Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Paradox kondigt strategiegame Imperator: Rome aan

Paradox Interactive heeft de strategiegame Imperator: Rome aangekondigd. De game speelt zich af ten tijde van het Romeinse Rijk en moet in 2019 uitkomen. Veel details over de game zijn er nog niet.

Paradox, maker van onder meer Cities: Skylines en Stellaris, zegt dat de game de meest gedetailleerde map heeft die de ontwikkelaar ooit in een game heeft gestopt. De game speelt zich af in de eeuwen tussen de rijken die Alexander de Grotes erfgenamen hebben gesticht totdat Rome een keizerrijk werd, zegt Paradox.

Daarbij gaat het om de periode tussen de derde en eerste eeuw voor Christus. In die tijd ontwikkelde Rome zich van een stadstaat met alleen invloed over de eigen regio tot een wereldrijk met provincies die zich uitstrekten van de huidige Benelux in het noorden tot Egypte in het zuiden, en van Portugal en Spanje in het westen tot het Midden-Oosten. Op het hoogtepunt leefde een kwart van de wereldbevolking in het Romeinse rijk.

Veel details over het spel zijn er nog niet. De trailer die Paradox bij de aankondiging online heeft gezet, laat niets zien over de game zelf. De grandstrategygame moet volgend jaar uitkomen.

Door

Redacteur mobile

45 Linkedin Google+

Reacties (45)

Wijzig sortering
Maker van deze game, maar uitgever van Cities Skylines. Subtiel verschil.

Ik vind trouwens met het DLC model weinig mis. Veel v/d DLC is inderdaad vrij zinloos, maar je hoeft het dan ook niet te kopen om toch een volledig spel te hebben met genoeg dingen te doen. Ik wacht meestal tot een aanbieding en schaf ze gericht aan als ik zin heb in wat extra's. De basis is meestal wat goedkoper dan bij andere spellen en ook vaak in de aanbieding. Het is niet verplicht iets compleet te hebben he.
Ja, het is soms verwarrend dat er twee bedrijven bestaan met die naam: Paradox Development Studio (PDS), die alleen maar historische games maakt (oké, en Stellaris), zoals Europa Universalis en Crusader Kings, en Paradox Interactive, een uitgever van spellen zoals Cities en ook de eigenaar van PDS.

Op de Steam pagina van Imperator staan al wel een aantal screenshots. Zoals het er nu naar uit ziet is het een combinatie van Europa Universalis (stability, provincies), Crusader Kings (characters met een portret) en Victoria (POPs). Eerste indruk is erg goed, en Paradox is natuurlijk ook heel goed in het maken van historische games, dus ik verwacht er wel wat van.

En tja, het 'DLC-beleid', heb er gisteren ook iets over gezegd in het topic over Imperator. Denk dat het met name opvalt omdat ze hun games zo lang ondersteunen (CK2 al 6 jaar) en dat er dus meer DLC per game is, met daarnaast ook enorm veel cosmetische DLC. Als je puur kijkt naar de expansions die gameplay toevoegen, dan zijn dat er twee of hooguit drie per jaar (en soms zelfs een), waar je dan max. twee tientjes voor betaald. Vind ik best een prima beleid, maar voor nieuwkomers kan het wat intimiderend overkomen.

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 21 mei 2018 13:46]

en de core game word gewoon gratis geupdate naast elke DLC content update. je hoeft dus niet de expansies to kopen om een beter spel te hebben.
Ik heb wel gehoord dat ze soms de kern zó updaten dat die incompleet aanvoelt zonder bepaalde DLC's, meer dan vóór de update.
Ik kan dit beamen. Ben een gepassioneerde Europa Universalis speler en bij sommige dlc merk je echt dat je minder goed kan presteren zonder dlc.

