Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Speler maakt Amsterdam volledig na in Cities: Skylines

Een Nederlandse speler van Cities: Skylines heeft Amsterdam volledig nagebouwd in de simulatiegame. Alle toeristische attracties, het volledige netwerk van openbaar vervoer en de wegen zijn realistisch overgenomen.

De speler, op Reddit bekend als UrbanGeek en op YouTube aanwezig als SEB Urban Design, heeft naar eigen zeggen zo'n driehonderd uur besteed aan het namaken van Amsterdam in Cities: Skylines. Dat deed hij door gebruik te maken van de vele mods die beschikbaar zijn voor het spel. Hij begon met een gedownloade kaart van een gebied van 17 bij 17 kilometer, met daarop alle wegen en al het water in en rond Amsterdam. Daarop bouwde hij de binnenstad na op een schaal van 1:1. De modellen van de gebouwen en toeristische attracties uit de Nederlandse hoofdstad zijn afkomstig van de Steam Workshop.

Het doel van de speler was om Amsterdam zo nauwkeurig mogelijk na te maken. Door limieten van het spel was het niet mogelijk om ook de buitenste gebieden van de stad mee te nemen. Amsterdam-Noord en de gebieden buiten de ringweg A10 ontbreken daardoor. Wel bevat de virtuele stad snelwegen rondom Amsterdam en is Schiphol deels nagemaakt.

UrbanGeek zette de virtuele stad in de game zelf in elkaar, zonder de map editor te gebruiken. Het netwerk van openbaar vervoer en autowegen werkt volledig in de game en volgens de speler werkt het Hoofdnet Auto-concept verrassend goed. Wel zijn er veel verkeersopstoppingen op de S100-ringweg, merkt hij op.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

15-03-2021 • 09:57

159 Linkedin

Reacties (159)

Wijzig sortering
Wat een werk wel erg mooi gedaan!
Zou level designer geen goede baan voor deze man zijn? Wellicht voor een nieuwe battlefield game of zo?
Ha! OP hier, zonder mezelf volledig te willen doxxen, in mijn dagelijks leven ben ik daadwerkelijk stedenbouwkundige. Dit heeft ook zeker geholpen bij het interessant houden van de build (aangezien ik daar toch een beetje een vakidioot in ben). Vanuit die achtergrond ben ik dus ook opgeleid als ontwerper en ontwerp ik in mijn professionele leven aan de echte stad. Is wel iets anders dan level-designer, maar toch! ;)
Respect respect respect.
Ik heb genoten van het filmpje en ben diep onder de indruk!!!!!

Ben je ook nog van plan de assets en de map beschikbaar te stellen als download?
Lijkt me namelijk leuk om samen met mijn dochter met een trammetje mee te gaan en een beetje side-seeing te doen nu we nergens naartoe kunnen.
Ha ja ik krijg deze vraag veel. Zou natuurlijk fantastisch zijn als dat zou kunnen. Het is echter wel zo dat het een zwaar gemodde en uitgebreide save is met allemaal heel specifieke instellingen en hoge eisen aan je PC. Daarbij heb ik alle DLC ook toegepast binnen Amsterdam, wat ook moeilijkheden kan opleveren als je deze niet allemaal bezit naast het basisspel. Al met al dus best moeilijk om allemaal goed over te zetten naar een andere pc. Ik ga er nog wel naar kijken wanneer ik meer tijd heb!
Voor dit soort games zorg ik altijd dat mijn pc het aankan. Er is niks frustrerender dan een simulatiegame die niet lekker draait. Ook in het bezit van zo goed als alle dlc. Sommige muziek packs heb ik niet gekocht.
En mocht ik alsnog dlc missen dan koop ik die er nog wel bij mocht je ooit de game uploaden. Alvast ontzettend bedankt. _/-\o_
Stel je zou het ooit online gooien.
Ik denk dat het een immens populaire save word :*)
Wat een magnifieke nagebouwde stad, vind dit echt netjes gedaan!

