Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Paradox kondigt rpg Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 aan

Paradox Interactive heeft Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 aangekondigd. De rpg wordt gemaakt door Hardsuit Labs, dat eerder Blacklight: Retribution ontwikkelde. Bloodlines 2 komt in het eerste kwartaal van 2020 uit voor de pc, PS4 en Xbox One.

In Bloodlines 2 zijn spelers een vampier in Seattle ten tijde van een oorlog tussen rivaliserende clans. Volgens Paradox worden spelers 'de ultieme vampier' terwijl ze door de straten op zoek gaan naar prooi. De protagonist moet een clan kiezen en allianties aangaan met de strijdende partijen.

Combat lijkt vooral om snelle mêleegevechten te gaan. De speler heeft ook superkrachten. Het is echter niet puur een vechtspel, volgens Paradox moeten spelers omgaan met complexe politieke relaties en personages, en reageert het verhaal op de keuzes van de speler. Ook moeten spelers ervoor zorgen dat ze de Masquerade niet verbreken. Dat is de vampierwet die ervoor zorgt dat de vampiergemeenschap gescheiden blijft van de menselijke wereld.

Hoewel Paradox en Hardsuit Labs werken aan de opvolger van Vampire: The Masquerade - Bloodlines, hadden beide studio's niets te maken met het originele spel. Dat spel kwam in 2004 uit en werd ontwikkeld door Troika Games. Activision was destijds de uitgever. Troika stopte een jaar later. Fans van het spel brachten daarna zelf updates uit en voegden ongebruikte content weer toe. Het 'creatieve brein' achter Bloodlines, Brian Mitsoda, is als lead narrative designer bij het spel betrokken. Chris Avellone, mede-oprichter van Obsidian Entertainment, werkt ook aan de game. De Bloodlines-serie is gebaseerd op het tabletop-rollenspel Vampire: The Masquerade.

Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 komt in het eerste kwartaal van 2020 uit voor de PlayStation 4, Xbox One en pc, op zowel Steam als de Epic Games Store, GoG en de Paradox Store. De pc-versie krijgt ondersteuning voor raytracing. Het spel kost zestig euro. Spelers kunnen voor negentig euro alvast de Blood Moon-editie kopen; daar zit ook de seasonpass met extra verhaalcontent in.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

22-03-2019 • 10:55

56 Linkedin Google+

Submitter: Darkfreak

Lees meer

Reacties (56)

Wijzig sortering
En het is weer een van de top spots van reclame en 'beste verkocht' op Steam... Zoals @CrazyJoe zegt, wachten totdat Epic een grote zak geld voor de neus van Paradox houdt en het opeens een EGS exclusive wordt..

Als dat gebeurt, denk ik dat het oorlog wordt tussen Valve/Steam en Epic.
Ik kan je als insider verzekeren dat dat niet het geval gaat zijn. Integendeel, Paradox is er juist er voor aan het zorgen dat ieder platform dezelfde ervaring zal hebben.
Op dit moment heeft Paradox maar één PC platform, en dat is de Steam Store. Het lijkt mij ook heel sterk dat Paradox gaat verkassen naar de Epic Store aangezien zo'n move hun hele fanbase in het harnas gaat jagen.

Het kan misschien anders worden met VTM:B2 aangezien het een 'grotere' title is dan hun huidige grand strategy titels, maar ik vermoed dat VTM geen Epic exclusive gaat worden, maarja, zeg nooit nooit, want ze zijn met veel geld aan het gooien.

[Reactie gewijzigd door deknegt op 26 maart 2019 09:11]

Ik denk dat je je nogal vergist in hoe groot de grand strategy titels van Paradox zijn. In 2018 had Paradox een omzet van zo'n 800 miljoen euro. Cities Skylines heeft zo'n 6 miljoen verkochte exemplaren en Stellaris zo'n 4 miljoen (op pc). Als je bedenkt dat de meeste omzet komt uit DLC, dan kan je je wel voorstellen dat ze hier net zoveel omzet genereren of zelfs meer als met reguliere triple A titels. Recent hebben ze een common platform voor alle content gelanceerd: https://play.paradoxplaza.com/

Paradox heeft niet één platform, je kan de spellen vinden op steam, origin, windowsstore, GoG, Discord en waarschijnlijk binnenkort ook de Epic store. De nieuwe launcher moet er voor zorgen dat ieder platform straks dezelfde ervaring krijgt.

[Reactie gewijzigd door Darf op 26 maart 2019 10:11]

Ik sta gecorrigeerd, weer iets geleerd :)
Man, nooit deel 1 uitgespeeld. Deel 2 kort gespeeld, maar niet origineel in bezit (maar komt wel goed) en deeltje 2 ben ik zeker wel benieuwd naar. Spannend.
GOG heeft ze, zit ook meteen de originele handleiding bij.

