Paradox kondigt grand-strategy-game Victoria 3 aan

Paradox Development Studio, ontwikkelaar van verschillende grand-strategy-games, heeft Victoria 3 aangekondigd. Ook deze game valt onder dat genre en laat spelers hun eigen samenleving in de negentiende en twintigste eeuw beheren.

In de Victoria-games besturen spelers een specifiek land, dat ze moeten helpen zich te ontwikkelen op culturele, economische en ideologische gebieden. Ook wetenschap, handel, en diplomatie zijn onderdelen waar spelers zich mee bezig zullen moeten houden. Technologische ontwikkelingen als spoorlijnen, de telegraaf, stoomschepen en de eerste vliegtuigen passeren ook de revue.

De vorige game in de franchise, Victoria II, stamt uit 2010. In de tussentijd werkte de studio aan franchises als Crusader Kings, Europa Univeralis, Stellaris en Hearts of Iron. Wanneer de game uitkomt, is nog niet bekend. Hij komt naar Steam, de 'Microsoft Game Pass' en de Paradox Store, aldus de bekendmaking. Over platformen is Paradox nog niet specifiek: het os compatibility-veld op de productpagina is nog leeg.

Victoria 3 screensVictoria 3 screensVictoria 3 screensVictoria 3 screens
Victoria 3 screens

Door Mark Hendrikman

Redacteur

22-05-2021 • 10:13

63

Reacties (63)

63
63
31
0
0
26
Wijzig sortering
Nice,

Ik hoop eigenlijk dat meer ontwikkelaars voor het 'Grand Strategy' genre aan de slag gaan. Ik speel graag EU4, maar de DLCs zijn erg duur en bieden weinig extra's, het spel voelt verouderd aan. Ik denk dat er nog veel te winnen is in dit genre. Alle paradox spellen lijken ook wel heel erg veel op elkaar. Dit spel ziet er al een stuk moderner uit. dus ben benieuwd.

Persoonlijk zou ik deze spellen ook graag op Stadia zien. ik merk dat mijn PC nu al moeite heeft met EU4 in bepaalde situaties.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 22 juli 2024 18:49]

het spel voelt verouderd aan.
Hij is dan ook al 8 jaar oud. Stellaris en CK3 voelen al een stuk minder ouderwets aan. EU V zal wellicht de volgende worden.
Persoonlijk zou ik deze spellen ook graag op Stadia zien. ik merk dat mijn PC nu al moeite heeft met EU4 in bepaalde situaties.
Deze games staan volgens mij allemaal op Geforce Now.
Of je gebruikt gewoon shadow.tech werkt ook als een zonnetje
Verwachte leverdatum Maart 2022 :+
Tsja, geforce now kostte me ook meer dan een half jaar voor ik binnen was, neemt niet weg dat ook al moet je wachten, shadow echt wel beter is omdat je niet alleen maar de games kan streamen die op geforce now staan, maar gewoon alles.

Maar ja, je moet inderdaad ff wachten tot je aan de beurt bent (but it's worth the wait).
De games EU4/HOI/Stellaris/Imperator gebruiken dan ook allemaal de zelfde Clausewich Engine.
Je hebt er op zich wel redelijk wat (relatief) maar veel welke ik gezien heb zijn wel space/sci-fi versies.
Kan echt niet wachten hierop. Victoria 1 en 2 waren al geniaal, dit kan alleen maar beter worden. Fijn dat Wiz de leiding krijgt over dit project, gezien zijn geschiedenis bij Paradox (laatste patch voor Victoria 2, van Stellaris een speelbaar spel maken, hoop goede DLC bij EU4).
Heb nog nooit een grand strategy game geprobeerd, maar het lijkt me hard werken geblazen, of valt dat mee? Heb bij sims zoals Rimworld soms al het gevoel dat ik mijn werkweek aan het verlengen ben :D
Ik heb al veel van die paradox grand strategy games geprobeerd omdat het (volgens mij) precies in mijn straatje past. En elke keer kap ik er na een paar uur mee omdat het snel te ingewikkeld wordt of dat ik gewoon niet weet wat ik moet doen. En dat terwijl ik de tutorial wel gedaan heb.

