Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayStation 4-versie van Cities: Skylines komt uit op 15 augustus

Door , 40 reacties, submitter: MusicAddict

Paradox Interactive heeft bekendgemaakt dat Cities: Skylines op 15 augustus uitkomt voor de PlayStation 4. De pc-game uit 2015 verscheen in april al voor de Xbox One. De PS4-versie bevat net als de Xbox One-versie ook de After Dark-uitbreiding.

Al in augustus 2015 liet de uitgever van de game weten dat het spel naar de PS4 zou komen, maar een releasedatum werd nooit bekendgemaakt. Nu toont Paradox Interactive in een trailer dat het spel op 15 augustus uitkomt voor de Sony-console.

De simulatiegame werd in 2015 uitgebracht voor de pc. Tweakers publiceerde destijds een review. Daarna verschenen er verschillende uitbreidingen. De eerste daarvan, After Dark, die een dag- en nachtcyclus toevoegt aan het spel, is inbegrepen bij de consoleversie.

Een adviesprijs voor de PS4-versie is nog niet bekendgemaakt, maar op de Xbox One kost het spel 39,99 euro. Vermoedelijk heeft de PlayStation-versie dezelfde prijs.

Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21 juni 2017 15:50

40 reacties

Submitter: MusicAddict

Linkedin Google+

Reacties (40)

Wijzig sortering
Het zal wel een generatie ding zijn. Mijn kinderen spelen ook met die controllers met hele grote precisie en snelheid. Ik heb nooit echt kunnen wennen aan de controllers en blijf gewoon old school muis gebruiken.
Dus kwestie wat je gewend bent.
Blijft een vet spel, misschien wel een optie nu weer opnieuw te beginnnen op de PS4
Naja, vroeger was ik echt een held met een controller. Tegenwoordig? Met de grootste moeite raak ik wel een target...

..na 5 minuten richten.

Dit spel lijkt mij overigens wel geschikt voor een controller. Weinig precisie. Lekker lui op de bank een stad bouwen, deed ik destijds al met mijn Steam controller.
Nou je kan hier vrij goed gaan op de precisie, daarom zijn er mods als "Precision Engineering" En om props goed uit te lijnen heb je ook een vrij vaste hand nodig.
Hoe zit het met de mods op de consoleversie? Zijn deze te gebruiken dan?
Nog niks over bekend, hangt samen met de ondersteuning van de ontwikkelaar natuurlijk. Voor zover ik weet is Microsoft aan het onderzoeken in hoeverre mods op de Xbox als op de Windows Store gaan worden ondersteund. De vraag is dus bij hen niet meer of ze het gaan doen, maar wanneer en in welke mate.
Als er mods komen, dan zullen die heel erg beperkt zijn op de ps4.

Kijk maar naar skyrim / fallout 4 mods voor ps4. Dat heeft heel lang geduurd voordat Bethesda het rond kreeg met Sony, omdat Sony hier zware eisen aan stelt. Het was zelfs in eerste instantie vanuit Sony compleet geannuleerd. Na een flinke tijd zijn de mods er dan toch gekomen, maar een heel stuk beperkter dan op de xbox.

Totaal mod diskspace - ps4: 900mb, xbox: 2gb
Geen geluid support op ps4 (Sony heeft iets van een eigen gepatenteerd geluidsysteem oid).
Geen externe assets op ps4 (dus geen nieuwe modellen, textures etc)

Dus wezenlijk zo'n beetje alleen script-only mods (en zelfs dat is beperkt).
Dus handig voor tweaks / cheats / stats changes etc, maar niks echt nieuws.

Dat zou killing zijn voor Cities, de mods zijn juist tof vanwege alle nieuwe content / gebouwen / voertuigen etc dat je kan toevoegen. Script-only mods voegen weinig toe, ben ik bang.

Dus als je kijkt hoe moeilijk Sony heeft gedaan in dit proces, zou ik niet al te veel hoop hebben voor mods voor Cities.
Ergens snap ik wel dat Sony dit doet, aangezien je met een kleine flaw in bijvoorbeeld een texture systeem misschien al een breakout kan veroorzaken. Sony heeft natuurlijk al veel problemen gehad met homebrew op hun PSP op dat gebied.
Ik ben 33 en heb 2 kids en ben ook opgegroeid met tobo/muis, maar kan inmiddels prima overweg met een controller. Ook in CoD kan ik redelijk meekomen en mijn kills maken, hoewel ik niet vaak meer online speel. Heeft weinig met generatie te maken verder. Kwestie van oefenen.
Een muis blijft nou eenmaal precieser, los van hoeveel skill je hebt met het een of het ander. Ik ben overigens van jouw generatie: ik heb een voorkeur voor muis en keyboard. Neemt niet weg dat ik veel spellen met plezier speel op m'n PS4 en best kan wennen aan de controller (met wat hulp van de game tov PC).
Het is wel zo dat veel spellen op consoles tegenwoordig aim assist en dergelijke gebruiken, waardoor richten een substantieel makkelijker wordt.
Alsnog is de muis preciezer. In Overwatch wordt je bijvoorbeeld gezien als cheater als je een muis en toetsenbord gebruikt op de console versie omdat je een oneerlijke voorsprong zou hebben. (https://www.polygon.com/2...use-and-keyboard-ps4-xbox)

Dit is natuurlijk niet met elk spel, race games en sport games zijn vaak weer fijner met een controller.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Mighty_Mediocre op 22 juni 2017 10:51]

