Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties
Submitter: the_shadow

Microsoft heeft deze week een vroege versie van Windows Bridge uitgebracht om iOS-software naar Windows te exporteren. De software is vrijgegeven onder MIT-opensourcelicentie, omdat Microsoft genoeg feedback wil krijgen voordat de definitieve versie deze herfst verschijnt.

Windows 10De Windows Bridge voor iOS, kortweg WinObjC, biedt de mogelijkheid om Objective C-code te porten naar Visual Studio en Windows. De software, die is verschenen op GitHub, werkt alleen nog niet helemaal vlekkeloos. Het gaat het dan ook om een publieke testversie, waarschuwt Microsoft.

De definitieve versie van WinObjC verschijnt naar verwachting deze herfst. Dan moeten alle functionaliteiten die Microsoft tijdens ontwikkelaarsconferentie Build toonde, zijn geïmplementeerd. Nu zouden sommige functies zich in een vroege fase of nog niet eens in die eerste fase bevinden. Wie WinObjC nu al wil uitproberen, moet over tenminste Windows 10 en Visual Studio 2015 beschikken.

Op termijn krijgen iOS-developers met de Windows Bridge toegang tot alle Windows api's. Ook streeft Microsoft ernaar dat de Objective C-software niet draait in een sandbox. Dat wil zeggen dat originele iOS-code in dezelfde omgeving naast reguliere Windows-code kan draaien en daar ook mee kan samenwerken, valt op te maken uit een technische omschrijving die online is verschenen.

Microsoft werkt ook aan Windows Bridge voor Android, dat bekend staat als Project Astoria. Die software is momenteel verkrijgbaar als technical preview voor ontwikkelaars die een uitnodiging hebben gekregen. "We nodigen wekelijks meer ontwikkelaars uit en zullen ons preview-programma verder uitbreiden", aldus Microsoft, dat de eerste publieke testversie van Project Astoria deze herfst wil uitbrengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (82)

De software is vrijgegeven onder MIT-opensourcelicentie, omdat Microsoft genoeg feedback wil krijgen voordat de definitieve versie deze herfst verschijnt.
Mag ik daaruit opmaken dat de definitieve versie straks closed-source is ? Dat zou wel jammer zijn, gezien de geruchten dat Windows over een poos mogelijk open-source zou kunnen worden en Microsoft zich enkel nog gaat concentreren op diensten i.p.v. besturingssystemen.
Aangezien de code vandaag onder een MIT licentie valt lijkt de kans mij klein dat een finale versie closed-source zal zijn. De open versie is dan nog altijd beschikbaar en zou gaan concureren met de officiële versie. Daar heeft niemand wat aan.

Er zijn geen geruchten dat Windows ooit open source zal worden. Een MS topman heeft alleen laten verstaan dat in de toekomst alles mogelijk is. Er is evenwel binnen MS nog geen enkel plan of zelfs maar een onderzoek aan de gang om na te gaan of Windows open source zou kunnen gemaakt worden.
Tenzij jij hoog in het management zit bij Microsoft lijkt mij dat je geen idee kunt hebben wat de plannen zijn en wat voor onderzoek er gedaan wordt.
In dat geval zal de open source versie vast wel geforkt worden. En dan heb je dus (minimaal) twee versies naast elkaar. Of dat nou het gewenste scenario is betwijfel ik, en daarom verwacht ik dus niet dat dat gebeurt.
Precies open source is helemaal geen optie. Met open source krijg je zoals nu met linux te zien is verstrooing, tig versies met iedere kleine andere dingen.

We zien nu als de open source problemen van android met updates, laat staan updates voor tig windows versies.

Met closed source kunnen ze in ieder geval zaken in de hand houden. Nieuwste versies op nieuwe apparaten, dus geen windows phone met 3 jaar oude versies zoals bij android. Updates via 1 bron.
Er is geen sprake van 'verstrooing' bij Linux als in de Linuxkernel (ik neem aan dat je specifiek dat softwareproject bedoeld). Wat je met "open source problemen van android met updates" bedoeld, geen idee. Het is waar dat elke fabrikant zijn eigen updates uitbrengt, maar dit is meer aan de fabrikant te danken, dan aan de licentie.