Als de dlc iets goedkoper was kon ik er beter mee leven. Ik wacht altijd een paar maanden en dan vind je ze ergens aan -50% of zo. Dan vind ik het prima doenbaar.
Weer een heerlijke aankondiging van een maker van heerlijke grand strategy games :)

Wie trouwens helemaal wil nerden in het onderwerp, is The History of Rome podcast van Mike Duncan een aanrader. Ik ben deze nu aan het terugluisteren (ik ben een fan van zijn Revolutions podcast) en met dit spel kan ik wellicht eens kijken hoe gedetailleerd ik de Romeinse opkomst kan naspelen :Y)
Hijack deze comment voor Youtube channel "Historia Civilis"
Genoeg interessante strategieen in video zoals Alexander the Great: The Balkan Campaign
Hardcore History is ook een interessante Podcast als je van geschiedenis interessant vindt.
Wie wilt er een gokje wagen hoeveel DLC deze game erbij krijgt? :+

CKII ( 29 DLC)
EU IV (30)

Om de game volledig te kunnen spelen kost het je gemiddeld tussen de 200-400 euro bij Paradox games :+

Ik zou dat ze al die kleine 'kut' DLC eens in een groter paket stoppen zodat het ook als een DLC voelt. Zo ook bij Stellaris heb je bepaalde storypacks die eigenlijk bar weinig toevoegen.

Ik vind dat Paradox model erg goed is, alleen ik denk dat ze veel te veel verschillende DLC uitbrengen voor hun games. Hierdoor heb ik wel eens illegaal een spel 'compleet' gespeeld als het singleplayer was. Ipv, voor elke klein skinnetje of 2 missies weer 6 euro betalen.

Sowieso ben ik heel erg tegen DLC zoals dat, nutteloos en frustrerend.
Om de game volledig te kunnen spelen kost het je gemiddeld tussen de 200-400 euro bij Paradox games
Dat valt reuze mee. De meeste DLC is cosmetisch. Die voegen dingen toe die aan de gameplay niets veranderen. DLC die de gameplay verandert komt minder voor, tegenwoordig meestal 1-2 per jaar. Als je er vanaf het begin bij bent dan valt het prima bij te benen. Dat gezegd hebbende: voor nieuwe spelers die later instappen kan het overweldigend zijn.

Alhoewel ik moet toegeven dat sommige DLC weleens overpriced is naar gelang wat het toevoegt aan gameplay. Maar je hoeft het niet te kopen, of desnoods wacht je tot een Steam sale. Ze maken het immers mogelijk om via Steam op een oudere versie te spelen, zodat je niet perse de laatste patch en/of DLC nodig hebt om te kunnen spelen.
Let wel: de laatste patch versie is vaak gebalanceerd uitgaande van de nieuwe DLC, je kunt dus vaak beter de eerdere versie spelen zo lang je de nieuwe DLC niet wenst te gebruiken.

(Bijkomend voordeel van het kunnen spelen op een oude versie is dat je een lopende campaign rustig af kunt maken zonder je zorgen te moeten maken om veranderingen in de game balans, save incompatability, en incompatability met de mods die je eventueel gebruikt. Handig, aangezien campaigns nogal lang lopend kunnen zijn. En handig, aangezien je het niet perse meteen eens hoeft te zijn met sommige wijzigingen die een nieuwe patch brengt.)

En alle games (in ieder geval de recente) hebben goed geïntegreerde mod support, met een actieve mod community, waardoor een grote hoeveelheid gratis extra content beschikbaar is. Bovendien zijn de games vaak niet bijzonder moeilijk om te modden zodat je er ook zelf mee kunt rotzooien kunt zonder uitgebreide prerequisites in voorkennis en tools.
Ik vind dat Paradox model erg goed is, alleen ik denk dat ze veel te veel verschillende DLC uitbrengen voor hun games
Persoonlijk sla ik de cosmetische DLC meestal over totdat ze een flinke aanbieding hebben. DLC die de gameplay verandert koop ik meestal pas wanneer ik daadwerkelijk een nieuwe campaign start, of ook weer wanneer ze in de aanbieding zijn.

