Cities: Skylines is 12 miljoen keer verkocht

Simulatiegame Cities: Skylines is sinds de release 12 miljoen keer verkocht. Het spel kwam in maart 2015 uit en in 2019 stond het aantal verkochte exemplaren nog op 6 miljoen. De game krijgt regelmatig betaalde uitbreidingen.

Hoewel Cities: Skylines intussen meer dan zeven jaar oud is, blijft het spel goed verkopen. De makers vieren het aantal verkochte exemplaren op Twitter en gameanalist MauroNL zet de eerder behaalde mijlpalen op een rij. Daaruit is op te maken dat er tussen maart 2019 en juni 2022 zes miljoen exemplaren van het spel zijn verkocht, dus meer dan de vijf miljoen exemplaren in de eerste drie jaar na de release.

De cijfers geven aan dat het spel nog altijd nieuwe kopers weet aan te trekken. Ontwikkelaar Colossal Order en uitgever Paradox Entertainment stellen dat ze 'een marktleider' zijn in het citybuildinggenre. Er zijn weinig andere recente games die direct te vergelijken zijn met het spel.

Cities: Skylines kwam in maart 2015 uit, zo'n twee jaar na de tegenvallende reboot van SimCity. Maxis, de ontwikkelaar van de SimCity-franchise, werd in 2015 gesloten en sindsdien zijn er geen nieuwe titels meer verschenen in de serie.

Paradox Entertainment brengt geregeld nieuwe uitbreidingen uit voor Cities: Skylines. Op Steam staan 35 betaalde dlc's voor de game, met prijzen van 4 tot 15 euro per stuk. De uitbreidingen voegen bijvoorbeeld luchthavens, parken, treinstations en industrieën toe. Ook zijn er veel radiozenders te koop als dlc. Het spel is beschikbaar voor pc's, voor consoles en als VR-versie voor de Meta Quest 2.

Cities: Skylines, Xbox One
Aantal verkochte exemplaren Moment
250.000 Eerste 24 uur
500.000 Eerste week
1 miljoen Eerste maand
2 miljoen Eerste jaar
3,5 miljoen Tweede jaar
5 miljoen Maart 2018
6 miljoen Maart 2019
12 miljoen Juni 2022

Mijlpalen van Cities: Skylines op een rij. Bron: @MauroNL

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-06-2022 • 15:33

122 Linkedin

Reacties (122)

Wijzig sortering
Ik hoop dat er ooit nog eens een multiplayer 'citybuilder' komt. Hoewel SimCity echt heel erg gelimiteerd en op sommige fronten gewoon slecht was, heb ik met een aantal vrienden ons enorm vermaakt in de multiplayer.
Je kon ook echt 'samenwerken'. Al je stront verkopen aan de buurman, die hier een hoop geld voor kreeg en zijn gebied onleefbaar maakte waardoor die maar volledig ging focussen op industrie, terwijl wij de stront aan hem door bleven pompen en een volledige utopie aan industrieloze wijken en winkelcentra bouwde haha.

Er zijn een paar mods verschenen voor Cities Skylines voor multiplayer, maar geen kwamen in de buurt van wat SimCity bracht qua multiplayer.
Reageer
Dat is de enige toevoeging die ik af en toe mis. SimCity is gewoon een drama geworden. Heel beperkt, in Cities Skylines ben ik ondertussen heel wat uurtjes kwijt. Ook goede DLC 's trouwens. Voor een nette prijs. Paradox heeft ondertussen voor mij wel het stokje van Blizzard overgenomen qua games
Reageer
Enige spel wat ik ken wat muliplayer heeft in dit genre, is het al oude Monopoly Tycoon: https://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly_Tycoon uit 2001.
Reageer
Transport Tycoon is er dan ook 1....

