Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Voor de onlangs aangekondigde uitbreiding After Dark voor de stedenbouwsimulatiegame Cities Skylines is een verschijningsdatum en prijs bekendgemaakt. After Dark komt voor Windows, Linux en Mac uit op 24 september en zal 14,99 dollar kosten. Europrijzen zijn nog niet bekend.

Ontwikkelaar Colossal Order kondigde de uitbreiding begin augustus al aan op de Gamescom. Het spel moet met een dag- en nachtcyclus extra uitdagingen bieden. Ook worden nieuwe onderdelen toegevoegd, zoals taxi's, gevangenissen, fietspaden en specifieke zaken die vaak aan het strand aangetroffen worden.

cities skylines after darkcities skylines after darkcities skylines after darkcities skylines after dark

's Nachts zal ook het verkeer minder druk zijn en langzamer gaan. Op enkele locaties na, zullen de meeste delen van steden 's nachts rustiger zijn. In die rustige nacht is het bijvoorbeeld een goed moment om het nodige onderhoud aan het wegennet te plegen of ander grootschalig onderhoud te doen wat overdag problemen op zou leveren. Daarnaast zal er in veel steden meer criminaliteit plaatsvinden, waardoor meer politie nodig is. Dergelijke activiteiten zijn niet gratis en financiering daarvan gebeurt met een speciaal 'nachtbudget', staat op een speciaal voor de uitbreiding geopend forum.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Leuk! alleen vind ik 15 euro dan wel weer een beetje jammer om achteraf nog bij te moeten leggen, had liever gewoon 1 game voor 50-60 euro gekocht. (is er nog geld voor een 3e grote uitbreiding ook)
Het hangt ervanaf hoe groot de uitbreiding is, maar 15 euro vind ik niet veel voor een deftige uitbreiding (lees type diablo 2 LOD)
Let wel dat dit net zo duur is als het spel zelf. Dat maakt het een beetje krom. De totaalprijs komt dan nog steeds niet boven de 60 dollar, maar het hangt gewoon sterk af van de grote en inhoud van de DLC. Gok alleen niet dat het de inhoudelijke gameplay verdubbeld.

[Reactie gewijzigd door Case_C op 20 augustus 2015 17:58]

Glas half vol of half leeg. Je kan ook zeggen dat de basis game opvallend goedkoop is voor het aantal uur dat je er in kwijt kan zijn. Daarnaast is de modsupport zo goed dat er ook maar weinig toe te voegen valt. Ze hadden ook alle mods tegen kunnen werken en er zelf allemaal kleine zooi aan toe kunnen voegen (Kuch *SC5* kuch)
Games van 60¤ betaal je ook 14¤ of zo voor en dlc dus. Dan is het nog duurder
Op zich valt het natuurlijk ook wel mee, maar het is wel 50% van de aankoop prijs (huidige game is 30 euro) had dus inderdaad liever gewoon een volle prijs voor de game gezien en dan deze (en eventueel een volgende grote) uitbreiding gratis, ik hou gewoon niet zo van dlc's kopen.
Het maakt mij eerlijk gezegd weinig uit of ik in 1 keer een game koop voor 45 euro of eerst een basisgame voor 30 en dan 15 euro voor een flinke uitbreiding. Sterker nog: in 2 delen geeft je het voordeel dat je de uitbreiding kunt laten liggen om 15 euro te besparen als je de basis niet goed vindt.

Ik ga hem hoogstwaarschijnlijk wel halen, al zal ik nog even de eerste reviews afwachten.
Ach, je kan het ook zo zien. Als je wel 50-60 euro had betaald en de game was een flop geworden had je heel wat meer geld uitgegeven.
Als je de game op een reseller site koopt is de game 10 euro (dit was al zo vanaf de release). Dus zou je de dlc er bij kopen zou je op 25 euro uitkomen, dat is nog altijd minder dan de 80 euro die ea voor simcity deluxe vroeg. Waarschijnlijk is de dlc bij resellers ook flink goedkoper. Waardoor het totaal misschien 20 euro kost. En 20 euro is niet veel voor een citybuilder die alle verwachtingen overtreft, en natuurlijk heeft het spel bugs, maar vergelijk even het ontwikkel team van colossal order en ea (13 devs tegenover zo’n 100 als t niet meer is)

Al met al vind ik hun marketingstrategie vele malen beter dan die van ea en alle workshop downloads bijvoorbeeld zijn gratis en makkelijk in gebruik. (probeer eens mods voor simcity uit en je bent snel uitgekeken en waarschijnlijk snel gefrustreerd doordat mods in simcity redelijk wat werk vereist om het fatsoenlijk werkend te krijgen).

