Surviving Mars Review

Goed, maar ook wat saai

Als een echte Elon Musk

Surviving Mars

Haemimont Games heeft met Surviving Mars een een rasechte city builder afgeleverd waarin het winnen van grondstoffen, het opbouwen van een basis, en het onderwijzen, onderhouden en vermaken van Marsbewoners een hele opgave is. De uitdaging is groot, en je kunt hem zelf nog flink opvoeren. Het kan in Surviving Mars ook heel gemakkelijk fout gaan, en daarbij zijn voorraadbeheer en distributie cruciaal. De liefhebbers van micromanagement kunnen zich op dit punt uitleven. De makers zorgen bovendien voor een mooie stijl die met veel detail in beeld wordt gebracht. Toch hebben we wat bedenkingen bij de game. Het geheel is wat zakelijk en zelfs wat saai. Er is uitdaging genoeg, maar de game biedt te weinig verrassing. Surviving Mars is daarmee een goede game, maar wel een die enkel de liefhebbers van het genre zal aanspreken.

Gespeeld op: Windows 10
Ook beschikbaar voor: Linux, OS X, PLayStation 4, Xbox One

Het ontwikkelen van een game duurt lang, dat is bekend. Aan een nieuwe titel wordt vaak jaren gesleuteld, wat maakt dat het lastig is om op de actualiteit in te spelen. Daarom is het slim om een thema te gebruiken dat langer houdbaar is dan de ontwikkeling van een game duurt. Het is precies wat Haemimont Games heeft gedaan. De Bulgaarse studio gaat in Surviving Mars mee in de droom van Elon Musk, die met zijn SpaceX een bemande missie naar Mars wil sturen. Mocht je die ontwikkelingen op de voet volgen, dan kun je met Surviving Mars alvast ondervinden wat de uitdagingen zijn die het leven op de rode planeet met zich meebrengt.

Surviving Mars lijkt een management game, maar is eigenlijk vooral een city builder. In de game moet je vanuit het niets een bloeiende en vooral zelfredzame kolonie op Mars realiseren, onder de daar heersende harde klimatologische omstandigheden. Dat is op zich al geen geringe uitdaging, maar je kunt het jezelf ook nog flink lastig maken.

Een raket volstampen

Om in de Elon Musk-vibe te blijven, begint Surviving Mars op Aarde. Daar stel je de missie samen die de eerste brug zal slaan naar de rode planeet. Je bepaalt de inhoud van de eerste raket die naar onze buurplaneet vliegt. Hierbij bepaal je ook hoe moeilijk je het wilt krijgen. Je kunt namelijk kiezen welke sponsor de missie ondersteunt, en elke sponsor heeft zo zijn voor- en nadelen. Er zijn tien sponsoren om uit te kiezen, verdeeld over de drie categorieën 'gemakkelijk', 'gemiddeld' en 'moeilijk'. Onder de sponsoren vind je mogendheden als Rusland, China, de VS en Europa, maar ook instellingen zoals Church of the New Ark en het bedrijf SpaceY. De game raadt je aan om bij je eerste missie te kiezen voor de International Mars Mission als sponsor, en dat is inderdaad raadzaam. De IMM is duidelijk het rijkst en stelt het ruimste budget beschikbaar. Dat kapitaal zul je hard nodig hebben voor de raketten die je gedurende de game nog naar Mars wilt sturen. Het doel is om je kolonie op Mars zelfredzaam te maken, maar af en toe wat aanvoer vanaf Aarde kan geen kwaad, al was het maar omdat je eerste raket alleen vracht bevat. De mens kan niet vrij op Mars rondlopen, dus er moeten wat voorbereidingen worden getroffen voordat de eerste kolonisten er rond kunnen lopen.

Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3