Mobiele versie Stellaris gaat offline na ontdekking gestolen Halo-artwork

Paradox komt met een mobiele versie van zijn strategiegame Stellaris, maar de uitgever heeft de bèta daarvan direct na verschijning weer offline gehaald. De game bleek artwork te bevatten dat afkomstig is uit Halo 4 zonder dat daarvoor toestemming is verleend.

Paradox kondigde Stellaris: Galaxy Command dinsdag aan. Er verscheen ook direct een bètaversie voor Android en iOS, en gebruikers merkten al snel op dat de game artwork bevat dat gemaakt is door de art director van Halo-ontwikkelaar 343 Studios. Paradox erkent op Twitter dat er fouten zijn gemaakt en biedt zijn excuses aan. De game is tijdelijk offline gehaald om het gestolen artwork te verwijderen.

De mobiele versie van Stellaris is niet gebaseerd op de versies die eerder voor pc en consoles uitkwamen. Paradox heeft de Android- en iOS-versie uitbesteed aan Gamebear, een ontwikkelaar uit Hongkong. Kotaku merkt op dat die studio in 2017 al Nova Empire heeft uitgebracht en dat de mobiele Stellaris-game daar veel op lijkt.

Artwork van Halo in mobiele versie StellarisArtwork van Halo in mobiele versie Stellaris

Screenshot uit Stellaris: Galaxy Command (links) en het originele artwork van art director Kenny Magnussson

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-10-2019 • 13:42

58

Reacties (58)

Sorteer op:

Weergave:

Er staat zelfs United Nations Space Command (UNSC) op die schepen dus ze hebben niet eens hun best gedaan om het te verbergen.

Kan ook zijn dat ze een fout hebben gemaakt overigens, bij AC was er ook ooit een uncharted artwork gebruikt als "placeholder"

[Reactie gewijzigd door Malistix1985 op 23 juli 2024 14:25]

In dat geval was er niet amateuristisch wat weggephotoshopped uit het "placeholder" artwork. Dit is gewoon puur jatwerk geweest van een Chinese developer die zakken geld binnenhaalt en zo min mogelijk daarvan wil uitgeven.
of de developer heeft gewoon weg nog niet genoeg tijd gehad om zijn werk te doen.
het is een bètaversie. :?

(heb toch ook genoeg programmaatjes gemaakt met de icon's van office er in. b.v.
gewoon weg omdat de tijd voor een beta te kort is om allemaal icon's te gaan lopen maken.
en soms werden de beta's gewoon in productie gegooid omdat het nodig was.
niet echt mijn keuze, maar gebeurd. c'est la vie.)

[Reactie gewijzigd door migjes op 23 juli 2024 14:25]

Ik snap het gebruik van placeholders, maar dit is niet simpelweg even een plaatje er in smijten, het plaatje is gephotoshopped om bepaalde elementen er uit te halen. Dat is niet meer placeholders plaatsen maar gewoon artwork proberen te jatten..
dus op feit van een bèta met placeholders en een excuses voor de placeholders.
met verder erg weinig achtergrond info over wat er echt fout is gegaan.
iemand beschuldigen van jatten. :?
dat zou je ook als smaad kunnen zien.
dan ook nog een opmerking als: "het zal wel een Chinese developer zijn geweest die zijn zakken vult".
dat zou je dan ook weer kunnen zien als racisme.

(het is niet dat ik je wil beschuldigen van die zaken, maar ik zou iets minder grote woorden gebruiken.
of heel duidelijk met meer info komen als die er is.)
Hoe kun je dit niet bestempelen als jatten?
Er is artwork gebruikt dat niet van hun is.. zelfs als het placeholders waren geweest had dit jatten geweest. Of het dan per ongeluk of expres was maakt ook verder niet uit, gejat is gejat. In dit geval is het duidelijk expres gedaan, want het artwork is niet 1:1 er even ingeplakt, maar gewoon bewerkt om het e.e.a. te verdoezelen in de hoop dat niemand het zou zien.

M.b.t. het Chinese verhaal: het is algemeen bekend dat veel mobile games van Chinese makelijk gewoon artwork en assets jatten van andere games. Veel clone-games op de verschillende app-stores hebben gebruik gemaakt van artwork en/of assets van andere games, zonder dat dit mocht.
Bijv. in dit geval dus al, maar ook:
Gejat van Blizzard: https://www.ign.com/artic...ft-copyright-infringement
Pokemon: https://www.gamerevolutio...mobile-game-stolen-assets
Torchlight: https://www.geek.com/game...ame-armed-heroes-1503605/
Elite Dangerous: https://www.reddit.com/r/...me_free_fire_uses_stolen/
de developer kan gedacht hebben: dit is voor intern gebruik (beta), placeholders worden vervangen.
paradox gooide toch de beta online (met of zonder overleg met de developer).
dan is fout paradox, niet developer. dus dan kan dit smaad zijn om de developer te beschuldigen.

