Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Stellaris-gameversie voor Xbox One en PS4 komt uit op 26 februari

De Zweedse game-uitgever Paradox Interactive laat weten dat het spel Stellaris: Console Edition op 26 februari uitkomt voor de Xbox One en de PlayStation 4. Stellaris is een bestaand strategiespel en deze Console Edition is speciaal aangepast voor besturing met controllers.

Paradox Interactive stelt dat Stellaris: Console Edition een aangepaste versie is van de game Stellaris, die in 2016 voor de pc uitkwam. Volgens de studio wordt deze titel de eerste 'grand strategy'-game voor de consoles. Voor de Xbox One bestaat bijvoorbeeld al de rts-game Halo Wars 2, maar Paradox doelt op een strategiespel waarbij het tactisch beheren van eenheden op het slagveld gecombineerd wordt met grotere, strategische beslissingen op een uitgezoomde campagnemap, zoals dat bijvoorbeeld ook bij de Total War-games het geval is.

Spelers kunnen ook bij deze voor de Xbox One of PlayStation 4 bedoelde versie van Stellaris het heelal verkennen, relaties opbouwen met buitenaardse rassen en hun interplanetaire rijk beheren gedurende een tijdsperiode van honderd jaar.

De reguliere versie van Stellaris: Console Edition gaat 40 dollar kosten, terwijl de Deluxe-editie een prijskaartje van 60 dollar krijgt. Deze duurdere versie bevat naast de basisgame ook de Utopia-uitbreiding, de Plantoids Species Pack en de Leviathans Story Pack.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-01-2019 • 17:13

20 Linkedin Google+

Reacties (20)

Wijzig sortering
Nou ik heb een bakbeest van een pc en daar draait de mid game end game al nauwelijks op. Zeker met een grote map en veel ai.

[Reactie gewijzigd door thewiseman op 22 januari 2019 18:23]

Nou ik heb een bakbeest van een pc en daar draait de mid game en game al nauwelijks op. Zeker met een grote map en veel ai.
Raad eens waarop gekort gaat worden om de consoleversie nog enigszins draaiende te houden? ;)
Nou ik heb een bakbeest van een pc en daar draait de mid game end game al nauwelijks op. Zeker met een grote map en veel ai.
Dan ben ik eerlijk gezegd toch wel benieuwd naar die PC want zelfs op mijn laptop draait Stellaris eigenlijk probleemloos.
Mijn 2014 rMBP deed het aardig, mijn 2018 rMBP 15" met i9 heeft er helemaal geen problemen mee.
In de late game (2350+) krijg ik altijd enorme lag met mn mid range pc (gtx 970, i5-4460, 12gb ram)
Interessant, ik ben vrij fervent Stellaris speler en had niet gedacht dat het een spel is dat voor consoles geschikt te maken is.

Overigens ben ik benieuwd hoe goed deze versie gaat zijn. Binnen de community is aardig wat onvrede over het development proces van de laatste tijd en vooral de DLC van afgelopen december. Er zaten enorm veel bugs in, de AI was niet-functioneel en de end-game content was kapot en werkte niet. Later is er door modders een "TODO" en uitgecommente code in de sectie voor de end-game content gevonden...
Spel staat bij mij in mijn Steam library met 1 uur speeltijd. Het lukt me niet om erin te komen, want ik loop tegen de grote lappen tekst op. Misschien moet ik het nog wel een kans geven, maar er zit zoveel tekst in de game...
Je moet er wat fantasie voor hebben om te spelen. Het zijn vaak hele grootse dingen die erg bijzonder zijn die gebeuren. Door braken in technologie, vreemde vindingen naar alien leven. Laten ontploffen van hele planeten. Als je er een beetje iets voor van kan stellen dan is het erg vermakelijk.
Tja, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind die "lappen tekst" juist leuk en die geven voor mij wat meer diepgang dan een "doorsnee" 4X game. Ik speel dan ook meestal niet puur on de gameplay.

