Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 178 reacties

Het Japanse bedrijf Hori komt met de Tactical Assault Commander 4 voor de Sony PlayStation 4. De combinatie van klein toetsenbord en muis is bedoeld voor het spelen van shooters op de console en komt in september in Nederland uit.

Onderdeel van de TAC 4 van Hori is een compact toetsenbord die de vorm van traditionele toetsen combineert met PlayStation-bediening. Het toetsenbord is bedoeld voor het spelen van first-person shooters en bevat daarvoor onder andere een sniper- en een walk-toets. Daarnaast is er een dpad en een PlayStation-knop, schrijft Kotaku.

Het tweede onderdeel van de TAC 4 is een muis met onder andere zoom-knoppen en een scrollwiel. Naast de PS4 ondersteunt de TAC ook de PlayStation 3, net als voorganger TAC 3. De invoercombinatie is onder andere bij GameMania en Bol.com verschenen. Die winkels noemen september als introductiemaand en de prijs is 129 euro.

HORI TAC 4HORI TAC 4HORI TAC 4HORI TAC 4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (178)

En daar gaan we weer, weer zo'n semi-lijkt-net-echt FPS controller. Hoe goed ze het ook proberen, een FPS op een console is gemaakt met input van analoge sticks, X links en Y rechts, het is gewoon geen absolute mouse-input zoals games voor de PC gemaakt zijn*.

Ik heb hier 4 van die dingen liggen onder bergen stof, welke game ik ook had aan beide kanten (console en PC), nooit is er maar iets geweest dat in de buurt kwam van de PC.

*even simpel genomen, een stick bepaald draairichting/snelheid van je character, een muis bepaalt absolute richting (van zeg 360 graden). Een muis 2 cm naar rechts geeft bv 90 graden, voor een controller is dit X-tijd stick naar rechts houden (afhankelijk van je sensitifity), hoe mooi ze dit ook kunnen maken in stukje software, game input blijft en zal altijd anders blijven.
(en voor de mensen die dit willen testen, gebruik maar eens een X-joy input controller - obv keyboard/muis en een 'echte' console-controller, of precies andersom).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 27 juli 2015 18:49]

Ik heb destijds een 'Eagle Eye' op de PS3 gehad en dat werkte (na flink kalibreren) echt zeer goed.

Ik speel cod ook al vanaf deel 1 op de PC, maar om met vrienden te kunnen gamen toen toch bovenstaande combi aangeschaft.

Mijn stats bewezen dat het (voor mij wel) werkte in cod bo. Een ronde 31-0 en een ranking van 854 in hardcore team deathmatch lukte de meeste van mijn vrienden in ieder geval niet met een controller.
Ik heb met beide gespeeld jarenlang. Speel nu vanwege kwampen in me handen met een DS4 ook met een Razer Naga, Razer Tartarus aangesloten op een Venom X. Ik had met een DS3 een KD van 2,75 in MW3 en 2,65 met een Fragfx in Black Ops2.

Je kan je niet snelle rbewegen dan dat de game toelaat. Deze snelheden zijn geprogrammeerd met een controller in gedachten. Dus iemand die echt goed is met een controller kan je alsnog gewoon flink slopen. Ik speel ook op de PC shooters en het gevoel is toch wel flink anders.
Werd je geen "hacker" genoemd :+

Alleen voor die epic killstreaks zou ik zo'n apparaat aanschaffen en een Xbox One als het ooit weer 299 euro wordt tijdens een sale.
Constant :P

Van de 5 vrienden waar ik mee speelde stond er één 613 in de rankings.
Hij had een ratio van 3,37 (ik 3,34 |:( ) en hij speelde met een gamepad.
Bewijs wel geleverd dat je met een gamepad toch verder kunt komen.
Mooi excuus, maar ik voelde me vaak wel een cheater ;-)

Mooie van de killstreaks was dat je in een Huey je DPI omhoog kon gooien zodat je wat sneller over de map kon maaien. Dat voelde echt als cheaten......

[Reactie gewijzigd door keroner op 27 juli 2015 20:37]

Ik heb een keer mijn Xbox One controller in BF4 op de PC geprobeerd.

Iets van 1 kill, 30 deaths. Nooit meer :+

Misschien als je in een vliegtuig of een tank speelt is het makkelijker maar nog steeds niet zo goed als muis/keyboard.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 27 juli 2015 20:39]

Ach, ik heb een FragFX (v2 geloof ik) en zonder dat ding kan ik helemaal geen fps spelen op de PS3, richten met die stick lukt me gewoon voor geen meter.. Dus misschien dat het voor jou niet werkte, maar voor mij wel..
Waar zie jij staan dat dit een vervanger is voor de pc?
Misschien is het wel de bedoeling van die controller om beter te zijn dan een traditionele controller en helemaal niet even goed te zijn als een pc.

Er zal vast een markt voor zijn. Er zijn zat mensen die alleen een console hebben en af en toe een shooter willen spelen. Met een traditionele controller is dat in mijn ogen niet te doen, misschien met dit ding wel.
Uiteraard, maar dat is ook het mooie van een console; het zal nooit op een PC lijken! (origineel gezien dan)

Je hebt gelijk over het verschil in werking van input tussen muis en controller, maar voor een FPS is een muis zó veel responsiever, dat kun je niet ontkennen :) (zie reactie Keroner)

Op de PC speel ik liever een racegame met een controller, en op een console speel ik liever een FPS met een tobo/muis combi.

Ik heb geen ps4, maar mocht ik er een aanschaffen, dan zou ik er wel een 'FPS controller' bij aanschaffen gezien de response tijd van een muis.
Ik vraag me ook af hoeveel voordeel iemand daadwerkelijk heeft. Hierboven werd Destiny als voorbeeld aangehaald. Ik heb iemand in mijn vriendenlijst staan die Destiny met een muis en toetsenbord speelt m.b.v. een apparaatje die de signalen omzet. Nog steeds is mijn gemiddelde score hoger dan die van hem.

Daarnaast, de meeste mensen die goed zijn (of enkel willen spelen met) muis en toetsenbord spelen op de PC.

Naar mijn mening is het voordeel beperkt en is de markt voor dit soort apparatuur op de console nog beperkter. Met name omdat deze controllers (en MuToBo in algemeen) niet echt lekker spelen op de bank waar de meeste consoles toch gewoon staan.
Ughe ughe... Ben benieuwd welke 4 controller inputs jij hebt liggen dan ???

Ik heb zelf de volgende liggen en gebruik ze ook regelmatig :

- TItan one
- Venom X

De Venom X speelt net zoals op de pc namelijk 1:1.

Het werkt wel het beste bij spellen die op 60 FPS spelen, want anders voel je de vertraging duidelijk in je acties. Ik speel BF4, COD en warframe zonder enige issues.

Aangezien ik een kritische bitch ben op het gebied van bewegingen kan ik je commentaar bij deze ontkrachten.

De Venom X gebruik ik in combinatie met een Logitech G502 op 12.000 dpi. Nu klinkt dat heel snel maar op de console voelt dat heel anders aan.