Wat je ook van het DLC beleid van Paradox vindt, het brengt geld in het laatje. Geld waarmee ze hun games jaren lang daadwerkelijke support geven (véél langer dan normaal in de industrie). De gameplay van hun games blijft zich ontwikkelen, door gratis content via patches en via DLC, zodat de games nieuwe dingen blijven brengen waardoor ze relatief lange tijd interessant blijven.

Victoria 2, Europa Universalis 3-4, Hearts of Iron 2-4, Stellaris, zijn games van Paradox Development Studio waar ik nu al jaren plezier van heb. Het zelfde geldt voor Planet Coaster, Cities: Skylines, welke zijn uitgegeven via Paradox Interactive. Voor Imperator: Rome heb ik er wat dat betreft dan ook het volste vertrouwen in.
ik ben het met je eens dat er veel dlc verschijnt, echter moet ook in het achterhoofd gehouden worden dat ze hiermee de game zeer lang ondersteunen. Beide games waar je over spreekt gaan al jaren mee, en de updates voegen daadwerkelijk goede dingen toe aan hun games.
Ik vind 30x dlc waarmee de game steeds groter en groter wordt veel leuker dan het aanschaffen van ingame geld waar je slechts een paar nieuwe auto's van kan kopen (GTA online)
Dat heb ik ook gezegd, ik vind het model erg goed. Ik zou alleen graag willen dat het wat meer in elkaar gepropt wordt. Zo heb ik ook al een paar DLC gezien, die al door modders ontwikkeld was. Het feit dat ze hiermee gewoon inkomen generen en dat de ontwikkeling kan doorgaan juich ik toe. Liever dit dan een game die gebouwd is rond microtransacties.

Echter, krijg je ook zaken zoals bij stellaris nu na de 2.0 patch, de game is totaal veranderd. Het is niet de game waar ik betaald voor had(een nadeel van constante updates).

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 mei 2018 13:31]

Echter, krijg je ook zaken zoals bij stellaris nu na de 2.0 patch, de game is totaal veranderd. Het is niet de game waar ik betaald voor had(een nadeel van constante updates).
Tja, ik vind het persoonlijk een goede update, maar meningen verschillen.

Het is niet de game waar je voor betaald had? Misschien niet, nee. Maar je kan het net zo goed proberen, in plaats van onmiddellijk conservatief te gaan doen. Stellaris is ook bezig met een development, net zoals HOI4, Cities: Skylines en CK II nog steeds bezig zijn. Stellaris gooit het nu over een andere boeg; so what? Vele games maken dat mee.

Je hebt betaald voor Stellaris, niet een bepaalde game. En zelfs dan is Stellaris niet zomaar een game. Het is grand strategy; bijna alles kan je zelf regelen.

Als de game verandert, verander je zelf toch gewoon mee?
Tja, ik vind het persoonlijk een goede update, maar meningen verschillen.
Met een referentie naar deze xkcd omschrijf ik hier het probleem.

Je kan gerust een update doorvoeren en zaken wijzigen. Dan is de discussie enkel over de wijzigingen zelf. Zodra je echter functies of opties gaat verwijderen hebben gebruikers een legitieme reden om te klagen.

In het geval van Stellaris is bijvoorbeeld de beschikbare FTL technologie bij de start van het spel nu enkel hyperlanes. Dat dit voor gewone spellen is vastgezet valt niets op aan te merken, maar zelfs modders kunnen dit niet meer wijzigen. Dit schopt spelers tegen het zere been, want hun keuzevrijheid wordt weggenomen zonder dat zij (het idee hebben dat ze) daarvoor iets terugkrijgen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 mei 2018 21:43]

Als je graag terug wilt naar hoe het was kan je redelijk makkelijk in de steam settings van Stellaris (of andere PDS games) de versie downgraden zodat je kan spelen zoals het vroeg was.

Dit doe je door met de rechtermuisknop op het spel in de library van steam te klikken, dan naar settings, dan naar het tabje Beta en daar kan je een vorige versie kiezen. Ook sommige mods die je misschien liever op die oude versie speelt kan je zo weer spelen.