dat een aantal Chinese developers gejat hebben.
dan alle chinese developers bij voorbaat beschuldigen van jatten.
dat noemen we ook racisme.

verder praat ik niks goed, dit had niet mogen gebeuren.
maar waar mensen werken worden fouten gemaakt. ;)
Misschien lezen wat er in dit bericht staat.. het spel is offline gehaald door dit gejatte artwork. Dus niets per ongeluk online, niets interne beta. Gewoon in de app-stores beschikbaar. M.a.w., de developer heeft artwork gejat, publisher haalt de boel offline. Dus niets smaad, gewoon feiten. Dit was geen fout, dit was met opzet zo gedaan (nogmaals: voor placeholders hadden ze gewoon 1:1 het artwork overgenomen en niet eerst nog zitten bewerken).

Tevens zeg ik ook niet dat álle Chinese developers jatten, ik zeg: "Dit is gewoon puur jatwerk geweest van een Chinese developer"

Maar goed, zoals met alle producten is het gewoon een feit dat véél (nee niet álle) zaken in China gewoon gejat worden. Van Lego-steentjes tot mobile games tot complete vliegtuigontwerpen.

[Reactie gewijzigd door Angeloonie op 23 juli 2024 14:25]

Racisme of statistische correctheid :P ?
Als het een placeholder was geweest dan hadden ze de artwork in kwestie niet bewerkt om de HALO schepen er uit te halen. Het verste dat ze hadden gegaan (voor intern placeholder gebruik) was er een grote watermark op te zetten zodat niemand het over het hoofd kan zien.

Maar in plaats daarvan schepen er uit en nieuwe scheepskratten erin? Jatten en overnemen is 100% ingecalculeerd.
Waar mensen werken worden Godwins gemaakt.
Ik snap niet waarom je dit probeert goed te praten. Er zijn genoeg gratis placeholders beschikbaar die daar dan ook voor bedoeld zijn. Iets jatten van een andere grote titel, ook al is het als placeholder is gewoon schaamteloos en bedrijven mogen hiervoor hard worden aangepakt.

Daarnaast is "chinese developer die makkelijk zijn zakken probeert te vullen" gewoon een imago dat de markt daar zelf over zich heeft afgeroepen.
Agreed. Kan me best voorstellen dat je placeholder art even super snel bewerkt om beter weer te geven wat je straks voor ogen hebt. In dit geval is het dusdanig slecht geshopt dat ik me niets anders kan voorstellen :)
en mischien dacht de developer.
ik maak een beta voor paradox en niet voor de wereld.
en heeft paradox gewoon niet op lopen letten dat er nog placeholders in zaten.
en de beta aan de wereld gegeven.
en dan is het de fout van paradox en niet de developer(chinees of niet).

dat zijn stomme fouten.
maar fouten hoeven geen opzet te zijn, dus jatten is dan niet op zijn plek.

maar dit is allemaal gis werk en speculatie.
werkelijkheid kan anders in elkaar zitten. :P
(maar we hebben graag een mening, gefundeerd of niet. ;) )

[Reactie gewijzigd door migjes op 23 juli 2024 14:25]

Dan nóg zou het de fout zijn van de developer. Hij verspreid immers een product (aan de publisher) dat gestolen artwork bevat. De developer had dat er dus uit moeten halen voordat het doorgegeven werd. Dat de publisher degene is die het publiek beschikbaar maakt maakt niet uit, de oorzaak ligt bij de developer.
Dat hij het misschien niet zo bedoeld had is een ander verhaal uiteraard, maar dat maakt voor het feit dat er gejat wordt niets uit.

Los daarvan moet er wel een enorme miscommunicatie zijn als een developer een beta voor intern gebruikt bedoeld heeft en deze wereldwijd beschikbaar wordt gemaakt, dat is een gigantisch verschil en lijkt mij hier echt enorm vergezocht.
Ja als developer moet je dan natuurlijk wel heel duidelijk maken dat je met iemand anders zijn IP werkt in de demo.
Je jat die afbeeldingen toch voor het gebruik in je beta.
Je hebt simpelweg niet de rechten voor die afbeeldingen; gebruik ze dan niet; ook niet als placeholder.
Dat iets in 'Beta' is betekent niet dat je je niet aan de regels hoeft te houden.Dat iemand placeholders gebruikt tijdens de ontwikkeling kan ik begrijpen, maar niet als je het vervolgens in die staat uitbrengt.
Ik snap het eigenlijk niet. Ook het intern gebruik van materiaal waar je geen rechten voor hebt is gewoon verboden (zelfs al is het "maar" een placeholder).
Alle art is al gemaakt voor de Stellaris PC-versie, waarom zouden ze dan Halo 4 art slecht photoshoppen?
Een beta versie wil vandaag de dag niets zeggen. Ze vroegen er geld voor (of er zaten microtransacties in). Dus dan ben je geld aan het verdienen met iemand anders z'n werk.
Als het nu puur om een interne beta ging, of eventueel één of andere screenshot of filmpje uit die versie, zou je een punt hebben. Maar van zodra je iets begint te verkopen, gaat die vlieger niet meer op.
Is Paradox geen Nederlandse uitgever?
Paradox Interactive AB is a Swedish video game publisher based in Stockholm.
Even goed gekeken en ik was in de war met Triumph Studios. Dit is wel een dochter bedrijf van Paradox. Dit wist ik omdat ik toevallig een stageplaats zocht in Nederland.
Het is een beetje vreemd, er zitten nogal wat verschillen tussen links en rechts dus de vraag is of beide afkomstig zijn van 343 of dat de Stellaris versie een door Paradox bewerkte versie is van het origineel.