Je kan wel zo hard met je betoog om de bocht vliegen, maar ik heb menig pc speler op mijn configuraties laten spelen en die konden niet geloven hoe goed het speelde op een console.

Je betoog is niet de werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door innerchild op 27 juli 2015 23:14]

Venom X op de PS4 met Destiny vond ik anders verre van goed werken. Bleef inaccuraat zelfs met mijn G700 op max DPI.
Geen wonder. Destiny speelt op 30fps. Zoals ik al zei het werkt alleen prima met spellen die op 60fps draaien.
Helemaal mee eens. Wel zijn er zat filmpjes te vinden van mensen die behoorlijk goed zijn met de muis op een console maar het zal denk ik toch nooit zo native aanvoelen als op de PC.

Ik snap niet dat mensen schijnbaar maar geen keuze kunnen maken. Ik game zelf op de PC én de PS4 en ik kon tot voor een jaar geleden me niet voorstellen dat ik ooit shooters op de console zou kunnen spelen. Na een paar maandjes oefenen begon ik al beter te worden. En nu bijna een jaar later ben ik zelfs zo goed dat ik mijn vrienden verbaasd doe staan hoe goed ik eigenlijk ben. En dat had ik nooit verwacht. Die gasten spelen jaren op consoles terwijl ik altijd op de PC heb zitten gamen.

Met een beetje toewijding kun je echt heel goed zijn en met hoge sensitivity op je controller kun je nagenoeg net zo accuraat zijn als met je muis. En ook super snel. Misschien niet 100% zo snel als met een muis, maar wel pretty damn close. En het speelt ook gewoon anders op een console. Gewoon wat relaxter. Weer eens wat anders dan gamen op de PC.
Dit kan de balans online nogal aantasten denk ik, gezien shooters een stuk makkelijker te spelen zijn met bovenstaande.
Bij gta5 zijn er in ieder geval aparte lobbies voor controller en muis. Met spelen zoals cod heb ik geen idee
Op de PC ja. Op de console bestaat in geen enkele game aparte lobbies voor controllers en toetsenbord/muis, omdat de consoles gewoon bedoeld zijn om met controller te spelen.

Aangezien dit product voor de PS4 bedoeld is, maken aparte lobbies in GTA V op de PC helemaal niet uit....

Je hebt gewoon een voordeel als je hiermee speelt, dat is een feit. Echter heb je ook een voordeel wanneer je met arcade sticks fighters speelt (mist je er mee oefent uiteraard, op lange termijn). Daar hoor je echter ook niemand over. Het ding is echter: genoeg shooters houden ook rekening mee met het feit dat de games (op console) met controller worden gespeeld. De mechanics van de game spelen hier dan ook wel op in door het richten wat aangenamer te maken. Destiny bijvoorbeeld heeft een lichte aim assist (GEEN AUTO AIM voor de duidelijkheid) waardoor het heeeeel fijn speelt met controller (een van de redenen waarom Destiny zo lekker speelt tegenover andere shooters op de console). Wanneer je dan zo'n game met een muis speelt, heb je dan echt een voordeel? Sterker nog, het kan averechts werken omdat je preciezer bent, maar de game aim assist gebruikt kan het zijn dat je juist net niet schiet waar je wil. Daarnaast staan de meeste PS4's onder een TV. Een muis/toetsenbord en dan 3 meter van je TV af zitten een shooter spelen? Lijkt me verre van ideaal. Met muis wil je zo dicht mogelijk op je scherm zitten: oftewel een monitor, vaak gebruikt icm een PC.

Hoe dan ook: voor dit bedrag vraag ik me af hoeveel mensen in een lobby daadwerkelijk hiermee spelen. Degenen die echt competitief spelen, doen dat toch wel op de pc al.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 27 juli 2015 17:54]

Sterker nog, het kan averechts werken omdat je preciezer bent, maar de game aim assist gebruikt kan het zijn dat je juist net niet schiet waar je wil.
Hier heb ik met een controller al regelmatig last van. Als er meerdere vijanden tegelijkertijd door het beeld lopen, komt het voor dat het spel de verkeerde volgt. Ik was echt blij dat ik in BF3 die aim assist af kon zetten. Was even wennen, maar daarna echt beter. Zouden meer shooters moeten doen.
Bij destiny gaat dat niet echt, aangezien aim assist en andere hulpmiddelen verbondrn zijn met de rpg-elementen van het spel. Het ene wapen heeft een hogere aim assist dan het andere, er zijn zelfs perks die dit specifiek beinvloeden. Dit uitzetten zou betekenen dat je geen voordeel haalt uit een aantal stats van een gearpiece. Sterker nog, je zal in het nadeel zijn, waar bij sommigen de aim assist een sloppy aim nog eens in een headshot kan resulteren, is zonder dit systeem gewoon mis.
Het ene wapen heeft een hogere aim assist dan het andere, er zijn zelfs perks die dit specifiek beinvloeden.
Ik had al zo'n vermoeden :( Jammer. Ik vind dat dat, zeker in dit geval, afbreuk doet aan het spel, en spelers niet (voldoende) uitdaagt. Na het uitschakelen van aim assist in BF3 ben ik een veel betere schutter geworden, op eigenlijk alle afstanden.

Iets wat ik me dan afvraag; is die aim assist bij Destiny alleen in PVP, of valt het daar gewoon meer op dan in PVE? Want ik heb af en toe in de 'single-player' modi nog wel eens moeite om m'n schoten goed te plaatsen, iets wat in PVP over het algemeen wat beter lukt.
Nee, werkt overal, ook PVP. Handcannons zoals de Thorn hebben een van de hoogste Aim Assists, dat samen met een lage TTK (time to kill) maakt het een redelijk OP wapen.

Het is mogelijk om aim assist weg te krijgen, je zult er echter gear specifiek voor moeten rollen met de juiste perks. Een Efrideets Spear (sniper) heeft standaard een aim assist van 10, met de juiste scope (Ambush) wordt dit met 10 vermindert en heb je dus geen aim assist. Deze combo wordt wel vaker gezocht voor snipers want daar kan het ontbreken van Aim assist nog wel eens een voordeel zijn.
In andere woorden, dit maak het spelen iets makkelijker maar niet zover als op de PC.
Dan verbaas ik mij dat mensen dit gaan kopen, ik bedoel op een PC is er duidelijk verschil tussen gamen op tobo en muis, en gamen op een controller, maar aangezien PS4 en XBO hier niet voor gemaakt zijn, speel je dus in feite met een controller die tobo en muis emuleert, dus gewoon een controller maar dan in een andere vorm.