Je hebt trouwens in het spel ook nog een mod om duizenden verschillende objects los te plaatsen. Ik geloof dat hier ook een kleine betonnen muur op staat voor je rijksmuseum vijver.
Ben even de naam kwijt.
Bedankt voor je reactie
Dat kan natuurlijk ook ^^ eigenlijk nog een veel toepasselijker baan :)

[Reactie gewijzigd door Astennu op 15 maart 2021 15:01]

Dus een real-life level designer zoals Astennu opmerkt.

Respect voor het maken van deze map. Geweldig om te zien!
En ik maar denken dat Nederlandse stedenbouwkundigen allemaal talentloos zijn :+ . Deze map geeft wel een unieke kans om eens te kijken wat er beter zou kunnen in Amsterdam :P .
Real-life level ontwerper.

Ik ben echt onder de indruk van hoe goed herkenbaar veel plekken in mijn stad zijn, al vallen daardoor ook een hoop details die net niet kloppen extra op, zoals het monument op de dam (met vleugels?) of auto's op de trambaan door het gras op de Sarphatistraat.

Knap werk. Ik vind het zowiezo leuk om te zien wat mensen allemaal in City Skylines bouwen, maar als het mijn eigen stad is, is dat extra mooi. Zeker in zulk glorieus detail.
Mooi werk! Ik ga me nu toeleggen op het doorvoeren van alle krankzinnige jaren '60-plannen: slopen van het Rokin, doortrekken van de A2 tot op het Koningsplein en De Pijp vol met torenflats, trams door de Herengracht. Kijken hoe goed dat gaat.
Zou eerder denken aan een woningcorporatie of projectontwikkelaar, maar dit soort toewijding spreekt wel boekdelen over de volharding van de ontwikkelaar.

Wist trouwens niet dat Noord zo groen was... zijn die windmolens bij Ijburg al helemaal niet meer nodig :+

Edit. De details zijn leuk, al is het ook grappig om te zien waar de maker moest afwijken: Het monument op de Dam is nu anders, de Badkuip is nu dus daadwerkelijk een schitterend monumentaal gebouw en het Vondelpark is rustig en schoon. Zie zelfs welke bushaltes wel kloppen en een enkele lijkt te ontbreken, of in ieder geval het hokje om in te schuilen.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 15 maart 2021 11:05]

Ik ken het spel niet, maar wat ik niet helemaal begrijp is dat sommige gebouwen op de Zuid-as echt 1 op 1 lijken te kloppen en dat het monument op de dam zo moet afwijken.
Twee mogelijke redenen:

1. Waarschijnlijk omdat 'generiek glazen kantoorgebouw' prima te vinden is om de Steam Workshop, maar een heel specifiek monument niet: https://steamcommunity.com/workshop/browse/?appid=255710

2. De ontwerpers van het Nationaal Monument zijn pas dood gegaan in de jaren '60, en het monument komt zelf uit 1956. Dat betekend dat er nog auteursrecht op zou kunnen zitten. Je mag dus waarschijnlijk niet een digitale kopie in je game opnemen. Hoe scherp ze daarop handhaven is mij niet duidelijk. Gelukkig hebben we nog panoramarecht.

Ook leuk. Frankrijk kent geen Panorama recht... het afbeelden van het Europees parlementsgebouw is dus juridisch drijfzand. Gelukkig is er een totaal niet cynische censuur-versie:
https://commons.wikimedia...o_Freedom_of_Panorama.PNG

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 15 maart 2021 14:30]

Of zou dit ideaal zijn om bij civiele bouw eerst te testen met traffic management e.d.?
Moet je wel een algoritme schrijven met alle fietsers en brommers die door rood rijden en zigzag oversteken.
Dan ook nog iets met alle vrachtwagens en vuilniswagens die op de weg stil staan te lossen of afval ophalen.
Verkeer die dan over de trambaan gaat waardoor de trams wat langzamer gaan.
De reguliere tramleiding die gesprongen is en het tramverkeer volledig plat ligt.