Als ik het me nog goed herinner geeft Stellaris zelfs aan hoe je dit moet doen de eerste keer dat je 2.0 opstart. Hier ben ik alleen niet helemaal zeker van.

[Reactie gewijzigd door bad_defender op 22 mei 2018 13:29]

Het mooie aan bijvoorbeeld Stellaris is wel weer dat het spel waar je betaald voor had nog wel degelijk bestaat. Je kan de oudere versie via het beta systeem in Steam kiezen. Zo kan je versies van voor 2.0 nog gewoon spelen wanneer je dat wilt.
Jullie geven argumenten die ik al vaker heb gehoord, natuurlijk kan ik pre 2.0 spelen, en ook met 2.0 vermaak ik mij an tijd tot tijd.

Ik vind de richting de game uitgaat gewoon niet zo leuk, hyperlanes vind je in zn beetje elke 4x game. Speel het liefste met wormholes zelf.

Het probleem echter is ook, ik kan geen DLC gebruiken die na 2.0 gemaakt zijn, dus alleen daardoor ben je al geforceerd een updated versie te spelen.

Alomal, jij vind het een goede update, ik ben er niet zo blij mee, alles voelt enorm traag aan...tot je jump drives hebt

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 21 mei 2018 16:39]

je kan bij de installatie altijd aangeven met een oude versie te spelen, mensen kunnen zelfs nog online blijven spelen wel alleen met mensen van de zelfde versie.

Ik speel geregeld wat langer op een eu4 versie om een potje af te maken voor ik upgrade, omdat het soms problemen geeft met je save games

[Reactie gewijzigd door badboyqxy op 21 mei 2018 20:20]

No shit, je kan ook bij Steam aangeven dat je oude versie wilt spelen.

Dat is oud nieuws voor mij. Mij gaat het erom dat ik toekomstige DLC niet met 1.9 kan gebruiken bijvoorbeeld.
Probleem is echter dat op bepaalde punten de dlc in feite noodzakelijk wordt om met de meest recente patch een beetje leuk te kunnen spelen. Zo is het sinds de institutions in EU4 zonder de dlc waar je provicies kan developen buiten Europa spelen soms knap lastig.
Je hebt bij Paradox DLCs en Expansions.

Dat is een groot verschil. Ze dienen er ook werk in te steken om alles te maken. Thereby de dlcs voor City skylines zijn soms gemaakt door modders, mogen die dan geen geld verdienen aan hun creaties?
De expansions dat ze uitbrengen bieden nieuwigheden in het spel. Die ongetwijfeld nog niet waren ontwikkeld 2 jaar geleden.
Ja; nee dat 'mogen' ze niet. Die 'modders' moeten liever óf er direct hun werk van maken (en zodoende accepteren dat ze ook kostbare rechten hebben als een CAO en dergelijke, óf het gratis doen (dus de fooi weigeren) zodat zij niet concurreren met (beginnende) professionals. Het grijze arbeids-circuit*, wat dit gewoon is, is een sneue speelbal van corporaties die bereid zijn kwaliteit in te leveren voor een (race naar de) bottom-line die meer aanspreekt bij aandeelhouders of (wèl) verantwoordelijke eigenaars.

*=Grijze arbeid: Het romantische idee van modders die plots financieel onafhankelijk worden omdat ze geld krijgen voor hun enthousiaste vrijwilligerswerk, kent de keerzijde dat veel would-be verdieners zonder opbouw van bijvoorbeeld ziektekostenverzekering e.d. gratis werk doen. Dat betekent dat af en toe een modder belonen leidt tot een fiscaal onzichtbare workforce waar een werk'gever' ( :+ ) nul wettelijke verplichtingen naar erkent.

