Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Paradox-spellen op Xbox One krijgen ondersteuning voor mods

Paradox Interactive introduceert samen met Microsoft Paradox Mods. Via het platform kunnen modificatiemakers hun creaties crossplatform op de pc en Xbox One uitbrengen. Vooralsnog werkt het alleen met simulatiespel Surviving Mars, andere Paradox-titels volgen later.

Modmakers kunnen volgens Paradox zonder extra stappen hun ontwerpen voor beide platforms meteen uitbrengen. Dat kan in het spel zelf en via de browser. Op het moment van schrijven zijn er honderd mods die voor zowel de pc als Xbox werken. Paradox geeft een kas voor bomen en een autowasserij als voorbeelden voor beschikbare Surviving Mars-mods. Om de modificaties te kunnen gebruiken, moeten spelers in het spel ingelogd zijn met hun Paradox Account. Dan kunnen ze via de Mod Manager zoeken naar modificaties.

Paradox Mods werkt alleen met de launchers van GoG en Paradox zelf, spelers via Steam kunnen dus niet gebruikmaken van de multiplatform modcatologus. Modificaties die via modplatform Steamworks zijn gedeeld, komen ook niet automatisch beschikbaar voor Paradox Mods.

Anders Törlind, manager bij Paradox, zegt tegen Gamesindustry eerder te hebben geëxperimenteerd met mods op de Xbox-versie van citybuilder Cities: Skylines. Toen moesten modificaties echter worden goedgekeurd voordat ze beschikbaar kwamen. Bij Paradox Mods is dat niet zo en wordt achteraf gemodereerd.

Met de Surviving Mars-update kunnen Xbox-spelers het spel ook met muis en toetsenbord spelen. Cities: Skylines heeft volgens een Paradox Plaza-forumtopic deze week ook een mod-update gekregen. Hier gaat het echter om mods die zijn gefilterd door Paradox. Gebruikers kunnen vooralsnog zelf geen mods uploaden naar de consoleversie; deze mogelijkheden volgen later. Bij het forumtopic schrijft een community developer dat ze mods ook naar de PlayStation-versie willen brengen, maar dat de situatie 'gecompliceerd' is.

Door Hayte Hugo

Stagiair nieuwsredactie

21-02-2019 • 14:13

15 Linkedin Google+

Reacties (15)

Wijzig sortering
Goed nieuws: Heb al een paar keer overwogen Cities Skylines voor XBO X aan te schaffen omdat mijn huidige PC (nog de oudste 17, 2600) dat niet gaat trekken, en ik nog bezig ben met het bij elkaar zoeken van parts voor mijn nieuwe PC), maar o.a. het mod-gedeelte is een beetje wat me er nog van weerhield, ook met het oog op straks die nieuwe PC en ongetwijfeld daar een betere ervaring op wat betreft dit soort strategy/build games.

Dit maakt het wel weer aantrekkelijker om dan toch de XBO X versie een kans te geven.
Maar geen muis ondersteuning wat in dit spel toch wel essentieel is imho. En daarnaast is de steam workshop toch echt dé reden (naast mouse support) om dit spel op de pc te halen.
Ik spel dit spel nu dik een jaar en ik moet zeggen ik absoluut geen gemis ervaar van een muis en toetsenbord. Sinds ik de Xbox One X heb aangeschaft merk ik dat het spel nog soepeler (ook grafisch) loopt. Voor mij dus geen reden om het spel ook voor de PC te halen, al helemaal niet nu je sommige spellen ook kan spelen met muis en toetsenbord.

Juich de mod support van de spellen bij de XBOX alleen maar toe. Ik heb me toendertijd ook prima met Fallout 4 vermaakt.
Klopt, maar als je echt artistiek werk wilt leveren zijn mods toch wel onmisbaar vind ik (en de precisie van een muis ook). Ik heb t zelf ook op de xbox via de game pass en toegegeven voor wat casual play is het zeker prima. Maar ik zelf probeer altijd een zo mooi mogelijke stad te maken (en zo realistisch mogelijk) en dat is helaas niet te doen zonder de workshop content.
"Met de Surviving Mars-update kunnen Xbox-spelers het spel ook met muis en toetsenbord spelen."
Lees ik het nu verkeerd of?
Ja en nee, Survival Mars heeft muis/keyboard ondersteuning, maar hierboven praten ze over Cities:Skyline, welke dus geen muis/keyboard ondersteuning heeft :P

Het staat alleen wat kort elkaar geschreven in de laatste paragraaf, maar gaat daar dus om 2 verschillende games.
Volgens mij zit hij in gamepass.
Klopt, maar wel de deluxe versie zonder al die DLCs (sommige voegen veel nuttigs toe, andere is meer optische aanpassingen)
Met een 2600 kun je CS prima draaien, hier draait het op een 2500k (i5, zelfde gen) prima
Toen de game net uit was heb ik het even geprobeerd, en PC begon eigenlijk vrijwel meteen te hevig hyperventileren...

Wellicht daarna opgelost, maar ik ga het straks wel proberen wanneer de nieuwe PC geregeld is.
De oudste i7 is de 900 generatie :) Ik heb zelf nog een 920(wel met een 1050 en al een jaar of 9 een ssd) staan die eens in de week Project Cars 2 moet draaien. En dat doet ie nog aardig goed vergeleken met mijn 4770k... Verbruikt alleen wel redelijk wat stroom :9
Mooie ontwikkelaar dit. Op zich wel logisch dat ze een eigen modmanager gaan maken als ze op meerdere platformen de mods willen aanbieden. Ik vraag me wel af wat voor must-have mods daar inmiddels op staan, maar samen met toetsenbord en muis ondersteuning, maakt het de games een stuk interessanter.

Ik hoop overigens dat ze de games nog cross platform gaan uitbrengen in de microsoft store zodat je hem maar 1 keer hoeft te kopen (binnen het xbox platform). Of beter: eigen store met gratis downloads elders (bv met een code)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 februari 2019 15:58]

Dan krijgt Xbox 2 ook mod support. Nice!

Toch niet andere uitgever :(

[Reactie gewijzigd door TweakerVincent op 21 februari 2019 14:41]

Ik kan me voorstellen dat Surviving Mars simpel genoeg is om het met een controller te spelen, maar Cities Skylines ? Op mijn pc is het toch een hele cpu heavy game, zodra je een gigantische stad hebt, met 9 blocks open :Y)

Maargoed ik ben zelf een fanaat van beide PC Master-race en console peasants , maar consoles doen hun taak beter in de exclusives , en de titles die je niet wilt aanschaffen op de pc omdat er denuvo op zit.

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 februari 2019 11:13]

Afgaande op het Paradox Forum-artikel krijgen XBox-spelers custom in-game content, assets dus (gebouwen, voertuigen, props/bomen), en niet zo zeer mods. Alle namen uit het lijstje deelnemende modders zijn primair asset builders.
Extra assets vereisen vooral meer geheugen, en zullen - tenzij ze slecht zijn geoptimaliseerd - niet zo heel veel impact op de performance hebben. Bij mods ligt dat anders, al is dat wel afhankelijk van welk onderdeel van het spel wordt veranderd.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 22 februari 2019 14:12]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True