Misschien ben ik wel gewoon niet slim genoeg. :p
Paradox staat er bekend om dat hun spellen best wel moeilijk zijn om onder de knie te krijgen. Ik heb vriendjes die na 800 uur EU4 nog steeds nieuwe dingen leren.

Er zijn zat in depth tutorials van vrijwel alle Paradox games op YouTube. Zo ben ik ook in EU4 begonnen zonder enige grand strategy ervaring. De ingame tutorials zijn van mindere kwaliteit en gaat niet ver genoeg om je in het diepe te storten in je eerste playtrough.
Ik leer anders met 3k+ uur ook nog nieuwe dingen hoor ;)
Dat ligt niet aan jou. Ik ben zelf begonnen met Europa Universalis IV, op very easy. Het duurde ongeveer 40 uur voordat ik alles een beetje begon te snappen. De games zijn enorm uitgebreid met gigantische diepgang.

Stellaris is wat vriendelijker voor beginners omdat je heel klein begint.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 18:49]

Proberen om er iets van te maken is onderdeel van de lol voor mij. Maar ik heb voor veel van de mechanismen te begrijpen uiteindelijk toch moeten opzoeken hoe het werkte.
Ik vind OpenTTD soms al ingewikkeld. ik ken dit spel niet maar ik ga geloof ik maar voor wat makkelijkere games om te consumeren. Ouder worden heeft ook zijn nadelen qua tijdsbesteding :)
Tegenwoordig zijn de tutorials van de Paradox games wel een goede introductie tot het spel. Dan snap je het een beetje, kan je lekker aanklooien. De wiki is ook altijd erg goed als je iets niet direct snapt, en ze hebben de interface ook steeds intuitiever gemaakt. Het enige nadeel van de Paradox games vind ik wel dat ze met iedere DLC het gevoel hebben dat er extra dingen toegevoegd moeten worden, een soort "complexity for complexity's sake".
Bij elke DLC komen vaak extra mogelijkheden om te klikken, niet echte complexiteit (helaas). Heel veel van die klikjes zijn extra micro management, maakt het wel overweldigend voor de beginner.
Het is even wennen in het begin omdat er zo veel dingen zijn waar je op moet letten.

Dit weekend is er een gratis weekend voor een aantal Grand Strategy spellen, maar let op: de eerste dosis is altijd gratis.
De meest recente Paradox games zijn best wel beginner friendly. Tot enkele jaren terug had ik ook nog noit grand strategy games (op civ na) gespeeld, maar nu vind ik het een fantastische genre.
Als je van science-fiction houdt kan ik zeker Stellaris aanraden, dat is de game waar het voor mij allemaal mee begon.
Als je meer van historisch accurate games houdt dan zou ik beginnen met Crusader Kings 3!
Probleem is dat bij stellaris ik vind dat de nieuwe uitbreidingen de oude game play wel hebben veranderd en dat je dat merkt als je zonder het kopen van de uitbreidingen speelt.
Met de uitbreidingen is de game er op vooruit gegaan, maar als je die niet koopt dan is hij er op achteruit gegaan.
Naar mijn mening voelen grand strategies veel minder (snel) als werk dan sims.

Mijn advies zou zijn om te beginnen met stellaris of, als scifi niet je ding is, victoria (1 of 2)

Veel behapbaarder dan bijvoorbeeld Hears of Iron of Europa Universalis

Let wel, deze soort games kunnen gemakkelijk een grote timesink zijn. (Als in: makkelijk tijd vergeten)
Net wat je zoekt. Mijn werk kan eentonig zijn, en Crusader Kings helpt mij dan om tijdens werk mijn gedachten te laten stromen over de politieke situatie in het Friese Imperium, en wat de stappen zijn die mijn familie moet maken om hun greep op het Europese vasteland te versterken in Crusader Kings II :).
Ik heb beide nog niet gespeeld. Is het beter om met V 1 te beginnen, of meteen met V 2?
Ik zou met basis Vicky 2 beginnen, met de Hart of Darkness en a House Divided wordt er erg veel complexiteit toegevoegd. En Vicky 1 was leuk toen hij uitkwam maar is nu gedateerd en heeft echt een draak van een UI.