Vreemd, maar blijkbaar is er een markt voor.
Ik heb destijds voor mijn PS3 ook een nunchuck-muis combo gekocht. (Aimon PS Elite) Ik game niet meer op de PC, omdat ik liever in de woonkamer op de bank hang en dan is een dergelijke controller wel fijn. Met de standaard controller van de PS3 kon ik echt niets raken. Echter met de Aimon werd het wel beter, maar echt voordeel heb je niet. Ik werd zelden top3. De Aimon emuleert de standaard controller, waardoor je niet echt voordeel kon halen tov een goede controller speler. Pas als een M+K controller niet de standaard controller hoeft te emuleren, kan er dikke winst gepakt worden en wordt de balance voor het spel ernstig verstoord. Bijvoorbeeld de XIM op de Xbox leverde een behoorlijk voordeel op als speler.
Ik heb zelf ook mijn Xbox One onder mijn monitor staan. Ik hoef alleen hdmi kabel te switchen als ik op mijn tv wil spelen. Met de Xbox 360 heb ik een XIM Edge gehad en het speelt super met m+k. De mensen die dit product kopen hebben waarschijnlijk wel de zelfde setup als met pc. Persoonlijk zou ik die mensen de XIM4 aanraden omdat het bedrijf er achter veel meer ervaring hebben alleen is de XIM4 wat duurder.
Yep, maar die XIM4 is wel heel erg duur, volgens mij is de Keymander goedkoper en misschien ook beter:

https://www.youtube.com/watch?v=N1uHX_WQsEY
Werd dit niet met voorgangers als cheaten gezien? En dat je daar dus ook voor gebanned kon worden?

edit: ik kan me herinneren hier ooit eens een nieuwsbericht over gelezen te hebben. Volgens mij ging dat over COD die het online verbood. Helaas weinig over terug te vinden, dus het zal wel niet waar zijn.

[Reactie gewijzigd door fm77 op 27 juli 2015 18:26]

Dit is toch niet te checken?
Waarom zou het cheaten zijn? Het is gewoon een ander invoerapparaat. Mensen met een groter scherm zijn toch ook geen cheaters, ondanks dat ze een voordeel hebben over mensen met een klein niet-HD scherm.
Klopt, Het hele online gaming wordt door allerlei parameters beïnvloed: Je internetsnelheid, je ping, je beeldscherm en nu dus ook de controller.
Ik denk inderdaad dat ze het liever niet hebben maar dit is gewoon niet te checken door de consoles. Zulke aparaten emuleren de controller en je console denk gewoon dat alles klopt.
Nou hebben shooters op de consoles vaak nog wel aim assist dus vraag ik me af hoe groot de impact nu echt zou zijn. En aim assist met een muis lijkt me juist irritant tegen werken.

Daarbij zijn er natuurlijk ook mensen die gewoon single player games spelen en niet zo heel veel waarde hechten aan de multiplayer modi.
Lijkt mij eerder dat het betekent dat de console versies van FPS games makkelijker worden dan de PC versie. Het lijkt me stug dat een versie met aimbot moeilijker is dan een versie zonder.
Nee hoor, FPS singleplayer is op de PC gewoon heel makkelijk en op de console iets moeilijker. Het was een idee om bij Microsoft en het Xbox team om PC en console gamers tegelijk online te laten spelen. Maar de middelmatige PC gamers maakten goede console gamers nogal in waardoor het hele idee maar geschrapt is.
Ik bedoelde uitgaande van de exact zelfde aansturing. Dan lijkt mij de versie met aimbot wel makkelijker. Geef PC en console een controller, of allebei dezelfde muis en hetzelfde toetsenbord, en ik verwacht dat de console gamers wel de PC gamers inmaken. Als ze niet dezelfde uitrusting hebben ligt het wat complexer. Dan gaat de uitrusting ook verschil uitmaken.
Zou je nog van opkijken.
Heb zo een aantal vrienden die 95% console, 5% eens een pc game spelen.

Ik ben gewoon gestopt om nog games te spelen met hen die iets of wat op FPS lijken. Die zijn zo gewoon dat zo ongeveer vaag wat in de richting van iemand aimen goed genoeg is dat ze de hele tijd aimbot/hax/etc etc lopen te gillen op teamspeak.

licht overdreven maar het maakt duidelijker wat ik bedoel
We zullen het zien hoe het gaat in Fable Legends die cross-platform werkt met Windows 10 en Xbox One.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 27 juli 2015 22:28]

Hoort ook bij uitrusting.
Bij andere sporten is uitrusting ook niet precies hetzelfde toch? 8)7
Als mensen moeten hardlopen, staat er toch ook nie een op schoenen en zit de ander nie in een Tesla, zeker word er wel vergelijkbare uitrusting gebruikt, alleen de een heeft adidas en de ander heeft nikes. Dit is het zelfde als gaan janken over dat de ene pc gamer het met 10 fps te doen heeft en de ander met 1449274737FPS, Dan kom je dus gewoon niet getraind naar je hardloop wedstrijd :)
Bij advanced warfare kan je aim-assist uitzetten.
Dit soort controllers is niets nieuws, en er zijn ook spellen die gewoon rechtstreeks de keyboard en muis ondersteunen..

Ik heb zelf indertijd ook een splitfish FragFX2 gekocht voor de PS3, en toen kon ik eindelijk enkele shooters fatsoenlijk spelen, ik kan gewoon echt niet overweg met een dualshock/xbox360 controller puur voor schieten..
Ik vraag me af hoe dit werkt (als het werkt). Console controls zijn bijna altijd analoog terwijl k&m digitaal is. De ps3 had ook zo'n soort ding wat om die reden niet werkte (fragfx).
Ik heb op de PS3 een toetsenbord en muis aangesloten om Dust514 te kunnen spelen, dat werkt op precies dezelfde manier als bij een PC. Volgens mij is dit gewoon een uitgekleed toetsenbord...
Dust514 had ook officieel keyboard en muis support. daegranos bedoelt z'on apparaat die een controller emuleert, dus signalen van de keyboard en muis omzetten naar de juiste controller signalen. Daarmee kon je dus muis en keyboard gebruiken op spellen die alleen controllers ondersteunen.
Een muis heeft vrij analoge besturing hoor... :)
uhh, die fragfx werkt perfect hoor, ik gebruik em altijd voor shooters zoals battlefield bad company, zonder kan ik het spel gewoonweg niet spelen want ik kan echt niet richten met zo'n dualshock..
Het signaal dat via BT naar je PS4 wordt gestuurd is anders écht wel digitaal hoor...
Ik snap niet hoe men aan de prijs komt van dit soort "speelgoed". Een goeie toetsenbord+muis combinatie (zelf samengesteld) kan je voor een paar tientjes meer ook halen. Ik game op zowel Pc als Console en ik zou niet mijn controller voor de pc gebruiken of vice versa. Ik snap dat het een persoonlijke kwestie is (voornamenlijk smaak). Maar maken ze nu oplossingen voor problemen die er in essentie niet zijn? Consoles zijn uitgerust met aim assist om te compenseren voor een controller die altijd minder precies blijft dan een muis. Maar met de opkomst van bijvoorbeeld de Xbox One Elite controller (belachelijk duur ding, maar dat is een ander verhaal) waarin je al heel veel kan aanpassen binnen de aanpasbare elementen van een controller. Zie ik niet waarom je dit soort (in mijn ogen gimmicks) zal aanschaffen voor je console. Ik speel alleen Halo op mijn Xbox One en als je dit soort spul nodig hebt om degelijk te zijn tegen mensen met gewoon een controller moet je je afvragen of je niet gewoon PC moet gamen.
Jij kunt misschien wel overweg met die stick om te richten in een fps game op de console, ik kan dat totaal niet, en door gebruik van zo'n controller (die dus de bewegingen omzet in controller commands) kan ik wel lekker deze games spelen op mn PS3.. Liefst had ik gezien dat die prototype dualshock van een extern bedrijf waarbij de rechter stick was vervangen door een trackerball werkelijk in productie was gegaan, maar helaas..
Welke FPS speel je op de PS zo heftig waar geen PC variant van is?
waarom zou er een PC variant voor moeten zijn? als ik het spel al op de PS3 heb (gekregen bv) dan speel ik het gewoon op de console..
denk je niet dat iedereen datzelfde gefrustreerde gevoel had toen hij achter de pc uitkwam om op de bank achter de console plaats te nemen?