Vampire®: The Masquerade - Bloodlines™
https://www.gog.com/game/vampire_the_masquerade_bloodlines
Nu in de aanbieding voor $4.99

Vampire: The Masquerade - Redemption
https://www.gog.com/game/vampire_the_masquerade_redemption
Ook in de aanbieding voor $1.49

Als je ze nog niet heb (gespeeld) is dit het mooie moment om ermee te beginnen...
Redemption heb ik op schijf. Dan zou het inderdaad om Bloodlines nog gaan. Binnenkort maar eens naar kijken. Heb GOG Galaxy op mijn pc ook geinstalleerd staan. Scheelt weer.
Vergeet ook niet de unofficial fan patch te installeren, want die is een must. Fixt een hoop bugs.
Als RPG liefhebber hou ik deze titel zeker in de gaten. Heb het origineel nooit gespeeld maar lees er goede verhalen over. Fijn dat het creatieve brein achter bloodlines er ook bij betrokken is.

En ook nog even dit :

"op zowel Steam als de Epic Games Store, GoG en de Paradox Store"

Kijk, dat is dus keuzevrijheid! Ik hoop dat dit zo blijft tegen de tijd van release.
Heb het orgineel nog liggen (jammer genoeg met een kras op één van de installatie cd-roms)

Het orgineel was als ik mij goed herinner de eerste game die uitkwam met de (HL) source engine. Nog voor Half-Life 2 zelf...
Game is pas na de release van HL2 uitgebracht (was een voorwaarde van Valve), ook aankondiging mocht pas na de aankondiging van HL2. Bij deze is HL3 confirmed. :+
Zie net dat beide games een 'release date' hadden op 16 November 2014.

Hebben we allebei een beetje gelijk.. :Y)
Niet vergeten dat HL2 een stuk later is uitgebracht door de data breach bij Valve. ;)
HL2 had vertraging opgelopen door het lekken van de code, daardoor moest de game nog aangepast worden. Ik herinner me dat Troika dit Valve kwalijk nam, omdat Bloodlines na HL2 moest uitkomen en hun release dus ook uitgesteld werd. Alleen hebben ze die tijd dan al niet besteed met testen en zoeken naar bugs, want de originele release was nu niet echt foutloos.
Ik heb me daar een hele tijd geleden ook in verdiept en toen las ik over een community patch gemaakt door een zekere Dan Upright en met name Werner Spahl, die voor meer dan tien jaar sinds de release aan deze patch hebben gewerkt om de game zo af te maken zoals die bedoeld was, de Unofficial Patch: https://vtmb.fandom.com/wiki/Unofficial_Patch

Link naar de patch staat in het artikel maar post ik ook hier voor het gemak: https://www.moddb.com/mods/vtmb-unofficial-patch

Toch wel tof van hun toewijding naar de game en de moeite die ze hiervoor namen, ik had het ze niet nagedaan O+
Het was een top game voor zijn tijd, veel gespeeld, maar grafisch nu echte zeer gedateerd. Geloof dat het ook de source engine maar zag er ook uit als HL1 :) (wat voor toen natuurlijk niet slecht was) Source is natuurlijk HL2 @mac-rolec

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 maart 2019 12:35]

Ik denk dat je HL2 bedoelt? Aangezien het de Source engine gebruikt. Ik vind de gedateerdheid wel meevallen. Zeker als het gaat om character animations in gesprekken. Daarin was Source zijn tijd wel ver vooruit.

Daarnaast is de game zo goed geschreven dat de quests nog steeds erg genieten zijn los van de graphics en de soms krakkemikkige actie gameplay.
Ik heb het al jaren niet meer gespeeld maar vergeleken met een game als crysis een paar jaar later is het verschil vrij groot, terwijl crysis vergeleken met huidige games aanzienlijk kleiner is, vergelijk een farcry 5 met crysis. Maar gameplay is natuurlijk nr1 reden om vampire te spelen. Heel wat uurtjes aan zoet mee geweest. Nu maar hopen dat deel 2 natuurlijk in de buurt komt van deel 1.
Het is nog lang niet te laat om van deel 1 te genieten. Hij is nu ook maar 5 euro op GoG. Vergeet niet de fan patch te installeren.
Ga ik maar eens aan beginnen dan. Bedankt voor de tip.
Ja, heel blij om dat te lezen inderdaad, dat we kunnen kiezen waar we het kopen! Ik was zo boos toen The Outer Worlds ineens een jaar exclusief te koop bleek op Epic.

