gelegen voor tien jaar voordat Bethesda het nieuw leven in blies met Fallout 3. De twee Brotherhood of Steel titels zijn eerder spinoffs en presteerde lang zo goed niet als deel 1 & 2.

New Vegas is trouwens gemaakt door Obsidian Entertainment, Obsidian is weer opgericht door de gasten van Black Isle die Interplay in 2003 ontsloeg.

Fallout 4 zit volgens geruchten momenteel in pre-production.
Klopt toch van geen kant? Hoe kun je een Fallout MMO maken zonder Fallout elementen? Ik maak toch ook geen Star Wars MMO zonder lightsabres of blasters?

Bijzonder verhaal van Bethesda, alvast. Op het succes van iemand anders' licentie een game bouwen en daar enorm van profiteren terwijl het bedrijf ten onder gaat, en ze dan voor de rechter slepen als ze iets teveel van hun eigen game namaken.
Maar doordat Bethesda de rechten overgekocht heeft (zou hebben), is fallout niet meer het eigendom van Interplay. Ze zijn dus niet bezig hun 'eigen' game na te maken, ze zijn bezig om het product na te maken dat ze eerder hebben doorverkocht aan een ander.

Terecht dat Bethesda niet blij is: ze hebben niet voor niks geld betaald om de rechten over te nemen.
Bethesda wil alle ontwerpdocumenten van Interplay inzien, om zo vast te kunnen stellen of Interplay elementen uit voorgaande delen van de serie gebruikt.

...makkelijker hun eigen versie in elkaar te kunnen flansen.

Ik vind het niet zo moeilijk in te vullen waar dit op uitloopt.
Gevoelsmatig heb je gelijk, maar op het moment dat je je IP verkoopt verlies je de rechten, als je dan toch een game wil maken met die IP dan moet je gewoon een licentie afnemen net als ieder ander, je krijgt niet opeens meer rechten als waar je voor betaalt...als ze enkel voor de naam hebben betaald krijgen ze niet ineens meer dan dat...
Ze zijn al jaren bezig tegen Interplay hoor...

Interplay heeft een aantal rechtzaken gewonnen en Bethesda dreigt zelfs de Fallout franchise aan interplay te verliezen :P

[Reactie gewijzigd door deregtx op 23 december 2010 16:23]

Hah, volgens wie dat? Bethesda heeft de franchise compleet over genomen met als enige aantekening dat Interplay de MMO mag maken.

Zover ik weet zijn de rechtzaken bijgelegd, Niet zozeer 'gewonnen' door Interplay.

Verbaasd me dat Interplay nog ademt...
Hah, volgens wie dat? Bethesda heeft de franchise compleet over genomen met als enige aantekening dat Interplay de MMO mag maken.
Sterker nog (als ik het artikel lees), Interplay mag de naam Fallout gebruiken voor een MMO, maar anders dan de naam mogen ze niks gebruiken van de franchise.
Interplay heeft een aantal rechtzaken gewonnen en Bethesda dreigt zelfs de Fallout franchise aan interplay te verliezen
Bron?

Sinds Interplay de intellectuele rechten op Fallout verkocht heeft aan Bethesda hebben ze geen poot meer om op te staan. Je kunt niet de rechten op iets verkopen om te cashen, en dat dan later weer terugwinnen in de rechtbank. Zo werkt het rechtssysteem niet. Verkocht = verkocht. ;)
Ik kan me niet voorstellen dat Interplay een licensie koopt om een Fallout MMO te ontwikkelen, wanneer ze geen herkenbare kenmerken van de franchise mogen gebruiken.
Waarschijnlijk hebben ze dat dus wel gedaan, tenminste dat is wat volgens Bethesda op papier staat.

Al betekent dat uiteindelijk waarschijnlijk weinig. Interplay zal gewoon meer licentiegeld moeten afdragen aan Bethesda om het intellectuele eigendom te mogen gebruiken.
Bethesda wil gewoon zelf die mmog maken, en ze hebben die deal gemaakt om nog wat geld uit interplay te zuigen.
Ik vrees dat interplay een nieuwe IP zal moeten aanmaken.
Dat geld wat interplay heeft is wel van bethesda afkomstig na verkoop van de rechten.
Maargoed ze moeten maar gewoon samenvoegen, niet dat ze nog elkaar kunnen aankijken na al die rechtzaken.
Fallout zonder pipboy en stimpacks of vaultboy etc is geen fallout, wtf wie wil dan nog een fallout mmo spelen?