En dan de 'doorontwikkeling' door de community in de vorm van OpenTTD. Met een degelijke multiplayer als je met een leuke groep bent
Reageer
openrct2 is ook goed te doen multiplayer :)

@LongTimeAgo er is wel een mod CSM die werkt al je poorten opent. heb het werkend gekregen al blijft de auto generated houses altijd een beetje buggy O-)

dan kan je in groten lijnen wel multiplayer spelen als moet je wel af en toe even resyncen als je bepaalde waterleidingen, gebouwen ect niet meer ziet
Reageer
Ik ben niet de enige die dat dus deed :+
Reageer
We noemden de steden ook respectievelijk naar hoe ze er uit zagen.
"Shit city"
"Green suburban hell"
"Windmill madness"

heerlijk!
Reageer
Ik wil toch even een van de mods linken. Al is het alleen al om te laten zien dat zoiets mogelijk is. Hopelijk motiveert het een aantal Tweakers om te leren modden. Helaas hebben we niet zoveel modders meer (in verhouding tot het aantal spellen) vergeleken met vroeger.
Reageer
Deze heb ik laatst ook geprobeerd maar zowel ik als de andere kregen flinke synchronisatie issues. Vaak binnen enkele minuten na het hosten. Jammer dat er geen dedicated server voor is.
Reageer
Ah daar was ik al bang voor, want ik heb eerder een MP mod geprobeerd, maar die werkte voor geen meter (net als wat jij zei, de eerste 30 minuten leken prima te werken, maar bijv opnieuw een al-gestart spel in gaan met 2 personen ging compleet mis bijv)
Reageer
Bedankt! Ik weet niet of ik deze al geprobeerd heb, maar een andere MP mod was drama. Disconnects, sync issues, etc.
Ik ga het bekijken!
Reageer
De multiplayer van simcity was geen multiplayer, het was een text file die een multiplayer veinsde, Ga maar door de broncode files heen. Echt bedroevend.
Reageer
Zolang ik m'n stront kwijt kon aan m'n buren, was ik gelukkig!
En hoewel je de steden van je buren heel wazig zag en in 'fases' gebouwd werd (je zag geen real-time opbouw), was het toch een zeer toffe feature.

Als zoiets 'simpels' al zo veel toevoegt aan een spel... Waarom kan zoiets dan niet met Cities Skylines vraag ik mij dan af?
Reageer
Zolang ik m'n stront kwijt kon aan m'n buren, was ik gelukkig!
Jij bent in het dagelijks leven boer? :+
Reageer
Spellen zijn er om ons in een leven te werpen die we zelf niet hebben of kunnen worden hé! :+
Reageer
Multiplayer is wat ik dus mis aan C:S en dat is erg jammer want Skylines is op alle fronten een betere game dan Simcity 2013. Maar goed de multiplayer in Simcity was leuk bedacht alleen zeer slecht uitgevoerd. Zo hadden we groepen waar we een great works als een vliegveld deden bouwen, maar eenmaal klaar was het voor mij een vliegveld, voor een ander een raketbasis en weer een ander had een power plant.
Geld sturen van de ene naar de andere stad was nog erger, waar letterlijk miljoenen nooit aankwamen of pas na uren verder te zijn.

Ik hoop dat Cities Skylines 2 een multiplayer mode krijgt, maar ik denk niet dat dat er nog ooit gaat komen voor een City builder als dit. Mensen die een City builder met multiplayer zoeken raad ik aan om Anno 1800 te proberen (zelfs Anno 1404 had real time multiplayer en kan ik ook nog wel aanraden).
Reageer
Anno 1404 wordt nog regelmatig in MP gespeeld in m'n vriendenkringen :)
Anno 1800 kunne helaas een hoop vrienden niet draaien op hun laptopjes. Maar lijkt mij ook leuk.
Reageer
Ik speel SC2013 ook nog geregeld. Naja, spelen.. het staat meer aan op de achtergrond als ik bezig ben. Voorheen stond het standaard aan op de achtergrond terwijl ik in de studio bezig was, dan had ik even een brainfart en door SimCity kreeg ik dan weer wat inspiratie. Hoe gek het ook klinkt. Ik heb er inmiddels 8800+ uur in zitten.

V.w.b. Cities Skylines, ik kan er gewoonweg niet inkomen. Het is een heel mooi spel, maar wat ik ook probeer, hoe goed ik ook een walkthrough volg, mijn stad gaat telkens falliet of eindigt met heel veel verlaten gebouwen. Dat maakt het voor mij niet leuk en ik vind dat daar veel meer aandacht aan besteed zou moeten worden. Het wordt in CS al heel snel chaotisch, niet iets waar ik op zit te wachten in een citybuilding-game.
Reageer
De beste MMO citybuilder die ik heb gekend was "Cities XL" met hun "Planet Offer".
Dat was echt samenwerken waarin je stadsspecialisatie ook echt een rol ging spelen in de wereld om je heen.
Je bewoners leunden ook echt op de groei van buursteden en de voorzieningen daarvan.
Over industrie kan je zelf ook bedenken dat je met import/export kon werken (olie, kolen, metalen, gesteente, landbouw, veeteelt, visvangst etc...)

