Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties
Submitter: scrat

Ontwikkelaar Colossal Order heeft de eerste uitbreiding voor Cities Skylines aangekondigd op de Gamescom. De titel voor de uitbreiding is Cities: Skylines After Dark. Het spel gaat over het leven nadat de zon ondergaat: wat doen de stadsbewoners 's nachts?

Door de uitbreiding zijn nieuwe uitdagingen toegevoegd aan de game. Met een dag-en-nachtcyclus veranderen bewoners van de simulatiesteden; 's nachts gaat het verkeer langzamer en is het minder druk op straat. De speler wordt uitgedaagd om een stad te bedenken die ook 's nachts functioneert. Of gebeurt juist het tegenovergestelde en vervalt de stad bij nacht en ontij in criminele activiteiten?

Winkelgebieden kunnen zich specialiseren in vermaak en worden dan overdag juist rustiger. Plekken als strandtenten en restaurants, kleine havens en locaties voor andere strandactiviteiten zijn toegevoegd. Daarnaast nemen taxi's toeristen mee en is de optie toegevoegd om fietspaden aan te leggen, zodat bewoners ook op een ander vervoermiddel kunnen vertrouwen dan alleen het openbaar vervoer of de auto. Aan de grimmige kant van het verhaal worden criminelen door de politie meegenomen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (35)

Ik heb het basis spel, maar heb het nog niet echt uitvoerig gespeeld, alhoewel me het echt leuk lijkt. Ik vind het begin altijd zo lastig; hoe ga ik het bouwen, wat wil ik hier neerzetten?
Ik heb ook uren in de nieuwe SimCity zitten, maar daar was na een tijdje de lol vanaf (kwam erg snel tegen limitaties aan te zitten).

Desalniettemin leuk dat er een uitbreiding komt. Ik vraag me af hoeveel deze gaat kosten.
Volgens mij iets van 15 euro.
De dag- en nachtcyclus (en waarschijnlijk nog wel wat goodies) is overigens gratis, maar om van de nieuwe mogelijkheden (leisure, nachtleven, stranden) gebruik te kunnen maken moet je wel in de buidel tasten.

Hier wat meer - en diepgaandere - info:
- Paradox Plaza - Cities:Skylines After Dark
- Rock paper shotgun - After Dark preview

Ondanks dat het de nodige beperkingen en tekortkomingen heeft vind ik C:S echt een enorm vermakelijke game, echt een klassieke city builder in een moderner jasje. Heb er ook al wat meer uren aan besteed dan zou moeten...

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 7 augustus 2015 17:31]

Dank u! Vond het stukje hier wat magertjes. De specialisaties gaan dus verder dan het winkelgebied. Strandtenten etc zijn niet alleen toegevoegd, maar is ook een heus specialisme.

Fietspaden zijn een leuke toevoeging die echt wel wat aan het verkeersprobleem (die iedere citybuilder wel heeft) kan doen. Plus is het erg Nederlands :p

Ben ook benieuwd wat de Mod community kan gaan toevoegen op oa de strand en nachttentjes.
Een naaktstrand _o-

Anyhow,, leuk om te zien dat er aan deze succesvolle eerste release een uitbreiding wordt toegevoegd die mijns inziens ook echt iets toevoegt en niet (alleen) een melkkoe hoeft te zijn :) De day/night cycle zat er middels mods al in geloof ik.

Meer manieren om je stad te customizen zijn wat mij betreft altijd welkom. Dat is het hele succes ook achter de mods. Mijn steden stonden vol parkeerplaatsen, IKEA's, McDonalds/KFC/Burger king, betere afvalverwerkers, betere uitvaartcentra, etc, etc...

