Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 58 reacties
Submitter: DutchCrownNL

De stadssimulatiegame Cities: Skylines komt naar de Xbox One. Dat heeft Microsoft bevestigd op het Xbox-event op de Gamescom 2015. Later moet de game ook verschijnen voor de PlayStation 4. Voor beide consoleversies zijn nog geen releasedata vastgesteld.

Cities: Skylines, PC (Linux, OS X, Windows)Wel maakt Paradox Interactive op zijn site bekend dat de Xbox-versie niet voor 2016 in de winkels ligt. Naast een release op Microsofts console, verschijnt de game ook voor Windows 10. Hoe dat verschilt van de huidige Windows-versie wordt verder niet uit de doeken gedaan. Mogelijk maakt deze versie gebruik van DirectX12, dat alleen op Microsofts nieuwste OS draait.

De ontwikkelstudio zegt verder dat Cities: Skylines op de Xbox geoptimaliseerd is voor het spelen met een controller, waardoor de 'creativiteit en strategie' die nodig is voor het spelen van een stadssimulatiegame nu ook binnen het bereik van consolegamers komt. Tweakers schreef in maart een recensie van de game.

Naast Cities: Skylines komen ook Train Simulator 2015 en Thimbleweed Park naar de Xbox. Voor beide games zijn nog geen releasedata gegeven.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (58)

Ik weet het niet hoor. Dit soort games spelen toch lekkerder weg met keyboard en muis. Ik heb altijd het gevoel dat er interface technisch veel concessies gedaan moeten worden bij dit type games. Ik huiver nog bij de gedachte van alle console ports van Sim City 2000 destijds die gewoon zwaar te lijden hadden onder de besturing met een controller.
Daar kun je deze dan voor gaan gebruiken bij de PS4. :+
nieuws: Hori komt met fps-controller voor de PS4
Kon de ps4 standaard al geen muis en keyboard aan? Meen te herinneren in het begin dat sommige mensen war thunder op de ps4 speelde met muis/keyboard.
Ja, ik heb altijd toetsenbord en muis gebruikt bij war thunder. Ook bij world of tanks is er ondersteuning hiervoor.
Tja of gewoon een console dan native keyboard en mouse gaat ondersteunen? Zijn op de markt genoeg producten te vinden die het met een mod werkend krijgen, maar ideaal werkt dat niet.
Gaan we niet een beetje de kant op van van soort htpc?

Controllers aansluiten op een pc, en toetsenbord en muis op de console,
ik heb zelf geen Xbox, maar als ik mij niet vergis kunnen tb en muis aangesloten worden op de Xbox. Controle met controller lijkt mij ook niet handig, maar als bovenstaande werkt... waarom niet :)
Ik denk dat het inderdaad die kant op gaat. Ik vond het voor RTS games ook altijd ontzettend onhandig om iets anders dan tobo + muis te gebruiken. Als dat ondersteund wordt, kan er een heel nieuw scala aan console-games komen met PC-achtige besturing :)
"Yep, keyboard and mouse support for Xbox would need to be there for this to work, those aren't far away." aldus Phil Spencer (head xbox devision)
https://twitter.com/XboxP3/status/623516307137269760

Dit ging dan weliswaar over PC naar Xbox one streaming mogelijkheden, maar er komt native support. In hoeverre M+K native support voor xbox one games zal nog moeten blijken. Ik denk niet dat dit snel zal gebeuren.
Het verbaasd me ook dat ze nog geen touchpad addon/interface voor de xbox controller hebben. Dat zou dat probleem oplossen.
mwah, dit sentiment deel ik, maar er zijn ook games waarbij het wel prima uitpakt, zoals de Xcom reboot. Maar goed, de huidige generatie consoles ondersteunt ook muis en keyboards (mits de developers daar rekening mee houden); dus mijn mening is 'of een goede controlscheme voor controllers, of goede support voor randapparatuur).
Op zich wel mee eens, maar aan de andere kant, de SNES versie van Simcity vond ik toch eigenlijk wel een van de leukste uit de hele serie :P

https://www.youtube.com/watch?v=nuTt_bYYXF8

:+
Ben benieuwd hoe ze die Mods dan gaan regelen want dat is toch wel de USP van Cities Skylines.
De USP van Cities is meer dat de basis game gewoon beter in elkaar steekt dan bijvoorbeeld een Sim City. Er is hier echt over nagedacht en omdat deze game pas veel later uitkomt op de consoles mag je ervan uit gaan dat enkele toevoegingen en bugfixes eruit zijn.

Maar ik ben het wel met je eens dat Cities het ook voor een groot deel van de Mods moet (gaan) hebben. Al is het maar om enkele nieuwe gebouwen en voorzieningen te zien voor die broodnodige afwisseling.