Oh ja, ik mis nog de eindeloze werkzaamheden in dit filmpje :+
Over het realisme daarvan valt inderdaad te twisten. Maar de potentiële digital twin waar je als planner in kan sandboxen is interessant!
Beetje inwoner input, wat tellingen hier en daar, potentie is er.
Maar verkeersovertreders en de gemiddelde aso op de weg zijn niet zeldzaam, dus dat zal het allemaal minder consistent maken.
Ik had ooit een keer een channel gezien van iemand die in het echt traffic management deed en die netjes ging uitleggen hoe je je wegen moest aanleggen. Waas best interessant. Traffic management is echt iets wat ze goed hebben geimplementeerd in Cities Skyline.

Edit:
Gevonden. Was een imgur galerij: https://imgur.com/a/z1rM1

[Reactie gewijzigd door com2,1ghz op 15 maart 2021 14:16]

Weet je de naam van het channel nog?
Je hebt ook mods die dit nog veel dieper uitwerken dan in het basis spel zit. Met voorrangsborden en dergelijke
Nee ik zocht er net even snel naar maar kon het niet terugvinden.
Ik kon me herinneren dat ik het van reddit vandaan had.
was op youtube een gast idd die problemen van anderen ging oplossen

Biffa Plays Indie Games
https://www.youtube.com/c/BiffaPlaysIndie/videos

[Reactie gewijzigd door HyperTrophy op 15 maart 2021 14:15]

Geniale man die Biffa, heerlijke video's om naar te kijken & ik leer best veel van die man!
Ben wel nieuwsgierig naar zijn input & mening over deze map van Amsterdam, hij heeft het verkeer reguleren binnen City Skylines wel verder uitgediept voor de minder die hards zoals ik. Helemaal met de termen 'hugo there', 'autosave quick sip of tea!' & 'what the flipping heck' die hij geregeld doorheen gooit vermaak ik mij prima met dit soort video's :-)

ontopic: Mooi nagemaakt moet ik zeggen! Zie wel (als niet-Amsterdammer) wel veel gelijkenissen & herkenningspunten. Vind ik wel weer jammer dat hij Schiphol (Als medewerker op Schiphol ;)) niet goed heeft overgenomen m.b.t. cargo kant van Schiphol ;-).
Heb je het over deze gast? Ik heb zijn videos ook een tijdje bekeken toen ik cities begon te spelen. Ik heb er best wel wat van opgestoken ook.

https://www.youtube.com/channel/UCeP4Yv3s4RvS0-6d9OInRMw

[Reactie gewijzigd door Amnesia85 op 15 maart 2021 14:09]

Ik heb even nogmaals gezocht en het is geen filmpje maar een imgur galerij:

https://imgur.com/a/z1rM1
Is er een knop die je ingedrukt kunt houden om het hele centrum vol te verven met toeristen en taxi's die extreem asociaal rijden? (En dan graag daarna een knop met corona...)

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 15 maart 2021 21:23]

Zat ik ook al aan te denken idd.. je zou zelfs per wijk of misschien wel per blok, bepaalde intensiviteit kunnen laten variëren, om te kijken wat het effect is.

Maar... misschien weten ze dat allang :P , en is het financieel niet haalbaar of maatschappelijk niet wenselijk om bepaalde aanpassingen te doen
Natuurlijk hoort Noord niet bij de rest van Amsterdam... Dat vond A2000 (wat tegenwoordig UPC is) ook al, ruim 20 jaar geleden... ;-)
Wist trouwens niet dat Noord zo groen was...
Waar zie jij dat dan? Want in het artikel staat dat Noord NIET is nagebouwd…

"Amsterdam-Noord en de gebieden buiten de ringweg A10 ontbreken daardoor."
Dat was een grap.

