×

Fallout - New Vegas

Door , 64 reacties

Veel behouden

Dat het ene jaar het andere niet is, weet uitgever Bethesda Softworks als geen ander. Waar het bedrijf vorig jaar nog moest teren op de redelijke game WET, het bar slechte Rogue Warrior en downloadable content voor Fallout 3, heeft de uitgever nu een sterren-ensemble op stapel staan. Gisteren bespraken we Rage al, dat weliswaar pas in 2011 uitkomt, maar dat er nu al verbluffend uitziet. Misschien dat Fallout: New Vegas er net een stapje onder staat, maar de game is zeker niet minder aantrekkelijk. Een revolutie zullen de mannen van Obsidian Entertainment niet brengen, maar evolutie lijkt wel degelijk op handen. Zoveel is duidelijk na de presentatie die we van Chris Avellone, directeur van de ontwikkelaar, kregen.

Gezien op: Xbox 360
Verschijnt ook voor: PlayStation 3, pc

Het verschil tussen Fallout 3 en New Vegas zal niet iedereen direct opvallen. De games lijken in veel opzichten op elkaar. Hoewel de aanleiding verschillend is, leiden beide games de speler langs gameplay-elementen die je helpen te bepalen wat voor personage je aan moet maken. Natuurlijk staat het je weer helemaal vrij om niet te luisteren naar het advies van het spel en te kiezen voor de karaktereigenschappen die je zelf wilt hebben. Anders dan in Fallout 3 begint de speler het spel nu met een regeneratieproces. Daarbij kun je zelf bepalen of je een broekie bent of een oude grijsaard. Jammer is wel dat de wereld, zo geeft Avellone toe, niet echt anders reageert op je fysieke voorkomen. Je zou toch verwachten dat grijze haren in bepaalde conversaties wat meer gewicht aan je personage kunnen meegeven.

*Hardcore

Hier maakte Avellone een zijstap in zijn presentatie. De ontwikkelaar weet zelf heel goed dat zijn game veel op voorganger Fallout 3 lijkt. Het spel ademt nagenoeg dezelfde sfeer uit, de personages beschikken over dezelfde karaktereigenschappen en zelfs basis-gameplayelementen als het VATS-richtsysteem zijn behouden. Dit zal echter alleen voor ervaren Fallout 3-spelers een mogelijk 'probleem' zijn, en aan hen geeft Avellone mee het spel dan in de Hardcore-spelmodus door te spelen. Hierbij moeten spelers beter op hun voorraad water en rad-away letten, terwijl de health packs hun gezondheid trager aanvullen. "Wie het spel in de Hardcore-modus uitspeelt, zal een speciale trophy, dan wel achievement krijgen", verklapte Avellone vast aan ons.

*