Ik heb het alleen al een tijdje niet meer gespeeld. Ik heb de tunnels nog meegemaakt en die waren ook erg welkom (eigenlijk onbegrijpelijk dat ze zoiets basics pas zo laat hebben toegevoegd). Deze uitbreiding zal daar vast verandering in brengen ;)
Ik vraag me af hoeveel deze gaat kosten.
Ik vermoed dat de prijs ergens tussen de 7,99 en 14,99 zal liggen, net als de uitbreidingen die voor andere games onder de Paradox-vlag worden uitgebracht.
Wat ik als eerste doe is een wegenplan maken, dus een soort indeling van de stad zoals die moet worden. Industrie dicht bij een spoor- en waterverbinding, liefst ook nog naast de snelweg. Daarnaast kijk ik ook dat de stad logisch ingedeeld wordt zodat wanneer de stad groter wordt minder wegen/gebouwen gesloopt hoeven worden en zodoende een efficiŽnte verkeersstroom te kunnen realiseren.

Kortom, ook ik vind het een prachtig spel, en ben ik er nog een groot aantal uren zoet mee.
Vraagje voor de spelers van Cities: Skyline.
Is het een moeilijk spel? of kan je de instellingen zo zetten dat het een uitdaging is?
Sandbox is leuk, maar ik wil er graag toch ook wat strategie en tactiek in zien.
Ik hoop namelijk meer op simulator dan een sandbox waar ik echt rekening moet houden met de economie, infrastructuur en dergelijken. Dan ook niet alleen in het begin lastig omdat je alles nog op moet bouwen, maar ook nadat je al een grote stad hebt.
Ben bang dat het mij wat zal teleurstellen.
Als je als andere city builders hebt gespeeld is het eigenlijk een vrij gemakkelijk spel. Als je geen enorme expansiedrift hebt hoef je zelfs geen geld te lenen in de eerste fases van het spel (milestones tussen 0 en 6500 inwoners). Je krijgt ook behoorlijk wat cash bij een milestone. Daarna heb je eigenlijk nooit meer geldtekort.

Er zijn wel een aantal (vanilla) mods die het spel wťl in een enorme uitdaging veranderen, vooral op vlak van verkeer. In een opstopping zal normaal de simulatie voertuigen die te lang blijven trippelen, despawnen. Maar als je dat niet niet toelaat, ga je met je handen in het haar zitten om de waterval aan problemen op te lossen: alle dienstverlening loopt dan in het honderd en het ene kan het andere verder beiÔnvloeden. Huisvuil ophoping zorgt voor zieken, maar de ziekenwagen geraakt niet bij de patient. Na een tijdje sterft die. De lijkwagen blijft ook hangen in het verkeer? Buren klagen van de stank, worden zelf ziek en de huizen worden verlaten... Het is een waar domino-effect die voor de teloorgang van je stad kunnen zorgen.
Die firespread mod kan ook zorgen dat in zo'n geval je ganse stad platbrandt, want niemand geraakt op tijd bij de brandhaarden, die zich dan vrij snel kunnen verspreiden.

Economisch kun je ook met vette en magere jaren te maken krijgen. Als je stad niet perfect gebalanceerd is of de import/export laat het afweten, ga je te maken krijgen met sluitende fabrieken met gevolgen voor winkels, werkloosheid en hun effecten zoals verloedering van ganse buurten. Zelfs inadequaat goederenvervoer tussen fabriek en winkel kan al voor problemen en faillissementen zorgen.

Na verloop van tijd leer je wel omgaan met die problemen en laat je je niet vangen. Voor mij is het spel nu zoals een soort kunstwerkje maken :) Er is zoveel in de workshop dat je alles tot in de kleinste details kunt versieren en uitwerken.

Kijk anders hier eens -> Cities: Skylines
Bedankt!
Denk dat ik met mods het spel (in ieder geval in het begin) redelijk naar mijn idee kan aanpassen.
Ik ga zeker wat meer over de beschikbare mods opzoeken.
Door de Steam Workshop support is modding enorm simpel. En er zijn heel veel goede mods. Maar anders dan Sims City is het vooral een verkeerssim. Je bent veel tijd bezig met je wegen, minder met de politiek.
Ik heb dit spel 40 uur gespeeld in de eerste 1 ŗ 2 maanden en daarna de interesse totaal verloren. Voornamelijk omdat bepaalde eigenschappen van de simulatie wat betreft verkeer nogal onlogisch waren in mijn ogen. Hoog tijd om maar weer eens een stadje te gaan bouwen en de officiŽle updates en mods van de vanilla versie te gaan bekijken.
Traffic++ lost de verkeersproblemen grotendeels op
Eens, Traffic++ is eigenlijk een must voor iedereen die de game speelt.