Zo merkte je dat er ook verschillende vormen van toerisme waren, 2 grote steden naar elkaar met eenzelfde tourismesector konden elkaars bewoners weinig bieden. Maar had je een stad die zich richt op Landbouw en veeteelt, dan kon dat weer bewoners van je naastgelegen casinometropolis naar je toe trekken omdat die bewoners de drukke stad wouden ontlopen.
Maar ook zaken als elektriciteit en afvalverwerking speelden grote rollen.

Samenwerking hierin was zelfs zo belangrijk dat een buurstad die echt in de buurt lag en bijvoorbeeld een vervuilende industrie had invloed kon hebben op de grens van je gemeente, of een snelweg die door jouw gebied liep opeens tot een mileuzone verklaren waardoor vrachtverkeer van je buurtgemeente plots moest omrijden...

helaas is deze game gefaalt.
Reageer
Anno 2022 start ik het spel nog geregeld op, om zonder het door te hebben weer uren aan het bouwen en managen ben. Natuurlijk is Sim City een echte klassieker, maar City's Skyline is toch wel de meest waardige opvolger.
Reageer
Ik heb deze game altijd gezien als wat SimCity (2013) had moeten zijn. Het schijnt ook dat Paradox hier pas zin in had toen duidelijk werd dat die game heel slecht werd ontvangen door de community.
Ik denk dat de magie hem erin zit dat het spel heel breed is en daarmee veel verschillende speelstijlen ondersteunt.
Reageer
De echt heel erg toegevoegde waarde van Cities: Skylines t.o.v. SimCity is dat er mods mogelijk zijn. Dat voegt echt heel erg veel toe aan het spel.
Daarnaast had SimCity uit 2013 de 'verplichting' om online te spelen. Het is 'technisch onmogelijk' om dat niet te doen, aldus EA. (behalve bij de laatste patch. Toen kon het in eens wel). Persoonlijk denk ik dat het meer een ding was om illegale kopieën te beperken. Dus dat je altijd ingelogd bent op een server, maar dat is even iets voor buiten dit.

Een ander ding dat SimCity had t.o.v. Cities: Skylines, is dat de 'bewoners' geen vaste woonplaats hadden. Je kon een auto uit gebouw 1 in wijk 1 zien rijden naar industrieel gebouw 2 in zone 3. En aan het eind van de dag ging diezelfde auto naar gebouw 8 in wijk 3. In de praktijk ging de bewoner altijd terug naar het dichtstbijzijnde huis wat er beschikbaar was. Dit zorgde in de praktijk voor compleet onwerkbare situaties qua verkeersplanning. Dat kon je effectief niet doen.

Disclaimer: Ik probeer onderstaande zo 'neutraal mogelijk' te schrijven en probeer zeker niet mensen in hokjes te zetten. Als dat zo overkomt is dat niet de bedoeling
Ter achtergrond voor de niet-spelers: Een persoon woont in een wijk met een bepaalde 'financiële waarde' (waar een relatie was met theoretisch opgeleide t.o.v. praktisch opgeleide mensen) met de daarbij behorende werkplek. Met Cities Skylines kan je dus echt 'dure wijken, met 'hoge banen' en 'arbeiderswijken' met 'laaggeschoolde banen' koppelen. Met Sim City bestond dit de facto gewoon niet. Het werd één grote rommel. De bewoner vertrok 's ochtends naar de dichtstbijzijnde 'werkplek' en de visa versa.
Reageer
Hoewel je probeert "neutraal mogelijk" te blijven, schiet je daardoor imho wat door naar verdedigen Simcity.

Mods, en vooral assets voegen inderdaad veel toe. Maar zelfs de basegame zonder mods of DLC is Velen malen beter dan SimCity

IMHO was het grootste probleem in simcities dat maar 1 klein bouwgebied had. Met saaie mappen omdat ze zo klein waren. Dat hackte ze een beetje met die meerde regio's toe te voegen, maar dat voelde altijd maar vreemd. En kwam er in de praktijk op neer dat je 1 regio maakte waar je alle vervuilende industrie en vuilstort/stroomopwekking in dumpte, en de andere was dan je stad.