Indien het tweede het geval is valt er weinig te zeggen voor placeholder art vind ik. Waarom nog gebruik maken van de Halo art als je er 2 schepen uit weg edit en de complete achtergrond vervangt.

Wel nog slordig om de UNSC tag te laten staan op de Scorpion en de wel erg herkenbare warthog te laten staan.
Kan ook zijn dat ze een fout hebben gemaakt overigens
Niet in dit geval, zie https://louie500.artstation.com/projects/429Q2
Ze gebruiken wel eens placeholders, maar het was gewoon domweg onverstandig om het al als beta uit te brengen.
Dit voelt eigenlijk als een kitbash game. Je ziet dat helaas erg vaak de laatste tijd. Massa's en massa's "B" titles die feitelijk een aaneengereten reeks aan modellen/engines/scripts zijn uit anderen. Kitbash is een term uit Star Trek, waar ze "stukken" van bepaalde schepen aan elkaar plakte om het een ander schip te laten lijken voor de "alien of the week"...

Als je een beetje rond de forge/unity/3D model pagina's kijkt, zie je heel vaak dingen terug die ergens anders uit komen...
Niet per se van Star Trek hoor. Kitbashing was er al in de tijd van Thunderbirds en is gewoon een algemene term voor het gebruik van onderdelen uit pre-made (commerciele) kits.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kitbashing

[Reactie gewijzigd door RoamingZombie op 23 juli 2024 14:25]

Inderdaad. Dit is een term uit de modelbouw wereld. Wordt ook veel gebruikt in bijvoorbeeld warhammer om je modellen te customizen.
De brug/trap uit het origineel hebben ze ook klakkeloos overgenomen, terwijl het in de gekopieerde versie helemaal nergens aan vast zit. 8)7

Verder vind ik het bijzonder dat grote game bedrijven nog steeds iOS/Android games uitbesteden aan (aziatische) bedrijven die gewoon een rebrand maken van een bestaande iOS/Android game.

[Reactie gewijzigd door Valandin op 23 juli 2024 14:25]

Verder vind ik het bijzonder dat grote game bedrijven nog steeds iOS/Android games uitbesteden aan (aziatische) bedrijven die gewoon een rebrand maken van een bestaande iOS/Android game.
Omdat ze daar zwaar veel geld mee kunnen verdienen zonder al te veel te hoeven investeren.
Zoals blizzard met hun diablo mobile game? Daar hebben toch echt een paar mensen een hadde reality check gekregen bij de presentatie.
Tijdens die presentatie zaten daar alleen maar hardcore Diablo fans van de PC. Een mobiele versie is op een hele andere doelgroep gericht en dat is dan ook de grootste fout die ze maakten, het presenteren aan de verkeerde doelgroep. Als ze dat gewoon zouden presenteren zou er natuurlijk altijd nog geblaat zijn, maar een heel stuk minder dan de outrage die nu naar buiten werd gekotst.

@twizzle Voor dezelfde reden dat Blizzard Heartstone maakte en deze ook beschikbaar stelde op mobiele platformen, er was een markt voor. Of waarom in 2013 D3 al naar de console kwam, dus het is zeer zeker niet alleen meer PC fans. En waarom je een merknaam iets mee wil geven? Dat zorgt direct voor meer 'verkopen', dat is ook de reden waarom er een D2 en een D3 is, een bekende naam die teveel mensen zonder na te denken vertrouwen (datzelfde zagen we ook bij de D3 launch 7.5 jaar geleden).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 23 juli 2024 14:25]