Wat eigenlijk wel een dubbele boodschap heeft want de maker heeft Amsterdam Noord dus tijdelijk ingevuld met bomen, maar het Amsterdamse Bos is dus nog weiland.
A, dan begreep ik je even verkeerd; mijn excuses :)
https://speld.nl/2018/06/...t-ineens-amsterdam-noord/
De Speld over 'Amsterdam Noord'.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 15 maart 2021 21:25]

Misschien was ie dat al gezien Rotterdam al in Battlefield V voorkwam :9
Er zit wel een groot verschil tussen iets gedetailleerd kunnen nabouwen waarbij je in principe enkel een bestaand ontwerp 1:1 hoeft over te nemen en vanaf niks een level ontwikkelen wat speelbaar moet zijn met echte spelers. Ik zie weinig overeenkomsten tussen een stad als Amsterdam nabouwen en het ontwerpen van een Battlefield map.
Mwoah, neem een van je voormalig favoriete games zoals Pubg. Een van de klachten en uitdagingen in de mapdesign was om een kloppende map te maken. Logische plekken voor wegen, gebouwen, welke gebouwen, etc. Dan helpt kennis van bestaande omgevingen je enorm. Sterker nog, dat wordt vaak gewoon gecopieerd.
Maar goed, dat maakt het nog geen leuk level, dat ben ik met je eens :)
Mooiste zou imho zijn als MS Flightsimulator (MS/Asobo zou MSFS kunnen splitsen in FS en "Planet Simulator") zou zo`n soort editor zou hebben met alle traffic interactive.

Een soort levende Openstreetmap/Google Streetview, zou geweldig zijn, en leuk zijn om meerdere sim/spel vormen in te kunnen spelen.
Dat doet me denken aan het oude spel SimCopter, waarin je met een helicopter door je SimCity 2000 maps kon vliegen... Dat is wel alweer een jaar of 25 geleden, zoiets moet met de huidige techniek toch een stuk beter mogelijk zijn inderdaad :)
Ik ken een stedenbouwkundige én een verkeerskundige waarbij het hele gezin onder leiding van papa Skylines moeten spelen :) De simulaties in het spel komen echt dichtbij het echte leven.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 15 maart 2021 11:52]

Niet om het werk van dit persoon af te doen, maar een level ontwerpen is heel ander werk dan iets namaken. Natuurlijk kun je uit zaken inspiratie opdoen, maar het goed kunnen ontwerpen van een level vergt creativiteit. Het kan zijn dat deze speler dit ook heeft, maar voor ontwerp van levels kunnen we dat niet afleiden aan het namaken van een bestaande stad.
Tof gedaan, dat zeker! Maar zoals ik de tekst lees, was de map kant en klaar met straten en wateren. Vervolgens waren gebouwen en andere 'landmarks' gedownload als mod vanuit de Workshop. Dan is het vervolgens (imo) net als een kleurplaat realistisch inkleuren, dat kan iedereen wel, naar mijn idee. Nogmaals, ik vind het tof dat dit gedaan is, zeker het OV is puik werk, maar ik ben niet zo gigantisch onder de indruk, als 50% van het werk al gedaan is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 maart 2021 15:59]

Zeer knap gemaakt. Maar hoe precies zijn de gebouwen nou echt gemaakt? Want ik verwacht niet dat het spel met alle huizen van Amsterdam al in gescand komt. En als het "maar" 300 uur gekost heeft lijkt het me ook niet dat je precies alle huizen, winkels en attracties kan nabouwen qua uiterlijk.

Het zou me wel erg cool lijken om dit naast Google maps/streetview te zien.
Klopt, is een verzameling van werk van andere gamers.
Zo kan je een hele “groep” subscribed met alle Nederlandse OV voertuigen, of bijvoorbeeld “historisch Nederlands centrum” en natuurlijk monumenten.