En het bovenstaande "smart agent" systeem zorgde er dat je geen verkeers planning kon doen, maar ook geen echte wijken of verdeling kon maken. en dat je eigenlijk zoveel mogelijk alles door elkaar moest pleuren. Het haalde gewoon alle diepgang uit dat spel.
trouwes niet alleen bewoners deden dat, ook stroom water etc, was gewoon datzelfde systeem met dezelfde beperking

Niet dat skylines nu trouwens alleshelig is, zeker op management niveau vind ik het wat te beknopt (alles behalve traffic is met geld op te lossen, en geld stroomt binnen later in het spel.) maar ondertussen is het wel zo dominant dat ik de hoop op een andere spel heb opgegeven :)

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 22 juni 2022 17:26]

Reageer
Traffic Manager installeren en je kan het verkeer helemaal regelen zoals je wilt en aangeven waar verkeer wel en niet mag/moet voorsorteren en waar er wel of geen stoplichten moeten komen. Voorrangswegen maken etc.
Reageer
Anno 2022 heb ik nog niet gespeeld, is dat ook een goede builder? ;)
Reageer
2 + 0 +2 +2 = 6. Dat past niet in de formule van de anno ontwikkelaar. Deze game gaat er dus nooit komen :)
Reageer
Nog maar 3 jaar wachten! :*)
Reageer
Ik hoop echt dat er dan een Anno 2016 uitkomt met bijv. "Age of Information".
Lijken me niet veel andere mogelijke titels meer over te zijn behalve dingen ver in de toekomst (en die hebben we al 2, namelijk 2070 en 2205).

Mogelijke titels:
- 2007
- 2016
- 2025

Alle drie de titels zouden voor mij een insta buy zijn (mits ze niet weer besluiten om multiplayer er uit te haken zoals bij bovengenoemde twee futuristische titels).

Maar even terug on topic, Cities Skylines 2 zou van mij ook multiplayer mogen hebben in real-time (en nee EA, Ubisoft heeft al meer dan een decennium geleden laten zien dat dit gewoon kan zonder problemen en zonder de flauwekul dat pc's het niet aan zouden kunnen). Ik hoop dat Paradox dit ooit in overweging neemt.
Reageer
Volgens mij zijn er nog genoeg historische combinaties te maken.
0009
0801
1350
1611
etc

Simcity 2013 was een flop als he gaat om de uitwerking/schaal van de steden en dergelijke. Toch vond ik een aantal concepten in die game beter dan in cities. Bijvoorbeeld:
- uitbreidbaarheid van gebouwen, als ik meer politie nodig had dan kon ik een heliplotform kopen op het gebouw of simpelweg een extra parkeerplaats met een politieauto
- Interactie met een regio. Dit kan voor een cities 2 ook heel leuke feature zijn zodat je met een echte economie kan werken.
Reageer
Het moet wel leuk zijn om te spelen he, ik denk dat 0009 of 0801 of iets dergelijks echt oersaaie games zullen zijn. 1611 zou kunnen, maar er is al een 1602 dus dat zal niet gebeuren.
Reageer
Erg knap dat de game zoveel verkocht is. Het heeft niet echt een grote publisher erachter gehad. En de support is nog best aardig geweest. Regelmatig nieuwe DLC, zij het wel betaald. Mods maken de game echter en hier is het grotendeels een succes door geworden.

Ik hoop echter dat ze wel met een nieuwe game gaan komen die weer wat beter past op de huidige technieken of calculaties en betere graphics. De engine begint nu toch wel wat oud te worden en met name het verkeersmodel barst uit zijn voegen. Verder is wat meer diepgang nooit weg. Ik gok dat de modmakers ook wel uitkijken naar een nieuw deel met wat meer mogelijkheden voor hen.
Reageer
Dat er betaalde dlc's voor uit zijn gekomen snap ik ook best aangezien je het spel vaak voor 9,99 of 14,99 op steam kan kopen. Als de makers dan nog wat extra willen verdienen kan ik best begrijpen.
Reageer
Vaak komt er met elke DLC ook wat nieuwe gratis functionaliteit in de base game. Dat doet deze uitgever met meerdere van zijn games. Het werkt erg goed. Meestal haal je de DLC wel als er een sale komt (komt de uitgever ook vaak mee), maar je krijgt ook regelmatig wat nieuws voorgeschoteld als je geen DLC koopt. Die games krijgen op die manier vele jaren nieuwe content!