Dit is overigens als je al ervaring hebt met Paradox spellen, is dat niet het geval is Crusader Kings 3 veel toegankelijker.
Victoria 1 zou ik inderdaad niet spelen. Voor Victoria II heb je de twee expansions wel echt nodig hoor, het basisspel is nauwelijks te spelen. Vic2 is nog een spel zoals Paradox ze vroeger maakte, met maar een paar uitbreidingen en geen jarenlange support voor de base game, die dus vol bugs zit. Hoewel ik het een leuk spel vind merk je toch dat het erg gedateerd is. Ik kijk dus erg uit naar V3, die lijkt niet veel in te leveren qua complexiteit maar wel een stuk toegankelijker te worden.
Hmm misschien eerst even zonder uitbreidingen proberen, en dan met zodra ik het spel snap?
Zou ik echt niet doen, alleen al omdat de expansions bepaalde belangrijke dingen zoals kolonisatie omgooien, en je het dan weer opnieuw moet leren. Maar vooral omdat de basegame gewoon nauwelijks te spelen is. Toevallig is is er nu een sale bezig, voor 15 euro heb je het volledige spel: https://store.steampowere...oria_II_Complete_Edition/
Hmm ik zie dat ik Vicky 2 al heb, maar nog niet de uitbreidingen.
Misschien is mijn visie ook wel een beetje gekleurd doordat het veranderde colonisatie mechanisme van Hart of Darkness mij best wel fustreerde.

Overigens ben ik toen al snel met mods gaan spelen en heb ik het nauwelijks meer gespeeld nadat CK2 uitkwam. Het idee van een grand campaign (CK2-EU3/4-Vicky2) bleef altijd steken omdat ik mij in CK2 al niet meer kon inhouden en stopte nadat ik te machtig werd.
Dank voor de toelichting! Ik heb ooit EU3 gespeeld.
Ik was persoonlijk blijer geweest als Paradox imperator niet compleet had laten vallen. Die game ging net de goede kant op.
Klopt helemaal, ik heb geen vertrouwen meer in paradox. Imperator had een goede game kunnen zijn.
Maar paradox heeft op dlc gebied ook het nodige laten vallen.
De laatste EU4 dlc heeft de laagste steam-rating ooit gekregen.

Ik pak virtory over een jaar of 3-4 na release misschien wel op. Dan zijn er genoeg essentiële dlc en patches uitgebracht op de game goed genoeg te kunnen maken.
Mwah, de negatieve kanten worden altijd erg uitgelicht. De laatste EU4 DLC was echt een outlier, en het is nu nogal hip die een slechte review te geven. Crusader Kings III had een prima release en ze zijn lekker bezig met nieuwe content toevoegen, ook in de gratis updates. Stellaris doet het ook goed met een vrij vlekkeloze release van Nemesis. Victoria 3 ziet er in de previews al uitgebreid uit, dus ik heb er wel vertrouwen in, zeker ook omdat de game director Martin Anward een goede track record heeft met Stellaris.

En Imperator is met de 2.0 update best een goede game, ik heb er nog wel hoop op dat ze het verder ontwikkelen (dat is ook expliciet gezegd, maar goed dat valt nog te bezien).
Ik heb tegenwoordig nog wel wat plezier in Imperator (het klopt dat 2.0 al een stap vooruit is)
Maar het zegt genoeg dat ik nu al ruim 7 keer zoveel tijd in CK3 heb zitten.