Misschien is Endless space dan beter voor jou? Hoewel ik zelf die game nooit gespeeld heb.
Niet de DLC maar de patch was waardeloos.
Zo te lezen loopt het dan qua DLC nog wat achter? Op zich wel logisch gezien de UI aanpassingen in de laatste paar DLCs. Ben benieuwd hoe de interface zal werken, en of er bijvoorbeeld verbeteringen inzitten voor planet mangement. Op de PC was het in die versie vaak al een gedoe op al je gebouwen steeds te upgraden.
De Deluxe versie geeft 3 van de 13 DLC die op Steam te vinden zijn, dus ja.. een beetje karig. Reken er maar op dat een deel daarvan naderhand te koop wordt aangeboden voor de console versie.
Maar 6 daarvan zijn ook echt uitbreidingen, de rest is cosmetisch. Dat de Console Edition maar de helft van de expansions (edit: Synthetic Dawn ontbreekt blijkbaar ook) heeft is in zeker zin logisch, want deze is gebaseerd op versie 1.7. Die kwam inderdaad voor de nieuwste drie expansions uit. De consoleversie loopt dus al aardig wat achter, maar dat vind ik niet gek gezien de tijd die er in moet zitten om het te porten en vooral de controle geschikt te maken voor console. Paradox-games zitten vol met menuutjes en knoppen die normaal alleen met de muis te bedienen zijn, dus ik vind het knap dat het blijkbaar gelukt is dit om te zetten naar iets wat goed werkt met een game controller (volgens de reviews is dat zo).

Ik vermoed dat als 'ie goed verkoopt ze wel nieuwere versies gaan porten.

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 22 januari 2019 18:02]

Ik heb Stellaris voor de PC en ik voel wel wat voor dit genre game. Hoewel ik de console versie dus niet heb, lijkt mij de besturing met een controler niet ideaal. Een muis beweegt nu eenmaal sneller over het scherm en is meer dynamisch dan een controleractie. Zeker als het gaat (zoals in Stellaris) in de hitte van de strijd waarbij elk verkeerd geplaatste commando gevolgen heeft is dit een nadeel voor consoles. Overigens vind ik dat het spel nogal vaak eindigt in frustratie door gebrek aan resources en de ongelijke aanvallen door pirates of andere bewoners van het stelsel. Ook het continue schakelen tussen het besturen van een planeet (woonruimte, ontspanning en werk), vloot (positie, nieuw maken, upgraden, repareren), diplomatie (vriend, vijand, delen van middelen) en onderzoeken maakt het imo tot een te complex te managen geheel.
Nou ja, het is dan ook een grand strategy game. Misschien is een gewoon strategie spel meer je ding. Spellen zoals dit noemden we vroeger ook spreadsheet spellen, al moet ik wel zeggen dat paradox ondertussen toch al wat meer casual gameplay aanbied. o.a Stellaris en HOI4 zijn zeer casual friendly , toch als je ze naast de bvb HOI3 ,crusader kings 2 en Europa Universalis 4 legt.
Het extreem ver gaan in kunnen managen is net wat mij aantrekt in zulke games.
De besturing, daar geef ik je volkomen gelijk in. Heb ooit geprobeerd om Civilization te spelen op console en dat was echt afzien zonder muis. Maar ik kan me wel inbeelden dat iemand die nooit met muis speelt deze ook niet gaat missen, zelfs bij zo'n spel.
Stellaris had enorm veel potentie maar met 2x hebben ze wat mij betreft de plank flink misgeslagen. In de nieuwe versie kost elke planeet influence points om te colonizeren, een planeet via oorlog veroveren dient eerst ook te worden geclaimd met diezelfde influence points. Van de influence points krijgt de speler een min of meer vaste stroom aan inkomsten gedurende de hele game. Er zijn wat modifiers die de stroom iets versnellen (factions, tech) en er zijn er die hem wat vertragen (alliances enz). Echter aan het eind van de dag zullen er enorme lappen 'grond' zijn die door niemand wordt gecolonizeerd omdat iedereen zit te wachten op influence points. Het is voor de speler absoluut onmogelijk om zich te overstrekken, iedereen speelt de game op hetzelfde tempo. Risico's nemen is daardoor vrijwel niet mogelijk. Aan het eind van de dag is dat voor mij niet gewenst in een 'strategy' game. De endless (endless space 1/2, endless legends) doen dit een stuk beter.
Endless 1/2 games zijn meer militaire games waar er baat is aan snel spel. Ik vind de nieuwe versie iig wel beter zo. Stopt het early blobben en zorgt dat je wat beter nadenkt over welke planeten je eerst wil koloniseren. effe off topic: Zit jij toevallig ook op steamgifts.com? Je naam komt me bekend voor en ik denk van daar.
Mooi, een stellaris stukje... speel zelf op de pc ... toevallig iemand die interesse heeft om wat Coop te doen zo nu en dan ? (heb een aantal mods wat het nog leuker maakt)
Toen ik Stellaris probeerde op mn oude i7 920 uit 2008 met een gtx960 , begon ie inderdaad traag te worden naar mate de game vorderde , zelfs op een middelgrootte map, en mn maat zat m te draaien op een AMD tricore uit 2005, en daar zei de game al nee tegen.
Op mn 7700k , ja daar draait ie vlotjes , dus een console ?? auch

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True