Een andere serie van hun, Crusader Kings, hanteert dit systeem ook voor deel 2 & 3. Tussen die releases zat 8.5 jaar, en die gehele 8.5 jaar kwam er nieuwe betaalde en gratis content voor deeltje 2! alles bij elkaar opgeteld kan je honderden euros neertellen voor al die DLC, maar dat komt uit op gemiddeld een paar tientjes per jaar, en minder dan een tientje per jaar als je wacht tot de DLC in een sale is. Wel een game waar je duizenden uren in kan stoppen :9

Er zal ook vast en zeker wel eens een Cities: Skylines 2 uitkomen, maar tot die tijd kan je nieuwe gratis updates en betaalde DLC blijven verwachten. Zolang de DLCs verkopen blijven ze het ondersteunen, win-win voor spelers en uitgevers. Daar mogen de grote uitgevers wel eens van leren.
Reageer
Paradox Interactive is al tijden geen kleine publisher meer toch.
Reageer
Ligt eraan met wie je het vergelijkt :)
JaarOmzet Paradox 170 Miljoen.
dus ik snap da je dat niet klein wilt noemen.

Maar als je het vergelijkt met :
Jaar omzet EA : 6,99 miljard USD
Jaar omzet Blizzard/activision : 8,803 miljard USD
Dan is het echt maar een mini uitgever :)

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 22 juni 2022 17:33]

Reageer
Regelmatig nieuwe DLC, zij het wel betaald.
Delen van de DLC komen ook in de vanilla game terecht.
Reageer
Humble Bundle heeft de afgelopen weken hieraan bijgedragen
Reageer
Onlangs was hij op de Epic store ook gratis. Daar heb ik 'm meegenomen.
Reageer
Gratis uit de store telt als sale?
Reageer
Ja, ga daar maar wel van uit. Ze krijgen van Epic namelijk gewoon een compensatie per x 'verkochten' units of een generiek bedrag voor deze periode afhankelijk van welke afspraken ze hebben gemaakt. Epic is degene die ervoor zorgt dat het gratis weggegeven wordt, niet direct de publisher zelf. Epic spint er garen bij op het gebied van publiciteit en als vulling van de game libraries van gebruikers met als doel om het Epic Game store platform sneller en vaker te gebruiken en uiteindelijk ook aan te zetten tot extra aankopen.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 juni 2022 16:12]

Reageer
Beetje als concurrent van steam zeker
Reageer
Epic wil dat steam de royalties verlaagt van 30 => 10%
en om dat door te drukken zijn ze zelf met een store begonnen.
omdat ze geen 'volk' aantrokken zijn ze begonnen met games gratis weg te geven.

kapitale fout (volgens mij) is dat ze de eindgebruikers niets gunnen.
moesten ze nu eens voor alle games 10% aan de gebruikers geven.
10% zelf houden en 10% extra aan de dev's dan zou er voor de eindgebruiker een betere incentive zijn om naar de epic store te trekken, want alles is gewoon 10% goedkoper.

nu is 87% van de epic gebruikers enkel en alleen voor de gratis games.