Vaak doen andere die assets maken..
Ere wie ere toekomt! Dat zijn de fantastische assetcreators van de CSmodding-community. Heb het gelukkig niet zelf hoeven modelleren!
Door limieten van het spel was het niet mogelijk om ook de buitenste gebieden van de stad mee te nemen. Amsterdam-Noord en de gebieden buiten de ringweg A10 ontbreken daardoor. Wel bevat de virtuele stad snelwegen rondom Amsterdam en is Schiphol deels nagemaakt.
Kan iemand me dat uitleggen? Waarom was Schiphol wel mogelijk maar Noord niet?
Building limits die hard-coded in de game zitten. Dus op een gegeven moment zijn je gebouwen simpelweg 'op'. Dan wordt het dus een trade-off tussen wat je wel maakt en wat niet, alles kan sowieso niet in verband met de schaal van de game en je PC die zelfs met high-end hardware vast gaat lopen.
Je hebt maximale kaart grote. Dan is het keuzes maken.
Pak je Schiphol (een luchthaven is handig in een spel als deze) of pak je Noord.
Geloof dat je 18x18km kan hebt. En daar moet je het binnen houden.

Keuzes dus
Ongelofelijk vet gedaan, wat een werk, maar wat een resultaat ook. Ben benieuwd of bij deze, bijna simulatie, van Amsterdam de verkeersknelpunten ook zijn te vergelijken met de realiteit.
Het spel is ondertussen al 6 jaar oud, maar toen de 'hype' rondom het spel nog groter was, stond er op Reddit een post van iemand die jarenlang verkeersplanner is geweest in een grote stad. Hij heeft een hele stad gebouwd met zijn 'real life' kennis en hij was verbaasd over hoe realistisch het verkeer werkte.

Het blijft natuurlijk een game en het zal niet zo dicht bij de realiteit komen als professionele simulaties, maar Cities: Skylines komt (voor een spel) behoorlijk in de buurt.
Wel met de kanttekening dat hiervoor een pakket met 3th party mods nodig is, zoals de traffic manager. Zonder mods is het spel praktisch onspeelbaar (toevoeging: wanneer je richting de tienduizend+ inwoners ga). Het grootste voorbeeld hiervan is dat in de base game auto's zich niet spreiden over de rijbanen (op de snelweg.) Als iemand ergens op het einde van de snelweg de afslag moet nemen, zal de auto gedurende de hele snelweg rit op de rechterbaan blijven rijden.

[Reactie gewijzigd door Joost124 op 15 maart 2021 10:50]

Vergeet het despawnen van voertuigen niet uit te zetten.

@Jorgen een paar nodige mods
De meest belangrijke is de Chirpy Exterminator.
Traffic Manager (President edition)
City Vitals watch
Automate bulldoze
Network Extensions 2
Auto line color
Fine road anarchy
Crossings

Verder zij wat extra gebouwtjes wel handig. Maar niet vereist. Gewoon de most subscribed items een keer door bladeren. Er zijn belachelijk veel mods voor C:S
Dankjewel! Ik heb ook wat officiële add-ons gekocht, en zal die van jou erbij zoeken 😊👍🏻
Parklife, industries en after dark zijn denk ik de enige must-have DLC's. Deze voegen veel leuks toe. De overige grote DLC's zijn persoonlijk een beetje meh en zou ik niet halen tenzij tijdens een sale voor een paar euro.

Alle overige paar euro DLC's zijn praktisch betaalde mods

[Reactie gewijzigd door batjes op 15 maart 2021 13:27]

Ik ben er v/d week nog eens ingedoken, want ik ben weer gaan bouwen. De volgende mods verdubbelen mijn FPS van ~30 naar 60-70.

Mini FPS Booster
Loading screen mod
Ultimate Level of Detail (ULOD) (moet je wel wat configureren)
Less Steam
FPS Booster
👍🏻