Waarom zou je als bedrijf met alleen maar PC fans sowieso persé een mobile game je merknaam mee willen geven.
Omdat je bestaande fans je game ook kunnen spelen als ze niet achter hun pc zitten.
Omdat je door middel van je bekende merknaam op een nieuw platform nieuwe fans kan krijgen.
Omdat mobile games gruwelijk veel geld opleveren.
Het is trouwens ook gewoon een kopie van een ander spel: Nova Empire:
https://www.reddit.com/r/...aight_up_tells_you_its_a/

heb zelf redelijk wat spellen van paradox (zowel van hun eigen studio als de publisher) en had beter van ze verwacht. Maar helaas
Dit is de nieuwe trend. Zoek een chinese developer die jouw game al heeft gekopieerd in een mobiele versie en betaal ze vervolgens om daar weer een clone van te maken met jouw originele naam weer erop en breng dit uit als de mobiele versie van je desktop game. Blizzard doet exact hetzelfde met Diablo Immortal. Jij speelt uiteindelijk een kopie van een mobiele kopie van de originele game.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 23 juli 2024 14:25]

Wat een onzin.. Wel wordt er vaker een developer gezocht die al een vergelijkbare game heeft gemaakt, en DIE gebruikt dan als basis waarschijnlijk de game die ze al gemaakt hebben, want tja, waarom het wiel opnieuw uitvinden.. Kijk maar eens naar hoeveel reskins je hebt bij Gamehouse games, dat is 9 van de 10 keer identieke game met een andere skin..
Je zegt wat een onzin, maar vervolgens bevestig je gewoon wat ik zeg?
Sorry, de onzin slaat op 'chinese developer' ;)
Haha, wacht maar tot ze je de gejatte content terugverkopen als DLC nummer 200 :Y) :+


(Ik speelde graag Stellaris, tot 2.0 uitkwam), nu maakt het niet welke 4x game ik speel in space, alles is hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 23 juli 2024 14:25]

10 jaar in china gewoond, niets nieuws onder de zon...
Alles word ordinair gejat.

Maargoed, ff het plaatje aanpassen en weer vrijgeven, er zijn ergere dingen op de wereld :P

[Reactie gewijzigd door Wowhead op 23 juli 2024 14:25]

Oh ja, kijk maar op AliExpress. Precies dezelfde producten allemaal onder een ander merkje.

In China nemen ze het woord copy"right" iets te serrieus :+
Dat dezelfde producten allemaal onder een ander merkje op aliexpress staan heeft totaal niets te maken met copyright, en alles te maken met dat alles in 1 fabriek wordt gemaakt voor verschillende (chinese) leveranciers... Gebeurd hier ook gewoon hoor, dat leveranciers producten bij een bepaalde fabriek en vragen dan hun merknaam er op te planten..
Zelfs het UNSC logo is nog aanwezig op de Scorpion tanks.
In de 'nieuwe' versie zijn de tanks/scorpions gewoon blijven staan, inclusief UNSC logo. Dit was echt wel heel low-effort gedaan
Paradox erkent op Twitter dat er fouten zijn gemaakt en biedt zijn excuses aan.
Zijn er daadwerkelijk "fouten" gemaakt? Je ziet zelfs op de afbeelding wat vormen van de weggewerkte schepen die alsnog over zijn gebleven. Iemand heeft dus overduidelijk (slecht) moeite gestopt in het enigzins onherkenbaar maken van Halo-elementen. Maar goed, is natuurlijk de vraag bij wie deze verantwoordelijkheid ligt. Kan best net zo goed zijn dat een designer gewoon te lui was om zelf moeite te stoppen in eigen artwork.
Ik vind het altijd spijtig dat je niet weet of iemand die ervan wist daadwerkelijk zei van "ja gebruik maar hoor" of dat het gewoon een junior is die random images van Google haalde om te photoshoppen. Of misschien dat er ergens een foute licentie aangegeven was.
Vaak gebruiken artists referentie artwork als beginsel of als inspiratie voor iets van hunzelf. Ik kan het mij voorstellen dat dit in de game is geplaatst als placeholder met het idee van dat vervangen we als we ons eigen artwork gemaakt hebben.

Over het algemeen let men daar wel op en controleert men of al deze placeholders vervangen zijn maar ik zie dat dit een mobiele versie is en ik vermoed dat het een ander (minder professioneel) team is of dat ze er überhaupt niet al te veel tijd en moeite in hebben gestoken.
Die aanname is best redelijk omdat het hier dus om een beta gaat.. en is mogelijk zo gegaan, publisher vraagt om een beta om alvast te kunnen publiceren, manager van de developer zegt, ok, hier is het, designer artwork weet er niets van af en had dus een aangepaste placeholder gebruikt..
MAAR, het kan natuurlijk ook best zijn dat er bewust gewoon door de designer dit ding gebruikt is omdat er toch nog wel meer aanpassingen aangedaan waren en niet een simpele copy paste.. En ik lees hier zo een hoop mensen zeggen 'oh ja die chinezen, die doen dat vaak', maar dat zijn bij lange na niet alleen de chinezen, ook westerlingen doen dit met grote regelmaat..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.