*disclaimer 87% van alle statistieken zijn verzonnen*
Reageer
Volgens mij zijn er ook afspraken met uitgevers wat de maximale en minimale prijzen mogen zijn van bepaalde producten. Dus je kan volgens mij niet zo maar zeggen "product is op store X altijd goedkoper dan product op store Y" zonder aanduiding dat die in sale is oid.
Reageer
als je kan zeggen dat het 100% goedkoper is , kan je toch ook 90% geven.
ok ok de 100% is tijdelijk, de 90% permanent (of tijdelijk met een looptijd van 1000 jaar ;) )
Reageer
Nah. Op steam is hij geloof ik ook al gratis, of 5E etc geweest.
Het idee is meer, Hook ze aan de basegame, en ze kopen vanzelf wel een DLC.
Waarvan meerdere imho ook echt wel het geld waard zijn. (en anderen totaal niet)
Reageer
Ja. Epic betaald per gedownload exemplaar.
Reageer
Epic koopt licenties(met korting?) om ze gratis weg te geven.
Reageer
Is deze nog steeds te koop?
Reageer
Nee, helaas niet meer. De actie liep tot 16 juni.
Reageer
Haha, dit wilde ik net gaan antwoorden. Je was me voor.
Die humble bundle van laatst was erg nice. Heb hem ook gehaald voor al die DLC's (en nog heb ik nu niet alles...) en kon iemand anders gelukkig maken met het spel.
Reageer
Ik blijf hopen op een Cities Skylines 2. Ik heb honderden uren in Cities Skylines zitten en het is vermakelijk, maar er zijn toch een aantal gebreken in de game die zouden moeten opgelost zijn in de opvolger. Denk aan hoe verkeer wordt gesimuleerd. Ik zou ook graag meer realisme-opties zien. Auto's verdwijnen nu in gebouwen en komen uit een broekzak. Ook leuk zou zijn als het mogelijk is om in verschillende werelddelen te spelen enz.

Ik dacht eerlijk gezegd dat die opvolger bijna zou worden aangekondigd omdat Sunset Harbor mij de laatste grootste DLC leek, maar uiteindelijk kwam daar nog Airports.... Er zat wel meer tijd tussen dan bij de andere DLCs.
Reageer
Gelukkig heb je wel goeie Mods voor het verkeer. Al zou het natuurlijk beter zijn als dit goed wordt geintegreerd.
Uiteindelijk goed vermaakt met Cities Skylines, maar kwam toch altijd snel op een punt dat ik was uitgekeken met de stad als ik alle milestones had gehaald. Een soort end-game is er niet echt.
Reageer
De endgame is wat jij bepaald bij zulke spellen, wil je het er perfect uit laten zien of perfect wil laten lopen of wil je dat je poeplake uiteindelijk alles overspoelt zodat je kan lachen om huizen die half in het water staan etc.

Ik zie die milestones dan ook alleen als een soort guideline voor eerste paar keren spelen om te leren hoe alles werkt.
Reageer
Inderdaad, zoals Traffic Manager, maar het zou toch leuker zijn als zo'n zaken een basisonderdeel van de game zouden zijn. Ook lost geen enkele mod de inherente problemen op van rijstrookkeuze. Wellicht zit dat te diep ingebakken in de game.

Akkoord dat er soms een doel mist. Daarom dat ik sommige scenarios ook wel leuk vond, maar soms zijn die steden zo lelijk dat er niet in te spelen valt; Sommige scenarios zijn ook best moeilijk.
Reageer
Broekzak auto's weet ik niet zeker, maar voor waar, hoe, welke auto's naar gebouwen gaan, is zeker wel een oplossing in de vorm van een mod.
Reageer
Ja maar ik probeer het aantal mods te beperken, omdat dit ook een impact heeft op de performance kan ik mij inbeelden. En op dat vlak is het spel niet geweldig geoptimaliseerd.
Reageer
Ik heb nog nooit gemerkt dat een mod de snelheid vertraagt. De meeste mods passen iets aan wat er al is.

Sommige instellingen van traffic manager kunnen een effect hebben. Maar die moet je dan niet gebruiken, gewoon.
Reageer
Hoewel ik mij zeker nog goed weet te vermaken met deel 1 hoop ik ook op een deel 2. Zelf lijkt het mij ook zeer tof om te beginnen in bijvoorbeeld het jaar 1800 (met dito tech) en zo langzamerhand door evolueert richting de huidige tijd waarin wij leven. Waarin de behoeften van je stad ook telkens evolueren. Uiteraard met de optie om zelf te kiezen van welke tijd en tot welke tijd je zou willen spelen.

Het lijkt mij echt super om een stad a la New York in de jaren 30 van de vorige eeuw te kunnen bouwen.
Reageer
Ik weet het niet. Er is niet veel echt 'nieuw' dat men in de 2de versie kan brengen.
Daardoor lijkt me dat versie 2 gewoon slecht gaat ontvangen worden en het zijn moeite niet waard is.