Zijn die allemaal via steam workshop?
Yup, staan allemaal in de workshop.
Ik zou het niet direct onspeelbaar willen noemen, maar inderdaad TMPE (traffic manager) maakt alles wel veel beter.
Ik wil dit jaar beginnen. Welke extra pakketten en (community) mods zijn essentieel?
Zou beginnen met alle uitbreidingen eerst. Dan als je mods wilt kan ik je de mod packs van Biffa wel aanraden. Daar zitten de meeste mods wel in die je wilt hebben. Let alleen wel even op dat als je veel mods gebruikt je daar goed aan doet veel RAM te hebben. 16GB RAM is in mijn ervaring niet voldoende als je veel assets en mods hebt.
Je single core performance gaat je in de meeste gevallen eerder bottlenecken dan het niet hebben van 16gb ram :P
Ik heb een laptop uit 2016 met een Intel Core i7-6700HQ CPU @ 2.60GHz; 16 GB RAM en een NVME M2 SSD.
Die gaat het best warm krijgen en je CPU zal regelmatig de 100% aantikken wanneer je steden wat groter beginnen te worden. Ik heb het een tijdje op mijn NUC met gelijke specs gespeeld. Mijn R7 5800X vindt daarentegen 400k+ inwoners geen probleem :)
Nee, je assets worden in RAM opgeslagen. Maar je hebt een punt, skylines gebruikt idd maar 1 core. Dat bottleneckt idd vrij vlug 🤣

Edit: toevoeging, mocht je te weinig RAM hebben adviseer ik je om de pagefile te vergroten in Windows, dit helpt enorm en heeft mij altijd geholpen toen ik te weinig RAM had.

[Reactie gewijzigd door jimzz op 15 maart 2021 17:12]

Ik ga er naar kijken
Ik zou even door dit lijstje gaan. Veel is optioneel maar meeste is echt wel nodig als je het enigzins realisitsch wilt maken: https://steamcommunity.co...iledetails/?id=2200061232
Dit is een goeie collectie. https://steamcommunity.co...iledetails/?id=1808828942

Bekijk ook de video's van Biffa en A City Planner Plays op youtube. Zonder die video's vond ik het maar een frustrerend spel!
Alleen kunnen professionele simulaties het ook op deze schaal tegelijk? Zowel macro (snelwegen) als micro (weg door woonwijk of plattelandsweggetje tot aan fietspad)

[Reactie gewijzigd door Chip. op 15 maart 2021 12:24]

Misschien nog wel wat beter, omdat de grafische weergave van C:S eigenlijk overkill is voor een analyse. Overigens is een bekende klacht over C:S dat het spel matig geoptimaliseerd is - de hoop leeft al jaren onder fanatieke spelers dat er een versie 2 komt die het verkeer nog veel beter nabootst.

Je vraagt maakte me in elk geval nieuwsgierig en ik zie dat TransModeler vrij uitgebreide multi-modal simulaties aanbiedt. Helaas wel zonder voetgangers en fietsers inderdaad. Blijkbaar niet voor Europese klanten bedacht...
Deze mod (recent verbeterd) maakt een hoop performance goed. https://steamcommunity.co...79&searchtext=fps+booster
Interessant. Tijd om C:S weer eens op te starten. Door het gedoe met crashende maar essentiële mods (op linux) heb ik 't maanden geleden opgegeven.
Ah op Linux kan ik helaas niet bevestigen dat het dan wel werkt. Maar op Windows was het sinds deze mod van 8 - 14 FPS voor een stad met 100_000 inwoners naar 30+ FPS gegaan.
Daarvoor heb je dan wel een paar extra mods nodig:
* Een scooter mod.
* Een bakfiets mod.
* Een mod zodat busjes en vrachtwagens midden op de straat kunnen laden en lossen.
:-)
* verdwaasde/verdwaalde toeristen mod.
* Schietpartijen-midden-op-straat-mod;
* Prostituee-mod;

En om de situatie van een aantal jaar geleden na te maken:
* Toeristen-met-paddo's-mod

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 15 maart 2021 11:59]

Het realistische is niet zo goed gelukt op 1:06 :+
Bedoel je de Amerikaanse politieauto's of het feit dat de afslag naar de PC Hooftstraat niet klopt? Dat viel me op dat moment namelijk op :)
Nee, 2 gele DHL wagens geven elkaar geen voorrang. Maar, dat gaat vreemd genoeg zonder ongelukken. Blijkbaar zit er geen botsing detectie ingebouwd....
Mooi, alleen het Monument op de Dam op 01:41 vat ik niet helemaal? Het lijkt een soort vogel of engel met vleugels.