Leuk weer dat geneuzel om rechten enzo weer een potentiŽle goede game de nek om draait.

Laten ze maar samenvoegen en de mmo samen op de markt brengen want dit gaat toch een flop worden zo.

http://img135.imageshack.us/img135/9418/1293116054.jpg

[Reactie gewijzigd door Bulls op 23 december 2010 16:40]

Stimpacks is zeer zeker niet iets puur Fallout, deze term al bij veel meer Sci-fi titels langs zien komen en ook titels die een stukkie ouder zijn dan Fallout.

In Fallout wordt het trouwens "Stim-pak" geschreven.

In m'n Shadowrun RPG (1989) zaten volgens mij ook al stimpacks...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 december 2010 17:26]

Dus in de licentie is overeengekomen dat Interplay enkel van de naam gebruik mag maken?

Wat stelt het dan voor anders dan een heleboel juridisch getouwtrek, de uitkomst zal mijn beleving van een bedrijf als Interplay of Bethesda wel kleuren.

Mijn voorkeur gaat naar de underdog los van de eventuele kwaliteit van een mmog.

Het lijkt erg op pesten met kleine lettertjes van een bedrijf dat hiervoor genoeg geld heeft ten opzichte van een (voorheen) noodlijdend bedrijf. Om vervolgens de hele bende voor een appel en ei over te nemen of om zeep te helpen enkel om de merknaam veilig te stellen.

Daar gaat de creativiteit..

Nou jah tijd zal het leren, voorlopig -1 Bethesda in mijn beleving.
Yawn, als je dit soort theoriŽn maar vaak genoeg verteld ga je er zelf in geloven.

Is een soort regel dat groot altijd evil is, en de underdog altijd de goede?

Blijkbaar heeft iedereen op Tweakers die documenten / overeenkomsten gelezen.
Dus in de licentie is overeengekomen dat Interplay enkel van de naam gebruik mag maken?
Dit kan gewoon net waar zijn. Interplay zou wel heel dom zijn om daarvoor te tekenen.
Wat zou Interplay dan in gedachten gehad moeten hebben? Een Fallout game voor mensen die niet van Fallout houden? 8)7
Ik vind het een beetje jammerlijk al dit kinderachtige gedoe. Bethesda (en Obsidian onder nauw oplettend oog van Bethesda) komt met een paar slappe aftreksels van het Fallout concept aanlopen en ontneemt met stampende voet Interplay de mogelijkheid om de franchise weer wel een goede draai te geven.

Geef mij een harde isometrische RPG doorspekt met gifzwarte humor en met 100+ quests die ieder met verschillende (creatieve) manieren op te lossen zijn; dan ben ik weer blij. Tot die tijd leeft Fallout niet meer.
Ik vraag me af of je die 'aftreksels' wel gespeeld hebt. Ik was echt enorm fan van de eerste 2 Fallouts. 100+ quests die op creatieve manier op te lossen zijn in een redelijk moderne, sfeervolle 3D-Engine = Fallout 3 + New Vegas.

Geen idee waarom ik dat nog in een isometrisch standpunt zou willen doen, dat voelt als blijven hangen in het verleden. Fallout 1/2 was destijds een stuk beleving, dat krijg je toch nooit meer terug en zou je ook niet moeten willen.

Toegegeven, de humor was destijds een stuk beter. Maar we hebben het over ruim 10 jaar geleden, als ik nu 20 was geweest had ik de humor in F3+NV waarschijnlijk op een zelfde manier gewaardeerd.
Wel jammer dat hier weer zo veel juridische om gestreden moet worden. Hopelijk doet het geen afbreuk (maar het zal wel) aan de voortgang en content van de MMO
Ja, in alle eerlijkheid versta ik het ook niet hoor...wat voor een deal is me dat nu ?

Ik ga het spel Need For Speed : Bountyhunter ofzo maken, ťťn voorwaarde, er mogen geen auto's in voorkomen DUUUH

Dommere deals dan deze kan ik me niet voorstellen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True