Bijna alles wat je denkt dat er nog ontbreekt, zit momenteel gewoon in een mod die je makkelijk kan toevoegen.
Reageer
Oh jawel, er is heel veel wat beter kan in het tweede deel :). Zoek maar eens online naar wenslijsten voor het tweede deel. Ja, je kunt veel met een mod, maar ook niet alles (of niet op een eenvoudige manier).
Reageer
Ik vond deze game ook geweldig jammer dat het spel zo ontzettend slecht schaalt op multi-core processors waardoor performance behoorlijk achterblijft en alsnog op lage fps draait...
Reageer
Ik heb er geen verstand van :D Maar ik begreep dat dit bij veel simulatiespellen een probleem is. Bij Factorio bijvoorbeeld wordt gezegd dat het heel lastig is om de simulatie over meerdere processorkernen uit te splitsen, omdat je dan tegen veel problemen aan kunt lopen. Zal hier niet anders zijn denk ik...
Reageer
Het spel factorio speelt met 60 (max) frames per seconden. Dan bedoel ik niet de gfx maar het spel draait in stapjes, met als doel 60 per seconden. Elke stap bepaald of een inserter een item oppakt of niet, dit kan wel voor elke inserter los en async gedraaid worden, echter, wat als 2 inserters dezelfde unit willen pakken in t zelfde frame.

Dan moet je toch op 1 band een lock maken, dat een mogelijke andere grijper wacht op de andere grijper. Zoals je ziet, word het dan al erg snel erg lastig en heb je heel veel overhead. Al die overhead kan er op de lange termijn voor zorgen dat het zwaarder word en minder goed lijkt te schalen. Al doet factorio het verbazend goed toch wel op meerdere threads, voor een simulatie game. Maar kan beter.

On topic; Bij de auto's en waar ze heenrijden is het niet heel veel anders in city skyline

[Reactie gewijzigd door jaenster op 22 juni 2022 16:13]

Reageer
Dat is die fps/ups meter die je in je scherm kunt zetten toch? Had daar wel van gehoord. Je uitleg klinkt ook wel logisch. Maar weet dan ook niet of 'mijn verhaal' zomaar naar CS vertaald kan worden...

Ik had al gezegd dat ik er geen verstand van heb toch :+
Reageer
Wat jij bedoelt wordt ook wel aangeduid met tickrate. In dit geval clientside. Online / Multiplayergames hebben een tickrate die door de server is opgelegd.
Reageer
Ik heb het vermoeden dat het bij Factorio toch eenvoudiger geïmplementeerd is dan iets met locks en dat de grijper dus met lock contention moeten werken; waarschijnlijk is het zoiets als "linksboven heeft voorrang".
Reageer
Dat valt opzich best wel mee.

Er zijn intern testen geweest, en sommig delen draaien ook mulitcore
Echter het lever niet zoveel winst op als je zou verwachten.

Omdat de verwerkingssnelheid voornamelijk beperkt word door wachten op geheugen voor elke bewerking. en dat gaat niet sneller als je met op meerdere cores gaat wachten :)

[Reactie gewijzigd door heuveltje op 22 juni 2022 17:39]

Reageer
Bij Factorio bijvoorbeeld wordt gezegd dat het heel lastig is om de simulatie over meerdere processorkernen uit te splitsen, omdat je dan tegen veel problemen aan kunt lopen. Zal hier niet anders zijn denk ik...
Nee. De crux waar Kovarex uiteindelijk ook op uit is gekomen is dat elke parallele thread die schrijft, enkel mag schrijven naar een eigen kopie, zodat je geen (of in elk geval significant minder) L3 cache invalidation krijgt - want dat was waarom Factorio er niet veel baat van had om nog verder te paralleliseren: ze schreven vanuit meerdere hardawre threads naar dezelfde data, waardoor er cache invalidation op trad.

Dit is te vermijden, maar vereist dan dat je de simulatie-engine structureel op een bepaalde manier in elkaar steekt; en je daar ook de hele weg door aan houdt. Dat is an sich niet conceptueel moeilijk (en in veel gevallen simplificeert het zelfs zaken omtrent dead-locks; live-locks; en andere synchronisatie problemen) maar het is simpelweg onbegonnen werk om een bestaand product wat niet in die geest geschreven is; om te schrijven om aan dat stramien te gaan voldoen.