Ik zeg goed bezig colossal order en meer game studios zouden zo games moeten maken. Helaas moeten veel AAA games van ea afkomen en die hebben niet voor niets jarenlang op rij slechtst bedrijf gewonnen.
Je weet ook dat van elke positieve feedback er altijd 1000 negatieve zullen komen. Omdat mensen het wel nuttig vinden om iets negatiefs te plaatsen. Maar wanneer ze geen problemen ondervinden en gewoon lekker kunnen spelen veel minder vaak een positief bericht plaatsen. Dus dit is gewoon onzin. :)
Heb je een dm gestuurd
De website Allkeyshop.com is een prijsvergelijkingssite voor resellers.

Bekendere resellers zoals G2A en Kinguin staan hier handig vergeleken met elkaar.

Momenteel zie ik City Skylines voor iets meer dan ¤8 staan. (evenals The Witcher 3 trouwens)
Dank! Die stuurde Jimzz me ook al, heel handig. Nooit slechte ervaringen gehad, dat Steam een key had ingetrokken of zo?
Nope, bij mij hebben ze tot nu toe altijd gewerkt. But as always; if its too good to be true, it usually is. Maar je kunt je aankoop ook verzekeren, zodat je of altijd het product krijgt of je geld terug.
Verzekeren, echt? Allkeyshop heeft die optie? Is dat duur?
Nee, tot nu toe niet. Heb alleen via Kinguin gekocht echter..
kinguin.com, oops zie net dat hierboven ook een reactie is geplaatst

[Reactie gewijzigd door bed76 op 21 augustus 2015 09:18]

Merci! Heel handig.
Zo werkt het leven toch niet ? Als dit spel ¤50 - 60 had moeten kosten dan hadden ze waarschijnlijk niet eens de helft verkocht als redelijk onbekende ontwikkelaar. Ik als liefhebber van dit soort spellen kan me nog herinneren dat vooral de prijs me het zonder nadenken liet kopen, want daar durfde ik de "gok" wel voor te nemen.

Nu profiteren ze er een beetje van door de dlc misschien net even te prijzig te maken in verhouding met de prijs van de basegame. Misschien gewoon even om te kijken of de trouwe fans het kopen/supporten, want een prijsverlaging in Steam is zo geregeld. Een tientje had ik ook net even beter gevonden, maarja voor andere spellen die ¤60 moeten kosten betaal je ook rustig deze prijs voor een dlc en ik gun het ze ook wel :)
Deze game is wel 50-60 euro waard.
Aan de andere kant kan je het ook zo zien: als je het spel niet leuk genoeg had gevonden voor een uitbreiding, had je niet al het geld al besteed. Je kan nu bepalen of je dit spel meer wil spelen, of dat je er genoeg van hebt.
Het spel kost zelf iets van 20,- bij de lancering, dan vind ik het echt niet erg dat ze voor zulke toevoegingen 15,- vragen. Dit plus alle MOD support is het in mijn ogen dubbel en dwars waard!
Mensen leggen 30+ euro neer voor minder.
Voor een game als dit is het goedkoop
¤15,- valt wel mee. Ik hoop wel dat een aantal bugs danwel tekortkomingen worden verholpen *UCHE* verkeerschaos *UCHE*. Lijkt me een leuke uitbreiding!
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat er eigenlijk geen traffic bug/issues zijn. Als je je stad goed bouwt en al het type vervoer (weg, bus, metro, trein) goed op elkaar laat aansluiten dan kan je een stad bouwen die nagenoeg geen traffic issues heeft.
Zelf heb ik een stad gemaakt die nu 100.000+ inwoners heeft zonder grote traffic issues.