Je kunt bijvoorbeeld op meerbaanse wegen ťťn reserveren voor hulpendiensten, OV en hearses zodat die niet zo snel vast lopen in het verkeer. Ook kun je per weg(en volgens mij zelfs per rijbaan) de snelheid aanpassen tussen 15 en 140 km/h. En dit is maar een klein gedeelte.

Zie hier

[Reactie gewijzigd door !mark op 7 augustus 2015 17:37]

Als mensen die niet betaald worden in hun vrije tijd problemen in een product kunnen oplossen dan hebben de ontwikkelaars die er voor betaald worden behoorlijk gefaald.
Ik begrijp wel wat je bedoelt en als het een gamebreaking bug zou zijn dan gaf ik je ook gelijk.
Echter is dit spel opgezet met het idee van mods en dat door een zeer klein team (13man/vrouw).
Daarbij valt met vanilla prima te spelen zonder echte verkeersproblemen, echter wordt het leuker met traffic++ door extra opties, die inderdaad best gewoon in het spel hadden mogen zitten.

Gefaald hebben ze zowiezo niet, het spel is compleet in de armen genomen van de community, de 1 wil alleen natuurlijk net wat anders dan de ander.

Persoonlijk heb ik er al 542uur inzitten en zie dit voorlopig nog flink groeien.


On topic :
Het lijkt me dat deze uitbreiding onder de 10euro zou moeten kosten, bij 15euro zit je al op ruim 50% van de initiele kosten en het spel staat momenteel voor 12euro te koop in pricewatch.
De developers hebben simpelweg een andere doel voor ogen. Ze hebben vanaf het begin aangegeven dat ze het spel voor iedereen speelbaar moeten houden, van de hardcore simliefhebber tot aan iemand die net begint en zelf niet eens auto rijdt. Dat laatste schijnt gek genoeg extreem veel uit te maken in hoe iemand een citybuilder speelt. Je kunt je dus voorstellen dat Colossal Order een bijzonder lastige taak te volbrengen had, want alle kanten van de markt bedienen is niet geen triviale opdracht.

De maken van Traffic++ heeft zijn mod daarentegen geŽnt op de echte enthousiasteling, die alle SimCity reeds platgespeeld heeft en zich nu totaal op Cities Skylines richt. Het is micromanagement van de bovenste plank - ideaal voor de liefhebber, maar veel te hoog gegrepen voor iemand die het spel op een meer ontspannen wijze speelt. Bovendien heeft de de maker vooral correcties aan te brengen of toe te voegen aan, in plaats van een heel spel uit de grond te stampen.

Lang verhaal kort valt het dus wel mee met of en hoe de ontwikkelaars gefaald zouden hebben. De ontwikkelaar van Traffic++ heeft ook iets fantastisch gedaan, maar kon zich toespitsen op zijn specialisme. Men ontwikkelt verschillende zaken nu eenmaal voor verschillende doeleinden :)
Aannemende dat je het spel in maart bent beginnen spelen, en dan een tweetal maandjes hebt gespeeld: geef het een nieuwe kans.