ik kon eerst ook totaal niet overweg met een controller maar verrek, wat oefenen en wat doorzettingsvermogen, et voila!

ik zou bv ook niet graag tegen je willen spelen op een console zo...
Het feit dat het de controller signalen zelf emuleert en dus niets toevoegd (zelfs soms minder dan de originele controller (net zoals je wel ziet bij 3rd party replacement controllers) vindt ik niet dat het er anders door wordt.. Op de PC heb je ook dat men met zoveel compleet verschillende controllers speelt, denk namelijk niet dat iedereen op de PC met keyboard en muis speelt, op de PC gebruik ik bv ipv keyboard een joystick in mijn linkerhand om te bewegen en bv wapens te wisselen, bukken, springen, rennen etc (4 knoppen op de joystick bovenkant + pov stickje, waar ik snel met mn duim bij kan en dan nog de trigger en de 'duimknop' die dan onder mn hand zit, oh en de 6 knoppen op de base van de joystick waar minder veel gebruikte functionaliteiten onder zitten), en dus de muis om te richten en schieten.. keyboard gebruik ik echt alleen nog maar om te chatten of de heeeel zelden gebruikte functionaliteiten..
Dus om nou te zeggen dat men op de PC equal is....

Overigens hoef je geen zorgen te maken hoor, want ik speel op de console nooit online ;)
Vallen deze controllers op een console niet onder cheating? Kan me voorstellen dat je met een muis namelijk veel meer in het voordeel bent dan de gamers die richten met een analoge stick op de controller. (Aim assist heeft immers iedereen op de console)
Een groot HD scherm heeft ook voordeel over een 22" HD-ready scherm. Dat maakt je nog geen cheater.
Even een anvulling op Koning Willy.

Het is juist andersom. Ik heb vele goede cod spelers op console gehoord dat ze juist een monitor gebruiken omdat het juist kleiner en overzichtelijker is. In mij geval merk ik het ook dat ik veel beter speel met mijn 27 inch monitor dan op de 55 inch tv van een vriend.
Dat is juist wat ik probeerde te zeggen, @Gamebuster denk dat een grote trage IPS tv beter is voor gamen dan een Benq 1ms TN monitor.
Juist niet, een 1ms TN monitor vs een trage IPS tv van +50ms inputlag is een groot verschil.
Ik heb het over televisies. De oude LG HD Ready 22" TV (TV dus, geen monitor) met 1366x768 pixels is echt wel een nadeel tegenover diegene met een high-end 55" HD TV met "gaming mode".

Los daarvan, het punt blijft: De aanschaf van de juiste hardware (TV, speakers, koptelefoon en ook invoerapparaten) kan een significant voordeel geven over diegene met minder goede hardware. Dit heeft er nooit voor gezorgd dat de goede hardware spelers als cheaters beschouwd worden.

In PC land is dit ook een gigantisch verschil. De ene heeft 144Hz monitor 1440p G-Sync monitor met 980TI erachter in SLi, de ander draait dezelfde game op 1024x768 op een 17" scherm met een nvidia 610 kaartje op 30-ish fps.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 juli 2015 18:26]

Maar de werkelijke inputlag bij de kleinere TV die misschien TN is en geen IPS, is veel lager dan bij de grotere 55 inch TV.
De grootte van de TV is niet de leidende factor van input lag lijkt mij; Ik denk dat hierbij veel meer factoren spelen. Ook het verschil tussen TN en IPS is voor TV's vaak veel minder relevant dan de tussenliggende software. Los daarvan doet het er niet toe, het gaat erom dat verschillende hardware voordelen kan bieden. Wat de daadwerkelijke voordelen zijn per hardware onderdeel doet er niet toe voor mijn statement.
Volgens mij bestaan er geen eens IPS Schermen die zo traag zijn. Beetje een TN Fanboy reactie.
Dat is ook een TV en geen Monitor.

En dat zegt gelijk genoeg over Console Gaming op een TV :)

[Reactie gewijzigd door TheDeeGee op 27 juli 2015 18:55]

Op professioneel level misschien, anders maakt het zeer weinig uit.
Jazeker, maar dat zeker niet alleen aan het paneel. Er zijn IPS panelen met 1ms input-lag. De input-lag wordt niet bepaald door de grootte van het paneel of het type paneel. Dat wordt bepaald door de chip die het digitaal signaal moet omzetten tot pixeldata voor het paneel.

Er zijn snelle schermen met een IPS paneel en trage TVs met TN panelen. Zie bijv. deze benchmark: http://www.tftcentral.co.uk/images/dell_u2414h/lag2.jpg

De Dell U2414H - met IPS paneel - heeft slechts 4ms input lag. Dat, terwijl de Asus VG278HE - 144Hz met TN paneel - meer dan 10ms input lag heeft. Ik kan tevens uit ervaring spreken dat mijn Dell U2414H MERKBAAR meer "responsive" aanvoelt dan mijn LG 34UM95P monitor.

De "reactiesnelheid" marketingterm van panelen slaat vaak op de reactietijd van de daadwerkelijke pixels vanaf het moment dat zij instructie krijgen van het scherm om hun kleur te wijzigen. Dit is meestal zo'n 1 tot 4ms voor TN panelen en 1 tot 16ms voor IPS panelen.

De reactiesnelheid van IPS panelen is ook vaak in te stellen: Hogere reactiesnelheid gaat vaak gepaard met afwijkingen in de kleuren. Zo zal een bewegende witte stip op een grijze achtergrond een zwarte stip achter zich hebben op de "snelste" instelling, vaak goed zichtbaar bij bewegende letters, TL-balken en/of neon-buizen in games en videos.

Het paneeltype heeft invloed, maar dat is slechts een fractie van het verhaal; De grootste factoren van input-lag binnen de monitor is de processing unit die het input signaal moet converteren naar pixeldata en die data weer moet converteren naar instructies voor het paneel.

