Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Submitter: Chris7

Tyranny, de nieuwe rpg van ontwikkelaar Obsidian Entertainment, komt op 10 november uit voor Windows, OS X en Linux. Het spel heeft een isometrisch perspectief en pre-rendered-achtergronden, net als Pillars of Eternity, een andere recente rpg van Obsidian.

Een groot verschil tussen Pillars en Tyranny is dat in de wereld van Tyranny er geen grote strijd tussen goed en kwaad plaatsvindt. In deze game heeft het kwaad al gewonnen. Gamers nemen de rol aan van een Fatebinder, die de taak heeft om de wetten van de kwaadaardige Overlord te handhaven. Hun taak is om de bevolking van de veroverde landen in het gareel te houden, of dat nu met diplomatie of met geweld moet. Intussen begint er ook onenigheid te ontstaan onder de kopstukken van de strijdkrachten van de Overlord.

Tyranny heeft 'tactical real-time-with-pause combat', wat betekent dat een gevecht tussen de party van de speler en een stel vijanden op ieder moment op pauze gezet kan worden om commando's te geven. Dat hoeft dus echter niet. Spelers kunnen het gevecht ook door laten lopen al tegelijkertijd commanderen. Buiten gevechten om geldt ook dat beslissingen die spelers in de loop van het verhaal maken ook daadwerkelijk invloed hebben op hoe het verhaal verloopt en eindigt.

Paradox Interactive is de uitgever van Tyranny en de game krijgt een prijs van 41,99 euro. Vanaf 10 november is het spel te koop.

Obsidian Entertainment werd in 2003 opgericht door ex-werknemers van Black Isle Studios, een gamemaker die destijds bij uitgever Interplay hoorde. De meest bekende games van die studio waren waarschijnlijk Fallout 1 en 2. Obsidian is weer bekend van onder andere Knights of the Old Republic II, Fallout: New Vegas en South Park: The Stick of Truth.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

Ik ben erg benieuwd. Dit spel heeft een stuk minder publiciteit gekregen dan anderen in de cRPG revival, wellicht mede door het ontbreken van een crowdfunding-campagne. Ook is er blijkbaar geen bŤta of Early Access-versie (geweest) om mensen alvast een kijkje te laten nemen. Het spel is zelfs pas in maart 2016 aangekondigd. Allemaal niet erg natuurlijk, maar het spel is redelijk onder de radar gebleven.

Er zit een lange geschiedenis achter de ontwikkeling: Tyranny is gebaseerd op een idee uit 2006, dat meerdere keren is afgeschoten, met meerdere titels. Dit heeft de ontwikkelaar Obsidian zelfs bijna de kop gekost, voordat het spel in de vorm van Tyranny uit de prullenmand gehaald kon worden na het succes van Pillars of Eternity. Omdat de engine en techniek van Pillars of Eternity wordt hergebruikt, heeft de ontwikkelaar meer tijd gehad voor het spel inhoudelijk.

Redelijk uniek aan het spel is dat je speelt als de "kwade" kant. Je kunt echter wel tegen je meesters in gaan en "het goede" doen, maar dat heeft grote gevolgen. Het spel kan heel verschillend verlopen, zowel qua verhaal als gevechten, afhankelijk van speler-keuzes. Er zijn daarnaast geen afzonderlijke karakter-klassen; je ontwikkelt je karakter op basis van de skills die je kiest en kunt dit gaandeweg ook wijzigen. Het spel schijnt qua speelduur wat minder groot te zijn dan Pillars; er wordt gesproken over 25-30 uur, hoewel dat altijd erg afhangt van speelstijl. En omdat je heel verschillende keuzes kunt maken, is er de nodige replay-waarde.

Op de officiŽle site zijn video's en screenshots te vinden, en het ziet er allemaal heerlijk uit voor fans van het genre. Nu afwachten hoe het staat met verhaal, technische robuustheid, gameplay, enz. Over een maandje is het al zover!
Ik had inderdaad nog niet van deze game gehoord, terwijl het echt mijn type game is.
Leuk ook dat ze een andere invalshoek gekozen hebben.
Afgaande van eerdere games van Obsidian, New Vegas en Fall Out 1 en 2, kunnen we ze dit wel toevertrouwen. Vooral die donker humor die erin zat.

