Door , , 82 reacties

Sommige personen kunnen op een E3-show ten tonele verschijnen en applaus ontvangen voordat ze een woord hebben gezegd. Niemand kreeg zo'n oorverdovende publiekswaardering als Hideo Kojima tijdens de persconferentie van Sony, maar als Matt Stone en Trey Parker ergens een podium beklimmen is het resultaat niet heel anders. De sfeer zat er er tijdens de Ubisoft-persconferentie goed in toen de bedenkers van de populaire cartoon South Park ten tonele verschenen. De twee hadden tijd vrijgemaakt in hun volle agenda's, om in Los Angeles hoogstpersoonlijk South Park: The Fractured but Whole aan te kondigen.

Op zo'n moment gaan de gedachten direct terug naar de gedenkwaardige persconferentie van Microsoft waarbij beide heren jaren geleden South Park: The Stick of Truth aan de wereld toonden. Dat spel bleek een regelrechte hit. Trey en Matt waren er samen met de ontwikkelaars in geslaagd de kenmerkende South Park-humor over te brengen naar de game. Daarbij was de gameplay goed en enerverend genoeg om het spel als geheel van prima kwaliteit te maken. Niet dat de gameplay ooit boven het niveau van de humor uitsteeg, maar hij deed zijn werk. Zelfs jaren later kunnen we ons bepaalde scènes uit dat spel nog levendig voor de geest halen.

Toch was The Stick of Truth niet perfect. We stoorden ons aan weggecensureerde scènes die in de Amerikaanse versie van het spel gewoon werden getoond, vonden de replaywaarde beperkt en zagen dat de game technisch niet altijd top presteerde, met framedrops als gevolg. Niet heel vreemd: het origineel reviewden we op de PlayStation 3. Je mag dus verwachten dat zulke problemen dit keer minder aanwezig zijn. En wat betreft de censuur? Daar zijn de bedenkers duidelijk over. Volgens Matt Stone kregen Trey en hij te horen dat het voor sommige landen nodig was bepaalde scènes te censureren, om de game ook daar uit te mogen brengen. Dat levert een dubbele standaard op waar het duo fel op tegen is. Desalniettemin hadden de twee het gevoel dat het de kwaliteit van de game niet in gevaar bracht, en in de 'placeholder-plaatjes' konden ze nog wat snedige opmerkingen kwijt. Hoe dan ook: laten we hopen dat zulke praktijken ons bij The Fractured but Whole bespaard blijven.

Goed, door met waar het om gaat: de nieuwe game. Spelers nemen in dit nieuwe deel opnieuw de rol aan van Douchebag, het kind dat in The Stick of Truth nieuw bij het groepje van Cartman, Kyle, Stan, Kenny en alle andere kinderen van South Park kwam. Destijds werkte Douchebag zich op tot King Douchebag, maar van die glorie kan hij of zij niet lang genieten (spelers zijn vrij het geslacht van hun personage te bepalen, maar aangezien Ubisoft in de demo een mannelijke versie gebruikte, schrijven we vanaf nu 'hij'). De kinderen zijn namelijk al snel overgestapt op een ander spelletje, en Douchebag valt buiten de boot. Alle andere kids zijn begonnen met 'larpen', waarbij ze allemaal een superheld zijn, en jij bent nog steeds een gewone burger. Hoog tijd om daar verandering in te brengen.