Da's gelijk aan honderd man laten werken, en na een x aantal maanden de 60+ werknemers die niét in de top vijf liefste werknemers (obv winst-extractie) belandden hun salaris terug te vorderen. Da's niet hoe arbeidsverhoudingen moeten liggen.. dacht ik :?
Over modders zou wel een interessant achtergrond artikel kunnen worden geschreven. In beginsel waren het natuurlijk idealisten, die toffe en mooie dingen wouden toevoegen aan bestaande games (of het dusdanig veranderen dat het eigenlijk een compleet nieuwe game werd). Natuurlijk is het interessant wanneer dat gaat schuren met commerciële belangen. Resulterend in bedrijven die rechtzaken aan willen spannen tegen modders, of ze juist weg willen kopen. Kortom: Een intrigerend en veelzijdig verhaal.
Je hebt bij Paradox DLCs en Expansions.

Thereby de dlcs voor City skylines zijn soms gemaakt door modders, mogen die dan geen geld verdienen aan hun creaties?
Mits anderen de mogelijkheid hebben om ook (gratis) zelf mods te maken en te gebruiken, dan is er geen probleem. Anders dan zijn de 'modders' die je noemt gewoon ontwikkelaars, en moeten zij en hun producten ook zo behandeld worden.
De expansions dat ze uitbrengen bieden nieuwigheden in het spel. Die ongetwijfeld nog niet waren ontwikkeld 2 jaar geleden.
Het ligt er ook aan hoe compleet het spel was toen het uitkwam. Er zijn zat voorbeelden van spellen die expres incompleet werden uitgebracht, om zo met DLC om het spel compleet te maken er meer aan te verdienen. Ook zijn er voorbeelden van spellen die wel compleet zijn, en waarbij de beschikbare DLC een volwaardige toevoeging is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 21 mei 2018 14:23]

Dit dus, vaak wordt DLC al vooraf ingepland. Dan kan t nooit iets zijn wat niet meteen bij release er al bij had kunnen zitten. Soms is die content zelfs al geproduceerd voor release en wordt t gewoon nog even op de plank gehouden
Stiekem hoop ik toch weer dat er een soort Caesar reeks komt. Ben benieuwd of deze er een beetje op gaat lijken.
Als je deze (<-klik) bedoelt, dan waarschijnlijk in de verste verte niet.

Dat is namelijk een city builder. En Paradox Development Studio maakt Grand Strategy /4X games.
Helaas om dat te horen. Ik las cities skylines en had meteen gehoopt op een nieuwe Caesar.

Dus als ik het goed begrijp ga je met die spel meer de total war series op?
Skylines is weliswaar uitgegeven door Paradox (Paradox Interactive), het is niet ontwikkeld door Paradox (Paradox Development Studio).