Bij Closed Source software is het onbekend of een bepaald project backdoors bevat. Bij Open Source / Libre software kan je controleren wat er zich afspeelt op je computer, en kan je zo goed als uitsluiten of er sprake is van backdoors.

Waarom zou je zaken goed in de hand willen houden? Als Microsoft opeens de verkeerde richting op gaat met hun "Open Source project", kan dit project weer worden geforked, en populairder worden dan die van Microsoft (dit gebeurt zo nu en dan). Dat is juist een positieve eigenschap van Open Source Software.
Dat is de theorie, maar is dat niet erg utopisch?

Het kan wel zijn dat fabrikanten schuldig zijn aan de versnippering van Android, maar het is de licentie die dit mogelijk maakt. De gelegenheid maakt de dief zou je kunnen zeggen.

Theoretisch kun je op backdoors controleren. Maar wie kan en doet dat echt? Hoe vaak komen er geen grote gaten in OSS aan het licht die in geen jaren zijn opgemerkt? En dan zijn dat meestal nog bugs, dus niet moedwillig verstopt. Weegt het voordeel van 'vele ogen' werkelijk op tegen het nadeel van 'vele handen'? Trouwens, partijen met de resources om code daadwerkelijk te reviewen, mogen dat vaak ook op Closed source.

Ten slotte, mijn ervaring met forks van met name ontwikkeltools is niet zo positief. Iedere fork kan op elk moment 'de verkeerde richting' inslaan; 'verkeerd' is daarbij een subjectief begrip. Het wemelt van de op hol geslagen en uiteindelijk verweesde projecten. Je zult er maar in geïnvesteerd hebben...

De meest stabiele, lang onderhouden en dus bruikbare tools zijn vaak in handen van één partij. Dat is belangrijker dan Open of Closed. Als je jarenlang ergens op moet kunnen rekenen neem je andere beslissingen. En dan is er dat mooie citaat van Kurt Vonnegut:

"Another flaw in the human character is that everybody wants to build and nobody wants to do maintenance."

Het is deze menselijke tekortkoming die mij wat minder enthousiast heeft gemaakt over de mogelijkheden van open source en forks. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger dan het mooie ideaal.
Ik begrijp je punten, en ik ben het er ook deels mee eens. De truc van OSS / Libre sofware, is dat men heel makkelijk de bestaande tools kan forken, en verbeteren. Vervolgens, als blijkt dat de nieuwe fork beter is dan het oude project, sterft het oude project af (dit gebeurt nu - langzaamaan - bij Vim en NeoVim).

Bij Open Source Software staat het vooraan dat de starter van het project, bijna geen controle in de populariteit van het project heeft. Zodra een fork populairder wordt dan het oude project, kan Microsoft ervoor kiezen om te investeren in de nieuwe fork, meer geld te pompen in het oude project, of het oude project "dood te laten bloeden".

Microsoft kennende, gaat het om zoveel geld, dat forks niet eens de kans krijgen om populairder te worden.
Dat zou inderdaad kunnen, al heeft Microsoft ondanks al het geld niet altijd alles kunnen bepalen. Hun daardoor ontstane nieuwe "nederigheid" of, zouden ze waarschijnlijk zelf liever zeggen, klantgerichtheid, is denk ik een positieve ontwikkeling voor de markt.
Als je denkt dat closed source een oplossing is, dan is het nu dus al te laat. De laatste open versie zal dan geforkt worden, en dan krijg je twee versies. Als ze het open laten, dan is er geen noodzaak tot forken.
Ik persoonlijk denk niet dat de Objectieve-C tooling closed source zal worden. Microsoft heeft al een tijd geleden aangegeven geïnteresseerd te zijn in open source. WinJS is open source, .net is voor deel open source gemaakt, Node.js tooling voor Visual Studio ia open source, Microsoft steunt projecten als Node.js. Is open en blijft open naar mijn idee.

Over Windows en Open Source, ik geloof er geen barst van. Het is één keer door één persoon gezegd die wat hoger bij Microsoft zit. Van dit hele plan hebben we nooit meer geruchten, niks gehoord. Alles wat Microsoft uitbrengt is vaak al gelekt, Cortana, Edge, (bijna) alle features Windows Phone 8.1, porten apps IOS en Android, etc.
Ik ben wel benieuwd naar een bron voor die geruchten, het lijkt me zeer sterk dat ze dat zullen doen.
Ja, eerst zien dan geloven.
De kans dat een werkende warp-drive wordt gemaakt waarmee naar de andere kant van het zonnestelsel wordt gereisd lijkt me groter.
Zelfs op 10x c ofwel 10x de snelheid van het licht is Andromeda zo'n half jaar reizen. Andere kant van de melkweg (want zonnestelsel is niet spannend, neem aan dat je sterrenstelsel bedoelde) gaat toch nog wel lastig worden. NASA had het hier enkele maanden of een jaar terug nog over.
wel vreemd dat de CTO van azure uitspraken doet over een volledig andere tak van het bedrijf.
Microsoft zal dit vast niet closed-source maken. Zij hebben er alle belang bij dat dit soort tooling zo goed mogelijk werkt en een zo'n groot mogeljik draagvlak heeft. Microsoft is aan alle kanten bezig met een charme offensief en dat lijkt redelijk aan te slaan. Tien jaar geleden was Microsoft de monopolist en hadden veel mensen er een hekel aan. Nu is het weer een beetje de underdog (op mobiel vlak) en heeft het weer veel meer sympatie. De ingeslagen route van Nadella wordt wat meer gewaardeerd dan de erg Amerikaanse Ballmer.
De opensource route is door Ballmer gestart though. Daar is namelijk jaren overheen gegaan tot ze alle legal issues hadden verholpen om opensource te gaan. Het is echt niet zo dat Nadella CEO werd en dat binnen een maand of 2 alle source code opensource was :p
Als dat zo makkelijk is als dat het klinkt dan zou dat betekenen dat er ineens een heleboel beschikbaar zouden moeten zijn. Dat klinkt goed :)
Ik verwacht er eerlijk gezegd zeer weinig van:

- Het is een omzetting. Een fork dus. Dat betekent dat je bij iedere verandering van je iOS app, ook de omzetting opnieuw moet doen.

- Het zal in het beste geval 80% zijn, wat betekent dat een developer alsnog Windows Phone development dient te leren, assets zoals images en iconen speciaal maken naar de conventies van dit platform.

- Games, niet onbelangrijk, zal nog veel moeilijker zijn omdat deze dicht op de hardware zit. Dat geldt ook voor andere "hardware" apps. Er is weinig reden voor een iOS developer om deze moeite te nemen. Het is eerder logischer een Android port te maken.

Er is een categorie hap-snap apps waarvoor dit handig kan zijn, simpele content apps. Echter, vaak kunnen die sowieso beter als responsive web app gebouwd worden.

Het is een goede ontwikkeling, maar ik geloof niet in een lawine aan omzettingen ineens.
Zitten iOS games zo dicht op de hardware dan? Ik zou verwachten dat ze daar ook gewoon met een api voor de GPU werken en in dat geval zijn games vaak juist vrij makkelijk te porten. Dat zie je ook met android apps draaien op blackberry, games werken meestal uitstekend.
dat is omdat die games gewoon openGL gebruiken, wat zowel op iOS, Android als Blackberry werkt, op windows phone natuurlijk weer niet, die hebben enkel hun eigen API (directX),
dat openGL op meerdere platformen werkt maakt het porten van games eenvoudiger, dat windows phone directX als enige bruikbare API hebben, maakt het porten wat moeilijker.
de rest wat niet met rendering en graphics te maken heeft is een heel ander verhaal en moet gewoon volledig geport worden naar een andere programmeertaal voor elk platform
Candy crush op windows phone is een 1 op 1 port van de ios app, met enkele functionaliteit toegevoegd(live tile en ik geloof xbox achievements)
Ik ben het met jou eens, alleen ben ik het niet eens met de meeste van je argumenten.

De fork is niet het probleem het is een compilatie slag extra je kan uit dezelfde trunk blijven werken. Windows development is niets bijzonders ook gewoon een programmeer taal en met deze tool hoef je daar geen zorgen over te maken. Games lees het voorgaande.

Het probleem is niet de taal of de api. Het probleem zit m in platform specifieke eigenschappen, issues, rechten en quirks. Dit betekend extra werk, extra werk is extra tijd, tijd is geld en dan word het een vraag levert dit genoeg geld op om naast de ios en android versie ook een windows versie te ondersteunen. Het is namelijk niet alleen development maar ook test, validatie en ondersteuning wat er bij komt kijken.

Dit word wel interessanter gezien je gelijk voor alle Windows platformen ontwikkeld dus ook voor desktops. Dus je markt is niet alleen een zeer beperkte windows Phone en Windows RT markt. Maar toch verwacht ik er niet veel van, ik zie meer heil in de android port waar ze mee bezig zijn.
De ontwikkelaar moet wel de moeite nemen om dit te doen. Bij een serieuze app komt ook deployment, onderhoud, ondersteuning, service, ... Ik moet het nog zien gebeuren. Daarbij vrees ik dat de code niet heel erg onderhoudbaar zal zijn.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 7 augustus 2015 18:46]

Als het goed genoeg werkt kan je je code gewoon in iOS onderhouden en voor elke updaten terugporten met deze tool. Maar voor kleine aanpassingen lijkt dat inderdaad erg omslachtig.
ik denk dat deze tool daar helemaal niet goed genoeg voor is. Na het porten zal er altijd getweaked moeten worden aan de code.

Deze tool is vooral bedoeld om de kosten die een ontwikkelaar heeft aan het schrijven van een app voor Windows drastisch te verlagen als er al een iOS (of Android) app bestaat. Als apps eenmaal geport worden en in de Marketplace verschijnen dan verdwijnt het laatste grote manco van het mobiele Windows platform (klein ecosysteem). Vanaf dat punt is het commercieel interessant om apps te ontwikkelen en onderhouden met een dedicated team en zal de tool vanzelf overbodig worden.

[Reactie gewijzigd door Noisia op 7 augustus 2015 19:36]

Denken en weten zijn verschillende dingen. :)

Ik zeg niet dat ik het weet hoor, maar in voorbeeld https://github.com/Micros...ee/master/samples/HelloUI zie ik een duidelijke scheiding tussen Objective C code binnen de solution.

Zo te zien kun je gewoon een repo clonen en met vsimporter in je solution hangen.
We zullen zien. :*)

Er komt al aardig kritiek binnen op de code in deze repo. Dat lijkt negatief maar het helpt als een trein. En dat is dankzij OPEN SOURCE @bbob1970
Eerst de tool maar eens bekijken.
Voor de zakelijke markt (en specifiek voor de zorg-sector waar ik in werk) zeer interessant. Op dit moment vind de meeste ontwikkeling in de sector plaats op Android: het is open source en makkelijk ontwikkelen.

Daar staat mijn inziens tegenover dat ik Android geen zakelijk OS vind. Teveel gedoe met updates, mailclients zijn niet top etc. etc. Kortom: ik ben het liever kwijt. Dan was er een alternatief in de vorm van BlackBerry:OS 10 draait APK's. Maar ik heb gemerkt dat het imago tegen zit (volstrekt onterecht). Windows Phone hebben we al voor het kantoorpersoneel, dus die drempel is al genomen. Deze ontwikkeling is een goede stap in het afscheid nemen van Android als zakelijk OS en alles naar Windows Phone te zetten. Bijkomend voordeel is dat ik het zorgpersoneel afscheid kan laten nemen van een OS en daarmee een interface waarmee ze moeten leren werken. Op laptops e.d. komt uiteindelijk ook Windows 10 te staan, dus die interface op een mobiel tegen komen is wel zo relaxed.

[Reactie gewijzigd door brain75 op 7 augustus 2015 18:58]

Opmerkelijk dat je jullie voornamelijk in Android ontwikkelen. Wij hebben voor de jeugdzorg juist gekozen voor iOS, omdat de iPads daar veel gebruikt worden.

Een port naar Windows zou geen kwaad kunnen, maar dat zal geen makkie zijn. Onze app bedient de camera van de iPad, maakt filmpjes, plakt die aan elkaar, verkleint ze en verstuurt ze over een sftp verbinding naar onze server.

De camera in een iPad heeft wat kuren: als je een filmpje met de frontcamera en de backcamera aan elkaar plakt, blijkt dat die van de frontcamera ondersteboven is opgenomen. Met de standaard AVAssetExportSession library konden we niet eens een goede oplossing vinden, dus we zijn uitgeweken naar SDAVAssetExportSession.

Wil je hetzelfde bereiken op Windows, dan zal in wezen die hele library ook geschikt gemaakt worden voor de aansturing van de camera op een WIndows Phone.

Ook voor het uploaden over SFTP maken we gebruik van een library. Er is wat meer kans dat die meegenomen kan worden in een port, want er is weinig direct gerelateerd aan de hardware. Maar een eenvoudige zaak zal dit porten niet worden.
Zo te zien is SDAVAssetExportSession is afhankelijk van Foundation en AVFoundation, welke beide in WinObjC zit. Het lijkt er op dat je de library gewoon kunt meenemen. (ik zeg met nadruk 'lijkt' :9 )

Socket support zit er ook in, lijkt me dat je SFTP library ook prima kans maakt. :Y)
Wij ontwikkelen niks. Onze leveranciers ontwikkelen en zij weten ook wel dat in de V&V en thuiszorg het niet best met de budgetten gesteld is. Apple kwam voor de veranderingen in de zorg (voor 1 januari 2015) er nog wel in: toen golden er nog andere budgetten. Maar nu? Veel te duur. En daar er vaak alleen ontwikkeld voor iOS en Android blijft er nog een over.

Gelukkig begint Windows Phone (en 10 waar APKs en iOS-apps in kunnen draaien) in het vizier te komen. Maar als ik dan weer lees dat in 10 MS Google achterna gaat mbt data-mining (ik moet me nog inlezen, dus of het echt zo erg is....) dan blijft er nog een over : BlackBerry. Misschien toch eens mijn oude Z10 meenemen en daar onze APK's op laten draaien.
ideale app om eens te testen met de tools lijkt mij :)
Vrijwel alle zorginstellingen werken met Windows. Vele nog met Windows XP.
Lijkt me allemaal nog iets erger :p
Ja, overgaan naar Linux zeker. Het is FFS een zorginstelling, geen ICT-bedrijf 8)7
Edit: Het kan ook zijn dat bovenstaande reactie een beetje maf verwoord is, lijkt er hier op dat je het over heel windows hebt, en niet per se windows XP

[Reactie gewijzigd door Flippylosaurus op 7 augustus 2015 23:28]

Nee hoor: netjes 8.1 hier en Windows 7 via Citrix ;)_
Ik werk zelf in zorginstelling... helaas dus nog XP en W7... (behalve mijn eigen PC natuurlijk, das een Ubuntu :p )
Waarom? In elke mobiel platform zitten exploits. Er zitten er ook zat in iOS dusdat maakt niks uit. Android heeft ook gewoon de mogelijkheid om policies door het bedrijf te laten pushen dus wat liet je dan schrikken?
Policies zeggen dus niets na de recente bugs met Android. Een verkeerde site met video, een mms bericht, een whatsapp berichtje met video.......

Ik neem aan dat er meer met zo een device wordt gedaan dan alleen corporate applicaties. Men browsed op het internet, men belt, men doet van alles met zo een ding.

Het enige wat misschien nog veilig zou kunnen zijn is
wanneer ze alleen in een corporate netwerk werken, zonder internet koppeling, dus niet buiten het gebouw komen of bijvoorbeeld alleen via bijvoorbeeld Citrix hun apps opstarten maar zich zelf niet gekoppeld bevinden met backend systemen zonder een flinke firewall er tussen om maar wat te noemen.
Waar de een stagefright heeft, heeft de ander een lekkende keychain.
Elk systeem heeft wel wat. Ook Citrix http://www.cvedetails.com...vendor_id-422/Citrix.html

[Reactie gewijzigd door jon.kiji op 7 augustus 2015 23:26]

Citrix op Android of iOS is een draak van een oplossing. Een Android-device via VPN en de firewall laten werken werkt ook niet. Immers, via een advertentie met daarin de exploit verwerkt ben je ook gezien.

Enige optie is een gepatcht Android-device of geen Android meer.
Zeker. En dan? Geen zorg meer leveren?

Beetje kort door de bocht. Het is niet alsof ze na het ontdekken van een ernstige exploit in een mobiel OS binnen een week (of nog sneller zelfs) kunnen switchen naar een ander platform.

Zelfs als je een phonegap/ionic app hebt (wat in veel gevallen een veel betere keuze is als je toch multi platform wilt zijn), redt je het echt niet om in een week een nieuwe platform te ondersteunen (al is het alleen al vanwege de review tijd die Apple bv nodig heeft).
Dat heet vooruit zien. Bij Apple en MS ligt het patchbeleid iets anders. Ben benieuwd hoe jullie deze devices gaan updaten, met BB, Apple en MS is dat een simpel, bij Android daar in tegen is het een ander verhaal. Wie verteld het straks de media wanneer er n een krant staat "EPD gegevens 15000 klanten instelling xyz op straat door laks patchbeleid."

En dan helpt het niet om te zeggen "wij kunnen er niets aan doen het probleem ligt bij firma zyx en Google". De enige reactie zal zijn, dat kon je aan zien komen want dit beleid is al jaren zo bekend.

Apple, MS en BB is een ander verhaal, die kunnen met dit bijltje hakken, die hebben de tools om te patchen, appstores te bouwen en veel meer, desnoods met RES en of Citrix samen.

Daarnaast is het aan te bevelen om eens bij Gardner en andere leading bedrijven op visie gebied te shoppen want dan was het Android nooit geworden.
Als je met Gardner aankomt dan weten we de rest eigenlijk al: pure FUD. Net alsof Google geen tools heeft om te patchen of appstores te bouwen.

Op alle platformen zal je rekening moeten houden met hacks. Natuurlijk zijn er verschillen, maar die kunnen net zo goed in het voordeel van Google uitvallen. Neem buffer overflows; met een Android VM zijn die zo goed als onmogelijk.
Met alle respect: een exploit met deze gevolgen zat er vroeg of laat aan te komen op Android. En dat heeft alles te maken hoe de ondersteuning voor Android is ingericht.

Nu krijgen de high-end devices van de afgelopen jaren bij een aantal fabrikanten de patch. Maar, als dat betekent dat ik voor ondersteuning voor Android-devices aan gewezen ben op high-end modellen.....dan kan ik net zo goed voor Apple kiezen. Of voor BlackBerry. Wil je toch budget dan word het Windows Phone.
Ik deel je mening. En toch ontwikkelen veel leveranciers van ICT-oplossingen voor de zorg alleen op Android en iOS. Apple word vaak als te duur ervaren en houd je dus Android over. Op de laatste Zorg&ICT-beurs zag ik de weegschaal nog meer naar Android doorslaan dan al eerder het geval was. Argumenten: ontwikkelen is makkelijk en je komt makkelijk aan devices.

Persoonlijk snap ik niks van die keuzes. Binnen de Zorg, Overheid en elke andere sector die zijn bedrijfsgegevens serieus neemt moet de veiligheid van een OS centraal staan: dat is de fundering en daarna ga je verder bouwen. En notabene het OS met de beroerdste track-record (Android) gaat dan als een raket? Ik snap het nog altijd niet. BlackBerry zou, denkende aan veiligheid en privacy, als een raket moeten gaan. En juist die gaan richting de afgrond: het is een rare wereld soms.
Opzich natuurlijk een interessante ontwikkeling. Zelf heb ik op dit moment nog een Windows Phone en het grote nadeel wat je merkt is dan toch de Apps. Updates komen veel minder snel, zoals bijvoorbeeld de bel functie van Whatsapp. Ook zie je dat veel ontwikkelaars toch Windows Phone (en dadelijk dus gewoon Windows 10) links laten liggen. Puur omdat er toch te weinig markt voor is.

De telefoon is me prima bevallen, alleen momenteel geen Windows Phone meer voor mij door het App aanbod.

Het porten van de Apps kan daarom wel een boost betekenen, alleen valt en staat alles met hoe goed het gaat werken. Wat ik mij ook afvraag is of dit uiteindelijk voor het ontwerp wel goed is. Vaak zie je dat ontwerpers echt rekening houden met de rest van het OS. De kans bestaat dus dat je echt ziet dat iets een iOS app is, wat natuurlijk afbreuk zou doen aan de gebruikerservaring binnen Windows.

Edit:
De Apps vanuit Objective-C porten is daarnaast misschien nog niet zo heel interessant. Ik ben benieuwd hoe snel ze met een Swift variant gaan komen.

[Reactie gewijzigd door Svenbuis op 7 augustus 2015 18:35]

De Apps vanuit Objective-C porten is daarnaast misschien nog niet zo heel interessant. Ik ben benieuwd hoe snel ze met een Swift variant gaan komen.
Persoonlijk vind ik Swift nog te instabiel om dat soort dingen te gaan ondernemen. We hebben gezien hoe snel men met Swift 1.2 en 2 kwam waar je bestaande code moest aanpassen om het werkend te houden. Best vervelend als je bijvoorbeeld een Swift cursus aan het volgen bent, en je Swift versie is alweer te nieuw waardoor sommige voorbeelden domweg niet meer werken. Maar inderdaad, Swift is de toekomst wat betreft iOS en OS X development, dus een variant hiervoor zal niet lang op zich laten wachten vermoed ik.
Nice, hopelijk geeft dit Windows Phone een verdere zet!
Ben zelf al jaren een tevreden Windows Phone gebruiker. En ik mis persoonlijk niet echt apps, alhoewel sommige inderdaad wel later worden geupdate. Nog niet echt last van gehad.

Ik heb Facebook, Uber, Skype, OneDrive, WhatsApp, Flipboard, Yelp, Telegram, Nu.nl, Rabobank, PayPal, Amazon, eBay, Vivino, myTube, HERE drive/maps....don't need a whole lot more :)
Ik mis wel app's, maar het gemis weegt niet op tegen het gemak van de foon. En ik merk dat heel veel app's nu inmiddels van WP ook op W10 desktop en tablet beschikbaar zijn.

Ondanks dat mijn Lumia's op WP draaien merk ik al langzaam de voordelen van het ecosysteem. Kan je je voorstellen wanneer er app's uit Apple ecosysteem in het MS ecosysteem komen, dan heb je qua integratie eigenlijk twee platformen, Apple en Microsoft.
Hangouts en steam zijn voor mij toch nog wel apps die ik mis, maar verder ben ik zeer tevreden over de gebruikerservaring van wp en hoop dat Windows 10 mobile met unified apps ook meer apps naar Windows 10 mobile trekt, only time will tell...
Dit was toch niet mogelijk volgens ''heel de wereld''?
Ik kan me niet herinneren dat iemand dat ooit heeft gezegd.

Natuurlijk is het mogelijk, probleem is alleen dat het gigantisch veel werk is.
Dat laatste is waarschijnlijk ook de belangrijkste reden waarom ze het via de opensource community proberen.

UIteraard heb ik wat uitgebreider gekeken naar WinObjC, en mijn conclusie is dat het in de huidige staat onbruikbaar is.
Afgezien van de nog geplande frameworks (zie github) zijn veel routines in de reeds aanwezige code dummies (geen implementatie)
Vreemd genoeg worden CoreData en GlKit helemaal niet genoemd.