Dan ben je eigenlijk met een volledige rewrite bezig.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 22 juni 2022 23:01]

Reageer
Zijn hierbij ook de exemplaren meegerekend die voor € 0,- zijn 'gekocht' via de Epic Games Launcher?
Of hebben we het hier over een andere versie van Cities Skylines?
Reageer
Ja, de ontwikkelaar krijgt daar namelijk een vergoeding voor van Epic (waarschijnlijk)
Reageer
Op twitter, via de Epic vs Apple rechtszaak, staat een overzicht wat Epic betaald heeft voor gratis games op hun platform; het lijkt erop dat ze eenmaal een bulk bedrag betalen (van $45K voor een indie game tot $1.5M voor een AAA titel). Voor een spel als Cities zal de uitgever denk ik geneigd zijn om een lager bedrag te accepteren omdat ze veel met DLC verdienen.
Reageer
Ja dat dacht ik ook meteen. Dat vertekend de statistieken natuurlijk wel heel erg. Want een gratis game wordt nu eenmaal standaard meer verkocht dan een game die wel iets kost...
Reageer
De innovatie was dat iedere inwoner afzonderlijk gesimuleerd wordt. Ze worden geboren, gaan naar school, gaan naar hun werk, worden ziek. Dat zorgt voor verkeersstromen en dat zorgt dat het verkeer stukken realistischer werkt dan in eerdere simcity's. Het is mogelijk geworden dankzij de rekenkracht en vooral 64-bit adresruimte van moderne computers en Colossal Order is de eerste geweest om dit potentieel te benutten.
Reageer
Toch zitten er ook veel bugs in dat systeem, zoals de beruchte death waves. Omdat iedereen even oud wordt gaan er heel veel mensen opeens dood als er heel veel mensen tegelijk je stad in kwamen.

En er zit een hard limiet op verkeerssimulatie die opeens breekt bij hele grote steden. Zo zijn er helaas meer dingen die in een deel 2 goed verholpen kunnen worden.
Reageer
En daar zijn mods voor. Totaal non issue
Reageer
Oh? Ik dacht juist dat het probleem was dat er niet om dat harde limiet van de traffic simulator heen te komen was. Ook niet met mods. Ik ken wel mods die in de gaten houden of je bijna tegen dat limiet aan zit.
Reageer
Ik doelde op de death waves
Traffic manager helpt veel want dan is je traffic weg. Maar zo groot heb ik het nog nooit gemaakt, haha
Reageer
Aan de ene kant vind ik het erg fijn dat een spel zolang ondersteunt wordt en voorzien van updates. Aan de andere kant kijk ik ook erg uit naar een nieuwe versie waar ze écht vernieuwen.
Reageer
Welke update,s krijgt het spel eigenlijk?
Ik zie niks noemenswaardig veranderen binnen de game, het is een beetje oppoetsen, multi-core performance is nog steeds zo slecht als vroeger.
Reageer
Alle DLC die over de jaren zijn uitgebracht.
Reageer
Paradox melkt helaas zoveel mogelijk het spel. Terwijl ik het al jaren niet meer speel zijn er amper goeie updates geweest en dlc's. Je zit ook meer de AI te fixen dan iets anders, voor features ben je bij cities skylines aan het verkeerde adres, allleen voor steden te designen is het een goede game.
Reageer
AI is simpelweg niet PDX's sterkste punt. (En ja ik weet, C:S is alleen maar uitgegeven door PDX, maar ik ga er vanuit dat ze toch wel wat interne ondersteuning aan elkaar bieden)

Weze het Europa Universalis, Stellaris, Crusader Kings of Cities:Skylines, het is het echt altijd net niet.
Maar gelukkig zijn ze wel altijd goed modbaar, en dat is dus ook de reden waarom ik PDX een fijne uitgever blijf vinden.

Altijd Native Linux ondersteuning, diepgaande moddability.
Reageer
Ja helemaal mee eens. Games als Stellaris of EU zijn helaas onbetaalbaar tenzij je een deal kan pakken. Om alles zonder korting te kopen zit je vaak boven de 200 euro. En het zijn altijd nieuwe functies waardoor de AI alleen maar meer moeite heeft.
Reageer
edit: nvm

[Reactie gewijzigd door JEightyFive op 23 juni 2022 15:51]

Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee