Cities: Skylines Review

De betere versie van SimCity

Deur open voor Cities: Skylines

Doordat SimCity tegenviel zette Paradox Entertainment de deur open voor een 'SimCity-achtige' game, en dat werd Cities: Skylines. De game lijkt inderdaad in veel op de simulatiegame van EA, maar op diverse punten wint Cities de strijd. Spelers hebben veel meer vrijheid, meer opties en daardoor uiteindelijk meer plezier in het opbouwen van een stad. De game kampt wel met wat kleine slordigheidsfoutjes, zowel grafisch als in de AI, en ook was iets meer uitdaging welkom geweest, vooral omdat het speltempo in de loop van de ontwikkeling van je stad wat wegzakt. Toch is dit een game die zich leent voor vele uren spelplezier, mede dankzij de community, die dankzij de editor en Steamworks eenvoudig voor een stroom nieuwe onderdelen voor je steden kan zorgen.

Cities: Skylines, Linux, macOS, Windows

Prijs bij publicatie: € 27,99

Vanaf € 6,99

Vergelijk prijzen

We herinneren het ons nog als de dag van gisteren. Begin 2012 bezochten we de studio van EA Maxis in Emeryville, nabij San Francisco. De studio, die ooit werd opgericht door Will Wright, werkte destijds volop aan een nieuw SimCity-spel. Op dat moment was er nog geen vuiltje aan de lucht. We waren onder de indruk van de systemen en de grafische stijl van het spel. Toen de game een jaar later gereed was voor release, bleken er echter grote problemen te zijn. De servers werkten matig, maar ook met de game zelf was het een en ander mis. Al met al was SimCity niet de game waar menig gamer op had gehoopt.

Dat merkte men ook bij uitgever Paradox Interactive. Het bedrijf had met de Finse ontwikkelstudio Colossal Order een studio in huis die dolgraag een 'stadssimulatie' wilde maken, nadat het eerder al twee delen van de meer op transport gerichte game Cities in Motion had gemaakt. Het falen van SimCity opende zodoende letterlijk de deur voor een soortgelijke game van Finse makelij, en die game is inmiddels verkrijgbaar. Cities: Skylines is een game die in veel opzichten lijkt op SimCity, maar op een aantal belangrijke punten de dingen net even anders aanpakt. Dat werd al duidelijk tijdens de Gamescom van afgelopen jaar, toen bij de aankondiging fijntjes werd opgemerkt dat Cities: Skylines in zijn volledigheid offline te spelen zou zijn. Een rechtstreekse aanval aan het adres van SimCity, dat veel kritiek kreeg doordat het spel aanvankelijk alleen maar te spelen was als de speler verbinding hield met de servers van Electronic Arts.

Dat sentiment lijkt ook nu, enkele weken na de release van het spel, nog duidelijk aanwezig. Diverse media en gamers omschreven Cities: Skylines inmiddels al als 'SimCity zoals Simcity had moeten zijn'. De populariteit van de game onder gamers blijkt wel uit het feit dat de Tweakers-redactie door de community werd gewezen op de kwaliteit van het spel, waarbij er werd aangedrongen op een review. Nu hebben we 2015 niet voor niets omgedoopt tot 'het jaar van de community', dus in dit geval geldt: u vraagt, wij draaien.