Edit: waarom -1? Is toch een inhoudelijke en feitelijke constatering.

[Reactie gewijzigd door Frup op 15 maart 2021 14:33]

Ik zag nog wel een paar dingetjes: Nemo ziet er volgens mij toch ook echt wat anders uit en mij viel ook de Amerikaanse politieauto op 2:21 op.

Desalniettemin veel respect voor dit werk. Ziet er echt heel gaaf uit!
tja.. de limitaties van de game. Van NEMO is geen model beschikbaar in de workshop dus moet je dat creatief oplossen. Hetzelfde geldt voor het monument op de dam, het is meer een placeholder.
Volgens mij is dat standbeeld van die engel een standaard game asset. "Het momument op de dam" zit waarschijnlijk niet in de Steam Workshop, net als Nemo en een hoop andere zaken. Maar je kan van de maker ook niet verwachten dat ie al die zaken ook nog even gaat modelleren...
Oké thanks! Ben niet bekend met de wereld van modelleren... Vond het eigenlijk ook wel grappig.
Weer wat geleerd.
Nee, dat is Willem Engel die in z'n eentje staat te roeptoeteren.
Ik ken het spel niet, maar vind dit er waanzinnig uitzien! Petje af.
Wat ik niet begrijp, is dat dit 'slechts' 300 uur heeft geduurd.
Inderdaad! Dat is toch bizar weinig tijd?
Ik denk dat de uren van het ervaring opdoen in de tooling hier niet in zit. Waar hij misschien in een uurtje het rijksmuseum nabouwt zou ik niet weten waar te beginnen.
Ik speel het spel (inmiddels 1400 uur erin zitten) en ik snap ook niet hoe ie dit in 'maar' 300 uur voor elkaar heeft gekregen!
Nog een geluk dat Amsterdam op wereldschaal eigenlijk maar een dorp is. Tjonge wat een werk.
Het is ook niet heel Amsterdam, alleen binnen de ring. (niet alsof het nu niet indrukwekkend is, met de hoeveelheid details die kloppen!)
Ik kom er niet vaak, maar kon idd bepaalde stukken herkennen van oh daar rijdt ik als ik naar <voeg fictieve naam in> onderweg ben.

Pittige klus dit, en ook zijn systeem zal niet lullig zijn. Leuk om te zien dat Nederlandse mods overal tevoorschijn komen
Wat gaaf gedaan! Ik vind 300 uur best weinig. Ik krijg weer zin in dit soort spellen, maar helaas heb ik tegenwoordig het geduld niet meer voor 'ingewikkelde' sims en strategiespellen.
Met voldoende ervaring lijkt het mij zeker niet onmogelijk in 300 uur, als je zoiets nog nooit gedaan had, dan zou je er volgens mij inderdaad heel wat langer aan zitten.
Nu proberen om Moskou, Londen of een gemiddelde Chinese stad na te bouwen ;)
Iemand heeft Hong Kong gemaakt;

https://youtu.be/z_eTrfVjLn4

Zijn ontelbaar veel filmpjes te vinden van steden die worden nagemaakt.
Insane & amazing.

Ik vind dat je dit echt niet moet onderschatten, en dat bijvoorbeeld de Gemeente het zou moeten adopteren en digitaal veiligstellen.

Als je dit over 10, 20, 50 jaar terug kunt kijken is het een ongekend tijdsdocument, een waanzinnig realistische en gedetailleerde vastlegging van Amsterdam begin 2020s.
Dit wordt al gedaan. Bedrijf Cyclomedia scant ieder jaar heel Nederland in als pointcloud. Vanaf dit jaar zetten ze die pointcloud ook om naar een compleet waarheidsgetrouwe reality mesh.

Zie ook https://www.cyclomedia.co...t/data-visualization/3dnl

PS overigens maakte dat bedrijf al streetview foto's in het analoge tijdperk (vanaf 1980), gewoon op foto-rolletje d.m.v. een bolle spiegel.
https://www.cyclomedia.com/nl/company/history

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True