Bij TV's (dus geen PC schermen, maar TV's) is er vaak veel post-processing gaande om de beeldkwaliteit te verbeteren (of een poging daartoe) wat vaak gepaard gaat met significante input-lag tot soms wel in de 100ms, wat zelfs voor de normale mens merkbaar zal zijn. Dit is vrijwel volledig onafhankelijk van de prijs-klasse, grootte of het type paneel en kan vaak (maar vaak ook niet) geconfigureerd worden.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 27 juli 2015 21:23]

Nee, en geen plannen om te proberen ook want dan moet ik alles los trekken wat nu zo netjes weg gewerkt zit :)
Dus je spreekt zomaar, zonder enige ervaring te hebben 8)7
Het is niet zo zeer visueel maar muis > controller,
met de muis kun je veel precieser mikken in fps games dus in principe is dit zeer oneerlijk tegenover PS4 users zonder deze muis en toetsenbord.
tja, op de PC kun je dan zeggen dat iemand met een highend pc ook cheat, want die heeft betere hardware dan iemand anders.. Bij een racespel zou je dan ook kunnen zeggen dat iemand die een stuur gebruikt cheat...
Dat is een scheve vergelijking. Een snelle PC heeft namelijk geen invloed op de gameplay. Een muis en toetsenbord hebben dat wel, zeker tegenover controllers, waarbij de besturing wel degelijk anders is. Daarnaast zijn een beetje racegames ook pas echt goed speelbaar met een race stuur. Zeker games als Assetto Corsa en Project CARS.

[Reactie gewijzigd door CH40S op 27 juli 2015 23:42]

Een framerate van 20 FPS ten gevolge van een baggervideokaart heeft geen invloed op de gameplay?
uhh, een snelle pc heeft geen invloed op de gameplay maar een aparte controller wel? dus een speler waarbij het spel hakkelt of minder snel reageert heeft geen invloed op de gameplay?

En in dit geval doet de controller dus helemaal niets speciaals, die doet niets anders dan de bewegingen van de muis omzetten in controller moves, dus IMHO compleet gelijk..
Anders kun je IMHO ook zeggen dat iemand die wel heel goed met bv een dualshock controller overweg kan tegenover iemand die dat niet kan ook aan het cheaten is..

En er zijn bv ook genoeg mensen die beter een racespel als PC kunnen spelen met een joypad als met een stuur..
Gameplay is hetzelfde als mechanics voor mij. :) Voor jullie is gameplay hetzelfde als performance, blijkbaar... :)
tja, dan blijft bij gebruik van deze controllers nog steeds de mechanics hetzelfde aangezien ze niets anders doen dan de sticks emuleren..
Gewoon een PC kopen als je zo graag met toetsenbord en muis wilt spelen denk ik dan.
Dit dus, daarnaast heeft bijna iedereen zijn PS4 op zijn TV aangesloten en speelt niet aan een bureau. Ik moet ook zeggen dat controller handling steeds beter en beter wordt wat betreft shooters. Ik ervaar het niet als vervelend om Battlefield, Destiny of CoD met een controller te spelen.
Idd, op een gegeven moment is het verschil tussen een console en een pc zo klein dat ik me af vraag hoe lang consoles nog gaan overleven.
Het zou mooi zijn als game ontwikkelaars in de toekomst zich maar op een platform hoeven te richten, dat zou de kwaliteit van games zeer ten goede gaan.
Ik vind het persoonlijk veel prettiger om onderuit gezakt op de bank te gamen met een controller in mijn handen, ik ben dan ook geen fan van FPS games (afgezien van de campaigns van de Halo games) en ik denk dat er veel mensen net zo over denken. Voor mij persoonlijk kan gamen achter de PC vrij intensief zijn en ik game nu juist om lekker te ontspannen.
Daarnaast zijn er natuurlijk vele genres die zich prima, zo niet beter, lenen om met een controller gespeeld te worden.
Op de pc kan je ook met controller spelen. Gewoon voor paar euro zon wireless receiver halen.
Dan word je zeker bij shooters helemaal kapotgemaakt..
Ik zit ook lekker onderuit gezakt op de bank, controller in mijn hand (keyboard nu obviously) ik zit lekker ontspannen, op de achtergrond draait The witcher 3, ik deed even alt tab om Tweakers te checken en het nieuws een Youtube clipje ed. Ik kan alles wat je niet op een console kan ook mail office you name it, het is ook nog een super multi-media apparaat, torrents staan ook aan wat wil je nog meer.
Ik kan spellen spelen tot 20+ jaar terug gewoon compatable, ook compatable met oude console games door emulators zelfs de Wii games kan ik spelen.
Prima hoor consoles ik heb er heel veel gehad tot de last gen maar je kan op de PC hetzelfde doen alleen nog veel meer.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens, zo speel ik GW2 met een xbox controller (usb) op de pc omdat ik dat persoonlijk fijner vind, fps games speel ik met joystick en muis (ja joystick en geen gamepad, lopen springen etc), allemaal persoonlijke voorkeur, op de pc kan ik dat allemaal zelf bepalen met het stukje software genaamd Xpadder.
En racen met een stuur en pedalen natuurlijk.

Tussendoor kan ik met alt-tab alles doen wat ik wil op m'n pc.
Heerlijk onderuit op de bank ? vind ik ook vaak even lekker maar dat heb ik opgelost met een heerlijke luie stoel achter m'n bureau waar mijn pc staat zodat wanneer ik een film wil kijken of een serie ook lekker onderuit kan zitten, maar ook tijdens andere werkzaamheden die je liever in de "bureaustoel houding" zou willen doen (werk) heeft mijn stoel een stand voor.

Ik heb dus geen "mancave" maar een mancorner gewoon in de huiskamer en de tv is altijd beschikbaar voor wie dan ook in huis.

De enige reden waarvoor ik in de toekomst misschien nog eens een console zou willen aanschaffen is wanneer kinect achtige motion echt volwassen is en mij in staat stelt om echte goede vechtsport games/trainingen te kunnen doen.
Leuker dan een hometrainer... ;)

Ik vind dat nog steeds erg tegen vallen.
Allemaal waar, en ik zie ook zeker in waarom console gamers een console willen, maar als straks de hardware gelijk is aan een pc dan is het enkel het verschil in software.
Hardware upgraden is eigenlijk ook een non-argument, een goedkope pc die maar een klein beetje duurder is dan een ps4 is over 4 jaar nog steeds sneller dan een ps4, als je begrijpt wat ik bedoel.
En patches en drivers enzo is hedendaags ook niet egt een probleem meer daar windows het meeste zelf installeerd en steam of origin je games automatisch update.
En ik zit ook wel eens op me bed/bank met een xbox controller te gamen, ik zie op dat moment geen verschil tussen een pc en console behalve dat ik veel hogere fps en mooiere graphics op me scherm tover.

Punt is, dat waar vroeger consoles, pc, telefoons, tv's allemaal compleet verschillende apparaten waren.
Die groeien steeds dichter naar elkaar toe, en naar mijn mening gaan consoles nog wel eens overbodig zijn.
En op die manier alle concurrentie wegnemen, dat is zelden goed voor vooruitgang vrees ik ;) De markt is wel groot genoeg voor enkele spelers en verschillende uitgangspunten (consoles vs pc vs streaming vs...)


Ontopic: als ze aparty lobies maken voor MP gamers met muis/tobo dan zal je toch wel lange queues krijgen denk ik. Ik neem aan dat dit een niche product is.