Waar ik trouwens stiekem op hoop is een fysieke Collector's Edition van deze nieuwe Vampire game! 🥰
Zolang het duurt. Veel van de andere Epic GameStore exclusives zouden eerst (ook) op Steam uitkomen. Eens kijken hoelang het duurt voordat Epic een grote zak geld voor de neus van de publisher zwaait voor een exclusive.
Best news sinds gesneden brood! :D
Best news sinds gesneden brood! :D
Na de trailer te hebben bekeken, niet echt heel gemotiveerd... De vorige twee Vampire: The Masquerade games waren hun tijd ver vooruit, leunde erg veel op de bron en voelde minder klinisch aan dan deze trailer.

Daar komt bij dat het hele zootje is opgesplitst sinds die tijd in naar Vampire: The Requiem, de oude WoD en de 'nieuwe' 5th edition waarbij de art direction door de wc is gespoeld (naast de hele politieke heisa). Onyx Path Publishing heeft via KS veel mooi werk geleverd, maar het nieuwe spul via Mophidius zitten foto's in van echte mensen (met wel of geen photoshop werk).

Vervolgens zien we geen ingame beelden, voor een spel dat binnen een jaar released wordt... Ik heb me in het verleden best vermaakt met Blacklight: Retribution, maar hier wordt het eerst de kat uit de boom kijken...
Alles valt of staat met hoe het er daadwerkelijk ingame is en hoe het gameplay-technisch allemaal in elkaar steekt.

De tijd heeft niet stilgestaan en zeker op het gebied van (c)RPG's zijn we behoorlijk verwend geraakt!
Dat is nog eens geweldig nieuws! :D
Hier ben ik blij mee, heb veel tijd in "bloodlines" gestoken en alle Clans gespeeld en vond het een geweldig spel ondanks al die bugs. Dat werd door de community goedgemaakt met patches.
Tremere, Malkavian, Ventrue, Nosferatu etc allemaal geweldige clans met elk hun plus en minpunten.

De tabletop heb ik ook gespeeld en als Live action roleplay. Geweldige tijden en wat was ik fan van de boeken van white wolf, het Artwork vooral. Heb de boeken nog altijd in mijn boekenkast staan en blader er nog altijd wel eens door. Heb zowel "the maskerade" compleet als bloodlines. Ook Mage heb ik compleet staan.
Dus ik ga zeker deze ontwikkelingen volgen.

Edit,

Ik moet natuurlijk geen onwaarheden zeggen :p The Requiem was het vervolg op The masquerade.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 22 maart 2019 11:20]

Geweldige tijden en wat was ik fan van de boeken van white wolf, het Artwork vooral. Heb de boeken nog altijd in mijn boekenkast staan en blader er nog altijd wel eens door. Heb zowel "the maskerade" compleet als bloodlines. Ook Mage heb ik compleet staan.
Dan ben ik zeer benieuwd wat je van de 5th Edition artwork vind (en dan doel ik specifiek op de berg foto's die ze hebben gebruikt)?

@Daniel_Elessar Voor mij is de Vampire/Mage RPG ook erg lang geleden, er staat hier nog een plank vol oWoD boeken (deel van de enorme muur RPG boeken). Het is voor mij ook een stukje nostalgie en de wereld/artwork spreken mij nog erg aan van die generatie WW. Zelf ook fan van Werewolf, Changeling en Wraith, maar hoe je dat fatsoenlijk moet spelen zijn we nooit achtergekomen ;-) Maar de art en setting... Wow! 5th edition heb ik eerder benoemd als "waarbij de art direction door de wc is gespoeld"... Een klein aantal van het daadwerkelijke getekende artwork doet nog wel denken aan het oude WoD maar de rest absoluut niet, het voelt ook bijzonder goedkoop aan. En als ik eerlijk ben voelt het ook zo aan bij de trailer hier...

Persoonlijk was ik ook geen grote fan van de reboot 'The Requiem' (en alle andere nWoD varianten), maar het zag er in ieder geval beter uit dan het nieuwe.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 maart 2019 17:13]

Ik heb daar wel eens in gebladerd, ik bezit de oudere versies zelf. En heb een lange tijd de interesse er niet in gehad.

Ik weet niet zo goed wat ik van die foto's moet vinden om eerlijk te zijn. Ik was erg fan van de tekeningen het "fantasy" deel erin. Maar persoonlijk vind idd e meer "echte" foto's afdoen aan de setting voor mij. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen vampire the Masquerade en The Requiem hadden voor mij een aantrekkingskracht voornamelijk ook door het artwork in de boeken.
Ik weet ook dat sommige foto's of artwork die ze gebruikt hebben een storm deden opwaaien omdat mensen nazi vergelijkingen trokken. Maar ik ben er ook al een jaartje of 7 uit de scene en groep waar ik in speelde en heb het niet zo bijgehouden/gevolgd wat White Wolf deed.