Beide games missen echter nog wel diepgang. Zo vind ik CK2 in sommige gebieden uitgebreider dan CK3 (ik heb dan wel alle dlc voor CK2)

Ik heb wel het idee dat paradox meer aan het haasten is dan vroeger. Ik zou een all-in abonnement met al hun games en dlc nog wel €7,50 per maand waard vinden.
Beide games missen echter nog wel diepgang. Zo vind ik CK2 in sommige gebieden uitgebreider dan CK3 (ik heb dan wel alle dlc voor CK2)
Dat ben ik met je eens, maar ja CK2 had dan ook 7 jaar aan ontwikkeling. Ik ben er eerlijk gezegd wel blij mee dat ze niet zomaar content overnemen maar het alleen opnieuw implementeren als het ook echt wat toevoegt, of als ze het kunnen verbeteren. Ik denk dat EU4 daar wel de mist is ingegaan waarbij er maar nieuwe dingen worden toegevoegd, zonder naar de game als geheel te kijken. Ik verwacht binnen een
paar jaar wel EU5 die hopelijk net als CK3 gewoon een nieuwe goede basis neerzet.

Voor wat betreft de prijs van DLC, tja daar kan je over twisten. Ik koop de meeste expansions voor Paradox games op release omdat ik weet dat ik dan weer tientallen uren in zo’n spel stop, en als ik dat afzet tegen de prijs van rond de twee tientjes dan is dat eigenlijk best een goede deal. Een bioscoopbezoek zit qua prijs in dezelfde hoek en dan heb je een paar uur lol.
Ik vind je eind argument niet sterk
Het is dan wel een enkel bioscoop bezoek maar je hebt ook nog de herinnering zelf.
Ja, het is niet helemaal hetzelfde, en het zal ook per persoon verschillen waar je meer plezier aan hebt, hoeft natuurlijk niet per se in tijd gemeten te zijn. Ik probeerde te illustreren dat veel mensen waaronder ikzelf een stuk minder stel euro’s uitgeven aan games dan aan andere dingen, terwijl je er net zoveel plezier aan kan beleven. En door dan naar de tijd te kijken die je er uit haalt zet het dat wel in perspectief. Ik heb honderden euro’s uitgegeven aan Paradox spellen maar ook honderden uren plezier ermee gehad, ook in multiplayer. Dus daarom heb ik zelf geen bezwaar tegen hoe Paradox elk jaar wel één of twee uitbreidingen uitbrengt voor hun spellen, voor mij is het de kosten dubbel en dwars waard.
Ik ben zelf ook groot fan van Paradox.
Vind HOI4 fantastisch, Stellaris ook.

Toch heb ik ook wel commentaar op ze want het komt veel voor dat in de expansie van het vorige deel goeie extra functionaliteit bijkwam maar dan weer weg was in vervolg deel en dan weer terug komt met een dlc een jaar later.

Dat vind ik toch wel geldklopperij en als ik wat meer zou verdienen zou ik het er voor betalen, want paradox, maar nu pirate ik die dlc gewoon. O-)
Het enige spel waarbij ik dat kan bedenken is Crusader Kings III. Alle andere spellen die ze nu in ontwikkeling hebben zijn opvolgers van voor ze het huidige DLC-beleid en de 5+ jaar ondersteuning hadden, Victoria 3 incluis. Dus zoveel missende features hadden die niet bij launch, V3 lijkt zelfs uitgebreider.

Kan me niet echt vinden in je sentiment, CK3 voegt veel dingen uit CK2 weer toe in de gratis updates, en de DLC hebben toch vooral nieuwe unieke content. Ik vind het niet verbazend dat ze niet alles overnemen van meer dan 5 jaar ontwikkeling (lijkt me redelijk onmogelijk) maar dat ze een goede basis neerzetten, zoals in CK3 met religie, en vanaf daar verder bouwen en weer dingen die in de vorige versie goed werkten toevoegen en uitbreiden.
Daar heb je gelijk in maar je speelt in werkelijkheid maar eigenlijk heel kort met een dlc-af spel..
Dan koop je de nieuwe en dan moet je wachten voor die functies er weer bijkomen gratis of niet..

