Alpha Protocol

Geheim agent

Michael Thorton is een kruising van James Bond, Jack Bauer en Jason Bourne, en tevens de hoofdpersoon in Sega's actie-rpg Alpha Protocol. Hoe afgezaagd die vergelijking ook is, we hoopten - voor we aan deze review begonnen - uiteraard dat Alpha Protocol de verwachtingen waar zou gaan maken. Sega legde tijdens presentaties van het spel de nadruk op de keuzemogelijkheden en op de verschillende manieren waarop je het spel kunt spelen - iets dat ons in rpg's altijd aanspreekt. Alpha Protocol is dan ook echt zo'n game waar je als recensent en liefhebber van rpg's een oogje op hebt.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

Het spel van Obsidian Entertainment draait om geheim agent Michael Thorton, van wie de speler zelf de voorgeschiedenis mag bepalen. Vast staat echter dat je als agent aan de slag gaat bij Alpha Protocol. Deze geheime organisatie coördineert misies van agenten die officieel te boek staan als 'rogue agents', zodat elke betrokkenheid van de Verenigde Staten kan worden ontkend. Alpha Protocol is echter ook de enige organisatie die weet dat de geheim agenten daadwerkelijk agenten zijn. Dat levert een probleem op voor Thorton, als hij na een missie buitenspel wordt gezet door Alpha Protocol en de jacht op hem wordt geopend.

*Eigen boontjes doppen

Die jacht begint in Saoedi-Arabië, maar verplaatst zich al snel naar andere locaties, waaronder Moskou, Rome en Taipei. In elk van deze steden maakt Thorton gebruik van een Alpha Protocol Safehouse. Was dat niet de organisatie die hem op de dodenlijst had gezet? Jawel, maar binnen Alpha Protocol werkt een jongedame genaamd Mina Tang, die Thorton begeleidt op zijn missies en die hem voorziet van veilige huizen over de hele wereld. Voor de rest moet Thorton voornamelijk zijn eigen boontjes doppen, en vrienden maken zodat hij medestanders te krijgt.