Wat me ook opvalt aan het product zelf is de vreemde plaatsing van de pijltjes toetsen aan de rechterkant. Als ik dit even zelf simuleer op mijn keyboard moet je je vingers daar toch wel in een lastige kronkel voor leggen.
"En op die manier alle concurrentie wegnemen"
Dat is alleen het geval als er een gesloten console systeem over blijft. Bij een open platform is er interne concurrentie mogelijk.
Inderdaad, Nvidia vs AMD. En zelfs Intel begint al goeie integrated-graphics te hebben. :P
Meeste games komen op alle platformen uit, en ik geloof dat er tussen game uitgevers genoeg concurentie is, de markt zal veranderen; dat klopt, maar een gebrek aan concurentie?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik een redelijke Xbox 360 library heb, maar volgens amper games die op de PC zijn uitgebracht...
Lang genoeg. Ik was pc gamer en moet er nu niks meer van hebben sinds me ps4. Ik hoef geen hardware te upgraden. Ik wil gewoon lekker lui op de bank of op mn bureau stoel hangen ipv rug recht enz.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 27 juli 2015 18:17]

Dit argument hoor ik zo vaak maar je kan prima controllers gebruiken op de pc. Ik game gewoon met een xbox 360 controller op de pc. Die paar euro die een wireless receiver kost zal geen barriere zijn hoop ik.
Toch zijn er genoeg PC-games die absoluut niet geoptimaliseerd zijn op 1080p resolutie op een afstand waarop je normaal zit bij een console. Games worden toch vaak op de PC nog gemaakt voor / getest op een monitor. Tekst is dan te klein om te lezen bijv.
Onwaar, de meeste spellen wordt de UI juist niet gescaled, waardoor het veel te groot is voor op de PC.
Vind ik dan weer juist lekker, op mijn 4K TV scalen sommige games niet echt goed.

Zelfs PC exclusives zoals Rome Total War 2 zijn gewoon niet te spelen op een 4K monitor, op een 1440P monitor heb je al moeite.

De UI zou altijd dezelfde grote moeten zijn ongeacht resolutie (zoals in Witcher 3)

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 27 juli 2015 22:30]

Witcher 3 doet het nog beter, de UI is namelijk ook nog eens instelbaar.
Uhm, hij zegt volgens mij niks over controllers hoor ;) Zijn argument is dat hij niks hoeft te upgraden en makkelijk van de bank kan spelen.. Een PC vanaf de bank bedienen is toch een stuk minder makkelijk, ookal heb je een controller.

User Annonymous! vraagt zich af hoe lang consoles het nog gaan volhouden; nou, zo lang mensen (zoals ik, en vele anderen) ze blijven kopen. Niet uit principe (dus laten we hier vooral niet over discussiëren), maar gewoon omdat we het praktische apparaten vinden. Ik gebruik m'n Xbox 360 nog vrijwel elke dag, ondanks dat ik ook een blitse nieuwe superdraagbare laptop met draadloze muis + toetsenbord + controller + afstandsbediening heb; geloof het of niet, maar ik speel graag nog een spelletje op die oude Xbox als ik alleen thuis ben, en als m'n vriendin thuis is dan kijken we vaak Netflix.

Met een PC kan je meer, maar er zijn genoeg dingen die op een console nog steeds makkelijker gaan, ondanks de convergentie die al lang plaatsvindt. Dit geldt in mijn specifieke situatie, en dat zal voor sommige andere mensen vast ook zo zijn. Wil je op een PC gamen, doe dat dan, wil je op je telefoon gamen, prima, wil je op een console gamen; toch ook goed? Ik snap die onderlinge verwijten nooit zo; 'nee nee, dat is echt geen goed argument, koop nou maar gewoon een PC'.. Volslagen onnodig toch?

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 27 juli 2015 19:54]

Tja mijn 41" Samsung is ongeveer 5 jaar oud en heeft geen Smart TV functie. Sorry hoor dat ik zo achter loop. X360 speelt overigens prima HD content af.

[edit] Philips ondersteunt Netflix overigens pas sinds 2013 op hun TVs als ik me niet vergis...

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 27 juli 2015 19:58]

Leuk voor je, die TV :)

En op Chromecast kan je niet gamen..
Ik speel vrijwel alleen maar multiplayer. Dus dan houd het op.
het gaat erom dat je met controller verliest tegen gamers die toetsenbord en muis gebruiken.
Je verliest ook met controller als je onderuit gezakt op de bank speelt. Wil je winnen, moet je gefocust spelen, iets wat niet echt werkt als je onderuitgezakt op de bank ligt.
nee, dat is juist waarom ik console gamen zo fijn vind nu. Lekker onderuit gamen met controller.
Op PC kan ik dan niet doen?
Hij bedoelt de combinatie (multiplayer EN gamen met controller).

Als je FPS games in multiplayer speelt met controller op PC maak je geen kans als alle andere personen met muis + toetsenbord spelen. Dan kan ik me prima voorstellen dat je dan minder plezier beleeft dan op een console waarop iedereen met controller speelt.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 27 juli 2015 18:47]

En daarnaast hebben pc spellen lang niet altijd controller support, zelfs multi platform spellen (mass effect bijv.)
+1 Ik mag niet meer plussen. }>
~30 jarige (pc) gamer hier.. Ik ben inderdaad opgegroeid met consoles, vanaf de NES tot en met de PS3. Daarnaast hebben we thuis altijd wel een pc gehad waar een spelletje op te spelen was.

Sinds ik op mezelf ben gaan wonen heb ik echter (nagenoeg) geen console meer aangeraakt en ik kan me ook niet voorstellen dat ik er ooit nog een zou aanschaffen. Je hebt wel een punt, je hoeft niet te kijken naar benodigde specs of wat dan ook, maar het is bepaald geen hogere wiskunde is om te bepalen of je een spel kan draaien of niet. Iedereen die een hoger IQ dan een visstick heeft komt hier wel uit zonder zijn hoofd te breken.

Ook heb je het over uren in de winkel staan te twijfelen of een game wel draait. Ten eerste heb ik al jaren geen game meer in de winkel gekocht (Praise Gaben _/-\o_ ) en met een beetje google-kunsten heb je in 10 seconden gevonden of je het spel fatsoenlijk kunt spelen. Daarnaast is een computer van ¤2.000 natuurlijk ook onzin. Ik heb dit bij lange na nooit uit hoeven geven aan hardware. Bedenk daarbij ook dat PC-games, zeker wanneer je ze via internet aanschaft vaak vele malen goedkoper zijn dan console-games.

Begrijp me echter niet verkeerd, ik snap heel goed dat er mensen zijn die liever een console hebben, zij het uit gemakzucht, zij het omdat men denkt dat dit veel goedkoper is (is het in sommige gevallen zeker ook), of zij het omdat je graag multiplayer games op de bank speelt. Ik vind het ook heerlijk om 's avonds lekker op de bank neer te ploffen en een game te spelen met controller op de tv. Maarja dit doet mijn pc ook perfect. (Op multiplayer fps na natuurlijk)

Wat betreft het patchen etc. haal je natuurlijk je eigen verhaal al onderuit. Daarnaast heb ik de ervaring dat dit, tegenwoordig toch zeker, allemaal wel meevalt. (Op enkele extreem slechte ports na). Meestal is het een kwestie van je drivers up to date houden.