Ik geloof je. Het hangt natuurlijk ook wel van het spel af: in theorie kun je het de console-spelers met auto-lock extreem gemakkelijk maken...
Het zelfde verhaal dat jij/ik prima met een muis overweg kunnen en ouderen dat ding maar erg lastig blijven vinden. Constant de cursor kwijt en half uur over een knop heen zweven voordat ze eindelijk durven te klikken.
En toch vraag ik me af hoe je dit soort games prettig spelen kunt op een console. Het lijkt me onwijs vervelend spelen met een controller!
Heb zelf 60+ uur in de XboxOne versie gestoken en eigenlijk nooit een muis gemist. De interface zit goed in elkaar, en je hoeft nooit vreselijk snel heel nauwkeurig te handelen. Ongetwijfeld zal muis & keyboard beter werken, maar met controller is het zeker goed te spelen.
Ik speel dit alleen maar met een controller vanaf de bank, ik gebruik dan wel de steamcontroller maar dat werkt echt geweldig.
Kan je jouw SteamController config delen? Of welke andere publieke config gebruik je?
Volgens mij gebruik ik de standaard config, die door de ontwikkelaars is gemaakt. Ik had City Skylines bij m'n controller gekregen en speel het niet heel vaak (ik game uberhaupt niet zo veel meer)
die zou ik ook graag hebben :)
Denk ik ook, maar toch zal het na enkele uurtjes spelen denk ik wel wennen. :)
Ik denk dat dit soort titels ook vooral is gericht op mensen die liever geld steken in een console dan in een game-pc, waar iets voor te zeggen is. En gezien het rustige tempo van het spel zal het, hoewel vermoedelijk iets omslachtiger, niet heel veel afdoen aan de spelbeleving. Dus ja, waarom ook niet?
Overigens kun je volgens mij bij elke moderne console wel een bluetooth muis en toetsenbord hangen, dus als het echt tegenvalt kun je omschakelen.
Overigens kun je volgens mij bij elke moderne console wel een bluetooth muis en toetsenbord hangen
Nope, kan niet. Daar is juist veel discussie om.
Je kunt ze er best aanhangen (en ja ze werken zelfs, of althans, in ieder geval het toetsenbord bij standaard tekstinvoer). Echter, ondersteuning in games is wat de games zelf moeten regelen, en dat wordt dan ook doorgaans niet gedaan omdat vrijwel geen enkele console bezitter er een muis en toetsenbord aan gaat hangen.
Xbox heeft in ieder geval nog geen officiŽle support. Toetsenbord werkt alleen voor textinvoer in bepaalde apps. Games kunnen nog niet support toevoegen.

Hoe het met PS4 zit weet ik niet zeker maar ik meen mij te herinneren dat het daar ook niet kan.
Volgens mij kan het op PS4 wel, weet de details niet. Maar bijvoorbeeld FFIV is volgens mij met muis en toetsenbord te bedienen.
Idd niet in de zin dat een muis/tobo is gekoppeld aan een gebruiker zoals bij controllers, maar ze genereren weldegelijk gewoon globale events waar je naar kunt luisteren.
Ik heb zelf tropico een tijdje gespeeld op de ps4. En dat ging beter dan verwachting. Uiteraard niet zo natuurlijk als op de Pc met muis. Maar zeker speelbaar
Pookje ipv de muis, knoppen principe blijft hetzelfde, roteren met L en R etc, moet prima lukken hoor :Y
Ik had al genoeg moeite met het spelen van Tropico 5 op de PS4...
Lijkt mij niet heel leuk op de PS4, met controller kan het prima maar je hebt geen steam workshop. Steam workshop makes or breaks dit imho, het maakt de AI beter en veel meer opties. Ook vraag ik mij af hoeveel lag er zal zijn bij een middel grote stad want een 7700k heeft heel veel moeite met een grote stad.
Wat mij betreft blijft dit een PC-spel: Enerzijds is het een best wel zwaar spel dat in tegenstelling tot veel moderne spellen nog een enigzins sjieke processor wil hebben. Nu denk ik dat ze goed voorbereid naar de Playstation gaan porteren, maar de processor van de PS4 is aan de lichte kant. Mogelijk zetten ze de limieten wat strakker en dat betekent dan dat je als speler sneller op zo'n limiet stuit.

Secundair zit veel van de charme in de Steam Workshop. Wellicht zijn PS4 en mods niet onverenigbaar, maar of dat er net zo'n feest als met de Steam Workshop losbarst is maar de vraag.

Tot slot hebben ze buitengewoon lang de tijd genomen voor deze port... beetje mosterd na de maaltijd?
Is dit spel met een controller een beetje goed speelbaar?
als het goed is heb je een touchpad op je DS4 :P . Je zal, net als ieder spelletje wat enige precisie vereist, makkelijker en sneller met een muis kunnen spelen maar voor een game als CS voorzie ik geen grote problemen.

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 21 juni 2017 15:54]

Gaat dit dan de eerste PS4 game worden die enigszins nuttig gebruik gaat maken van de touchpad van de DS4?
Op een Steam Machine gaat het prima, dus als ze geen rare dingen doen, moet het ook op de PS4 lukken.
Geweldige game dit! Leuk dat het ook naar de PS4 komt.

Ben benieuwd naar twee dingen:
- Moet "alles" voor de PS4 opnieuw gekocht worden?
- Synchroniseert het met de PC-versie van de game?
Maar eh, zijn ze hier niet iets wat laat mee ?...
Ik bedoel ik heb me de game in Steam in 2015 al aan kunnen schaffen namelijk.
Maar goed, beter laat dan nooit natuurlijk.
(Goh... je meent het, staat al netjes in het artikel vermeld hoor :+ )
En het mag best eens gezegd worden, Ikzelf vind het tot op de dag van vandaag, nog steeds een top game.
:)

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 21 juni 2017 17:13]

Mount&Blade Warband release in 2011, port naar xbox en ps4 in 2016 :D, dus 2 jaar valt wel mee.
Okť, als ik dat van jou dan zo bekijk, valt het wel mee inderdaad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*