De game is bijna continue geŁpdatet door Colossal en lost veel verkeer en andere problemen op (wegen en treinen, bijvoorbeeld). Ook zijn er sinds toen zo gigantisch veel meer mods uitgebracht die de game zoveel meer diepgang kunnen geven en daardoor ook veel langer vol te houden is.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 8 augustus 2015 10:34]

Mijn ervaring met het spel is dat alle verkeersproblemen oplosbaar zijn, mits je maar goed uitzoekt waar verkeer vandaan komt en waar het naartoe wilt. Stations zijn voor zowel passagiers als vracht bijzonder aantrekkelijk... als je het aanbiedt wordt het gebruikt. Door een juist gebruik van voetpaden (maak het je sims mogelijk om te voet aan de andere kant van de snelweg te komen), bussen en treinen is het verkeer in eender welke regio sterk terug te brengen. Door het weggenet een beetje slim aan te leggen zorg je dat het resterende verkeer ook goed doorstroomt.

Traffic++ is heel mooi, maar het kan best zonder.
Het meest grote probleem wat ik tegenkwam is dat het uiteindelijk geen uitdaging meer biedt. Je hebt geen rampen bijvoorbeeld, waardoor als je stad eenmaal stabiel is er niets meer te doen is.
Het is een geweldige game maar ik mis toch nog:
- Grotere steden
- Traffic++ functionaliteit ingebouwd
- Rampen en verkeersongelukken
- Terraforming (bv. kanaal aanleggen)
Dan download je toch gewoon traffic++ en de terraform tool? Wat is het probleem van mods?
Stad van 100K en Traffic++ erbij = alles komt tot stilstand (Mac). Vermoed als eea native in de game zou zitten het beter zou werken.

Mods zijn leuk maar vanaf een bepaald moment trekt het spel het gewoon niet meer.

Ben overigens al blij dat het despawnen van treinen aan de rand van de map is opgelost :P
Daarvoor zijn dan weer de mods he :)

- Grotere steden (25 gebieden)
- Rampen zijn er nog niet echt, behalve dat je zelf een tsunami kan maken met tereinvorming, en je het spel lastiger kunt maken met Proper hardness (vuur verspreid zich en het spel wordt lastiger)
- Terraforming (als je er een beetje handig mee bent kun je hiermee ook een kanaal aanleggen)

Heb zelf vele uren speelplezier met Cities Skylines, door de mod community kun je het spel ook lang blijven spelen. Vele uren zullen ook nog volgen ;)

[Reactie gewijzigd door DennisvantWel op 7 augustus 2015 19:24]

De dag/nacht cyclus wordt ook in de basisgame toegevoegd:
Day and Night Cycle: Day and night changes in the city and affects citizen schedules. Traffic is visibly slower at night and some zoned areas do not work with full efficiency, further easing the traffic. Service vehicles move around as usual. A free update for all users.
Klopt. Maar niet de functionalitreiten/gebouwen om er daadwerkelijk gebruik van te maken/mee te spelen.

Dus via gratis update zal het a la SC4 zijn; een grafisch iets.
Met de DLC zal je er echt gebruik van kunnen maken en je er in moeten verdiepen om eigenlijk 2 kanten van je stad succesvol te moeten uitwerken.
Goed punt. Het lijkt er op dat het wel invloed heeft op het verkeer, dus 's nachts minder verkeer.
In principe juist meer. :o Maar dan alleen met DLC denk ik.

Want dan krijg je night time verkeer naar de "clubs" en "bars" en zo.
Je wegennetwerk moet dan dus berekend zijn op dagverkeer (woon-werk) en nachtverkeer (woon-clubs).

Hoe dat zonder de DLC gaat uitpakken weet ik nog niet, maar ik denk dat dat puur grafisch zal zijn.
Ik heb vaak genoeg gedacht om dit spel voor m'n vader te kopen aangezien hij een simcity fan was. Echter heb ik het spel eerst zelf gespeeld en ik weet bijna zeker dat m'n vader er niet uit gaat komen met dit spel. De moeilijkheidcurve loopt daarvoor te steil.
Weet iemand of CO het spel al iets noob vriendelijker heeft gemaakt?
Het spel is niet echt moeilijk hoor. Ik denk dat Simcity 4 in de basis iets lastiger is (vooral als je die budget sliders niet handmatig instelt). Je kunt altijd nog een guide volgen als je er niet uit komt.

edit; Deze guide dekt alle basis gameplay: Cities Skylines Guide – Beginner tips and tricks guide

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 augustus 2015 20:06]

Ik zal eens kijken of hij t wat vindt, wellicht met een guide erbij. Ik vrees echter het ergste zodra de verkeersproblemen zich voordoen.