Van mij krijgen ze sowieso een 10 voor moed, en nog eens een 10 als ze het voor elkaar krijgen.

btw Grootste gevaar is de nog lopende rechtzaak tussen Google en Oracle over de vraag of API's Copyrightable zijn.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 augustus 2015 23:55]

Het is dan ook nog beperkt. Zolang je niet toegang hebt tot alle api's onder iOS wordt het nog verschrikkelijk veel conversie werk. Leuk dat je de objective-c boel kan omzetten, maar dan ben je er dus nog niet.
Ik neem aan dat alle documented api's er gewoon in komen. En alles wat not documented is, daar moeten ontwikkelaars per definitie niet aan komen. Je wilt namelijk niet het debacle wat je met Windows 95/98/ME had toen we naar XP gingen en de helft om viel omdat iemand een undocumented feature had gebruikt.
Het is nog erger als ik het project goed begrijp. Ze integreren niet alle api's van Apple, maar bieden hier hun eigen alternatieve api's voor aan, die zowel werken op Apple als op Windows.
Alle apple only api's zijn automatisch gemapt naar windows api's(bijvoorbeeld share, maps, camera, contacts, calendar). Objective-c kan gewoon worden gecompiled op windows vanaf nu, net als c# of c++ bijvoorbeeld.

[Reactie gewijzigd door WoutervOorschot op 8 augustus 2015 12:34]

Er zijn wel een aantal api's maar zeker niet alle. Dit zou namelijk betekenen dat je een iOS interface op je Windows device krijgt. De UI van Windows heeft heel andere elementen dan iOS.
De API is gemapt, jou code is dus hetzelfde maar het roept een ander stuk code aan (dat van MS is ipv van Apple), het geeft basically hetzelfde terug zodat jou code blijft werken.

MS heeft nog niet laten zien hoe een geporte iOS app eruit ziet, het is dus nog onbekend of de app deels interface elementen van WP krijgt of niet(bijv overscroll behaviour enzo)
Ik ben op de project site geweest en daar geven ze zelf aan dat niet alle api's beschikbaar zijn. Je kan ook zelf aanvragen als je bepaalde api's mist.

(Overigens was MS altijd een voorstander om copyright op API's te zetten, beetje hypocriet dat ze nu zelf deze regels overtreden).
Ik hoop dat dit goed uitpakt voor Microsoft. Liever zie ik native Windows apps gemaakt worden i.p.v. een port die het net-niet is. Het aanpassen van automatisch geporteerde apps is vaak geen pretje. Meestal is het een beetje vlees-noch-vis.

Mijn vriendin heeft een Windows Phone (640XL) en eigenlijk vind ik dat een fijner toestel dan mijn iPhone 5. Het nadeel is alleen dat een aantal cruciale apps (bijv. DJI, Sonos) niet beschikbaar zijn voor Windows Phone. Voorlopig nog geen Windows Phone voor mij dus en zo blijven we een beetje in een vicieuze cirkel.
Ik kan je Phonos aanbevelen als Sonos client. Er is een gratis en betaalde versie. Ikzelf heb de betaalde versie gekocht voor een paar euro, bevalt prima ook i.c.m. Spotify.

Ik heb de Sonos app niet echt nodig, maar voor het platform zou het wel beter zijn als die er zou komen. Er gaan al een tijdje geruchten dat hij er aan komt. Wellicht als window10 mobile uit komt.

[Reactie gewijzigd door devlam op 7 augustus 2015 19:32]

Lijkt op Apportable wat het mogelijk maakt om Objective-C op Android te draaien. Redelijk veel populaire games voor Android zijn op die manier gemaakt.
Goed om te horen. Niet om het een of ander, maar Windows Phone kan wel een zetje gebruiken.
Als je kijkt naar de apps die er nu zijn, is dat niet heel positief te noemen.
Ik neem een Facebook app, of die van Twitter. Deze zijn in mijn ogen niet ver genoeg doorontwikkeld en geoptimaliseerd tegenover Android en iOS :)
Een heel slim plan van Microsoft.
Ben wel benieuwd hoe de code eruit komt rollen... Ik bedoel, wordt t een app of krijgt de ontwikkelaar de source? Zal wel zo fijn zijn als je nog ff kan checken hoe veilig die converted code eigenlijk is... En of je proprietary communicatie methode ed nog wel werkt...

Wil t wel in de praktijk zien :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True