×

Fallout: New Vegas

Door , 112 reacties

Groot spel

We hebben het in de reacties onder reviews wel eens uitgelegd. Hoe kan het nu dat we een game reviewen zonder de game in kwestie te hebben uitgespeeld? Je hebt nu eenmaal vaak niet de tijd om een game tot aan de eindcredits te spelen alvorens je een stuk tekst moet hebben opgeleverd. In sommige gevallen, zoals bij Medal of Honor en Halo: Reach, is het eenvoudig om het einde te halen, maar in andere gevallen ben je na een volledig weekend doorspelen voor je gevoel nog niet eens halverwege. Je voelt het al aankomen, Fallout: New Vegas is zo'n geval.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PC, PlayStation 3

Het is geen verrassing dat Fallout: New Vegas een grote game is. Fallout 3 was goed voor tientallen uren gameplay en The Elder Scrolls IV: Oblivion, dat uit dezelfde stal als Fallout 3 kwam, was al niet veel korter. Hoewel Fallout: New Vegas niet door Bethesda Softworks maar door Obsidian Entertainment werd ontwikkeld, deelt het spel een aantal basiselementen met die andere titels: de spelwereld is enorm en jij bent vrij om te gaan en te staan waar je wilt binnen die wereld. Je bent slechts beperkt doordat bepaalde gebieden worden bevolkt door vijanden die je nog niet aan kunt.

Let op: op pagina 2 en 3 van de review vertellen we een en ander over de setting van Fallout: New Vegas, en benoemen we een aantal van de facties die je tegenkomt. Dit kan door sommige lezers als een 'spoiler' worden ervaren. Wij vinden echter dat de inhoud van deze pagina´s geen afbreuk doet aan de spelervaring, mocht je het spel na het lezen van deze review nog gaan spelen.

*Personage maken

Op het moment van schrijven hebben we net iets meer dan vijfentwintig uur in Fallout: New Vegas gestoken en zijn we er nog lang niet op uitgekeken. Aan het begin van die vijfentwintig uur maakten we een personage aan, ongeveer op dezelfde manier als in Fallout 3. het 'Special'-systeem, leidend voor wat voor eigenschappen je personage in aanleg heeft, keert onveranderd terug. Ook kies je nog steeds Tag Skills. In New Vegas zijn traits echter losgehaald van perks; traits kies je aan het begin van het spel, terwijl je per twee levels die je groeit een nieuwe perk kunt kiezen.

Het verhaal begint wanneer jij, een simpele koerier, wordt overvallen door een heerschap in een geruit jasje met een aantal bodyguards. Je wordt neergeschoten en voor dood achtergelaten, maar opgegraven door een alerte robot en weer opgelapt door de dokter van het kleine plaatsje Goodsprings. De dokter stelt je een aantal vragen - daarmee wordt je personage gevormd - en daarna kun je je gang gaan. Dat begint met de basis. Je leert schieten, je onderhandelt wat, je helpt wat mensen. Voor je het weet vinden de mensen in Goodsprings je aardig en kun je echt op pad.

*