Oeps was een reactie op Sdk1985. T.net op de telefoon werkt niet zo lekker bij mij.

[Reactie gewijzigd door tikkietrugjaap op 7 augustus 2015 19:14]

Ik denk dat Cities goed verraadt (op dit moment) wat voor speler je bent. Je hebt mensen voor wie het een uitdaging is om elke weg perfect neer te leggen. Om hun stad zo mooi/origineel/spontaan/idyllisch mogelijk te laten ogen, precies wat zij voor ogen hebben. Daarnaast heb je spelers die snel wat neer ploppen, steeds willen groeien, niet op de centimeter kijken en tjah snel verveeld raken omdat het spel intrinsiek niet veel opdrachten en uitdagingen biedt. Ik denk dat het spel in zijn huidige staat leuker is voor de creatieveling(met mods) die zelf intrinsieke uitdagingen verzint dan voor de speler die steeds uitgedaagd moet worden door externe factoren die het spel ze voorschotelt. Zoals een uitdagend budget systeem, rampen, ongelukken, klagende bewoners, etc. Dit merk ik ook aan de reacties van sommigen. Wat mij betreft mogen sommige dingen dan ook wel uitdagender dan het nu is.

[Reactie gewijzigd door badbadpresident op 7 augustus 2015 19:38]

Kan ik me prima in vinden. Ik ben zelf begonnen met de 'standaard'-aanpak: wegen aanleggen, zoning, services en opnieuw. Dat ging mij vrij snel vervelen, ten eerste omdat het nogal monotoon is, ten tweede omdat je er ook niet echt mooie steden mee krijgt. Voor mij zit de uitdaging er vooral in om een mooie, maar wel functionele stad te bouwen (het financiŽle aspect vind ik eigenlijk secundair), of eigenlijk ontwerpen, met wijken met verschillende, unieke karakters, veel diversiteit en een gelaagde opbouw van platteland naar 'downtown'. Ben altijd al geÔnteresseerd geweest in architectuur, stedenbouw en ruimtelijke ordening, en voor mij is dit - uiteraard wel gesteund door een karrevracht aan mods en custom assets - eigenlijk de eerste city builder waar ik echt mijn ei kwijt kan en je echt de boel tot in de puntjes kunt finetunen (heb overigens weinig SC4 gespeeld, wat gezien de screenshots ook erg veel mogelijkheden biedt - al heb ik het idee dat het onvermijdelijke modden een stuk omslachtiger is).
Well mooi om te zien dat er een game is met alle goede singen van Simcity, maar zonder alle slechte dingen van EA. En dat het zoveel momentum heeft dat er al uitbreidingen op komen :D
Ziet er veelbelovend uit! Ik geloof ook niet dat er al mods voor zijn (de nacht) dus dat is weer extra leuk.
Is er al bekend hoeveel dit pakket moet gaan kosten? Zijn er voordelen voor mensen die ge-preordered hebben of niet?

Niet dat het mij wat uitmaakt, ik heb genoeg plezier aan de game (gehad) om ze nog een extra centje toe te geven, deze game is imho veel beter dan SimCity en heeft me in pre-order de helft gekost maar wel 100x meer vreugde gegeven. Goed dat ze ondanks de Steam Workshop toch proberen content toe te voegen die er nog niet is.
Dit spel lijkt mij super gaaf, ook met de uitbreiding erbij. Helaas is het voor mij een minpunt dat het singleplayer is en geen co-op of multiplayer. Dit is voor mij een groot obstakel bij de aankoop van het spel. Het lijkt wel een beetje Sims maar dan veel uitgebreider en je een stad moet creŽren.

[Reactie gewijzigd door Nervoize op 7 augustus 2015 22:02]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True