Al met al is het wel een game die ik zo nu en dan nog eens lekker opstart :)
Vergeet niet dat porten ook nieuwe bugs kan introduceren.
Cities: Skylines is in Unity geschreven. Unity is van nature al multi-platform, je hoeft alleen maar de compiler in te stellen op een bepaalde output en de controls te remappen. De rest is exact hetzelfde. Je kunt het dus geen porten meer noemen en ik vermoed dat er ook weinig bugs aan toegevoegd zullen worden.
Was het maar dat simpel. Komt nog best wat meer bij kijken dan je zou denken. Er gaat veel tijd zitten in platform API te implementeren. Daarnaast komt vaak voor dat je bepaald code zonder problemen compiled voor pc maar dan vervolgens niet ondersteund wordt door de ander platform compiler.
Dan moet ik het misschien iets anders zeggen:
Als je vanaf het begin af aan rekening houdt met platform afhankelijke code (ik moet eerlijk zeggen dat ik alleen ervaring heb met Windows, Mac en iOS output in Unity), dan is het niet heel moeilijk om het naar een ander platform om te zetten.

Een aantal dingen worden niet ondersteund op sommige platforms, dus als je die niet gebruikt, dan zou het niet al te lastig moeten zijn.
Gebruik je die wel, dan zul je inderdaad gedeeltes moeten herschijven.
Het is wel makkelijk praten om te zeggen om bepaalde dingen niet te gebruiken, want op Platform Y wordt het niet ondersteund. Kan best zijn (als simpel voorbeeld), dat Platform X een performance boost geeft van 50% bijvoorbeeld met die functie. Zou je het dan ook nog weigeren te gebruiken? ;) Nee, zo simpel is het echt allemaal niet.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 augustus 2015 12:48]

Het Unity engine componenten gaat inderdaad meestal wel gemakkelijk mee tegenwoordig. Was in begin dagen wel anders toen ze net iOS ondersteunde. Al onder vinden wel veel problemen op moment met de nieuwe L2CPP script backend omdat nog flink aan geklust wordt.

Het zijn meestal de plug-ins die gebruikt worden die meestal extra werk opleveren of build problemen opleveren.
Een game is wel 'wat' meer dan de graphics engine alleen. ;) Er moet bijvoorbeeld ook geluid uit komen tegenwoordig en de mod mogelijkheden zullen vast weinig met Unity doen, behalve de grafische output, maar mag hopen, dat daar in Skyline gewoon een API voor is, die uiteindelijk "praat" met Unity.
Unity is niet alleen een graphics engine, maar een compleet pakket van alles wat met games te maken heeft: graphics, video, audio, input, networking. Je programmeert dan ook IN unity, niet in een los extern programma (wat bij een graphics engine wel zo is) en compiled ook gewoon in Unity...
Het programmeren gaat anders toch standaard via MonoDevelop, een apart programma. Wordt weliswaar meegeleverd met Unity, maar ze draaien afzonderlijk van elkaar.

Unity is gewoon een game engine ;) Wel een leuke om mee te spelen overigens :)
Tsja, je edit je foto's ook niet in After Effects, dat doe je in de bijgeleverde Photoshop.

MonoDevelop is gewoon onderdeel van Unity en de compiler zit ook ingebakken. Ik noem dat dus 1 programma (pakket).
Er komt zeker wel meer bij kijken dan alleen bepaalde output en controls remappen. Je zal wel degelijk sommige onderdelen van de logica moeten aanpassen om te kunnen draaien op bepaalde platformen, wat toch wel een stukje dieper gaat dan de I/O laag. Nu zal het in het geval van Windows > Xbox wel meevallen omdat die op nagenoeg dezelfde architectuur draaien, maar in het geval van PS4 hou ik toch wel een slag om de arm en ga ik er zeker niet van uit dat het simpel is, Unity of niet.
Laten we er eerlijk over zijn. Cities Skylines is een toffe game. Maar het is de community die deze game hebben gemaakt tot wat het nu is. De vele mods die soms best nodig zijn en extra items zoals bruggen, trein stations, NS treinen, KLM vliegtuigen, verzin het maar.. zorgen ervoor dat ik deze game nog steeds speel. :)

Ik hoop voor de console spelers dat hun ook toegang krijgen tot deze items. Want dan zullen hun ook het speel plezier ervaren die de PC speler nu heeft.
Ik weet niet hoe het zit met de PS4, maar de Xbox One heeft support voor mods over een paar maanden. Dit hebben ze bekend gemaakt tijdens E3.

http://www.polygon.com/20...ts-mods-created-on-the-pc
Dat het in Fallout 4 komt zegt niets over of het ook in City: Skylines komt natuurlijk.
Nee, maar het gaat er over dat Xbox One mod support heeft. Xbox 360 heeft dat bijvoorbeeld niet. De mogelijkheid is er, die er voorheen niet was.
Dat is (strict gezien) niet afhankelijk van een console, dat is afhankelijk of er support voor is gemaakt vanuit de game. Een X360 kan het dus (in theorie) net zo goed, het is alleen nooit in de games gemaakt, dat is heel wat anders. Of het performance-wise slim is, is een tweede.