Tel daarbij op de veel kortere laadtijden (vanaf SSD), glorious 60 fps op 1080p of in mijn geval 1440p en dat je pc veel meer functionaliteiten heeft dan een console. In mijn ogen vervagen de voordelen van een console dan al snel.

Dus het enige punt waar ik je (deels) gelijk in moet geven, ja soms is een console gewoon makkelijker en goedkoper. Maar het weegt naar mijn idee niet op tegen de voordelen van een pc.

Dit gezegd hebbende, laat iedereen lekker zijn eigen keuzes maken en gamen hoe hij of zij zich daar het prettigst bij voelt.

Gamers unite! O+
Blij te horen dat niet elke 30jarige is overgestapt naar consoles en uiteraard iedereen zijn eigen keuze. Mijn reactie was blijkbaar niet helemaal duidelijk gezien ik zelf geen console speel dus heb ik onderaan een edit eraan toegevoegd
Je hebt absoluut gelijk, dit was mijn punt ook niet, ik doelde meer naar waar consoles en pc's in de toekomst meer naartoe gaan, ze gaan steeds meer op elkaar lijken.
Een kant en klare pc uit de winkel die je enkel hoeft aan te sluiten thuis is niet moeilijker dan een console, en windows en steam/origin worden steeds beter in automatisch updaten.
mijn vraag was dan ook, hoeveel toekomst heeft de consoles nog, als je straks op je ps5 met toetsenbord en muis aan het gamen ben, wat is het verschil dan nog? en komt er dan nog wel een ps6 en xbox three? dat was meer mijn vraag ;)
Ik ben nu al een tijdje al jouw comments aan het lezen. En het enige waar jij mee bezig bent is of A mensen continu corrigeren. B discussies starten om wille van je eigen voorkeuren/wensen. Of C je bent bezig met een competitie "wie heeft de grootste" met al je spullen die in elk opzicht beter zijn dan alle spullen van anderen, ongeacht hun wensen. Houd eens op man
Daar kunnen die mensen die op de console spelen toch niks aan doen? :?
Dit wordt een beetje erg off topic, maar je bewering is grotendeels onjuist.
Het menselijk oog ziet namelijk helemaal niet in frame rates en dus kan je ook geen aantal frame rates aan het menselijk oog verbinden.

Het oog werkt in combinatie met de hersenen met een voortdurende stroom van licht en informatie, daar zit geen aantal of grens aan.
Wel is bekend dat redelijk veel mensen bij frame rates die aanzienlijk hoger dan 200 fps liggen, last krijgen van hun ogen of er zelfs hoofdpijn van krijgen, dus je zou kunnen zeggen dat de grens voor veel mensen bij 200 fps ligt, maar dan in wat we ervaren als prettig, en niet zo zeer in wat we eigenlijk maximaal kunnen zien.

Datzelfde geldt voor pixels: aangezien het oog heel veel data op kan vangen zou je kunnen zeggen dat het "miljarden" megapixels kan zien, en soms worden er ook getallen genoemd in de grootte van ruim 300 tot ruim 500 megapixels, maar net zoals met frame rate: zo werkt het oog niet en het ziet deze pixels ook niet tegelijk, maar stuurt ze achter elkaar naar de hersenen, dus die getallen zijn eigenlijk alleen maar hypothetisch.

Denk bijvoorbeeld aan als je ergens buiten staat en je je hoofd langzaam van links naar rechts beweegt en al die beelden opslaat: dat is een optelsom van een groter aantal "megapixels" dan de receptoren in je oog in één beeld zou kunnen verwerken, dus worden ze opgeslagen en samengevoegd en als er bijvoorbeeld "gaten" in zitten, dan vullen de hersenen die ook nog eens voor je op en dan kloppen de getallen eigenlijk al niet meer. Megapixels voor ogen zijn dus eigenlijk puur theoretisch.

Je ziet dus dat het niet zo simpel is om er van die labels op te plakken, simpelweg omdat het niet 1 op 1 te vergelijken is.

Daarnaast zijn ook ieders ogen verschillend, dus dat jij iets wel kan zien, betekent nog niet dat iedereen dat dan maar moet kunnen zien of dat iemand "dan maar eens even naar de dokter moet" (ook een beetje een mindere opmerking terwijl de persoon aan wie je dat richt enkel zijn eigen ervaring en voorkeur aangaf). Daarnaast is persoonlijke voorkeur en wat als prettig wordt ervaren ook van invloed op wat mensen kunnen waarnemen. Ik ken redelijk wat mensen die Full HD namelijk helemaal niet prettig vinden om voor langere tijd naar te kijken.

Een ander voorbeeld: een vriend van mij werkt in Electroworld en daar hebben ze eens een keer een test gedaan met 2 exact gelijke Panasonic Viera TV's, behalve dat de ene Full HD was en de andere HD Ready.
Alle settings op de TV werden gelijk gezet en er werd dezelfde film op afgespeeld. Alle labels en kaartjes met info werden verwijderd en vervolgens werd er een week lang informatie vergaard middels een kleine enquête.

Er zaten vragen tussen zoals: welk beeld vindt u mooier, welk beeld is volgens u scherper en welke van de twee TV's is Full HD.

Het zal je misschien verbazen dat de meeste mensen de HD Ready TV als beste kozen en daaruit blijkt dus dat de gemiddelde TV kijker helemaal geen of te weinig verschil ziet tussen HD en Full HD. Natuurlijk zijn er mensen (wellicht zoals jij) die wel weten waar ze naar moeten kijken of waar ze op moeten letten (er schijnen zelfs mensen te zijn die pixels kunnen tellen) maar die vallen niet onder de gemiddelde kijker.

En daarnaast ligt het ook nog aan de kijkafstand en de grootte van je scherm. Ikzelf heb een 47" full HD plasma scherm en zit ongeveer op drie meter afstand. Als ik dan via mijn Bluray recorder media afspeel van 720p of 1080p zie ik daar alleen met de nodige moeite wat verschil in, maar bijna niet, en hetzelfde geldt bij mij voor gamen.

Sorry voor de lap tekst, maar het onderwerp vroeg er een beetje om. Mocht het je interesseren, dan is hier de info achter het onderzoek omtrent de resolutie van het menselijk oog:
http://www.clarkvision.com/articles/eye-resolution.html
En hier die over frame rates:
http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Het gaat erom dat mensen nu nog steeds na zoveel jaren en berichten zeggen dat het menselijk oog niet boven de 720P en 30FPS kan zien.

@Thomas18GT zegt dat er geen verschil is tussen 1080P en 1440P, terwijl het een wereld van verschil is.

Er is zelfs duidelijk een verschil tussen 4K en 5K, kan je zelf testen bij de plaatselijke Media Markt.
Het is in het algemeen zo dat het menselijk oog wel meer kan zien, maar je kan er geen exacte getallen aan plakken en ook is niet ieder mens hetzelfde, dat is eigenlijk hetgeen ik met de lap tekst hierboven aan wilde geven.

