South Park: The Stick of Truth Review

Minpunten

• Censuur
  • Framerate soms onder druk
  • Beperkte replaywaarde

Eindoordeel

Tweakers zegt: 8

De succesvolle cartoonserie South Park leende zijn naam in het verleden al meerdere keren uit aan een videogame, en zelden leverde dat echt het gewenste resultaat op. Regelmatig was de humor wel aanwezig, maar liet de gameplay veel te wensen over. Het in 1998 verschenen spel South Park wist de middelmaat nog wel te halen, maar het een jaar later verschenen South Park Rally werd wereldwijd door reviewers afgemaakt. Ook bij diverse andere releases bleef écht succes in de game-industrie uit.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: pc, Xbox 360

Hoewel de techniek achter de serie in de loop der jaren veranderd is, is het concept van South Park eigenlijk altijd hetzelfde gebleven, en hetzelfde geldt voor de leeftijd van de vier hoofdpersonages. Eric Cartman, Stan Marsh, Kyle Broflovski en Kenny McCormick gingen in het jaar 2000 weliswaar van de derde naar de vierde klas van hun basisschool, maar ze zijn daar sindsdien gebleven. Ondertussen blijven makers Trey Parker en Matt Stone allerlei verhalen ophangen aan de immer gelijkblijvende setting.

In de eerste plaats is het dan ook belangrijk dat een game, in dit geval dus South Park: The Stick of Truth, het gevoel van de serie weet mee te nemen. Wat dat betreft is het niet alleen slim, maar eigenlijk ook min of meer verplicht dat de makers de kenmerkende grafische stijl hebben overgenomen in het spel. Minstens zo belangrijk is dat de stemmen zijn ingesproken door Parker en Stone, en dat zij ook verantwoordelijk zijn voor de teksten. Dit maakt South Park: The Stick of Truth een authentiek South Park-product dat fans van de serie direct zal aanspreken.

Als speler word je letterlijk midden in het verhaal en in de zo bekende setting neergezet. In de inleiding vertelt Cartman, alias The Wizard King, over het gevecht tussen de mensen en elven, oftewel: Cartman en een deel van zijn vrienden tegen een groep andere kids. Een 'oude profetie' zou vertellen over de komst van een nieuw kind dat het tij zou keren in het voordeel van de mensen. Dat kind, zoals je al voelt aankomen, ben jij. Aan het begin van het spel geef je je eigen personage vorm, waarbij je werkelijk hilarische combinaties kunt maken.

Hier, maar ook verderop in het spel, gaat South Park: The Stick of Truth enige racistische humor niet uit de weg. Kies je als speler voor de klasse 'Jew', als enig origineel alternatief naast Warrior, Mage en Thief, dan merkt Cartman minzaam op dat je nooit echt zijn vriend zult worden, en dat jij dan ook meteen de aangewezen persoon bent om alle financiële zaken te regelen. Het hoort bij de cartoon, maar blijft apart overkomen als je het op deze manier opschrijft.