UT99 heeft bijvoorbeeld ook mod support, maar dan moest je (vooral) zelf handmatig aan de slag en goed weten wat je doet / deed. Bij City: Skylines hoef je enkel te 'subscriben' in de Steam Workshop (voor de PC variant). Het is dus enkel makkelijker gemaakt.

Dat betekend niet, dat omdat het op een platform er niet was, dat het niet zou kunnen. Als een ontwikkelaar zich groot had gemaakt, dan kon dat best. Alleen gebeurd het op de consoles nu pas.
Ik heb het dan ook eerder over Microsoft, en Sony die het tot nu toe altijd geweigerd hebben, om het platform (de console) te beschermen. Als ik de mogelijkheid zeg, bedoel ik dus het mogelijk maken van een mod te spelen voor de gewone user op zijn console. Dat gaat nu pas, nu Microsoft, en Sony de toegang verlenen hier voor.
Dat is niet afhankelijk van hun of hun platform (dat probeer ik al de hele tijd duidelijk te maken). Als ontwikkelaar kan je makkelijk je eigen alternatief voor Steam's Workshop maken, daar heb je niet per se Microsoft of Sony voor nodig hoor. ;) De behoefte was er gewoon niet en nu begint dat dan eindelijk te komen, mede omdat de consoles ook deftige resources beginnen te krijgen. :)

Bedoel, was toch bij Elder Scrolls online toch ook of zo, dat ze los van Xbox Live (gold) hun abbo's wilden aanbieden? ;)

Ik geloof dus ook niet zo, dat het actief geweigerd is door MS en Sony. Als het was om de console platformen te beschermen, had het nog altijd niet gekomen, juist nu niet, nu gamen toch aardig mainstream / bereikbaar is geworden. Als dat wel zo is, ben ik ontzettend benieuwd naar een bron. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 augustus 2015 16:25]

Dan geloof ik dat je fout zit, dit hangt volledig af van Microsoft, Sony. PC is een open platform, waar iedereen games, en programma's voor kan maken. Consoles zijn closed, enkel Microsoft en Sony beslissen wat er al dan niet op hun console mag komen. Nu hebben ze afspraak gemaakt met Bethesda voor Fallout 4, en Bethesda beslist welke mods wel en niet gebruikt kunnen gaan worden, want ze gaan niet allemaal mogelijk zijn. Maar het belangrijke is dat Microsoft de toegang geeft aan Bethesda om dit te doen.
Top! Jammer dat het nog alleen voor Fallout 4 is en dat het pas in 2016 wordt toegevoegd.

In ieder geval hebben ze iets in plaats om mods te faciliteren :)
Het komt ook naar de PS4. Overigens gaat het hier niet over 'willekeurig mods installeren', maar ziet het er naar uit dat Bethesda een deel van de PC-mods beschikbaar zal gaan maken voor consoles.
Ben benieuwd hoe je dit uberhaupt gaat spelen met een controller?
Zoals SIm City toen was op de Playstation (2?)
De trailer van de Steam Controller laat zelfs gameplay in City: Skylines zien, dan krijg je een klein ideetje. :)

Is ook een van de redenen waardoor ik erg nieuwsgierig ben naar deze controller.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 5 augustus 2015 12:52]

Inderdaat cities skylines kan aardig wat van je cpu vragen met mods :9
USP staat voor Unique Selling Points; de kenmerken wat dit product uniek maakt (of onderscheid van de concurrentie) en waarom klanten dit product willen aanschaffen.
Ik denk dat het wel gaat werken met Controller, zo heel intensief is Cities: Skylines niet. Het was echt een lekker rustig spel waar vooral organische wegen leggen leuk was.

Wat ik wel erg jammer vindt aan het spel is dat er totaal geen endgame is. Als je op een gegeven moment een stad hebt met 50.000 mensen dan is er niets meer te doen dan het naar 100.000 mensen brengen. Je bouwt gewoon telkens in een keer een destrict er bij. Je hebt dan zo'n geldstroom dat je niet slim meer hoeft te doen, of organisch hoeft op te bouwen. Je kunt met de snelheid dat je geld verdiend de wijken blijven bouwen. Er zijn ook geen problemen meer die je moet oplossen (behalve traffic en dat heb je na een uur of 20 spelen ook wel zo in de vingers dat het niet snel meer een probleem is).