Ik ben het wel helemaal met je eens wat betreft Full HD en 4k want de eerste keer dat ik een UHD scherm zag bij de BCC, viel me gelijk op dat dit een stuk scherper was dan mijn eigen TV, maar zoals @Thomas18GT zei: sommigen mensen zoals hem zelf boeit het niet. Hij zei niet dat hij het niet kon zien.
Maar het verschil tussen 30 en 60 FPS is wel duidelijk merkbaar en belangrijk voor het gameplay.

Ik ben nu gewend aan mijn 144hz scherm, voor mij is 30FPS nu gewoon misselijkheid en 60FPS is "irritant" maar wel speelbaar.
Je mist het punt dat het hem niet boeit, dus dan maakt het niet uit of het nu wel of niet zichtbaar is. Het interesseert hem gewoon niet.

En als je het over het algemeen hebt, dan is het nog niet juist omdat jij je eigen ervaring op andere mensen projecteert. (jij vindt of ziet iets, dus dan is het zo)
Persoonlijk zie ik de verschillen namelijk ook wel, zowel qua frame rate als qua resolutie, maar ik kan me er net als @Thomas18GT ook niet zo aan storen en er zijn echt heel veel mensen die het gewoon niet zien.

En de meeste films worden ook nog steeds in lager dan 60fps opgenomen, dus dan zal je dat ook wel irritant vinden? ;)
Ook al kan hem het resolutie en framerate niks boeien, het geld in zijn portomonee kan hij wel voelen.


Yep, wat een opluchting was Hobbit HFR in 48FPS. :P
Tenzij je al een ps4 hebt en geen geld meer wil uitgeven aan een pc.
Tja ik speel de meeste games op pc. Alleen de exclusives speel ik op de xbox en ps4, dat is ook de enige reden dat ik op consoles speel. Oke nog 1 reden bij sommige games zit er een splitscreen in.
Ondertussen zijn ook split-screen games aan het verwijderen, Steam heeft nu volgens mij meer ervan doordat je ook games uit PS3/Xbox 360 tijdperk kan spelen.
Je gaat niet een PC kopen wanneer je naast bv BF ook graag LBP of the Last of Us speelt. Daarnaast zijn er console games die muis en tobo ondersteunen.
Ik ga niet 350-400 euro uitgeven voor een paar games terwijl ik nog duizenden games heb die nog niet gespeeld heb.

Zo ben ik begonnen met AC 3, dus nog AC 1+2 en Brotherhood/Revelations moet ik nog spelen. Hetzelfde met FarCry 1+2 enz.
het is wel oneerlijk tegenover de mensen die met controller spelen. Je wint het nooit van iemand die met muis en toetsenbord aan de haal gaat..
FPS games zoals COD op de consoles hebben meestal aim-assist, dus het zal wel meevallen.
Ook met de muis heb je die aim assist dan. Draaien bewegen etc doe je gewoon nooit zo snel met de controller als met een muis..
Hmm, krijg je in schietspellen met dergelijke hardware niet een significante voorsprong ten opzichte van medespelers die met een gewone controller spelen?
Ik denk van wel, althans bij mij. BF4 op de ps4 vind ik een draak, terwijl ik dit op de pc heerlijk kan spelen.

Misschien dat de spellen onderling in te stellen zijn straks en als je online wilt gaan dat er verschillende spelmodussen beschikbaar zijn en dat de server jou kicked als je je niet aan de regels houdt. Sterker nog, jou niet eens op de server toe te laten als de server ziet dat je een Tactical Assault Commander aangesloten hebt.

Ik weet alleen niet hoe dit met privacy regels zit, dat een server zomaar mee mag kijken welke hardware jij allemaal bezit en aangesloten hebt zitten op je ps4
Inderdaad, dit lijkt me juist iets wat je niet wil op de console. Iedereen gelijke performance van bediening is juist iets wat mij graag op de console laat gamen.
Ja, want op de pc zit echt iederen op verschillende controllers.....
Toch zal ik FPS of RPG altijd met muis en toetsenbord spelen, omdat daarmee een game als FPS of RPG het beste te spelen zijn. Rocket League speel ik dan weer wel met controller, omdat dat weer het fijnste speelt.

Ik kan me daarom best voorstellen, dat een console gamer ook met muis en toetsenbord wil spelen, in ieder geval voor FPS en RPG games. Maar online geeft dat ten opzichte van de meerderheid die de game wél met controller speelt een veel te groot voordeel.
Dat is niet wat Red Hot bedoelt denk ik. Op de console word iedereen "gelijk" getrokken tot een bepaalde hoogte terwijl bijvoorbeeld. Een PC gamer in bijvoorbeeld een BF4 lobby de kans dat je EXACT dezelfde pc build tegen komt minimaal is. 114hz monitor/60hz monitor. 60 fps of hoger. Dat soort dingen. Ik snap dat er op de console wel enigzins verschil is natuurlijk in game headsets, monitor of tv, internet snelheid. Maar in principe runt iedereen dezelfde resolutie in dezelfde fps op een console. Die gelijkheid spreekt hem aan
Als die muis op een usb switcher werkt zou het ideaal zijn!
Kan je gewoon je muis laten staan en tussen je PC/PS4 switchen!
Kerbal space program op PC destiny op de PS4 :)
Wat ik hier niet helemaal uit kan halen is dat het muis/keyboard signaal nu ge-emuleerd word zoals bij de XIM koppelstukjes,(die zijn hier vooral bekend van om mouse/keyboard support toe te voegen aan de consoles) of dat als ''officiële'' ondersteunende setup alleen bij bepaalde ondersteunende spellen bruikbaar is. Als je niet kan COD-en/Halo-en, BF-en omdat het dan niet ondersteund word kun je beter een XIM halen. Met de XIM word het signaal namelijk gewoon gemuleerd, en 'denkt' de console gewoon dat het controller input is. Tevens kun je gewoon je eigen mouse/keyboard op aansluiten.

Wat een rare reacties trouwens op: ''dan kun je beter een PC kopen''. Wie zijn jullie om dat te bepalen? Denk eens verder zou ik zeggen.
Ik heb toevallig wel een behoorlijke game PC, maar een PS4 of Xbone heb je al voor 350¤ met aanbiedingen, + je kan ook nog eens de exclusives zoals Destiny en The last of us spelen.

[Reactie gewijzigd door PredCaliber2 op 27 juli 2015 17:55]

Wat een rare reacties trouwens op: ''dan kun je beter een PC kopen''. Wie zijn jullie om dat te bepalen? Denk eens verder zou ik zeggen.
Een console is economisch gezien goedkoper dan een PC als alleen een paar games wilt spelen zoals Fifa/GTA V/COD.

Bij de average gamer en hoger is een PC goedkoper door geen betaalde online multiplayer en veel goedkopere games.

Deze product is duidelijk gericht op de meer hardcore gamer, is ook aan de prijs te zien (129 euro)

De XIM of andere koppelstukjes zijn inderdaad veel meer "bang for buck". Je kan voor dezelfde geld bijvoorbeeld dit nemen:

- Een koppelstuk
- pricewatch: Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse
- pricewatch: Sharkoon Skiller

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 27 juli 2015 18:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True