De gameplay lijkt erg overeen te komen met Wasteland, klopt dat?
Het heeft wel het ťťn en ander van Wasteland (isometrisch perspectief, dialogen met keuzes, tactische gevechten, het samenstellen van een team), maar meer van Pillars of Eternity, en elk is toch net weer even anders. Het zijn wel allemaal games met klassieke RPG-mechanics, dus het zit vrij dichtbij elkaar.

Tyranny maakt gebruik van "Real time with pause" als vechtsysteem (dus je kunt pauzeren om commando's uit te delen, maar je kunt ook in real-time spelen). Pillars of Eternity gebruikte dit ook. Wasteland 2 is echter turn-based, dus dat is een ander smaakje.
Voor de RPG liefhebbers in het genre van Fallout, Baldur's Gate, etc. is dit altijd genieten. Ze hebben wel de engine van Pillars of Eternity erg gerecycled, maar goed. Het werkt en ziet er prima uit, dus och... Dit soort games spelen we voor het verhaal!
Je zegt het alsof het hergebruik van een engine slecht is, maar dat vind ik persoonlijk niet. Een goede engine verkort de ontwikkeltijd omdat er minder zelf gedaan hoeft te worden en (daardoor) ook juist veel toe kan voegen omdat de features er al in zitten. De enige redenen die ik kan bedenken om een engine niet te hergebruiken is omdat hij slecht performt of niet toereikend is.

Daarom dus de vraag: was de engine van pillars zo slecht dat je het jammer vind dat het word herbruikt?
Ik neem aan dat mensen gewoon beter en nieuwer willen, maar een 2de game op dezelfde engine lijkt mij niet bepaald overdreven. Bij deze games staat sowieso gameplay voorop. Hopelijk kunnen ze dat waarmaken!
Mits ze de pathfinding een beetje verbeteren ga ik akkoord. Vooral als je bij de combat niet alles manueel doet dan wordt het gewoon een groepsknuffel, erg leuk met friendly fire AoE :)

Voor de rest is de engine heel sfeervol en functioneel genoeg om nog eens een game mee te maken :)
Zoals ik zei "het werkt en ziet er prima uit", dus het is geen issue verder. Want, zoals ik ook zei, je speelt dit soort games voor het verhaal. Het was daarom geen kritiek ofzo. Maar, ik vind het altijd leuk / fijn / mooi meegenomen als ontwikkelaars iets nieuws doen of het verbeteren.

Kijk naar Wasteland 2 bijvoorbeeld. Werkte prima, vond ik niks mis mee. Nu hebben ze Wasteland 3 aangekondigd. Die ziet er, ondanks dat het volgens mij min of meer dezelfde engine is, toch een stuk beter uit. Had niet nodig geweest, maar toch leuk dat ze het gedaan hebben.

Misschien dat dat de opmerking wat verheldert.
Exact, bijna alle games doen dit.
Alle call of duties zijn praktisch dezelfde engine die iedere keer een beetje wordt opgepoetst voor de volgende versie (ik geloof zelf dat het zijn roots ergens in quake2 engine heeft zitten).
Series zoals battlefield, zelfde verhaal, etc etc.

Is in mijn opziens alleen maar goed, want een engine kan goed doorontwikkeld worden. Het kan op een gegeven moment ook scheef gaan lopen zoals bij CoD dat de engine gewoon erg inefficient wordt, dus eens in de zoveel tijd is het wel slim heel de engine te vernieuwen.

Dan heb je sportsgames die ieder jaar praktisch hetzelfde spel zijn met wat minor tweaks (dus dat gaat al wat verder dan de engine hergebruiken, heel veel assets worden ook hergebruikt).

Dus ik zou zeggen, niks mis mee, mits de opvolger voldoende nieuwe content bied en niet als een soort ripoff van de vorige game voelt.
In de mate dat jij de games opnoemt "Fallout, BG, PoE, .." vind ik wel dat de complexiteit ernom toeneemt. Na 30uur ofzo in PoE te hebben gestoken snap ik nog steeds de helft van de mechanics niet. Welk item is nu best, welk damage type, welke combo, ...?! Tis echt wel voor de die hard number crunchers vind ik en dat is spijtig want ik had liever verder gespeeld en het verloop van het verhaal ontdekt, maar ik werd wat ontmoedigd door de mechanics. Ingame tooltips en tutorial zijn ook een beetje ontoereikend. Ik heb ook geen uren tijd om sites te lezen, wil gewoon kunnen spelen en ontdekken.

Dat heb ik bij andere RPGs nooit (met favorieten als BG I & II, NWN I & II, PS: Torment...)