Een goede aanrader hiervoor is deze guide: http://playskylines.net/guides/ultimate-traffic-guide die legt de oorzaak en vooral oplossing goed uit. En heeft mijn stad "gered", eerst had ik veel traffic issues, maar na deze guide heb ik die nagenoeg niet meer :D
same here! goeie guide :)

ik vond het trouwens wel een beetje een bug hoe ze dommig doen met multiple lanes (niet altijd even goed) benutten. maar ik dacht dat dat in de recentere patches wel goed werkte intussen? heb er wel screenshots van langs zien komen iig, of misschien was dat dan toch van een of andere mod..

either way, ik vind het ook niet echt buggy te noemen, de basis is zeer solide :)
Er zijn wel traffic issue's. PAthfinding is nog altijd een lastig onderdeel, in elke game concept en dat blijkt dan vooral goed naar voren in te komen in een spel, waar pathfinding een grote rol speelt.

Het is geen bug, geen fout in de code. Het is wel een lastig te kraken onderdeel; het uitvinden van de ideale path finder. Daar zullen we nog een tijd op mogen wachten.
Misschien hebben ze dan aan de modding community overgelaten?
Check dit eens: http://steamcommunity.com...filedetails/?id=492391912: de wegen worden dus volledig benut.
Zelf gebruik ik dit nog niet, omdat ik moeilijk zonder een aantal features van Traffic++ kan (zoals een afslag verplichten of restricties opleggen e.d.) Het zou wel binnenkort volledig in Traffic++ verwerkt worden.
Je kan met traffic++ als afslag verplichtingen en restricties opleggen. Het is alleen in Beta, je moet het aan zetten in de settings. Werkt prima.
Klopt, werkt goed! Helaas kan je dan geen achievements halen, want dat staat uitgeschakeld wanneer mods zijn ingeschakeld.
Er is een mod die ervoor zorgt dat je achievements kan halen als er mods gebruikt worden. Kun je alsnog achievements halen en toch mods gebruiken.
Hahaha geweldig, zo kom je achter dingen. Bedankt.
14.99 dollar zal wel gewoon 14.99 euro worden, zoals bijna altijd op Steam. Heb 1 keer meegemaakt dat de Europese prijzen gewoon goedkoper waren dan de US prijzen (Lego Jurassic World, was met korting tijdens de release iets van 8 dollar goedkoper voor ons dan in de US). Was overigens na de sale weer héél snel aangepast 8)7.

Maar ik vind dit een mooie DLC, met een redelijke prijs. Ben het aan de ene kant eens dat ik liever in 1 x 60 euro betaal en gewoon de gehele game compleet heb, aan de andere kant is (mits de uitgever geen misbruik maakt van de DLC opties) het juist ideaal op deze manier. Je hebt de basisgame, en hebt zelf de keuze welke ''uitbreidingen'' (wat deze DLC eigenlijk gewoon is, ipv de veel voorkomende uitmelk DLC's) je aanschaft en aan je game toevoegt.

Ben benieuwd, maar deze DLC zal hoogstwaarschijnlijk door mij gewoon aangeschaft worden.
De prijzen worden gewoon bepaald door de uitgever hoor, en je kan gewoon een key in een ander land kopen voor de meeste spellen.
Dat weet ik, je vertelt mij niks nieuws :)
Ik had het alleen over de Steamstore prijzen. Ik koop zelf bijna alleen tijdens een sale op Steam, anders vaak buiten de store om (kan mij eigenlijk alleen GTA V herinneren die ik voor fullprice op Steam heb aangeschaft, eigenlijk omdat er geen andere optie (meer) was).

@loki504
Ik weet dat het in de US store ex taxes is. Al heb ik mij nooit echt verdiept in hoe dit echt werkt (betalen ze achteraf belasting ofzo?).
Ja maar 14,99 dollar = ex sale taxes(btw). Dat wij er een hoog btw tarief aan overhouden is jammer.
Uberhaupt meer uitdaging zou mooi zijn. Nu heb je met een beetje inzet in no-time een stad met 65000 inwoners. Het enige spannende is of en wanneer het spel weer eens vast zal lopen.

De enige ' achievements' die ik nog moet halen zijn de onzinnige als je stad moet heel erg ziek zijn (max 25% health ofzo), minimaal 1000 abanded buildings en zorgen dat je vuilophaal systeem zo slechts is, dat alle huizen daarover klagen.