Maar ach, al met al een prima spel. Het ziet er ook zo ontzettend leuk uit :)
De lol is er snel vanaf als je recht toe, recht aan gaat bouwen. Wat ik leuk vind is van te voren een stad plannen of een bestaande stad nabouwen. In plaats van blokken van residential, commercial en industrial te bouwen en daarop door te borduren, ga je dan echt nadenken over: waar wonen mensen? Misschien aan de kust, of op een berg? En waar werken ze? Niet te ver weg, want dan wordt het verkeer slecht, niet te dichtbij, want dat verstoort de rust bij het wonen en zorgt voor vervuiling.

Ik bouw ook nooit met geld aan, ik zet em altijd op infinite money, zodat ik ver van te voren al een indeling van districten en wegen kan maken.

/edit: Het grootste probleem met het spel heb ik eigenlijk bij het gebruik van mods.
Ik snap dat het niet anders kan, maar het lijkt er op alsof iedere update minimaal 50% van de mods "kapot" maakt. Zo kun je niet vertrouwen op het gebruik van mods, omdat updates automatisch gaan via Steam en je dus van de ene op de andere dag ineens je save niet meer kan laden.

[Reactie gewijzigd door OverSoft op 5 augustus 2015 09:09]

Ik speel ook wel eens met infinite money, maar ik vind het dan op een gegeven moment toch jammer. Helaas kun je het nooit echt meer uitzetten. Dan staat je stad zo ontzettend in het rood. Leuk zou zijn als je wat op kunt bouwen en dan kunt zeggen 'vanaf deze save game wil ik met 0,- beginnen.

Het is trouwens niet echt dat ik een einddoel mis, maar dat na een bepaalde stad grote het spel te makkelijk wordt, er zijn geen obstakels meer om je eigen doelen te halen. Daardoor vind ik het dan niet leuk meer om verder te spelen.
Zo'n spel speel je ook niet met een einddoel. Dat was met Simcity ook niet.
Ik heb de tropico 5 demo op de ps4 spelen ( ook een city simulator) en vond het voor geen meter spelen met een controller. Het kan wel, maar het is wel op het begin klooien.
is vooral wennen, net zoals FPS met controller spelen, vroeger vond ik het niks maar nu speel ik liever met controller dan met muis+toetsenbord :)
Hier ga je denk ik de mist in. Fps vond ik vanaf het begin dat ik halo bij vrienden spelen fijn spelen op de controller. Maar bij tropico is het door de menuutjes gaan een hel. De ene keer moet r1 gebruiken, dan weer l2. Je merkt aan alles dat ze de keyboard toetsen maar na de controller geport hebben ( hoe je dat ook mag zeggen)
Is natuurlijk ook hoe de ontwikkelaar het geimplementeerd heeft. De ene ontwikkelaar kan dat soort dingen wel goed, de ander wat minder en een derde kan dat gewoon niet.
Cities Skylines zal niet op DX12 lopen in de nieuwe Windows 10 versie. De game is gebouwd op Unity, en het bedrijf achter de engine heeft op zijn roadmap pas op 8 december gepland om DX12 te introduceren.
Er wordt nergens gehint naar een release date, dus waarom zou die dx12 update van unity te laat komen?
Leuk! heb lang geen Sim meer gespeeld. leuke toevoeging aan m'n PS4 bibliotheek :*)
Dit is echt zo'n spel waar je in duikt en plots is het vijf uur 's ochtends :Y)

De vraag is of dat op een console ook zo is. Of dat je het spel uit frustratie na een half uur weer in de hoek legt? We gaan het meemaken.
Nice! Net wat reviews gelezen op steam en wat video's op Youtube bekeken. Het lijkt me een leuk spel
Deze game heb ik 3 dagen geleden aangeschaft, deluxe edition voor 14 dollar.
Ik heb nog niet serieus gespeeld, meer eerst kijken wat de mogelijkheden zijn. Waarschijnlijk van het weekend een nieuwe stad beginnen met infinite money om zo een sneller process te hebben.
Wel laat ik het aanstaan dat je niet direct alles kan bouwen, dan heb je toch nog een soort van ding om naar te streven :)
Ik snap niet waarom men niet gewoon een keyboard met muis ondersteund bij consoles. Zeker bij de microsoft en sony waar gamen al meer een solo ding is (in het huis gezien dan). Dan worden die ports ook een stuk makkelijker.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True