Wat moet ik op dit gebied dan van Tyranny verwachten???
Het concept/verhaal dat de bad guys al gewonnen hebben spreekt me zowiezo erg aan.


Edit: Ondertussen zelf al wat gezocht, het skill systeem ziet er al anders uit en ik neem aan dat de mechanics dan ook veel zullen verschillen van PoE, misschien toch maar een kans geven dan. Hieronder een link naar een spoedcursus Tyranny...
http://www.pcinvasion.com...nny-everything-need-know/

[Reactie gewijzigd door Inrage op 14 oktober 2016 11:50]

Tja... dat was ook mijn probleem. Ik vind Baldur's Gate en Planescape Torment geweldig... speelde alleen wel altijd het spel vrij simpel. In Neverwinter Nights was ik een monk. Lekker simpele class.

PoE en Wasteland 2 waren "leuk zo'n flashback naar hoe games waren" maar ook "oh ja, zo waren games toen". Ik denk dat beide net iets te rooskleurig naar het verleden hebben gekeken en te veel naar de meest die-hard fans hebben geluisterd. Het zijn fan-games en veel fan materiaal gaat net te ver en weet de humor niet te behouden.

De meeste cRPG's zijn afgestapt van het moeten slapen om skills te resetten. PoE deed het hardcore en het was net zo dom als het altijd was. Gaan slapen midden in een vijandelijke basis... een dom mechanisme dat gewoon verdiende om te zijn uitgestorven. Super fans willen super realisme en vinden het fantastisch. Meeste normale mensen zien het als kamperen met lijken van bewakers om je heen midden in kamp en niemand die iets merkt.

Deze bedrijven zouden zichzelf een enorm plezier moeten doen en de spellen meer opties geven hoe je wil spelen. PoE heeft al dat je dat je veel aan de AI kan overlaten en slecht alleen je eigen character bestuurt. Maar ook elementen als moeten rusten zouden uit moeten kunnen.

Dan zou je bij de character keuze kunnen zeggen, dit zijn simpele en dit zijn complexe classes en dan in spel zijn de complexe characters die je joinen een exotisch tintje waar je zoveel of zo weinig over kan leren als je wil.

Bioware heeft dit geleerd, er is een reden dat Bioware deze spellen niet zelf heeft gemaakt met een klein team terwijl ze aan Mass Effect en Dragon Age werkten.

Ze zijn op zich best leuk maar veel te veel gericht op een hardcore niche in een marktsegment dat al meer dan niche genoeg is.
Toen ik BG speelde had ik juist ideeŽn over realisme. Zo hoefde je nooit rekening te houden met voedsel. Hoe kun je de onbekende wildernis in zonder rantsoenen?

Het idee van kamperen vind ik wel goed want het geeft je de gelegenheid andere spells voor te bereiden waar je anders gewoon maar door dendert. Het geeft ook mee realisme omdat je het gevoel krijgt ver weg te zijn en een reis aan het maken bent.

Dat is een van de mooiste aspecten van In de Ban van de Ring, het reisaspect. De queeste.
Dat klinkt interessant, meer van dit soort games moeten ook naar de consoles komen :) Divinity: Original Sin werkte ook erg prima :)
Nummertje 2 is nu al in early-alpha te spelen :)
Alleen de begin zone, maar toch.

@ http://www.divinity.game/

[Reactie gewijzigd door Hephaestos op 14 oktober 2016 10:59]

Vooral de multiplayer/coop van divinity OS 2 lijkt me zeer interessant.

4 spelers met ieder een eigen character, 2 kunnen een quest aannemen van een gevangene om zijn onschuld te bewijzen terwijl een derde besluit om de guard te pickpocketen, de sleutel te stelen en hem gewoon vrij te laten.

Ik heb me ook zeer vermaakt met deel 1 (ook coop gespeeld), wil nog even wachten voordat ik deel 2 ga spelen totdat ie verder ontwikkeld is.
WAT
Die is mooi onder de radar gevlogen, insta buy.
zeker interessant, komt meteen op m'n verlanglijstje... for the record ook direct Pillars checken, indien prijs goed zit heb ik er straks een nieuwe game bij.
Dat is al snel. Had ik niet verwacht. Weer een leuk spel om de winter mee door te komen dus :)
Lijkt mij een erg leuk spel. En het blijft heerlijk om aan de kwade kant te spelen!!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True