Dat soort zaken zouden geen achievements op moet leveren, zorgen dat je niet in die situaties komt zou beloond moeten worden. Maar graag wel een beetje uitdaging dat het niet al te eenvoudig is.
Precies wat jij zegt. Ik vond het spel verschrikkelijk leuk en verslavend tot dat ik de laatste mijlpaal gehaald had en alles wel zo goed als vol stond. Het enige wat je dan nog zou kunnen doen is optimalisatie.
Persoonlijk geef ik dan ook gewoon niks om mijlpalen maar om het spel zelf :P
Ik heb ondertussen al 12steden gebouwt en heb er in totaal nu 579 uur inzitten en ik blijf bezig.

Daarbij kan je voor die wat dommere achievements gewoon een savegame pakken en die compleet naar de verdomenis laten gaan en gewoon even saven onder een andere naam.
Dan unlock je alle gebouwen en start je vervolgens je gewone savegame weer op.

Wat mij betrefd ligt de uitdaging dan ook vooral in het zelf creatief zijn en het vinden van de juiste assets en mods om voor elkaar te krijgen wat je wilt berijken in de stad waar je mee bezig bent.
Zit zelf eerlijk gezegd op bruggen te wachten (beetje inspiratie van mijn werkplek)

al die auto's die staan te wachten op de brug terwijl de bootjes door de kanaaltjes heen varen..
hoe tof zou dat zijn om een "waternetwerk" aan te leggen.

helaas ben ik dit als mod ook nog niet tegen gekomen :(
verder zou dit een enorm toffe uitbreiding kunnen zijn!

ik ga hem dan ook zeker kopen
's Nachts zal ook het verkeer minder druk zijn en langzamer gaan.
Je kan je afvragen of dat ook echt realistisch is. Hier komen de snelheidsduivels vaak 's nachts uit hun ei. :+
Wat een slechte video. Je ziet niks over de naam van de DLC in de video terug. Ik had er meer van verwacht.

Neemt niet weg dat ik deze koop op dag 1 of minder. Misschien nog +max7 maar ik vind het spel super!
Heb wel een paar problemen met mods enzo maar kan de pret niet drukken. Eindelijk weer een soort van simcity waarbij ik de stad lekker kan inrichten naar semi echt :D

Waar cities Xl erg beperkt was door de gemiste kans van mods/assets etc, neemt cities skylines de aanvoerder band over. Ik denk zelf ook dat Sim City (5) nog beter was dan cities xl/xxl of larger than large. Helaas waren de afmetingen van de steden te klein waardoor je meer bezig was met destruction dan met bouwen.

Keep it up Cities Skylines. Maar kom wel met een betere video aub.

[Reactie gewijzigd door hmartino op 20 augustus 2015 19:55]

Voor mij zou een multiplayer optie wel een welkome toevoeging zijn, en dat hoeft niet eens zo te zijn als in simcity dat de steden met elkaar communiceren maar meer om te zien wat je vrienden aan t maken zijn (en er dus kan gaan kijken) opties als trading en resource uitwisseling zou nog niet eens hoeven van me (is natuurlijk wel leuk maar een 2e simcity debacle hoeven we natuurlijk ook niet). Nu moet het met savegames en of screenshots of zelfs fotos genomen met een smartphone en dat is eigenlijk het enige wat ik een beetje mis in cities skylines
Ik zou wel graag een CiM2 stijl MP zien.
Ik kijk er erg naar uit. Skylines was veel beter dan ik van te voren had gedacht. Eindelijk uit de middeleeuwen van de stadsims ( na simcity 4 + expansions is er eigenlijk weinig uitgebracht wat daarbij in de buurt kwam ) .

Vergeet trouwens niet ( lieve DLC-zeurders :P ) dat zowel de uitgever als ontwikkelaar nooit hadden gedacht meer dan een miljoen te verkopen van het spel. Voor een team van iets van 13 mensen hebben ze misschien een kale maar zeer goede sim opgeleverd wat met de mod-support is uitgegroeid tot iets enorms. Als ze alles bij elkaar hadden moeten devven had de uitgever ws nooit het risico gelopen. Hun vorige games zijn in elk geval niet zo enorm verkocht.

Ben benieuwd wat de DLC gaat doen. En zo niet is er vast wel een mod voor ;)

[Reactie gewijzigd door Basszje op 20 augustus 2015 20:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True