De toekomst van dit soort spellen moet toch modulair zijn, waar ze graphics en engine module apart kunnen updaten en de content erin kunnen laten zitten.
Inderdaad... Imperator was net op de rit met versie 2.0, maar is daarna weer in de ijskast gezet. Blijkbaar ziet men er geen brood in?
Of misschien zijn er voor Victoria gewoon meer DLC te verkopen :z

Edit: ook twee mooie expansion packs voor Cities Skylines in de vorm van content creator packs. Ook leuk meegenomen!

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 22 juli 2024 18:49]

Valt nog te bezien, in de aankondiging van de ontwikkelpauze zeiden ze expliciet dat er volgend jaar nieuwe content gaat komen. Ik denk juist doordat iedereen de game doodverklaard, er een grotere kans is dat dat toch niet gaat gebeuren. Zeker ook gezien de review bombing op Steam.

Misschien dat ze nu juist wel het team van Imperator op Victoria 3 hebben gezet om die over de streep te trekken. Hoe dan ook is Imperator erg belangrijk geweest voor Paradox met een nieuwe kaart en de Jomini-laag in de game engine die modden nog makkelijker maakt, en ik hoop zeker ook dat ze er toch nog verder aan gaan werken.
Even wat feedback: Stellaris heeft een console release, en bijna alle titels hebben een (slecht geoptimaliseerde) Mac port ook. Dus niet persé PC/windows exclusive.

Verder kijk ik erg uit naar dit spel. Victoria 2 was bij verre het meest complexe spel van deze studio. Als je titels zoals Europa Universalis, Crusader Kings, Stellaris of Hearts of Iron te simpel vindt, probeer dan de Victoria games eens.
Dank, ik heb het anders geformuleerd.
Toch mooi als je even vluchtig het nieuwsbericht en screenshots bekijkt, enthousiast wordt van de game en dan uiteindelijk "Game Pass" ziet verschijnen in het filmpje. Benieuwd op wat voor termijn deze game verschijnt, ga hem tegen die tijd in ieder geval op z'n minst even proberen.
Fantastisch! Zo lang hierop zitten wachten! :)

Al houd ik mijn hart vast qua DLC, etc ... Misschien wordt Vicky 3 een spel dat ik liever via een game-abo ga spelen dan zelf aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door anandus op 22 juli 2024 18:49]

Gaaf !
Crusaderkings en Stellaris en City Skylines zijn favoriet !
Deze gaan we zeker er aan toevoegen
Ik ben fan van EU4, Stellaris en HOI4 minder. Ik heb niet zo'n probleem met de DLC, met bijna 2000 uur in EU4 alleen over 8 jaar is het een prima bedrag over de uren/jaar.
Maar met de recente bugs en Imperator wacht ik wel een paar jaar of deze Victoria een zinnig spel wordt.
Ik lees veel over Imperator Rome als slecht voorbeeld, en mee eens, bij release niet goed. Daar staat wel Crusader Kings 3 tegenover die ontzettend sterk is al vanaf release. Een absoluut waardige opvolger van CK2.

Ik heb zelf nooit Vicky2 gespeeld, maar in de community werd de opvolger een meme, overal werden de vreemdste gevolgtrekkingen uitgehaald om maar tot een Vicky3 release te komen, die is er nu en vanuit de community een veel-gewenste opvolger. Daarom ligt hier veel meer druk op dan bij Imperator.
Lijkt me een heel mooi spel met diepgang, Paradox maakt inderdaad meer van zo'n games waar je toch echt af en toe moet nadenken ;)
Speel ook vaak HOI4 ook een super spel, de verschillende DLC's zorgen er wel voor dat je soms je speelstijl wat moet aanpassen maar dat maakt de uitdaging ook beter :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.