Het is een beetje zoals Total War ja. Maar dan zonder real time battles, en diepgaander wat betreft Grand Strategy / 4X.
Klinkt nog best interessant. Ik wacht zoals gewoonlijk wel de reviews weer af. Wil toch wel weer een spel zoals Rome Total War, al zal ik de real time battles wel missen denk ik.
Wel fijn eens een goeie trailer te zien met gameplay zodat je een goed idee krijgt wat voor game het gaat worden.
Inderdaad... Ik begrijp alle positieve of neutrale reacties niet. Je ziet HELEMAAL NIKS van het spel behalve de titel.
Tja, dan had je bij pdxcon moeten zijn, daar kregen we exclusieve beelden te zien die over een paar weken pas vrijgegeven worden.
Aah, dan is die uitnodiging niet bij me aangekomen....... Psh, dit is gewoon nog niet eens een teaser
Wat wil je dan dat ze doen. Dit is simpelweg een aankondiging met een leuk filmpje.
De game zelf is nog steeds in ontwikkeling. Je verwacht toch niet dat ze echte gameplay laten zien als alles nog kan veranderen?
Wij kregen op pdxcon constant te horen dat alles wat we zagen nog kon veranderen.
RIP ... anderen ook het gevoel dat trailers steeds nuttelozer worden, in ieder geval qua gevoel.
Op steam check ik echt nooit de trailers in de store omdat die gewoon vrijewel nooit tot minimaal gameplay laten zien. Nu weer mezelf gefopt (qua gevoel) :P ...
Jep! Voor ik een spel koop ga ik altijd op youtube kijken naar “spel x pc gameplay hd”. Dit soort “trailers” zijn alleen maar ergerlijk.
Het spel is pas over een jaar beschikbaar. Grote kans dat het nu niet of nauwelijks speelbaar is, laat staan grafisch goed genoeg om in een teaser gebruikt te worden. Er zullen vast in de komende maanden nieuwe teasers bij komen die gameplay laten zien, maar inderdaad: aan zo'n teaser heb je eigenlijk niks.
'vroegah' was het heel normaal dat je in trailers gameplay te zien krijg die nog niet final was. Het idee was vooral dat je alvast een indruk kon krijgen van wat het ongeveer voor spel wordt. Natuurlijk kan de UI veranderen en kunnen details anders worden, maar als je halverwege development zit is de kans dat je spel ineens geen shooter meer wordt nihil. De grote lijnen kunnen al een goede indruk geven van wat voor game het ongeveer wordt zonder dat je je onnodig vastlegt aan de details.
Nice.
Was weer eens toe aan een goeie Rome game.
Ben benieuwd wat het word.
Hier zit ik echt al lang op te wachten de Grand strategy games van PDS zijn onovertroffen wat betreft het creëren van je eigen wereldgeschiedenis. Ik kan niet wachten om dit ook in de oudheid te kunnen doen. Ben persoonlijk ook altijd wel blij met het DLC model van PDS. Crusader Kings 2 is 6 jaar en word nog volop ondersteund en uitgebreid, zover DLC was dit nooit mogelijk geweest.
Laten we hopen dat deze game betere wordt dan Europa Unversalis: Rome want dat scheen een echte flop te zijn geweest.

Verder zie ik het wel zitten.
Ben zelf groot fan van Paradox games. Ik speel veel Crusader Kings 2, Stellaris, Hearts of Iron 4. Europa Universalis IV moet ik nog leren. Maar heb er al veel uren inzitten.

Deze zal ongetwijfeld ook aan de collectie toegevoegd worden.

En ja PDX maakt veel DLCs waarvan het grootste gedeelte niet strict noodzakelijk is. Echter deze zijn geheel optioneel. En als je deze spellen wil kopen als ze al wat ouder zijn. Paradox doet VEEL aan sales, check hiervoor ook paradoxplaza, hier worden steamkeys verkocht. En het fijne aan PDX games vind ik dat ze altijd mod support hebben en altijd heel lang ondersteund worden.

Mooi voorbeeld van de moddability is bijvoorbeeld HOI4. Hier hebben ze onlangs scriptable UI toegevoegd aan de game, hierdoor kan je veel nieuwe menu's maken welke eerst niet mogelijk waren. Ik zelf ben gek op spellen welke je kan modden en verwacht dat dit voor Imperator niet anders zal zijn.
Wat mensen bij deze games vaak hekelen is dat het regelmatig gebeurt dat er features worden toegevoegd via DLC's terwijl de game wel gebalanceerd wordt rondt die feature. Dan is de game technisch gezien nog steeds prima speelbaar maar de balans is stuk tenzij je geld betaalt voor de DLC. Natuurlijk kan je een oudere versie blijven spelen, maar het blijft een gevoel geven van geldklopperij. Het zou even goed zo gemaakt kunnen worden dat de DLC zowel de feature toevoegt als de balans aanpast.

Of een ander scenario: gechargeerd en in grote lijnen, een modder voegt feature X toe aan de game, de mod wordt populair, Paradox brengt iets vergelijkbaars als DLC uit en de code wordt gewijzigt zodat de mod gedeactiveerd wordt.

Je hoort mij niet zeggen dat een gamemaker geen geld mag verdienen aan DLC, maar wat mij betreft mag de prijs niet al te hoog zijn en moet je niet semi-geforceerd worden. De reden om DLC te kopen moet zijn omdat je de feature wil hebben die wordt toegevoegd, niet omdat het spel pas goed speelt als je de DLC hebt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*