Wat vind jij zelf ervan?
Eindelijk!
Redemption en bloodlines beide grijsgespeeld. Jaaaren gewacht op een opvolger, tot uiteindelijk het fantastische nieuws over world of darkness uitkwam.
Helaas werd bij elk nieuwtje duidelijk dat deze nieuwe world of darkness mog niet dezelfde doelgroep voor ogen had dan de andere twee spellen. Na de updates over hoe goed get spel grafisch wel niet in elkaar zou steken bleek dat "key gameplay elements" het verzamelen van fashion kleding artikelen en een geavanceerd economisch systeem waren.
Nog drie nieuwsberichten later bleek dat het spel nooit uitgebracht zou worden.
Dit lijkt echter, afgaande op het bericht en de stijl van de video, helemaql terug te gaan naar de origine van "vampire the masquerade". Hopenlijk net zo'n fantastische spelwereld en verhaallijn, maar dan met de graphics uit 2020.
Kan niet wachten op de echte gameplaybeelden!
Vond je Redemption veel lijken op Bloodlines? (Redemption zelf nooit geprobeerd omdat ie me wat gedateerd leek maar vond Bloodlines wel erg goed en Bloodlines deed me zelfs een beetje denken aan Deus Ex 1 qua genre)

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 maart 2019 14:53]

Nee helemaal niet, de focus lag wat minder op de politieke sfeer in redemption. Het was een point en click spel, maar de coop/multiplayer hebben we ons toen vaak mee vermaakt.
Wat overeen komt met bloodlines, en wat beide spellen zo goed maakten naar mijn idee is wel wat een verhaal er achter zit, hoewel de manier waarop het gebracht word, mede dankzij de technische verschillen in beide spellen (point en click vs fps/rpg) moeilijk te vergelijken is.
Redemption kan ik niemand meer aanbevelen omdat het gewoon te oud is, maar voor het retro effect misschien een keer leuk voor degenen die het eerder gespeele hebben.
Helder, bedankt :)
Jaaaaa! Ik ben hier ZO hyped over! Kan echt niet wachten om deze game te spelen!

@Hayte (heb ik de juiste persoon?)
Het is zelfs zo, dat Chris Avellone eraan mee werkt, hij werkte ook mee aan deel 1. Hoe VET is dat?!

Hier de tweet:

https://twitter.com/Chris.../1108935241794650113?s=19
Je hebt de juiste persoon :) Klopt inderdaad, in het persbericht staat ook dat meerdere mensen die aan het originele spel werkten, ook dit spel ontwikkelen
Je hebt het voor zover ik kan zien alleen over de lead narrative Brian Mitsoda. Chris Avellone is een belangrijke naam in deze situatie. De man is een legende.
Heb het aangepast ;)
Ik ben gematigd positief. Bloodlines was een game waar ik, ondanks de vele bugs (die met de true patch zijn gefixed) enorm mee vermaakt hebt. Het jammere van die game was, dat het moest wachten totdat HL2 klaar was en dat de Source engine op dat moment niet ‘klaar’ was om door 3e partijen gebruikt te worden.

Voor nu denk ik dat Epic straks weer een graai gaat doen, waardoor deze game de eerste 12 maanden via de Epic Store te krijgen is en dan pas bij de rest. We hebben het eerder gezien bij een game die al in de pre-order zat, dat deze werd “weggehaald” bij Steam . . .
Nah, uitgever is Paradox. Die gaat hier niet in mee. Spel komt op meerdere platforms. Geen exclusiviteit.

[Reactie gewijzigd door TLLRS op 22 maart 2019 13:33]

Hardsuit Labs?
Obsidian was zo close... bijna crimineel dat het niet uit Obsidian komt nu.
Een gedeelte van de Troika werkt daar immers en ze waren LANGE tijd indie.
Paradox en Obsidian hadden al 1 game uitgebracht ook.
Een Obsidian kickstarter voor een nieuwe game in de vampire the masquerade setting had ik GROF geld voor neer willen leggen.
Geen game die ik liever zou willen eigenlijk, damn... zo close ;_;

Oh well, beter een game dan geen game.
Redemption en Bloodlines zijn beide games waar ik mij goed mee heb vermaakt.
Alsnog goed dat Paradox die licentie uit handen van CCP heeft getrokken.
Ik zal het wel zien als hij uitkomt.

[Reactie gewijzigd door GekkeR op 22 maart 2019 15:51]

Obsidian is overgenomen door Microsoft.

Tyranny was geen succes.
Leuk, deel 1 met veel plezier gespeeld. Alleen jammer van de waardeloze cgi trailer.. Ik klikte hoopvol op play, zag "Not actual gameplay' en klikte het weer weg.

Ben benieuwd naar de eerste echte trailers die ingame beelden weergeven, daar heb je veel meer aan.

Ben wel hyped :)